Рішення
від 10.12.2018 по справі 540/2062/18
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 грудня 2018 р.м. ХерсонСправа № 540/2062/18 11год. 15 хв.

Херсонський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Морської Г.М.,

при секретарі: Кованій В.А.,

за участю:

представників відповідача - Козлової Н.О., Путрі О.Д,

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Восход" до Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень - рішень,

встановив:

Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Восход" (далі - позивач) звернулось до суду із адміністративним позовом до Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі (далі - відповідач) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень - рішень:

- від 05.09.2018р. № 0002291307 за платежем податок на доходи з фізичних осіб, що сплачуються податковими агентами, із доходів платника податку, інших, ніж заробітна плата в сумі 458243 грн. 58 коп., де за податковим зобов'язанням +310083.21 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами): 144051.92 грн., сума пені відповідно до п. 129.1.3 ПКУ: 4108.45 грн.;

- від 05.09.2018р. № 0002301307 за платежем військовий збір в сумі 58920 грн. 01 коп., де за податковим зобов'язанням +32625.6 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами): 26294.41 грн.;

- від 08.06.2018 року № 0001091307, згідно з яким збільшено суму податку на доходи з фізичних осіб, що сплачуються податковими агентами із доходів платника податку у вигляді заробітної плати в розмірі 40 838 грн. 32 коп., де за податковим зобов'язанням збільшено на суму 23,74 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами): 40003,91 грн., сума пені відповідно до п. 129.1.3 ПКУ: 810, 67 грн.;

- від 08.06.2018 року № 0001121307, згідно з яким застосовано штрафну санкцію за платежем податку на доходи з фізичних осіб, що сплачуються податковими агентами із доходів платника податку у вигляді заробітної плати в розмірі 510 грн. 00 коп.

Ухвалою від 08.10.2018р. позовна заява залишена без руху.

Ухвалою від 19.10.2018р. відкрите спрощене провадження у справі, судове засідання призначене на 12.11.2018р.

Ухвалою від 12.11.2018р. за клопотання представника відповідача у судовому засіданні оголошено перерву до 26.11.2018р.

Ухвалою від 26.11.2018р. за клопотання представника позивача у судовому засіданні оголошено перерву до 10.12.2018р.

У судове засідання 10.12.2018р. представник позивача не прибув.

Відповідно до п. 1 ч. 3 ст. 205 КАС України якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі: 1) неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.

Враховуючи надані представником позивача пояснення у попередніх судових засіданнях, надані до суду документи та пояснення, суд розглянув справу у відсутність представника позивача.

У судовому засіданні 10.12.2018р. проголошені вступна та резолютивна частини рішення.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що підставою для визначення зобов'язань за спірними ППР від 05.09.2018р. № 0002301307 та № 0002301307 стало неврахування позивачем при нарахуванні орендної плати фізичним особам-орендодавцям коефіцієнту 1,756 до показників нормативно-грошової оцінки ріллі та нарахування такої орендної плати у розмірі, меншому, ніж 3% від нормативно-грошової оцінки ріллі (розрахована без застосування коефіцієнтів 1,249, 1,2, 1,756). Позивач вважає позицію податкового органу безпідставною та неправомірною і стверджує, що в обґрунтування необхідності застосування коефіцієнту 1,756 у розділі 2.2. Акту перевірки здійснюється посилання на Постанову КМУ від 31.10.2011 р. № 1185, що набрала чинності 01.01.2012 р., якою були внесені зміни до Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої Постановою КМУ від 23.03.1995 р. № 213. У пункті 1 зазначеної Методики визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок здійснюється з метою визначення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Товариство ж орендує землі приватної власності, і дія зазначеної Методики № 213, на орендовані товариством землі не поширюється. Така позиція підтримана на рівні Верховного Суду - Постанова Верховного Суду від 27.07.2018 р., справа № 821/1316/17.

Щодо необхідності застосування до розрахунку орендної плати коефіцієнтів індексації нормативно-грошової оцінки землі 1,249, 1,2, 1,756, позивач зазначив, що Товариство у договорах оренди визначало розмір орендної плати у фіксованій сумі, оскільки орендує землі приватної власності, і не підпадає під дію ч.1 статті 13 Закону Україну "Про оцінку земель", де для визначення суми розміру орендної плати необхідно обов'язково використовувати нормативно грошову оцінку. У договорах оренди є положення, що обчислення орендної плати за землю здійснюється з урахуванням коефіцієнтів індексації, визначених законодавством. Разом з тим, чинним законодавством не передбачається застосування коефіцієнтів індексації 1,249, 1,2 та 1,756 до суми орендної плати за земельні ділянки приватної форми власності, що визначена фіксовано. Зазначені коефіцієнти індексації застосовуються виключно до нормативної грошової оцінки землі та впливають на розмір орендної плати (оподаткованого доходу фізичних осіб) лише у випадку, коли сума орендної плати визначається у відсотках від нормативної грошової оцінки.

Отже, враховуючи все вищенаведене базою оподаткування для цілей сплати ПДФО та військового збору є нарахована та виплачена орендна плата за земельні ділянки, а не нормативна грошова оцінка, яка підлягає індексації в порядку передбаченому законодавством.

Із вказаних підстав просив суд повністю задовольнити позов.

У відзиві на позовну заяву відповідач заперечив проти позову, мотивуючи наступним.

Щодо прийняття податкового повідомлення-рішення від 08.06.2018 №0001091307 зазначив, що на порушення п.п. 164.2.1 п. 164.2 ст. 164, п.п. 168.1.1 п. 168.1 ст. 168 ПК України позивачем занижено податок на доходи фізичних осіб, що сплачується податковими агентами із доходів платника податку у вигляді заробітної плати за період з 01.01.2015 по 31.12.2017 в сумі 23,74 грн., а також на порушення пп. 168.1.2. п.168.1 ст.168, п.176.2ст.176 ПК України СТОВ Восход згідно первинних документів за період з січня 2015 року по грудень 2017 року перераховано несвоєчасно до бюджету самостійно нарахований податок на доходи фізичних осіб з оподатковуваного доход у вигляді заробітної плати всього в сумі 63682,00 грн., що стало підставою для нарахування штрафних санкцій та пені.

Щодо прийняття податкового повідомлення-рішення від 08.06.2018 №0001121307, зазначив, що на порушення ст. 51, пп. 70.16.1 п.70.16 ст 70, пп.176.2 ст.176 ПК України, п. 3 Порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 № 4, платником подано з недостовірними відомостями та з помилками податкові звіти про суми доходів, нарахованих (сплачених) на користь платника податків, суми утриманого з них податку на доходи з фізичних осіб та невірно відображено відомості щодо нарахованого доходу у поданих податкових розрахунках за формою 1-ДФ за 1 кв. 2015 - 4 кв. 2017, що стало підставою для застосування штрафної санкції.

Щодо прийняття податкового повідомлення-рішення від 05.09.2018 №0002291307, яким визначена сума грошового зобов'язання з податку на доходи фіз осіб, що сплачено податковими агентами, із доходів платника податку, інших, ніж заробітна плата, з урахуванням рішення ДФС України від 23.08.2018 №27350/6/99-99-11-02-01-15: за основним платежем у сумі 310083,21 грн., за штрафними санкціями у сумі 144051,92 грн. та пені у сумі 4108,45 грн. На порушення пп.14.1.180 п. 14.1 ст. 14, п.п. 164.2.5 п. 164.2 ст. 164, п.п. 168.1.1 п. 168.1 ст. 168, п.170.1, п.171.2 ст. 170, п.176.2 ст. 176, пп.271.1.1 п.271.1 ст.271, п. 289.3 ст. 289, п. 6, п.8, п.9 підрозд. 6 розд. XX Перехідні положення ПК України СТОВ Восход через заниження оподатковуваного доходу від надання майна (земельних ділянок (паїв)) в оренду за перевіряємий період з 01.01.15 по 31.12.17 занижено податок на доходи з фізичних осіб, що сплачується податковими агентами, із доходів платника податку інших, ніж заробітна плата (к.д.11010400) всього у сумі 310083,21 грн. На порушення 14.1.180 пункту 14.1 статті 14, пп.168.1.2. п.168.1 ст. 168, п.176.2 ст. 176 ПК України при нарахуванні (виплаті) оподатковуваного доходу (оренда земельних ділянок (паїв) на користь платників податку у перевіряємому періоді з 01.01.15 по 31.12.17 несвоєчасно сплачено податок на доходи фізичних осіб всього у сумі 115521,25 грн.

Щодо прийняття податкового повідомлення-рішення від 05.09.2018 №0002301307, яким визначена сума грошового зобов'язання з військового збору, з урахуванням рішення ДФС України від 23.08.2018 №27350/6/99-99-11-02-01-15: за основним платежем у сумі 32625,6 грн., за штрафними санкціями у сумі 26294,41 грн., дане порушення є суміжним із заниженням податку на доходи з фізичних осіб.

Відповідач вважає податкові повідомлення-рішення обґрунтованими та законними.

Із вказаних підстав представники відповідача просили суд відмовити у задоволенні позову.

Розглянувши надані сторонами документи, заслухавши пояснення представників сторін, з'ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду спору по суті, проаналізувавши норми законодавства які регулюють спірні відносини та їх застосування сторонами, суд зазначає наступне.

На підставі наказу Головного управління ДФС у Херсонській області від 20.03.2018 №314 та відповідно до плану-графіку проведення планових документальних перевірок платників податків на II квартал 2018 року проведена планова виїзна документальна перевірка СТОВ Восход , код ЄДРПОУ 00856706 з питань дотримання законодавства щодо укладання трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками, своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податку на доходи фізичних осіб та військового збору за період з 01.01.2015 року по 31.12.2017 року, правильності нарахування обчислення сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування за період з 01.01.2011 року по 31.12.2017 року, за результатами якої складено акт від 02.05.2018 №28/21-22-13-07/00856706 (далі - акт № 28).

У висновку акту № 28 зазначено, що перевіркою СТОВ Восход встановлені наступні порушення:

1. На порушення п.п. 164.2.1 п. 164.2 ст. 164, п.п. 168.1.1 п. 168.1 ст. 168 Податкового кодексу України (далі - ПК України) занижено податок на доходи фізичних осіб, що сплачується податковими агентами із доходів платника податку у вигляді заробітної плати (к.д. 11010100) за період з 01.01.2015 по 31.12.2017 в сумі 23,74 грн., вт.ч. за лютий 2016 - на 7,86 грн., за березень 2016 - на 15,88 грн.

2. На порушення пп. 168.1.2. п. 168.1 ст.168, п. 176.2 ст.176 ПК України СТОВ Восход згідно первинних документів за період з січня 2015 року по грудень 2017 року перераховано несвоєчасно до бюджету самостійно нарахований податок на доходи фізичних осіб з оподатковуваного доходу у вигляді заробітної плати (к.д. 11010100) всього в сумі 63682,00 грн.

3. На порушення пп.14.1.180 п. 14.1 ст. 14, п.п. 164.2.5 п. 164.2 ст. 164, п.п. 168.1.1 п. 168.1 ст.168, п.170.1, п.171.2 ст. 170, п.176.2 ст. 176, пп.271.1.1 п.271.1 ст.271, п. 289.3 ст. 289, п. 6, п.8, п.9 підрозд. 6 розд. XX Перехідні положення ПК України СТОВ Восход через заниження оподатковуваного доходу від надання майна (земельних ділянок (паїв)) в оренду за перевіряємий період з 01.01.15 по 31.12.17 занижено податок на доходи з фізичних осіб, що сплачується податковими агентами, із доходів платника податку інших, ніж заробітна плата (к.д. 11010400) всього у сумі 429847,41 грн., в т.ч. за 2015 рік ( в т.ч. жовтень 2015) - 103114,27 грн., за 2016 рік (в т.ч. вересень 2016) - 206968,94 грн., за 2017 рік (в т.ч. грудень 2017) - 119764,20 грн.

4. На порушення 14.1.180 пункту 14.1 статті 14, пп.168.1.2. п. 168.1 ст.168, п.176.2 ст. 176 ПК України при нарахуванні (виплаті) оподатковуваного доходу (оренда земельних ділянок (паїв) на користь платників податку у перевіряємому періоді з 01.01.2015 по 31.12.2017 несвоєчасно сплачено податок на доходи фізичних осіб (к.д.11010400) всього у сумі 115521,25 грн.

5. На порушення ст. 51, пп. 70.16.1 п.70.16 ст 70, пп.176.2 ст.176 ПК України, п. З Порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 № 4, платником подано з недостовірними відомостями та з помилками податкові звіти про суми доходів, нарахованих (сплачених) на користь платника податків, суми утриманого з них податку на доходи з фізичних осіб та невірно відображено відомості щодо нарахованого доходу у поданих податкових розрахунках за формою 1-ДФ за 1 кв. 2015 - 4 кв. 2017, в результаті чого занижено суму нарахованих доходів на 3798853,05 грн., занижено суму виплачених доходів на 4313310,94 грн. та занижено суму нарахованого/утриманого податку на доходи фізичних осіб на 502476,57 грн.

6. На порушення п.4 ч.2 ст.6, Закону України від 08.07.10 №2464-УІ Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (із змінами та доповненнями), підприємством подано звітність по єдиному внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування з порушенням термінів: за серпень 2013 подано 29.11.17 за №190134296 (термін 20.09.2013);. за вересень 2013 подано 29.11.17 за№190134455 (термін 20.10.2013);. за лютий 2014 подано 01.04.14 за№1404875731 (термін 20.03.2014);. за квітень 2014 подано 28.05.14 за№1407510841 (термін 20.05.2014);. за квітень 2016 подано 09.06.16 за №1611993711 (термін 20.05.2016);.

7. На порушення п. 11 ч. 1 ст. 4, абз.9 ч.5 ст.8, ч.2 ст.9 Закону України від 08.07.2010 №2464- VI Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування , із змінами та доповненнями (в редакції, діючій на момент правовідношень), п.1 розділу IV Інструкції про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 20.04.2015 за №449, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 07.05.2015 за №508/26953, із змінами та доповненнями, п.1, п.9 розділу IV Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 14.04.2015 за №435, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23.04.2015 за №460/26905, із змінами та доповненнями, СТОВ Восход через заниження сум нарахованої заробітної плати, на яку нараховується та з якої утримується єдиний внесок, заниження додаткової бази нарахування на суми нарахованої заробітної плати, яка не перевищує розмір мінімальної заробітної плати, встановленої законом на місяць, за який нараховується заробітна плата, занижено всього єдиний внесок у сумі 3949,31 грн.

8. На порушення пп. 14.1.180 п. 14.1ст. 14, пп.164.2.1 тапп. 164.2.5 п. 164.2 ст. 164, п.п. 168.1.1 п. 168.1 ст. 168, п.170.1, п.171.2 ст. 170, п.176.2 ст. 176, пп.271.1.1 п.271.1 ст.271, п.289.3 ст. 289, п. 6, п.8, п.9 підрозд. 6 розд. XX Перехідні положення , пп. 1.2 та 1.5 п. 16і підрозділу 10 розділу XX Перехідних Положень, ПК України СТОВ Восход через заниження оподатковуваного доходу від надання майна (земельних ділянок (паїв)) в оренду за перевіряємий період з 01.01.15 по 31.12.17 занижено військовий збір всього в сумі 42486,13 грн.

9. На порушення 14.1.180 пункту 14.1 статті 14, пп. 1.4 та 1.5 п. 16і підрозділу 10 розділу XX Перехідних Положень, пп. 168.1.2. п.168.1 ст.168, п.176.2 ст. 176 ПК України при нарахуванні (виплаті) оподатковуваного доходу на користь платників податку у перевіряємому періоді з 01.01.15 по 31.12.17 несвоєчасно сплачено військового збору всього у сумі 10971,34 грн.

За висновками акту перевірки Головним управлінням ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі прийняті податкові повідомлення - рішення від 08.06.2018р.:

№0001101307 за яким збільшено суму грошового зобов'язання з податку на доходи фіз. осіб, що сплачено податковими агентами, із доходів платника податку, інших, ніж заробітна плата за основним платежем у сумі 429847,41 грн., за штрафними санкціями у сумі 233875,07 грн. та пені у сумі 4108,45грн.;

№0001091307 за яким збільшено суму грошового зобов'язання з зобов'язання з податку на доходи фіз. осіб, що сплачено податковими агентами, із доходів платника податку у вигляді заробітної плати за основним платежем у сумі 23,74 грн., за штрафними санкціями у сумі 40003,91грн. та пені у сумі 810,67грн.;

№0001121307 за яким збільшено суму грошового зобов'язання з податку на доходи фізичних осіб за штрафними санкціями у сумі 510 грн.;

№0001131307 за яким збільшено суму грошового зобов'язання з військового збору за основним платежем у сумі 42486,13 грн. та за штрафними санкціями у сумі 33689,81 грн.

СТОВ Восход звернулося до ДФС України зі скаргою від 20.06.2018 №30 (вх. ДФС №45311/6 від 26.06.2018) на податкові повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці та м. Севастополі від 08.06.2018 №0001101307, №0001091307, №0001121307, №0001131307.

У поданій скарзі СТОВ Восход не погоджувалось з висновками акту перевірки і просило скасувати оскаржувані податкові повідомлення-рішення, оскільки, чинним законодавством не передбачено застосування коефіцієнтів індексації до суми орендної плати за земельні ділянки приватної форми власності.

ДФС України при розгляді скарги СТОВ Восход скасовано податкові повідомлення - рішення від 08.06.2018 №0001101307, №0001131307 в частині нарахування податку з визначених доходів фізичних осіб та військового збору та у відповідних частинах штрафні санкції і пеню з доходів від надання в оренду земельних ділянок внаслідок застосування коефіцієнту 1,756 до показників нормативної грошової оцінки ріллі за 2017 рік; в іншій частині податкові повідомлення-рішення № 0001101307, № 0001131307 та податкові повідомлення-рішення від 08.06.2018 №0001091307, №0001121307 - залишено без змін.

За рішенням ДФС України від 19.07.2018 про розгляду скарги СТОВ Восход Головним управлінням ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі були прийняті податкові повідомлення-рішення від 05.09.2018 № 0002291307, № 0002301307.

Щодо правомірності ППР від 05.09.2018р. № 0002291307 за платежем податок на доходи з фізичних осіб, що сплачуються податковими агентами, із доходів платника податку, інших, ніж заробітна плата в сумі 458243 грн. 58 коп., у тому числі за податковим зобов'язанням + 310083.21 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами): 144051.92 грн., сума пені відповідно до п. 129.1.3 ПКУ: 4108.45 грн. та № 0002301307 за платежем військовий збір в сумі 58920 грн. 01 коп., де за податковим зобов'язанням +32625.6 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами): 26294.41 грн., суд зазначає наступне.

На визначення зобов'язання вплинув висновок податкового органу про порушення відповідачем:

- пп.14.1.180 п. 14.1 ст. 14, п.п. 164.2.5 п. 164.2 ст. 164, п.п. 168.1.1 п. 168.1 ст. 168, п.170.1, п.171.2 ст. 170, п.176.2 ст. 176, пп.271.1.1 п.271.1 ст.271, п. 289.3 ст. 289, п. 6, п.8, п.9 підрозд. 6 розд. XX Перехідні положення ПК України;

- пп. 14.1.180 п. 14.1ст. 14, пп.164.2.1 тапп. 164.2.5 п. 164.2 ст. 164, п.п. 168.1.1 п. 168.1 ст. 168, п.170.1, п.171.2 ст. 170, п.176.2 ст. 176, пп.271.1.1 п.271.1 ст.271, п.289.3 ст. 289, п. 6, п.8, п.9 підрозд. 6 розд. XX Перехідні положення , пп. 1.2 та 1.5 п. 16і підрозділу 10 розділу XX Перехідних Положень ПК України

через заниження оподатковуваного доходу від надання майна (земельних ділянок (паїв)) в оренду за перевіряємий період з 01.01.15 по 31.12.17 занижено податок на доходи з фізичних осіб, що сплачується податковими агентами, із доходів платника податку інших, ніж заробітна плата (к.д.11010400) всього у сумі 310083,21 грн. та занижено військовий збір всього в сумі 42486,13 грн.

На ст. 22 Акту перевірки зазначено, що Перевіркою повноти обчислення сум податку на доходи фізичних осіб, що сплачується податковими агентами із доходів платника податку інших ніж заробітна плата за період з 01.01.2015 по 31.12.2017 встановлено заниження податку на доходи з фізичних осіб (к.д.11010400) всього у сумі 429847,41 грн., в т.ч. за 2015 рік - 103114.27грн., за 2016 рік - 206968,94грн., за 2017 рік -119764,20грн.

Згідно наданих до перевірки договорів оренди земельних ділянок (паїв) перевіркою встановлено, що СТОВ Восход протягом 2015-2017рр. використовувало земельні ділянки орендодавців-громадян по 2-м сільрадам Скадовського району площею 1472,37га.: Птахівська (Олександрійська) сільська рада Скадовського району Херсонської області - 228 договорів на 1223,1 1га; Радгоспненська (Благодатненська) сільська рада Скадовського району Херсонської області - 24 договори на 249,26га.

Під час нарахування та виплати орендної плати фізичним особам - орендодавцям СТОВ Восход при обрахунку розміру орендної плати за 2015 - 2017 роки не провело індексацію нормативно-грошової оцінки земельних ділянок, проведеної станом на 01.07.1995 року на коефіцієнт 1,756 для врахування змін у рентному доході, який створюється при виробництві зернових культур, що передбачено Методикою нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженою Постановою КМУ від 23.03.1995 р. № 213 із змінами та доповненнями.

Також із посиланням на ст. 1 Указу Президента України Про додаткові заходи щодо соціального захисту селян - власників земельних ділянок та земельних часток (паїв) від 02.02.2002 №92/2002, зазначає, що СТОВ Восход при обрахунку розміру орендної плати за 2015 - 2017 роки не врахувало, що розмір орендної плати має становити не менше 3 відсотків визначеної відповідно до законодавства вартості земельної ділянки.

Зазначене призвело до заниження об'єкта оподаткування податком з доходів фізичних осіб та визначення зобов'язання із цього виду податку за основним платежем на 310083,21 грн. та за штрафними санкціями на 129263,04 грн. та за платежем військовий збір - за основним платежем 32625,6 грн. та за штрафними санкціями - 19221,08 грн. (т 2 а. с. 11).

Надаючи оцінку позиціям сторін, суд відмічає наступне.

Сторони визнали той факт, що позивач орендує земельні ділянки приватної власності у фізичних осіб-орендарів.

Як слідує із Постанови КМУ "Про внесення змін до Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів" від 31.10.2011р. № 1185, її дія поширюється лише щодо визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Згідно із п.1 цієї Методики, нормативна грошова оцінка земельних ділянок здійснюється з метою визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також під час розроблення показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Таким чином, саме зміст правочину, який вчиняється стосовно земельної ділянки, є основою для визначення виду грошової оцінки землі.

При цьому, слід зауважити, що законодавець чітко встановив, що для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності використовується виключно нормативно-грошова оцінка земельних ділянок.

Стосовно ж земель приватної власності таку норму не передбачено, як не передбачено і мінімальної суми орендного платежу.

Отже, визначення розміру орендної плати за земельні ділянки приватної власності може базуватися на інших видах грошової оцінки земельних ділянок, а не тільки на нормативній грошовій оцінці.

Що стосується посилань відповідача на п.1 Указу Президента від 02.02.2002р. №92/2002 "Про додаткові заходи щодо соціального захисту селян власників земельних ділянок та земельних часток (паїв) ", суд зазначає, що цим Указом встановлено, що плата за оренду земельних ділянок сільгосппризначення, земельних часток (паїв) встановлюється в розмірі не менше 3% визначеної відповідно до законодавства вартості земельної ділянки, земельної частки (паю), а про обов'язкове ж застосування нормативної грошової оцінки для визначення такої вартості в даному Указі нічого не зазначається.

При цьому, слід відмітити, що аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом України, зокрема, у постановах від 25.06.2011р. по справі №6-17цс11 та від 06.04.2016р. по справі №3-130гсІ6.

Перевіркою встановлено та підтверджено матеріалами справи у судовому засіданні позивачем взяті в оренду земельні ділянки (колишні паї) у фізичних осіб для вирощування сільгоспкультур, за що громадянам нараховувалась та виплачувалась орендна плата, розмір орендної плати узгоджений договорами оренди у фіксованому розмірі.

У п. 9 договорів оренди передбачено, що розмір орендної плати установлений фіксованою сумою - 2335,0грн., що становить 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Отже, за таких обставин, оскільки, орендна плата за ділянки, які знаходяться в приватній власності, не є податком, її розмір не регулюється нормами ПКУ.

Так, до переліку загальнодержавних податків в силу п. 14.1.136, п.14.1.147 ст. 14 Податкового кодексу України належить орендна плата лише за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Таким чином, при обчисленні орендної плати за земельні ділянки приватної власності будь-які підстави для обов'язкового застосування коефіцієнту, передбаченого Постановою КМУ від 31.10.2011р. №1185 відсутні.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного суду від 20.06.2018р. у справі № 813/3819/17.

Відповідно до підпункту 164.1.1 пункту 164.1 статті 164 ПК України базою оподаткування податком на доходи фізичних осіб є загальний оподатковуваний дохід, тобто будь-який дохід, який підлягає оподаткуванню, нарахований (виплачений, наданий) на користь платника податку протягом звітного податкового періоду. Загальний оподатковуваний дохід складається з доходів, які остаточно оподатковуються під час їх нарахування (виплати, надання), доходів, які оподатковуються у складі загального річного оподатковуваного доходу, та доходів, які оподатковуються за іншими правилами, визначеними цим Кодексом.

Згідно з підпунктом 164.2.5 пункту 164.2 статті 164 ПК України до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку включаються, зокрема, дохід від надання майна в лізинг, оренду або суборенду (строкове володіння та/або користування), визначений у порядку, встановленому пунктом 170.1 статті 170 цього Кодексу.

Також до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку включаються дохід, отриманий платником податку як додаткове благо (крім випадків, передбачених статтею 165 цього Кодексу) у вигляді: г) суми грошового або майнового відшкодування будь-яких витрат або втрат платника податку, крім тих, що обов'язково відшкодовуються згідно із законом за рахунок бюджету або звільняються від оподаткування згідно з цим розділом (підпункт 164.2.17 пункту 164.2 статті 164 ПК України).

Підпунктами 168.1.1 та 168.1.2 пункту 168.1 статті 168 ПК України визначено, що податковий агент, який нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов'язаний утримувати податок із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку, визначену в статті 167 цього Кодексу. Податок сплачується (перераховується) до бюджету під час виплати оподатковуваного доходу єдиним платіжним документом.

Особливості оподаткування доходів від надання нерухомості в оренду регламентується пунктом 170.1 статті 170 ПК України, відповідно до підпункту 170.1.1 якого податковим агентом платника податку - орендодавця щодо його доходу від надання в оренду земельної ділянки сільськогосподарського призначення, земельної частки (паю), майнового паю є орендар. При цьому об'єкт оподаткування визначається виходячи з розміру орендної плати, зазначеної в договорі оренди, але не менше ніж мінімальна сума орендного платежу, встановлена законодавством з питань оренди землі.

Згідно з пунктом 16-1 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України об'єктом оподаткування військовим збором є доходи, визначені статтею 163 цього Кодексу, зокрема, загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід, до якого відповідно до підпункту 164.2.5 пункту 164.2 статті 164 ПК України, тобто, дохід від надання майна в лізинг, оренду або суборенду (строкове володіння та/або користування) у порядку, встановленому пунктом 170.1 статті 170 ПК України. Ставка військового збору становить 1,5 відсотка від об'єкта оподаткування.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем утримувався податок на доходи фізичних осіб та військовий збір із суми доходів у вигляді орендної плати, яка була передбачена договорами оренди з власниками земельних ділянок, і яка фактично була виплачена власникам земельних ділянок. Натомість ГУ ДФС у Херсонській області вважає, що сума доходів, які виплачувались громадянам, є заниженою, розраховує орендну плату самостійно в розмірі 3 відсотків від нормативної грошової оцінки відповідно до витягів Держкомзему з урахуванням у тому числі коефіцієнту 1,756 згідно з діючими протягом 2014-2015 років положень Постанови Кабінету Міністрів України № 1185 від 31.10.2011, якою внесені зміни до пунктів 5, 19-1 Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України № 213 від 23.03.1995 та п.1 Указу Президента від 02.02.2002р. №92/2002.

Відповідно до статті 163 ПК України об'єктом обкладення податком на доходи фізичних осіб є, зокрема, загальний річний оподатковуваний дохід, тобто будь-який дохід, який підлягає оподаткуванню, нарахований (виплачений, наданий) на користь платника податку протягом звітного податкового періоду.

Аналіз змісту наведеної норми свідчить про те, що для того, щоб утримати з доходу податок на доходи фізичних осіб обов'язковим є нарахування (виплата, надання) такого доходу.

Разом із тим, судом встановлено, що, що ГУ ДФС у Херсонській області здійснило донарахування податку на доходи фізичних осіб з доходу, який не був нарахований та виплачений орендарем.

За таких обставин суд погоджується із позивачем, що за відсутності об'єкта оподаткування (доходу) немає передбачених ПК України підстав для утримання податку на доходи фізичних осіб та, відповідно, військового збору.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 27.07.2018р. у справі № 821/1316/17.

За таких обставин, суд вважає неправомірним визначення позивачу зобов'язань із податку на доходи з фізичних осіб, що сплачується податковими агентами, із доходів платника податку інших, ніж заробітна плата (к.д.11010400) всього у сумі 310083,21 грн. та військового збору в сумі 32625,6 грн. та застосування штрафних санкцій за вказані порушення.

Разом із тим, суд погоджується із податковим органом щодо визначення зобов'язань за іншими порушеннями, виявленими під час перевірки позивача та встановленими у акті № 28.

Відповідно до розрахунку визначених зобов'язань у розрізі порушень до спірних ППР, наданим податковим органом на вимогу суду, акту перевірки, судом встановлено наступне.

Прийняття податкового повідомлення-рішення від 05.09.2018 №0002291307, яким визначена сума грошового зобов'язання з податку на доходи фіз осіб, що сплачено податковими агентами, із доходів платника податку, інших, ніж заробітна плата було наслідком встановлення двох порушень:

- заниження оподатковуваного доходу від надання майна (земельних ділянок (паїв)) в оренду за перевіряємий період з 01.01.15 по 31.12.17, що мало наслідком визначення зобов'язанні за основним платежем у сумі 310083,21 грн. та штрафними (фінансовими) санкціями 129263,04 грн. Оцінка цьому порушенню надана судом вище, нарахування визнано судом безпідставним, у зв'язку із чим ППР від 05.09.2018 №0002291307 скасовується у цій частині;

- на порушення 14.1.180 пункту 14.1 статті 14, пп.168.1.2. п.168.1 ст. 168, п.176.2 ст. 176 ПК України при нарахуванні (виплаті) оподатковуваного доходу (оренда земельних ділянок (паїв) на користь платників податку у перевіряємому періоді з 01.01.15 по 31.12.17 позивачем несвоєчасно сплачено податок на доходи фізичних осіб всього у сумі 115521,25 грн., що мало наслідком застосування штрафу у розмірі 14788,88 грн. та нарахування пені 4108,45 грн. Щодо нарахування зобов'язань за даним порушенням позивачем не надано до суду своїх заперечень, а відповідач підтвердив законність їх застосування, відтак суд вважає правомірним застосування штрафних санкцій у цій частині.

Прийняття податкового повідомлення-рішення від 05.09.2018 №0002301307, яким визначена сума грошового зобов'язання з військового збору є суміжним із заниженням податку на доходи з фізичних осіб, відтак із підстав, викладених вище суд скасовує ППР від 05.09.2018 №0002301307 в частині визначення зобов'язання за основним платежем на 32625,6 грн. та за штрафними санкціями на 26294,41 грн. Разом із тим, суд погоджується із рештою визначених зобов'язань за заниження розміру (за штрафними санкціями 16,44 грн.), несвоєчасну сплату (за штрафними санкціями 7056 грн.) військового збору під час нарахування та виплати заробітної плати. Щодо нарахування зобов'язань за даним порушенням позивачем не надано до суду своїх заперечень, а відповідач підтвердив законність їх нарахування.

Крім цього суд погоджується із прийнятими податковим органом ППР від 08.06.2018 №0001091307 про визначення зобов'язання із податку на доходи фізичних осіб, що сплачується податковими агентами із доходів платника податку у вигляді заробітної плати за період з 01.01.2015 по 31.12.2017 в сумі 23,74 грн. та застосування штрафних санкцій у сумі 9,91 грн. та визначення штрафних санкцій у сумі 39994,00 грн. і пені 810,67 грн. за порушення пп. 168.1.2. п.168.1 ст.168, п.176.2 ст.176 ПК України, оскільки СТОВ Восход згідно первинних документів за період з січня 2015 року по грудень 2017 року несвоєчасно перераховано до бюджету самостійно нарахований податок на доходи фізичних осіб з оподатковуваного доход у вигляді заробітної плати всього в сумі 63682,00 грн., що стало підставою для нарахування штрафних санкцій та пені.

Також суд вважає правомірним ППР від 08.06.2018 №0001121307 про застосування штрафної санкції у сумі 510,0 грн. за подання з недостовірними відомостями та з помилками податкових звітів про суми доходів, нарахованих (сплачених) на користь платника податків, суми утриманого з них податку на доходи з фізичних осіб та невірне відображення відомостей щодо нарахованого доходу у поданих податкових розрахунках за формою 1-ДФ за 1 кв. 2015 - 4 кв. 2017.

Відповідно до статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

Відповідно до частин 1, 2 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи викладене вище, суд приходить до висновку про часткове задоволення позову.

Частиною 3 статті 139 КАС України визначено, що при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб'єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

вирішив :

Адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 05.09.2018р. №0002291307 в частині нарахування податкового зобов'язання в сумі 310083,21 грн. та штрафних санкцій в сумі 129263,04 грн.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 05.09.2018р. №0002301307 в частині нарахування податкового зобов'язання в сумі 32625,60 грн. та штрафних санкцій в сумі 19221,08 грн.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі (код ЄДРПОУ 39394259) судові витрати зі сплати судового збору у сумі 7367,89 грн. на користь Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Восход" (код ЄДРПОУ 00856706)

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П'ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції,який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Повний текст рішення виготовлений та підписаний 11 грудня 2018 р.

Суддя Морська Г.М.

кат. 8.3.2

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.12.2018
Оприлюднено13.12.2018
Номер документу78492770
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/2062/18

Ухвала від 13.06.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 13.05.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 16.04.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 26.03.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 19.02.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 25.01.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Рішення від 10.12.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Морська Г.М.

Ухвала від 19.10.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Морська Г.М.

Ухвала від 08.10.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Морська Г.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні