Постанова
від 12.12.2018 по справі 811/1392/18
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а їн и

12 грудня 2018 року м. Дніпросправа № 811/1392/18

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого - судді Білак С.В. (доповідач),суддів: Шальєвої В.А., Юрко І.В.,

за участі секретаря судового засідання: Лащенко Р.В.

представника позивача - ОСОБА_1

розглянувши у м. Дніпро у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області

на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 30.05.2018 р. в адміністративній справі №811/1392/18 (суддя у 1 інстанції Хилько Л.І., повний текст рішення складено 30.05.2018 року)

за позовом ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8

до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області треті особи: Селянське фермерське господарство "Наталка", Державне підприємство "Кропивницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою"

про визнання протиправним рішень та зобов'язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

Позивачі звернулися до суду в якому просили:

- визнати протиправними відмови відповідача у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок сільськогосподарського призначення у власність в розмірі земельної частки (паю) голові та членам СФГ "Наталка" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, загальною площею 39,0758га за рахунок земель СФГ "Наталка" за межами населеного пункту на території Ганнівської сільської ради Петрівського району Кіровоградської області, викладені у листах від 25.01.2018 р. №Т-124/0-344/0/17-18,№О-125/0-342/0/17-18, №О-126/0-341/0/17-18, №О-127/0-345/0/17-18, №О-128/0-343/0/17-18, №О-129/0-346/0/17-18, №О-130/0-347/0/17-18; зобов'язати затвердити проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок сільськогосподарського призначення у власність в розмірі земельної частки (паю) голові та членам СФГ "Наталка" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, загальною площею 39,0758га за рахунок земель СФГ "Наталка" за межами населеного пункту на території Ганнівської сільської ради Петрівського району Кіровоградської області;

- зобов'язати відповідача подати суду звіт про виконання рішення суду у строк 14 днів з дня набрання законної сили постанови Кіровоградського окружного адміністративного суду.

В обґрунтування позовних вимог зазначали, що неодноразово зверталися до відповідача із заявами щодо затвердження погодженого у встановленому порядку проекту землеустрою, проте листами щоразу їм було відмовлено з посиланням кожного разу на різні підстави.

Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 30.05.2018 р. адміністративний позов задоволено частково. Визнано протиправною відмову Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області у затвердженні проекту землеустрою, викладену в листах від 25 січня 2018 року № Т-124/0-344/0/17-18, № О-125/0-342/0/17-18, № О-126/0-341/0/17-18, № О-127/0-345/0/17-18, № О-128/0-343/0/17-18, № О-129/0-346/0/17-18 та № О-130/0-347/0/17-18. Зобов'язано Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області не пізніше 30 днів із дня набрання даним рішенням суду законної сили повторно розглянути заяву ОСОБА_4 (вх.№Т-124/0/16-18 від 16.01.2018 року), ОСОБА_8 (вх.№ О-125/0/16-18 від 16.01.2018 року), ОСОБА_6 (вх.№ О-126/0/16-18 від 16.01.2018 року), ОСОБА_3 (вх.№ О-127/0/16-18 від 16.01.2018 р.), ОСОБА_7 (вх.№ О-128/0/16-18 від 16.01.2018 року), ОСОБА_5 (вх.№ О-129/0/16-18 від 16.01.2018 р.), ОСОБА_2 (вх.№О-130/0/16-18 від 16.01.2018 р.) про затвердження проекту землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення в розмірі земельної частки (паю) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, загальною площею 39,0758 га, за рахунок земель СФГ "Наталка" (код ЄДРПОУ - 22223344) за межами населеного пункту на території Ганнівської сільської ради Петрівського району Кіровоградської області, та прийняти відповідне рішення із урахуванням висновків суду.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області подало апеляційну скаргу, в якій скаржник просить рішення суду першої інстанції скасувати, в задоволенні позову відмовити. Апеляційна скарга обґрунтована тим, що судом першої інстанції порушено норми матеріального та процесуального права.

Під час апеляційного перегляду справи, представниками сторін надано ґрунтовні пояснення щодо обставин по справі та підтримано позиції, викладені в апеляційній скарзі та запереченнях до неї.

Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів не вбачає підстав для задоволення апеляційної скарги, внаслідок наступного.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено під час апеляційного перегляду справи, що позивачі є членами СФГ "Наталка", а за останнім згідно державного акту на право постійного користування Серії КР №0000042 числилось в постійному користуванні 39,3 га с/г угідь, з яких ріллі - 39,3 га.

Розпорядженням голови Петрівської районної державної адміністрації Кіровоградської області від 21.10.2004 р. № 701-р голові СФГ "Наталка" ОСОБА_2 та членам СФГ ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_4 було надано дозволи на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю) у власність.

Розпорядженням голови Петрівської районної державної адміністрації Кіровоградської області від 25.12.2012 р. № 941-р "Про внесення змін до розпорядження голови районної державної адміністрації від 21 жовтня 2004 року № 701" вирішено надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки у розмірі земельної частки(паю)для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок земель наданих в постійне користування СФГ "Наталка" на території Ганнівської сільської ради Петрівського району Кіровоградської області наступним громадянам:

ОСОБА_9 - голова СФГ "Наталка";

ОСОБА_10 - член СФГ "Наталка";

ОСОБА_4 - член СФГ "Наталка";

ОСОБА_11 - член СФГ "Наталка";

ОСОБА_12 - член СФГ "Наталка";

ОСОБА_13 - член СФГ "Наталка";

ОСОБА_14 - член СФГ "Наталка.

На підставі зазначених вище розпоряджень і договору № 54 від 15.01.2013 про розроблення проекту землеустрою, ДП "Кропивницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" 17.05.2015 р. розроблено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок сільськогосподарського призначення у власність у розмірі земельної частки (паю) голові СФГ "Наталка" гр. ОСОБА_9 для ведення фермерського господарства та членам СФГ "Наталка" громадянам ОСОБА_10, ОСОБА_4, ОСОБА_11, ОСОБА_15, ОСОБА_13 та ОСОБА_14 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 39,0758 га за рахунок земель СФГ "Наталка" за межами населеного пункту на території Ганнівської сільської ради Петрівського району Кіровоградської області.

20.10.2015 року за вих. №31-1120-23.2525-2272/2-15 відділом Держземагентства у Петрівському районі Кіровоградської області було складено висновок про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, яким відділ погодив проект землеустрою та не заперечував проти виділення позивачам у власність земельних ділянок с/г призначення у розмірі земельної частки (паю) у власності СФГ.

15.01.2016 року на підставі погодженого проекту землеустрою було проведено державну реєстрацію земельних ділянок та присвоєно кадастрові номери даним земельним ділянкам, що підтверджено витягами з Державного земельного кадастру.

16.01.2018 року за вх.№Т-124/0/16-18, №О-125/0/16-18, №О-126/0/16-18, №О-127/0/16-18, №О-128/0/16-18, №О-129/0/16-18, №О-130/0/16-18 позивачі знов звернулись до відповідача із заявами про затвердження проекту землеустрою та передачу у власність земельних ділянок (т.1 а.с.179-202).

Розглянувши подані заяви відповідач листами від 25.01.2018 року вих. № Т-124/0-344/0/17-18, О-125/0-342/0/17-18О-126/0-341/0/17-18, О-127/0-345/0/17-18, О-128/0-343/0/17-18, О-129/0-346/0/17-18, О-130/0-347/0/17-18 відмовив позивачам у затвердженні їх проекту землеустрою.

Відмовляючи позивачам відповідач виходив з того,що за результатами перевірки поданих матеріалів встановлено, що проект землеустрою не відповідає вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, зокрема матеріали геодезичних вишукувань та землевпорядного проектування привести у відповідність до ст.50 Закону України "Про землеустрій":

- додати свідоцтво про перевірку законодавчо врегульованого засобу вимірювальної техніки згідно до п. 3.1 Вимог до технічного і технологічного забезпечення виконавців топографо-геодезичних і картографічних робіт, затверджених наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України № 65 від 11.02.2016, а саме забезпечувати регулярність повірок засобів вимірювальної техніки відповідно до Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність", статті 17 Закону України "Про топографо-геодезичну і картографічну діяльність;

- долучити відомості стосовно повірки засобів вимірювальної техніки (ст. 17 Закону України "Про топографо-геодезичну і картографічну діяльність");

- долучити вихідні данні прив'язки до державної геодезичної мережі та їх походження (Інструкції з топографічного знімання у масштабах 1:5000, 1:2000, 1:1000, 1:500);

- відсутні відомості про припинення права користування земельною ділянкою (стаття 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень) (т.1 а.с.203-209).

Так, ст. 3 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) вказує, що земельні відносини регулюються Конституцією України, вказаним Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Частиною 2 статті 22 ЗК України передбачено те, що до земель сільськогосподарського призначення належать: сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги).

При цьому, пунктом "а" частини 3 статті 22 ЗК України визначено, що землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Пунктом "в" частини 3 статті 116 ЗК України визначено, що безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених вказаним Кодексом.

Згідно ч.1 ст.121 ЗК України, громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства - не більше 2.0 гектара.

Частиною 4 статті 122 ЗК України передбачено те, що центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою вказаної статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Держгеокадастр України у своїй діяльності керується Конституцією, законами України, актами Президента України та Кабінету Міністрів України, наказами Міністерства аграрної політики та продовольства України (Мінагрополітики України), іншими актами законодавства України, дорученнями Президента України та Міністра.

Відповідно до ч. 6 ст. 118 ЗК України, громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства,ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об'єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб'єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін (ч.7 ст.118 Кодексу).

Згідно ч.8 ст.118 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.

При цьому, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність (ч.9 ст.118 Кодексу).

Згідно ч.10 цієї статті Кодексу відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.

Частиною 1 статті 50 Закону України "Про землеустрій" передбачено, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється у разі формування нової земельної ділянки (крім поділу та об'єднання) або зміни цільового призначення земельної ділянки.

За правилами ч.ч.2-3 ст.50 цього Закону, проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються та затверджуються в порядку, встановленому Земельним кодексом України.

Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок включають:

завдання на розроблення проекту землеустрою;

пояснювальну записку;

копію клопотання (заяви) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у разі формування та/або зміни цільового призначення земельної ділянки за рахунок земель державної чи комунальної власності);

рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у випадках, передбачених законом);

письмову згоду землевласника (землекористувача), засвідчену нотаріально (у разі викупу (вилучення) земельної ділянки в порядку, встановленому законодавством), або рішення суду;

довідку з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями;

матеріали геодезичних вишукувань та землевпорядного проектування (у разі формування земельної ділянки);

відомості про обчислення площі земельної ділянки (у разі формування земельної ділянки);

копії правовстановлюючих документів на об'єкти нерухомого майна для об'єктів будівництва, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об'єктів з середніми та значними наслідками, які розташовані на земельній ділянці;

розрахунок розміру втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва (у випадках, передбачених законом);

розрахунок розміру збитків власників землі та землекористувачів (у випадках, передбачених законом);

акт приймання-передачі межових знаків на зберігання (у разі формування земельної ділянки);

акт перенесення в натуру (на місцевість) меж охоронних зон, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон і зон особливого режиму використання земель за їх наявності (у разі формування земельної ділянки);

перелік обмежень у використанні земельних ділянок;

викопіювання з кадастрової карти (плану) або інші графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки (у разі формування земельної ділянки);

кадастровий план земельної ділянки;

матеріали перенесення меж земельної ділянки в натуру (на місцевість) (у разі формування земельної ділянки);

матеріали погодження проекту землеустрою.

проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок включають також і акт встановлення та узгодження зовнішніх меж земельної ділянки, акт приймання-передачі межових знаків на зберігання, кадастровий план земельної ділянки.

Конституцією України закріплено, що держава забезпечує захист прав усіх суб'єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки; усі суб'єкти права власності рівні перед законом (ч.4 ст.13); право власності на землю гарантується, воно набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону (ч.2 ст.14).

Таким чином, Земельним кодексом України передбачено механізм безоплатної передачі земель сільськогосподарського призначення у власність і вичерпні підстави для відмови в цьому, а отже суд першої інстанції вірно зазначив, що відповідач не мав права відмовляти у затверджені проекту землеустрою для відведення земельної ділянки у власність з підстав, які не передбачені Земельним кодексом України.

Крім того, відмова у затвердженні проекту землеустрою можлива лише у випадку відсутності його погодження в порядку статті 186-1 Земельного кодексу України. Жодних інших правових підстав для відмови у затвердженні проекту землеустрою після його погодження в порядку статті 186-1 Кодексу, норми статті 118 Земельного кодексу України не містять.

З огляду на означене, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, що відмова Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, викладена у листі від 25.01.2018 року вих.№Т-124/0-344/0/17-18, О-125/0-342/0/17-18, О-126/0-341/0/17-18, О-127/0-345/0/17-18, О-128/0-343/0/17-18, №О-129/0-346/0/17-18, №О-130/0-347/0/17-18 є протиправною, а викладені у них підстави не передбачені чинним законодавством України.

Так, листи не містить визначених ст. 118 Земельного кодексу України підстав для відмови у задоволенні заяв позивачів та вмотивованої відмови у затверджені погодженого проекту.

При цьому колегія суддів зазначає, що судом першої інстанції вірно враховано положення КАС України та позицію Верховного Суду України, викладену в постанові від 18.03.2014 року № 21-11а14, та зобов'язано відповідача повторно розглянути заяви від 16.01.2018 р. вх.№ Т-124/0/16-18, №О-125/0/16-18, №О-126/0/16-18, №О-127/0/16-18, №О-128/0/16-18, №О-129/0/16-18, №О-130/0/16-18 та прийняти рішення відповідно до вимог чинного земельного законодавства.

З урахуванням викладеного колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення ухвалено з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення не вбачається.

Керуючись ст. ст. 6, 7, 8, 9, 242, 243, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 30.05.2018 р. в адміністративній справі №811/1392/18 за позовом ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8 до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області треті особи: Селянське фермерське господарство "Наталка", Державне підприємство "Кропивницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" про визнання протиправним рішень та зобов'язання вчинити певні дії - залишити без задоволення.

Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 30.05.2018 р. в адміністративній справі №811/1392/18 - залишити без змін.

Вступна та резолютивна частини постанови складені в нарадчій кімнаті та проголошені в судовому засіданні 12 грудня 2018 року, в повному обсязі постанова виготовлена 17 грудня 2018 року.

Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду у строки, визначені ст. 329 КАС України.

Головуючий - суддя С.В. Білак

суддя В.А. Шальєва

суддя І.В. Юрко

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.12.2018
Оприлюднено19.12.2018
Номер документу78623576
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —811/1392/18

Постанова від 12.12.2018

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

Ухвала від 11.06.2019

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Л.І. Хилько

Ухвала від 11.06.2019

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Л.І. Хилько

Ухвала від 11.06.2019

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Л.І. Хилько

Ухвала від 11.06.2019

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Л.І. Хилько

Ухвала від 11.06.2019

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Л.І. Хилько

Ухвала від 11.06.2019

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Л.І. Хилько

Ухвала від 11.06.2019

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Л.І. Хилько

Ухвала від 30.05.2019

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Л.І. Хилько

Ухвала від 30.05.2019

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Л.І. Хилько

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні