КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 грудня 2018 року справа № 1140/2875/18
Кіровоградський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Петренко О.С., розглянувши в порядку письмового провадження в м. Кропивницькому адміністративну справу
за позовом : Товариства з обмеженою відповідальністю "Вись"
до відповідача: Скалівської сільської ради
про визнання протиправним та скасування рішення, -
ВСТАНОВИВ:
ТОВ "Вись" звернулося до суду з адміністративним позовом, в якому, просить визнати протиправним та скасувати рішення 19 сесії 7 скликання Скалівської сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області №351 від 28.08.2018 року.
Ухвалою суду від 31.10.2018 відкрито провадження по справі за правилами спрощеного позовного провадження.
В обґрунтування позовних вимог позивач вказав, що дане рішення вважає протиправним з тих підстав, що відповідач не дотримався процедури його прийняття.
Представник позивача надав до суду письмове клопотання про розгляд справи без участі, відповідно до позовних вимог, що наведені у позовній заяві, та просив суд їх задовольнити (а.с.27).
Відповідач, своїм правом, передбаченим статтею 162 КАС України, не скористався, заяв по суті справи до суду не надавав.
Частиною 1 статті 205 КАС України встановлено, що неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Згідно з ч. 4 ст. 229 КАС України зазначено, що у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Враховуючи те, що позивачем подано клопотання про розгляд справи за його відсутності, суд вирішив розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами без фіксування за допомогою звукозаписувального технічного засобу.
Розглянувши долучені до справи документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.
Судом встановлено, що 18.06.2018 року ТОВ "Вись" подано до Скалівської сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області заяву про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду, строком на 10 років, загальною площею 34,0000 га, а саме: 34,000 га (згідно КВЗУ13.00) - землі під сільськогосподарськими та іншими господарськими будівлями і дворами (згідно КВЦПЗ - 01.01) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок земель сільськогосподарського призначення за адресою - Кіровоградська область, Новоархангельський район, с. Скалева, вул. Українська,1 (а.с.10).
Рішенням вісімнадцятої сесії Скалівської сільської ради №334 від 26.06.2018 року ТОВ "Вись" надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду, терміном на 10 років, загальною площею - 34,0000 га, за рахунок земель сільськогосподарського призначення за адресою - Кіровоградська область, Новоархангельський район, с. Скалева, вул. Українська,1 (а.с.11).
При цьому, п.2 вказаного рішення запропоновано ТОВ "Вись" замовити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в проектній організації.
На виконання рішення сесії, ТОВ "Вись" укладено договір №81/1 від 27.06.2018 року з ФОП ОСОБА_1 на проведення проектно - вишукувальних робіт з розробкою науково - технічної продукції (а.с. 12-14).
Листом від 17.08.2018 року ФОП ОСОБА_1 повідомив позивача про те, що проект землеустрою, замовлений згідно з договором від 27.06.2018 року, підготовлений (а.с.15).
28.08.2018 р. ТОВ "Вись" та ФОП ОСОБА_1 підписали акт приймання - здачі виконаних робіт по виконанню проекту землеустрою (а.с.16).
28.08.2018 року рішенням сесії Скалівської сільської ради №351, скасовано рішення №334 від 26.06.2018 р. Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для розміщення господарського двору (а.с.17).
Не погодившись з прийнятими рішеннями, позивач звернувся до суду з вказаними вимогами.
Надаючи правову оцінку правовідносинам, що склалися, суд виходить з наступного.
При вирішенні спору суд виходить з того, що відповідно до статті 14 Конституції України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Згідно з ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до змісту ст. ст. 1, 78 Земельного кодексу України, земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній і державній власності та є, в свою чергу, основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною Держави.
Згідно із приписами ст. ст. 3, 4 Земельного кодексу України, земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, Законами України Про землеустрій і Про оренду землі , а також прийнятими відповідно до них іншими нормативно-правовими актами.
У відповідності до п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні та ст. 12 Земельного кодексу України, питання регулювання земельних відносин вирішуються виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної або міської ради.
Як слідує зі змісту вимог ч. ч. 1, 2 ст.116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
За правилом статті 124 Земельного Кодексу України передача в оренду земельних ділянок державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок державної або комунальної власності здійснюється за результатами проведення земельних торгів.
Частинами другою та третьою статті 134 Земельного кодексу України визначені випадки, коли земельні торги не проводяться, а передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу. Зокрема, земельні торги не проводяться при розташуванні на земельних ділянок об'єктів нерухомого майна, що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб.
Відповідно до частини другої статті 123 Земельного Кодексу України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, в якому зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Органам, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Частиною третьою статті 123 Земельного Кодексу України передбачено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Матеріалами справи підтверджено, що рішенням Скалівської сільської ради від 26.06.2018 року за №334 ТОВ "Вись" надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду терміном на 10 років, загальною площею 34,0000 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (а.с.11).
На виконання рішення сесії, ТОВ "Вись" укладено договір №81/1 від 27.06.2018 року з ФОП ОСОБА_1 на проведення проектно - вишукувальних робіт з розробкою науково - технічної продукції (а.с. 12-14).
Листом від 17.08.2018 року ФОП ОСОБА_1 повідомив позивача про те, що проект землеустрою, замовлений згідно з договором від 27.06.2018 року, підготовлений (а.с.15).
28.08.2018 р. ТОВ "Вись" та ФОП ОСОБА_1 підписали акт приймання - здачі виконаних робіт по виконанню проекту землеустрою (а.с.16).
Статтею 22 Закону України Про землеустрій передбачено, що землеустрій здійснюється на підставі: а) рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо проведення робіт із землеустрою; б) укладених договорів між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками документації із землеустрою; в) судових рішень.
Рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування про надання дозволу на розробку документації із землеустрою приймається виключно у строки та лише у випадках, передбачених цим Законом та Земельним кодексом України. Зазначене рішення надається безоплатно та має необмежений строк дії .
Згідно зі статтею 27 Закону України Про землеустрій визначення строку виконання робіт із розроблення документації із землеустрою віднесено до повноважень замовника такої документації. Такий строк визначається договором, який укладається замовником та розробником документації із землеустрою .
У той же час, рішенням Скалівської сільської ради від 28.08.2018 року №351 (пункт 1)скасовано рішення сільської ради від 26 червня 2018 року №334 Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для розміщення господарського двору (а.с.17).
Звертаючись з позовом до суду, позивач зазначив, що фактично, оскарженим рішенням відповідач позбавив його законних прав на набуття в оренду земельної ділянки, відносно якої раніше був наданий дозвіл на розроблення проекту землеустрою.
Суд знаходить обґрунтованою таку позицію ТОВ "Вись", оскільки особа, якій відповідним рішенням компетентного органу надано право користування земельною ділянкою, набуває правомірних очікувань щодо належного подальшого оформлення права на майно (право оренди), укладення відповідного договору оренди на виконання даного рішення.
Відповідно до прецедентної практики Європейського суду з прав людини, яка є джерелом права (стаття 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини ) стаття 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод підлягає застосуванню для захисту правомірних очікувань щодо певного стану речей (у майбутньому), оскільки їх можна вважати складовою частиною майна. Правомірні очікування виникають у особи, якщо нею було дотримано всіх вимог законодавства для отримання відповідного рішення уповноваженого органу, а тому вона мала усі підстави вважати таке рішення дійсним та розраховувати на певний стан речей.
Тобто, позивач мав правомірні очікування щодо оформлення правовідносин оренди спірної земельної ділянки, оскільки ним було дотриману всю процедуру, яка передує укладенню договору оренди землі, а обраний позивачем спосіб судового захисту порушеного права відповідає способам, визначеним законодавством, і є ефективним, тобто таким, що спрямований на відновлення порушеного права.
Отже, отримавши відповідне рішення уповноваженого органу державної влади, позивач мав всі підстави розраховувати на законний перебіг подій, що є правомірним очікуванням.
Згідно ст. 55 Конституції України, права і свободи людини і громадянина захищаються судом. Кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Відповідно до приписів ст. 12 Земельного кодексу України, до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб.
Згідно із пунктом тридцять четвертим статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", питання регулювання земельних відносин вирішуються виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради. Тобто, способом волевиявлення ради, яка здійснює право власності від імені відповідної територіальної громади з регулювання земельних відносин, є прийняття рішення сесією.
Нормами статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування" визначено, що сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.
Частинами першою і другою статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування" передбачено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.
Згідно з положеннями ч. 10 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування", акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Отже, відповідач самостійно скасувавши рішення №351 від 28.08.2018 року, діяв не в межах повноважень, наданих йому законодавцем.
За таких обставин, суд дійшов висновку, що приймаючи оскаржуване рішення, фактично позбавляючи товариство правомірних очікувань щодо оформлення правовідносин оренди земельної ділянки, Скалівська сільська рада діяла не у спосіб, що передбачений законодавством України, у зв'язку з чим, таке рішення є протиправним та підлягає скасуванню, а позовні вимоги - задоволенню у повному обсязі.
Згідно зі статтею 139 Кодексу адміністративного судочинства України, понесені позивачем судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 1762 грн. підлягають стягненню на користь останнього за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись ст.ст. 243-246 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов - задовольнити
Визнати протиправним та скасувати рішення 19 сесії 7 скликання Скалівської сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області №351 від 28.08.2018 року Про скасування рішення сільської ради на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для розміщення господарського двору .
Присудити на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Вись" (код ЄДРПОУ -05527462) понесені ним витрати по сплаті судового збору у розмірі 1762,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Скалівської сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області (код ЄДРПОУ - 04366883).
Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, передбачені ст. 255КАС України.
Рішення суду може бути оскаржено до Третього апеляційного адміністративного суду, шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складення повного тексту.
Повний текст рішення складено та підписано 13.12.2018 року.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду О.С. Петренко
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.12.2018 |
Оприлюднено | 16.12.2018 |
Номер документу | 78558738 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
О.С. Петренко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні