Рішення
від 13.12.2018 по справі 520/9086/18
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар`їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710 РІШЕННЯ

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

місто Харків

14.12.2018 р. справа №520/9086/18

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Старосєльцевої О.В., розглянувши у порядку спрощеного провадження за процедурою письмового провадження справу за позовом

ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області про1) визнання відмови Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області здійснити перерахунокпенсії неправомірним; 2) зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області здійснити перерахунок пенсії з 07.10.2009 року; 3) зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області виплатити всю заборгованість за пенсійними виплатами з 07.10.2009 року; 4) зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області в подальшому здійснювати виплату пенсії в розмірі здійсненого перерахунку щомісячно; 5) судові витрати стягнути з відповідача, -

встановив:

Заявлені вимоги обґрунтовані тим, що громадянин має право на перерахунок пенсії у зв`язку із збільшенням розміру грошового забезпечення військовослужбовця, але відповідне письмове звернення до тероргану ПФУ залишено без задоволення.

Відповідач, ГУ ПФУ в Харківській області з поданим позовом не погодився.

Аргументуючи заперечення проти позову зазначив, що відсутні умови для проведення перерахунку розміру призначеної пенсії.

Оскільки визначене ч.1 ст.2 КАС України завдання адміністративного судочинства залишається незмінним при розгляді будь-якої адміністративної справи і дотримання вказаного завдання є обов`язковим в силу приписів ч.2 ст.19 Конституції України, то з огляду на приписи ст.229, ч.2 ст.379, ч.9 ст.205 КАС України, а також подане заявником клопотання про розгляд заяви за його відсутності, суд, зібравши докази, що в своїй сукупності повно та всебічно висвітлюють обставини спірних правовідносин, дійшов висновку, що заява має бути розглянута та вирішена на підставі наявних в ній доказів в порядку письмового провадження.

Суд, вивчивши доводи позову і заперечень проти позову, повно виконавши процесуальний обов`язок із збору доказів, перевіривши доводи сторін добутими доказами, з`ясувавши обставини фактичної дійсності, дослідивши зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні правовідносини, виходить з таких підстав та мотивів.

За матеріалами справи судом встановлено, що позивачу пенсія призначена з 27.12.1978р. у порядку Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", у якості пенсіонера особа знаходиться на обліку в ГУ ПФУ в Харківській області. Після виїзду ОСОБА_1 за кордон на постійне проживання до Ізраїлю виплату пенсії було припинено. Пенсія за період з 26.04.2001р. по 21.02.2017р. не була нарахована.

Постановою Орджонікідзевського районного суду м.Харкова від 09.10.2017р. по справі №644/5068/17 зобов`язано ГУ ПФУ у Харківській області поновити виплату пенсії ОСОБА_1 з 22.02.2017р.

Відповідно до протоколу Головного управління ПФУ у Харківській області за пенсійною справою 2001024289 (Міноборони) розмір поновленої пенсії позивача склав 290,49 грн.

Пенсіонер письмово звернувся до владного суб`єкта з приводу проведення перерахунку пенсії, однак листом від 12.07.2018р. одержав відповідь, в якій зазначено, що постановою Орджонікідзевського районного суду м.Харкова від 09.10.2017р. по справі №644/5068/17 на орган ПФУ не було покладено зобов`язань щодо здійснення перерахунку пенсії, відтак відсутні підстави для його здійснення.

Отже, як з`ясовано судом, спір склався з приводу соціального захисту громадянина шляхом одержання коштів як виплат за пенсією.

Згадані правовідносини унормовані як приписами загальних норм права, до яких належать положення ст.46 Конституції України, ст.25 Основ законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, Закону України «Про пенсійне забезпечення», Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", так і спеціальних норм права, до яких у даному випадку відносяться положення Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

Згідно з ч.4 ст.63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

Системно проаналізувавши положення наведених норм закону, суд доходить висновку, що у силу приписів загальних норм права (ст.ст.84, 99 Закону України «Про пенсійне забезпечення» та ст.ст.44, 45 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування») перерахунок розміру вже призначеної пенсії за загальним правилом відбувається за письмовою заявою самого пенсіонера. При цьому, заява особи є приводом для початку процедури вирішення питання про перерахунок пенсії, а подія збільшення розміру грошового забезпечення військовослужбовця є фактичною підставою для проведення перерахунку пенсії.

На відміну від цього загального правила перерахунок розміру пенсій, призначених за Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", відбувається за спеціальною процедурою ч.4 ст.63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (затвердженого постановою КМУ від 13.02.2008р. №45; далі за текстом Порядок №45), Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (затвердженого постановою правління ПФУ від 31.01.2007р. №3-1, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 15.02.2007р. за №135/13402), далі за текстом Порядок №3-1) або за матеріалами повідомлень органів проходження військової служби (органів видачі довідок про розмір грошового забезпечення), або за матеріалами власних особистих письмових заяв пенсіонерів. При цьому, і у даному випадку також діє раніше згадане судом правило, згідно з яким особиста заява особи (рівно як і надходження матеріалів від органу проходження служби) є приводом для початку процедури вирішення питання про перерахунок пенсії, а подія збільшення розміру грошового забезпечення військовослужбовця є фактичною підставою для проведення перерахунку пенсії.

Наявними у справі документами підтверджено, що у спірних правовідносинах згадана вище подія надходження до тероргану ПФУ матеріалів про збільшення розміру грошового забезпечення має місце.

Так, ГУ ПФУ у Харківській області повідомлено суд, що з 22.02.2017р. (дата поновлення позивачу пенсійних виплат) підставою для перерахунку пенсій колишнім військовослужбовцям стала постанова КМУ "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" від 21.02.2018р. №103, якою передбачено проведення перерахунків пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" з 01.01.2018р.

ІНФОРМАЦІЯ_1 була надана довідка від 18.04.2018р. №ФХ2001024289 про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій відповідно до постанови КМУ №103 від 21.02.2018р. Інших довідок для перерахунку пенсії позивача до Управління не надходило.

Таким чином, судом встановлений факт виникнення у владного суб`єкту приводу для реалізації управлінської функції щодо перерахунку пенсії позивача.

Пунктами 1, 2 постанови КМУ від 21.02.2018р. №103 визначено перерахувати пенсії, призначені згідно із Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон) до 1 березня 2018 р. (крім пенсій, призначених згідно із Законом особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) та поліцейським), з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення із служби (на дату відрядження для роботи до органів державної влади, органів місцевого самоврядування або до сформованих ними органів, на підприємства, в установи, організації, вищі навчальні заклади), що визначені станом на 1 березня 2018 р. відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 р. N 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" (Офіційний вісник України, 2017 р., N 77, ст. 2374). Виплату перерахованих відповідно до пункту 1 цієї постанови підвищених пенсій (з урахуванням доплат до попереднього розміру пенсій, підвищень, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством (крім підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, що визначені законом) проводити з 1 січня 2018 р. у таких розмірах: з 1 січня 2018 р. - 50 відсотків; з 1 січня 2019 р. по 31 грудня 2019 р. - 75 відсотків; з 1 січня 2020 р. - 100 відсотків суми підвищення пенсії, визначеного станом на 1 березня 2018 року.

Отже, відповідач зобов`язаний був здійснити перерахунок пенсії відповідно до вимог п.1.2 постанови КМУ від 21.02.2018р. №103.

Відтак, посилання представника відповідача як на підставу для відмови у здійсненні перерахунку пенсії ОСОБА_1 згідно з вимогами постанови КМУ №103 від 21.02.2018р. щодо не покладення судовим рішенням Орджонікідзевського районного суду м.Харкова від 09.10.2017р. обов`язку щодо здійснення перерахунку пенсії ОСОБА_1 є необгрунтованим та таким, що не відповідає вимогам закону.

При цьому суд зазначає, що з матеріалів справи вбачається, що з 07.10.2009р. по 21.02.2017р. пенсія позивачу не була нарахована і не виплачена.

Виплату пенсії було поновлено лише з 22.02.2017р. внаслідок виконання рішення Орджонікідзевського районного суду м.Харкова від 09.10.2017р. Відтак підстави для перерахунку пенсії, яка не нарахована і не виплачена - відсутні.

Вимога позивача щодо зобов`язання ГУ ПФУ в Харківській області виплатити заборгованість за пенсійними виплатами з 07.10.2009р. є необгрунтованою, адже як з`ясовано судом в ході розгляду справи заборгованість за призначеними пенсійними виплатами відсутня.

Згідно з ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Оцінивши добуті по справі докази в їх сукупності за правилами ст.ст.72-77, 90, 211 КАС України, суд доходить висновку, що у спірних правовідносинах владний суб`єкт не забезпечив реалізацію управлінської функції відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України щодо здійснення перерахунку пенсії ОСОБА_1 відповідно до вимог п.1.2 постанови КМУ від 21.02.2018р. №103.

Водночас з цим, суд зауважує, що матеріали справи не містять доказів існування у владного суб`єкта наміру допускати порушення закону у процедурі перерахунку пенсії та у проведенні майбутніх збільшених виплат за перерахованою пенсією.

З цих міркувань суд не знаходить підстав для задоволення позову в іншій частині, адже вимоги 1) заявлені на майбутнє, 2) стосуються правовідносин, котрі ще не склались у часі, 3) стосуються правовідносин, відносно яких відсутні докази обрання владним суб`єктом наперед певного варіанту правової поведінки.

Розподіл судових витрат належить провести за правилами ст.ст. 139, 143 КАС України та Закону України Про судовий збір.

Керуючись ст.ст. 8, 19, 124, 129 Конституції України, ст.ст.6-9, ст.ст.72-77, 211, 241-243, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

вирішив:

Позов - задовольнити частково.

Визнати протиправною відмову Головного управління Пенсійного фонду України оформлену листом від 12.07.2018р. №3588/Р-14 щодо перерахунку пенсії ОСОБА_1 відповідно до вимог Постанови Кабінету Міністрів України "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" від 21 лютого 2018 р. N 103.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України здійснити перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 (р.н.о.к.п.п. НОМЕР_1 ; місце проживання АДРЕСА_1 ) відповідно до вимог п.п.1, 2 Постанови Кабінету Міністрів України "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" від 21 лютого 2018 р. N 103.

У решті вимог позов - залишити без задоволення.

Стягнути на користь ОСОБА_1 (р.н.о.к.п.п. НОМЕР_1 ; місце проживання АДРЕСА_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань витрати зі сплати судового збору у розмірі 352,40 грн. (триста п`ятдесят дві грн. 40 коп.)

Роз`яснити, що рішення підлягає оскарженню шляхом подання апеляційної скарги до Харківського апеляційного адміністративного суду у порядку п. 15.5 Розділу VII КАС України та у строк згідно з ч. 1 ст. 295 КАС України, а саме: протягом 30 днів з дати складення повного судового рішення.

Роз`яснити, що рішення набирає законної сили відповідно до ст. 255 КАС України, а саме: після закінчення строку подання скарги усіма учасниками справи або за наслідками процедури апеляційного перегляду.

Суддя Старосєльцева О.В.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.12.2018
Оприлюднено20.09.2022
Номер документу78580770
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/9086/18

Ухвала від 04.04.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Ухвала від 14.03.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Рішення від 13.12.2018

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Старосєльцева О.В.

Рішення від 14.12.2018

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Старосєльцева О.В.

Ухвала від 12.12.2018

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Старосєльцева О.В.

Ухвала від 28.11.2018

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Старосєльцева О.В.

Ухвала від 05.11.2018

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Старосєльцева О.В.

Ухвала від 22.10.2018

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Старосєльцева О.В.

Постанова від 20.07.2018

Адмінправопорушення

Київський районний суд м. Одеси

Коваленко О. Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні