Рішення
від 11.12.2018 по справі 0840/3261/18
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

11 грудня 2018 року Справа № 0840/3261/18 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі

головуючого судді Лазаренка М.С.,

за участю секретаря судового засідання Новікової Д.А.,

за участю:

представників позивача Баркова В.О.

представника відповідача Бакум Д.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Зерностройсервіс" (69002, м. Запоріжжя, вул. Крива бухта, буд. 2, код ЄДРПОУ 35842866)

до Міжрайонного управління у Запорізькому районі та м. Запоріжжі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області (69095, м. Запоріжжя, вул. Українська, буд. 50, код ЄДРПОУ 39999808)

про визнання незаконною бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

10 серпня 2018 року до Запорізького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Зерностройсервіс" (далі - позивач, ТОВ "Зерностройсервіс") до Міжрайонного управління у Запорізькому районі та м. Запоріжжі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області (далі - відповідач) в якому позивач, з урахуванням уточнених позовних вимог, просить суд:

- визнати незаконною бездіяльність відповідача, яка полягає у ненаданні позивачу Витягу з нормативно грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:01:013:0045;

- зобов'язати відповідача видати позивачу вказаний Витяг, через Центр надання адміністративних послуг Запорізької міської ради.

Ухвалою суду від 15 серпня 2018 року позовну заяву було залишено без руху та надано строк для усунення її недоліків. 22 серпня позивачем були надані документи на виконання вимог ухвали суду.

Ухвалою суду від 23 серпня 2018 року відкрито загальне позовне провадження у справі.

Ухвалою суду від 25 вересня 2018 року відкладено підготовче судове засідання у справі.

Ухвалою суду від 23 жовтня 2018 року відкладено підготовче судове засідання у справі.

Ухвалою суду від 14 листопада 2018 року закрито підготовче провадження та призначено розгляд справи по суті 11 грудня 2018 року.

У судовому засіданні 11 грудня 2018 року оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що у зв'язку із придбанням об'єктів нерухомості за адресою: м. Запоріжжя, вул. Крива бухта, буд. 2, ТОВ "Зерностройсервіс" звернулось до Запорізької міської ради з метою оформленням в оренду земельної ділянки (кадастровий номер 2310100000:01:013:0045) та укладанням договору оренди. Зазначає, що позивачем був замовлений Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-2301630252015 від 27 серпня 2015 року та на підставі цього витягу було розроблено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), затверджено її на сесії Запорізької міської ради та отримано рішення Запорізької міської ради від 25 травня 2016 року № 54/103. Вказує, що 23 липня 2018 року позивач звернувся до відповідача через Центр надання адміністративних послуг м. Запоріжжя Запорізької міської ради із письмовою заявою про отримання Витягу про нормативно грошову оцінку земельної ділянки, але і на момент звернення до суду ані поштою, ані особисто позивачу витяг не надавався та, відповідно, він не має можливості укласти договір оренди земельної ділянки із Запорізькою міською радою. Вважає таку бездіяльність Міжрайонного управління у Запорізькому районі та м. Запоріжжі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області незаконною, оскільки на відповідача згідно законодавства покладено обов'язок надавати таку інформацію.

У судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги та просив їх задовольнити з підстав, викладених у позовній заяві.

19 вересня 2018 року від відповідача надійшов відзив на адміністративний позов (вх. № 29461), в якому зазначає, що оскільки у поданій заявником заяві не було зазначене цільове призначення земельної ділянки відповідно до Класифікації видів цільового призначення земель, то інформація у відповідному розділі заяви про надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки підлягає уточненню/корегуванню. Про що було зазначено у листі-відповіді Міськрайонного управління № 2654/207-18 від 16 серпня 2018 року. Дана позиція відповідача обумовлена тим, що заявником у графі "цільове призначення земель" зазначено вид функціонального використання земельної ділянки, а відтак у відповідача немає законних підстав для видачі витягу. Крім того, зазначено про в листі-відповіді доводилось до відома про те, що 17 липня 2018 року Орджонікідзевським районним судом м. Запоріжжя по справі № 335/10529/17 визнано протиправним та нечинним рішення Запорізької міської ради № 7 від 30 червня 2015 року "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя" та вказано, що на теперішній час справа направлена до суду апеляційної інстанції. З метою попередження можливих негативних наслідків, пов'язаних з втратою чинності рішення Запорізької міської ради, заявнику запропоновано звернутись з відповідною заявою після вирішення вищевказаної справи по суті.

Представник відповідача заперечувала проти позову та просила відмовити в його задоволенні з викладених у відзиві підстав.

Розглянувши матеріали та з'ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, судом встановлено наступне.

У зв'язку із придбанням об'єктів нерухомості за адресою: м. Запоріжжя, вул. Крива бухта, буд. 2, ТОВ "Зерностройсервіс" звернулось до Запорізької міської ради з метою оформленням в оренду земельної ділянки (кадастровий номер 2310100000:01:013:0045) та укладанням договору оренди.

ТОВ "Зерностройсервіс" був замовлений Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-2301630252015 від 27 серпня 2015 року та на підставі цього витягу було розроблено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), затверджено її на сесії Запорізької міської ради та отримано рішення Запорізької міської ради від 25 травня 2016 року № 54/103.

23 липня 2018 року позивач звернувся до відповідача через Центр надання адміністративних послуг м. Запоріжжя Запорізької міської ради із письмовою заявою про отримання Витягу про нормативно грошову оцінку земельної ділянки.

До заяви позивачем були надані:

- витяг з Генерального плану м. Запоріжжя, отриманий від Департаменту архітектури та містобудування Запорізької міської ради, із зазначенням розташування земельної ділянки в зоні санітарної охорони;

- довідка, видана ДП "Український державний науково-дослідний та виробничий інститут інженерно-технічних і екологічних вишукувань "УкрНІІНТІЗ" Міністерства регіонального розвитку, будівництва і житлово-комунального господарства України, відповідно до якої у березні-квітні 2018 року було фахівцями інституту було проведено дослідження відносно земельної ділянки позивача та з'ясовано, що ця земельна ділянка знаходиться у зоні залягання ґрунтових вод на глибіні 1,72 м.

На момент звернення до суду ані поштою, ані особисто позивачу витяг не надавався та, відповідно, він не має можливості укласти договір оренди земельної ділянки із Запорізькою міською радою.

Вважає бездіяльність відповідача незаконною, позивач звернувся із цим позовом до суду за захистом своїх прав.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд виходить з наступних приписів законодавства.

Правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні визначено Законом України "Про оцінку земель" від 11 грудня 2003 року № 1378-IV (далі - Закон № 1378-IV). Преамбулою даного Закону передбачено, що він спрямований на регулювання відносин, пов'язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб'єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель.

Відповідно до статті 1 Закону № 1378-IV нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель (стаття 5 Закону № 1378-IV).

Відповідно до статті 18 Закону № 1378-IV нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель (абзац 2 статті 20 Закону № 1378-IV).

Частиною 3 статті 23 Закону № 1378-IV визначено, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

З аналізу норм діючого законодавства вбачається, що Закон України "Про оцінку земель" не містить будь-яких обмежень щодо використання нормативної грошової оцінки, яка була проведена понад строків, встановлених статтею 18 цього Закону.

Постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року № 5 "Про утворення територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру" утворено як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру за переліком, зокрема, Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області.

Наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17 листопада 2016 року № 308 затверджено Положення про Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області (далі - Положення № 308), пунктом 1 якого визначено, що Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області (далі - Головне управління) є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та їй підпорядковане.

Пунктом 3 Положення № 308 передбачено, що завданням Головного управління є реалізація повноважень Держгеокадастру на території Запорізької області, а згідно підпункту 4 пункту 4 Положення № 308 Головне управління відповідно до покладених на нього завдань надає адміністративні послуги згідно із законом у відповідній сфері.

Згідно додатку № 3 до постанови Кабінету Міністрів України від 01 серпня 2011 року № 835 "Деякі питання надання державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру та її територіальними органами адміністративних послуг" видача витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки належить до переліку адміністративних послуг, що надаються територіальними органами Держгеокадастру на безоплатній основі.

Відповідно до пункту 2-1 Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 року № 213, дані за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, що видається територіальним органом Держгеокадастру за місцезнаходженням земельної ділянки у строк, що не перевищує трьох робочих днів з дати надходження відповідної заяви.

З даних правових норм вбачається, що саме до повноважень Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області входить надання адміністративних послуг на території Запорізької області, серед яких видача витягу з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки. Підставою для видачі витягу є відповідна заява землевласника або землекористувача. Нормами діючого законодавства не встановлено будь-якого обмеження щодо здійснення зазначеного обов'язку.

Суд звертає увагу на те, що при видачі витягу з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки територіальне управління Держгеокадастру зобов'язане використовувати відомості нормативної грошової оцінки земельних ділянок, затвердженої відповідною сільською, селищною, міською радою, оскільки таке рішення є обов'язковим до виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади. Витяг є технічним розрахунком, який заповнюється виключно на підставі відповідного рішення органу місцевого самоврядування та наявної технічної документації на земельну ділянку, тому при заповненні витягу територіальний орган Держгеокадастру не наділений повноваженнями перевіряти обґрунтованість визначення показників нормативної грошової оцінки земельної ділянки та, відповідно, відмовляти у наданні витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок.

Водночас, як вже зазначалось вище, нормами діючого законодавства не передбачено жодних підстав для відмови у видачі територіальними органами Держгеокадастру витягів з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельних ділянок.

З матеріалів справи слідує, що ТОВ "Зерностройсервіс" звернулось до Запорізької міської ради з метою оформлення в оренду земельної ділянки за кадастровим номером 2310100000:01:013:0045, яка розташована за адресою: м. Запоріжжя, вул. Крива бухта, буд. 2. Позивачем 23 липня 2018 року подано відповідачу, через Центр надання адміністративних послуг, заяву про надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку цієї земельної ділянки.

З наданої відповідачем відповіді № 2654/207-18 від 16 серпня 2018 року слідує, що надання витягу з технічної документації про нормативно грошову оцінку на вищевказану земельну ділянку неможливо, оскільки позивачем неправильно оформлена заява на видачу такого витягу.

Тобто, відповідачем не заперечується наявність у ТОВ "Зерностройсервіс" права на отримання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, а у відповідача - повноважень на видачу такого витягу, а вказується на невідповідність поданої заяви.

Таким чином, зазначення Міжрайонним управлінням у Запорізькому районі та м. Запоріжжі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області у листі № 2654/207-18 від 16 серпня 2018 року підстав відсутності можливості надати витяг з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки не відповідає вимогам Закону України "Про оцінку земель", Положенню про Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області, постанові Кабінету Міністрів України від 01 серпня 2011 року № 835 "Деякі питання надання державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру та її територіальними органами адміністративних послуг" та Методиці нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 року № 213.

Більш того, суд зазначає, що рішення Запорізької міської ради № 7 від 30 червня 2015 року "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя" залишено в силі з огляду на те, що позивач по справі № 335/10529/17 подав до апеляційного суду заяву про відмову від позову, яка була прийнята судом та рішення Орджонікідзевського районного суду м. Запоріжжя від 17 липня 2017 року визнано нечинним.

Згідно частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Підсумовуючи викладене, суд приходить до висновку, що не надавши ТОВ "Зерностройсервіс" за його заявою витяг з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки, яка розташована за адресою: м. Запоріжжя, вул. Крива бухта, буд. 2, кадастровий номер 2310100000:01:013:0045, Міжрайонне управлінням у Запорізькому районі та м. Запоріжжі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області не виконала покладеного на нього обов'язку, тобто, допустила бездіяльність, у зв'язку з чим позовні вимоги ТОВ "Зерностройсервіс" в частині визнання незаконною бездіяльність відповідача щодо невидачі витягу з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки є обґрунтованими.

Щодо вимоги позивача зобов'язати відповідача видати позивачу витяг з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки суд зазначає, що право на прийняття того чи іншого рішення про видачу особі витягу з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки, є виключним правом відповідача. Тож зобов'язання відповідача прийняти те чи інше рішення, за результатами розгляду заяви позивача, буде втручанням суду в дискреційні повноваження органу державного управління, що є недопустимим.

Таким чином, у задоволенні позову, в частині зобов'язання відповідача видати позивачу витяг з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки, необхідно відмовити.

З огляду на зазначене, суд вважає за необхідне позов задовольнити частково та зобов'язати Міжрайонне управління у Запорізькому районі та м. Запоріжжі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області повторно розглянути заяву ТОВ "Зерностройсервіс" від 23 липня 2018 року про надання позивачу витягу з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки, з урахуванням правової оцінки наданої судом у цьому рішенні.

Частиною 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Частиною 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

За сукупністю наведених обставин суд дійшов висновку, що заявлений адміністративний позов належить задовольнити частково.

Суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі (частина 1 статті 143 Кодексу адміністративного судочинства України).

Відповідно до частини 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Матеріалами справи встановлено факт сплати судового збору у розмірі 1762,00 грн., що підтверджується платіжним дорученням від 06 серпня 2018року № 267 (а.с. 3).

Керуючись статтями 2, 9, 77, 139, 143, 243-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Зерностройсервіс" (69002, м. Запоріжжя, вул. Крива бухта, буд. 2, код ЄДРПОУ 35842866) до Міжрайонного управління у Запорізькому районі та м. Запоріжжі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області (69095, м. Запоріжжя, вул. Українська, буд. 50, код ЄДРПОУ 39999808) про визнання незаконною бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Визнати незаконною бездіяльність Міжрайонного управління у Запорізькому районі та м. Запоріжжі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області щодо не розгляду заяви Товариства з обмеженою відповідальністю "Зерностройсервіс" від 23 липня 2018 року.

Зобов'язати Міжрайонне управління у Запорізькому районі та м. Запоріжжі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Зерностройсервіс" від 23 липня 2018 року.

В решті позовних вимог відмовити.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Зерностройсервіс" судовий збір у розмірі 881,00 грн. (вісімсот вісімдесят одна гривня 00 копійок) за рахунок бюджетних асигнувань Міжрайонного управління у Запорізькому районі та м. Запоріжжі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його (її) проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення у повному обсязі виготовлено та підписано 17 грудня 2018 року.

Суддя М.С. Лазаренко

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.12.2018
Оприлюднено22.12.2018
Номер документу78657025
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —0840/3261/18

Ухвала від 17.12.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Лазаренко Максим Сергійович

Рішення від 11.12.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Лазаренко Максим Сергійович

Рішення від 11.12.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Лазаренко Максим Сергійович

Ухвала від 14.11.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Лазаренко Максим Сергійович

Ухвала від 23.10.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Лазаренко Максим Сергійович

Ухвала від 25.09.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Лазаренко Максим Сергійович

Ухвала від 23.08.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Лазаренко Максим Сергійович

Ухвала від 15.08.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Лазаренко Максим Сергійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні