ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.: (057) 702-07-99, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
12.12.2018 Справа № 905/1560/18
Господарський суд Донецької області у складі головуючого судді Зекунова Е.В., за участю секретаря судового засідання Поліщук А.І., розглянув у відкритому судовому засіданні справу за позовом Комунального підприємства "Служба єдиного замовника" Авдіївської міської ради до Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Мрія-Авдіївка" за участю третьої особи , яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Акціонерного товариства "ДТЕК Донецькі електромережі" та за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Приватного підприємства "Телерадіокомпанія "Хімік" та Товариства з обмеженою відповідальністю "Онлайн Україна" про стягнення заборгованості за житлово-комунальні послуги у розмірі 12351 грн. 82 коп., -
За участю представників сторін:
від позивача - не з'явився;
від відповідача - не з'явився;
від третіх осіб - не з'явилися;
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Комунальне підприємство "Служба єдиного замовника" Авдіївської міської ради звернулося до господарського суду Донецької області із позовом до Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Мрія-Авдіївка" про стягнення заборгованості за житлово-комунальні послуги у розмірі 12351, 82 грн.
В обґрунтування позовних вимог КП "Служба єдиного замовника" посилається на неналежне виконання ОСББ "Мрія-Авдіївка" зобов'язань встановлених Законом України Про житлово-комунальні послуги з відшкодування вартості спожитої електроенергії використаної позивачем на освітлення місць загального користування будинку №9 по вул.Комунальній м.Авдіївки за період з серпня 2016 по липень 2018.
Ухвалою господарського суду Донецької області від 03.09.2018 за вказаним позовом відкрито провадження у справі №905/1560/18 за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін. Судове засідання призначено на 18.09.2018.
Ухвалою господарського суду Донецької області від 18.09.2018 відкладено розгляд справи на 16.10.2018.
16.10.2018 від представника Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Мрія-Авдіївка" надійшов відзив на позовну заяву та заява про розстрочку виконання рішення суду.
Ухвалою господарського суду Донецької області від 16.10.2018 призначено справу до розгляду в порядку загального позовного провадження зі стадії відкриття провадження, залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Акціонерне товариство "ДТЕК Донецькі електромережі" та третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Приватне підприємство "Телерадіокомпанія "Хімік" та Товариство з обмеженою відповідальністю "Онлайн Україна", підготовче засідання призначено на 31.10.2018 та зобов'язано сторін надати необхідні документи та пояснення.
Ухвалою господарського суду Донецької області від 31.10.2018 продовжено строк розгляду справи № 905/1560/18 на стадії підготовчого провадження на тридцять днів до 30.11.2018.
Ухвалою господарського суду Донецької області від 20.11.2018 закрито підготовче провадження у справі № 905/1560/18 та призначено розгляд справи по суті на 12.12.2018.
У судове засідання представники сторін не з'явились, про дату, час та місце проведення судового засідання повідомлені належним чином.
Статтями 42 та 43 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що прийняття участі у судовому засіданні є правом сторони. Учасники судового процесу та їх представники повинні добросовісно користуватися процесуальними правами; зловживання процесуальними правами не допускається.
У пункті 3.9.2 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 26 грудня 2011 року № 18 Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції роз'яснено, що у випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору. З огляду на вищевикладене, господарський суд розглядає справу в порядку ст.ст.80, 178 ГПК України за наявними в ній матеріалами.
Згідно ст. 222 Господарського процесуального кодексу України фіксування судового засідання здійснювалось за допомогою звукозаписувального технічного засобу.
Перевіривши матеріали справи, вирішивши питання чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, господарський суд,
ВСТАНОВИВ:
01.11.2016 між ВАТ Донецькобленерго (постачальник) та Комунальним підприємством "Служба єдиного замовника" Авдіївської міської ради (споживач) укладено Договір про постачання електричної енергії №4052.
За умовами розділу 1 Договору Постачальник продає Споживачу електричну енергію для забезпечення потреб електроустановок Споживача з приєднаною потужністю 139,35 кВт, а Споживач оплачує вартість використаної (купленої) електроенергії.
Пунктом 2.3 Договору встановлені обов'язки споживача, зокрема:
Виконувати умови цього договору (п.п.2.3.1);
Дотримуватися режиму споживання електричної енергії згідно з умовами розділу 5 цього Договору та режиму роботи електроустановки згідно з умовами додатків №3 Графік зняття показів засобів обліку електричної енергії та №4 Порядок визначення обсягу електричної енергії та його вартості у разі завантаження системи обліку нижче мінімально допустимого рівня до цього Договору (п.2.3.2).
Сторони зобов'язуються укласти додатково договори, передбачені чинним законодавством та Правилами користування електричною енергією, у разі обґрунтованої присутності у процесі забезпечення Споживача електричною енергією третьої сторони (п.2.4).
Споживач має право приєднувати у встановленому порядку нових споживачів до власних електромереж (п.п.8.1.5).
Якщо до електромереж Споживача приєднані в установленому порядку електроустановки інших споживачів (далі - субспоживачі), відносини між ними регулюються Договором про спільне використання технологічних мереж основного споживача або Договором про технічне забезпечення електропостачання споживача (п.п.8.1.1).
Договір набирає чинності з дня його підписання і укладається на строк до 31.12.2009. Договір вважається щорічно продовженим на наступний календарний рік, якщо за місяць до закінчення строку дії договору жодною із сторін не буде заявлено про припинення його дії або перегляд умов (п.9.5).
З матеріалів справи вбачається, що за рахунок отриманої від постачальника (АТ "ДТЕК Донецькі електромережі") за договором №4052 електроенергії, КП "Служба єдиного замовника" надає, зокрема, послуги з освітлення місць загального користування у місті Авдіївка по вул..Комунальна, вул..Молодіжна, вул..Гагаріна. У тому числі освітлення місць загального користування будинку №9, вул. Комунальна, м.Авдіївка.
З метою обліку електричної енергії витраченою КП "Служба єдиного замовника" для освітлення під'їздів на спірному об'єкті, в будинку №9, вул. Комунальна, м.Авдіївка, в межах дії Договору №4052 АТ ДТЕК Донецькі електромережі був встановлений прилад обліку електричної енергії.
12.08.2016 відділом реєстрації Авдіївської міської ради у будинку АДРЕСА_1, згідно Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку та Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку було зареєстровано ОСББ Мрія-Авдіївка .
З матеріалів справи вбачається, що у спірний період балансоутримувачем б. АДРЕСА_1 було КП "Служба єдиного замовника".
За даними позивача, за період з 01.06.2016 по 16.07.2018 згідно даних приладу обліку електричної енергії на освітлення місць загального користування (під'їздів) б.АДРЕСА_1 КП "Служба єдиного замовника" витратило 8431 кВт електроенергії на суму 12 351,82 грн., зокрема:
серпень 2016 - 213 кВт/год, вересень 2016 - 432 кВт/год, жовтень 2016 - 657 кВт/год, листопад 2016 - 860 кВт/год, грудень 2016 - 802 кВт/год;
січень 2017 - 858 кВт/год, лютий 2017 - кВт/год, березень - 496 кВт/год, квітень 2017 - 412 кВт/год , травень 2016 - 455 кВт/год, серпень 2017 - 1606 кВт/год, жовтень 2017 - 601 кВт/год, листопад 2017 - 50 кВт/год, грудень 2017 - 52 кВт/год;
січень 2018 - 58 кВт/год, лютий 2018 - 45 кВт/год, березень 2018 - 42 кВт/год, квітень 2018 - 41 кВт/год, травень 2018 - 31 кВт/год, червень 2018 - 29 кВт/год, липень 2018 - 30 кВт/год.
За доводами позивача, КП "Служба єдиного замовника" щомісячно у спірний період складало та направляло до ОСББ Мрія-Авдіївка рахунки на оплату вартості електроенергії використаної для освітлення місць загального користування (під'їздів) б.АДРЕСА_1, проте відповідач кошти не перераховував.
19.07.2018 позивач направив на адресу ОСББ Мрія-Авдіївка претензію №04-09/4-17 з вимогою погасити заборгованість з наданої КП "Служба єдиного замовника" житлово-побутової послуги (освітлення місць загального користування) б.АДРЕСА_1 у період з 01.08.2016 по 17.07.2018 на загальну суму 12351,82 грн. Згідно поштового повідомлення, претензія отримана відповідачем 01.08.2018.
Проте, ОСББ Мрія-Авдіївка залишив претензію без уваги, кошти не сплатив, що стало підставою для звернення КП "Служба єдиного замовника" до господарського суду Донецької області з позовом про стягнення заборгованості.
Основні засади організаційних, господарських відносин, що виникають у сфері надання та споживання житлово-комунальних послуг між їхніми виробниками, виконавцями і споживачами, а також їхні права та обов'язки, регулюються Законом України "Про житлово-комунальні послуги".
Суб'єктами цього Закону є органи виконавчої влади, місцевого самоврядування, виробники, виконавці та споживачі житлово-комунальних послуг, а також власники приміщень або будинків та балансоутримувачі, які залежно від цивільно-правових угод можуть бути споживачем, виконавцем або виробником послуг (стаття 1, частина друга статті 3, стаття 19 Закону України "Про житлово-комунальні послуги").
Відповідно до частини першої статті 1 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" балансоутримувач будинку, споруди, житлового комплексу або комплексу будинків і споруд (далі - балансоутримувач) - власник або юридична особа, яка за договором з власником утримує на балансі відповідне майно, а також веде бухгалтерську, статистичну та іншу передбачену законодавством звітність, здійснює розрахунки коштів, необхідних для своєчасного проведення капітального і поточного ремонтів та утримання, а також забезпечує управління цим майном і несе відповідальність за його експлуатацію згідно з законом.
Разом із тим законодавче визначення терміну "балансоутримувач", дане в статті 1 Закону України "Про житлово-комунальні послуги", допускає можливість існування різних ситуацій, у тому числі таких, коли багатоквартирний будинок існує, а особи, що має права та несе обов'язки балансоутримувача, немає (власники квартир балансоутримувачами бути не можуть за визначенням, а договір з будь-якою юридичною особою не укладався). За відсутності вирішення в цьому Законі питання про те, хто саме має ці права й обов'язки, застосуванню підлягає частина перша статті 11 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку", зі змісту якої випливає, що функції балансоутримувача до приватизації квартир виконував попередній власник будинку. Він повинен на вимогу об'єднання власників багатоквартирного будинку передати житловий комплекс на баланс об'єднання. Якщо ж немає особи, якій будинок може бути переданий на баланс, попередній власник (територіальна громада та уповноважені нею юридичні особи) змушені продовжувати виконувати функції балансоутримувача.
Передача майна з балансу на баланс відбувається відповідно до Порядку передачі житлового комплексу або його частини з балансу на баланс, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2002 року N 1521. Цей Порядок регулює процедуру передачі житлового комплексу на баланс об'єднання співвласників багатоквартирного будинку, а також житлового комплексу або його частини на баланс іншої юридичної особи, статут якої передбачає можливість провадження такої діяльності, з балансу колишнього балансоутримувача.
Згідно виписки з єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань, Комунальне підприємство Служба єдиного замовника Авдіївської міської ради зареєстровано 16.04.2003. Основний вид економічної діяльності - комплексне обслуговування об'єктів.
Відповідно до п. п. 1. 1., 1. 2., 1. 3., 2.1, 2.2. статуту КП "Служба єдиного замовника", що зареєстрований розпорядженням міського голови Авдіївської міської ради № 220 від 16.04.2003 року, та затверджений виконавчим комітетом Авдіївської міської ради рішенням № 122 від 26.03.2003 року, (статут в новій редакції затверджено 29.12.2017) відповідач є комунальним підприємством, яке створено відповідно до чинного законодавства на підставі рішення Авдіївської міської ради № 4/8-210 від 20.03.2003 року; підприємство утворене для здійснення управлінської діяльності, спрямованої на задоволення потреб наймачів і власників житла в міському житловому фонді, у частині надання житлово-комунальних послуг, обслуговування об'єктів благоустрою й інженерної інфраструктури міста; засновником підприємства є Авдіївська міська рада; основною метою діяльності підприємства є задоволення потреби населення м. Авдіївки з надання житлово-комунальних послуг.
Отже, позивач у цій справі є належним балансоутримувачем, а тому він має права, передбачені частиною першою статті 24 Закону України "Про житлово-комунальні послуги".
Відповідно до статті 1 Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку - об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - об'єднання), це юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.
Тому ОСББ Мрія-Авдіївка є споживачем, який має право одержувати вчасно та відповідної якості житлово-комунальні послуги, та обов'язок оплачувати отримані послуги.
Згідно зі статтею 13 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" залежно від функціонального призначення житлово-комунальні послуги поділяються на: 1) комунальні послуги (централізоване постачання холодної та гарячої води, водовідведення, газо- та електропостачання, централізоване опалення, а також вивезення побутових відходів тощо); 2) послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, санітарно-технічне обслуговування, обслуговування внутрішньобудинкових мереж, утримання ліфтів, освітлення місць загального користування, поточний ремонт, вивезення побутових відходів тощо); 3) послуги з управління будинком, спорудою або групою будинків (балансоутримання, укладання договорів на виконання послуг, контроль виконання умов договору тощо); 4) послуги з ремонту приміщень, будинків, споруд (заміна та підсилення елементів конструкцій та мереж, їх реконструкція, відновлення несучої спроможності несучих елементів конструкцій тощо).
Пунктом 1 частини першої статті 20 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" передбачене право споживача одержувати вчасно та відповідної якості житлово-комунальні послуги згідно із законодавством та умовами договору на надання житлово-комунальних послуг, при цьому такому праву прямо відповідає визначений пунктом 5 частини третьої статті 20 цього Закону обов'язок споживача оплачувати житлово-комунальні послуги у строки, встановлені договором або законом.
Таким чином, згідно із зазначеними нормами закону споживачі зобов'язані оплатити житлово-комунальні послуги, якщо вони фактично користувалися ними. Відсутність договору на надання житлово-комунальних послуг сама по собі не може бути підставою для звільнення споживача від оплати послуг у повному обсязі.
Зазначена правова позиція викладена у Постанові Верховного суду України від 30.10.2013 по справі №6-59цс13.
Відповідно до частини першої статті 1 ЦК України особисті немайнові та майнові відносини (цивільні відносини), засновані на юридичній рівності, вільному волевиявленні, майновій самостійності їх учасників, регулюються цивільним законодавством.
КП Служба єдиного замовника було заявлено позов про захист свого цивільного права на своєчасну оплату житлово-комунальних послуг.
Як вбачається з Преамбули Закону України "Про житлово-комунальні послуги", цей Закон визначає лише основні засади організаційних, господарських відносин, що виникають у сфері надання та споживання житлово-комунальних послуг між їхніми виробниками, виконавцями і споживачами, а також їхні права та обов'язки.
За визначенням, наданим у ст. 1 Закону, житлово-комунальні послуги - це результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та перебування осіб у жилих і нежилих приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил.
Предметом регулювання цього Закону є правовідносини, що виникають між виробниками, виконавцями, споживачами у процесі створення, надання та споживання житлово-комунальних послуг. Суб'єктами цього Закону є органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, власники, виробники, виконавці та споживачі житлово-комунальних послуг (ст. 3).
Відповідно до частини першої статті 4 зазначеного Закону законодавство України у сфері житлово-комунальних послуг базується на Конституції України і складається з нормативно-правових актів у галузі цивільного, житлового законодавства, цього Закону та інших нормативно-правових актів, що регулюють відносини у сфері житлово-комунальних послуг.
Згідно з частиною другою статті 4 ЦК України основним актом цивільного законодавства України є Цивільний кодекс України. Актами цивільного законодавства є також інші закони України, які приймаються відповідно до Конституції України та цього Кодексу. Якщо суб'єкт права законодавчої ініціативи подав до Верховної Ради України проект закону, який регулює цивільні відносини інакше, ніж цей Кодекс, він зобов'язаний одночасно подати проект закону про внесення змін до Цивільного кодексу України. Поданий законопроект розглядається Верховною Радою України одночасно з відповідним проектом закону про внесення змін до Цивільного кодексу України.
З огляду на те, що в процесі прийняття спеціального закону - Закону України "Про житлово-комунальні послуги" - зміни до ЦК України Верховною Радою України не розглядалися та не приймалися, стосовно спірних правовідносин норми спеціального закону не можуть конкурувати з нормами основного акту цивільного законодавства.
Разом із тим відповідно до загальних умов виконання зобов'язання, установлених статтею 526 ЦК України, зобов'язання повинно виконуватись належним чином згідно з умовами договору та вимогами ЦК України, інших актів цивільного законодавства. Недотримання таких вимог призводить до порушення зобов'язань.
Згідно із частиною першою статті 509 ЦК України зобов'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку.
За змістом частини першої статті 901, частини першої статті 903 ЦК України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов'язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а. замовник зобов'язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.
Якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов'язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором.
Зобов'язання боржника сплатити певну грошову суму на користь кредитора відповідно до цивільно-правового договору або з інших підстав, визначених законом, є грошовим зобов'язанням.
Таким чином, правовідношення, в якому замовник зобов'язаний оплатити надану послугу в грошах, а виконавець має право вимагати від замовника відповідної оплати, тобто в якому передбачено передачу грошей як предмета договору або сплату їх як ціни договору, є грошовим зобов'язанням.
З огляду на викладене слід дійти висновку про те, що правовідносини, які склалися між сторонами, є грошовим зобов'язанням, в якому, серед інших прав і обов'язків сторін, на боржників покладено виключно певний цивільно-правовий обов'язок з оплати отриманих житлово-комунальних послуг, якому кореспондує право вимоги кредитора (частина перша статті 509 ЦК України) - вимагати сплату грошей за надані послуги.
Заперечуючи проти позову, відповідач зазначав, що ОСББ Мрія-Авдіївка у спірний період отримувало від КП "Служба єдиного замовника" послуги (освітлення місць загального користування) б.АДРЕСА_1 у період з 01.08.2016 по 17.07.2018, проте не в обсягах, які заявлені позивачем та відображені в рахунках на оплату активної електроенергії.
У письмових поясненнях та у судовому засіданні представник відповідача зазначив, з метою з'ясування причин значних показників спожитої електроенергії для освітлення під'їздів б.АДРЕСА_1, 26.10.2017 комісією у складі голови ОСББ Мрія-Авдіївка ОСОБА_1, членів правління ОСББ -ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4 та мешканця АДРЕСА_1 ОСОБА_5, було виявлене самовільне підключення до внутрішньої системи електропостачання освітлення цього будинку в точках після приладу обліку електричної енергії.
До електричної схеми домового освітлення були самовільно підключені:
телевізійне обладнання кабельної мережі ТРК Хімік - 1 шкаф з навантаженням електроустановки 1,35Ампера;
система домофонного пристрою - 2 шт з навантаженням електроустановки 0,41Ампера;
мережа інтернетпровайдера Онлайн-Україна - 2 шкафи з навантаженням електроустановки 0,74 Ампера;
мережа інтернетпровайдера ТРК Хімік - 2 шкафи з навантаженням електроустановки 1,21 Ампера;
система оповіщення Цивільної оборони з навантаженням електроустановки 0,28 Ампера.
Вказане обладнання було відключене комісією ОСББ Мрія-Авдіївка від внутрішньої електромережі освітлення вказаного будинку.
Вже з наступного місяця, тобто з листопада 2017 кількість спожитої відповідачем електроенергії для освітлення під'їздів будинку №9 значно скоротилася. Так на освітлення під'їздів зазначеного будинку було затрачено (помісячно):
листопад 2017 - 50 кВт/год, грудень 2017 - 52 кВт/год; січень 2018 - 58 кВт/год, лютий 2018 - 45 кВт/год, березень 2018 - 42 кВт/год, квітень 2018 - 41 кВт/год, травень 2018 - 31 кВт/год, червень 2018 - 29 кВт/год, липень 2018 - 30 кВт/год.
Загальна вартість електроенергії затраченої позивачем у період листопада 2017 по липень 2018 (згідно розрахунку до позову) склала 635,04 грн. з ПДВ (378 кВт/год).
В той же час, до відключення самовільно приєднаних до електромережі будинку електроустановок, згідно даних приладу обліку позивачем у період з листопада 2017 по жовтень 2018 на освітлення ОСББ Мрія-Авдіївка споживалось від 213 кВт/год до 1606 кВт/год.
З метою встановлення фактів правомірності споживання електричної енергії за рахунок підключення до підключення до внутрішньобудинкової мережі освітлення іншими суб'єктами, ухвалою господарського суду від 16.10.2018 за клопотанням відповідача судом залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Акціонерне товариство "ДТЕК Донецькі електромережі" (код ЄДРПОУ 00131268) та в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Приватне підприємство "Телерадіокомпанія "Хімік" (код ЄДРПОУ 30014337) та Товариство з обмеженою відповідальністю "Онлайн Україна" (код ЄДРПОУ 37295458).
Акціонерному товариству "ДТЕК Донецькі електромережі" було зобов'язане надати відповіді на наступні питання суду:1) з якими суб'єктами підприємницької діяльності укладені угоди на постачання електричної енергії за період з 01.08.2016 по 31.07.2018 за адресою: АДРЕСА_1 (зокрема з Приватним підприємством "Телерадіокомпанія "Хімік", Товариством з обмеженою відповідальністю "Онлайн Україна" та з підприємствами, які надають послуги з обслуговування та утримання домофонів в зазначеному будинку). У разі наявності таких взаємовідносин, надати копії договорів з додатками. 2) Чи постачалась у період з 01.08.2016 по 31.07.2018 електрична енергія на бездоговірних умовах Приватному підприємству "Телерадіокомпанія "Хімік", Товариству з обмеженою відповідальністю "Онлайн Україна" та підприємствам, які надають послуги з обслуговування та утримання домофонів за адресою: АДРЕСА_1.
Комунальному підприємству "Служба єдиного замовника" Авдіївської міської ради - поставлені наступні:1) з якими суб'єктами підприємницької діяльності у період з 01.08.2016 по 31.07.2018 укладались угоди про надання послуг, про надання у користування приміщення, обладнання чи іншого майна, яке перебуває у власності чи управлінні Комунального підприємства "Служба єдиного замовника" Авдіївської міської ради (зокрема з Приватним підприємством "Телерадіокомпанія "Хімік", Товариством з обмеженою відповідальністю "Онлайн Україна" та з підприємствами, які надають послуги з обслуговування та утримання домофонів в зазначеному будинку) за адресою: АДРЕСА_1. У разі наявності таких взаємовідносин, надати копії договорів з додатками. 2) Чи надавались послуги з енергопостачання Комунальним підприємством "Служба єдиного замовника" Авдіївської міської ради у період з 01.08.2016 по 31.07.2018 Приватному підприємству "Телерадіокомпанія "Хімік", Товариству з обмеженою відповідальністю "Онлайн Україна" та підприємствам, які надають послуги з обслуговування та утримання домофонів за адресою: АДРЕСА_1.
Зобов'язано Приватне підприємство "Телерадіокомпанія "Хімік" - у разі наявності, надати суду договори про споживання електричної енергії (відшкодування вартості електричної енергії) з Акціонерним товариством "ДТЕК Донецькі електромережі" та/або Комунальним підприємством "Служба єдиного замовника" Авдіївської міської ради за адресою: м.Авдіївка, вул.Комунальна 9, за період з 01.08.2016 по 31.07.2018 та копії платіжних документів по розрахунку за електричну енергію (відшкодування вартості електричної енергії) за вказаний період.
Зобов'язано Товариство з обмеженою відповідальністю "Онлайн Україна" - у разі наявності, надати суду договори про споживання електричної енергії (відшкодування вартості електричної енергії) з Акціонерним товариством "ДТЕК Донецькі електромережі" та/або Комунальним підприємством "Служба єдиного замовника" Авдіївської міської ради за адресою: м.Авдіївка, вул.Комунальна 9, за період з 01.08.2016 по 31.07.2018 та копії платіжних документів по розрахунку за електричну енергію (відшкодування вартості електричної енергії) за вказаний період.
На час прийняття судом рішення у справі, відповідь надійшла лише від КП "Служба єдиного замовника". Позивач листом від 30.12.2018 повідомив, що приміщення або обладнання будинку №9 по вул.Комунальна, м.Авдіївка Договорів на відшкодування вартості електроенергії позивач з ПП "Телерадіокомпанія "Хімік", ТОВ "Онлайн Україна" чи з підприємствами, що утримують та обслуговують домофони не укладав.
Відповідно до ч.1 ст. 26 Закону України Про електроенергетику споживання енергії можливе лише на підставі договору з енергопостачальником. Споживач енергії зобов'язаний додержуватися вимог нормативно-технічних документів та договору про постачання енергії.
Пунктом 1.3 Правил користування електричною енергією, затверджених Постанова Національної комісії з питань регулювання електроенергетики України від 31.07.1996 р. № 28 (надалі Правила) передбачено, що постачання електричної енергії для забезпечення потреб електроустановки здійснюється на підставі договору про постачання електричної енергії, що укладається між власником цієї електроустановки (уповноваженою власником особою) та постачальником електричної енергії за регульованим тарифом, або договору про купівлю-продаж електричної енергії, що укладається між власником цієї електроустановки (уповноваженою власником особою) та постачальником електричної енергії за нерегульованим тарифом.
Відповідно до п. 5.1 Правил договір про постачання електричної енергії є основним документом, який регулює відносини між постачальником електричної енергії за регульованим тарифом, що здійснює свою діяльність на закріпленій території, і споживачем та визначає зміст правових відносин, прав та обов'язків сторін.
Споживання електричної енергії без договору не допускається. Аналогічна норма міститься у ч. 2 ст. 275 ГК України.
Відповідно до п. 10.2 Правил, споживач електричної енергії зобов'язаний користуватися електричною енергією виключно на підставі договору і відповідно оплачувати обсяг спожитої електричної енергії, а також здійснювати інші платежі відповідно до умов договору та рахунків, виставлених на підставі актів про порушення цих Правил та умов договору.
Відповідно до статті 27 Закону України "Про електроенергетику" правопорушення в електроенергетиці тягне за собою встановлену законодавством України цивільну, адміністративну і кримінальну відповідальність. Правопорушеннями в електроенергетиці є: крадіжка електричної і теплової енергії, самовільне підключення до об'єктів електроенергетики і споживання енергії без приладів обліку; пошкодження приладів обліку; розкомплектування та пошкодження об'єктів електроенергетики, розкрадання майна цих об'єктів; створення перешкод у здійсненні державного енергетичного нагляду та у виконанні робіт, пов'язаних з обслуговуванням об'єктів електроенергетики; порушення правил охорони електричних мереж; порушення правил користування енергією; насильницькі дії, які перешкоджають оперативному персоналу та посадовим особам об'єктів електроенергетики виконувати свої службові обов'язки; незабезпечення енергією споживачів, що не допускають порушень своїх обов'язків перед енергопостачальниками.
За статтею 1 Закону України Про електроенергетику споживачами у розумінні зазначеного Закону є суб'єкти господарської діяльності та фізичні особи, що використовують електричну енергію для власних потреб на підставі договору про її продаж та купівлю; за статтею 26 наведеного Закону споживання енергії можливе лише на підставі договору, укладеного з енергопостачальником; споживач енергії зобов'язаний додержуватися вимог нормативно-технічних документів та договору про постачання енергії. Споживач енергії несе відповідальність, зокрема, за порушення Правил користування електричною енергією (надалі - Правил).
У спірний період балансоутримувачем будинку №9 по вул.Комунальна, м.Авдіївка було КП "Служба єдиного замовника". В цьому будинку членами комісії ОСББ Мрія-Авдіївка у жовтні 2017 було встановлено факт самовільного підключення електроустановок субспоживачів до електричної мережі Споживача (КП "Служба єдиного замовника"). Даний факт позивачем не спростований.
Договором про постачання електричної енергії №4052 від 01.11.2016, укладеному між Донецькобленерго (постачальник) та Комунальним підприємством "Служба єдиного замовника" Авдіївської міської ради (споживач) передбачено, що Споживач має право приєднувати у встановленому порядку нових споживачів до власних електромереж (п.п.8.1.5).
Якщо до електромереж Споживача приєднані в установленому порядку електроустановки інших споживачів (далі - субспоживачі), відносини між ними регулюються Договором про спільне використання технологічних мереж основного споживача або Договором про технічне забезпечення електропостачання споживача (п.п.8.1.1).
Як вбачається з листа від 30.12.2018 КП "Служба єдиного замовника" у встановленому порядку нових споживачів (зокрема ПП "Телерадіокомпанія "Хімік", ТОВ "Онлайн Україна" чи інших підприємств) до власних електромереж в будинку №9 по вул.Комунальна не приєднувало.
Отже, матеріалами справи підтверджується та не спростовано позивачем, що у період з 01.08.2016 по 26.10.2017 до власних електромереж КП "Служба єдиного замовника" в будинку №9, після приладу обліку були самовільно підключені інші споживачі, що є безумовним порушенням Закону України Про електроенергетику , Правил користування електричною енергією та Договору №4052 від 01.11.2016.
Проте, вартість електричної енергії, спожитої внаслідок самовільного підключення іншими споживачами у період з 01.08.2016 по 26.10.2017, заявлена позивачем для стягнення з відповідача, як витрати КП "Служба єдиного замовника" з надання комунальної послуги ОСББ Мрія-Авдіївка з освітлення місць загального користування будинку №9 по вул.Комунальній у вказаний період.
За змістом норм Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Відповідно до ст.129 Конституції України та ст.13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності.
Згідно ст.ст. 73, 74, 77, 79 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.
КП "Служба єдиного замовника" звернулося до суду з позовною вимогою про стягнення з ОСББ Мрія-Авдіївка коштів у сумі 12351,82 грн., як вартості наданої відповідачу житлово-комунальної послуги у період з серпня 2016 по липень 2018.
Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач посилається на рахунки за активну електроенергію за період з серпня 2016 по липень 2018. Проте, з огляду на вищевикладені обставини, суд не може вважати належними та допустимими доказами рахунки за активну електроенергію, спожиту КП "Служба єдиного замовника" за адресою м.Авдіївка, вул.Комунальна, б.9 за період з серпня 2016 по жовтень 2017.
Отже вимоги позивача про стягнення з ОСББ Мрія-Авдіївка , вартості електричної енергії спожитої для надання відповідачу житлово-комунальної послуги за період з серпня 2016 по жовтень 2017 в сумі 11716,9 грн., є необґрунтованими, такими, що не доведені допустимими, достовірними та достатніми доказами.
У судовому засідання представник ОСББ Мрія-Авдіївка пояснив, що у період з 01.08.2016 по 17.07.2018 КП "Служба єдиного замовника" надавало послуги з освітлення місць загального користування будинку АДРЕСА_1, тому визнає наявність заборгованості перед позивачем на суму 1560,49 грн.
Заявою від 15.10.2018 ОСББ Мрія-Авдіївка визнав позовні вимоги КП "Служба єдиного замовника" на суму 1560,49 грн.
Статтею 191 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що відповідач визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві (ч.1).
У разі визнання відповідачем позову суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову. Якщо визнання відповідачем позову суперечить закону або порушує права чи інтереси інших осіб, суд постановляє ухвалу про відмову у прийнятті визнання відповідачем позову і продовжує судовий розгляд (ч.4).
За змістом норм Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Відповідно до ст.129 Конституції України та ст.13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності.
Усупереч вказаним нормам, відповідач не надав господарському суду доказів, які спростовують доводи позивача повному обсязі, отже позовні вимоги КП "Служба єдиного замовника" Авдіївської міської ради до Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Мрія-Авдіївка" про стягнення заборгованості за житлово-комунальні послуги у розмірі 12351, 82 грн. підлягають частковому задоволенню.
Заявою від 15.10.2018 ОСББ Мрія-Авдіївка визнав позовні вимоги КП "Служба єдиного замовника" на суму 1560,49 грн. та просив розстрочити виконання судового рішення.
За змістом статті ст.331 Господарського процесуального кодексу України, за заявою сторони суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, може відстрочити або розстрочити виконання рішення, а за заявою стягувача чи виконавця (у випадках, встановлених законом), встановити чи змінити спосіб або порядок його виконання.
Розстрочення та відстрочення виконання судового рішення не може перевищувати одного року з дня ухвалення такого рішення, ухвали, постанови.
Підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочки або розстрочки виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.
Діючим законодавством не передбачено переліку таких обставин.
Таким чином, Відповідно до статті до ст.86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Виходячи з фактичних обставин справи, що були предметом розгляду по справі №905/1560/18, суд частково задовольнив позовні вимоги КП "Служба єдиного замовника" Авдіївської міської ради до ОСББ "Мрія-Авдіївка", стягнувши з відповідача 1560,49 грн.
Відповідно до постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17 жовтня 2012 року №9 Про деякі питання практики виконання рішень, ухвал, постанов господарських судів України , підставою для відстрочки, розстрочки, зміни способу та порядку виконання рішення можуть бути конкретні обставини, що ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим у визначений строк або встановленим господарським судом способом. При цьому слід мати на увазі, що згоди сторін на вжиття заходів, передбачених статтею 121 ГПК, ця стаття не вимагає, і господарський суд законодавчо не обмежений будь-якими конкретними термінами відстрочки чи розстрочки виконання рішення. Проте, вирішуючи питання про відстрочку чи розстрочку виконання рішення, зміну способу і порядку виконання рішення, господарський суд повинен враховувати матеріальні інтереси сторін, їх фінансовий стан, ступінь вини відповідача у виникненні спору, наявність інфляційних процесів у економіці держави та інші обставини справи, зокрема, стосовно юридичної особи - наявну загрозу банкрутства, відсутність коштів на банківських рахунках і майна, на яке можливо було б звернути стягнення, щодо як фізичних, так і юридичних осіб - стихійне лихо, інші надзвичайні події тощо.
Розстрочка виконання рішення має базуватися на принципах співмірності і пропорційності з метою забезпечення балансу прав і законних інтересів стягувача і боржника.
Як зазначено вище, до обставин, які ускладнюють виконання судового рішення належать, зокрема, скрутне матеріальне становище боржника, наявність загрози банкрутства юридичної особи боржника, стихійне лихо, інші надзвичайні події, тощо. Такі висновки містяться в мотивувальній частині рішення Конституційного Суду України від 26.06.2013р. у справі №1-7/2013.
При цьому, господарський суд повинен враховувати можливі негативні наслідки для боржника при виконанні рішення у встановлений строк чи попередньо встановленим способом, але перш за все повинен враховувати такі ж наслідки і для стягувача при затримці виконання рішення та не допускати їх настання.
Обгрунтовуючи своє клопотання про надання розстрочки, на підтвердження скрутного фінансового стану ОСББ "Мрія-Авдіївка" відповідач посилається на проведення антитерористичної операції на території м.Авдіївка, понесенням значних витрат на відновлювальні роботии по ремонту будинку постраждалого внаслідок бойових дій, а також відсутність більшої частини власників квартир, що сплачують кошти на комунальні послуги.
Указом Президента України від 14 квітня 2014 року №405/2014 "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" запроваджено антитерористичну операцію на території України.
Законом України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції визначений період проведення антитерористичної операції - час між датою набрання чинності зазначеним Указом Президента України та датою набрання чинності Указом Президента України про завершення проведення антитерористичної операції або військових дій на території України.
30.04.2018 року Указом Президента України "Про затвердження рішення РНБО Про широкомасштабну антитерористичну операцію на території Донецької та Луганської областей , введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України, та згідно Наказу Президента України Про початок операції об'єднаних сил із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі та стримування збройної агресії Російської Федерації на території Донецької та Луганської областей розпочато з 14:00 30.04.2018 року операцію об'єднаних сил.
На час розгляду справи операція об'єднаних сил триває.
Відповідно до Розпорядження Кабінету Міністрів України №1275-р від 02.12.2015р., м.Авдіївка Донецької області, включено до переліку населених пунктів, на території яких проводиться антитерористична операція.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07.11.2014р. №1085-р Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та переліку населених пунктів пунктів, що розташовані на лінії зіткнення (в редакції розпорядження Кабінету Міністрів України
від 7 лютого 2018 р. № 79-р) до переліку населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення включено м.Авдіївка Донецької області.
Так, за з акту по попередньому обстеженню об'єктів, які постраждали внаслідок проведення бойових дій на території м.Авдіївка від 26.04.2018, підписаного головою робочої групи - керівником військово-цивільної адміністрації м.Авдіївка ОСОБА_6, вбачається, що при візуальному огляді будинку №9 по вул..Комунальній встановлено пошкодження фасадний панелей квартир №38, №41. Часткове пошкодження віконних блоків. Чисельні різнокаліберні отвори по фасаду житлового будинку. Чисельні різнокаліберні отвори консуальної конструкції та двох піддашкових плит над третім під'їздом. Пошкодження фасадної панелі квартири №16. Пошкодження фундаменту під квартирою №16.
Відповідно до статті 21 Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку кошти об'єднання складаються з:
залишків коштів на утримання і ремонт багатоквартирного будинку на рахунках особи, що здійснювала управління таким будинком до створення об'єднання;
внесків і платежів співвласників;
коштів, отриманих об'єднанням у результаті здавання в оренду допоміжних приміщень та іншого спільного майна багатоквартирного будинку;
коштів, отриманих об'єднанням як відшкодування за надані окремим категоріям громадян пільги на оплату житлово-комунальних послуг та призначені житлові субсидії;
коштів та майна, що надходять для забезпечення потреб основної діяльності об'єднання;
добровільних майнових, у тому числі грошових, внесків фізичних та юридичних осіб;
коштів, залучених на умовах кредиту або позики;
коштів державного та/або місцевого бюджетів, отриманих на підставі спільного фінансування для утримання, реконструкції, реставрації, проведення поточного і капітального ремонтів, технічного переоснащення багатоквартирного будинку;
пасивних доходів;
доходів від діяльності заснованих об'єднанням юридичних осіб, що спрямовуються на виконання статутних цілей об'єднання;
коштів, отриманих з інших джерел, що спрямовуються на виконання статутних цілей об'єднання.
Згідно пояснень представника ОСББ "Мрія-Авдіївка", кошти ОСББ складаються лише з платежів власників квартир будинку №9 по вул.Комунальній. Тому відсутність більшої частини власників квартир, що сплачують кошти на комунальні послуги унеможливлює своєчасне виконання грошових зобов'язань відповідача перед КП "Служба єдиного замовника".
Враховуючи викладене, суд вважає, що обставини, наведені відповідачем в підтвердження свого скрутного становища, є винятковими і ускладнюють виконання рішення.
Отже, наведені обставини вказують на доцільність розстрочення рішення господарського суду та дотримання балансу інтересів сторін, реальні наміри відповідача виконати боргові зобов'язання перед позивачем, разом з цим з можливістю розстрочення, оскільки на даному етапі примусового стягнення усієї суми боргу, може привести до несприятливих наслідків діяльності підприємства відповідача і поставить під загрозу можливість відновлення становища.
Як свідчить практика Європейського суду з прав людини, яка відповідно до ст.17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини , є джерелом права, а саме рішенням Європейського суду з прав людини від 17.05.2005р. у справі Чіжов проти України (заява №6962/02) позитивним обов'язком держави є організація системи виконання рішень таким чином, щоб гарантувати виконання без жодних невиправданих затримок, і так, щоб ця система була ефективною і законодавчо, і практично, а нездатність державних органів ужити необхідних заходів для виконання рішення позбавляє гарантій, які закріплені у п.1 ст.6 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод.
Юридична особа не може посилатися на відсутність коштів, щоб не виплачувати борг, підтверджений судовим рішенням. У такому випадку не може прийняти аргумент Уряду, що визначає таку відсутність як виняткові обставини (§40 рішення Європейського суду з прав людини у справі Півень проти України від 29.06.2004р.).
Європейський суд з прав людини допускає, що затримки у виконанні рішення можуть бути обґрунтовані за окремих обставин, проте державні органи не можуть довільно посилатись на відсутність коштів як на вибачення за невиплату боргу за рішенням, а затримки не можуть бути такими, що зводять нанівець право, що захищається п.1 ст.6 Конвенції (§24 рішення Європейського суду з прав людини у справі Бакай та інші проти України від 09.11.2004р.).
Підставою для надання розстрочки виконання рішення суду є не сам по собі тяжкий матеріальний стан відповідача, а наявність вищенаведених обставин, що об'єктивно утруднюють негайне примусове виконання рішення суду та не залежать від волі сторін.
Аналіз у сукупності представлених відповідачем доказів відносно свого фінансового становища, враховуючи висновки суду відносно майнового стану позивача і відповідача та збитків через неналежне виконання останнім грошових зобов'язань, а також: врахував ступінь вини відповідача у виникненні цього спору; відсутність доказів вчинення позивачем перешкод у проведенні своєчасних розрахунків відповідачем, зумовлює висновок про те, що надання можливості розстрочити виконання рішення не призведе до істотного порушення гарантованих ст.1 Першого протоколу Конвенції про захист прав і основоположних свобод людини 1950р. прав позивача на отримання коштів і тим самим, захисту майнового права та його інтересу.
Відповідно до частини 5 ст.331 ГПК України, розстрочення та відстрочення виконання судового рішення не може перевищувати одного року з дня ухвалення такого рішення, ухвали, постанови.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що заява ОСББ "Мрія-Авдіївка" про розстрочення виконання рішення господарського суду Донецької області по справі №905/1560/18 підлягає задоволенню в межах розумного строку.
Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Керуючись статтями 129, 236-238 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,-
В И Р I Ш И В:
Позовні вимоги Комунального підприємства "Служба єдиного замовника" Авдіївської міської ради до Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Мрія-Авдіївка" за участю третьої особи , яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Акціонерного товариства "ДТЕК Донецькі електромережі" та за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Приватного підприємства "Телерадіокомпанія "Хімік" та Товариства з обмеженою відповідальністю "Онлайн Україна" про стягнення заборгованості за житлово-комунальні послуги у розмірі 12351, 82 грн. - задовольнити частково.
Стягнути з Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Мрія-Авдіївка" (86060, Донецька обл., місто Авдіївка, вул. Комунальна, будинок 9, код ЄДРПОУ 40740172) на користь Комунального підприємства "Служба єдиного замовника" Авдіївської міської ради (86060, Донецька обл., місто Авдіївка, вул.. Молодіжна, будинок 3, код ЄДРПОУ 32270664) заборгованість за житлово-комунальні послуги у розмірі 1560 (одна тисяча п'ятсот шістдесят) грн.49 коп. та витрати по сплаті судового збору у розмірі 222 грн. 60 коп.
У задоволенні решти позовних вимог - відмовити.
Заяву Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Мрія-Авдіївка" про розстрочення виконання рішення - задовольнити.
Розстрочити виконання рішення Господарського суду Донецької області по справі №905/1560/18 у сумі 1560 грн. 49 коп. строком на три місяці за наступним графіком:
- у січні 2019 року - 520 грн. 16 коп.;
- у лютому 2019 року - 520 грн. 16 коп;
- у березні 2019 року - 520 грн. 17 коп.
Рішення прийняте у нарадчій кімнаті, його вступну та резолютивну частини проголошено у судовому засіданні 12 грудня 2018 року.
Повний текст рішення складено та підписано 17 грудня 2018 року.
Після набрання рішенням законної сили видати наказ у встановленому порядку.
Рішення господарського суду Донецької області набирає законної сили за правилами, встановленими статтею 241 Господарського процесуального кодексу України та може бути оскаржене до Східного апеляційного господарського суду через господарський суд Донецької області (п.17.5 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України).
Суддя Е.В. Зекунов
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 12.12.2018 |
Оприлюднено | 18.12.2018 |
Номер документу | 78611583 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Е.В. Зекунов
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні