Рішення
від 13.12.2018 по справі 328/2359/18
ТОКМАЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

328/2359/18

13.12.2018

2/328/1015/18

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 грудня 2018 року м. Токмак

Токмацький районний суд Запорізької області у складі: головуючого судді Новікової Н.В., за участі секретаря судового засідання Похвалітової М.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у залі суду за правилами спрощеного провадження цивільну справу №328/2359/18 за позовом Управління соціального захисту населення Токмацької районної державної адміністрації Запорізької області до ОСОБА_1 про стягнення переплаченої допомоги,

встановив:

Представник позивача звернулась до суду з позовом до ОСОБА_1, в якому просить стягнути з відповідача на користь позивача переплачену державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям у сумі 8 570,91 грн.

Позов обґрунтовує тим, що 08.05.2015 року до управління звернулась ОСОБА_1 із заявою про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім'ям. Допомога була призначена відповідачу на підставі Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям , Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім'ям, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 №250. Згідно з заявами від 27.01.2016, 21.06.2016, 30.08.2016, 09.12.2016, 15.06.2017 відповідач зверталась щодо повторно призначення допомоги. З повідомлення ДФС від 14.11.2017 №1 управлінням встановлено, що відповідач, звертаючись до управління із заявою про призначення допомоги подала свідомо неправдиві відомості і приховала обставини, які вплинули на розмір призначеної допомоги, а саме відомості про отримання доходів від надання майна в оренду. Подання відповідачем недостовірної інформації про доходи призвело до переплати допомоги за період червень-листопад 2017 року у сумі 8 570,91 грн.

Представник позивача у судове засідання не з'явилась, надала заяву про розгляд справи без її участі, позов підтримала, проти ухвалення заочного рішення у справі не заперечує.

Відповідач у судове засідання не з'явилась, надала заяву про розгляд справи без її участі, позов не визнала .

У зв'язку з тим, що особи, які беруть участь у справі в судове засідання не з'явились, відповідно до вимог ч.2 ст.247 ЦПК України фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Дослідивши письмові докази, суд встановив наступні фактичні обставини та відповідні їм правовідносини.

Відповідно до ст.1 Закону України від 01.06.2000 №1768-III Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям (далі - Закон №1768-III) державна соціальна допомога малозабезпеченим сім'ям - щомісячна допомога, яка надається малозабезпеченим сім'ям у грошовій формі в розмірі, що залежить від величини середньомісячного сукупного доходу сім'ї.

Право на державну соціальну допомогу мають малозабезпечені сім'ї, які постійно проживають на території України, що визначено у ст.3 цього Закону.

Згідно з ч.1-3 ст.4 Закону №1768-III заява про надання державної соціальної допомоги подається уповноваженим представником сім'ї до місцевої державної адміністрації або до виконавчого комітету сільської, селищної ради. Виконавчий комітет сільської, селищної ради передає заяву про надання державної соціальної допомоги до місцевої державної адміністрації. У заяві дається згода сім'ї на збір інформації про неї, про її власність, доходи та майно, що необхідна для мети цього Закону. До заяви про надання державної соціальної допомоги додається, у тому числі, декларація про доходи та майно осіб, які входять до складу сім'ї (в декларацію не включаються державна соціальна допомога, призначена відповідно до цього Закону; нарахована субсидія за спожиті житлово-комунальні послуги; сплачені членами сім'ї аліменти; грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу, які беруть безпосередню участь в антитерористичній операції, на час її проведення, безпосередню участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, на час здійснення зазначених заходів).

Відповідно до ч.6-7 ст.4 Закону №1768-III державна соціальна допомога призначається з місяця звернення, якщо протягом місяця подано всі необхідні документи. Рішення про призначення державної соціальної допомоги чи про відмову в її наданні приймається місцевою державною адміністрацією протягом десяти календарних днів і наступного після його прийняття дня надсилається уповноваженому представнику малозабезпеченої сім'ї.

Розмір державної соціальної допомоги визначається як різниця між прожитковим мінімумом для сім'ї та її середньомісячним сукупним доходом, який обчислюється за методикою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, але цей розмір не може бути більшим ніж 75 відсотків прожиткового мінімуму для сім'ї, що зазначене у ст.5 Закону №1768-III.

Відповідно до ч.1 ст.6 Закону №1768-III державна соціальна допомога призначається на шість місяців.

15.06.2017 відповідач звернулася до позивача з заявою про повторне призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім'ям (далі - Заява). Разом з заявою відповідач надала позивачу ОСОБА_2 про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги (далі - ОСОБА_2), у якій зазначила, що у період 01.12.2016-01.06.2017 нею отриманий дохід у виді державних соціальних допомог, а чоловіком ОСОБА_3 - у виді заробітної плати у сумі 17 975,67 грн. Зазначені обставини підтверджуються відповідними Заявою та ОСОБА_2.

На підставі вище вказаних норм Закону №1768-III рішенням про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім'ям від 13.07.2017 відповідачу призначена допомога з 01.06.2017 до 29.06.2017 у сумі 1 153,17 грн., з 30.06.2017 до 30.11.2017 у сумі 1 481,36 грн.

Згідно зі ст.13 Закону №1768-III контроль за правильністю надання державної соціальної допомоги та використання коштів Державного бюджету України, спрямованих на надання державної соціальної допомоги, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, безпосередньо та через керівника та уповноважених ним осіб центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю.

Місцеві державні адміністрації для мети цього Закону, у тому числі і з метою контролю за правильністю надання державної соціальної допомоги та використання коштів Державного бюджету України, спрямованих на надання державної соціальної допомоги, мають право користуватися всіма офіційними джерелами інформації, в тому числі й інформацією органів доходів і зборів, що зазначено у ч.5 Закону №1768-III.

14.11.2017 позивачем проведена звірка з ДФС, під час якої виявлено, що відповідач за 2017 рік отримала незадекларований нею у ОСОБА_2 дохід: за жовтень 2016 року у сумі 7 225,36 грн., Зазначені обставини підтверджуються запитом позивача від 17.11.2017, витягом з інформації ДФС, листом ТОВ Агрофірма ім. Котовського від 13.03.2018 №26.

Відповідно до ч.10 ст.4 Закону №1768-III порядок призначення та виплати державної соціальної допомоги встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Згідно з п.28 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім'ям, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 №250 (далі - Порядок №250), якщо сім'єю приховано або навмисно подано недостовірні дані про її доходи та майновий стан, що вплинуло на встановлення права на призначення соціальної допомоги та визначення її розміру, внаслідок чого були надміру виплачені кошти, органи соціального захисту населення: 1) визначають обсяг надміру виплачених коштів та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану сім'ї; 2) повідомляють уповноваженого представника малозабезпеченої сім'ї про обсяг надміру виплачених коштів та строки їх повернення; 3) у разі врахування надміру виплачених коштів при виплаті соціальної допомоги у наступні періоди провадять щомісячні відрахування на підставі своїх рішень у розмірі не більш як 20 відсотків суми, що підлягає виплаті; 4) у разі неповернення надміру виплачених коштів добровільно в установлені строки вирішують питання про їх стягнення у судовому порядку.

На підставі п.28 Порядку №250 рішенням від 01.12.2017 позивачем проведений перерахунок раніше призначеної відповідачу допомоги та у зв'язку з приховуванням доходу відповідачу припинена виплата допомоги з 31.10.2017.

01.12.2017 начальником управління ОСОБА_4 видане розпорядження про утримання з відповідача переплаченої допомоги за листопад 2017 року у сумі 1 481,36 грн.

06.12.2018 позивачем направлене відповідачу повідомлення, відповідно до якого позивач зобов'язує відповідача повернути йому переплачену допомогу у сумі 1 481,36 грн. Строк виконання обов'язку - до 25.01.2018. Повідомлення вручене особисто відповідачу 12.12.2018. Зазначені обставини підтверджуються відповідним повідомленням та рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.

Рішенням від 20.03.2018 позивачем проведений перерахунок раніше призначеної відповідачу допомоги та у зв'язку з перевищенням доходу допомогу не призначено.

20.03.2018 згідно з рішенням від 20.03.2018 начальником управління ОСОБА_4 видане розпорядження про утримання з відповідача переплаченої допомоги за червень-жовтень 2017 року у сумі 1 481,36 грн.

26.03.2018 позивачем направлене відповідачу повідомлення, відповідно до якого позивач зобов'язує відповідача повернути йому переплачену допомогу у сумі 7 089,55 грн. Строк виконання обов'язку - до 25.04.2018. Повідомлення вручене особисто відповідачу 30.03.2018. Зазначені обставини підтверджуються відповідним повідомленням, рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення, відомостями, які містяться на веб-сайті ПАТ Укрпошта

Таким чином, суд встановив, що відповідач звернулась до позивача з заявами про призначенням державної соціальної допомоги на підставі закону. Позивач призначив відповідачу допомогу на підставі закону.

При здійсненні контролю за правильністю надання державної соціальної допомоги та використання коштів Державного бюджету України, спрямованих на надання державної соціальної допомоги, позивач виявив факт приховання відповідачем одержаного нею доходу та здійснив заходи, передбачені Порядком №250 для повернення надмірно сплачених коштів.

Але, дії позивача при виявленні прихованого відповідачем доходу не відповідають нормам чинного законодавства та фактичним обставинам справи.

Відповідно до ч.1 Закону №1768-III середньомісячним сукупним доходом сім'ї є обчислений у середньому за місяць доход усіх членів сім'ї з усіх джерел надходжень протягом шести місяців, що передують місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги, крім допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування. До сукупного доходу сім'ї не враховується грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу, які беруть безпосередню участь в антитерористичній операції, на час її проведення, безпосередню участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, на час здійснення зазначених заходів.

Відповідач завернулась до позивача із заявою про повторне призначення допомоги у червні 2017 року. Таким чином, вона зобов'язана була зазначити у ОСОБА_2 та надати відомості про дохід членів сім'ї за період з 01.12.2016 до 31.05.2017, що вона і зробила.

В той же час при здійсненні контролю позивач отримав інформацію про дохід відповідача у сумі 7 225,36 грн., який вона на думку позивача не зазначила у ОСОБА_2. Але, відповідно до відомостей, наданих ДФС, позивачу повинно було стати відомим, що зазначений дохід відповідач отримала у жовтні 2016 року і не повинна була зазначати його у ОСОБА_2, тому що зазначений дохід не входить до сукупного доходу сім'ї за період з 01.12.2016 до 31.05.2017.

Суд зазначає, що позивач мав врахувати вказаний дохід при попередньому зверненні відповідача із Заявою від 09.12.2016.

Відповідно до ч.1, 3 ст.13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. 3. Учасник справи розпоряджається своїми правами щодо предмета спору на власний розсуд.

Таким чином суд встановив, що заявлені позивачем вимоги не відповідають вимогам закону та встановленим обставинам, а тому у задоволенні позову необхідно відмовити.

Суд визнає неналежними доказами не досліджені у судовому засіданні Заяви і ОСОБА_2, які не містять інформації про предмет доказування у справі - про призначення і виплату допомоги у період з 01.06.2017 до 30.11.2017.

Відповідно до ч.1 ст.141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Таким чином, судовий збір покладається на позивача.

На підставі викладеного, керуючись ст.2, 10, 19, 223, 263-265, 280-282 ЦПК України, суд, -

вирішив:

У задоволенні позову Управління соціального захисту населення Токмацької районної державної адміністрації Запорізької області до ОСОБА_1 про стягнення переплаченої допомоги - відмовити.

Судовий збір у сумі 1 762 (одна тисяча сімсот шістдесят дві) гривні 00 копійок покласти на Управління соціального захисту населення Токмацької районної державної адміністрації Запорізької області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Запорізького апеляційного суду через Токмацький районний суд Запорізької області. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Реквізити сторін:

Позивач - Управління соціального захисту населення Токмацької районної державної адміністрації Запорізької області, місцезнаходження; вул. Володимирська, буд. 7А, м. Токмак, Запорізька область, код ЄДРПОУ 20511903, розрахунковий рахунок №35413087008572 в Токмацькому УДКСУ у Запорізькій області, МФО 813015.

Відповідач - ОСОБА_1, місце проживання: ІНФОРМАЦІЯ_1, РНОКПП НОМЕР_1.

Суддя:

СудТокмацький районний суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення13.12.2018
Оприлюднено14.12.2018
Номер документу78528046
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —328/2359/18

Рішення від 13.12.2018

Цивільне

Токмацький районний суд Запорізької області

Новікова Н. В.

Ухвала від 10.10.2018

Цивільне

Токмацький районний суд Запорізької області

Новікова Н. В.

Ухвала від 06.09.2018

Цивільне

Токмацький районний суд Запорізької області

Новікова Н. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні