Постанова
від 06.12.2018 по справі 803/1202/18
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 грудня 2018 рокуЛьвів№ 857/2281/18

Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі :

головуючого судді Большакової О.О.,

суддів Глушка І.В., Макарика В.Я.,

з участю секретаря судового засідання Гром І.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові адміністративну справу за позовом офіційного представника ініціативної групи ОСОБА_1 до Луцької міської виборчої комісії Волинської області, третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6 про визнання протиправною та скасування постанови та зобов'язання вчинити дії, за апеляційною скаргою ОСОБА_5 на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 27 серпня 2018 року (суддя першої інстанції Плахтій Н.Б.),

В С Т А Н О В И В :

26 червня 2018 року офіційний представник ініціативної групи ОСОБА_1 звернувся до Волинського окружного адміністративного суду з позовом до Луцької міської виборчої комісії Волинської області (далі - Луцька МВК) про визнання протиправною та скасування постанови №3 від 07.06.2018 Про припинення ініціативи щодо відкликання депутатів Луцької міської ради Волинської області , зобов'язання в порядку частини п'ятої статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад прийняти постанови про звернення до вищого керівного органу партії ОСОБА_7 Порошенка Солідарність , місцева організація якої висувала відповідних депутатів, про відкликання депутатів Луцької міської ради Волинської області ОСОБА_2, ОСОБА_3 за народною ініціативою та до вищого керівного органу Радикальної партії ОСОБА_8, місцева організація якої висувала відповідних депутатів, про відкликання депутатів Луцької міської ради Волинської області ОСОБА_9, ОСОБА_5, ОСОБА_6 за народною ініціативою.

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 27 серпня 2018 року позовні вимоги задоволено частково. Визнано протиправною та скасовано постанову Луцької міської виборчої комісії Волинської області від 07 червня 2018 року №3 Про припинення ініціативи щодо відкликання депутатів Луцької міської ради Волинської області . У задоволені решти позовних вимог відмовлено. Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Луцької міської виборчої комісії Волинської області на користь офіційного представника ініціативної групи ОСОБА_1 судові витрати у розмірі 704,80 грн.

Із таким судовим рішенням не погодилася третя особа без самостійних вимог на стороні відповідача ОСОБА_5 та подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просив скасувати рішення в частині задоволення позовних вимог. Обгрунтовуючи незгоду, апелянт зазначив, що не відповідає дійсності твердження суду по те, що мотиви прийняття Луцькою МВК оскаржуваної постанови № 3 від 7 червня 2018 року про припинення ініціативи щодо відкликання депутатів Луцької міської ради Волинської області аналогічні мотивам прийняття постанови №2 від 21 серпня 2017 року Про припинення ініціативи щодо відкликання депутатів Луцької міської ради Волинської області, яку постановою Верховного Суду від 25 квітня 2018 року було скасовано. Так, Верховний Суд не давав оцінки викладеним у постанові Луцької МВК №3 від 7 червня 2018 року доводам про те, що Луцькою МВК не проведено із залученням органів ведення Державного реєстру виборців перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, не проведено із залученням правовохоронних органів вибіркової перевірки підписів громадян, що містяться у підписних листах у строк визначений п. 2 ч. 2 ст. 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , у зв'язку з чим не встановлено, чи відповідає кількість підписів виборців, що підтримують цю пропозицію, вимогам чинного законодавства. Апелянт зауважив, що Верховний Суд у постанові від 25 квітня 2018 року не давав правової оцінки цим обставинам, а тому посилання суду першої інстанції на висновки суду касаційної інстанції є безпідставними. Апелянт зазначив, що виборчою комісією не було встановлено обставин, які є підставою для прийняття рішення про відкликання депутата міцевої ради за народною ініціативою або про звернення до вищого керівного органу партії щодо відкликання депутата згідно ч. 2 ст. 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад . Тому вважає, що у задоволенні позову слід відмовити.

Позивач подав відзив на апеляційну скаргу, в якому вказав, що апеляційна скарга є безпідставною, а судове рішення - законним і обгрунтованим.

У судовому засіданні апелянт, а також представник третіх осіб адвокат ОСОБА_10 підтримали апеляційну скаргу з підстав, що в ній викладені.

Також представник третіх осіб ОСОБА_10 зауважив, що Луцька міська виборча комісія встановила, що при ініціюванні відкликання депутатів не було дотримано вимоги статей 38 - 40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , оформлення підписних листів на підтримку пропозиції про відкликання не відповідає вимогам ч. 3 ст. 40 зазначеного Закону. Також вказав, що згідно протоколу зборів виборців щодо внесення пропозиції про відкликання депутатів від 10 липня 2017 року підставою для такої ініціативи вказано порушення законодавства, що встановлені Львівським апеляційним адміністративним судом у постанові від 4 липня 2017 року у справі № 161/4390/17. Однак, згідно постанови Верховного Суду від 24 жовтня 2018 року таке судове рішення було скасовано.

ОСОБА_1 у судовому засіданні заперечив щодо задоволення апеляційної скарги та пояснив, що оскаржуване рішення виборчої комісії є протиправним, суперечить принципу вільного волевиявлення громадян і підлягає скасуванню.

Представник Луцької міської виборчої комісії у судове засідання не з'явився, будучи належним чином повідомленим про час та місце судового розгляду справи.

Дослідивши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, суд дійшов висновку про відсутність підстав для її задоволення з таких мотивів.

Судом першої інстанції встановлено, що 10.07.2017 за народною ініціативою були проведені збори виборців щодо внесення пропозиції про відкликання депутатів Луцької міської ради від багатомандатного виборчого округу з виборів депутатів Луцької міської ради ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_9, ОСОБА_5, ОСОБА_6, про що складено протокол зборів виборців від 10 липня 2017 року (т. 1 а.с. 87-98).

Згідно цього документа на зборах зареєструвались 427 виборців.

За результатом проведення зборів одноголосно були ухвалені рішення:

1) про внесення пропозиції про відкликання депутатів Луцької МР від багатомандатного виборчого округу з виборів депутатів Луцької міської ради за народною ініціативою: ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_9, ОСОБА_5, ОСОБА_6;

2) про створення ініціативної групи для збирання підписів виборців багатомандатного виборчого округу з виборів депутатів Луцької МР на підтримку пропозиції про відкликання депутатів Луцької міської ради за народною ініціативою та затвердження її персонального складу, згідно з переліком 93 особи;

3) про визнання ОСОБА_1 офіційним представником ініціативної групи для збирання підписів виборців багатомандатного виборчого округу з виборів депутатів Луцької міської ради на підтримку пропозиції про відкликання вказаних депутатів Луцької міської ради за народною ініціативою;

4) про встановлення форми підписного листа для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата Луцької міської ради від багатомандатного виборчого округу з виборів депутатів Луцької міської ради за народною ініціативою;

5) про уповноваження офіційного представника ініціативної групи ОСОБА_1 у триденний строк повідомити Луцьку МВК про факт проведення зборів та надати витяг з протоколу зборів (в якому зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутатів місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутатів Луцької міської ради персональний склад ініціативної групи).

У період з 12 по 30 липня 2017 року членами ініціативної групи здійснювався збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутатів Луцької міської ради за народною ініціативою, за результатами якого було складено 210 підписних листів (томи 2-6).

31 липня 2017 року офіційним представником ініціативної групи було надано Луцькій міській виборчій комісії протокол зборів виборців (т. 1 а.с. 16-17), заповнені 210 підписних листів (томи 2-6), перелік учасників зборів виборців щодо внесення пропозиції про відкликання депутатів Луцької міської ради від багатомандатного виборчого округу з виборів депутатів Луцької міської ради ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_9, ОСОБА_5, ОСОБА_6М за народною ініціативою (т. 7 а.с. 1-55).

1 серпня 2017 року відбулось засідання Луцької міської виборчої комісії з приводу здійснення перевірки дотримання вимог статей 38-40 Закону №93-IV при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильності оформлення підписних листів, кількості підписів, залучення органів ведення Державного реєстру виборців для здійснення перевірки відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та залучення правоохоронних органів з метою вибіркової перевірки підписів.

21 серпня 2017 року Луцькою МВК складено Протокол узагальнення підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутатів ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_9, ОСОБА_5, ОСОБА_6М за народною ініціативою (далі - Протокол узагальнення) (т. 1 а.с. 45-50), у якому зазначено, що в законодавстві України існує правова невизначеність відносно способу здійснення територіальними виборчими комісіями перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, із залученням органів ведення Державного реєстру виборців та правоохоронних органів.

При цьому Луцька МВК вказала, що використання бази даних Реєстру виборців для здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, ст. 26 Закону України Про Державний реєстр виборців не передбачено. Відтак, правові підстави для використання персональних даних Реєстру органами ведення Реєстру під час їх залучення територіальною виборчою комісією до перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, відсутні.

Також Луцька МВК у Протоколі узагальнення зазначила, що за вказаних обставин була фактично позбавлена можливості із залученням органу ведення Реєстру здійснювати перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах.

Водночас, у Протоколі узагальнення міститься посилання на те, що окремими членами комісії із залученням працівників Луцького відділу поліції ГУНП у Волинській області було складено 420 актів перевірки достовірності підписів громадян (не затвердженого зразка), які додані відповідачем до матеріалів справи (томи 8-9).

У третьому пункті Луцька міська виборча комісія вказала, що у зв'язку з відсутністю можливості використання бази даних Реєстру виборців для здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою Луцька МВК була фактично позбавлена можливості встановити, чи є виборцями відповідного виборчого округу, відповідно до Закону України Про місцеві вибори , громадяни України, які внесли пропозицію про відкликання депутатів Луцької МР ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_9, ОСОБА_5, ОСОБА_6 та чи присутні на зборах 10.07.2017 громадяни є виборцями відповідного виборчого округу.

Також зазначено, що в переліку учасників зборів виборців неправильно вказано відомості про громадянство; виявлено, що троє учасників не проживають у місті Луцьку; 82 учасники не вказали населений пункт, в якому проживають; один учасник зазначив серію та номер посвідчення водія, а не паспорта; в письмових заявах про згоду осіб, включених до ініціативної групи, на входження до її складу не вказано місце роботи і посади 11 членів ініціативної групи. Форма підписного листа не відповідає вимогам ч. 3 ст. 40 Закону України №93-IV.

У всіх підписних листах відсутні відомості про місце роботи членів ініціативної групи, окрім того, замість інформації про серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) в поданих підписних листах наявна графа Назва, серія і номер документа, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України , а відтак всі 210 даних підписних листів не можуть бути враховані Комісією при встановленні кількості виборців, які підтримали відкликання депутатів Луцької міської ради.

Також у підписних листах наявні невірно заповнені відомості про дату підписання підписного листа, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України, адресу місця проживання.

07 червня 2018 року після скасування Верховним Судом попереднього рішення відповідача про припинення ініціативи щодо відкликання депутатів, Луцькою міською виборчою комісією знову було прийнято постанову Про припинення ініціативи щодо відкликання депутатів Луцької міської ради Волинської області №3, якою постановлено припинити ініціативу щодо відкликання депутатів Луцької міської ради ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_9, ОСОБА_5, ОСОБА_6 (т. 1, а.с. 61-62).

Суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції про незаконність такого рішення з наступних підстав.

Розділом V Закону №93-IV визначено підстави, процедуру відкликання депутата місцевої ради, а також порядок прийняття відповідного рішення територіальною виборчою комісією за результатами перевірки дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

Так, статтею 38 Закону №93-IV передбачено, що право вносити пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою надано громадянам України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу. Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості не менше 300 осіб для відкликання депутата міської ради міста обласного значення та районної у місті ради.

У разі прийняття на зборах виборців рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою на цих зборах утворюється ініціативна група для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (далі - ініціативна група), до складу якої можуть бути включені виборці відповідного округу, та затверджується її персональний склад. Кількість членів ініціативної групи у разі відкликання депутата міської (міста обласного значення) ради має становити не менше 50 осіб.

У протоколі зборів виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи, відомості про особу, визначену бути офіційним представником ініціативної групи, а також про встановлену форму підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата місцевої ради (далі - підписний лист), зразок якого є додатком до протоколу зборів виборців. Протокол підписується головуючим на зборах та секретарем зборів. Додатком до протоколу зборів також є перелік їх учасників, у якому зазначаються прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, засоби зв'язку (контактний телефон), що засвідчуються підписом кожного учасника зборів.

До протоколу зборів, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, додаються письмові заяви про згоду кожної особи, включеної до ініціативної групи, на входження до її складу, а також письмова заява про згоду визначеної особи бути офіційним представником ініціативної групи. Участь особи, яка пропонується до складу ініціативної групи, в зборах виборців необов'язкова, за умови подання нею власноручно написаної заяви про згоду бути членом ініціативної групи. Ця заява, а також заява про згоду особи бути офіційним представником ініціативної групи, має обов'язково містити: прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, місце роботи, посаду, засоби зв'язку (контактний телефон). До заяви додаються ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні (ксерокопії тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної запропонованої особи.

Статтею 39 Закону №93-IV передбачено, що у триденний строк після дня проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, особа, визначена офіційним представником ініціативної групи, повідомляє відповідну територіальну виборчу комісію про факт проведення зборів.

Відповідно до частини другої статті 40 Закону №93-IV з дня, наступного за днем повідомлення територіальної виборчої комісії про створення ініціативної групи, починається збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, який проводиться у визначені строки.

Частиною 3 цієї статті визначено, що форма підписного листа для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою встановлюється зборами виборців.

Так, підписний лист повинен містити: дату проведення зборів щодо відкликання депутата, порядковий номер підписного листа, зазначення адміністративно-територіальної одиниці, де збираються підписи (повну назву села, селища, міста (територіальної громади), у якому проводиться збір підписів, а також району, області або Автономної Республіки Крим, до складу яких вона входить), назву місцевої ради, до складу якої обрано депутата, його прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), дату набуття депутатом повноважень, відомості про суб'єкта висування депутата (відповідна місцева організація партії чи шляхом самовисування), членом якої депутатської фракції (групи) чи позафракційним є депутат, а також про члена ініціативної групи, який збирає підписи (прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), місце роботи і адресу місця проживання).

Крім того, підписний лист має містити дані про виборців, які підтримали пропозицію про відкликання депутата місцевої ради: порядковий номер виборця у підписному листі, прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, дату підписання, а також особистий підпис виборця.

Згідно з частиною четвертою статті 40 Закону №93-IV член ініціативної групи, який збирає підписи виборців, до початку їх збирання повинен власноручно внести до підписного листа відомості про себе, передбачені абзацом першим частини третьої цієї статті.

Виборець, який підтримує вимогу щодо відкликання депутата, власноручно на підписному листі зазначає своє прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, ставить на підписному листі дату підписання та свій підпис.

Порядок прийняття територіальною виборчою комісією рішення про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою визначений статтею 41 Закону №93-IV.

Згідно з частиною другою статті 41 Закону №93-IV голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів.

На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у такі строки: у разі відкликання депутата районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - протягом двадцяти днів з дня отримання матеріалів.

Частиною третьою статті 41 Закону №93-IV передбачено, що при встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписи окремих виборців:

1) у разі відсутності у підписному листі всіх або окремих відомостей про виборця, який підтримує своїм підписом відкликання депутата місцевої ради, передбачених формою підписного листа, а також виявлення недостовірних відомостей про виборця;

2) записи та підписи, вчинені замість виборця іншою особою;

3) вчинені особою, яка не є виборцем відповідного багатомандатного, одномандатного виборчого округу або на день вчинення підпису не мала права голосу;

4) якщо підписи вчинені виборцем декілька разів;

5) якщо підпис вчинено виборцем з порушенням встановленого цим Законом строку.

Відповідно до частини четвертої цієї статті при встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписні листи:

1) якщо підписи виборців зібрані особою, яка не є членом відповідної ініціативної групи та/або на день збору підписів не мала права голосу;

2) у яких відсутні відомості або які містять недостовірні відомості про особу, яка збирала підписи виборців;

3) у яких підписи громадян України зібрані у місцях, визначених частиною п'ятою статті 40 цього Закону;

4) які не відповідають встановленій формі.

За результатами перевірки територіальна виборча комісія узагальнює підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, про що складається відповідний протокол.

Частиною п'ятою статті 41 Закону №93-IV передбачено, що якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам цього Закону, територіальна виборча комісія приймає рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування) або про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

Підстави для прийняття рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради визначено частиною шостою статті 41 Закону №93-IV.

Так, якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону та/або оформлення підписних листів або кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, не відповідає вимогам цього Закону та/або ініціативна група у встановлені цим Законом строки не подала до територіальної виборчої комісії підписні листи та протокол зборів виборців або подала їх після спливу встановлених строків, відповідна територіальна виборча комісія приймає рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради.

Отже, Законом №93-IV визначено вичерпний перелік підстав для прийняття територіальною виборчою комісією рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради.

Оскаржувана постанова Луцької міської виборчої комісії мотивована тим, що при ініціюванні відкликання депутатів Луцької міської ради ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_9, ОСОБА_5, ОСОБА_6 за народною ініціативою не дотримано вимоги статей 38-40 Закону №93-IV; оформлення підписних листів про відкликання депутата місцевої ради не відповідає вимогам ч. 3 ст. 40 Закону №93-IV. Крім того, Луцька міська виборча комісія не встановила, чи відповідає кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутатів вимогам Закону №93-IV, оскільки Луцькою міською виборчою комісією не проведено із залученням органів ведення Державного реєстру виборців перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та не проведено із залученням правоохоронних органів вибіркової перевірки підписів громадян, що містяться в підписних листах.

Разом з тим, у тексті оскаржуваного рішення суб'єкта владних повноважень не зазначено, які саме вимоги статей 38-40 Закону №93-IV не дотримано при ініціюванні відкликання депутатів місцевої ради за народною ініціативою, тобто в цій частині не зазначено конкретні порушення норм законодавства, що мали місце, які мають наслідком припинення ініціативи.

Отже, дане рішення в цій частині є немотивованим, що перешкоджає встановленню наявності чи відсутності порушень, які на думку відповідача, в цій частині є підставою для припинення ініціативи.

Щодо невідповідності підписних листів вимогам ч.3 ст. 40 Закону України №93-IV Про статус депутатів місцевих рад суд зазначає наступне.

Луцькою МВК за результатами перевірки підписних листів, поданих ініціативною групою на підтримку пропозиції про відкликання депутатів Луцької МР за народною ініціативою, було встановлено наступні порушення:

1) відсутні правові підстави для проведення перевірки із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснити перевірку достовірності відомостей про громадян, а також із залученням правоохоронних органів підписів громадян, що містяться в підписних листах;

2) у підписних листах наявні неправильно заповнені відомості про дату підписання підписного листа, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України, адресу місця проживання (всього щодо 11 осіб);

3) у підписних листах відсутні відомості про місце роботи членів ініціативної групи, окрім того, замість інформації про серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) в поданих підписних листах наявна графа назва, серія і номер документа, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України .

Відтак, Комісія дійшла висновку, що всі 210 даних підписних листів не можуть бути враховані Комісією при встановленні кількості виборців, які підтримали відкликання депутатів Луцької міської ради.

Разом з тим, наведені у другому пункті порушення не були персоналізовані Луцькою міською виборчою комісією.

Водночас, загальна кількість учасників зборів 427 осіб, а тому навіть без врахування загальної кількості осіб, які зазначені в Протоколі узагальнення від 27.08.2017, як такі, щодо яких виявлено порушення, - відповідає вимогам пункту третього частини другої статті 38 Закону №93-IV.

Крім того, згідно Додатку №2 до Протоколу зборів виборців від 10.07.2017 Перелік учасників зборів виборців щодо внесення пропозиції про відкликання депутатів вбачається, що в графі Громадянство наявні відмітки укр. , Україна , Українка , що однозначно підтверджує громадянство України зазначених осіб.

Що стосується відсутності у підписних листах відомостей про місце роботи члена ініціативної групи, а також наявністю графи назва, серія і номер документа, що засвідчує особу та підтверджує громадянство України , в той час як згідно з вимогами Закону України Про статус депутатів місцевих рад останні повинні містити інформацію про серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), суд зазначає наступне.

ЄСПЛ неодноразово наголошував, зокрема, у справі Жоффр де ля Прадель проти Франції від 16.12.1992, що реалізуючи Конвенцію про захист прав людини та основоположних свобод, кожна держава-учасниця цієї Конвенції має право встановлювати процедури, у тому числі процесуальні заборони й обмеження. Разом з тим, не повинно бути занадто формального ставлення до передбачених законом вимог, оскільки захист прав повинен бути не лише формальним, але й реальним.

Надмірні формальності не можуть покладатися в основу рішень адміністративного органу, якими б заперечувалася сутність змісту конституційно гарантованого права. Адже форма, відповідно до вимог поваги до прав людини та принципу сприяння, не має підміняти зміст, зокрема, в ситуації, коли під час прийому документа його можна привести у відповідність до формальних вимог Закону.

Слід зазначити, що у поданих до виборчої комісії підписних листах, копії яких наявні в матеріалах справи, наявні відомості саме про паспорти (серія і номер) громадян України, що поставили свій підпис.

Окремі недоліки при зазначенні даних певних громадян не дають підстав для висновку про невідповідність всіх підписних листів чинному законодавству в цілому.

Отже, підписні листи в кількості 210 штук, подані до Луцької МВК, містять достатньо відомостей щодо членів ініціативної групи, які дозволяють ідентифікувати кожну конкретну особу, а саме: ім'я та по-батькові, дата народження, місце проживання, паспортні дані. Недоліки ж таких підписних листів можливо було виправити при прийнятті територіальною виборчою комісією відповідного рішення.

При цьому, Луцькою міською виборчою комісією не встановлено жодних відомостей, які б свідчили про фальсифікацію підписних листів, підробку підписів виборців, участь у процедурі осіб, які не є виборцями відповідного округу, тощо.

Крім того, Законом №93-IV не передбачено можливості припинення народної ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради з підстав відсутності законодавчого регулювання окремих елементів інституту відкликання депутатів місцевих рад за народною ініціативою, а саме: проведення перевірки із залученням органів ведення Державного реєстру виборців з метою здійснити перевірку достовірності відомостей про громадян, а також із залученням правоохоронних органів з метою здійснити перевірку достовірності підписів громадян, що містяться в підписних листах.

Відсутність відповідного механізму не може бути перешкодою до реалізації права громадян на відкликання депутатів місцевих рад за народною ініціативою.

Отже, зазначені обставини не могли бути підставою до припинення народної ініціативи щодо відкликання окремих депутатів Луцької міської ради та свідчать про протиправність оскаржуваної постанови Луцької міської виборчої комісії.

Суд апеляційної інстанції погоджується з висновками суду першої інстанції про те, що оскаржувана постанова була прийнята відповідачем всупереч висновкам, викладеним у рішенні Верховного Суду від 25 квітня 2018 року у справі № 803/1159/17, яким визнано протиправним та скасовано попередню постанову Луцької міської виборчої комісії №2 від 21.08.2017 Про припинення ініціативи щодо відкликання депутатів Луцької міської ради Волинської області .

Так, і у постанові Луцької міської виборчої комісії №2 від 21.08.2017, і у постанові Луцької міської виборчої комісії №3 від 07.06.2018 Про припинення ініціативи щодо відкликання депутатів Луцької міської ради Волинської області йдеться про припинення ініціативи щодо відкликання депутатів Луцької міської ради Волинської області через невідповідність підписних листів вимогам, встановленим ч. 3 ст. 40 Закону України №93-IV Про статус депутатів місцевих рад .

Отже, фактично зазначені ці ж самі підстави для прийняття відповідних рішень.

Крім того, зазначені рішення Луцької міської виборчої комісії прийняті на підставі висновків Протоколу узагальнення підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутатів ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_9, ОСОБА_5, ОСОБА_6М за народною ініціативою від 21 серпня 2017 року.

Жодних нових доказів, які були б покладені в основку оскаржуваного в даній справі рішення, виборчою комісією зібрано не було.

Отже, висновки Верховного Суду щодо відсутності підстав для припинення ініціативи щодо відкликання депутатів Луцької міської ради з підстав невідповідності підписних листів вимогам ч. 3 ст. 40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад є обов'язковими для учасників відповідних правовідносин.

Тому суд першої інстанції правильно врахував їх при оцінці доказів при вирішенні публічно-правового спору.

Доводи представника апелянта щодо скасування Верховним Судом постанови Львівського апеляційного адміністративного суду від 4 липня 2017 року у справі № 161/4390/17 є безпідставними, так як зазначені судові рішення не були підставою для прийняття оскаржуваного у даному публічно-правовому спорі рішення Луцької міської виборчої комісії, а вказані ініціативною групою підстави для відкликання депутатів місцевої ради не є підставою для перевірки судом в межах даного адміністративного спору.

Також апеляційний суд відхиляє доводи апеляційної скарги щодо невстановлення виборчою комісією обставин, які є підставою для прийняття рішення про відкликання депутата міцевої ради за народною ініціативою або про звернення до вищого керівного органу партії щодо відкликання депутата згідно ч. 2 ст. 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , так як законом чітко визначено вичерпний перелік обставин для прийняття суб'єктом владних повноважень рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутатів, Зазначена обставина не передбачена законодавством і не була покладена в основу оскаржуваної постанови відповідача.

Згідно з ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

У п. 58 Рішення Європейського суду з прав людини у справі Серявін та інші проти України від 10 лютого 2010 Суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов'язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов'язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов'язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення. Хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов'язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.

Враховуючи вищевикладене, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, а тому підстав для скасування оскаржуваного судового рішення немає.

Керуючись ч. 3 ст. 243, ст.ст. 308, 310, п. 1 ч. 1 ст. 315, ст.ст. 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд,

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу ОСОБА_5 залишити без задоволення, а рішення Волинського окружного адміністративного суду від 27 серпня 2018 року - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.

Головуючий суддя О.О. Большакова

Судді І.В. Глушко

ОСОБА_11

Повний текст складено 14 грудня 2018 року.

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.12.2018
Оприлюднено16.12.2018
Номер документу78563770
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —803/1202/18

Постанова від 06.12.2018

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Большакова Олена Олегівна

Ухвала від 13.11.2018

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Большакова Олена Олегівна

Ухвала від 06.11.2018

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Большакова Олена Олегівна

Рішення від 27.08.2018

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Плахтій Наталія Борисівна

Ухвала від 27.06.2018

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Плахтій Наталія Борисівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні