10.2.1
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
14 грудня 2018 рокуСєвєродонецькСправа № 1240/2681/18
Суддя Луганського окружного адміністративного суду Чернявська Т.І., розглянувши у письмовому провадженні справу за позовом управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області в особі Біловодського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області до Біловодського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) в особі ліквідаційної комісії про стягнення капіталізованих платежів,
ВСТАНОВИВ:
В провадженні Луганського окружного адміністративного суду перебуває справа за позовом управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області в особі Біловодського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області (далі - позивач) до Біловодського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) в особі ліквідаційної комісії (далі - відповідач), в якому позивач просить стягнути з Біловодського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) в особі ліквідаційної комісії на свою користь суму капіталізованих платежів у розмірі 507126,72 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідач зареєстрований як страхувальник у Біловодському відділенні управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області. На обліку у Біловодському відділенні управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області перебувають ОСОБА_1 та ОСОБА_2, з якими під час роботи на підприємстві відповідача стався нещасний випадок. Підприємство відповідача на теперішній час знаходиться в процесі ліквідації. За розрахунком позивача, з урахуванням розрахунку капіталізації за даними Державної служби статистики України, сума платежів, яка підлягає капіталізації, складає 507126,72 грн.
Позивач звернувся до відповідача з заявою від 07 серпня 2018 року № 1034/01-11 про визнання грошових вимог кредитора, які виникли внаслідок заподіяння шкоди життю і здоров'ю працівникам, шляхом капіталізації відповідних платежів на суму 507126,72 грн. Листом від 17 серпня 2018 року № 39 відповідач надав відповідь на заяву позивача, відповідно до якої не визнав вимоги позивача по капіталізації платежів.
З посиланням на положення статей 110, 112, 1205 Цивільного кодексу України, статей 4, 11, 15, 17 Закону України від 23 вересня 1999 року № 1105-ХІV Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування , статей 1, 6, пункту 3 розділу VІІІ Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 08 липня 2010 року № 2464-VІ Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування , пунктів 1, 3, 4, 5-1 Порядку капіталізації платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов'язань суб'єкта підприємницької діяльності - банкрута перед громадянами внаслідок заподіяння шкоди їх життю і здоров'ю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06 травня 2000 року № 765, позивач просить позовні вимоги задовольнити.
Біловодський територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) в особі ліквідаційної комісії позов не визнав, про що через відділ діловодства та обліку звернень громадян (канцелярію) 25 жовтня 2018 року за вхідним реєстраційним № 28492/2012 подав відзив на позовну заяву від 18 жовтня 2018 року № 48, в якому у задоволенні позовних вимог просить відмовити (арк. спр. 127-128).
Заперечуючи проти позову, відповідач зазначив, що 08 серпня 2018 року голова ліквідаційної комісії Луганська Тетяна Миколаївна отримала заяву Біловодського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області про визнання грошових вимог кредитора, на яку 17 серпня 2018 року надано відповідь про невизнання вимог управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області по капіталізації платежів.
Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань Біловодський територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) перебуває у стані припинення, строк для заявлення кредиторами своїх вимог встановлено до 15 березня 2018 року.
Згідно з Порядком капіталізації платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов'язань суб'єкта підприємницької діяльності - банкрута перед громадянами внаслідок заподіяння шкоди їх життю і здоров'ю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06 травня 2000 року № 765, здійснюється капіталізація платежів, але Біловодський територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) перебуває у стані припинення, справа про банкрутство не порушена. Біловодський територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) має статус неприбуткової організації (КВЕД 88.10 Надання соціальної допомоги без забезпечення проживання для осіб похилого віку та інвалідів).
Рішенням сесії Біловодської селищної ради від 22 грудня 2017 року № 4/11 Про створення комунального закладу Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Біловодської селищної ради Луганської області створено нову юридичну особу Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Біловодської селищної ради Луганської області (КВЕД 88.10 Надання соціальної допомоги без забезпечення проживання для осіб похилого віку та інвалідів) при Біловодській об'єднаній територіальній громаді. Згідно з рішенням сесії Біловодської селищної ради від 22 січня 2018 року № 5/11 Про внесення змін до Положення комунального закладу Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Біловодської селищної ради Луганської області Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Біловодської селищної ради Луганської області є правонаступником усіх прав та обов'язків щодо управління майном, що знаходилось в управлінні Біловодського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг).
На підставі рішень сесії Біловодської районної ради сьомого скликання від 29 листопада 2017 року № 23/8 Про передачу бюджетних установ та майна спільної власності територіальних громад селища та сіл Біловодського району Луганської області у комунальну власність Біловодської об'єднаної територіальної громади , № 24/2 Про прийняття у спільну власність територіальних громад сіл та селища Біловодського району майна Біловодського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг), № 24/3 Про передачу бюджетних установ та майна спільної власності територіальних громад селища та сіл Біловодського району Луганської області у комунальну власність Біловодської об'єднаної територіальної громади , від 20 грудня 2017 року № 24/4 Про затвердження актів прийому-передачі майна із спільної власності територіальних громад сіл та селища Біловодського району у власність Біловодської селищної об'єднаної територіальної громади , рішення сесії Біловодської селищної ради сьомого скликання від 22 грудня 2017 року № 4/8 Про затвердження актів прийняття-передавання у комунальну власність Біловодської селищної об'єднаної територіальної громади бюджетних установ та майна спільної власності територіальних громад селища та сіл Біловодського району Луганської області , від 22 січня 2018 року № 5/12 Про передачу майна із власності Біловодської селищної об'єднаної територіальної громади у власність новоствореного комунального закладу Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Біловодської селищної ради Луганської області , керуючись статтею 8 Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад та згідно з пунктом 1.22 Положення про Біловодський територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) майно та активи терцентру передані Територіальному центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Біловодської селищної ради Луганської області.
Всі працівники Біловодського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) за їх згодою були переведені до Територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Біловодської селищної ради Луганської області відповідно до пункту 5 статті 36 Кодексу законів про працю України.
ОСОБА_1 та ОСОБА_2, які перебувають на обліку потерпілих внаслідок нещасного випадку на виробництві, також переведені до Територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Біловодської селищної ради Луганської області. Дані особи на даний час застраховані в системі соціального страхування та за них сплачуються внески.
До настання нещасного випадку і по теперішній час потерпілі ОСОБА_1 та ОСОБА_2 продовжують працювати на посадах соціальних працівників. До обов'язків соціальних працівників належить допомога по веденню домашнього господарства людей похилого віку та осіб з інвалідністю (обробка городу, забезпечення водою та твердим паливом). Заяв від потерпілих ОСОБА_1 та ОСОБА_2 щодо переведення на легку працю не надходило. Претензій до територіального центру вони не мають.
В період часу з 31 жовтня 2006 року по 29 грудня 2017 року ОСОБА_1 перебувала на лікуванні у зв'язку з отриманою виробничою травмою 12 разів (планово, 1 раз на рік). ОСОБА_2 в період часу з 07 березня 2011 року по 29 грудня 2017 року перебувала на лікуванні у зв'язку з отриманою виробничою травмою 7 разів (планово, 1 раз на рік).
З урахуванням викладеного відповідач зазначив, що капіталізація платежів призведе до подвоєння виплат, а тому просить відмовити у задоволенні позову в повному обсязі.
Користуючись правом на подання заяв по суті справи, позивачем 31 жовтня 2018 року через відділ діловодства та обліку звернень громадян (канцелярію) за вхідним реєстраційним № 29857/2018 подана відповідь на відзив на позовну заяву від 31 жовтня 2018 року № 4608/06-1 (арк. спр. 197-198), в якій позивач зазначив, що посилання відповідача на те, що відбувається його реорганізація з правонаступництвом, а не ліквідація, є недоречними, оскільки відповідно до наданих відповідачем документів вбачається, що відбувається саме ліквідація юридичної особи, без переходу прав, обов'язків та зобов'язань до іншої юридичної особи (тобто правонаступництво в цій частині не відбувається).
Щодо посилання відповідача не те, що стягнення капіталізованих платежів можливо лише в процедурі банкрутства, позивач зазначив, що відповідно до положень статті 11 Закону України від 23 вересня 1999 року № 1105-ХІV Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування , статей 110, 112, 1205 Цивільного кодексу України при ліквідації юридичної особи за рішенням засновників, у першу чергу повинні виконуватися зобов'язання по відшкодуванню шкоди заподіяної каліцтвом, іншим ушкодженням здоров'я або смерті потерпілого, тобто капіталізація.
Також позивач зазначив, що відповідно до статті 17 Закону України від 23 вересня 1999 року № 1105-ХІV Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування строк давності в разі стягнення штрафних санкцій, передбачених цим Законом, а також інших видів заборгованості перед Фондом не застосовується.
Користуючись правом на подання заяв по суті справи, відповідачем 14 листопада 2018 року через відділ діловодства та обліку звернень громадян (канцелярію) за вхідним реєстраційним № 32723/2018 подані заперечення на відповідь на відзив на позовну заяву від 13 листопада 2018 року № 51 (арк. спр. 200-201), в яких відповідач зазначив таке.
Відповідач не погоджується з необхідністю капіталізації платежів, використовуючи постанову Кабінету Міністрів України від 06 травня 2000 року № 765 Про порядок капіталізації платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов'язань підприємств банкрута перед громадянами внаслідок заподіяння шкоди їх життю і здоров'ю в порядку застосування аналогії права у зв'язку з тим, що в цьому випадку не дотримані умови застосування аналогії права.
Також відповідач зазначив, що відповідно до пунктів 1.2, 1.16 Положення про Біловодський територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг), затвердженого розпорядженням голови районної державної адміністрації від 14 листопада 2016 року № 292, є бюджетною установою. Доходи (прибутки) територіального центру використовуються виключно для фінансування видатків на утримання установи, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених цим Положенням. Отже, відповідач не є суб'єктом підприємницької діяльності. З посиланням на статтю 52 Господарського кодексу України відповідач зазначив, що положення постанови Кабінету Міністрів України від 06 травня 2000 року № 765 Про порядок капіталізації платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов'язань підприємств банкрута перед громадянами внаслідок заподіяння шкоди їх життю і здоров'ю не можуть бути застосовані до суб'єктів, які здійснюють некомерційну господарську діяльність.
Ухвалою від 11 вересня 2018 року позовну заяву управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області в особі Біловодського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області залишено без руху та надано строк для усунення недоліків шляхом надання суду оригіналу документа про сплату судового збору в розмірі 7606,90 грн (арк. спр. 39-40).
24 вересня 2018 року через відділ діловодства та обліку звернень громадян (канцелярію) за вхідним реєстраційним № 23373/2018 від позивача на виконання вимог ухвали суду надійшла заява про усунення недоліків позовної заяви від 21 вересня 2018 року № 1199/01-11, до якої додано оригінал платіжного доручення від 19 вересня 2018 року № 1693 про сплату судового збору в розмірі 7606,90 грн (арк. спр. 47-48).
Ухвалою від 01 жовтня 2018 року відкрито провадження в адміністративній справі, вирішено розглядати справу в порядку загального позовного провадження та призначено підготовче засідання у справі (арк. спр. 1-2).
Ухвалою від 14 листопада 2018 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті (арк. спр. 205).
У судове засідання представник позивача не прибула, про дату, час і місце судового розгляду повідомлена належним чином (арк. спр. 209), заявою від 10 грудня 2018 року б/н просила розглянути справу за її відсутності (арк. спр. 211).
Представник відповідача у судове засідання не прибула, про дату, час і місце судового розгляду повідомлена належним чином (арк. спр. 210). Заявою від 14 листопада 2018 року № 53 представник відповідача просила розглянути справу за її відсутності (арк. спр. 206).
Відповідно до частини дев'ятої статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з'явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Оскільки сторони про дату, час і місце судового розгляду повідомлені належним чином і відсутня потреба заслухати свідка чи експерта, суд вважає за можливе розглянути справу у письмовому провадженні на підставі наявних у ній доказів.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статті 90 КАС України, судом встановлено таке.
Біловодський територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) (ідентифікаційний код 25363353) є юридичною особою, зареєстрованою 16 липня 2004 року, місцезнаходженням якої є Луганська область, Біловодський район, смт. Біловодськ, вул. Козюменського, буд. 15 А, перебуває на обліку в Біловодському відділенні управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області як платник страхових внесків та перебуває в стані припинення в результаті ліквідації, що підтверджується обліковою карткою платника страхових внесків юридичної особи та витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 10 вересня 2018 року за № 1004408766 (арк. спр. 7, 35-38).
Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області (ідентифікаційний код 41313100) є юридичною особою, зареєстрованою 03 травня 2017 року, місцезнаходженням якої є Луганська область, м. Сєвєродонецьк, просп. Гвардійський, буд. 30, про що свідчить витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 08 лютого 2018 року за № 1003589997 (арк. спр. 26-30).
Розпорядженням голови Біловодської районної державної адміністрації від 29 грудня 2017 року № 358 припинено юридичну особу - Біловодський територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг), місцезнаходження: 92800, Луганська область, Біловодський район, смт. Біловодськ, вул. Козюменського, буд. 15 А, код ЄДРПОУ 25363353, шляхом ліквідації, утворено та затверджено склад ліквідаційної комісії (арк. спр. 161-162, 163).
У витязі з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 10 вересня 2018 року за № 1004408766 щодо Біловодського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) міститься запис про внесення рішення державного органу про припинення юридичної особи в результаті ліквідації та строк для заявлення кредиторами своїх вимог до 15 березня 2018 року (арк. спр. 35-38).
07 серпня 2018 року позивачем на адресу відповідача направлено заяву за № 1034/01-11 про визнання грошових вимог кредитора, які виникли внаслідок заподіяння шкоди життю і здоров'ю працівникам, шляхом капіталізації відповідних платежів на суму 507126,72 грн з розрахунком потреби в капіталізації коштів для розрахунку з потерпілими на виробництві (арк. спр. 20-21).
Листом від 17 серпня 2018 року № 39 відповідач надав відповідь на заяву позивача, відповідно до якої не визнав вимоги позивача по капіталізації платежів у зв'язку з тим, що зазначені в листі особи, які перебувають на обліку потерпілих внаслідок нещасного випадку на виробництві переведені до Територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Біловодської селищної ради Луганської області та на даний час застраховані в системі соціального страхування (акр. спр. 22-23).
При прийнятті рішення по справі суд вважає за необхідне зазначити таке.
Відповідно до преамбули Закону України від 23 вересня 1999 року № 1105-ХІV Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі - Закон № 1105-XIV) зазначений Закон відповідно до Основ законодавства України про загальнообов'язкове державне соціальне страхування визначає правові, фінансові та організаційні засади загальнообов'язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров'я.
Джерелами формування коштів Фонду є капіталізовані платежі, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Зазначеною нормою законодавець передбачає необхідність проведення страхувальником капіталізації страхових виплат із застосуванням порядку, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 06 травня 2000 року № 765 Про порядок капіталізації платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов'язань підприємства-банкрута перед громадянами в наслідок заподіяння шкоди їх життю і здоров'ю (далі - Порядок № 765).
Статтею 1 Закону України від 14 травня 1992 року № 2343-XII Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом (в редакції Закону України від 22 грудня 2011 року № 4212-VІ Про внесення змін до Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом ) визначено, що банкрутство - визнана господарським судом неспроможність боржника відновити свою платоспроможність за допомогою процедур санації та мирової угоди і погасити встановлені у порядку, визначеному цим Законом, грошові вимоги кредиторів не інакше як через застосування ліквідаційної процедури.
Відповідно до Закону № 1105-XIV одними з основних принципів страхування від нещасного випадку є своєчасне та повне відшкодування шкоди страховиком та обов'язковість страхування від нещасного випадку осіб, які працюють на умовах трудового договору (контракту) та інших підставах, передбачених законодавством про працю.
В силу вимог пункту 8 частини другої статті 15 Закону № 1105-XIV роботодавець як страхувальник зобов'язаний подавати звітність до Фонду у строки, в порядку та за формою, що встановлені правлінням Фонду.
Згідно з пунктом 2 частини першої статті 1 Закону України від 08 липня 2010 року № 2464-VI Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі - Закон № 2464-VI) єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування - консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов'язкового державного соціального страхування в обов'язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування.
Відповідно до пункту 3 Розділу VIII Прикінцевих та перехідних положень Закону № 2464-VI з дня набрання чинності цим Законом платники страхових внесків […] на загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, вважаються платниками єдиного внеску […].
Згідно із пунктом 1 частини другої статті 6 Закону № 2464-VI платник єдиного внеску зобов'язаний своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок.
За змістом частин першої та другої статті 4 Закону № 1105-XIV Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом. Фонд є некомерційною самоврядною організацією, що діє на підставі статуту, який затверджується його правлінням.
Як вже наголошувалось судом за приписами пунктів 1 та 5 частини першої статті 11 Закону № 1105-XIV джерелами формування коштів Фонду (крім інших) є страхові внески страхувальників та застрахованих осіб, капіталізовані платежі, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Вимоги щодо капіталізації платежів здійснюються у межах ліквідаційної процедури.
Частина перша статті 104 Цивільного кодексу України визначає, що юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов'язки переходять до правонаступників.
Частинами першою, третьою, п'ятою статті 105 Цивільного кодексу України передбачено, що учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, зобов'язані протягом трьох робочих днів з дати прийняття рішення письмово повідомити орган, що здійснює державну реєстрацію. Учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, відповідно до цього Кодексу призначають комісію з припинення юридичної особи (комісію з реорганізації, ліквідаційну комісію), голову комісії або ліквідатора та встановлюють порядок і строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється. Строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється, не може становити менше двох і більше шести місяців з дня оприлюднення повідомлення про рішення щодо припинення юридичної особи.
Частиною шостою статті 105 Цивільного кодексу України визначено, що кожна окрема вимога кредитора, зокрема щодо сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування, розглядається, після чого приймається відповідне рішення, яке надсилається кредитору не пізніше тридцяти днів з дня отримання юридичною особою, що припиняється, відповідної вимоги кредитора.
Відповідно до частин третьої, четвертої та п'ятої статті 112 Цивільного кодексу України у разі відмови ліквідаційної комісії у задоволенні вимог кредитора або ухилення від їх розгляду кредитор має право протягом місяця з дати, коли він дізнався або мав дізнатися про таку відмову звернутися до суду із позовом до ліквідаційної комісії. За рішенням суду вимоги кредитора можуть бути задоволені за рахунок майна, що залишилося після ліквідації юридичної особи. Вимоги кредитора, заявлені після спливу строку, встановленого ліквідаційною комісією для їх пред'явлення, задовольняються з майна юридичної особи, яку ліквідовують, що залишилося після задоволення вимог кредиторів, заявлених своєчасно. Вимоги кредиторів, які не визнані ліквідаційною комісією, якщо кредитор у місячний строк після одержання повідомлення про повну або часткову відмову у визнанні його вимог не звертався до суду з позовом, вимоги, у задоволенні яких за рішенням суду кредиторові відмовлено, а також вимоги, які не задоволені через відсутність майна юридичної особи, що ліквідується, вважаються погашеними.
Статтею 111 Цивільного кодексу України передбачено, що ліквідаційна комісія (ліквідатор) після закінчення строку для пред'явлення вимог кредиторами складає проміжний ліквідаційний баланс, що включає відомості про склад майна юридичної особи, що ліквідується, перелік пред'явлених кредиторами вимог та результат їх розгляду. Проміжний ліквідаційний баланс затверджується учасниками юридичної особи, судом або органом, що прийняв рішення про ліквідацію юридичної особи. Виплата грошових сум кредиторам юридичної особи, що ліквідується, у тому числі за податками, зборами, єдиним внеском на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та іншими коштами, що належить сплатити до державного або місцевого бюджету, Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування, провадиться у порядку черговості, встановленому статтею 112 цього Кодексу.
Згідно з пунктами 1, 2 частини першої статті 112 Цивільного кодексу України у разі ліквідації платоспроможної юридичної особи вимоги її кредиторів задовольняються у такій черговості: у першу чергу задовольняються вимоги щодо відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров'я або смертю, та вимоги кредиторів, забезпечені заставою чи іншим способом, у другу чергу задовольняються вимоги працівників, пов'язані з трудовими відносинами, вимоги автора про плату за використання результату його інтелектуальної, творчої діяльності.
Відповідно до частини другої статті 1205 Цивільного кодексу України у разі ліквідації юридичної особи платежі, належні потерпілому або особам, визначеним статтею 1200 цього Кодексу, мають бути капіталізовані для виплати їх потерпілому або цим особам у порядку, встановленому законом або іншим нормативно-правовим актом.
Аналіз наведених норм дає підстави вважати, що капіталізація платежів здійснюється у всіх випадках ліквідації юридичної особи, а не лише у випадку ліквідації підприємства-банкрута.
Виходячи з наведеного, суд дійшов висновку, що до спірних правовідносин підлягають застосовуванню приписи підпунктів 1 та 5 частини першої статті 11 Закону № 1105-XIV.
Зазначена позиція суду узгоджується з висновками Верховного Суду України, викладеними у постанові цього суду від 26 червня 2012 року у справі № 21-156а12.
Пунктом 1 Порядку № 765 визначено, що капіталізація платежів здійснюється щодо кожної особи з урахуванням заборгованості за попередні роки та необхідності виплати майбутніх платежів. Під час розрахунку сум цих платежів повинні враховуватися заробітна плата потерпілого, відсоток втрати професійної працездатності, витрати по догляду за потерпілим, на реабілітацію, протезування, придбання транспортних засобів та види соціальної допомоги відповідно до медичного висновку, необхідність сплати одноразової допомоги у зв'язку з травмою або професійним захворюванням, які можуть призвести до смерті потерпілого, а також інших виплат, передбачених законодавством.
Відповідно до пункту 3 Порядку № 765 капіталізація платежів нараховується за період, що визначається, з різниці між середньої тривалості життя для чоловіків і жінок і їхнім віком на момент проведення капіталізації.
Згідно із пунктом 4 цього Порядку до суми платежів, що підлягають капіталізації, включається заборгованість суб'єкта підприємницької діяльності-банкрута з виплат, пов'язаних з його зобов'язаннями відшкодувати шкоду, заподіяну життю і здоров'ю громадян, а саме: суми одноразової допомоги, щомісячних виплат втраченого заробітку, витрат по догляду за потерпілим та виплат за листками непрацездатності.
В силу вимог пункту 1 частини другої статті 15 Закону № 1105-ХІV роботодавець як страхувальник зобов'язаний надавати та оплачувати застрахованим особам у разі настання страхового випадку відповідний вид матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг згідно із Законом № 1105- ХІV.
На обліку у Біловодському відділенні управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області знаходяться потерпілі, з якими стались нещасні випадки під час роботи в Біловодському територіальному центрі соціального обслуговування (надання соціальних послуг): ОСОБА_2 та ОСОБА_1. Факти нещасного випадку зафіксовані та підтверджуються актом від 03 листопада 2006 року № 4 про нещасний випадок, пов'язаний з виробництвом, та актом від 21 березня 2011 року № 1 про нещасний випадок, пов'язаний з виробництвом (арк. спр. 8-9, 12-13).
Згідно з випискою з акта огляду медико-соціальною експертною комісією про результати визначення ступеня втрати професійної працездатності у відсотках, потреби у наданні медичної та соціальної допомоги до довідки серії 12 ААА № 010489 від 01 серпня 2018 року, потерпілій ОСОБА_1 встановлена стійка втрата професійної працездатності 15 відсотків безстроково (арк. спр. 10).
Згідно з випискою з акта огляду медико-соціальною експертною комісією про результати визначення ступеня втрати професійної працездатності у відсотках, потреби у наданні медичної та соціальної допомоги до довідки серії 12 ААА № 010436 від 10 липня 2017 року, потерпілій ОСОБА_2 встановлена ІІІ група інвалідності та стійка втрата професійної працездатності 25 відсотків до 01 липня 2019 року та вказана дата переогляду 10 червня 2019 року (арк. спр. 14).
Розрахунок щомісячної виплати втраченого заробітку здійснюється з урахуванням середньомісячного заробітку та ступеня втрати професійної працездатності. Згідно з постановою Біловодського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області від 09 серпня 2018 року № 1222/10260/260 про продовження раніше призначеної щомісячної страхової виплати, потерпілій ОСОБА_1 продовжено раніше призначену щомісячну страхову виплату в розмірі 586,71 грн з 01 серпня 2018 року безстроково (арк. спр. 11). Відповідно до постанови Біловодського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області від 02 березня 2018 року № 1222/10574/574/31 про призначення потерпілому перерахованої щомісячної страхової виплати з 01 березня 2018 року, потерпілій ОСОБА_2 призначено перераховану щомісячну страхову виплату в розмірі 889,47 грн з 01 березня 2018 року по 30 червня 2019 року включно (арк. спр. 15).
Середня очікувана тривалість життя відповідно до таблиці смертності та середньої очікуваної тривалості життя чоловіків та жінок в Україні у 2017 року для жінок у віці 57 років та 48 років становить 23,35 та 31,21 відповідно (арк. спр. 16-19). Потреба в капіталізації коштів для виплати щомісячних страхових сум потерпілій ОСОБА_1 складає 164396,14 грн (щомісячна виплата 586,71 грн х 12 місяців) х середню очікувану тривалість життя 23,35); потерпілій ОСОБА_2 складає 342730,58 грн (щомісячна виплата 889,47 грн х 12 місяців) х середню очікувану тривалість життя 32,11).
Загальний розмір капіталізованих платежів складає 507126,72 грн.
Оскільки відповідно до розпорядження голови Біловодської районної державної адміністрації від 29 грудня 2017 року № 358 Біловодський територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) припиняється шляхом ліквідації, платежі, належні потерпілим (ОСОБА_2 та ОСОБА_1), мають бути капіталізовані для виплати їх потерпілим у порядку, встановленому Порядком № 765.
Враховуючи наведене вище, суд вважає вимоги позивача про стягнення з відповідача заявленої суми капіталізованих платежів у розмірі 507126,72 грн правомірними та обґрунтованими, у зв'язку з чим позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.
Відповідно до частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб'єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору (частина третя статті 139 КАС України).
З викладеного слідує, що витрати суб'єкта владних повноважень на сплату судового збору відносяться на рахунок суб'єкта владних повноважень. Такий вид судових витрат, як судовий збір, поверненню позивачу - суб'єкту владних повноважень, не підлягає.
Такі обмеження у можливостях суб'єктів владних повноважень свідчать про загальну спрямованість адміністративного судочинства на захист прав, свобод та інтересів фізичних та юридичних осіб у спірних правовідносинах із владою.
Оскільки управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області в особі Біловодського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області у вказаній справі є суб'єктом владних повноважень, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для стягнення з відповідача судового збору на користь позивача.
Керуючись статтями 2, 8, 9, 19, 20, 32, 72, 77, 90, 94, 205, 132, 133, 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області в особі Біловодського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України (ідентифікаційний код 41313100, місцезнаходження: 93411, Луганська область, м. Сєвєродонецьк, просп. Гвардійський, буд. 30) до Біловодського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) в особі ліквідаційної комісії (ідентифікаційний код 25363353, місцезнаходження: 92800, Луганська область, Біловодський район, смт. Біловодськ, вул. Козюменського, буд. 15 А) про стягнення капіталізованих платежів задовольнити повністю.
Стягнути з Біловодського територіального центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг) в особі ліквідаційної комісії (ідентифікаційний код 25363353, місцезнаходження: 92800, Луганська область, Біловодський район, смт. Біловодськ, вул. Козюменського, буд. 15 А) на користь управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області (ідентифікаційний код 41313100, місцезнаходження: 93411, Луганська область, м. Сєвєродонецьк, просп. Гвардійський, буд. 30) капіталізовані платежі в загальній сумі 507126,72 грн (п'ятсот сім тисяч сто двадцять шість грн 72 коп.).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя Т.І. Чернявська
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.12.2018 |
Оприлюднено | 18.12.2018 |
Номер документу | 78575635 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
Т.І. Чернявська
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні