Постанова
від 06.12.2018 по справі 904/2096/18
ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06.12.2018 року м.Дніпро Справа № 904/2096/18

Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді: Березкіна О.В. (доповідач)

суддів: Кузнецов В.О., Пархоменко Н.В.

Секретар судового засідання Ковзиков В.Ю.

Представники сторін у судове засідання не з явились про час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області

на постанову господарського суду Дніпропетровської області від 05.06.2018 (суддя Владимиренко І.В.) у справі №904/2096/18

за заявою ліквідатора ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю «ПЕТРОЛІУМ ОІЛ ГРУП»

до боржника ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю «ПЕТРОЛІУМ ОІЛ ГРУП» , с.Гречане, Дніпропетровська область

про визнання банкрутом -

ВСТАНОВИВ:

Ухвалою господарського суду Дніпропетровської області від 23.05.2018 року порушено провадження у справі про банкрутство ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю "ПЕТРОЛІУМ ОІЛ ГРУП" (51800, Дніпропетровська область, Петриківський район, село Гречане, вул. Широка, 31; ЄДРПОУ 39115922) відповідно до процедури, передбаченої статтею 95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".

Підставою для звернення до суду із заявою про порушення провадження у справі стала встановлена під час роботи голови ліквідаційної комісії недостатність вартості майнових активів боржника для задоволення вимог кредиторів.

Постановою господарського суду Дніпропетровської області від 05.06.2018 року визнано ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю "ПЕТРОЛІУМ ОІЛ ГРУП" (51800, Дніпропетровська область, Петриківський район, село Гречане, вул. Широка, 31; ЄДРПОУ 39115922) - банкрутом.

Відкрито ліквідаційну процедуру у справі строком на 4 місяці.

Ліквідатором ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю "ПЕТРОЛІУМ ОІЛ ГРУП" (51800, Дніпропетровська область, Петриківський район, село Гречане, вул. Широка, 31; ЄДРПОУ 39115922) призначено голову ліквідаційної комісії ОСОБА_2 (49000, АДРЕСА_1, ідентифікаційний номер НОМЕР_1).

Кандидатуру арбітражного керуючого ОСОБА_3 - відхилено.

З метою виявлення кредиторів банкрута в порядку ч. 3, 4 ст. 38 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" вирішено оприлюднити господарським судом Дніпропетровської області повідомлення про визнання ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю "ПЕТРОЛІУМ ОІЛ ГРУП" (51800, Дніпропетровська область, Петриківський район, село Гречане, вул. Широка, 31; ЄДРПОУ 39115922) банкрутом на офіційному веб - сайті Вищого господарського суду України в мережі інтернет.

Кредитори мають право заявити свої вимоги до боржника, який ліквідується, у місячний строк з дня офіційного оприлюднення повідомлення про визнання боржника, який ліквідується, банкрутом.

Заявлення кредиторських вимог в обов'язковому порядку здійснюється кредиторами до господарського суду Дніпропетровської області зі сплатою судового збору відповідно до вимог Закону України „Про судовий збір» та ліквідатору в порядку ст. 23 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".

Після закінчення строку для подання кредиторських вимог, зобов'язати ліквідатора надати господарському суду відомості про результати розгляду вимог кредиторів, письмовий звіт про надіслання всім кредиторам боржника повідомлення про результати розгляду грошових вимог та їх отримання кредиторами в порядку п. 5 ст. 23 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» , скласти реєстр вимог кредиторів та подати на затвердження господарському суду реєстр вимог кредиторів.

- у строк до 17.07.2018р. подати на затвердження до господарського суду реєстру вимог кредиторів.

Призначено судове засідання для розгляду реєстру вимог кредиторів на 17.07.2018 р. о 10:00, яке відбудеться в приміщенні господарського суду Дніпропетровської області, зал судового засідання № 2-201.

Не погодившись з постановою господарського суду Дніпропетровської області, Головне управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області звернулось з апеляційною скаргою, в якій просило скасувати постанову від 05.06.2018 року та закрити провадження у справі.

В обґрунтування своєї скарги апелянт посилається на те, що він є контролюючим органом, а тому має право на оскарження постанови про визнання банкрутом ТОВ Петроліум ОСОБА_4 , яке перебуває на податковому обліку в Кам янській ОДПІ ГУ ДФС у Дніпропетровській області, як платник податків.

Щодо суті апеляційної скарги, апелянт посилається на те, що при вирішення питання про визнання боржника банкрутом суд не встановив реальний стан боржника та його платоспроможності.

Зокрема, апелянт вважає, що обов'язковою умовою звернення до господарського суду із заявою про порушення справи про банкрутство є дотримання боржником порядку ліквідації юридичної особи відповідно до законодавства України, що не було дотримано боржником і не перевірено судом першої інстанції.

Так, скаржник зазначає, що боржник не надав відповідним органам первинних документів, регістрів бухгалтерського та податкового обліку. Апелянт, як контролюючий орган позбавлений можливості проведення перевірки, оскільки боржник не знаходиться за юридичною адресою.

Всі ці обставини, на думку апелянта, є підставами для скасування постанови суду та закриття провадження у справі.

Ухвалою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 23.08.2018року відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області на постанову господарського суду Дніпропетровської області від 05.06.2018 (повне рішення складено 05.06.2018, суддя Владимиренко І.В.) у справі №904/2096/18.

Указом Президента України від 29.12.2017 № 454/2017 "Про ліквідацію апеляційних господарських судів та утворення апеляційних господарських судів в апеляційних округах" ліквідовано Дніпропетровський апеляційний господарський суд та Донецький апеляційний господарський суд; утворено Центральний апеляційний господарський суд в апеляційному окрузі, що включає Дніпропетровську, Запорізьку та Кіровоградську області, з місцезнаходженням у місті Дніпрі.

03.10.2018 розпочав роботу Центральний апеляційний господарський суд.

Згідно п. 3 ч. 1 ст. 31 ГПК України суд передає справу на розгляд іншому суду, якщо ліквідовано або з визначених законом підстав припинено роботу суду, який розглядав справу.

Відповідно до ч.ч. 5, 7 ст. 31 ГПК України, у разі ліквідації або припинення роботи суду справи, що перебували у його провадженні, невідкладно передаються до суду, визначеного відповідним законом або рішенням про припинення роботи суду, а якщо такий суд не визначено - до суду, що найбільш територіально наближений до суду, який ліквідовано або роботу якого припинено. Справа, передана з одного суду до іншого в порядку, встановленому цією статтею, повинна бути прийнята до провадження судом, якому вона надіслана.

На виконання вказаних правових норм забезпечено передачу справи №904/2096/18 за заявою ліквідатора ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю «ПЕТРОЛІУМ ОІЛ ГРУП» до боржника ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю «ПЕТРОЛІУМ ОІЛ ГРУП» , с.Гречане, Дніпропетровська область про визнання банкрутом , з Дніпропетровського апеляційного господарського суду до Центрального апеляційного господарського суду.

Відповідно до витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями Центрального апеляційного господарського суду від 18.10.2018 для розгляду справи №904/2096/18 визначено колегію суддів у складі головуючого судді: Березкіна О.В. (доповідач), суддів: Кузнецов В.О., Пархоменко Н.В.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 22.10.2018 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області на постанову господарського суду Дніпропетровської області від 05.06.2018 (суддя Владимиренко І.В.) у справі №904/2096/18, колегією суддів у складі: головуючого судді Березкіна О.В. (доповідач), судді: Кузнецов В.О., Пархоменко Н.В. , розгляд призначено на 06.12.2018рік о 14:30год.

Представники сторін в судове засідання не з'явились, про час та місце судового засідання повідомлені належним чином ( рекомендовані повідомлення про вручення поштового відправлення а.с. 4-6, т.2), про причини неявки суд не повідомлено.

Особи, які беруть участь у справі, вважаються повідомленими про час і місце розгляду судом справи у разі виконання останнім вимог частини першої статті 120 ГПК України.

Відповідно до частини першої ст. 202 ГПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі: неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки (ч.3 ст. 202 ГПК України).

Застосовуючи згідно статті 3 ГПК України, статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" при розгляді справи частину 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, колегія суддів зазначає, що право особи на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку кореспондується обов'язок добросовісно користуватися наданими законом процесуальними правами, утримуватись від дій, що зумовлюють затягування судового процесу, та вживати надані процесуальним законом заходи для скорочення періоду судового провадження (пункт 35 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Юніон Еліментарія Сандерс проти Іспанії"(Alimentaria Sanders S.A. v. Spain") від 07.07.1989).

Обов'язок швидкого здійснення правосуддя покладається, в першу чергу, на відповідні державні судові органи. Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінку сторін, предмет спору. Нездатність суду ефективно протидіяти недобросовісно створюваним учасниками справи перепонам для руху справи є порушенням ч. 1 ст. 6 даної Конвенції (§ 66 69 рішення Європейського суду з прав людини від 08.11.2005р. у справі "Смірнова проти України").

До Центрального апеляційного господарського суду від ліквідатора ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю «ПЕТРОЛІУМ ОІЛ ГРУП» ОСОБА_2 надійшло клопотання про розгляд справи без його участі, у зв язку з участю в іншому судовому засіданні.

Ліквідатором ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю «ПЕТРОЛІУМ ОІЛ ГРУП» ОСОБА_2 надано відзив на апеляційну скаргу Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області, в якому зазначено, що судом першої інстанції в повному обсязі досліджено матеріали справи, прийнято вірне рішення у відповідності до норм чинного законодавства, доводи апелянта, в свою чергу, які зазначені в апеляційній скарзі є безпідставними та необґрунтованими. Просить залишити оскаржувану постанову - без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

В судовому засіданні було оголошено вступну та резолютивну частину постанови.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги та заперечень проти неї, перевіривши повноту встановлених місцевим господарським судом обставин справи та правильність їх юридичної оцінки, колегія суддів Центрального апеляційного господарського суду дійшла висновку про те, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Статтею 1 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" передбачено, що учасниками провадження у справі про банкрутство визнано таких осіб: сторони (конкурсні кредитори та боржник), забезпечені кредитори, арбітражний керуючий (розпорядник майна, керуючий санацією, ліквідатор), власник майна (орган, уповноважений управляти майном) боржника, державний орган з питань банкрутства, Фонд державного майна України, представник органу місцевого самоврядування, представник працівників боржника, уповноважена особа засновників (учасників, акціонерів) суб'єкта підприємницької діяльності - боржника, а також у випадках, передбачених цим Законом, інші особи, які беруть участь у провадженні у справі про банкрутство.

Водночас, вказаний перелік учасників провадження у справі про банкрутство не є вичерпним, оскільки до учасників справи про банкрутство названа стаття відносить також інших осіб, які у випадках, передбачених Законом, беруть участь у провадженні у справі про банкрутство.

Статтею 55 Конституції України кожному гарантується право на судовий захист, апеляційне та касаційне оскарження.

Пункт 8 частини 3 статті 129 Конституції України встановлює серед основних засад судочинства, зокрема, забезпечення апеляційного та касаційного оскарження рішення суду, крім випадків, встановлених законом.

Вказана конституційна норма конкретизована законодавцем в статті 14 Закону України „Про судоустрій і статус суддів", згідно з якою учасники судового процесу та інші особи у випадках і порядку, встановлених процесуальним законом, мають право на апеляційне та касаційне оскарження судового рішення.

Відповідно до пункту 41.1.1. частини 41.1. статті 41 Податкового кодексу України, контролюючим органам державою делеговано повноваження контролю та справляння податків з суб'єктів підприємницької діяльності.

Статтею 78 Податкового кодексу України, передбачено порядок проведення документальних позапланових перевірок, зокрема, відповідно до п.п.78.1.7 документальна позапланова перевірка здійснюється якщо розпочато процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення), припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця, закриття постійного представництва чи відокремленого підрозділу юридичної особи, в тому числі іноземної компанії, організації, порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків.

Як вбачається з витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 05.07.2018 року, ТОВ Петроліум ОСОБА_4 перебуває на обліку як платник податків у Кам янській ОДПІ ГУ ДФС у Дніпропетровській області.

Законом України від 21.12.2016 р. № 1797-VІІІ "Про внесення змін до Податкового кодексу щодо покращення інвестиційного клімату в Україні", який набрав чинності з 01.01.2017 р., внесено зміни до Податкового кодексу України, що стосується контрольно-перевірочної роботи.

Враховуючи, що з 01.01.2017 року Кам янській ОДПІ ГУ ДФС у Дніпропетровській області втратила усі функції , крім сервісних, визначених у статті 19-3 ПК України, єдиним органом, який уповноважений представляти інтереси є Головне управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області, яка має право на проведення податкової перевірки боржника.

Приймаючи до уваги наведене, враховуючи особливості процедури банкрутства в порядку статті 95 Закону, правовий статус Державної податкової інспекції як контролюючого органу, передбачений нормами цивільного та податкового законодавства, а також місце реєстрації боржника як платника податків, колегія суддів приходить до висновку про наявність у Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області права на апеляційне оскарження у цій справі.

Вирішуючи питання про законність та обґрунтованість оскаржуваної постанови, колегія суддів враховує таке.

Ухвалюючи постанову про визнання ТОВ Петроліум ОСОБА_4 банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури, господарський суд першої інстанції виходив з того, що згідно поданих документів встановлено, що вартості майна боржника недостатньо для задоволення вимог кредиторів, при цьому до звернення ліквідатора до господарського суду з заявою про порушення провадження у справі про банкрутство боржника, було дотримано вимоги цивільного та господарського законодавства щодо добровільної ліквідації юридичної особи.

Проте, колегія суддів вважає такі висновки суду першої інстанції передчасними з огляду на наступне.

Згідно зі статтею 95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", якщо вартості майна боржника - юридичної особи, щодо якого прийнято рішення про ліквідацію, недостатньо для задоволення вимог кредиторів, така юридична особа ліквідується в порядку, передбаченому цим Законом. У разі виявлення зазначених обставин ліквідатор (ліквідаційна комісія) зобов'язаний звернутися до господарського суду із заявою про порушення справи про банкрутство такої юридичної особи. Обов'язковою умовою звернення до господарського суду із заявою про порушення справи про банкрутство є дотримання боржником порядку ліквідації юридичної особи відповідно до законодавства України.

Відповідно до ч.1 ст.105 ЦК України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов'язки переходять до правонаступників.

Як вбачається з матеріалів справи, учасником підприємства боржника 15.03.18р. ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю "ПЕТРОЛІУМ ОІЛ ГРУП" (51800, Дніпропетровська область, Петриківський район, село Гречане, вул. Широка, 31; ЄДРПОУ 39115922) прийнято рішення про припинення діяльності підприємства шляхом ліквідації та призначено голову ліквідаційної комісії ОСОБА_5

За 1, 3 ст. 105 ЦК України учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, зобов'язані протягом трьох робочих днів з дати прийняття рішення письмово повідомити орган, що здійснює державну реєстрацію. Учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, відповідно до цього Кодексу призначають комісію з припинення юридичної особи (комісію з реорганізації, ліквідаційну комісію), голову комісії або ліквідатора та встановлюють порядок і строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється.

На виконання вимог статті 105 Цивільного кодексу України, ліквідатор боржника письмово повідомив орган, що здійснює державну реєстрацію про припинення ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю "ПЕТРОЛІУМ ОІЛ ГРУП" (51800, Дніпропетровська область, Петриківський район, село Гречане, вул. Широка, 31; ЄДРПОУ 39115922).

Відповідно до п. 1 ч. 1 та ч. 3 ст. 110 ЦК України, юридична особа ліквідується за рішенням її учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, в тому числі у зв'язку із закінченням строку, на який було створено юридичну особу, досягненням мети, для якої її створено, а також в інших випадках, передбачених установчими документами. Якщо вартість майна юридичної особи є недостатньою для задоволення вимог кредиторів, юридична особа здійснює всі необхідні дії, встановлені законом про відновлення платоспроможності або визнання банкрутом.

Рішенням загальних зборів учасників ТОВ Петроліум ОСОБА_4 від 17 квітня 2018 року, оформлених протоколом № 17/04-18 затверджено результати інвентаризації ОСОБА_1, затверджений проміжний ліквідаційний баланс станом на 17.04.2018 року, та зобов'язано ліквідатора ОСОБА_1 розглянути питання щодо звернення до господарського суду із заявою про порушення справи про банкрутство ОСОБА_1 в порядку ст. 95 Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом .

Згідно частини 8 статті 111 Цивільного кодексу України ліквідаційна комісія (ліквідатор) після закінчення строку для пред'явлення вимог кредиторами складає проміжний ліквідаційний баланс, що включає відомості про склад майна юридичної особи, що ліквідується, перелік пред'явлених кредиторами вимог та результатів їх розгляду.

Проміжний ліквідаційний баланс затверджується учасниками юридичної особи, судом або органом, що прийняв рішення про ліквідацію юридичної особи.

На виконання вимог частини першої статті 111 Цивільного кодексу України, за результатами розгляду пред'явлених кредиторських вимог до боржника, проведеної інвентаризації активів і зобов'язань, складено проміжний ліквідаційний баланс ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю "ПЕТРОЛІУМ ОІЛ ГРУП" (51800, Дніпропетровська область, Петриківський район, село Гречане, вул. Широка, 31; ЄДРПОУ 39115922), станом на 17.04.18р.

З проміжного ліквідаційного балансу боржника, складеного станом на 17.04.18р., протоколом (рішенням) № 17/04-18 від 17.04.18р. проміжний ліквідаційний баланс затверджено власником ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю "ПЕТРОЛІУМ ОІЛ ГРУП" (51800, Дніпропетровська область, Петриківський район, село Гречане, вул. Широка, 31; ЄДРПОУ 39115922). Згідно цього балансу кредиторська заборгованість становить 199 528,35грн.; грошові кошти в касі товариства - 17 620,00 грн., дебіторська заборгованість, основні засоби, товарно - матеріальні цінності, нематеріальні активи - відсутні.

Частинами 1-11 статті 111 ЦК України передбачено, що з дати внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань запису про рішення засновників (учасників) юридичної особи, суду або уповноваженого ними органу щодо ліквідації юридичної особи ліквідаційна комісія (ліквідатор) зобов'язана вжити всіх необхідних заходів щодо стягнення дебіторської заборгованості юридичної особи, що ліквідується, та письмово повідомити кожного з боржників про припинення юридичної особи в установлені цим Кодексом строки.

Ліквідаційна комісія (ліквідатор) заявляє вимоги та позови про стягнення заборгованості з боржників юридичної особи.

Ліквідаційна комісія (ліквідатор) зобов'язана повідомити учасників юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, про її участь в інших юридичних особах та/або надати відомості про створені нею господарські товариства, дочірні підприємства.

Під час проведення заходів щодо ліквідації юридичної особи до завершення строку пред'явлення вимог кредиторів ліквідаційна комісія (ліквідатор) закриває рахунки, відкриті у фінансових установах, крім рахунка, який використовується для розрахунків з кредиторами під час ліквідації юридичної особи.

Ліквідаційна комісія (ліквідатор) вживає заходів щодо інвентаризації майна юридичної особи, що припиняється, а також майна її філій та представництв, дочірніх підприємств, господарських товариств, а також майна, що підтверджує її корпоративні права в інших юридичних особах, виявляє та вживає заходів щодо повернення майна, яке перебуває у третіх осіб.

У випадках, установлених законом, ліквідаційна комісія (ліквідатор) забезпечує проведення незалежної оцінки майна юридичної особи, що припиняється.

Ліквідаційна комісія (ліквідатор) вживає заходів щодо закриття відокремлених підрозділів юридичної особи (філій, представництв) та відповідно до законодавства про працю здійснює звільнення працівників юридичної особи, що припиняється.

Ліцензії, документи дозвільного характеру та інші документи, а також печатки та штампи, які підлягають поверненню органам державної влади, органам місцевого самоврядування, повертаються їм ліквідаційною комісією (ліквідатором).

Для проведення перевірок та визначення наявності або відсутності заборгованості із сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування ліквідаційна комісія (ліквідатор) забезпечує своєчасне надання органам доходів і зборів та Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування документів юридичної особи (її філій, представництв), у тому числі первинних документів, регістрів бухгалтерського та податкового обліку.

Згідно з ст. 20 Податкового кодексу України, здійснення контролю за додержанням податкового законодавства платниками податків покладено на органи державної податкової служби.

Відповідно до ст. 16 Податкового кодексу України, платник податків, зокрема, зобов'язаний повідомляти контролюючі органи за місцем обліку такого платника про його ліквідацію або реорганізацію протягом трьох робочих днів з дня прийняття відповідного рішення (крім випадків, коли обов'язок здійснювати таке повідомлення покладено законом на орган державної реєстрації) (п.16.1.10).

Статтею 78 Податкового Кодексу України передбачено порядок проведення документальних позапланових перевірок, зокрема, відповідно до п.п.78.1.7 документальна позапланова перевірка здійснюється, якщо розпочато процедуру реорганізації юридичної особи (крім перетворення), припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця, закриття постійного представництва чи відокремленого підрозділу юридичної особи, в тому числі іноземної компанії, організації, порушено провадження у справі про визнання банкрутом платника податків або подано заяву про зняття з обліку платника податків.

Частиною 7 статті 111 ЦК України передбачено, що для проведення перевірок та визначення наявності або відсутності заборгованості із сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування ліквідаційна комісія (ліквідатор) забезпечує своєчасне надання органам доходів і зборів та Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування документів юридичної особи (її філій, представництв), у тому числі первинних документів, регістрів бухгалтерського та податкового обліку.

До моменту затвердження ліквідаційного балансу ліквідаційна комісія (ліквідатор) складає та подає органам доходів і зборів, Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування звітність за останній звітний період.

Судом апеляційної інстанції встановлено недотримання вимог цивільного законодавства щодо добровільної ліквідації юридичної особи, а також неподання ліквідаційною комісією, на момент порушення провадження у цій справі, документів у підтвердження здійснення повної досудової процедури ліквідації боржника.

Так, матеріали справи не містять доказів надання ліквідатором товариства з обмеженою відповідальністю Петроліум ОСОБА_4 до органів доходів і зборів, Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування документів підприємства, у тому числі первинних документів, регістрів бухгалтерського та податкового обліку, для проведення відповідних перевірок та визначення наявності або відсутності заборгованості зі сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та страхових коштів.

В матеріалах справи відсутні належні докази виконання ліквідатором боржника вищевказаних вимог закону та відсутні докази проведення контролюючим органом відповідних позапланових перевірок боржника.

До заяви про порушення справи про банкрутство заявником не було додано доказів складання та подання органам доходів і зборів, Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування звітності за останній звітний період.

Доводи ліквідатора про те, що боржник повідомляв відповідні органи про припинення юридичної особи, не спростовують доводів апелянта про недотримання процедури добровільної ліквідації боржника, з огляду на наступне.

Так, боржник посилається на направлення заяви про припинення платника податків ТОВ Петроліум ОСОБА_4 до Кам янської ОДПІ, повідомлення про припинення шляхом ліквідації до УПФ в Петриківському районі, Петриківському районному центру зайнятості, відділенню виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків, Кам янський ОДПІ ГУ ДФС у Дніпропетровській області, в той час, як згідно вимог ч.7 ст. 111 ЦК України, для проведення перевірок та визначення наявності або відсутності заборгованості із сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування ліквідаційна комісія (ліквідатор) повинен забезпечити своєчасне надання органам доходів і зборів та Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування документів юридичної особи (її філій, представництв), у тому числі первинних документів, регістрів бухгалтерського та податкового обліку.

Апелянтом не надано доказів передачі зазначених документів відповідним органам для проведення перевірки.

Крім того, боржником, до заяви про відкриття провадження у справі про банкрутство не додано установчих документів боржника, бухгалтерський баланс боржника на останню звітну дату.

Наданий боржником перелік кредиторів, вимоги яких визнаються боржником також не містить повної інформації, передбаченої ч.3 ст. 11 Закону про банкрутство, а саме: не зазначені підстави виникнення зобов'язань, строк їх виконання згідно з законом або договором.

Наведене свідчить про недотримання ліквідаційною комісією приписів ч. 7 ст. 111 ЦК України щодо добровільної ліквідації боржника, у зв'язку з чим органи державної податкової служби та Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування були позбавлені можливості проведення перевірок та визначення наявності або відсутності заборгованості зі сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування та права заявити свої претензії боржнику (за їх наявності) в досудовій процедурі ліквідації боржника.

Відповідно до ч. 4 ст. 236 ГПК України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

В постанові Верховного Суду від 14.03.2018 у справі № 927/557/17 зроблено висновок про те, що відсутність у боржника майна, достатнього для покриття судових витрат у справі про банкрутство, порушеної у порядку ст. 95 Закону про банкрутство, відсутність доказів надання ліквідатором товариства контролюючим органам, у тому числі первинних документів, регістрів бухгалтерського та податкового обліку, для проведення відповідних перевірок та визначення наявності або відсутності заборгованості зі сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та страхових коштів, відсутність звернення до боржника та до суду єдиного, визначеного самим боржником, кредитора, виключає можливість здійснення судом провадження у справі про його банкрутство в порядку ст. 95 Закону про банкрутство.

В постанові Верховного Суду від 03.04.2018 у справі № 904/8185/17 зроблено висновок про те, що лише дотримання визначених вимог та сукупність вказаних дій із доданням доказів їх проведення є підставою для звернення ліквідатора із заявою про порушення провадження у справі про банкрутство за особливою процедурою,що порушується в порядку норм ст. 95 Закону про банкрутство.

При цьому, колегія суддів зауважує, що необхідною та обов'язковою передумовою порушення провадження у справі про банкрутство в порядку ст. 95 Закону про банкрутство є надання належних доказів на підтвердження наявності всіх передумов для порушення провадження, згідно із цією статтею, саме на момент звернення боржника із відповідною заявою.

Встановивши факт безпідставного порушення провадження у справі про банкрутство товариства з обмеженою відповідальністю "Петроліум ОСОБА_4", колегія суддів вважає за необхідне постанову господарського суду скасувати, як таку, що прийнята при неповному з'ясуванні обставин, що мають значення для справи та закрити провадження у даній справі про банкрутство.

Копію даної постанови слід направити державному реєстратору для здійснення відповідних реєстраційних дій щодо товариства з обмеженою відповідальністю "Петроліум ОСОБА_4" (51800, Дніпропетровська область, Петриківський район, село Гречане, вул. Широка, 31; ЄДРПОУ 39115922).

Керуючись ст.ст.270,275,278,281,282 ГПК України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області - задовольнити.

Постанову господарського суду Дніпропетровської області від 05.06.2018 (повне рішення складено 05.06.2018, суддя Владимиренко І.В.) у справі № 904/2096/18- скасувати.

Провадження у справі № 904/2096/18 про визнання банкрутом ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю "Петроліум ОСОБА_4" - закрити.

Копію постанови направити державному реєстратору для здійснення реєстраційних дій щодо ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю "Петроліум ОСОБА_4" (51800, Дніпропетровська область, Петриківський район, село Гречане, вул. Широка, 31; ЄДРПОУ 39115922).

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку.

Повний текст постанови виготовлено та підписано 13.12.2018року.

Головуючий суддя О.В.Березкіна

Суддя В.О.Кузнецов

Суддя Н.В.Пархоменко

СудЦентральний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення06.12.2018
Оприлюднено13.12.2018
Номер документу78517023
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/2096/18

Ухвала від 17.12.2018

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Владимиренко Ігор Вячеславович

Постанова від 06.12.2018

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Березкіна Олена Володимирівна

Ухвала від 22.10.2018

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Березкіна Олена Володимирівна

Ухвала від 23.08.2018

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Ухвала від 14.08.2018

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Владимиренко Ігор Вячеславович

Ухвала від 13.08.2018

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Владимиренко Ігор Вячеславович

Ухвала від 20.07.2018

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Владимиренко Ігор Вячеславович

Ухвала від 19.07.2018

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Владимиренко Ігор Вячеславович

Ухвала від 17.07.2018

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Владимиренко Ігор Вячеславович

Ухвала від 09.07.2018

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Владимиренко Ігор Вячеславович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні