Рішення
від 10.12.2018 по справі 0840/3804/18
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

10 грудня 2018 року о/об 15 год. 54 хв.Справа № 0840/3804/18 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Прасова О.О. при секретарі Гудименко Я.А., за участю представника позивача ОСОБА_1, представників відповідача ОСОБА_2, ОСОБА_3, розглянувши у місті Запоріжжі за правилами загального позовного провадження у режимі відеоконференції у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ОЛЕШКІВСЬКА СЕС (69057, Запорізька область, м.Запоріжжя, вул.Антенна,8; код ЄДРПОУ 40831589)

до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (73036, Херсонська область, м.Херсон, вул.Університетська, 136-а; код ЄДРПОУ 39766281)

про визнання протиправними та скасування приписів, стягнення коштів,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю ОЛЕШКІВСЬКА СЕС (надалі - позивач або ТОВ ОЛЕШКІВСЬКА СЕС ) звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (надалі - відповідач або ГУ Держгеокадастру у Херсонській області), в якому позивач просить суд: 1) визнати протиправним та скасувати припис №124-ДК/0049Пр/03/01/-18 від 04.05.2018, винесений управлінням з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області та розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок зняття ґрунтового покриву (родючого) шару ґрунту без спеціального дозволу; 2) визнати протиправним та скасувати припис №264-ДК/0137ПО/08/01/-18 від 06.07.2018, винесений управлінням з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області; 3) стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області за рахунок бюджетних асигнувань кошти в розмірі 34951,69 грн. сплачені підприємством на виконання постанови про накладення адміністративного стягнення №124-ДК/0052По/08/01/-18 від 18.05.2018, як безпідставно набуті.

У позові (а.с.78-84) позивачем зазначено, що ТОВ ОЛЕШКІВСЬКА СЕС прийняло в строкове платне користування земельну ділянку (категорія - землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення) для будівництва електростанції з вироблення електричної енергії з відновлювальних джерел (сонячна електростанція), загальною площею 24,9500га із земель запасу за межами населених пунктів Виноградівської сільської ради Олешківського району Херсонської області, кадастровий номер - 6525081000:02:001:0422. Право користування оформлене шляхом укладання договору оренди землі №14 від 30.05.2017 між ТОВ ОЛЕШКІВСЬКА СЕС та Олешківською районною державною адміністрацією Херсонської області. 06.07.2018 позивач отримав Дозвіл на виконання будівельних робіт №ІУ112181871593 та розпочав будівництво сонячної електростанції потужністю 12МВт на території Виноградівської сільської ради Олешківського району Херсонської області. З 30.05.2017 по 06.07.2018 жодні будівельні роботи на орендованій земельній ділянці не велись, вказана територія не мала паркану, лише починаючи з середини травня 2018 року на території з'явилась охорона. 14.05.2018 до позивача надійшло повідомлення від 07.05.2018 від Управління з контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Херсонській області про виклик для надання пояснень з питань, пов'язаних з порушенням земельного законодавства на 16.05.2018 о 15 год. 00 хв. Прибувши до Управління з контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Херсонській області 16.05.2018 директору ТОВ ОЛЕШКІВСЬКА СЕС вручені Протокол про адміністративне правопорушення від 15.05.2018, Акт обстеження земельної ділянки від 04.05.2018, Акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 04.05.2018 та Припис №124-ДК/0049Пр/03/01/-18 від 04.05.2018 з розрахунком розміру шкоди, заподіяної внаслідок зняття ґрунтового покриву (родючого) шару ґрунту без спеціального дозволу. Відповідно до даного розрахунку, площа на якій виявлено зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) складала 1,0459 га, а відтак розмір заподіяної шкоди складає - 34951,69 грн. Незважаючи на той факт, що позивачем на час проведення перевірки жодних дій щодо зняття ґрунту не здійснено (за відсутності охорони та паркану, доказів проникнення сторонніх осіб, які заволоділи бетонними плитами, що знаходились на території ділянки, що було кваліфіковано інспектором, як шкода ґрунтам надати підприємство не могло), вказана сума штрафних санкцій сплачена ТОВ ОЛЕШКІВСЬКА СЕС в повному обсязі та у встановлений законом строк. 14.05.2017 ТОВ ОЛЕШКІВСЬКА СЕС звернулось до Херсонської обласної державної адміністрації з заявою про надання дозволу на розробку робочого проекту землеустрою (лист вих.№520). В процесі підготовки робочого проекту землеустрою, позивач звернувся до Херсонської філії Державної установи "Інститут охорони ґрунтів України" з замовленням здійснити ґрунтове обстеження земельної ділянки. Згідно технічного звіту Херсонської філії ДУ "Інститут охорони ґрунтів України", за результатами лабораторних досліджень проб ґрунту земельної ділянки, що перебуває в користуванні ТОВ ОЛЕШКІВСЬКА СЕС - ґрунти мають дуже низькі показники вмісту поживних речовин, тому не мають ніякої агрохімічної цінності. Відповідно до довідки від 15.06.2018, наданої Херсонською філією ДУ "Інститут охорони ґрунтів України" - дослідженні зразки ґрунтового покриву мають дуже низькі показники вмісту поживних речовин, тому не мають ніякої агрохімічної цінності, у зв'язку з вищезазначеним переміщення ґрунтового покриву даної земельної ділянки є недоцільним. Отримавши вказані документи, ТОВ ОЛЕШКІВСЬКА СЕС звернулось з листом до Управління з контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Херсонській області з запитом щодо доцільності розроблення робочого проекту землеустрою зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту), якого на земельній ділянці позивача немає та отримання дозволу на це. Проте, своєю відповіддю ГУ Держгеокадастру у Херсонській області від 31.07.2018 наголошує на необхідність проведення вказаних дій. Однак звернувшись до декількох суб'єктів господарювання, які мають ліцензії на виконання таких робіт (розроблення проектів землеустрою) позивачу було відмовлено в розробці робочого проекту, оскільки відсутній родючий шар ґрунту, який підлягав би зняттю та перенесенню на земельній ділянці, що являється основою та метою проекту. У подальшому, 04.09.2018 засобами поштового зв'язку надійшли від ГУ Держгеокадастру у Херсонській області Припис №264-ДК/0137ПО/08/01/-18 від 06.07.2018, Акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 06.07.2018, Протокол про адміністративне правопорушення від 21.08.2018 та Постанова про накладення адміністративного стягнення від 21.08.2018. Позивачем 05.09.2018 отримано еколого-агрохімічний паспорт земельної ділянки виготовлений Херсонською філією ДУ "Інститут охорони ґрунтів України", що орендується підприємством з показниками стану ґрунту, відповідно до якого, грунт на спірній земельній ділянці не відповідає вимогам та показникам, встановленим у ГОСТ 17.5.1.03-78, ГОСТ 17.4.2.02-83, ГОСТ 17.5.3.05-84, ГОСТ 26213-84, ГОСТ 17.5.3.06-85, а тому не є родючим. З урахуванням викладених обставин, позивач вважає, що Припис №124-ДКУ0049Пр/03/01/-18 від 04.05.2018, №264-ДК/0137ПО/08/01/-18 від 06.07.2018 та розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок зняття ґрунтового покриву (родючого) шару ґрунту без спеціального дозволу є протиправними та підлягають скасуванню.

Представник позивача підтримав позовні вимоги, просив позов задовольнити.

Відповідачем подано до суду відзив на позов (а.с.130-132), в якому зазначено, що відповідно до наказу ГУ Держгеокадастру у Херсонській області від 18.04.2018 за №124-ДК здійснено державний контроль за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності, родючості ґрунтів, шляхом проведення перевірки дотримання вимог законодавства в частині зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок, які знаходяться на території Виноградівської сільської ради (Виноградівської сільської об'єднаної територіальної громади) Олешківського району Херсонської області. Державним інспектором Лабенком О.І. складено Акт обстеження земельної ділянки від 04.05.2018 за №124-ДК-/97/АО/10/01/-18 та Акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом - земельної ділянки від 04.05.2018 за №124-ДК/188/АП/09/01/-18, якими встановлено, що на земельній ділянці кадастровий номер 6525081000:02:001:0422, загальною площею 24,9500 га, розташованої території Виноградівської сільської ради (Виноградівської сільської об'єднаної територіальної громади) за межами населеного пункту Олешківського району Херсонської області, яка перебуває в оренді ТОВ ОЛЕШКІВСЬКА СЕС , відповідно до договору оренди землі від 30.05.2017, зареєстрованого в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права 01.06.2017 за №88642257, на площі 1,0457 га, здійснено зняття та перенесення ґрунтового покриву земельної ділянки без спеціального дозволу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі. З метою усунення порушення земельного законодавства, в порядку виконання вимог ст.144 Земельного кодексу України, ст.5, 6, 10 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель , ст.18-1 та 19 Закону України Про охорону земель , державним інспектором Лабенком О.І. винесено Припис від 04.05.2018 за №124-ДК/0049Пр/03/01/-18 про вживання в 30 денний термін заходів по усуненню виявлених порушень на земельній ділянці кадастровий номер 6525081000:02:001:0422, розташованій на території Виноградівської сільської ради (Виноградівської сільської об'єднаної територіальної громади) за межами населеного пункту Олешківського району Херсонської області. Крім того, за результатами перевірки державним інспектором Лабенком О.І., відповідно до Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок зняття ґрунтового покриву (родючого) шару ґрунту без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України №963 від 25.07.2007, розраховано розмір шкоди, заподіяної ТОВ ОЛЕШКІВСЬКА СЕС внаслідок зняття ґрунтового покриву (родючого) шару ґрунту без спеціального дозволу яка склала 34951,69 грн. згідно розрахунку. З метою отримання додаткових матеріалів, надання відповідних документів та отримання необхідних пояснень, 07.05.2018 за №124-ДК/0034/04/014/-18, на адресу ТОВ ОЛЕШКІВСЬКА СЕС , направлено повідомлення-виклик, яким керівнику було запропоновано прибути до ГУ Держгеокадастру у Херсонській області на 15-00 годин 16.05.2018. Директор ТОВ ОЛЕШКІВСЬКА СЕС ОСОБА_4 прибув за зазначеним викликом 15.05.2018, під час якого не надав жодного підтверджуючого документу, який свідчив би про правомірність здійснення робіт щодо зняття ґрунтового покриву (родючого) шару ґрунту. Враховуючи зазначене, державним інспектором Лабенком О.І. на директора ТОВ ОЛЕШКІВСЬКА СЕС ОСОБА_4 було складено Протокол про адміністративне правопорушення №124-ДК/0051П/07/01/-18 від 15.05.2018. При ознайомленні із Актами обстеження земельної ділянки від 04.05.2018 №124-ДК-/97/АО/10/01/-18 та перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом - земельної ділянки від 04.05.2018 №124-ДК/188/АП/09/01/-18, Протоколом про адміністративне правопорушення №124-ДК/0051П/07/01/-18 від 15.05.2018, директор ТОВ ОЛЕШКІВСЬКА СЕС ОСОБА_4, не заперечуючи факту виявленого порушення, зазначив, що на момент складання зазначених документів, проект землеустрою щодо зняття поверхневого шару ґрунту знаходиться в розробці, про що здійснив власноручно запис в адміністративному протоколі, що свідчить про визнання останнім факту виявленого порушення та фактичного визнання своєї вини. Разом з тим, дозвіл на розробку робочого проекту землеустрою щодо зняття, перенесення та зберігання родючого шару ґрунту на орендованій земельній ділянці, був отриманий ТОВ Олешківська СЕС 15.08.2018, на підставі Розпорядження голови Херсонської ОДА №648, тобто після проведеної перевірки, що свідчить про надання позивачем по справі не правдивої інформації, з метою уникнення відповідальності. Примірники Актів перевірок, Протоколу, розрахунку розмірів завданої шкоди та Припису, які містять особистий підпис директора ТОВ ОЛЕШКІВСЬКА СЕС ОСОБА_4 15.05.2018 були надані ОСОБА_6 В свою чергу, листом від 07.06.2018 за №599 ТОВ ОЛЕШКІВСЬКА СЕС повідомило відповідача, що відповідно до платіжних доручень та фіскального чеку, штраф та завдана шкода відповідно до наданих розрахунків сплачена, в добровільному порядку, без оскарження Протоколу про притягнення до адміністративної відповідальності, про що надано відповідні документи, що також свідчить про визнання своєї вини. Таким чином, ТОВ ОЛЕШКІВСЬКА СЕС визнало свою вину у знятті поверхневого шару ґрунту на земельній ділянці, що перебуває у нього в оренді відповідно до Договору оренди землі від 30.05.2017, зареєстрованого в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права 01.06.2017 за №88642257. У подальшому, на виконання Наказу відповідача від 21.06.2018 за №264-ДК, при здійсненні перевірки виконання вимог Припису від 04.05.2018 за №124-ДК/0049Пр/03/01/-18 про вживання в 30 денний термін заходів по усуненню виявлених порушень на земельній ділянці кадастровий номер 6525081000:02:001:0422, розташованої території Виноградівської сільської ради (Виноградівської сільської об'єднаної територіальної громади) за межами населеного пункту Олешківського району Херсонської області, державним інспектором було встановлено факт невиконання ТОВ ОЛЕШКІВСЬКА СЕС вимог вищевказаного Припису. В результаті чого, державним інспектором були складені Акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом земельної ділянки від 06.07.2018 за №264-ДК/367/АП/09/01/-1, Припис про усунення виявлених порушень від 06.07.2018 за №264-ДК/0125Пр/03/01-18 та 21.08.2018 Протокол про адміністративне правопорушення №264-ДК/0140П/07/01/-18. Перед складанням Протоколу про адміністративне правопорушення державним інспектором Лабенком О.І. в телефонному режимі було запрошено директора ТОВ ОЛЕШКІВСЬКА СЕС ОСОБА_4 до участі в розгляді матеріалів повторної перевірки (щодо виконання вимог Припису). Прибувши до відділу в Олешківському районі 21.08.2018. директор ТОВ ОЛЕШКІВСЬКА СЕС ОСОБА_4 повідомлений про факт не виконання умов припису та притягнення нього до адміністративної відповідальності, після чого йому були надані для ознайомлення матеріали проведеної перевірки. Не надавши жодних документів та пояснень по суті справи, ОСОБА_4 залишив місце розгляду справи про адміністративне правопорушення відмовившись підписувати Протокол про адміністративне правопорушення від 21.08.2018 за №264-ДК/0140П/07/01/-18. Зазначений факт засвідчений підписами свідків ОСОБА_7 та ОСОБА_8 у вказаному Протоколі. В обґрунтування своєї позиції позивач надає документи та висновки, які носять суто рекомендаційний характер (Технічний звіт лабораторних досліджень земельної ділянки кадастровий №6525081000:02:001:0422) площею 24,9500га зроблений Херсонською філією Державної установи Інститут охорони ґрунтів України та лист роз'яснення Державної інспекції з контролю за використанням та охороною земель від 11.09.2006 за №6-8-1487/885. Разом з тим, жодним законодавчим актом або інструктивним матеріалом не визначено, що технічний звіт про наслідки лабораторних досліджень ґрунтів, дозволяє замовнику (у даному випадку ТОВ ОЛЕШКІВСЬКА СЕС ) самостійно приймати рішення про необхідність або про відсутність підстав для отримання необхідного дозволу на зняття та перенесення ґрунтового покриву. Крім ст.168 Земельного кодексу України, порядок дій по отриманню спеціального дозволу на зняття та перенесення ґрунтового покриву, регламентовано наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 04.01.2005, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 20.01.2005 за №70/10350 Про затвердження Порядку видачі та анулювання спеціальних дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) . Зазначеним наказом визначено вичерпний перелік підстав, при яких не вимагається отримання відповідного дозволу та як наслідок, необхідності розробки відповідної землевпорядної документації, а тому, аргументи позивача по справі не можуть бути використані як докази та обґрунтування позиції, так як прямо суперечать вимогам чинного законодавства.

Представники відповідача проти позову заперечували, просили у задоволенні позову відмовити.

Вислухавши пояснення представників сторін справи, розглянувши матеріали справи, суд з'ясував наступне.

30.05.2017 між Олешківською районною державною адміністрацією Херсонської області (орендодавець) та ТОВ ОЛЕШКІВСЬКА СЕС (орендар) укладено Договір оренди землі №14, згідно з п.1 якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення для будівництва для будівництва електростанції з вироблення електричної енергії з відновлювальних джерел (сонячна електростанція), загальною площею 24,9500га, із земель запасу за межами населених пунктів Виноградівської сільської ради Олешківського району Херсонської області на підставі розпорядження голови Херсонської обласної державної адміністрації №349 від 29.05.2017 Про надання земельної ділянки в оренду . Кадастровий номер: 6525081000:02:001:0422 (а.с.28-33).

Згідно з п.15 Договору оренди землі №14 від 30.05.2017 цільове призначення земельної ділянки - для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об'єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій (код 14.01).

Відповідно до Наказу ГУ Держгеокадастру у Херсонській області від 18.04.2018 №124-ДК здійснено державний контроль за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності, родючості ґрунтів, шляхом проведення перевірки дотримання вимог законодавства в частині зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок, які знаходяться на території Виноградівської сільської ради (Виноградівської сільської об'єднаної територіальної громади) Олешківського району Херсонської області.

Державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог земельного законодавства України про охорону земель на території Херсонської області - головним спеціалістом відділу контролю за використанням та охороною земель у Білозерському, Олешківському районах, у м.Херсоні та Автономній Республіці Крим Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області ОСОБА_3 складено Акт обстеження земельної ділянки від 04.05.2018 за №124-ДК-/97/АО/10/01/-18 та Акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом - земельної ділянки від 04.05.2018 за №124-ДК/188/АП/09/01/-18, згідно з якими на земельній ділянці кадастровий номер 6525081000:02:001:0422, загальною площею 24,9500 га, розташованої на території Виноградівської сільської ради (Виноградівської сільської об'єднаної територіальної громади) за межами населеного пункту Олешківського району Херсонської області, яка перебуває в оренді ТОВ ОЛЕШКІВСЬКА СЕС , відповідно до Договору оренди землі від 30.05.2017, зареєстрованого в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права 01.06.2017 за №88642257, на площі 1,0457 га, здійснено зняття та перенесення ґрунтового покриву земельної ділянки без спеціального дозволу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі (а.с.55-57).

У зазначених Акті обстеження земельної ділянки від 04.05.2018 за №124-ДК-/97/АО/10/01/-18 та Акті перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом - земельної ділянки від 04.05.2018 за №124-ДК/188/АП/09/01/-18 зазначено про проведення перевірки за участю спеціалістів з земельних питань Виноградівської сільської ради ОСОБА_9 та ОСОБА_10, але представника ТОВ ОЛЕШКІВСЬКА СЕС до перевірки - не залучали, з цими Актами - не ознайомлювали.

Судом досліджено Розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок зняття ґрунтового покриву (родючого) шару ґрунту без спеціального дозволу ТОВ ОЛЕШКІВСЬКА СЕС за яким шкода оцінена у сумі 34951,69 грн. (а.с.54).

У той же час, відповідачем документально не обґрунтовано нормативні витрати від знищення поверхневого (родючого шару ґрунту) , зазначені Розрахунку розміру шкоди, заподіяної внаслідок зняття ґрунтового покриву (родючого) шару ґрунту без спеціального дозволу ТОВ ОЛЕШКІВСЬКА СЕС , оскільки міститься лише посилання на Методику визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок зняття ґрунтового покриву (родючого) шару ґрунту без спеціального дозволу , затвердженої постановою Кабінету Міністрів України №963 від 25.07.2007, без зазначення встановлених перевіркою вихідних даних.

Також, у Розрахунку розміру шкоди, заподіяної внаслідок зняття ґрунтового покриву (родючого) шару ґрунту без спеціального дозволу ТОВ ОЛЕШКІВСЬКА СЕС коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель зазначено - 2,379.

Відповідачем в обґрунтування заперечень не надано до суду Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку кадастровий номер 6525081000:02:001:0422 можливість формування якого передбачено п.178 Порядку ведення Державного земельного кадастру , затвердженого 17.10.2012 постановою Кабінету Міністрів України №1051.

Звідси, Розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок зняття ґрунтового покриву (родючого) шару ґрунту без спеціального дозволу ТОВ ОЛЕШКІВСЬКА СЕС нічим документально не підтверджений.

За результатами перевірки Державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог земельного законодавства України про охорону земель на території Херсонської області - головним спеціалістом відділу контролю за використанням та охороною земель у Білозерському, Олешківському районах, у м.Херсоні та Автономній Республіці Крим Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області ОСОБА_3, складено Припис №124-ДК/0049Пр/03/01/-18 від 04.05.2018, в якому зазначено, що до 03.06.2018 ОСОБА_4 необхідно усунути порушення вимог земельного законодавства , оскільки на земельній ділянці кадастровий номер 6525081000:02:001:0422, загальною площею 24,9500га, переданій згідно Договору оренди землі ТОВ ОЛЕШКІВСЬКА СЕС у користування вчинено зняття родючого шару грунту без спеціального на те дозволу центрального органу виконавчої влади на площі 1,0459га, чим порушено ст.168 Земельного України.

Причини, з яких Припис №124-ДК/0049Пр/03/01/-18 від 04.05.2018 вручено (адресовано) саме громадянину ОСОБА_4, а не орендареві (ТОВ ОЛЕШКІВСЬКА СЕС ), який згідно з Договором оренди землі №14 від 30.05.2017 користується земельною ділянкою (кадастровий номер 6525081000:02:001:0422) - відповідач суду не обгрунтував.

На виконання Наказу відповідача від 21.06.2018 за №264-ДК при здійсненні Державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог земельного законодавства України про охорону земель на території Херсонської області - головним спеціалістом відділу контролю за використанням та охороною земель у Білозерському, Олешківському районах, у м.Херсоні та Автономній Республіці Крим Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області ОСОБА_3 перевірки виконання вимог Припису №124-ДК/0049Пр/03/01/-18 від 04.05.2018 про вжиття у 30 денний термін заходів по усуненню виявлених порушень на земельній ділянці кадастровий номер 6525081000:02:001:0422, розташованої території Виноградівської сільської ради були складені: Акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом земельної ділянки №264-ДК/367/АП/09/01/-1 від 06.07.2018, Припис про усунення виявлених порушень №264-ДК/0125Пр/03/01-18 від 06.07.2018 (а.с.64-65, 134, 136).

Як з'ясовано судом і не заперечується сторонами, Припис №264-ДК/0125Пр/03/01-18 від 06.07.2018 обґрунтований тим, що: Директор ТОВ ОЛЕШКІВСЬКА СЕС ОСОБА_4 не виконав вимоги Припису №124-ДК/0049Пр/03/01/-18 від 04.05.2018 за що передбачено адміністративну відповідальність за ст.188-5 КУпАП … . Приписано саме ОСОБА_4 усунути порушення вимог земельного законодавства (а.с.64, 136).

Відповідачем, його представниками не зазначено, які ж саме порушення вимог земельного законодавства повинен усувати ОСОБА_4 згідно Припису №264-ДК/0125Пр/03/01-18 від 06.07.2018 і з яких причин його вручено (адресовано) саме громадянину ОСОБА_4, а не орендареві (ТОВ ОЛЕШКІВСЬКА СЕС ), який згідно з Договором оренди землі №14 від 30.05.2017 користується земельною ділянкою (кадастровий номер 6525081000:02:001:0422).

Не надано відповідачем до суду і доказів дослідження ОСОБА_3 під час перевірок, здійснених ним 04.05.2018 та 06.07.2018 документів, які стали підставою для укладення Договору оренди землі №14 від 30.05.2017: планово-картографічні та землевпорядні документи, які мають і оцінку земель, їх стан на момент оформлення Акту прийняття в оренду землі, наявність/відсутність забудов на місцях, на яких відповідач вважає, що відбулося зняття ґрунтового покриву (родючого) шару ґрунту.

Наданий до суду позивачем оглядовий фотознімок (а.с.179) у порівнянні з Додатком до Акту обстеження земельної ділянки від 04.05.2018 за №124-ДК-/97/АО/10/01/-18 (а.с.56) свідчить про наявність залишків фундаментів забудов на місцях, на яких відповідач вважає, що відбулося зняття ґрунтового покриву (родючого) шару ґрунту.

Зворотного відповідач суду не довів.

Будь-якої інформації про стан місць, на яких відповідач вважає, що відбулося зняття ґрунтового покриву (родючого) шару ґрунту у органу місцевого самоврядування: Виноградівської сільської ради Олешківського району Херсонської області - не витребувано. Не з'ясовувалось дане питання й у орендодавця - Олешківської районної державної адміністрації Херсонської області.

Відтак, документально не з'ясовано стан ґрунтового покриву (родючого) шару ґрунту як до надання земельної ділянки (кадастровий номер 6525081000:02:001:0422) в оренду ТОВ ОЛЕШКІВСЬКА СЕС , так і під час прийняття ТОВ ОЛЕШКІВСЬКА СЕС об'єкта оренди у користування.

Позивачем надано до суду Технічний звіт за результатами лабораторних досліджень проб ґрунту земельної ділянки, що перебуває в користуванні ТОВ ОЛЕШКІВСЬКА СЕС , складений Херсонською філією Державної установи "Інститут охорони ґрунтів України", в якому зазначено: … Зважаючи на вищевикладене ґрунти даної земельної ділянки мають дуже низькі показники вмісту поживних речовин, тому не мають ніякої агрохімічної цінності. Використання земельної ділянки площею 24,9500га, (кадастровий номер 6525081000:02:001:0422), для сільськогосподарського виробництва, за цих умов, призведе до необґрунтованого підвищення витрат і не буде мати агрономічного зиску. … (а.с.34-51).

У Довідці про стан родючості грунту від 15.06.2018, наданої Херсонською філією Державної установи "Інститут охорони ґрунтів України", зазначено: … Дослідженні зразки ґрунтового покриву мають дуже низькі показники вмісту поживних речовин, тому не мають ніякої агрохімічної цінності, у зв'язку з вищезазначеним переміщення ґрунтового покриву даної земельної ділянки є недоцільним … (а.с.52).

Зворотного відповідач суду не довів.

ТОВ ОЛЕШКІВСЬКА СЕС звернулось з листом до Управління з контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Херсонській області із Запитом (від 05.07.2018 за вих.№713) щодо доцільності розроблення робочого проекту землеустрою зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) та отримання дозволу на це (вх.№28-3667/0/1-18 від 09.07.2018) (а.с.127-128).

Однак, ГУ Держгеокадастру у Херсонській області у відповіді Про розгляд заяви (вих.№28-21-0.42-592/90-18 від 31.07.2018) зазначило: … проаналізувавши додані до Вашого запиту документи та матеріали, у тому числі довідку про стан родючості ґрунту від 15.06.2018, виданої Херсонською філією Державної установи Інститут охорони ґрунтів України за змістом якої, родючій шар ґрунту на земельній ділянці площею 24,9500га (кадастровий номер 6525081000:02:001:0422) наявний, однак, характеризується дуже низькими показниками вмісту поживних речовин, Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління наголошує на необхідності ТОВ Олєшківська СЕС отримання дозволу на зняття та перенесення грунтового покриву (родючого шару ґрунту) зазначеної земельної ділянки, у разі проведення робіт пов'язаних з порушенням ґрунтового покриву. … (а.с.61-62, 125-126).

Судом досліджено надану до суду відповідачем інформацію з Відділу Держгеокадастру в Олешківському районі Херсонської області (а.с.194-195, 201-204).

Позовні вимоги підлягають частковому задоволенню з урахуванням викладеного вище та через наступне.

1. У ч.1 ст.144 Земельного кодексу України зазначено, що у разі виявлення порушення земельного законодавства державний інспектор сільського господарства, державний інспектор з охорони довкілля складають протокол про порушення та видають особі, яка допустила порушення, вказівку про його усунення у 30-денний строк. Якщо особа, яка допустила порушення земельного законодавства, не виконала протягом зазначеного строку вказівки державного інспектора щодо припинення порушення земельного законодавства, державний інспектор сільського господарства, державний інспектор з охорони довкілля відповідно до закону накладають на таку особу адміністративне стягнення та повторно видають вказівку про припинення правопорушення чи усунення його наслідків у 30-денний строк.

У разі неусунення порушення земельного законодавства у 30-денний строк державний інспектор сільського господарства, державний інспектор з охорони довкілля звертаються до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування з клопотанням про припинення права користування земельною ділянкою (ч.2 ст.144 Земельного кодексу України).

Згідно з п.1 ст.18-1 Закону України №962-IV від 19.06.2003 Про охорону земель до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, у галузі охорони земель, належать: 1) здійснення державного контролю щодо використання та охорони земель за: (…) виконанням умов зняття, збереження і використання родючого шару ґрунту під час проведення гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт, пов'язаних із порушенням ґрунтового покриву, своєчасного проведення рекультивації порушених земель в обсягах, передбачених робочим проектом землеустрою; дотриманням правил, установленого режиму експлуатації протиерозійних, гідротехнічних споруд, збереженням захисних насаджень і межових знаків; розміщенням, проектуванням, будівництвом та введенням у дію об'єктів, які негативно впливають або можуть негативно вплинути на стан земель; (…).

Як зазначено в абз.1-абз.3 ч.1 ст.10 Закону України №963-IV від 19.06.2003 Про державний контроль за використанням та охороною земель , державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право: безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель; давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов'язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків; (…).

Зміст Приписів №124-ДК/0049Пр/03/01/-18 від 04.05.2018 та №264-ДК/0125Пр/03/01-18 від 06.07.2018 не відповідає вимогам абз.3 ч.1 ст.10 Закону України №963-IV від 19.06.2003 Про державний контроль за використанням та охороною земель : ані зобов'язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків, ані інших конкретних, встановлених нормами права вимог відповідачем - не висувалось.

2. Завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень (ч.1 ст.2 КАС України).

Як передбачено ч.2 ст.168 Земельного кодексу України, власники земельних ділянок та землекористувачі не мають права здійснювати зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок без спеціального дозволу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, крім випадків: а) проведення робіт із буріння та облаштування нафтових і газових свердловин, будівництва, технічного обслуговування, ремонту і реконструкції нафтових і газових свердловин та пов'язаних з їх обслуговуванням об'єктів трубопровідного транспорту, виробничих споруд, під'їзних доріг, ліній електропередачі та зв'язку, підземних кабельних мереж енергозабезпечення; б) проведення робіт, пов'язаних з ліквідацією та запобіганням аварійним ситуаціям на нафтових і газових свердловинах та пов'язаних з їх експлуатацією об'єктах трубопровідного транспорту, виробничих спорудах, під'їзних дорогах, лініях електропередачі та зв'язку, підземних кабельних мережах енергозабезпечення. У випадках, визначених підпунктами "а" і "б" цієї частини, зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок здійснюються виключно на підставі робочого проекту землеустрою.

При здійсненні діяльності, пов'язаної з порушенням поверхневого шару ґрунту, власники земельних ділянок та землекористувачі повинні здійснювати зняття, складування, зберігання поверхневого шару ґрунту та нанесення його на ділянку, з якої він був знятий (рекультивація), або на іншу земельну ділянку для підвищення її продуктивності та інших якостей (ч.3 ст.168 Земельного кодексу України).

Згідно з ч.2, ч.3 ст.52 Закону України №962-IV від 19.06.2003 Про охорону земель при проведенні гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт, пов'язаних з порушенням ґрунтового покриву, відокремлена ґрунтова маса підлягає зняттю, складуванню, збереженню та перенесенню на порушені або малопродуктивні земельні ділянки відповідно до робочих проектів землеустрою. При знятті ґрунтового покриву здійснюється пошарове зняття і роздільне складування верхнього, найбільш родючого шару ґрунту, та інших прошарків ґрунту відповідно до структури ґрунтового профілю, а також материнської породи.

Відповідачем документально не підтверджено який саме шар ґрунту було самовільно знято ТОВ ОЛЕШКІВСЬКА СЕС . Акт обстеження земельної ділянки від 04.05.2018 за №124-ДК-/97/АО/10/01/-18, Акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом - земельної ділянки від 04.05.2018 за №124-ДК/188/АП/09/01/-18, Акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом земельної ділянки від 06.07.2018 за №264-ДК/367/АП/09/01/-1 такої інформації у собі - не містять.

За результатами перевірки державним інспектором Лабенком О.І., розраховано розмір шкоди, заподіяної ТОВ ОЛЕШКІВСЬКА СЕС внаслідок зняття ґрунтового покриву (родючого) шару ґрунту без спеціального дозволу яка склала 34951,69 грн. згідно розрахунку.

Відповідно до п.7 Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу , затвердженої 25.07.2007 постановою Кабінету Міністрів України №963, Розрахунок розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, проводиться Держекоінспекцією та її територіальними органами або Держгеокадастром та його територіальними органами, а розміру шкоди, заподіяної юридичним та фізичним особам, - територіальними органами Держгеокадастру на підставі матеріалів обстежень земельних ділянок, проведених відповідно до Порядку виконання земельно-кадастрових робіт та надання послуг на платній основі державними органами земельних ресурсів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 листопада 2000 р. N1619 (Офіційний вісник України, 2000 р., 44, ст.1896).

Згідно з розділом 2 Порядку видачі та анулювання спеціальних дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок , затвердженого 04.01.2005 Наказом Державного комітету України по земельних ресурсах №1, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 20.01.2005 за №70/10350, у Порядку наведені нижче терміни вживаються у такому значенні: ґрунтовий покрив земельних ділянок - поверхневий шар ґрунту, який характеризується родючістю; спеціальний дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок (далі - дозвіл) - це офіційний документ, який видається на підставі затвердженого в установленому законом порядку проекту землеустрою і дає право власнику земельної ділянки чи землекористувачу на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної ділянки.

Відповідачем документально не доведено як сам факт порушення (зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) саме ТОВ ОЛЕШКІВСЬКА СЕС або його директором), так і наявність на земельній ділянці (кадастровий номер 6525081000:02:001:0422) поверхневого шару ґрунту, який характеризується родючістю.

У той же час і Технічний звіт Херсонської філії Державної установи "Інститут охорони ґрунтів України" і Довідка від 15.06.2018, надана Херсонською філією ДУ "Інститут охорони ґрунтів України" свідчать про відсутність такого поверхневого шару ґрунту, який характеризується родючістю на орендованій позивачем земельній ділянці (кадастровий номер 6525081000:02:001:0422).

Враховуючи наведене відповідачем документально не доведено числові показники (та вихідні данні), зазначені в Розрахунку розміру шкоди, заподіяної внаслідок зняття ґрунтового покриву (родючого) шару ґрунту без спеціального дозволу ТОВ ОЛЕШКІВСЬКА СЕС .

3. Стосовно позовної вимоги стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області за рахунок бюджетних асигнувань кошти в розмірі 34951,69 грн. сплачені позивачем на виконання постанови про накладення адміністративного стягнення №124-ДК/0052По/08/01/-18 від 18.05.2018 суд зазначає наступне.

Позивачем з посиланням на Перелік кодів бюджетної класифікації в розрізі органів, що контролюють справляння надходжень бюджету , затверджений 16.02.2011 постановою Кабінету Міністрів України №106, не доведено, що сплачені кошти в розмірі 34951,69 грн. надійшли саме на рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області, а не бюджету відповідного рівня, і саме з такого рахунку необхідно стягувати кошти.

Механізм повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, визначено Порядком повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів , затвердженого 03.09.2013 наказом Міністерства фінансів України №787, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 25.09.2013 за №1650/24182 (надалі - Порядок повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів ).

Позивач вважаючи помилковим сплату 34951,69 грн. на виконання постанови про накладення адміністративного стягнення №124-ДК/0052По/08/01/-18 від 18.05.2018 не довів суду додержання Порядку повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів .

Відтак, підстав для стягнення з Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області за рахунок бюджетних асигнувань коштів в розмірі 34951,69 грн. сплачених позивачем на виконання постанови про накладення адміністративного стягнення №124-ДК/0052По/08/01/-18 від 18.05.2018 немає.

4. Оскаржуваний позивачем Розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок зняття ґрунтового покриву (родючого) шару ґрунту без спеціального дозволу ТОВ ОЛЕШКІВСЬКА СЕС не є рішенням суб'єкта владних повноважень у розумінні п.19 ч.1 ст.4, п.1 ч.1 ст.19 КАС України, а отже, не може бути визнаний протиправним та скасованим.

Звідси, суд вважає, що права та інтереси позивача будуть захищені, якщо будуть визнані протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області у частині складання Розрахунку розміру шкоди, заподіяної внаслідок зняття ґрунтового покриву (родючого) шару ґрунту без спеціального дозволу ТОВ "ОЛЕШКІВСЬКА СЕС".

З урахуванням приписів ч.2 ст.2 КАС України суд оцінивши докази, які є у справі, в їх сукупності приходить до висновку, що Приписи №124-ДК/0049Пр/03/01/-18 від 04.05.2018, №264-ДК/0137ПО/08/01/-18 від 06.07.2018 прийняті відповідачем не обґрунтовано, без урахування всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, не розсудливо, а отже є не правомірними і підлягають скасуванню.

У ст.19 Конституції України зазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Як зазначено у ч.1 ст.9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням з'ясованих обставин, досліджених матеріалів справи суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача підлягають частковому задоволенню. Доводи позивача та відповідача частково не приймаються судом до уваги виходячи з вище зазначеного.

Судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи (ч.1 ст.132 КАС України).

Суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі (ч.1 ст.143 КАС України).

Згідно з ч.3 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.9, 77, 132, 139, 143, 243-246 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати Припис №124-ДК/0049Пр/03/01/-18 від 04.05.2018, винесений Головним управлінням Держгеокадастру у Херсонській області.

Визнати протиправним та скасувати Припис №264-ДК/0137ПО/08/01/-18 від 06.07.2018, винесений Головним управлінням Держгеокадастру у Херсонській області.

Визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області у частині складання Розрахунку розміру шкоди, заподіяної внаслідок зняття ґрунтового покриву (родючого) шару ґрунту без спеціального дозволу Товариством з обмеженою відповідальністю "ОЛЕШКІВСЬКА СЕС".

В іншій частині позовних вимог - відмовити.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ОЛЕШКІВСЬКА СЕС" (69057, Запорізька область, м.Запоріжжя, вул.Антенна, буд.8; код ЄДРПОУ 40831589) з бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (73036, Херсонська область, м.Херсон, вул.Університетська, буд.136-а; код ЄДРПОУ 39766281) судові витрати у сумі 3524 грн. 00 коп.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили у строк та порядок визначений ст.255 КАС України.

Рішення суду першої інстанції оскаржується у строк та порядок встановлений ст.ст.292, 295, 297 КАС України.

Повний текст судового рішення складено 13.12.2018.

Суддя О.О. Прасов

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.12.2018
Оприлюднено16.12.2018
Номер документу78558367
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —0840/3804/18

Постанова від 30.05.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Постанова від 30.05.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Ухвала від 28.05.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Ухвала від 24.04.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Ухвала від 01.04.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Ухвала від 05.03.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Ухвала від 08.02.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Рішення від 10.12.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Рішення від 10.12.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Ухвала від 20.11.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні