Справа № 815/3007/18
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 грудня 2018 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд в складі:
головуючого судді - Кравченка М.М.,
розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Державної екологічної інспекції в Одеській області до Фермерського господарства ДЕЛЕНСЬКЕ про застосування заходів реагування,
СУТЬ СПОРУ:
Державна екологічна інспекція в Одеській області звернулася до Одеського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Фермерського господарства ДЕЛЕНСЬКЕ , в якій просила застосувати заходи реагування, а саме призупинити господарську діяльність до отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами та дозволу на спеціальне водокористування.
В обґрунтування своїх позовних вимог позивач зазначив наступне.
Державною екологічною інспекцією в Одеській області було проведено планову перевірку Фермерського господарства ДЕЛЕНСЬКЕ . В ході перевірки встановлено факт провадження господарської діяльності без дозволу на спеціальне водокористування та дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, що є порушенням ст.11 Закону України Про охорону атмосферного повітря . За результатами перевірки складено акт, в якому зафіксовано, що господарська діяльність Фермерського господарства ДЕЛЕНСЬКЕ в порушення норм законодавства України здійснюється без спеціального дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами та дозволу на спеціальне водокористування, що стало підставою для звернення до суду з цим позовом.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 16.07.2018 року позовну заяву Державної екологічної інспекції в Одеській області до Фермерського господарства ДЕЛЕНСЬКЕ про застосування заходів реагування було прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі.
У відзиві на позовну заяву відповідач вказує, для усунення виявлених в ході перевірки недоліків, виконуючи вимоги Припису № 18 від 30.05.2018 року з дотриманням термінів виконання кожного пункту припису, керівництвом Фермерського господарства ДЕЛЕНСЬКЕ розроблено план організаційно-технічних заходів по усуненню недоліків під час перевірки дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, проведеної з 17.05.2018 року по 30.05.2018 року, який затверджено наказом по підприємству № 28.О від 07.06.2018 року. Реалізуючи зазначений план, 05 червня 2018 року між Товариством з обмеженою відповідальністю Науково-виробнича компанія Укрекопром та Фермерським господарством ДЕЛЕНСЬКЕ укладено договір № 81-А щодо надання екологічних послуг з інвентаризації та паспортизації відходів, а також отримання дозволів викидання забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами. Також, керівництвом Фермерського господарства ДЕЛЕНСЬКЕ артсвердловини № 4493, 4492, 4718 та 1438 передано на баланс громаді Деленської селищної ради та видано наказ № 29 від 11.06.2018 року щодо заборони роботи складу ПММ та механізованих майстерень до отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферу (які і до цього не використовувались та момент перевірки були порожніми). Листом за вих. № 71 від 04.07.2018 року керівництвом Фермерського господарства ДЕЛЕНСЬКЕ повідомлено Державну екологічну інспекцію в Одеській області про виконання плану заходів по виправленню виявлених недоліків та виконання вимог Припису № 18 від 30.05.2018 року. 08 квітня 2018 року між Товариством з обмеженою відповідальністю Науково-виробнича компанія Укрекопром (Ліцензія Міністерства екології та природних ресурсів України, рішення № 327 від 06.09.2016 року) та фермерським господарством ДЕЛЕНСЬКЕ укладено договір № 1064 про надання послуг з поводження з відходами. 02.07.2018 року ОСОБА_1 відповідно до постанови Арцизького районного суду Одеської області від 27.06.2018 року по справі 492/831/18 сплачено штраф в розмірі 17000 грн. та судовий збір 352,40 грн.
У відповіді на відзив позивач зазначає, що на момент перевірки були встановлені викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, про що зазначено в акті перевірки. Вищезазначений акт підписаний відповідачем без зауважень та жодним чином не оскаржувався, були складені відповідні протоколи, що лише підтверджує факт наявності на підприємстві викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами. На сьогоднішній день практично вся територія України перебуває у стані глибокої екологічної кризи. Погіршення стану довкілля на фоні затяжної економічної кризи призводить до трагічних наслідків. Проте, ані наявне становище, ані Чорнобильська трагедія не змусило по новому поставитися де проблеми охорони навколишнього природного середовища. Зважаючи на це інститут еколого-правової відповідальності є обов'язковим механізмом правового регулювання суспільних відносин.
В запереченнях на відповідь на відзив відповідач вказує, що незважаючи на добросовісне виконання ФГ Деленським вимог Припису № 18 від 30.05.2018 року, вжиття всіх залежних від нього заходів задля якнайшвидшого отримання Дозволу, Держекоінспекція безпідставно застосовує санкції у вигляді зупинення діяльності ФГ Деленським , спонукаючи його до дій, які він і без того вчиняє, що є невиправданим і не відповідає принципам обґрунтованості та пропорційності.
В судовому засіданні, яке було призначене на 11.12.2018 року, представник Державної екологічної інспекції в Одеській області позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив їх задовольнити, представник Фермерського господарства ДЕЛЕНСЬКЕ та керівник Фермерського господарства ДЕЛЕНСЬКЕ визнали позов, про що подали до суду письмову заяву.
Згідно з ч.3 ст.194 КАС України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.
З урахуванням зазначеного, суд вирішив розглянути вказану справу в письмовому провадженні.
Відповідно до ч.1 ст.189 КАС України позивач може відмовитися від позову, а відповідач - визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві.
Згідно з ч.4 ст.189 КАС України у разі визнання позову відповідачем повністю або частково суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову повністю або у відповідній частині вимог.
Дослідивши надані письмові докази, перевіривши матеріали справи, проаналізувавши законодавство, суд дійшов висновку, що позов належить задовольнити. Свій висновок суд вмотивовує наступним чином. Так, суд, -
ВСТАНОВИВ:
Державна екологічна інспекція в Одеській області з метою виконання плану із забезпечення реалізації державної політики щодо здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення природних ресурсів провела планову перевірку Фермерського господарства ДЕЛЕНСЬКЕ .
За результатами проведеної перевірки Державна екологічна інспекція в Одеській області склала акт, в якому зафіксовано, крім іншого, що господарська діяльність Фермерського господарства ДЕЛЕНСЬКЕ в порушення норм законодавства України здійснюється без спеціального дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами та без дозволу на спеціальне водокористування.
Тобто, в ході перевірки позивачем було встановлено факт провадження відповідачем господарської діяльності без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, що є порушенням ст.11 Закону України Про охорону атмосферного повітря , та без дозволу на спеціальне водокористування, що є порушенням ст.44 та ст.48 Водного кодексу України.
30.05.2018 року Фермерському господарству ДЕЛЕНСЬКЕ видано припис № 18 щодо усунення виявлених порушень.
Відповідно до ч.5 ст.11 Закону України Про охорону атмосферного повітря викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб'єкту господарювання, об'єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.
Згідно з ч.1 ст.12 Закону України Про охорону атмосферного повітря господарська чи інші види діяльності, пов'язані з порушенням умов і вимог до викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів на його стан, передбачених дозволами, може бути обмежена, тимчасово заборонена (зупинена) або припинена відповідно до законодавства.
Відповідно до п.9 ч.1 ст.44 Водного кодексу України водокористувачі зобов'язані здійснювати спеціальне водокористування лише за наявності дозволу.
Згідно з ч.ч.1-2 ст.48 Водного кодексу України спеціальне водокористування - це забір води з водних об'єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об'єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів. Спеціальне водокористування здійснюється юридичними і фізичними особами насамперед для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських (у тому числі для цілей аквакультури) та інших державних і громадських потреб.
Відповідно до ч.ч.1-2 ст.49 Водного кодексу України спеціальне водокористування є платним та здійснюється на підставі дозволу на спеціальне водокористування. Дозвіл на спеціальне водокористування видається територіальними органами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства.
Згідно з Положенням про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 року № 275, Держекоінспекція України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів України.
Відповідно до Положення про Державну екологічну інспекцію в Одеській області, затвердженого Наказом Державної екологічної інспекції України від 28.09.2017 року № 652, Держекоінспекція в Одеській області є територіальним органом Державної екологічної інспекції України, який діє у її складі та їй підпорядковується.
Згідно з Положенням Державна екологічна інспекція в Одеській області має право звертатися до суду із позовом щодо обмеження чи зупинення діяльності підприємств і об'єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів впливу фізичних та біологічних факторів і лімітів скидів забруднюючих речовин.
Відповідно до ч.7 ст.7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Згідно з ч.5 ст.4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду. Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб'єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Відповідно до ст.16 Конституції України забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України, подолання наслідків Чорнобильської катастрофи - катастрофи планетарного масштабу, збереження генофонду Українського народу є обов'язком держави.
Згідно з ч.1 ст.1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності державний нагляд (контроль) - державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Станом на час розгляду справи будь-яких належних та допустимих доказів про отримання відповідачем спеціального дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами та дозволу на спеціальне водокористування до суду надано не було.
На підставі зазначеного, суд прийшов до висновку, що заявлені позивачем позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що належать до задоволення в повному обсязі.
Відповідно до ч.1 ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
У процесі розгляду справи не встановлено інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.
Згідно з ч.1 та ч.2 ст.6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Відповідно до положень ст.9 Конституції України та ст.17, ч.5 ст.19 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини суди та органи державної влади повинні дотримуватись положень Європейської конвенції з прав людини та її основоположних свобод 1950 року, застосовувати в своїй діяльності рішення Європейського суду з прав людини з питань застосування окремих положень цієї Конвенції.
Згідно з п.58 рішення Європейського суду з прав людини у справі Серявін та інші проти України від 10.02.2010 року, заява 4909/04, Суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов'язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов'язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов'язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 09.12.1994 року, серія A, N 303-A, п.29).
Відповідно до ч.2 ст.139 КАС України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки суд по справі свідків не залучав та не призначав проведення експертиз, тому судові витрати не стягуються.
На підставі викладеного, керуючись Конституцією України, ст.ст.2, 77, 90, 139, 242-246, 250 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
1. Позов Державної екологічної інспекції в Одеській області (просп. Шевченка, 12, м. Одеса, 65058, ідентифікаційний код 38017120) до Фермерського господарства ДЕЛЕНСЬКЕ (вул. Торгова, 2, с. Делень, Арцизький р-н., Одеська обл., 68431, ідентифікаційний код 32888342) про застосування заходів реагування - задовольнити.
2. Застосувати заходи реагування до Фермерського господарства ДЕЛЕНСЬКЕ (вул. Торгова, 2, с. Делень, Арцизький р-н., Одеська обл., 68431, ідентифікаційний код 32888342), а саме призупинити господарську діяльність до отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами та дозволу на спеціальне водокористування.
Порядок і строки оскарження рішення визначаються ст.ст.293, 295 КАС України.
Рішення набирає законної сили в порядку і строки, встановлені ст.255 КАС України.
Суддя М.М. Кравченко
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.12.2018 |
Оприлюднено | 13.12.2018 |
Номер документу | 78493501 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Кравченко М.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні