Постанова
від 06.12.2018 по справі 328/1019/17
ТОКМАЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

328/1019/17

06.12.2018

2-а/328/4/18

РІШЕННЯ

Іменем України

06 грудня 2018 року м.Токмак

Токмацький районний суд Запорізької області в складі головуючого судді Коваленко П.Л., за участю секретаря судового засідання Баздирь О.Л., представника позивача ОСОБА_1, представника відповідача ОСОБА_2, розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_3 міської ради до виконавчого комітету ОСОБА_3 міської ради, третя особа - ОСОБА_3 районна рада, про визнання неправомірними дій та не чинними рішення суб'єкта владних повноважень,

встановив:

Представник ОСОБА_3 міської ради ОСОБА_1 звернулася до суду з позовною заявою до виконавчого комітету ОСОБА_3 міської ради, третя особа - ОСОБА_3 районна рада, про визнання неправомірними дій та не чинними рішення суб'єкта владних повноважень, в якому просить визнати неправомірними дії виконавчого комітету ОСОБА_3 міської ради щодо видачі свідоцтва про право власності на нерухоме майно, відповідно до якого право спільної сумісної власності зареєстроване на Томацьку міську раду та ОСОБА_3 районну раду та визнати неправомірними дії виконавчого комітету ОСОБА_3 міської ради щодо видачі свідоцтв про право власності на нерухоме майно. В обґрунтування позовних вимог зазначено наступне.

25.06.2005 виконавчим комітетом ОСОБА_3 міської ради оформлено право комунальної спільної сумісної власності на нежиле приміщення загальною площею 622,3 кв.м., розташоване за адресою: Запорізька область, місто Токмак, вулиця Революційна, 55а, з видачею свідоцтва про право власності на нерухоме майно серії ЯЯЯ №375117 за ОСОБА_3 міською радою та ОСОБА_3 районною радою. 29.06.2005 КП Абрис м. Токмак на підставі вказаного свідоцтва зареєстровано право власності на вказаний об'єкт нерухомості в електронному Реєстрі прав власності на нерухоме майно.

10.04.2007 виконавчим комітетом ОСОБА_3 міської ради оформлено право комунальної спільної сумісної власності на нежиле приміщення загальною площею 372,5 кв.м., розташоване за адресою: Запорізька область, місто Токмак, вулиця Революційна, 55д, з видачею Свідоцтва про право власності на нерухоме майно серії ЯЯЯ №965154 за ОСОБА_3 міською радою та ОСОБА_3 районною радою. 10.04.2007 КП Абрис м. Токмак на підставі вказаного свідоцтва зареєстровано право власності на вказаний об'єкт нерухомості в електронному Реєстрі прав власності на нерухоме майно.

10.07.2007 виконавчим комітетом ОСОБА_3 міської ради було оформлено право комунальної спільної сумісної власності на нежиле приміщення загальною площею 29,1 кв.м., розташоване за адресою: Запорізька область, місто Токмак, вулиця Революційна, 55е, з видачею Свідоцтва про право власності на нерухоме майно серії ЯЯЯ №965186 за ОСОБА_3 міською радою та ОСОБА_3 районною радою. 11.07.2007 КП Абрис м. Токмак на підставі вказаного свідоцтва зареєстровано право власності на вказаний об'єкт нерухомості в електронному Реєстрі прав власності на нерухоме майно.

Відповідно пп. а п.6.1 Тимчасового положення про порядок державної реєстрації права власності та інших речових прав на нерухоме майно, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 07.02.2002 № 7/5, яке було чинним на час оформлення права власності на вказані об'єкти, відповідач був наділений повноваженнями з оформлення права власності на нерухоме майно з видачею свідоцтва про право власності на нерухоме майно на підставі документів. передбачених цим пунктом, крім правовстановлюючих документів, передбачених у додатку 1 до пункту 2.1 Тимчасового положення про порядок реєстрації прав власності на нерухоме майно.

Позивач вважає, що виконавчий комітет ОСОБА_3 міської ради вчинив неправомірні дії щодо оформлення права спільної сумісної власності на вищевказане нерухоме майно з видачею свідоцтв про право власності на ці об'єкти за ОСОБА_3 міською радою та ОСОБА_3 районною радою.

При оформленні права спільної сумісної власності на вищевказане нерухоме майно з видачею свідоцтв про право власності на ці об'єкти за ОСОБА_3 міською радою та ОСОБА_3 районною радою порушені норми частини 2 статті 368 ЦК України, оскільки у відповідності з нормами законодавства ОСОБА_3 районна рада як орган місцевого самоврядування не може бути суб'єктом права власності на майно комунальної форми власності.

Підставою для звернення до суду з позовом стало те, що ОСОБА_3 міською радою 31.01.2017 прийнято рішення № 15 Про скасування пунктів деяких рішень ОСОБА_3 міської ради у зв'язку з невідповідністю їх вимогам ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні відповідно до якого п.2 рішення ОСОБА_3 міської ради народних депутатів від 29.10.1992 № 5 Про розподіл майна комунальної власності ОСОБА_3 міської ради народних депутатів щодо затвердження переліку об'єктів, які засновані на засадах сумісної власності ОСОБА_3 міської і ОСОБА_3 районної рад народних депутатів, скасований з моменту його прийняття. Таким чином скасована підстава для державної реєстрації права спільної сумісної власності на комунальні об'єкти нерухомості.

Ухвалою Токмацького районного суду Запорізької області від 21.04.2017 відкрито провадження у справі та призначене попереднє судове засідання.

Ухвалою Токмацького районного суду Запорізької області від 22.05.2017 справу призначено до судового розгляду.

29.06.2017 через канцелярію суду з ОСОБА_3 районної ради надійшло клопотання, в якому третя особа просить залишити позовну заяву без розгляду та закрити адміністративне провадження. В обґрунтування клопотання зазначено, що право спільної сумісної власності на нежитлові приміщення виникло на законних підставах відповідно до ст.7 Закону України Про місцеві Ради народних депутатів та місцеве і регіональне самоврядування , який діяв в період розподілу майна комунальної власності в 1992 році. Та те, що на підставі ч.2 ст.368 ЦК України ОСОБА_3 районна рада може бути власником спільного сумісного майна. Крім того, зазначає, що позовна заява подана з порушенням строків, передбачених ст.99 КАС України.

03.08.2017 через канцелярію суду від відповідача виконавчого комітету ОСОБА_3 міської ради надійшла заява про визнання адміністративного позову. В обґрунтування заяви зазначено, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню з наступних підстав. При оформленні права спільної сумісної власності на нежилі приміщення з видачею свідоцтв про право власності на ці об'єкти за ОСОБА_3 міською радою та ОСОБА_3 районною радою були порушені норми ч.2 ст.368 ЦК України, оскільки ОСОБА_3 районна рада не може бути суб'єктом права власності на майно комунальної власності.

03.08.2017 через канцелярію суду від позивачаОСОБА_3 міської ради надійшло заперечення на клопотання третьої особи ОСОБА_3 районної ради. В обґрунтування заперечення зазначено наступне. Право спільної сумісної власності за ОСОБА_3 міською радою та ОСОБА_3 районною радою на об'єкти нерухомості за адресою: Запорізька область, місто Токмак, вулиця Революційна, будинки 55а, 55 д, 55 е, не виникало. Законодавством не передбачено виникнення права власності у районних рад на майно територіальних громад сіл, селищ, міст. Відповідно до ст.ст.10, 60, Закону України Про місцеве самоврядування , Роз'яснень Президії Вищого господарського суду №04-5/609 від 31.05.2002, право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно належить територіальним громадам сіл, селищ, міст, а районні ради від імені територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюють управління об'єктами їхньої спільної власності. Законодавство, яке діяло в 1992 році взагалі не передбачало виникнення права спільної сумісної власності за районною і міською радою. Що стосується посилання третьої особи, що порушені строки звернення до суду, які передбачені ст.99 КАС України, позивач зазначає, що строк звернення до суду не пропущений з огляду на наступне. Підставою для звернення до суду з позовом стало те, що рішенням ОСОБА_3 міської ради № 15 від 31.01.2017 Про скасування пунктів деяких рішень ОСОБА_3 міської ради у зв'язку з невідповідністю їх вимогам ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні скасовано п.2 рішення ОСОБА_3 міської ради народних депутатів від 29.10.1992 № 5 Про розподіл майна комунальної власності ОСОБА_3 міської ради народних депутатів щодо затвердження переліку об'єктів, які засновані на засадах сумісної власності ОСОБА_3 міської і ОСОБА_3 районної рад народних депутатів , з моменту його прийняття . Тобто позивачем не пропущено строк звернення до суду.

03.08.2017 за заявою третьої особи ОСОБА_3 районної ради ухвалою Токмацького районного суду Запорізької області від 03.08.2017 провадження по справі зупинено до розгляду та набрання законної сили рішення по справі №328/1899/17 за адміністративним позовом ОСОБА_3 районної ради до ОСОБА_3 міської ради про визнання протиправним та скасування рішення ОСОБА_3 міської ради №15 від 31.01.2017 , оскільки на розгляді в ОСОБА_3 районному суді Запорізької області перебуває справа ОСОБА_3 районної ради до ОСОБА_3 міської ради про визнання протиправним та скасування рішення ОСОБА_3 міської ради №15 від 31.01.2017 Про скасування пунктів деяких рішень ОСОБА_3 міської ради у зв'язку з невідповідністю їх вимогам ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні .Оскаржуване рішення ОСОБА_3 міської ради було підставою для звернення позивача до суду по даній адміністративній справі.

1 2.04.2018 Токмацьким районним судом Запорізької області в адміністративній справі №328/1899/17 ухвалено рішення, яким в задоволенні позовних вимог ОСОБА_3 районної ради до ОСОБА_3 міської ради про визнання протиправним та скасування рішення ОСОБА_3 міської ради №15 від 31.01.2017 відмовлено.

Ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 20.09.2018 у відкритті апеляційного провадження за апеляційною скаргою ОСОБА_3 районної ради Запорізької області на рішення Токмацького районного суду Запорізької області від 12 квітня 2018 року в адміністративній справі №328/1899/17 відмовлено.

Рішення Токмацького районного суду Запорізької області від 12 квітня 2018 року в адміністративній справі №328/1899/17 набрало законної сили.

Ухвалою Токмацького районного суду Запорізької області від 11.10.2018 поновлено провадження у справі за позовом ОСОБА_3 міської ради до виконавчого комітету ОСОБА_3 міської ради, третя особа - ОСОБА_3 районна рада, про визнання неправомірними дій та не чинними рішення суб'єкта владних повноважень.

15.12.2017 набув чинності Закон України "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів" № 2147-VIII від 03.10.2017 року, яким КАС України викладено в новій редакції.

У відповідності до п.10 Розділу VII Перехідних Положень КАС України, справи у судах першої та апеляційної інстанцій, провадження у яких відкрито до набрання чинності цією редакцією Кодексу, розглядаються за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Таким чином, подальший розгляд цієї справи відбувається за правилами, що передбачені новою редакцією КАС України.

Справу розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням учасників справи.

30.10.2018 через канцелярію суду від відповідача виконавчого комітетуОСОБА_3 міської ради надійшов відзив на позов. В обґрунтування відзиву зазначено наступне. Виконавчим комітетом ОСОБА_3 міської ради оформлено право комунальної спільної сумісної власності на нежилі приміщення за адресою: Запорізька область, місто Токмак, вулиця Революційна, будинки 55а, 55 д, 55 е, з видачею Свідоцтв про право власності на нерухоме майно за ОСОБА_3 міською радою та ОСОБА_3 районною радою. Позивач посилаючись на норми законів повністю обґрунтував свою позицію про те, що при оформленні права спільної сумісної власності на вищевказане нерухоме майно з видачею свідоцтв про право власності на ці об'єкти за ОСОБА_3 міською радою та ОСОБА_3 районною радою виконкомом ОСОБА_3 міської ради були порушені норми частини 2 статті 368 ЦК України, оскільки ОСОБА_3 районна рада як орган місцевого самоврядування не може бути суб'єктом права власності на майно комунальної форми власності. Позовні вимоги визнає в повному обсязі.

06.11.2018 через канцелярію суду позивачем подано клопотання про приєднання до матеріалів справи додаткових доказів, в якому позивач посилаючись на ст.79 КАС України просить суд приєднати до матеріалів справи лист Міністерства юстиції України від 26.04.2018 №16724/7265-26-18/8.1.2.

Дане клопотання подано до суду в порядку, передбаченому ст.79 КАС України, тому суд приймає лист Міністерства юстиції України від 26.04.2018 №16724/7265-26-18/8.1.2, до розгляду як доказ по справі.

У судовому засіданні представник позивача просила суд задовольнити адміністративний позов в повному обсязі.

Відповідач в судовому засіданні адміністративний позов визнала.

У судове засідання представник третьої особи ОСОБА_3 районної ради не з'явився, про дату, час та місце судового розгляду справи повідомлений належним чином.

Враховуючи норми ч.3 ст.243 КАС України, у судовому засіданні 06.12.2018 проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Заслухавши пояснення представників сторін, розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Рішенням ОСОБА_3 міської ради народних депутатів Запорізької області від 29.10.1992 № 5 Про розподіл майна комунальної власності ОСОБА_3 міської ради народних депутатів затверджено перелік об'єктів, які засновані на засадах сумісної власності ОСОБА_3 міської і ОСОБА_3 районної рад народних депутатів. Відповідно до додатку №2 до рішення від 29.10.1992 № 5, до об'єктів, які засновані на засадах сумісної власності ОСОБА_3 міської і ОСОБА_3 районної рад народних депутатів належала Центральна міськрайлікарня.

25.06.2005 виконавчим комітетом ОСОБА_3 міської ради оформлено право комунальної спільної сумісної власності на нежиле приміщення загальною площею 622,3 кв.м., розташоване за адресою: Запорізька область, місто Токмак, вулиця Революційна, 55а, з видачею свідоцтва про право власності на нерухоме майно серії ЯЯЯ №375117 за ОСОБА_3 міською радою та ОСОБА_3 районною радою. 29.06.2005 року КП Абрис м. Токмак на підставі вказаного свідоцтва зареєстровано право власності на вказаний об'єкт нерухомості в електронному Реєстрі прав власності на нерухоме майно.

10.04.2007 виконавчим комітетом ОСОБА_3 міської ради оформлено право комунальної спільної сумісної власності на нежиле приміщення загальною площею 372,5 кв.м., розташоване за адресою: Запорізька область, місто Токмак, вулиця Революційна, 55д, з видачею Свідоцтва про право власності на нерухоме майно серії ЯЯЯ №965154 за ОСОБА_3 міською радою та ОСОБА_3 районною радою. 10.04.2007 КП Абрис м. Токмак на підставі вказаного свідоцтва зареєстровано право власності на вказаний об'єкт нерухомості в електронному Реєстрі прав власності на нерухоме майно.

10.07.2007 виконавчим комітетом ОСОБА_3 міської ради було оформлено право комунальної спільної сумісної власності на нежиле приміщення загальною площею 29,1 кв.м., розташоване за адресою: Запорізька область, місто Токмак, вулиця Революційна, 55е, з видачею Свідоцтва про право власності на нерухоме майно серії ЯЯЯ №965186 за ОСОБА_3 міською радою та ОСОБА_3 районною радою. 11.07.2007 КП Абрис м. Токмак на підставі вказаного свідоцтва зареєстровано право власності на вказаний об'єкт нерухомості в електронному Реєстрі прав власності на нерухоме майно.

Рішенням ОСОБА_3 міської ради № 15 від 31.01.2017 Про скасування пунктів деяких рішень ОСОБА_3 міської ради у зв'язку з невідповідністю їх вимогам ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні скасовано п.2 рішення ОСОБА_3 міської ради народних депутатів від 29.10.1992 № 5 Про розподіл майна комунальної власності ОСОБА_3 міської ради народних депутатів та п.2 рішення ОСОБА_3 міської ради від 19.07.2007 №14 Про уточнення переліку об'єктів комунальної власності територіальної громади м.Токмак та спільної власності , з моменту їх прийняття. Скасовані пункти встановлюють право спільної сумісної власності ОСОБА_3 міської ради та ОСОБА_3 районної ради на цілісний майновий комплекс ОСОБА_3 центральної районної лікарні за адресою: Запорізька область, місто Токмак, вулиця Революційна (Центральна), 55 та інше нерухоме майно.

Дане рішення приймалося у зв'язку з невідповідністю зареєстрованого права спільної сумісної власності за міською та районною радами вимогам частини 3 статті 16, частинам 1 та 4 статті 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , відповідно до яких власниками рухомого і нерухомого комунального майна є територіальні громади сіл, селищ, міст, районів у містах, а об'єкти їхньої спільної власності можуть перебувати виключно в управлінні районних рад. Таким чином була скасована підстава для державної реєстрації права спільної сумісної власності на комунальні об'єкти нерухомості.

Зазначене рішення ОСОБА_3 міської ради № 15 від 31.01.2017 Про скасування пунктів деяких рішень ОСОБА_3 міської ради у зв'язку з невідповідністю їх вимогам ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні стало підставою для звернення позивача до суду з даним позовом.

Враховуючи викладене, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Згідно з ч.2 ст.10 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні обласні та районні ради є органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст, у межах повноважень, визначених Конституцією України, цим та іншими законами, а також повноважень, переданих їм сільськими, селищними, міськими радами.

Згідно з ч.3 ст.60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , територіальні громади сіл, селищ, міст, районів у містах безпосередньо або через органи місцевого самоврядування можуть об'єднувати на договірних засадах на праві спільної власності об'єкти права комунальної власності, а також кошти місцевих бюджетів для виконання спільних проектів або для спільного фінансування (утримання) комунальних підприємств, установ та організацій і створювати для цього відповідні органи і служби.

Згідно з ч.4 ст.60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні районні та обласні ради від імені територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюють управління об'єктами їхньої спільної власності, що задовольняють спільні потреби територіальних громад.

Про деякі приписи законодавства, яке регулює питання, пов'язані із здійсненням права власності та його захистом (Інформаційний лист Вищого арбітражного суду України від 31.01.2001 № 01-8/98), у Роз'ясненнях Президії Вищого господарського суду N 04-5/609 від 31.05.2002 зазначено:

Право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти тощо належить територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах (пункт 1 статті 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні ), які згідно зі статтею 143 Конституції України безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є у комунальній власності. Як передбачено пунктом 5 статті 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , зазначені органи від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об'єктами права комунальної власності.

Представницькі органи місцевого самоврядування - сільські, селищні, міські ради - вправі приймати рішення про передачу іншим органам окремих повноважень щодо управління майном, яке належить до комунальної власності відповідної територіальної громади, визначення меж цих повноважень та умов їх здійснення (пункт 31 статті 26 цього ж Закону). Зокрема, до відання виконавчих органів цих рад належить управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності.

Що ж до районних і обласних рад, то їх повноваження щодо користування і розпорядження таким майном має похідний від повноважень представницьких органів місцевого самоврядування характер, оскільки у вирішенні відповідних питань названі ради діють за дорученням сільських, селищних, міських рад (пункт 19 статті 43 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» ).

Все вище зазначене підтверджує те, що право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно належить територіальним громадам сіл, селищ, міст, а районні ради від імені територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюють управління об'єктами їхньої спільної власності.

Що до виникнення права спільної сумісної власності ОСОБА_3 районної ради та ОСОБА_3 міської ради на зазначені нежилі приміщення, законодавством не передбачено виникнення права спільної сумісної власності між районною і міською радою. Таким чином законодавством, яке діяло на той час, а саме 1992 рік, взагалі не передбачено виникнення права спільної сумісної власності за районною і міською радою.

Згідно з ст.7 Закону України Про місцеві Ради народних депутатів та місцеве і регіональне самоврядування (в редакції, що діяла на момент прийняття рішення №5 від 29.10.1992) суб'єктами права комунальної власності є адміністративно- територіальні одиниці в особі сільських, селищних, міських, районних, обласних Рад народних депутатів.

До комунальної власності належить майно, яке передається державою, іншими суб'єктами права власності, майно, яке створюється і купується органами місцевого самоврядування за рахунок належних їм коштів, а також майно, перелік якого встановлено Законом про власність.

Перелік майна, що перебуває у комунальній власності, порядок

передачі, купівлі, продажу, а також перелік державного майна, що безоплатно передається у власність відповідних адміністративно-територіальних одиниць, порядок розгляду спорів, які виникають при цьому, визначаються законодавством України.

Відповідно до ст.32 Закону України Про власність (в редакції, що діяла на момент прийняття рішення №5 від 29.10.1992) було визначено , що суб'єктами права комунальної власності є адміністративно-територіальні одиниці в особі обласних, районних, міських, селищних, сільських Рад народних депутатів. Об'єктами права комунальної власності є майно, що забезпечує діяльність відповідних Рад і утворюваних ними органів; кошти місцевих бюджетів, державний житловий фонд, об'єкти житлово-комунального господарства; майно закладів народної освіти, культури, охорони здоров'я, торгівлі, побутового обслуговування; майно підприємств; місцеві енергетичні системи, транспорт, системи та інформації, включаючи націоналізоване майно, передане відповідним підприємствам, установам, організаціям; а також інше майно, необхідне для забезпечення економічного і соціального розвитку відповідної території. У комунальній власності перебуває також майно, передане у власність області, району чи іншої адміністративно-територіальної одиниці іншими суб'єктами права власності. Суб'єктами права власності в Україні визнаються: народ України, громадяни, юридичні особи та держава. Суб'єктами права власності в Україні відповідно до цього Закону можуть бути також інші радянські республіки, Союз РСР, інші держави, їх юридичні особи, спільні підприємства, міжнародні організації, громадяни інших держав та особи без громадянства. Майно може належати на праві спільної (часткової або сумісної) власності громадянам, юридичним особам і державам.

Виходячи із статей Закону України Про власність (в редакції, що діяла на момент прийняття рішення №5 від 29.10.1992) власність адміністративно-територіальних одиниць є комунальною власністю, суб'єктами права комунальної власності є адміністративно-територіальні одиниці в особі обласних, районних, міських, селищних, сільських Рад народних депутатів. Майно може належати на праві спільної (часткової або сумісної) власності громадянам, юридичним особам і державі.

Відповідно до ст.112 Цивільного кодексу Української РСР (в редакції, що діяла на момент прийняття рішення №5 від 29.10.1992) було визначено поняття спільної власності, а саме, майно може належати на праві спільної власності двом або кільком колгоспам чи іншим кооперативним та іншим громадським організаціям, або державі і одному чи кільком колгоспам або іншим кооперативним та іншим громадським організаціям, або двом чи кільком громадянам. Розрізняється спільна власність з визначенням часток (часткова власність) або без визначення часток (сумісна власність). Цією статтею чітко визначено кому може належати майно на праві спільної власності.

Виходячи із системного аналізу даних нормативно-правових актів, суд дійшов висновку, що згідно з законодавством, яке діяло на той час, не існувало та не могло виникнути право спільної сумісної власності між двома суб'єктами комунальної власності, так як це суперечило б вимогам законодавства.

Згідно зі ст.318 Цивільного кодексу України суб'єктами права власності є Український народ та інші учасники цивільних відносин, визначені статтею 2 цього Кодексу. Відповідно до вказаної статті учасниками цивільних відносин також є: держава Україна, ОСОБА_4 Крим, територіальні громади, іноземні держави та інші суб'єкти публічного права.

Як передбачено ч.1 ст.60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров'я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об'єкти, визначені відповідно до закону як об'єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Відповідно до частини 4 цієї ж статті районні ради мають право тільки на здійснення управління від імені територіальних громад сіл, селищ, міст об'єктами їх спільної власності. Враховуюче викладене ОСОБА_3 районна рада не є і не може бути суб'єктом права спільної комунальної власності. Таким чином, на ОСОБА_3 районну раду не розповсюджуються норми ст.ст.355, 368-369 Цивільного кодексу України, які передбачають відносини сторін у праві спільної сумісної власності.

Аналогічна позиція закріплена в п.10 Прикінцевих та перехідних положень ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні яким визначено, що з набранням чинності цим Законом майно, яке до прийняття Конституції України у встановленому законодавством порядку передане державою до комунальної власності адміністративно-територіальних одиниць та набуте ними на інших законних підставах, крім майна, що відчужене у встановленому законом порядку, є комунальною власністю відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст, а майно, передане до комунальної власності областей і районів, а також набуте на інших законних підставах, є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст, управління яким відповідно до Конституції України здійснюють районні та обласні ради або уповноважені ними органи. Відчуження зазначеного майна здійснюється лише за рішенням власника або уповноваженого ним органу.

Крім того, як зазначено в листі Міністерства юстиції України від 26.04.2018 №16724/7265-26-18/8.1.2 зазначено, що відповідно до ч.3 ст.16 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об'єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад. Відповідно до ч.4 ст.60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні районні та обласні ради від імені територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюють управління об'єктами їхньої спільної власності, що задовольняють спільні потреби територіальних громад.

Отже, суб'єктами права комунальної власності є територіальні громади села, селища, міста, від імені та в інтересах яких діють сільські, селищні, міські ради. Враховуючи викладене, власником комунального майна є відповідна територіальна громада села, селища, міста в особі органу місцевого самоврядування, уповноваженого управляти цим майном.

З урахуванням наведеного, суд приходить до висновку, що дії виконавчого комітету ОСОБА_3 міської ради щодо видачі свідоцтва про право власності на нерухоме майно суперечить вимогам законодавства, а тому такі дії слід визнати неправомірними.

Що стосується посилання ОСОБА_3 районної ради на те, що пропущенні строки звернення до суду, суд приходить до висновку, що строк звернення позивача до суду не пропущений, так як підставою для звернення до суду з позовом стало те, що ОСОБА_3 міською радою 31.01.2017 прийнято рішення № 15 Про скасування пунктів деяких рішень ОСОБА_3 міської ради у зв'язку з невідповідністю їх вимогам ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні відповідно до якого п.2 рішення ОСОБА_3 міської ради народних депутатів від 29.10.1992 № 5 Про розподіл майна комунальної власності ОСОБА_3 міської ради народних депутатів щодо затвердження переліку об'єктів, які засновані на засадах сумісної власності ОСОБА_3 міської і ОСОБА_3 районної рад народних депутатів, був скасований з моменту його прийняття. Таким чином була скасована підстава для державної реєстрації права спільної сумісної власності на комунальні об'єкти нерухомості. Зазначене рішення ОСОБА_3 міської ради № 15 від 31.01.2017 Про скасування пунктів деяких рішень ОСОБА_3 міської ради у зв'язку з невідповідністю їх вимогам ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні стало підставою для звернення позивача до суду з даним позовом. До суду з позов ОСОБА_3 міською радою подано 12.04.2017, тобто в межах строку звернення до адміністративного суду, передбаченого КАС України.

Відповідно до ч.1 та ч.2 ст.72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.

Згідно з ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Таким чином, аналізуючи вищевказані норми законодавства, суд дійшов висновку, що позовні вимоги ОСОБА_3 міської ради є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Відповідно до частини 1 статті 143 КАС України, суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Відповідно до частини 1 статті 132 КАС України, судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи.

Відповідно до положень ст.139 КАС України судові витрати з відповідача стягненню не підлягають.

Враховуючи викладене, керуючись статтями 139 , 241-246 , 250 Кодексу адміністративного судочинства України , суд,

ухвалив :

Позов ОСОБА_3 міської ради до виконавчого комітету ОСОБА_3 міської ради, третя особа - ОСОБА_3 районна рада, про визнання неправомірними дій та не чинними рішення суб'єкта владних повноважень - задовольнити повністю.

Визнати неправомірними дії виконавчого комітету ОСОБА_3 міської ради щодо видачі свідоцтва про право власності на нерухоме майно - нежиле приміщення загальною площею 622,3 кв.м, розташоване за адресою: Запорізька область, місто Токмак, вулиця Революційна, будинок 55а, відповідно до якого право спільної сумісної власності зареєстроване на Томацьку міську раду та ОСОБА_3 районну раду.

Визнати не чинним свідоцтво про право власності на нерухоме майно - нежиле приміщення загальною площею 622,3 кв.м, розташоване за адресою: Запорізька область, місто Токмак, вулиця Революційна, будинок 55а, відповідно до якого право спільної сумісної власності зареєстроване на Томацьку міську раду та ОСОБА_3 районну раду.

Визнати неправомірними дії виконавчого комітету ОСОБА_3 міської ради щодо видачі свідоцтва про право власності на нерухоме майно - нежиле приміщення загальною площею 372,5 кв.м, розташоване за адресою: Запорізька область, місто Токмак, вулиця Революційна, будинок 55д, відповідно до якого право спільної сумісної власності зареєстроване на Томацьку міську раду та ОСОБА_3 районну раду.

Визнати не чинним свідоцтво про право власності на нерухоме майно - нежиле приміщення загальною площею 372,5 кв.м, розташоване за адресою: Запорізька область, місто Токмак, вулиця Революційна, будинок 55д, відповідно до якого право спільної сумісної власності зареєстроване на Томацьку міську раду та ОСОБА_3 районну раду.

Визнати неправомірними дії виконавчого комітету ОСОБА_3 міської ради щодо видачі свідоцтва про право власності на нерухоме майно - нежиле приміщення загальною площею 29,1 кв.м, розташоване за адресою: Запорізька область, місто Токмак, вулиця Революційна, будинок 55е, відповідно до якого право спільної сумісної власності зареєстроване на Томацьку міську раду та ОСОБА_3 районну раду.

Визнати не чинним свідоцтво про право власності на нерухоме майно - нежиле приміщення загальною площею 29,1 кв.м, розташоване за адресою: Запорізька область, місто Токмак, вулиця Революційна, будинок 55е, відповідно до якого право спільної сумісної власності зареєстроване на Томацьку міську раду та ОСОБА_3 районну раду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Третього апеляційного адміністративного суду через Токмацький районний суд Запорізької області.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Позивач: ОСОБА_3 міська рада, код в ЄДРПОУ 20520724, місце знаходження: 71701, Запорізька область, місто Токмак, вулиця Центральна, 45.

Відповідач: виконавчий комітет ОСОБА_3 міської ради, код в ЄДРПОУ 02140828, місце знаходження: 71701, Запорізька область, місто Токмак, вулиця Центральна, 45.

Третя особа: ОСОБА_3 районна рада, код в ЄДРПОУ 20509266, місце знаходження: 71701, Запорізька область, місто Токмак, вулиця Центральна, 45.

Повне рішення суду складено 10 грудня 2018 року.

Суддя:

СудТокмацький районний суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення06.12.2018
Оприлюднено16.12.2018
Номер документу78564889
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —328/1019/17

Постанова від 06.12.2018

Адміністративне

Токмацький районний суд Запорізької області

Коваленко П. Л.

Постанова від 06.12.2018

Адміністративне

Токмацький районний суд Запорізької області

Коваленко П. Л.

Ухвала від 11.10.2018

Адміністративне

Токмацький районний суд Запорізької області

Коваленко П. Л.

Ухвала від 03.08.2017

Адміністративне

Токмацький районний суд Запорізької області

Коваленко П. Л.

Ухвала від 22.05.2017

Адміністративне

Токмацький районний суд Запорізької області

Коваленко П. Л.

Ухвала від 21.04.2017

Адміністративне

Токмацький районний суд Запорізької області

Коваленко П. Л.

Ухвала від 14.04.2017

Адміністративне

Токмацький районний суд Запорізької області

Коваленко П. Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні