Рішення
від 12.11.2018 по справі 903/528/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

  ГОСПОДАРСЬКИЙ  СУД  міста КИЄВА01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ м. Київ 12.11.2018Справа №  903/528/18 Господарський суд міста Києва у складі судді Ковтуна С.А., секретар судового засідання Мамонтова О.О., дослідивши матеріали господарської справи за позовом                    Іваничівської центральної районної лікарні до відповідача          товариства з обмеженою відповідальністю «Аванті-Девелопмент» про                              стягнення 141 647,62 грн.                                                    Представники: не прибули ОБСТАВИНИ СПРАВИ: До Господарського суду Волинської області звернулася з позовом Іваничівська центральна районна лікарня до товариства з обмеженою відповідальністю «Аванті-Девелопмент» про стягнення 141  647,62 грн. Позовні вимоги мотивовані такими обставинами. Іваничівська центральна районна лікарня та товариство з обмеженою відповідальністю «Аванті-Девелопмент» уклали такі договори: - договір на закупівлю послуг (пара та гаряча вода; постачання пари та гарячої води) за державні кошти № 54 від 15.01.2016; - договір на закупівлю послуг (пара та гаряча вода; постання пари та гарячої води) за державні кошти № 22 від 30.01.2017. Відповідач передавав, а позивач приймав теплову енергію по актам приймання-передачі, здійснював оплату за теплову енергію, в тому числі за транспортування теплової енергії. Управління Західного офісу Держаудитслужби  у Волинській області провело планову ревізію фінансово-господарської діяльності Іваничівської центральної районної лікарні за період з 01.01.2014 по 01.09.2017, за результатами якої було складено акт ревізії фінансово-господарської діяльності Іваничівської центральної районної лікарні за період з 01.01.2014 по 01.09.2017  №04-22/010 від 16.11.2017. Згідно з висновками Держаудитслужби, відповідач не має у власності або користуванні зовнішніх теплових мереж і,відповідно, не повинен був включати до договору на надання послуг з теплопостачання та до первинних бухгалтерських документів вартість послуг з транспортування теплової енергії, які фактично відповідачем позивачу не надавалися. За таких обставин, на думку позивача, відповідач повинен повернути позивачеві як безпідставно набуті кошти за транспортування теплової енергії в загальному розмірі 141  647,62 грн., з яких: 76  135,46 грн. за договором № 54 та 65  512,16 грн. за договором № 22. 06.08.2018 Господарський суд Волинської області відкрив провадження у справі № 903/528/18, постановив розглядати справу в порядку загального позовного провадження. 05.09.2018 Господарський суд Волинської області передав справу до Господарського суду міста Києва. Відповідач позовні вимоги відхилив у повному обсязі, посилаючись на таке. Відповідач здійснює господарську діяльність з транспортування теплової енергії на підставі ліцензії на транспортування теплової енергії серії АВ №343992 від 12.11.2014, виданої Волинською обласною державною адміністрацією, строк дії ліцензії до 07.11.2019, яка поширюється на всю територію Волинської області. У власності та користуванні відповідача є засоби провадження господарської діяльності із транспортування теплової енергії місцевими (розподільчими) тепловими мережами. Тариф на транспортування теплової енергії встановлений для відповідача уповноваженим органом - Іваничівською районною радою. Встановлений органом місцевого самоврядування тариф на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання для суб'єкта господарювання, що здійснює відповідний вид діяльності у межах територіальної громади, застосовується до всіх споживачів теплової енергії відповідної територіальної громади, з якими ліцензіатом укладено договори. Порядком формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 №869 не передбачена можливість формування тарифів за об'єктами теплопостачання. При  формуванні тарифу на транспортування теплової енергії відповідач включив у свій  розрахунок лише витрати на ті засоби провадження ліцензованої діяльності по транспортування теплової енергії - місцеві (розподільчі) теплові мережі, які фактично перебувають у його власності та користуванні. Отже, встановлені Іваничівською районною радою тарифи на теплову енергію, в тому числі на транспортування теплової енергії для потреб бюджетних установ та організацій селища Іваничі (категорія споживачів), застосовується до всіх без виключення споживачів теплової енергії цієї категорії, відповідної територіальної громади (селища Іваничі), з якими відповідач уклав договори, в тому числі і Іваничівською центральною районною лікарнею. Також відповідач зазначив, що висновки, зроблені Держенергонаглядом у Волинській області і викладені в довідці щодо здійснення відповідачем на об'єктах окремих видів діяльності, є достатньо сумнівними та такими, що виходять за межі його повноважень, а Управління Західного офісу Держаудитслужби у Волинській області при проведенні перевірки залучило неналежний державний орган. У відповіді на відзив, позивач зазначив, що  транспортування теплоносія від котельні до будівель Іваничівської ЦРЛ здійснюється по тепловій мережі, яка знаходиться на балансі лікарні та обслуговується нею самостійно. Позивач подав клопотання про розгляд справи без участі його представника Розглянувши надані документи і матеріали, всебічно та повно з'ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги і заперечення, об'єктивно оцінивши в сукупності докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив: Іваничівська центральна районна лікарня (далі - Іваничівська ЦРЛ) (споживач) та товариство з обмеженою відповідальністю «Аванті-Девелопмент» (теплопостачальна організація) уклали такі договори: - договір на закупівлю послуг (пара та гаряча вода; постачання пари та гарячої води) за державні кошти № 54 від 15.01.2016; - договір на закупівлю послуг (пара та гаряча вода; постання пари та гарячої води) за державні кошти № 22 від 30.01.2017. Згідно з п. 3.2 договору на закупівлю послуг (пара та гаряча вода; постачання пари та гарячої води) за державні кошти № 54 від 15.01.2016 та договору  на закупівлю послуг (пара та гаряча вода; постання пари та гарячої води) за державні кошти № 22 від 30.01.2017, місце передачі теплової енергії – передача теплової енергії на об'єкти теплоспоживання здійснюється на межі балансової належності та експлуатаційної відповідальності сторін, яка вказана у додатках № 2 до цих договорів та не може бути змінена в односторонньому порядку. Згідно з додатком № 2 до цих договорів, межею розподілу балансів належності (відповідальності за технічний стан та експлуатацію) між Іваничівською центральною лікарнею та товариством з обмеженою відповідальністю «Аванті-Девелопмент» є зовнішня стіна котельні по вул. Грушевського, 45 в смт Іваничі. Теплопостачальна організація поставляла, а споживач отримував теплову енергію, що визнається сторонами та ці обставини не підлягають доказуванню відповідно до ст. 75 ГПК України. Управління Західного офісу Держаудитслужби  у Волинській області провело планову ревізію фінансово-господарської діяльності Іваничівської центральної районної лікарні за період з 01.01.2014 по 01.09.2017, за результатами якої було складено акт ревізії фінансово-господарської діяльності Іваничівської центральної районної лікарні за період з 01.01.2014 по 01.09.2017  №04-22/010 від 16.11.2017. Згідного з висновками комісії, теплопостачальна організація  безпідставно включила до договору на надання послуг теплопостачання та до первинних бухгалтерських документів (рахунків на їх оплату, актів здачі-приймання наданих послуг) вартість послуг з транспортування теплової енергії на загальну суму 141 647, 62 грн. В ході ревізії встановлено, що розрахунки за отримані Іваничівською ЦРЛ послуги з постачання теплової енергії проводилися з урахуванням фактичних обсягів її споживання, визначених за показниками приладів обліку, та за тарифами, установленими ТзОВ «Аванті-Девелопмент» уповноваженими органами, зокрема: за тарифами на виробництво теплової енергії для потреб бюджетних установ і організацій, що виробляється на установках з використанням нетрадиційних або поновлювальних джерел енергії, у розмірах 931,86 грн. та 1154,74 грн. за 1 Гкал (без ПДВ), встановленими постановами НКРЕКП від 06.11.2014 №263 та від 10.12.2015 № 2940, відповідно, за тарифами на постачання теплової енергії у розмірах 15,04 грн., 16,14 грн. та 15,9 грн. за 1 Гкал (без ПДВ), встановлений рішеннями Іваничівської районної ради від 22.12.2014 №34/17, від 24.12.2015 №3/21 та від 28.09.2016 №9/23, відповідно, та за тарифами на транспортування теплової енергії у розмірах 60,0 грн. та 78,54 грн. за 1 Гкал (без ПДВ) (рішення Іваничівської районної ради від 24.12.2015 №3/21 та від 28.09.2016 №9/23). Теплова енергія постачається Іваничівській ЦРЛ від котельні, що розташована за адресою смт. Іваничі, вул. Грушевського, 45 та перебуває на балансі цієї лікарні. Згідно з договором оренди об'єкта у сфері теплопостачання від 01.10.2014, укладеним між Іваничівською районною радою та ТОВ «Аванті-Девелопмент», вищевказану котельню площею 278,4 кв.м. з технологічним обладнанням передано підприємству у строкове платне користування з метою виробництва теплової енергії для потреб балансоутримувача та інших споживачів, які підключені або будуть підключені до об'єкту оренди. Відповідно до акту розмежування меж балансової належності та експлуатаційної відповідальності, що в додатку 2 до договорів про закупівлю послуг (постачання пари та гарячої води), які є невід'ємною частиною цих договорів, межею розподілу теплової енергії між Іваничівською ЦРЛ і ТОВ «Аванті-Девелопмент» є зовнішня стіна котельні по вул. Грушевського, 45. Технологічні, організаційні, кваліфікаційні та спеціальні (особливі) вимоги провадження господарської діяльності з транспортування теплової енергії магістральними та місцевими (розподільчими) тепловими мережами (далі - транспортування теплової енергії) встановлюють Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з транспортування теплової енергії магістральними та місцевими (розподільчими) тепловими мережами, затверджені  постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг, від 10.08.2012  № 277 (далі – Ліцензійні умови). Відповідно до пункту 2.1 Ліцензійних умов, провадження господарської діяльності з транспортування теплової енергії можливе, зокрема, в разі перебування у власності або користуванні ліцензіата магістральних або місцевих (розподільчих) теплових мереж, які забезпечують транспортування теплової енергії. Згідно зі ст. 1 Закону України «Про теплопостачання», місцева (розподільча) теплова мережа (далі - М(Р)ТМ) - це сукупність енергетичних установок, обладнання і трубопроводів, яка забезпечує транспортування теплоносія від джерела теплової енергії, центрального теплового пункту або магістральної теплової мережі до теплового вводу споживача; а джерело теплової енергії (далі - ДТЕ) - це виробничий об'єкт, призначений для виробництва теплової енергії. Сукупність джерел теплової енергії, магістральних та/або місцевих (розподільчих) теплових мереж, засобів розподілення теплової енергії, які об'єднані спільним режимом виробництва, транспортування та постачання теплової енергії - це система теплопостачання (Правила користування тепловою енергією, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 03.10.2007  № 1198 (далі – Правила № 1198). Відповідно до пункту 5 Порядку формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 №869 (далі – Порядок № 869), формування тарифів на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії здійснюється з урахуванням витрат за кожним видом ліцензованої діяльності, облік яких ведеться ліцензіатом окремо. Межа розмежування зі сторони ДТЕ до М(Р)ТМ закріплена в абзаці 4 пункті 29 Порядку № 869 - для ліцензіатів, які провадять діяльність лише з виробництва теплової енергії, плановий річний обсяг відпуску теплової енергії з колекторів теплогенеруючих джерел є обсягом ліцензованого виду діяльності з виробництва теплової енергії, а також у відповідності до пункту 30 Постанови №869 - до витрат, що включаються лише до тарифів на виробництво теплової енергії, зокрема, належать: витрати на активну та реактивну енергію, що використовується для технологічних потреб під час виробництва теплової енергії (джерела теплової енергії). Відповідно, витрати на електричну енергію, що включаються лише в тариф на виробництво теплової енергії, обмежуються використанням такої електричної енергії джерелом теплової енергії. Межа розмежування із сторони М(Р)ТМ до ДТЕ закріплена також в пункті 33 Постанови №869 - до окремих прямих витрат, що включається лише до тарифів на транспортування теплової енергії, зокрема, належать: витрати на активну і реактивну електричну енергію для технологічних потреб транспортування теплової енергії. В порядку, визначеному чинним законодавством України, теплові мережі, як частина М(Р)ТМ, підлягають обов'язковому розподілу між споживачем та організацією, що постачає теплову енергію. Такий розподіл визначає межу відповідальності за стан та обслуговування теплових мереж і систем теплопостачання у відповідності до умов договору (зазначена норма закріплена в пункті 6.3.3 Правил технічної експлуатації теплових установок і мереж). Таке ж положення закріплене в пункті 3 Правил №1198, яке визначає, що межа балансової належності (відповідальності) - межа розподілу теплової мережі між теплопостачальною організацією і споживачем. Правила № 1198 містять визначення «межа експлуатаційної відповідальності» - межа розподілу теплової мережі за ознакою договірних зобов'язань з експлуатації та утримання тих чи інших її ділянок або елементів, яка встановлюється за згодою сторін між теплопостачальною організацією та споживачем. З  огляду на викладене для здійснення господарської діяльності по транспортуванню теплової енергії на котельні позивача та отримання коштів за надання послуг по транспортуванню теплової енергії, відповідач повинен мати у власності або користуванні місцеву (розподільчу) теплову мережу, яка протягається до межі балансової належності (відповідальності) між відповідачем та позивачем. При цьому види господарської діяльності по виробництву та транспортуванню теплової енергії розподіляються між собою, як технологічно, в залежності від наявності у відповідача певного обладнання та устаткування у користуванні та/або власності, так і в залежності від групи витрат, які відповідач несе на обслуговування цього обладнання і устаткування та відповідно може включити до відповідного тарифу. Як зазначено вище, відповідач користується котельнею площею 278,4 кв.м. з технологічним обладнанням з метою виробництва теплової енергії для потреб позивача (балансоутримувача) та інших споживачів, які підключені або будуть підключені до об'єкту оренди. Межею розподілу теплової енергії між Іваничівською ЦРЛ і ТОВ «Аванті-Девелопмент» є зовнішня стіна котельні по вул. Грушевського, 45. До системи теплопостачання (сукупність джерел теплової енергії, магістральних та/або місцевих (розподільчих) теплових мереж, засобів розподілення теплової енергії, які об'єднані спільним режимом виробництва, транспортування та постачання теплової енергії) за адресою: смт Іваничі, вул. Грушевського, 45, входять: місцева (розподільча) теплова мережа (1), джерело теплової енергії (2), колектор (межа розподілу між джерелом теплової енергії та місцевою (розподільчої) тепловою мережею), частина місцевої (розподільчої) теплової мережі теплопостачальної організації (4), межа (точка) розподілу місцевої (розподільчої) теплової мережі між теплопостачальною організацією та споживачем (5), частина місцевої (розподільчої) теплової мережі споживача (6). Місцева (розподільча) теплова мережа (1) виконує функції транспортування теплової енергії від джерела теплової енергії (2) до споживача, відповідно така мережа знаходиться між цими двома об'єктами При цьому витрати на електричну енергію, яку використовують мережеві насоси (входять в частину місцевої (розподільчої) теплової мережі теплопостачальної організації (4), що забезпечують подачу теплоносія під тиском в мережу та його повернення, включаються до тарифу на транспортування теплової енергії. Точкою розподілу, на якій завершується діяльність відповідача з виробництва теплової енергії та розпочинається діяльність по транспортуванню теплової енергії, є колектор джерела теплової енергії (3). Обладнання, устаткування та трубопроводи, які розміщені після зазначеної точки розподілу (колектору джерела теплової енергії (3) відносяться до місцевої (розподільчої) теплової мережі, а відповідно, технологічно та згідно з визначеними чинними законодавством України видами затрат на їх обслуговування, використовуються у  діяльності із транспортування та постачання теплової енергії. Отже постачання теплової енергії здійснюється через місцеву (розподільчу) теплову мережу, яка складається з обладнання (мережевих насосів) і трубопроводів (розміщених в приміщенні котельні позивача), що перебувають в користуванні відповідача, до межі балансової належності (відповідальності) із позивачем - зовнішня стіна котельні. Таким чином кошти, стягнення яких є предметом позову, є платою за надані послуги з транспортування теплової енергії, у зв'язку з чим  позов задоволенню не підлягає. Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, судовий збір покладається на позивача. На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 123, 129,  202, 232, 233, 236, 237, 238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд ВИРІШИВ: Відмовити у задоволенні позову Іваничівської центральної районної лікарні до товариства з обмеженою відповідальністю «Аванті-Девелопмент» про стягнення 141  647,62 грн. Відповідно до ст. 241 Господарського процесуального кодексу України, рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закритті апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Згідно з ч. 1 ст. 256 Господарського процесуального кодексу України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його  проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга може бути подана через Господарський суд міста Києва. Повний текст рішення складено  12.12.2018.            Суддя                                                                                                                                 С. А. Ковтун

Дата ухвалення рішення12.11.2018
Оприлюднено18.12.2018
Номер документу78576361
СудочинствоГосподарське
Суть                              стягнення 141 647,62 грн

Судовий реєстр по справі —903/528/18

Рішення від 17.12.2018

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ковтун С.А.

Рішення від 12.11.2018

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ковтун С.А.

Ухвала від 18.10.2018

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ковтун С.А.

Ухвала від 25.09.2018

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ковтун С.А.

Ухвала від 05.09.2018

Господарське

Господарський суд Волинської області

Кравчук Антоніна Михайлівна

Ухвала від 06.08.2018

Господарське

Господарський суд Волинської області

Кравчук Антоніна Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні