ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
07 грудня 2018 року м. Ужгород№ 807/373/18
Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:
головуючої - судді Маєцької Н.Д.
при секретарі судового засідання - Гулай М.В.
за участю:
представників позивача -Павлич В.М.
представника відповідача - Дичка А.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовною заявою Свалявської районної державної адміністрації Закарпатської області до Свалявської районної ради Закарпатської області про визнання протиправним та скасування рішення, -
ВСТАНОВИВ:
У відповідності до ч.3 ст.243 Кодексу адміністративного судочинства України в судовому засіданні 07 грудня 2018 року проголошено вступну та резолютивну частини Рішення. Рішення в повному обсязі складено 17 грудня 2018 року.
Свалявська районна державна адміністрація Закарпатської області (далі - позивач, Свалявська РДА) звернулася до Закарпатського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Свалявської районної ради Закарпатської області (далі - відповідач, Свалявська районна рада), якою просить: визнати протиправним та скасувати рішення районної ради від 20 грудня 2017 року № 283 "Про внесення змін до районної програми "Турбота" щодо посилення соціального захисту малозабезпечених категорій громадян на 2016-2018 роки".
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що рішенням Свалявської районної ради від 24 грудня 2015 року № 39 затверджено районну програму "Турбота" щодо посилення соціального захисту малозабезпечених категорій громадян на 2016-2018 роки. На думку позивача, виконавчим апаратом районної ради за дорученням її голови без відома райдержадміністрації, всупереч визначеному законом порядку, підготовлено проект рішення "Про внесення змін до районної Програми "Турбота" щодо посилення соціального захисту малозабезпечених категорій громадян на 2016-2018 роки", який прийнятий на засіданні сесії районної ради 20 грудня 2017 року. згідно із внесеними змінами встановлений новий порядок розподілу бюджетних коштів, визначених в районному бюджеті на 2018 рік для надання одноразової грошової допомоги громадянам. Позивач, вважає, що вказане рішення суперечить ст. 17 Закону України "Про місцеві державні адміністрації", ст. 44 Закону України "Про місцеве самоврядування", ст. 22 Бюджетного кодексу, а відтак є протиправним та підлягає скасуванню.
В судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги з підстав, що наведені у позовній заяві, просив суд їх задовольнити.
Відповідач надав суду відзив на позовну заяву, відповідно до якого просить відмовити у задоволенні позову в зв'язку з тим, що оскаржене рішення районної ради є рішенням колегіального органу. Проект даного рішення пройшов обговорення на всіх постійних комісіях та колегії ради. За результатами розгляду та обговорення на засіданнях комісії та колегії вирішено вказаний проект рішення винести на розгляд чергової сесії районної ради. Відповідно до ст. 43 Закону України "Про місцеве самоврядування" саме до повноважень ради належить розгляд, внесення змін та затвердження програм. Відтак, позовні вимоги вважає безпідставними та не обґрунтованими.
В судовому засіданні представник відповідача проти задоволення позову заперечив з мотивів, зазначених у відзиві на позовну заяву.
Дослідивши матеріали справи , заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про задоволення адміністративного позову, виходячи з наступного:
Судом встановлено, що розпорядженням голови Свалявської районної державної адміністрації Закарпатської області від 15 грудня 2015 року № 361 схвалено районну програму "Турбота" щодо посилення соціального захисту малозабезпечених категорій громадян на 2016-2018 роки та подано її на розгляд сесії Свалявської районної ради.
Розглянувши пропозиції Свалявської районної державної адміністрації рішенням Свалявської районної ради "Про районну програму "Турбота" щодо посилення соціального захисту малозабезпечених категорій громадян на 2016-2018 роки " від 24 грудня 2015 року № 39 затверджено районну програму "Турбота" щодо посилення соціального захисту малозабезпечених категорій громадян на 2016-2018 року.
Як вбачається із районної програми "Турбота" вона розроблена з метою посилення уваги суспільства до потреб малозабезпечених категорій громадян, ветеранів війни та праці, інвалідів, забезпечення належного іх соціального захисту. Завдання та мета програми полягає у реалізації державної політики у сфері соціального захисту населення, наданні матеріальної допомоги малозабезпеченим, непрацездатним, важко і хронічно хворим громадянам, багатодітним і неповним сім'ям, пенсіонерам, ветеранам війни та праці, особам з обмеженими фізичними можливостями, в тому числі дітям-інвалідам, іншим громадянам, які внаслідок недостатньої матеріальної забезпеченості потребують допомоги та соціальної підтримки з боку держави; підтримці громадських організацій інвалідів та ветеранів; фінансування інших громадських об'єднань, фінансування інших заходів соціального захисту населення району.
Відповідно до Протоколу засіданні колегії районної ради віл 21 листопада 2018 року на засідання вказаної колегії було запропоновано внести зміни до "Програми "Турбота" щодо посилання соціального захисту малозабезпечених категорій громадян на 2016-2018 роки" в частині фінансування програми щодо надання одноразової грошової допомоги важко і хронічно хворим громадянам на 2018 рік в сумі 200000,00 грн. та винести вказане питання на розгляд 23 сесії Свалявської районної ради.
Рішенням Свалявської районної ради від 20 грудня 2017 року № 283 "Про внесення змін до районної програми "Турбота" щодо посилення соціального захисту малозабезпечених категорій громадян на 2016-2018 року", яким внесено зміни до пункту 4 "Шляхи реалізації програми" та пункту 5 "фінансування програми" районної програми "Турбота".
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 2 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" від 09 квітня 1999 року № місцеві державні адміністрації в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці забезпечують: 1) виконання Конституції, законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, інших органів виконавчої влади вищого рівня; 2) законність і правопорядок, додержання прав і свобод громадян; 3) виконання державних і регіональних програм соціально-економічного та культурного розвитку, програм охорони довкілля, а в місцях компактного проживання корінних народів і національних меншин - також програм їх національно-культурного розвитку; 4) підготовку та виконання відповідних бюджетів; 5) звіт про виконання відповідних бюджетів та програм; 6) взаємодію з органами місцевого самоврядування; 7) реалізацію інших наданих державою, а також делегованих відповідними радами повноважень.
Згідно з п. 2 ч. 1 ст. 13 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить вирішення питань: соціально-економічного розвитку відповідних територій.
Відповідно до п. 1 ст. 17 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" місцева державна адміністрація: розробляє проекти програм соціально-економічного розвитку і подає їх на затвердження відповідній раді, забезпечує їх виконання, звітує перед відповідною радою про їх виконання.
У відповідності до абз. 1 п. 1 ст. 23 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" місцева державна адміністрація: реалізує державну політику в галузі соціального забезпечення та соціального захисту соціально незахищених громадян - пенсіонерів, осіб з інвалідністю, одиноких непрацездатних, дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, осіб із їх числа, одиноких матерів, багатодітних сімей, інших громадян, які внаслідок недостатньої матеріальної забезпеченості потребують допомоги та соціальної підтримки з боку держави.
Відповідно до п. 3 Розділу 1 Методичних рекомендацій щодо порядку розроблення регіональних цільових програм, моніторингу та звітності про їх виконання, затверджених наказом Міністерства економіки України від 4 грудня 2006 р. N 367, регіональна цільова програма (далі - програма) - це сукупність взаємопов'язаних завдань і заходів, узгоджених за строками та ресурсним забезпеченням з усіма задіяними виконавцями, спрямованих на розв'язання найактуальніших проблем розвитку регіону або окремих галузей економіки чи соціально-культурної сфери регіону, реалізація яких здійснюється за рахунок коштів місцевого бюджету і є складовою щорічної програми соціально-економічного розвитку Автономної Республіки Крим, області, міст Києва та Севастополя на відповідний рік.
Відповідно до ст. 29 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" місцеві державні адміністрації здійснюють повноваження, делеговані їм обласними і районними радами відповідно до Конституції України в обсягах і межах, передбачених статтею 44 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Відповідно до п. 1 ст. 44 Закону України "Про місцеве самоврядування" районні, обласні ради делегують відповідним місцевим державним адміністраціям такі повноваження: підготовка і внесення на розгляд ради проектів програм соціально-економічного та культурного розвитку відповідно районів і областей, цільових програм з інших питань, а в місцях компактного проживання національних меншин - також програм їх національно-культурного розвитку, проектів рішень, інших матеріалів з питань, передбачених цією статтею; забезпечення виконання рішень ради.
Таким чином, районна рада в обов'язковому порядку делегує відповідній районній державній адміністрації повноваження щодо підготовки та внесення на розгляд ради проектів програм соціально-економічного та культурного розвитку.
Щодо посилань відповідача на те, що оскаржене рішення прийняте на підставі ст. 43 Закону України "Про місцеве самоврядування", якою визначено, що виключно на пленарних засіданнях районної ради затверджуються районні програми, вносяться зміни до них та заслуховуються звіти про їх виконання, суд зазначає наступне.
Відповідно до п. 16 ч. 1 ст. 43 Закону України "Про місцеве самоврядування" від 21 травня 1997 року виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішуються такі питання: затвердження програм соціально-економічного та культурного розвитку відповідно району, області, цільових програм з інших питань, заслуховування звітів про їх виконання.
Відповідно до ч. 1 ст. 46 Закону України "Про місцеве самоврядування" сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.
Відповідно до ч. 1 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Відповідно до ч. 2 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування" рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
Аналіз наведених норм свідчить про те, що до виключної компетенції районної ради належить питання саме затвердження на її пленарному засіданні програм соціально-економічного та культурного розвитку району. В той же час, розроблення, підготовка проекту соціально-економічної програми та внесення змін до такої програми здійснюється, в даному випадку, районною державною адміністрацією.
Відповідно до ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Враховуючи наведене, суд вважає, що приймаючи оскаржений нормативно-правовий акт, а саме: рішення від 20 грудня 2017 року № 283, відповідач діяв усупереч вимог ст. 19 Конституції України та положень Закону України " Про місцеве самоврядування в Україні ", таким чином воно прийнято не у межах повноважень, без дотримання встановленої законом процедури, що дає підстави для визнання такого рішення протиправним та нечинним.
Згідно з п. 18 ч. 1. ст. 4 КАС України, нормативно-правовий акт - акт управління (рішення) суб'єкта владних повноважень, який встановлює, змінює, припиняє (скасовує) загальні правила регулювання однотипних відносин, і який розрахований на довгострокове та неодноразове застосування.
Відповідно до ч. 9 ст. 264 КАС України суд може визнати нормативно-правовий акт протиправним (незаконним чи таким, що не відповідає правовому акту вищої юридичної сили) та нечинним повністю або в окремій його частині.
У відповідності до ч. 11 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування" акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов'язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". Проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України "Про доступ до публічної інформації", крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.
Суд зазначає, що відповідно до ч. 1 ст. 265 КАС України резолютивна частина рішення суду про визнання нормативно-правового акта протиправним та нечинним невідкладно публікується відповідачем у виданні, в якому його було офіційно оприлюднено, після набрання рішенням законної сили. Нормативно-правовий акт втрачає чинність повністю або в окремій його частині з моменту набрання законної сили відповідним рішенням суду.
За правилами встановленими ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Разом з тим, відповідачем в ході розгляду справи не доведено факту правомірності своїх дій при прийняті оскарженого рішення, а тому позовні вимоги відповідають вимогам законодавства та встановленим судом обставинам справи, що підтверджені належними та допустимими доказами, в зв'язку з чим позов підлягає задоволенню та необхідно визнати протиправним та нечинним рішення Свалявської районної ради від 20 грудня 2017 року.
Керуючись ст. ст. 5, 19, 77, 243, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ВИРІШИВ:
1. Позовну заяву Свалявської районної державної адміністрації Закарпатської області (Закарпатська область, Свалявський район, м. Свалява, пл. Головна, буд. 1, код ЄДРПОУ 04053826) до Свалявської районної ради Закарпатської області (Закарпатська область, Свалявський район, м. Свалява, пл. Головна, буд. 1, код ЄДРПОУ 22086887) про визнання протиправним та скасування рішення - задовольнити.
2. Визнати протиправним та нечинним рішення Свалявської районної ради Закарпатської області від 20 грудня 2017 року № 283 "Про внесення змін до районної Програми "Турбота" щодо посилення соціального захисту малозабезпечених категорій громадян на 2016-2018 роки".
3. Зобов'язати Свалявську районну раду Закарпатської області невідкладно, після набрання законної сили даного рішення суду, опублікувати його резолютивну частину про визнання протиправним та нечиним рішення Свалявської районної ради Закарпатської області від 20 грудня 2017 року № 283 "Про внесення змін до районної Програми "Турбота" щодо посилення соціального захисту малозабезпечених категорій громадян на 2016-2018 роки", у виданні, в якому його було або мало бути офіційно оприлюднено.
4. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції (з урахуванням особливостей, що встановлені пп. 15.5 п. 15 Розділу VII КАС України).
Суддя Н.Д. Маєцька
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.12.2018 |
Оприлюднено | 18.12.2018 |
Номер документу | 78578304 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Маєцька Н.Д.
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Макарик Володимир Ярославович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Макарик Володимир Ярославович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Макарик Володимир Ярославович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні