Рішення
від 03.12.2018 по справі 826/12320/18
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Вн. №27/394

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

03 грудня 2018 року 12:03 № 826/12320/18

За позовом Державного професійно-технічного навчального закладу "Одеський професійний ліцей технологій та дизайну"

до Міністерства освіти і науки України

3-я особа Державний заклад "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського"

про визнання протиправним та скасування наказу

Суддя О.В.Головань

Секретар І.В.Галаган

Представники:

Від позивача: Зінченко С.В.;

Від відповідача: Брюховецька М.С.;

Від 3-ої особи: не з'яв.

Обставини справи:

Державний професійно-технічний навчальний заклад "Одеський професійний ліцей технологій та дизайну" звернувся до Окружного адміністративного суду м. Києва з позовом до Міністерства освіти і науки України про визнання протиправним та скасування наказу Міністерства освіти і науки України № 966 від 03.07.2017 року "Про створення Державного професійно-технічного навчального закладу "Одеський професійний ліцей технологій та дизайну".

В судовому засіданні 03.12.2018 р. оголошено резолютивну частину рішення про задоволення позовних вимог.

Ознайомившись з матеріалами справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд, -

ВСТАНОВИВ:

03.07.2017 р. Міністерством освіти і науки України видано наказ №966 "Про створення Державного професійно-технічного навчального закладу "Одеський професійний ліцей технологій та дизайну", відповідно до п. 1 якого вирішено погодитись з рішенням вченої ради Державного закладу "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського" про ліквідацію Одеського професійного ліцею технологій та дизайну Державного закладу "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського" (код ЄДРПОУ 35640190).

П. 2 наказу №966 передбачено створення Державного професійно-технічного навчального закладу "Одеський професійний ліцей технологій та дизайну" на базі ліквідованого Одеського професійного ліцею технологій та дизайну Державного закладу "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського".

П. 4 наказу №966 ректора Державного закладу "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського" уповноважено: здійснити необхідні заходи, пов'язані з ліквідацією закладу та підготувати розподільчий баланс; забезпечити безумовну передачу майна ліквідованого Одеського професійного ліцею технологій та дизайну Державного закладу "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського" ліцею.

П. 6 наказу №966 виконуючій обов'язки директора ліцею доручено: здійснити прийом майна закладу та надати Міністерству освіти і науки України акт прийому-передачі на затвердження в двотижневий строк після здійснення прийому-передачі; подати на затвердження Міністерству освіти і науки статут ліцею; зареєструвати Державний професійно-технічний навчальний заклад "Одеський професійний ліцей технологій та дизайну" в органі, що здійснює державну реєстрацію юридичної особи; вжити заходів щодо працевлаштування працівників ліквідованого Одеського професійного ліцею технологій та дизайну Державного закладу "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського" у створеному Державному професійно-технічному навчальному закладі "Одеський професійний ліцей технологій та дизайну"; здійснити інші дії, передбачені законодавством, необхідні для забезпечення діяльності Ліцею.

Листом №187 від 07.07.2017 р. директор Державного професійно-технічного навчального закладу "Одеський професійний ліцей технологій та дизайну" звернулась до директора Департаменту освіти і науки Одеської обласної державної адміністрації, в якому повідомила, що 30.03.2017 р. на засіданні вченої ради Університету було ухвалено рішення про виокремлення із структури Університету Одеського професійного ліцею технологій та дизайну Державного закладу "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського" та передачу нерухомого майна з державної в комунальну власність. Також, у даному листі директор ліцею просила порушити клопотання перед Міністерством освіти і науки України щодо передачі приміщення будівлі навчального корпусу, розташованого за адресою: м. Одеса, вул. Олександра Невського, 39, загальною площею 9833,8 кв.м. та прилеглої території на баланс ліцею.

З аналогічним за змістом листом №189 від 07.07.2017 р. ліцей звернувся до голови Одеської обласної державної адміністрації.

Листом №194 від 14.07.2017 р. ліцей повідомив Міністру освіти і науки України про ускладнення, які виникли під час виконання наказу Міністерства освіти і науки України №966 від 03.07.2017 р. щодо передачі майна Державним закладом "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського" на баланс ліцею. Зокрема, виконання наказу №966 можливе за умов внесення змін до Указу Президента України "Про положення про національний заклад (установу) України".

Листом №241 від 31.08.2017 р. Міністра освіти і науки України повідомлено, що підготовка розподільчого балансу ускладнюється та унеможливлюється безумовна передача майна ліквідованого структурного підрозділу від Державного закладу "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського" до новоствореного ліцею, оскільки це суперечить вимогам Положення про національний заклад (установу) України, затвердженого Указом Президента України від 16.06.1995 р. №451/95. Тобто, виконання пункту 4 наказу Міністерства освіти і науки України №966 від 03.07.2017 р. неможливо до внесення в установленому порядку відповідних змін до Положення про національний заклад (установу) України, затвердженого Указом Президента України від 16.05.1995 р. №451/95, що дозволить здійснити передачу майна ліквідованого структурного підрозділу національного університету до новоствореного професійного ліцею.

Листом №247 від 05.09.2017 року позивач повторно звернувся до Міністра освіти і науки України щодо розгляду та затвердження Статуту новоствореного професійного ліцею, а також сприяння внесенню змін до п. 2 Указу Президента України від 16.06.1995 р. №451/95 "Про Положення про національний заклад (установу) України" з метою врегулювання питання передачі майна.

28.09.2017 р. позивач надіслав на адресу Міністра освіти і науки України лист №282 щодо прийняття негайних організаційно-правових заходів щодо передачі майна ліквідованого Одеського професійного ліцею технологій та дизайну Державного закладу "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського" створеному на його базі ліцею.

Також 06.10.2017 р. позивач звернувся до ректора Державного закладу "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського" із листом №296, в якому просив негайно підготувати розподільчий баланс та передати майно ліквідованого Одеського професійного ліцею технологій та дизайну Державного закладу "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського" Державному професійно-технічному навчальному закладу "Одеський професійний ліцей технологій та дизайну".

Листом №393 від 21.12.2017 р. позивач звернувся до заступника Міністра освіти і науки України з вимогою надати офіційну відповідь щодо затвердження актів прийому-передачі майна з балансу Університету на баланс ліцею.

З аналогічним за змістом листом №392 від 21.12.2017 р. позивач звернувся до начальника Управління з питань державного майна та підприємств Міністерства освіти і науки України.

В свою чергу, оскільки під час виконання наказу №966 та підготовки розподільчого балансу виявилось за неможливе здійснення передачі майна ліквідованого структурного підрозділу Університету створеному закладу професійної освіти, оскільки Університет має статус національного, Державний заклад "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського" листом №1509/01 від 17.07.2017 р. звернувся до Міністерства освіти і науки України, в якому просив надати роз'яснення щодо механізму передачі майна університету до Державного професійно-технічного навчального закладу "Одеський професійний ліцей технологій та дизайну".

За результатами розгляду вказаного листа Міністерство освіти і науки України повідомило, що п. 2 Указу Президента України "Про Положення про національний заклад (установу) України" від 16.06.1995 р. №451/95 органам виконавчої влади заборонено передавати закріплене за національними закладами (установами) України майно, що перебуває у державній власності, будь-яким органам, підприємствам, установам та організаціям. Також, додатково зазначено, що оскільки відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяли лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, Міністерство звернулось з відповідним листом до Міністерства економічного розвитку і торгівлі України з проханням надати роз'яснення щодо можливості передачі нерухомого майна від національного закладу до закладу професійно-технічної освіти.

При цьому, факт закріплення будівлі, що розташована за адресою: м. Одеса, вул. О. Невського, 39, за Державним закладом "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського" підтверджується наказом Міністерства освіти і науки України №27 від 18.01.2016 р. "Про закріплення майна за Південноукраїнським національним педагогічним університетом імені К.Д. Ушинського" та листом Міністерства освіти і науки України №14/1-100-16 від 28.09.2016 р..

Міністерство освіти і науки України надіслало ректору Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К.Д. Ушинського відповідь №1/11-13920 від 29.12.2017 р., з якої вбачається, що з метою врегулювання порушеного питання Міністерством було направлено відповідні звернення до Фонду державного майна України та Адміністрації Президента України.

Водночас, з метою розміщення студентів та трудового колективу Державного професійно-технічного навчального закладу "Одеський професійний ліцей технологій та дизайну", а також забезпечення безперервності навчального процесу Міністерство освіти і науки України надає згоду на розміщення вказаного навчального закладу в будівлі навчального корпусу №7 Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К.Д. Ушинського за адресою: м. Одеса, вул. Невського, №39 до моменту внесення змін до п. 2 Указу Президента України "Про Положення про національний заклад (установу) України" від 16.06.1995 р. №451/95.

Листом №1/12-6038 від 26.09.2017 р. Міністерство освіти і науки України звернулось до Фонду державного майна України щодо надання роз'яснень.

За результатами розгляду вказаного звернення Фонд державного майна України листом №10-24-19118 від 10.10.2017 р. повідомив, що надання роз'яснень та висновків щодо передачі державного майна, застосування законодавчих та нормативно-правових актів у процесі передачі тощо не належить до повноважень Фонду державного майна України. Разом з тим повідомлено, що ч. 2 Указу Президента України від 16.06.1995 р. №451/95 "Про Положення про національний заклад (установу) України" встановлено органам виконавчої влади не передавати закріплене за національними закладами (установами) України майно, що перебуває у державній власності, будь-яким органам, підприємствам, установам, організаціям.

Листом Міністерства освіти і науки України №1/10-2050 від 24.07.2017 р., адресованому Адміністрації Президента України, запропоновано внести зміни до п. 2 Указу Президента України від 16.06.1995 р. №451/95 "Про Положення про національний заклад (установу) України", виклавши його в такій редакції: "органам виконавчої влади не передавати закріплене за національними закладами (установами) України майно, що перебуває у державній власності, будь-яким органам, підприємствам, установам, організаціям, крім випадків передачі майна професійно-технічним навчальним закладам, що виокремлюються з таких національних закладів (установ)".

28.12.2017 р. Міністерство освіти і науки України надіслало на адресу Державного професійно-технічного навчального закладу "Одеський професійний ліцей технологій та дизайну" лист №1/11-13823, в якому повідомило, що будівля навчального корпусу №7, що розташовані за адресою: м. Одеса, вул. О. Невського, №39 перебуває на балансі Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К.Д. Ушинського. Враховуючи встановлені обмеження законодавством на передачу нерухомого майна закладів (установ) освіти, які мають статус національних, наказом передбачено передачу рухомого майна для забезпечення здійснення статутної діяльності закладу професійної (професійно-технічної) освіти, тобто тих основних засобів, які використовувались структурним підрозділом для надання освітніх послуг.

Вказаним листом позивача також повідомлено про те, що з метою недопущення припинення навчального процесу Міністерство освіти і науки України звернулось до Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К.Д. Ушинського для безумовного забезпечення розміщення Державного професійно-технічного навчального закладу "Одеський професійний ліцей технологій та дизайну" в приміщеннях будівлі навчального корпусу №7 за адресою: м. Одеса, вул. О. Невського, №39 у встановленому законодавством порядку до моменту вирішення питання передачі нерухомого майна від національних закладів освіти до інших установ та організацій, у тому числі на виконання Закону України "Про державний бюджет України на 2016 рік" в частині здійснення передачі з державної в комунальну власність.

Додатково позивачу повідомлено, що в разі укладення договорів про відшкодування витрат балансоутримувача на утримання орендованого нерухомого майна та надання комунальних послуг орендарю Державна казначейська служба України матиме законодавчі підстави для здійснення фінансування закладу професійної (професійно-технічної) освіти відповідно до потреб та у межах передбачених законодавством для забезпечення виконання договорів на надання комунальних послуг, постачання енергоносіїв, які укладені і діяли у 2016-2017 роках, включно до 31 грудня 2017 року, тобто такі договори є діючими на даний час і можуть діяти і надалі.

Згідно листа Державного закладу "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського" №3002/01 від 29.12.2017 р. рішенням вченої ради від 28.12.2017 р. (протокол №5) було скасовано попереднє рішення від 30.03.2017 р. щодо виокремлення і передачі будівлі навчального корпусу, яка розташована за адресою: м. Одеса, вул. О. Невського, №39, з державної в комунальну власність, у зв'язку з чим Університетом відкликано з Міністерства освіти і науки України підписані керівництвом університету та членами комісії акти прийому-передачі будівлі навчального корпусу, яка розташована за адресою: м. Одеса, вул. О. Невського, №39, з балансу Державного закладу "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського" на баланс позивача, оскільки такий акт суперечить вимогам чинного законодавства.

Вважаючи бездіяльність щодо виконання наказу №966 протиправною, позивач звернувся до суду з позовом, в якому просив -

визнати протиправною бездіяльність Міністерства освіти і науки України щодо невиконання підпункту 2 пункту 4 наказу Міністерства освіти і науки України №966 від 03 липня 2017 року в частині передачі майна ліквідованого Одеського професійного ліцею технологій та дизайну Державного закладу "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського" позивачу - Державному професійно-технічному навчальному закладу "Одеський професійний ліцей технологій та дизайну";

зобов'язати Міністерство освіти і науки України забезпечити виконання підпункту 2 пункту 4 наказу Міністерства освіти і науки України №966 від 03 липня 2017 року в частині передачі майна ліквідованого Одеського професійного ліцею технологій та дизайну Державного закладу "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського" позивачу - Державному професійно-технічному навчальному закладу "Одеський професійний ліцей технологій та дизайну";

визнати протиправною бездіяльність Міністерства освіти і науки України в особі заступника міністра освіти і науки України щодо відсутності належного контролю за виконанням підпункту 2 пункту 4 наказу Міністерства освіти і науки України №966 від 03 липня 2017 року в частині передачі майна ліквідованого Одеського професійного ліцею технологій та дизайну Державного закладу "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського" позивачу - Державному професійно-технічному навчальному закладу "Одеський професійний ліцей технологій та дизайну";

зобов'язати Заступника міністра освіти і науки України забезпечити дієвий контроль за виконанням підпункту 2 пункту 4 наказу Міністерства освіти і науки України №966 від 03 липня 2017 року щодо передачі майна ліквідованого Одеського професійного ліцею технологій та дизайну Державного закладу "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського" позивачу - Державному професійно-технічному навчальному закладу "Одеський професійний ліцей технологій та дизайну";

визнати протиправною бездіяльність ректора Державного закладу "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського" в частині невиконання підпункту 2 пункту 4 наказу Міністерства освіти і науки України №966 від 03 липня 2017 року щодо не передачі майна ліквідованого Одеського професійного ліцею технологій та дизайну Державного закладу "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського" позивачу - Державному професійно-технічному навчальному закладу "Одеський професійний ліцей технологій та дизайну";

зобов'язати ректора Державного закладу "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського" виконати підпункт 2 пункту 4 наказу Міністерства освіти і науки України №966 від 03 липня 2017 року та здійснити передачу майна ліквідованого Одеського професійного ліцею технологій та дизайну Державного закладу "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського" позивачу - Державному професійно-технічному навчальному закладу "Одеський професійний ліцей технологій та дизайну".

Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 04.06.2018 р. у справі №826/17990/17 в задоволенні позовних вимог відмовлено.

Під час розгляду справи встановлено, що під час виконання наказу №966 та підготовки розподільчого балансу виявилось за неможливе здійснення передачі майна ліквідованого структурного підрозділу Університету створеному закладу професійної освіти, оскільки Університет має статус національного.

У розумінні Кодексу адміністративного судочинства України бездіяльність суб'єкта владних повноважень - це пасивна поведінка суб'єкта владних повноважень, яка може мати вплив на реалізацію прав, свобод, інтересів фізичної чи юридичної особи. Для визнання бездіяльності суб'єкта владних повноважень протиправною, особа, яка вважає, що її право порушене, повинна довести існування причинного зв'язку між такою протиправною бездіяльністю та її порушеним правом. Поряд з цим, бездіяльність суб'єкта владних повноважень може бути визнана протиправною адміністративним судом лише в тому випадку, якщо відповідач ухиляється від вчинення дій, які входять до кола його повноважень та за умови наявності правових підстав для вчинення таких дій. Таким чином, бездіяльність це завжди пасивна поведінка, тобто відсутність з боку суб'єкта владних повноважень будь-яких дій.

Водночас, п. 2 Указу Президента України "Про Положення про національний заклад (установу) України" №451/95 від 16.06.1995 р. встановлено заборону органам виконавчої влади щодо передачі закріпленого за національними закладами (установами) України майна, що перебуває у державній власності, будь-яким органам, підприємствам, установам, організаціям.

Зважаючи на наведене, суд приходить до висновку, що відповідачами вживались дії з метою врегулювання ситуації, яка склалась щодо виконання пункту 4 Наказу Міністерства освіти і науки України №966 від 03 липня 2017 року в частині передачі будівлі навчального корпусу №7 за адресою: м. Одеса, вул. О. Невського, №39 від Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К.Д. Ушинського до Державного професійно-технічного навчального закладу "Одеський професійний ліцей технологій та дизайну", що свідчить про відсутність оскаржуваної бездіяльності.

При цьому, на думку суду, відповідачі в межах спірних правовідносин правомірно посилаються на п. 2 Указу Президента України "Про Положення про національний заклад (установу) України" №451/95 від 16.06.1995 р., яким встановлено заборону органам виконавчої влади щодо передачі закріпленого за національними закладами (установами) України майна, що перебуває у державній власності, будь-яким органам, підприємствам, установам, організаціям.

Вказане рішення залишене без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 24.07.2018 р.

Отримавши вказане рішення, позивач дійшов висновку про те, що єдиним способом захисту його права є скасування наказу Міністерства освіти і науки України №966 від 03.07.2017 року "Про створення Державного професійно-технічного навчального закладу "Одеський професійний ліцей технологій та дизайну" в цілому та повернення учасників правовідносин у попередній стан, у зв'язку з чим звернувся до суду з відповідним позовом.

Позивач - Державний професійно-технічний навчальний заклад "Одеський професійний ліцей технологій та дизайну" - вважає вказаний наказ протиправним та просить його скасувати з таких підстав.

Позивач зазначає, що оскільки наказ неможливо виконати в частині передачі новоствореному ліцею нерухомого майна, то він має бути скасований повністю як такий, що прийнятий на порушення законодавства, зокрема, п. 2 Указу Президента України "Про Положення про національний заклад (установу) України" №451/95 від 16.06.1995 р., яким встановлено заборону органам виконавчої влади щодо передачі закріпленого за національними закладами (установами) України майна, що перебуває у державній власності, будь-яким органам, підприємствам, установам, організаціям.

Оскаржуваний наказ блокує будь-яку діяльність позивача, унеможливлює отримання ліцеєм ліцензії на здійснення освітньої діяльності, оскільки питання щодо користування нерухомим майном, в якому розміщено навчальний заклад, це унеможливлює.

Позивач зазначає, що ліцей безперервно, починаючи з 1977 р., користується приміщенням за адресою: м. Одеса, вул. О.Невського, 39, тоді як будівля на інше майно навчального закладу було передано з балансу Одеського професійного ліцею технологій та дизайну одягу на баланс Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К.Д. Ушинського у зв'язку з його ліквідацією та функціонування як структурного підрозділу Університету.

Відповідач - Міністерство освіти і науки України - проти задоволення позовних вимог заперечив з таких підстав.

Відповідач зазначає, що виокремлення ліцею зі структури закладу вищої освіти було ініційовано самим ліцеєм, що підтверджує необґрунтованість твердження позивача щодо порушення його прав і свобод Міністерством.

В оскаржуваному наказі дійсно передбачено передачу позивачу майна ДПТНЗ "Одеський професійний ліцей технологій та дизайну", проте, в частині нерухомого майна виконання наказу виявилося неможливим з огляду на положення п. 2 Указу Президента України "Про Положення про національний заклад (установу) України" №451/95 від 16.06.1995 р.

Відповідачем вживалися заходи щодо вирішення ситуації, що склалася, шляхом звернення до уповноважених органів - Фонду державного майна України та Адміністрації Президента України, проте законодавче врегулювання ситуації наразі відсутнє.

Додатково відповідач повідомив, що позивачу пропонувалася передача майна на умовах оренди, проте, позивач з таким варіантом не погодився.

3-я особа - Державний заклад "Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К.Д. Ушинського" - проти задоволення позовних вимог заперечив з таких підстав.

3-я особа зазначає, що скасування оскаржуваного наказу призведе до припинення освітнього процесу посередині навчального року.

Щодо посилань позивача на унеможливлення навчального процесу як на підставу для звернення до суду з позовом 3-я особа посилається на факт затвердження позивачем Правил прийому на навчання до Державного професійно-технічного навчального закладу "Одеський професійний ліцей технологій та дизайну" на 2018-2019 роки та Звіт директора за результатами роботи 2017-2018 років.

Також згідно Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 р. №1187, для провадження освітньої діяльності приміщення, що використовуються під час освітнього процесу, може перебувати як на праві власності або оперативного управління або користування, так і на праві користування (договір оренди).

Позивачем ігноруються пропозиції 3-ї особи надати приміщення на умовах оренди.

Проаналізувавши матеріали справи та пояснення представників сторін та 3-ї особи, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають до задоволення з таких підстав.

Обставини, пов'язані з виконанням наказу Міністерства освіти і науки України №966 від 03.07.2017 року "Про створення Державного професійно-технічного навчального закладу "Одеський професійний ліцей технологій та дизайну", були предметом розгляду по справі Окружного адміністративного суду м. Києва №826/17990/17 і не потребують повторного дослідження.

Згідно ч. 1 ст. 78 КАС України обставини, які визнаються учасниками справи, не підлягають доказуванню, якщо суд не має обґрунтованого сумніву щодо достовірності цих обставин або добровільності їх визнання. Обставини, які визнаються учасниками справи, зазначаються в заявах по суті справи, поясненнях учасників справи, їх представників.

Також суд не знаходить підстав не погоджуватися з висновком суду під час розгляду даної справи про те, що посилання в межах спірних правовідносин на п. 2 Указу Президента України "Про Положення про національний заклад (установу) України" №451/95 від 16.06.1995 р., яким встановлено заборону органам виконавчої влади щодо передачі закріпленого за національними закладами (установами) України майна, що перебуває у державній власності, будь-яким органам, підприємствам, установам, організаціям, є правомірним і фактично унеможливлює виконання оскаржуваного наказу № 966 в частині передачі нерухомого майна позивачу.

Предметом дослідження по адміністративній справі №826/12320/18 є відповідність оскаржуваного наказу вимогам законодавства, що існували на момент його прийняття, і з'ясування реальних можливостей для його повного фактичного виконання.

Згідно ч. 1 ст. 6 Закону України "Про управління об'єктами державної власності" уповноважені органи управління відповідно до покладених на них завдань: 1) приймають рішення про створення, реорганізацію і ліквідацію підприємств, установ та організацій, заснованих на державній власності; 2) ініціюють створення господарських структур, розробляють проекти їх установчих документів; 3) затверджують статути (положення) підприємств, установ та організацій, що належать до сфери їх управління, і господарських структур та здійснюють контроль за їх дотриманням; 18) погоджують передачу об'єктів державної власності в комунальну власність, до сфери управління інших органів, уповноважених управляти об'єктами державної власності, господарських структур або в користування Національній академії наук України, галузевим академіям наук, а також передачу об'єктів комунальної власності в державну власність; у випадках, передбачених законодавством, приймають рішення про передачу об'єктів державної власності в комунальну власність, до сфери управління інших органів, уповноважених управляти об'єктами державної власності, господарських структур або в користування Національній академії наук України, галузевим академіям наук.

Згідно п. 10 Положення про порядок передачі об'єктів права державної власності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.09.1998 р. № 1482, передача оформляється актом приймання-передачі за формою згідно з додатком до Порядку подання та розгляду пропозицій щодо передачі об'єктів з комунальної у державну власність та утворення і роботи комісії з питань передачі об'єктів у державну власність, затвердженого цією постановою. Акт складається у чотирьох примірниках, підписується головою і членами комісії та затверджується органом, який створив комісію. Право на управління об'єктом передачі виникає з дати підписання акта приймання-передачі.

Згідно змісту оскаржуваного п. 4 наказу №966 ректора Державного закладу "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського" уповноважено: здійснити необхідні заходи, пов'язані з ліквідацією закладу та підготувати розподільчий баланс; забезпечити безумовну передачу майна ліквідованого Одеського професійного ліцею технологій та дизайну Державного закладу "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського" ліцею.

В наказі використано термін "безумовна передача" , щодо значення якого відповідач пояснень не надав , тоді як позивач зазначає , що за фактом передачі майна воно має використовуватися ним на тих самих підставах , що і раніше , тобто , на праві оперативного управління , безстроково.

В наказі не визначено , на яких підставах має передаватися майно (в тому числі, і нерухоме) , і який титул має бути у позивача як у користувача майна.

Крім того, як було зазначено вище, при виданні наказу не було враховано п. 2 Указу Президента України "Про Положення про національний заклад (установу) України" №451/95 від 16.06.1995 р., яким встановлено заборону органам виконавчої влади щодо передачі закріпленого за національними закладами (установами) України майна, що перебуває у державній власності, будь-яким органам, підприємствам, установам, організаціям, тоді як Державний заклад "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського" є саме таким закладом.

Суд зазначає , що відповідальність за неврахування вказаного положення законодавства при видачі оскражуваного наказу покладено саме на відповідача як суб'єкта його видання , і саме він має вжити заходи для вирішення спірної ситуації шляхом або віднайдення законних шляхів передачі позивачу майна , або скасування наказу у зв'язку з неможливістю його реалізації.

Суду не надано доказів та пояснень щодо можливості врегулювання спірної ситуації без скасування оскаржуваного наказу , зокрема , вищенаведене листування з уповноваженими державними органами не призвело до внесення до законодавства змін та виникнення легальної можливості передати позивачу майно на будь-якому правовому титулі.

Між тим, вищенаведене формулювання п. 2 Указу Президента України "Про Положення про національний заклад (установу) України" №451/95 від 16.1995 р., поширюється на будь-які форми передачі майна.

Щодо передачі майна на умовах оренди, то питання про використання майна саме на такому статусі мало бути доведено до позивача та 3-ї особи до видання оскаржуваного наказу, і про вказану форму користування майном мало бути прямо вказано у наказі.

Оскільки суду не надано доказів можливості фактичного виконання оскаржуваного наказу в чинній редакції , суд вважає обґрунтованим висновок позивача про те , що вказана ситуація має бути вирішена шляхом повернення сторін у попередній стан , що існував до його видачі , що можливе лише шляхом скасування наказу .

На підставі вищевикладеного, ст. 241-246, 255, 293, 295 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позовні вимоги задовольнити.

2. Визнати протиправним та скасувати наказ Міністерства освіти і науки України №966 від 03.07.2017 р. "Про створення Державного професійно-технічного навчального закладу "Одеський професійний ліцей технологій та дизайну".

3. Присудити до стягнення за рахунок бюджетних асигнувань Міністерства освіти і науки України на користь Державного професійно-технічного навчального закладу "Одеський професійний ліцей технологій та дизайну" сплачений судовий збір у розмірі 1 762 грн.

4. Рішення може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя О.В. Головань

Повний текст рішення

виготовлено і підписано 13.12.18 р.

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення03.12.2018
Оприлюднено14.12.2018
Номер документу78526588
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/12320/18

Постанова від 28.02.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Постанова від 28.02.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Ухвала від 25.01.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Ухвала від 25.01.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Рішення від 03.12.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Головань О.В.

Ухвала від 05.11.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Головань О.В.

Ухвала від 01.10.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Головань О.В.

Ухвала від 15.08.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Головань О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні