УКРАЇНА
Господарський суд
Житомирської області
10002, м. Житомир, майдан Путятинський, 3/65, тел. (0412) 48-16-20,
E-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, веб-сайт: http://zt.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"05" грудня 2018 р. м. Житомир Справа № 906/846/18
Господарський суд Житомирської області у складі:
судді Кудряшової Ю.В.
секретар судового засідання: Голюк Л.А.
за участю представників сторін:
від позивача: Новицький А.Д., довіреність № 35 від 01.11.2018,
від відповідача: не прибув;
прокурор відділу прокуратури Житомирської області Рудченко М.М, службове посвідчення №038664 від 11.01.2016
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу
за позовом Коростишівської місцевої прокуратури Малинська міська рада
до Товариства з обмеженою відповідальністю" Виробниче об"єднання "АРКОН"
про стягнення 2485022 грн. 97 коп
Керівник Коростишівської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Малинської міської ради звернувся до суду з позовом про стягнення з відповідача 2485022,97 грн. збитків, які спричинені Малинській міській раді внаслідок неодержання нею доходів за час тимчасового використання земельної ділянки по вул. Огієнка, 53 в м. Малин Житомирської області з 01.09.2015 по 01.11.2017.
Позовні вимоги грунтуються на тому, що ТОВ "ВО "АРКОН" як власника нежитлових будівель, розташованих за адресою вул. Огієнка, 55 у м. Малині на земельній ділянці промисловості, належній Малинській міській раді, після прийняття Господарським судом Житомирської області рішення від 28.05.2013 договір оренди розірвано. Однак, у зв'язку з розташуванням на земельних ділянках нерухомого майна ТОВ ВО АРКОН продовжує їх використовувати без будь-якої оплати. Прокурор в позові посилається на те, що фактично відповідач користується земельною ділянкою без оформлення правовстановлюючих документів, без сплати загальнодержавного податку (земельного податку) та орендної плати чим нанесено Малинській міській раді збитки, які полягають у неодержанні доходів у вигляді орендної плати.
Прокурор та представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримали з підстав викладених у позовній заяві.
Відповідач не скористався своїм правом надання письмового відзиву на позовну заяву та правом на участь в судовому засіданні: повноважного представника в судові засідання не направляв.
Ухвала господарського суду від 19.10.2018 повернулася до суду в відміткою працівника пошти "за закінченням терміну зберігання".
Відповідно до п. 11 листа №01-8/123 від 15.03.2007 Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики застосування норм Господарського процесуального кодексу України, порушені у доповідних записках про роботу господарських судів у 2006 році" до повноважень господарських судів не віднесено встановлення фактичного місцезнаходження юридичних осіб або місця проживання фізичних осіб - учасників судового процесу на час вчинення тих чи інших процесуальних дій. Тому відповідні процесуальні документи надсилаються господарським судом згідно з поштовими реквізитами учасників судового процесу, наявними в матеріалах справи.
Пунктом 3.9.1 Постанови №18 від 26.12.2011 Пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" визначено, якщо ухвалу про порушення провадження у справі було надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною, а в разі ненадання суду відповідної інформації - адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), і не повернуто підприємством зв'язку або повернуто з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про час і місце розгляду справи судом.
Згідно інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань місцезнаходженням Товариства з обмеженою відповідальністю виробничо-збутове підприємство "Виробниче об'єднання "АРКОН" є Житомирська область, м. Малин, вул. Огієнка, 55, індекс 11603.
На зазначену вище адресу судом направлялась кореспонденція.
Враховуючи викладене, суд вважає, що вжив всі залежні від нього заходи для повідомлення відповідача своєчасно та належним чином про час і місце розгляду справи і забезпечення явки останнього в судове засідання для реалізації ним права на судовий захист своїх прав та інтересів.
Разом з тим, судом взято до уваги, що явка представника відповідача в судове засідання не визнана обов'язковою, а надання письмового відзиву є правом відповідача, а не його обов'язком, суд вважає, що неявка представника відповідача та неподання відзиву не перешкоджатиме розгляду справи за наявними в ній матеріалами, відповідно до ч. 9 ст. 165 ГПК України.
Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали справи, господарський суд, -
ВСТАНОВИВ:
Як вбачається з матеріалів справи, Товариство з обмеженою відповідальністю ВО АРКОН утворене в процесі перетворення ТОВ Малинський домобудівний комбінат (а.с. 22-27).
Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно у власності відповідача перебуває нерухоме майно - об'єкт незавершеного будівництва коплекс споруд за адресою вул. Огієнка, 55 у м. Малині на земельній ділянці промисловості, належній Малинській міській раді.
Отже, у ТОВ ВО АРКОН як власника нежитлових будівель, починаючи з 04.04.2007, виникло право одержати земельну ділянку у користування на праві оренди без проведення земельних торгів (ч. 2 ст. 124 та ч. 2 ст. 134 ЗК України 2001), розглянути таке питання та прийняти відповідне рішення в порядку та в строки, встановлені статтею 123 цього Закону, зобов'язана була Малинська міська рада.
Рішенням 5 сесії 6 скликання Малинської міської від 25.02.2011 (п.п.17.1, п.17) (а.с. 61) ТОВ ВО АРКОН затверджено технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою по вул.Огієнка, 55 у м. Малині, загальною площею 7,3573 га, в тому числі проїзд спільного користування площею 0,1774 га ( в складі 3 земельні ділянки кадастрові номери 1823410І00:01:006:0476, 1823410100:01:006:0484, 1823410100:01:006:0477) для виробничого використання на умовах оренди та вирішено укласти договір оренди земельної ділянки строком на 15 років.
28.04.2011 між Малинською міською радою та ТОВ "ВО "Аркон" укладено договір оренди №7 вказаних земельних ділянок (а.с. 62-64).
Рішенням Господарського суду Житомирської області від 28.05.2013 у зв'язку з невиконанням ТОВ ВО АРКОН умов оренди земельних ділянок в частині сплати орендної плати вказаний договір розірвано.
Однак, у зв'язку з розташуванням на земельних ділянках нерухомого майна ТОВ ВО АРКОН продовжує їх використовувати без будь-якої оплати.
Відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Відповідно до ст. 126 Земельного кодексу України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .
Прокурор посилається на те, що документи, які посвідчують право власності чи право користування земельною ділянкою у Відповідача відсутні, що не відповідає вимогам ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України та ч. 1 ст. 4 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .
Рішенням 23 сесії 6 скликання Малинської міської ради від 04.07.2012 (а.с. 74) для суб'єктів господарювання, які фактично використовують земельні ділянки без правовстановлювальних документів або з правовстановлювальними документами, розмір орендної плати в яких не відповідає вимогам Податкового кодексу України, встановлено річну орендну плату за користування земельними ділянками в розмірі 12% від нормативної грошової оцінки земель міста Малина.
Рішенням №127 виконавчого комітету Малинської міської ради від 14.05.2013 створено комісію по визначенню та відшкодуванню збитків власникам землі та землекористувачам, затверджено Положення та форму акту (а.с. 73).
З огляду на те, що ТОВ "ВО "АРКОН" використовує земельну ділянку без правовстановлювальних документів комісією з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, складено Акт про визначення збитків, заподіяних ТОВ "Виробниче об'єднання "АРКОН" власнику землі - Малинській міській раді (а.с. 20). Акт комісії затверджено рішенням 49 сесії 7 скликання Малинської міської ради №8 від 26.01.2018 (а.с. 19).
Відповідно до вказаного Акту, використання земельних ділянок площею 7,3573 га за адресою вул. Огієнка, 55 в м.Малині, яке здійснюється без оформлення відповідної документації, що посвідчує право на неї та його державної реєстрації, спричинило неодержання Малинською міською радою доходів в формі орендної плати, що стало підставою для звернення з позовом до суду щодо стягнення в установленому чинним законодавством порядку збитків з ТОВ "Виробниче об'єднання "АРКОН".
Загальний розмір збитків за період з 01.06.2013 по 01.11.2017, на підставі розрахунку за час фактичного користування земельною ділянкою з урахуванням нормативної грошової оцінки земельної ділянки становить 3469929,47 грн., з яких у межах строків позовної давності, а саме за період з 01.09.2015 по 01.11.2017 нараховано 2048022,97 грн. (а.с. 21), які прокурор просить стягнути з відповідача.
Малинською міською радою за юридичною адресою ТОв "ВО "АРКОН" направлялось запрошення на засідання комісії з нарахування збитків на 20.09.2017 о 1%:00 та 26.10.2017 о 15-00, однак рекомендований лист адресатом отриманий не був за закінченням терміну зберігання (а.с. 52-55).
Статтею 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що до виключної компетенції міських рад віднесено вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Відповідно до ст. 2 Земельного кодексу України до земельних відносин належать відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею.
Відповідно до ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним.
Згідно із ст. 142 Конституції України, ч. З ст. 16 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні земля є матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування.
Відповідно до ч. 1 ст. 83 Земельного кодексу України землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю.
В ч. 2 цієї ж статті зазначено, що у комунальній власності перебувають:
а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності;
б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.
Враховуючи зазначене, земельні ділянки площею площею 7,3573 га за адресою вул. Огієнка, 55 в м.Малині є комунальною власністю територіальної громади та фактично використовується Відповідачем без оформлення правовстановлюючих документів та сплати загальнодержавного податку (земельного податку), орендної плати в повному обсязі.
Відповідно до ст. 22 Цивільного кодексу України особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитками є, в тому числі доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).
Відповідно до ч. 1 ст. 1166 Цивільного кодексу України, майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
В ч. 1 ст. 224 Господарського кодексу України визначено, що учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов'язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб'єкту, права або законні інтереси якого порушено.
Частиною 1 ст. 226 Господарського кодексу України передбачено, що учасник господарських відносин, який вчинив господарське правопорушення, зобов'язаний вжити необхідних заходів щодо запобігання збиткам у господарській сфері інших учасників господарських відносин або щодо зменшення їх розміру, а у разі якщо збитків завдано іншим суб'єктам, -зобов'язаний відшкодувати на вимогу цих суб'єктів збитки у добровільному порядку в повному обсязі, якщо законом або договором сторін не передбачено відшкодування збитків в іншому обсязі.
Як роз'яснив у своїй постанові Пленум Вищого господарського суду України від 17.05.2011 № 6 Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин , власники землі та землекористувачі мають право на захист своїх прав шляхом стягнення збитків з особи, яка вчинила неправомірні дії щодо відповідних земельних ділянок, у випадках, встановлених главою 24 Земельного кодексу України, та за процедурою, передбаченою Порядком визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 № 284 (п. 3.7).
Відповідно до п. ґ ч. 1 ст. 90 Земельного кодексу України власники земельних ділянок мають право на відшкодування збитків у випадках, передбачених законом.
Відповідно до ст. 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, в тому числі шляхом відшкодування заподіяних збитків.
Відповідно до п. д ст. 156 Земельного кодексу України власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.
Відповідно до ст. 157 Земельного кодексу України відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів або погіршує якість земель, розташованих у зоні їх впливу, в тому числі внаслідок хімічного і радіоактивного забруднення території, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і стічними водами.
Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до Порядку визначення та відшкодування збитків власникам земель та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 284 від 19.04.1993, власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні вилученням (викупом) та тимчасовим зайняттям земельних ділянок, встановленням обмежень щодо їх використання, погіршенням якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок або приведенням їх у непридатний для використання стан та неодержанням доходів у зв'язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок.Розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад.Результати роботи комісій оформляються відповідними актами, що затверджуються органами, які створили ці комісії.
Зазначений Порядок визначає, що відшкодуванню підлягають збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані. Де неодержаний доход - це доход, який міг би одержати власник землі, землекористувач, у тому числі орендар, із земельної ділянки і який він не одержав внаслідок її вилучення (викупу) або тимчасового зайняття, обмеження прав, погіршення якості землі або приведення її у непридатність для використання за цільовим призначенням у результаті негативного впливу, спричиненого діяльністю підприємств, установ, організацій та громадян.
Використання відповідачем земельної ділянки з порушенням положень зазначених вище норм, свідчить про протиправну поведінку відповідача, вказує на збитки спричинені цією поведінкою, вину відповідача та причинно-наслідковий зв'язок між протиправною поведінкою і заподіяними збитками.
Внаслідок використання відповідачем земельної ділянки без правовстановлювальних документів Малинська міська рада фактично була позбавлена права одержати дохід у виді орендної плати, який вона могла би отримати в разі своєчасного укладення договору оренди, що завдало їй шкоди в розмірі 3469929,47грн.
Водночас позовні вимогипрокурором визначено в межах строку позовної давності в сумі 2485022,97 грн. в період з 01.09.2015 по 01.11.2017.
За таких обставин, наявні всі підстави для покладення обов'язку на відповідача по компенсації неотриманої територіальною громадою орендної плати за користування земельною ділянкою в розмірі 2485022,97 грн.
Відповідач у судове засідання не з'явився, докази сплати боргу не надав.
Відповідно до ч. 1 ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
За приписами ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Статтею 76 ГПК України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
За приписами ч. 1 ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги обґрунтовані, заявлені у відповідності до вимог чинного законодавства, підтверджуються належними доказами, які є в матеріалах справи, та підлягають задоволенню.
Судові витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача.
Керуючись статтями 123, 129, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю" Виробниче об'єднання "АРКОН" (11601, Житомирська область, м. Малин, вул. Огієнка, 55, ід. код 13551552)
- на користь Малинської міської ради (11601, м. Малин, площа Соборна,6а; ід. код 04053364) 2485022,97 грн. збитків.
3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю" Виробниче об'єднання "АРКОН" (11601, Житомирська область, м. Малин, вул. Огієнка, 55, ід. код 13551552)
- на користь Прокуратури Житомирської області (10002, м. Житомир, вул. Святослава Ріхтера, 11, ід. код 02909950) - 37275,34 грн. витрат по оплаті судового збору.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено: 17.12.18
Суддя Кудряшова Ю.В.
Віддрукувати:
1 - в справу;
2 - позивачу (рек. з повід.)
3 - відповідачу (рек. з повід.)
4, 5 - прокурору (рек. з повід.)
Суд | Господарський суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 05.12.2018 |
Оприлюднено | 18.12.2018 |
Номер документу | 78576138 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Житомирської області
Кудряшова Ю.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні