Постанова
від 11.12.2018 по справі 654/1262/17
ХЕРСОНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Єдиний унікальний номер справи: 654/1262/17 Головуючий в І інстанції: Данилевський М.А.

Номер провадження: №22-ц/819/62/18 Доповідач: Майданік В.В.

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 грудня 2018 року Херсонський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:

головуючого Майданіка В.В.,

суддів: Кутурланової О.В.,

Орловської Н.В.,

секретар Прушинська О.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м.Херсоні цивільну справу за апеляційною скаргою Добропільської сільської ради Голопристанського району Херсонської області на рішення Голопристанського районного суду Херсонської області від 04 серпня 2017 року, у складі судді Данилевського М.А., у справі за позовом ОСОБА_2, діючого в інтересах ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16 до Добропільської сільської ради Голопристанського району Херсонської області, правонаступником якої є Долматівська сільська об'єднана територіальна громада Голопристанського району Херсонської області, про визнання права на приватизацію земельних ділянок без погодження меж із суміжними землекористувачами,

В С Т А Н О В И В :

16 травня 2017 року ОСОБА_2, який представляв інтереси ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, звернувся до суду з вказаним позовом, в якому просив:

--- вважати погодженими межі земельної ділянки площею 7,9881 га (кадастровий номер НОМЕР_1), довжиною ліній меж №№ 1-2 125,12 м, №№ 2-3 638,60 м, №№ 3-4 125,15 м, №№ 4-1 638,16 м (згідно кадастрового плану земельної ділянки), що відводиться у власність ОСОБА_3 в розмірі земельної частки (паю) для ведення фермерського господарства із земель державної власності сільськогосподарського призначення, переданих в оренду ОСОБА_17 за межами населених пунктів на території Добропільської сільської ради Голопристанського району Херсонської області без підпису уповноваженого представника Добропільської сільської ради Голопристанського району Херсонської області акту погодження меж земельної ділянки з суміжними власниками та землекористувачами та акту приймання-передачі межових знаків на зберігання.

--- вважати погодженими межі земельної ділянки площею 7,9845 га (кадастровий номер НОМЕР_2) довжиною ліній меж №№ 1-2 125,18 м, №№ 2-3 638,16 м, №№ 3-4 125,15 м, №№ 4-1 637,72 м (згідно кадастрового плану земельної ділянки), що відводиться у власність ОСОБА_4 в розмірі земельної частки (паю) для ведення фермерського господарства із земель державної власності сільськогосподарського призначення, переданих в оренду ОСОБА_17 за межами населених пунктів на території Добропільської сільської ради Голопристанського району Херсонської області без підпису уповноваженого представника Добропільської сільської ради Голопристанського району Херсонської області акту погодження меж земельної ділянки з суміжними власниками та землекористувачами та акту приймання-передачі межових знаків на зберігання.

--- вважати погодженими межі земельної ділянки площею 7,9887 га (кадастровий номер НОМЕР_3) довжиною ліній меж №№ 1-2 125,30 м, №№ 2-3 637,72 м, №№ 3-4 125,33 м, №№ 4-1 637,28 м (згідно кадастрового плану земельної ділянки), що відводиться у власність ОСОБА_5 в розмірі земельної частки (паю) для ведення фермерського господарства із земель державної власності сільськогосподарського призначення, переданих в оренду ОСОБА_17 за межами населених пунктів на території Добропільської сільської ради Голопристанського району Херсонської області без підпису уповноваженого представника Добропільської сільської ради Голопристанського району Херсонської області акту погодження меж земельної ділянки з суміжними власниками та землекористувачами та акту приймання-передачі межових знаків на зберігання.

--- вважати погодженими межі земельної ділянки площею 7,9851 га (кадастровий номер НОМЕР_4) довжиною ліній меж №№ 1-2 125,36 м, №№ 2-3 637,28 м, №№ 3-4 125,33 м, №№ 4-1 636,84 м (згідно кадастрового плану земельної ділянки), що відводиться у власність ОСОБА_6 в розмірі земельної частки (паю) для ведення фермерського господарства із земель державної власності сільськогосподарського призначення, переданих в оренду ОСОБА_17 за межами населених пунктів на території Добропільської сільської ради Голопристанського району Херсонської області без підпису уповноваженого представника Добропільської сільської ради Голопристанського району Херсонської області акту погодження меж земельної ділянки з суміжними власниками та землекористувачами та акту приймання-передачі межових знаків на зберігання.

--- вважати погодженими межі земельної ділянки площею 7,9889 га (кадастровий номер НОМЕР_5), довжиною ліній меж №№ 1-2 125,47 м, №№ 2-3 636,84 м, №№ 3-4 125,51 м, №№ 4-1 636,39 м (згідно кадастрового плану земельної ділянки), що відводиться у власність ОСОБА_7 в розмірі земельної частки (паю) для ведення фермерського господарства із земель державної власності сільськогосподарського призначення, переданих в оренду ОСОБА_17 за межами населених пунктів на території Добропільської сільської ради Голопристанського району Херсонської області без підпису уповноваженого представника Добропільської сільської ради Голопристанського району Херсонської області акту погодження меж земельної ділянки з суміжними власниками та землекористувачами та акту приймання-передачі межових знаків на зберігання.

--- вважати погодженими межі земельної ділянки площею 7,9859 га (кадастровий номер НОМЕР_6), довжиною ліній меж №№ 1-2 125,54 м, №№ - 636,39 м, №№ 3-4 125,52 м, №№ 4-1 635,95 м (згідно кадастрового плану земельної ділянки), що відводиться у власність ОСОБА_8 в розмірі земельної частки (паю) для ведення фермерського господарства із земель державної власності сільськогосподарського призначення, переданих в оренду ОСОБА_17 за межами населених пунктів на території Добропільської сільської ради Голопристанського району Херсонської області без підпису уповноваженого представника Добропільської сільської ради Голопристанського району Херсонської області акту погодження меж земельної ділянки з суміжними власниками та землекористувачами та акту приймання-передачі межових знаків на зберігання.

--- вважати погодженими межі земельної ділянки площею 7,9881 га (кадастровий номер НОМЕР_7), довжиною ліній меж №№ 1-2 125,66 м, №№ 2-3 635,95 м, №№ 3-4 125,64 м, №№ 4-1 635,51 м (згідно кадастрового плану земельної ділянки), що відводиться у власність ОСОБА_9 в розмірі земельної частки (паю) для ведення фермерського господарства із земель державної власності сільськогосподарського призначення, переданих в оренду ОСОБА_17 за межами населених пунктів на території Добропільської сільської ради Голопристанського району Херсонської області без підпису уповноваженого представника Добропільської сільської ради Голопристанського району Херсонської області акту погодження меж земельної ділянки з суміжними власниками та землекористувачами та акту приймання-передачі межових знаків на зберігання.

--- вважати погодженими межі земельної ділянки площею 7,9861 га (кадастровий номер НОМЕР_8), довжиною ліній меж №№ 1-2 125,73 м, №№ 2-3 635,51 м, №№ 3-4 125,69 м, №№ 4-1 635,07 м (згідно кадастрового плану земельної ділянки), що відводиться у власність ОСОБА_10 в розмірі земельної частки (паю) для ведення фермерського господарства із земель державної власності сільськогосподарського призначення, переданих в оренду ОСОБА_17 за межами населених пунктів на території Добропільської сільської ради Голопристанського району Херсонської області без підпису уповноваженого представника Добропільської сільської ради Голопристанського району Херсонської області акту погодження меж земельної ділянки з суміжними власниками та землекористувачами та акту приймання-передачі межових знаків на зберігання.

--- вважати погодженими межі земельної ділянки площею 8,3025 га (кадастровий номер НОМЕР_9), довжиною ліній меж №№ 1-2 129,25 м, №№ 2-3 1,52 м, №№ 3-4 635,07 м, №№ 4-5 1,49 м, №№ 5-6 129,30 м, №№ 6-1 634,61 м (згідно кадастрового плану земельної ділянки), що відводиться у власність ОСОБА_11 в розмірі земельної частки (паю) для ведення фермерського господарства із земель державної власності сільськогосподарського призначення, переданих в оренду ОСОБА_17 за межами населених пунктів на території Добропільської сільської ради Голопристанського району Херсонської області без підпису уповноваженого представника Добропільської сільської ради Голопристанського району Херсонської області акту погодження меж земельної ділянки з суміжними власниками та землекористувачами та акту приймання-передачі межових знаків на зберігання.

--- вважати погодженими межі земельної ділянки площею 9,4326 га (кадастровий номер НОМЕР_10), довжиною ліній меж №№ 1-2 59,11 м, №№ 2-3 13,72 м, №№ 3-4 88,87 м, №№ 4-5 634,61 м, №№ 5-6 147,47 м, №№ 6-1 647,21 м (згідно кадастрового плану земельної ділянки), що відводиться у власність ОСОБА_12 в розмірі земельної частки (паю) для ведення фермерського господарства із земель державної власності сільськогосподарського призначення, переданих в оренду ОСОБА_17 за межами населених пунктів на території Добропільської сільської ради Голопристанського району Херсонської області без підпису уповноваженого представника Добропільської сільської ради Голопристанського району Херсонської області акту погодження меж земельної ділянки з суміжними власниками та землекористувачами та акту приймання-передачі межових знаків на зберігання.

--- вважати погодженими межі земельної ділянки площею 27,8356 га (кадастровий номер НОМЕР_11), довжиною ліній меж №№ 1-2 8,88 м, №№ 2-3 428,54 м, №№ 3-4 631,17 м, №№ 4-5 269,55 м, №№ 5-6 59,11 м, №№ 6-7 108,62 м, №№ 7-1 641,42 м (згідно кадастрового плану земельної ділянки), що відводиться у власність ОСОБА_13 в розмірі земельної частки (паю) для ведення фермерського господарства із земель державної власності сільськогосподарського призначення, переданих в оренду ОСОБА_17 за межами населених пунктів на території Добропільської сільської ради Голопристанського району Херсонської області без підпису уповноваженого представника Добропільської сільської ради Голопристанського району Херсонської області акту погодження меж земельної ділянки з суміжними власниками та землекористувачами та акту приймання-передачі межових знаків на зберігання.

--- вважати погодженими межі земельної ділянки площею 9,4481 га (кадастровий номер НОМЕР_12), довжиною ліній меж №№ 1-2 108,62 м., №№ 2-3 647,21 м, №№ 3-4 146,18 м, №№ 4-5 645,26 м, №№ 5-1 37,62 м (згідно кадастрового плану земельної ділянки), що відводиться у власність ОСОБА_14 в розмірі земельної частки (паю) для ведення фермерського господарства із земель державної власності сільськогосподарського призначення, переданих в оренду ОСОБА_17 за межами населених пунктів на території Добропільської сільської ради Голопристанського району Херсонської області без підпису уповноваженого представника Добропільської сільської ради Голопристанського району Херсонської області акту погодження меж земельної ділянки з суміжними власниками та землекористувачами та акту приймання-передачі межових знаків на зберігання.

--- вважати погодженими межі земельної ділянки площею 14,7690 га (кадастровий номер НОМЕР_13), довжиною ліній меж №№ 1-2 133,61 м, №№ 2-3 641,42 м, №№ 3-4 37,62 м, №№ 4-5 645,26 м, №№ 5-6 96,04 м, №№ 6-1 1286,75 м (згідно кадастрового плану земельної ділянки), що відводиться у власність ОСОБА_15 в розмірі земельної частки (паю) для ведення фермерського господарства із земель державної власності сільськогосподарського призначення, переданих в оренду ОСОБА_17 за межами населених пунктів на території Добропільської сільської ради Голопристанського району Херсонської області без підпису уповноваженого представника Добропільської сільської ради Голопристанського району Херсонської області акту погодження меж земельної ділянки з суміжними власниками та землекористувачами та акту приймання-передачі межових знаків на зберігання.

--- вважати погодженими межі земельної ділянки площею 12,7730 га (кадастровий номер НОМЕР_14), довжиною ліній меж №№ 1-2 16,61 м, №№ 2-3 82,68 м, №№ 3-4 1286,75 м, №№ 4-5 99,27 м, №№ 5-1 1286,43 м (згідно кадастрового плану земельної ділянки), що відводиться у власність ОСОБА_16 в розмірі земельної частки (паю) для ведення фермерського господарства із земель державної власності сільськогосподарського призначення, переданих в оренду ОСОБА_17 за межами населених пунктів на території Добропільської сільської ради Голопристанського району Херсонської області без підпису уповноваженого представника Добропільської сільської ради Голопристанського району Херсонської області акту погодження меж земельної ділянки з суміжними власниками та землекористувачами та акту приймання-передачі межових знаків на зберігання.

Позов обґрунтував наступним. Із земель ФГ "Каланчак" згідно протоколу № 1 загальних зборів членів ФГ "Каланчак" від 12.07.2014 р було вирішено передати у власність 14-ти членам фермерського господарства 14 земельних ділянок в розмірі земельних часток (паїв). З метою реалізації свого права на безоплатну приватизацію земельної ділянки, на підставі ст.ст.31, 32, 118 Земельного Кодексу України, 12.09.2014 року позивачі звернулися до Головного управління Держземагенства у Херсонській області (правонаступником якого є Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області) із заявами про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення їм у власність, як членам фермерського господарства, земельних ділянок в розмірі земельної частки (паю) кожного, що розташовані на території Добропільської сільської ради Голопристанського району Херсонської області для ведення фермерського господарства із земель ФГ "Каланчак".

Наказом ГУ Держземагенства у Херсонській області від 09.10.2014р № 21-1444/18-14-СГ голові та вказаним членам ФГ "Каланчак" надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок в розмірі, що не перевищує розмір земельної частки (паю) на території Добропільської сільської ради Голопристанського району Херсонської області із земель державної власності сільськогосподарського призначення, що передані в оренду ОСОБА_17, за межами населених пунктів на території Добропільської сільської ради Голопристанського району Херсонської області для ведення фермерського господарства.

На підставі вказаного наказу ГУ Держземагенства у Херсонській області за клопотанням позивачів приватним підприємством "Рекреація" був розроблений проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність позивачам в розмірі земельної частки (паю) для ведення фермерського господарства загальною площею 146,4562 га із земель державної власності сільськогосподарського призначення переданих в оренду ОСОБА_17 за межами населених пунктів на території Добропільської сільської ради Голопристанського району Херсонської області. Згідно вказаного проекту землеустрою до відведення у власність членам ФГ "Каланчак" для ведення фермерського господарства проектуються земельні ділянки наступною орієнтовною площею:

ОСОБА_3 - орієнтовною площею 7,9881 га (кадастровий номер НОМЕР_1), ОСОБА_4 - 7,9845 га (кадастровий номер НОМЕР_2), ОСОБА_5 - 7,9887 га (кадастровий номер НОМЕР_3), ОСОБА_6 - у 7,9851 га (кадастровий номер НОМЕР_4), ОСОБА_7 - 7,9889 га (кадастровий номер НОМЕР_5), ОСОБА_8 - 7,9859 га (кадастровий номер НОМЕР_6), ОСОБА_9 - 7,9881 га (кадастровий номер НОМЕР_7), ОСОБА_10 - 7,9861 га (кадастровий номер НОМЕР_8), ОСОБА_11 - 8,3025 га (кадастровий номер НОМЕР_9), ОСОБА_12 - 9,4326 га (кадастровий номер НОМЕР_10), ОСОБА_13 - 27,8356 га (кадастровий номер НОМЕР_11), ОСОБА_14 - 9,4481 га (кадастровий номер НОМЕР_12), ОСОБА_15 - 14,7690 га (кадастровий номер НОМЕР_13), ОСОБА_16 - 12,7730 га (кадастровий номер НОМЕР_14).

Залишок ділянки, який не надається у власність, залишається у користуванні ФГ "Каланчак" і складає 7,7338 га. На виконання вимог земельного законодавства позивачі проводять погодження меж вказаних земельних ділянок з суміжними власниками та землекористувачами, шляхом підписання актів погодження меж земельних ділянок з суміжними власниками та землекористувачами та акти приймання-передачі межових знаків на зберігання.

Однак представник Добропільської сільської ради, на території якої знаходяться спірні земельні ділянки, та яка виступає суміжним землекористувачем вказаних земельних ділянок, незважаючи на неодноразові звернення останніх, безпідставно категорично відмовляється погоджувати технічну документацію із землеустрою, та відповідно підписувати акти погодження меж, акти приймання-передачі межових знаків на зберігання. Позивачі вважають таку відмову Добропільської сільської ради Голопристанського району Херсонської області у погодженні меж земельних ділянок незаконною, необґрунтованою, та такою, що порушує їхні законні права на безоплатну приватизацію земельної ділянки.

Посилаючись на те, що відповідач не погоджує межі земельних ділянок, орган Держгеокадастру не може прийняти рішення про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), незважаючи на те, що землевпорядні роботи виконані в повному обсязі і відповідають вимогам нормативно-правових актів. Це позбавляє їх можливості отримати у приватну власність земельні ділянки.

Таким чином, представник позивачів вважає, що оскільки право позивачів на отримання правовстановлюючих документів на земельну ділянку без підпису відповідача в актах про погодження (встановлення) меж земельної ділянки та прийому-передачі межових знаків на зберігання є порушеним, то воно підлягає захисту в судовому порядку шляхом визнання погодженими межі земельних ділянок без його підпису в актах.

Оскаржуваним рішенням від 04 серпня 2017 року позов задоволено повністю.

В апеляційній скарзі Добропільська сільська рада Голопристанського району Херсонської області просить скасувати зазначене рішення й ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні позову у повному обсязі, посилаючись на порушення норм матеріального і процесуального права, неповне з'ясування обставин справи. Зокрема вказав, що судом не враховано, що погодження меж земельних ділянок має бути здійснено ГУ Держгеокадастру у Херсонській області, а не Добропільською сільською радою.

Заслухавши доповідача, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги та вимог, заявлених у суді першої інстанції, колегія суддів вважає, що скарга підлягає задоволенню з таких підстав.

Із матеріалів справи та встановлених судом обставин вбачається наступне.

Відповідно до Статуту ФГ "Каланчак" ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16 є членами цього фермерського господарства (код ЄДРПОУ 38950211); засновниками цього господарства є ОСОБА_17 та ОСОБА_2 (а.с.11-17 т.1).

Згідно договору оренди землі, укладеного 25 жовтня 2012 року між Голопристанською районною державною адміністрацією (орендодавець) та ОСОБА_17 (орендар),відповідно до розпорядження голови Голопристанської районної державної адміністрації від 7 вересня 2012 р. № 728, орендодавець надав, а орендар прийняв у строкове платне користування (на 5 років) земельну ділянку загальною площею 154,1900 га (нормативною грошовою оцінкою 1265854,94 грн) із земель Добропільської сільської ради для ведення фермерського господарства. (а.с.18-20 т.1).

Відповідно до протоколу № 1 загальних зборів членів ФГ "Каланчак" від 12.07.2014 року було вирішено передати у власність членам фермерського господарства 14 земельних ділянок в розмірі земельних часток (паїв) (а.с.24 т.1).

Позивачі 12 вересня 2014 року звернулися до Головного управління Держземагенства у Херсонській області (правонаступником якого на теперішній час є Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області) із заявами про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення їм у власність, як членам фермерського господарства, земельних ділянок в розмірі земельної частки (паю) кожного, що розташовані на території Добропільської сільської ради Голопристанського району Херсонської області для ведення фермерського господарства із земель фермерського господарства "Каланчак" (а.с.25-38 т.1).

Відділом Держземагентства у Голопристанському районі Херсонської області були видані 22.12.2014 року довідки про те, що відповідні земельні ділянки орієнтованими площами, які проектуються до виділення у власність позивачам для ведення фермерського господарства, розташовані за межами населених пунктів на території Добропільської сілської ради, категорія земель - землі сільськогосподарського призначення (а.с.40-53 т.1).

Наказом Головного управління Держземагенства у Херсонській області від 09 жовтня 2014 року № 21-1444/18-14-СГ вказаним позивачам як членам ФГ "Каланчак" надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок в розмірі, що не перевищує розмір земельної частки (паю) на території Добропільської сільської ради Голопристанського району Херсонської області із земель державної власності сільськогосподарського призначення, що передані в оренду ОСОБА_17, за межами населених пунктів на території Добропільської сільської ради Голопристанського району Херсонської області для ведення фермерського господарства (а.с.39 т.1).

Згідно кадастровим планам земельних ділянок до відведення у власність членам ФГ "Каланчак" для ведення фермерського господарства проектуються земельні ділянки наступною орієнтовною площею:

---ОСОБА_3 - орієнтовною площею 7,9881 га (кадастровий номер НОМЕР_1),

--- ОСОБА_4 - 7,9845 га (кадастровий номер НОМЕР_2),

--- ОСОБА_5 - 7,9887 га (кадастровий номер НОМЕР_3),

--- ОСОБА_6 - 7,9851 га (кадастровий номер НОМЕР_4),

--- ОСОБА_7 - 7,9889 га (кадастровий номер НОМЕР_5),

--- ОСОБА_8 - 7,9859 га (кадастровий номер НОМЕР_6),

--- ОСОБА_9 - 7,9881 га (кадастровий номер НОМЕР_7),

--- ОСОБА_10 - 7,9861 га (кадастровий номер НОМЕР_8),

--- ОСОБА_11 - 8,3025 га (кадастровий номер НОМЕР_9),

--- ОСОБА_12 - 9,4326 га (кадастровий номер НОМЕР_10),

--- ОСОБА_13 - 27,8356 га (кадастровий номер НОМЕР_11),

--- ОСОБА_14 - 9,4481 га (кадастровий номер НОМЕР_12),

--- ОСОБА_15 - 14,7690га (кадастровий номер НОМЕР_13),

--- ОСОБА_16 - 12,7730 га (кадастровий номер НОМЕР_14) (а.с.172-186 т.1)

Залишок ділянки, який не надається у власність, залишається у користуванні ФГ "Каланчак" і складає 7,7338 га.

Згодом були оформлені акти погодження меж земельних ділянок, які відводяться у власність позивачам, з суміжними власниками та землекористувачами, якими зазначено ці особи відносно один одного, а також Добропільська сільська рада (а щодо ОСОБА_13 - вказано землі шлях та лісосмуга без зазначення власника) (а.с.53-66 т.1).

Відповідно до листа сільського голови Добропільської сільської ради від 24.04.2015 року до директора ПП "Рекреація" виконавчий комітет вказаної сільської ради рекомендує не проводити роботи із закріплення межовими знаками поворотних точок меж земельних ділянок в натурі, які відводять позивачам, у зв'язку із тим, що органами внутрішніх справ, прокуратури та державною інспекцією сільського господарства в Херсонській області проводиться перевірка законності передачі та використання вказаних земельних ділянок та створення ФГ "Каланчак" (а.с.69 т.1).

У грудні 2013 року прокурор Голопристанського району Херсонської області звернувся до суду із позовом до Голопристанської районної державної адміністрації Херсонської області, ОСОБА_17, треті особи: Відділ Держземагенства у Голопристанському районі Херсонської області, Управління дерземагентства в Херсонській області про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки площею 154,1900 га, яка надалася в оренду ОСОБА_17

Рішенням Апеляційного суду Херсонської області від 16 квітня 2014 року рішення Голопристанського районного суду Херсонської області від 28 січня 2014 року скасовано та ухвалено нове рішення, яким в задоволенні вказаних позовних вимог відмовлено (а.с.70-71 т.1).

Відповідно до п."а" ч.3 ст.22 Земельного кодексу України, землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства.

Згідно ч.2 ст.31 вказаного Кодексу громадяни - члени фермерського господарства мають право на одержання безоплатно у власність із земель державної і комунальної власності земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю).

Відповідно до ч.1 ст.32 вказаного Кодексу громадянам України - членам фермерських господарств передаються безоплатно у приватну власність надані їм у користування земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території відповідної ради.

Згідно ч.5 ст.79-1 вказаного Кодексу формування земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Відповідно до ст.57 Закону України "Про землеустрій" визначено, що до переліку необхідних матеріалів, які повинна містити технічна документація зі складання документів, котрі посвідчують право на земельну ділянку, входить кадастрова зйомка земельної ділянки.

Згідно із п."б" ч.2 ст.198 Земельного кодексу України кадастрова зйомка включає погодження меж земельної ділянки із суміжними власниками та землекористувачами.

Відповідно до пункту 2.1 Інструкції про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 18.05.2010 року №376 (надалі Інструкція), встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) здійснюється на підставі розробленої та затвердженої технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), технічної документації із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок або проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Згідно абз.9 п.2.8 Інструкції технічна документація із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) включає акт прийомки-передачі межових знаків на зберігання, який долучається до документації із землеустрою після виконання робіт із встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та закріплення їх межовими знаками (додаток 2).

Вказаний додаток 2 описує Акт прийомки-передачі межових знаків, який містить вимоги щодо наявності підпису суміжних землекористувачів (землеволодільців), що є підтвердженням відсутності спору щодо встановлення меж земельної ділянки.

За п.3.12 вказаної Інструкції закріплення межовими знаками меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) здійснюється виконавцем у присутності власника (користувача) земельної ділянки, власників (користувачів) суміжних земельних ділянок або уповноваженою ним (ними) особою.

Тобто, акт погодження меж залишається обов'язковим документом при оформленні проекту землеустрою чи технічної документації на земельну ділянку (ст.198 ЗК України, пункти 2.8., 3.12. Інструкції).

Відповідно до ч.1 ст.118 ЗК України громадянин, зацікавлений у приватизації земельної ділянки, яка перебуває у його користуванні, подає заяву до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами визначено ст.118 ЗК України. Для приватизації земельної ділянки відповідно до ст.198 ЗК України необхідним є встановлення та узгодження її розмірів.

Відповідно до ч.2 ст.152 ЗК України, власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що позивачі є членами ФГ "Каланчак", якому надано в оренду земельну ділянку сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства, яку було вирішено передати у власність членам фермерського господарства в розмірі земельних часток (паїв). Також суд виходив з того, що на виконання вимог земельного законодавства позивачі проводять погодження меж вказаних земельних ділянок із суміжними власниками та землекористувачами, шляхом підписання актів погодження меж земельних ділянок з суміжними власниками та землекористувачами та актів приймання-передачі межових знаків на зберігання. До того ж суд вважав, що відмова відповідача від погодження меж спірних земельних ділянок перешкоджає реалізації прав позивачів на приватизацію земельних ділянок сільськогосподарського призначення для їх використання за цільовим призначенням, права позивачів підлягають захисту шляхом визнання в судовому порядку погодженими меж спірних земельних ділянок без підпису уповноваженого представника Добропільської сільської ради Голопристанського району Херсонської області актів погодження меж земельних ділянок та актів приймання-передачі межових знаків спірних земельних ділянок на зберігання. Також суд вважав, що у випадку відмови суміжного землевласника або землекористувача від підписання відповідного документу слід вважати, що погодження меж не відбулося. Крім того, суд виходив з того, що перевірка законності створення ФГ "Каланчак" та законності надання земельної ділянки в оренду не є предметом позову, а неподання фінансової звітності ФГ "Каланчак" чи несплата земельного податку не є законною підставою для відмови в погодженні меж суміжних земельних ділянок відповідача з позивачами.

Колегія суддів не може погодитись із такими висновками суду, оскільки до нього він прийшов з порушенням норм матеріального і процесуального права.

Судом встановлено, що в актах погодження меж земельних ділянок з суміжними власниками та землекористувачами відсутні підписи представника Добропільської сільської ради. Однак, як вважає апеляційний суд, сама по собі процедура погодження меж є виключно допоміжною стадією у процесі приватизації земельної ділянки, спрямованою на те, щоб уникнути технічних помилок. Акт погодження меж земельної ділянки є складовою частиною технічної документації, на підставі якої повноважний орган, реалізуючи власну компетенцію, приймає рішення про передачу громадянам безоплатно земельних ділянок у власність. При цьому кадастровою зйомкою є комплекс робіт, яку проводять юридичні та фізичні особи, які одержали в установленому порядку ліцензію на проведення геодезичних і картографічних робіт, а при їх проведенні суміжні землекористувачі погоджують межі земельних ділянок і вказані дії не впливають на правовий режим земельної ділянки і не є юридичним фактом, на підставі якого виникають, змінюються чи припиняються земельні правовідносини, оскільки в результаті кадастрових робіт створюється лише інформаційна база.

Аналогічний висновок міститься і в постанові Верховного Суду від 16 квітня 2018 року по справі №346/4408/15-ц.

Отже, непідписання суміжним землевласником чи землекористувачем акту погодження меж не порушує права позивачів на отримання у власність (приватизацію) земельної ділянки, зокрема не перешкоджає передачі проекту землеустрою або технічної документації на розгляд повноважного органу. Більш того повноважний орган має право прийняти рішення про передачу у власність земельної ділянки позивачам без такого документу як акт погодження меж, точніше без підпису суміжного землевласника чи землекористувача на такому документі.

Тобто, для передачі у власність заявникам земельних ділянок повноважному органу достатньо власних повноважень.

Крім того, слід зазначити й таке.

Відповідно до положень ст.122 Земельного кодексу України:

--- сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб (ч.1);

--- Верховна Рада Автономної Республіки Крим, обласні, районні ради передають земельні ділянки у власність або у користування з відповідних земель спільної власності територіальних громад для всіх потреб (ч.2);

--- районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для:

а) ведення водного господарства;

б) будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті;

в) індивідуального дачного будівництва.

--- центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб (ч.4);

-- обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб (ч.5).

За ч.2 ст.22 вказаного Кодексу до земель сільськогосподарського призначення належать:

а) сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги);

б) несільськогосподарські угіддя (господарські шляхи і прогони, полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження, крім тих, що віднесені до земель лісогосподарського призначення, землі під господарськими будівлями і дворами, землі під інфраструктурою оптових ринків сільськогосподарської продукції, землі тимчасової консервації тощо).

Таким чином, повноваження щодо розпорядження земельними ділянками сільськогосподарського призначення, до складу яких зокрема входять шляхи та лісосмуги, які знаходяться у державній власності, належать центральним органам виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальним органам, а місцеві ради, зокрема сільські ради, мають повноваження щодо земельних ділянок відповідних територіальних громад.

У даному випадку позов подано до сільської ради, тобто, на думку позивачів, як особи, яка є одним із суміжних землевласників чи землекористувачів і яка не підписала позивачам акти погодження меж. Однак, вказані суміжні землі не належать до комунальної власності відповідних територіальних громад, не розташовані в межах села. Тобто Добропільська сільська рада, правонаступником якої є Долматівська сільська об'єднана територіальна громада, не є належним відповідачем.

Про це також і зазначено у листі Голопристанської районної державної адміністрації Херсонської області (а.с.4 т.2).

Із кадастрового плану земельних ділянок вбачається, що земельні ділянки, які межують із спірними земельними ділянками, є землями державної власності (або лісосмуга, або шлях), або землі фермерського господарства "Урожай", або землі, щодо яких для позивачів йде процес надання. Тобто погоджувати межі має не відповідач, зокрема Долматівська сільська об'єднана територіальна громада. Саме про це і наголошує у апеляційній скарзі сільська рада.

При апеляційному розгляді до справи долучено наказ Головного управління держгеокадастру у Херсонській області від 29.12.2017 року № 21-6105/18-17-СГ, за яким припинено право оренди земельної ділянки державної власності сільськогосподарського призначення загальною площею 154,19га (вказані зазначені вище кадастрові номери земельних ділянок членам фермерського господарства), надане ОСОБА_17 згідно договору оренди землі, зареєстрованого 25.10.2012 року, у зв'язку із закінченням строку, на який було укладено договір оренди.

Отже, на сьогоднішній день відсутнє право оренди вказаної земельної ділянки, що унеможливлює реалізацію членами фермерського господарства права на отримання у власність земельних ділянок.

Відповідно до положень ст.141 ЦПК України:

--- судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог (ч.1);

--- інші судові витрати, пов'язані з розглядом справи, покладаються:

1) у разі задоволення позову - на відповідача;

2) у разі відмови в позові - на позивача;

3) у разі часткового задоволення позову - на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог (ч.2)

При поданні апеляційної скарги Добропільською сільською радою сплачено судовий збір в розмірі 1600 грн (а.с.200).

Таким чином, з урахуванням задоволення скарги та відмови у задоволенні позову, з позивачів на користь відповідача необхідно стягнути судові витрати в сумі 1600грн.

Керуючись ст.ст.141, 367, п.2 ч.1 ст.374, п.п.1 і 4 ч.1 ст.376 ЦПК України, ст.ст.22. 31, 32, 79-1, 118, 122, 152, 198 ЗК України, суд

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу скаргою Добропільської сільської ради Голопристанського району Херсонської області задовольнити.

Рішення Голопристанського районного суду Херсонської області від 04 серпня 2017 року скасувати й ухвалити нове рішення.

У задоволенні позову ОСОБА_2, діючого в інтересах ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16 до Добропільської сільської ради Голопристанського району Херсонської області, правонаступником якої є Долматівська сільська об'єднана територіальна громада Голопристанського району Херсонської області, про визнання права на приватизацію земельних ділянок без погодження меж із суміжними землекористувачами - відмовити .

Стягнути з ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16 на користь Долматівської сільської об'єднаної територіальної громади Голопристанського району Херсонської області судові витрати в розмірі 1600,00грн - по 114,28грн з кожного з них.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку шляхом подання безпосередньо до Верховного Суду касаційної скарги протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.

Головуючий _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ В.В. Майданік

Судді: _ _ _ _ _ _ _ _ _ О.В. Кутурланова

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Н.В. Орловська

СудХерсонський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення11.12.2018
Оприлюднено14.12.2018
Номер документу78548679
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —654/1262/17

Постанова від 11.12.2018

Цивільне

Херсонський апеляційний суд

Майданік В. В.

Постанова від 11.12.2018

Цивільне

Херсонський апеляційний суд

Майданік В. В.

Ухвала від 22.10.2018

Цивільне

Херсонський апеляційний суд

Майданік В. В.

Ухвала від 05.06.2018

Цивільне

Апеляційний суд Херсонської області

Чорна Т. Г.

Ухвала від 03.04.2018

Цивільне

Апеляційний суд Херсонської області

Чорна Т. Г.

Ухвала від 15.09.2017

Цивільне

Апеляційний суд Херсонської області

Фурман Т. Г.

Ухвала від 15.09.2017

Цивільне

Апеляційний суд Херсонської області

Фурман Т. Г.

Ухвала від 31.08.2017

Цивільне

Апеляційний суд Херсонської області

Фурман Т. Г.

Рішення від 04.08.2017

Цивільне

Голопристанський районний суд Херсонської області

Данилевський М. А.

Ухвала від 16.05.2017

Цивільне

Голопристанський районний суд Херсонської області

Данилевський М. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні