Справа № 815/3079/18
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 грудня 2018 року Одеський окружний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Левчук О.А.,
за участю секретаря Балабан М.К.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Приозерненської сільської ради Кілійського району Одеської області про визнання протиправним та скасування рішення, визнання незаконним звільнення, поновлення на посаді, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з даним позовом та просить визнати протиправним та скасувати рішення Приозерненської сільської ради Кілійського району Одеської області від 24.05.2018 року № 261-XXV-VII «Про дострокове припинення повноважень Приозерненського сільського голови ОСОБА_1М.» ; визнати незаконним звільнення ОСОБА_1 з публічної служби в органах місцевого самоврядування - з виборної посади Приозерненського сільського голови Кілійського району Одеської області; поновити ОСОБА_1 на роботі на посаді Приозерненського сільського голови Кілійського району Одеської області; стягнути з Приозерненської сільської ради Кілійського району Одеської області на користь ОСОБА_1 середнього заробітку за весь час вимушеного прогулу без урахування податків та обов'язкових платежів, що підлягають відрахуванню із заробітної плати; звернути рішення суду до негайного виконання в частині поновлення ОСОБА_1 на посаді Приозерненського сільського голови Кілійського району Одеської області та виплати суми середнього заробітку за один місяць.
В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що жодної правової підстави, передбаченої ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні на момент прийняття оскаржуваного рішення не існувало. Жодних судових рішень про визнання розпоряджень чи дій позивача незаконними не існує. Приозерненська сільська рада Кілійського району Одеської області прийняла рішення про дострокове припинення повноважень без будь-якого обґрунтування такого рішення, спираючись не на позицію виборців, які не висловлювали недовіру обраному ними сільському голові, а лише на суб'єктивних думках окремих депутатів. Такий підхід до вирішення питання про дострокове припинення повноважень не ґрунтується на вимогах закону, порушує його порядок та права ОСОБА_1
Представником Приозерненської сільської ради Кілійського району Одеської області до суду надано відзив на позовну заяву, в якому представник відповідача зазначає, що протягом усього часу виконання повноважень сільським головою ОСОБА_1 жодного разу не виконано обов'язок покладений на неї ст.. 42, 75 ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні - не виконано обов'язок щодо звітування про результати діяльності перед сільською радою та територіальною громадою. Нехтування зазначеними обов'язками негативно впливало на роботу усієї сільської ради та підривало довіру територіальної громади до сільського голови та сільської ради. Під час обговорення питання «Про дострокове припинення повноважень Приозерненського сільського голови ОСОБА_1М.»були обговорені порушення сільським головою посадових обов'язків, яке викладено в протоколі засідання ради. Процедура прийняття рішення та кворум прийняття рішення «Про дострокове припинення повноважень Приозерненського сільського голови ОСОБА_1М.» була повністю дотримана. Крім того, 08.07.2018 року відбувся збір жителів села Приозерне, де обговорювалось рішення Приозерненської сільської ради Кілійського району Одеської області від 24.05.2018 року № 261-XXV-VII «Про дострокове припинення повноважень Приозерненського сільського голови ОСОБА_1М.» ., яке підтримано жителями села.
Представником позивача до суду надано відповідь на відзив, в якому представник позивача зазначив, що з моменту набуття повноважень Приозерненського сільського голови ОСОБА_1 щорічно звітувала про свою роботу на пленарних засіданнях сільської ради. Крім того, вимоги депутатів про звітування сільського голови протягом строку роботи ОСОБА_1 не надходило. Доводи щодо нехтування ОСОБА_1 посадовими обов'язками є голослівними та не підтверджено жодним доказом. Крім того, пропозицію щодо припинення повноважень ОСОБА_1 висунуло лише двоє депутатів, той факт, що за вказане рішення проголосувало 11 депутатів не свідчить про те, що всі 11 депутатів ініціювали вказане питання.
Представником Приозерненської сільської ради Кілійського району Одеської області до суду надано заперечення, в яких представник відповідача вказує, що протягом усього часу виконання повноважень сільського голови ОСОБА_1 жодного разу не виконала обов'язок покладений на неї ст.. 42, 75 ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні . Факти, які викладені у відповіді на відзив є надуманими та неправдивими, а на їх підтвердження не надано жодних доказів.
Ухвалою суду від 27 червня 2018 року по справі № 815/3079/18 відкрито загальне позовне провадження та призначено підготовче судове засідання.
Ухвалою суду від 18 липня 2018 року продовжено строк підготовчого провадження.
Ухвалою суду від 24 вересня 2018 року закрито підготовче провадження і призначено справу до судового розгляду по суті.
В судовому засіданні позивач та представник позивача позовні вимоги підтримали, просили адміністративний позов задовольнити в повному обсязі.
Представник відповідача проти позовних вимог заперечував в повному обсязі, просив відмовити в їх задоволенні.
Вивчивши матеріали справи, дослідивши та проаналізувавши надані докази, суд встановив наступне.
28 жовтня 2015 року постановою Приозерненської сільської виборчої комісії № 31 ОСОБА_1 визнано обраною Приозерненським сільським головою Кілійського району Одеської області (а.с. 85 т. 1).
12 листопада 2015 року рішенням Приозерненської сільської ради Кілійського району Одеської області № 02-І-IVприйнято до відома постанову Приозерненської сільської виборчої комісії від 28.10.2015 року № 31 про обрання Приозерненським сільським головою ОСОБА_1 та визнано її повноваження (а.с. 71 т. 1).
12 листопада 2015 року ОСОБА_1 прийняла присягу посадової особи місцевого самоврядування, про що в її трудовій книжці зроблено запис (а.с. 23-30, 81 т. 1).
14 травня 2018 року секретарем виконавчого комітету Приозерненської сільської ради винесено розпорядження по скликання XXV позачергової сесії Приозерненської сільської ради на 24.05.2018 року (а.с. 72 т. 1).
24 травня 2018 року рішенням Приозерненської сільської ради Кілійського району Одеської області № 261-XXV-VII висловлено недовіру Приозерненському сільському голові ОСОБА_1 та достроково припинено повноваження з 24.05.2018 року (а.с. 68 т. 1).
Відповідно до ст. 140 Конституції України місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Особливості здійснення місцевого самоврядування в містах Києві та Севастополі. Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи. Органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, є районні та обласні ради. Питання організації управління районами в містах належить до компетенції міських рад. Сільські, селищні, міські ради можуть дозволяти за ініціативою жителів створювати будинкові, вуличні, квартальні та інші органи самоорганізації населення і наділяти їх частиною власної компетенції, фінансів, майна.
Згідно ст. 141 Конституції України до складу сільської, селищної, міської, районної, обласної ради входять депутати, які обираються жителями села, селища, міста, району, області на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Строк повноважень сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, депутати якої обрані на чергових виборах, становить п'ять років. Припинення повноважень сільської, селищної, міської, районної, обласної ради має наслідком припинення повноважень депутатів відповідної ради. Територіальні громади на основі загального, рівного, прямого виборчого права обирають шляхом таємного голосування відповідно сільського, селищного, міського голову, який очолює виконавчий орган ради та головує на її засіданнях. Строк повноважень сільського, селищного, міського голови, обраного на чергових виборах, становить п'ять років. Чергові вибори сільських, селищних, міських, районних, обласних рад, сільських, селищних, міських голів відбуваються в останню неділю жовтня п'ятого року повноважень відповідної ради чи відповідного голови, обраних на чергових виборах. Статус голів, депутатів і виконавчих органів ради та їхні повноваження, порядок утворення, реорганізації, ліквідації визначаються законом. Голова районної та голова обласної ради обираються відповідною радою і очолюють виконавчий апарат ради.
Відповідно до ст. 12 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні сільський, селищний, міський голова є головною посадовою особою територіальної громади відповідно села (добровільного об'єднання в одну територіальну громаду жителів кількох сіл), селища, міста. Сільський, селищний, міський голова обирається відповідною територіальною громадою на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування в порядку, визначеному законом, і здійснює свої повноваження на постійній основі. Строк повноважень сільського, селищного, міського голови, обраного на чергових місцевих виборах, визначається Конституцією України. Сільський, селищний, міський голова очолює виконавчий комітет відповідної сільської, селищної, міської ради, головує на її засіданнях. Сільський, селищний, міський голова не може бути депутатом будь-якої ради, суміщати свою службову діяльність з іншою посадою, в тому числі на громадських засадах, займатися іншою оплачуваною (крім викладацької, наукової і творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту) або підприємницькою діяльністю. На сільських, селищних, міських голів поширюються повноваження та гарантії депутатів рад, передбачені законом про статус депутатів рад, якщо інше не встановлено законом.
Відповідно до ч. 1 ст. 42 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні повноваження новообраного сільського, селищного, міського голови починаються з моменту складення ним присяги відповідно до Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування" на пленарному засіданні відповідної сільської, селищної, міської ради, на якому відповідною територіальною виборчою комісією були оголошені рішення щодо його обрання та реєстрації. Повноваження сільського, селищного, міського голови закінчуються в день відкриття першої сесії відповідної сільської, селищної, міської ради, обраної на наступних чергових місцевих виборах, або, якщо рада не обрана, з моменту вступу на цю посаду іншої особи, обраної на наступних місцевих виборах, крім випадків дострокового припинення його повноважень відповідно до частин першої та другої статті 79 цього Закону.
Згідно ст. 79 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні повноваження сільського, селищного, міського голови, вважаються достроково припиненими у разі: 1) його звернення з особистою заявою до відповідної ради про складення ним повноважень голови; 2) припинення його громадянства; 3) набрання законної сили обвинувальним вироком щодо нього; 3 -1 ) набрання законної сили рішенням суду про притягнення його до відповідальності за правопорушення, пов'язане з корупцією, яким накладено стягнення у виді позбавлення права займати посади або займатися діяльністю, що пов'язані з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування; 4) відкликання з посади за народною ініціативою; 5) визнання його судом недієздатним, безвісно відсутнім або оголошення таким, що помер; 6) його смерті.
Повноваження сільського, селищного, міського голови можуть бути також достроково припинені, якщо він порушує Конституцію або закони України, права і свободи громадян, не забезпечує здійснення наданих йому повноважень. Повноваження сільського, селищного, міського голови можуть бути достроково припинені також у випадках, передбачених законами України Про військово-цивільні адміністрації , Про правовий режим воєнного стану .
Повноваження сільського, селищного, міського голови за наявності підстав, передбачених абзацом першим частини другої цієї статті, можуть бути припинені достроково за рішенням місцевого референдуму або за рішенням відповідної ради, прийнятим шляхом таємного голосування не менш як двома третинами голосів депутатів від загального складу ради. Порядок проведення місцевого референдуму щодо дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови визначається законом про місцеві референдуми.
Згідно п. 10, 16 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, зокрема, прийняття рішення про недовіру сільському, селищному, міському голові; прийняття рішення щодо дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови у випадках, передбачених цим Законом.
Відповідно до ст. 46 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради. Наступні сесії ради скликаються: сільської, селищної, міської - відповідно сільським, селищним, міським головою; районної у місті, районної, обласної - головою відповідної ради. Сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць. У разі немотивованої відмови сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті, районної, обласної ради або неможливості його скликати сесію ради сесія скликається: сільської, селищної, міської ради - секретарем сільської, селищної, міської ради; районної у місті, районної, обласної ради - відповідно заступником голови районної у місті, районної ради чи першим заступником, заступником голови обласної ради. У цих випадках сесія скликається: 1) якщо сесія не скликається сільським, селищним, міським головою (головою районної у місті, районної, обласної ради) у строки, передбачені цим Законом; 2) якщо сільський, селищний, міський голова (голова районної у місті, районної, обласної ради) без поважних причин не скликав сесію у двотижневий строк після настання умов, передбачених частиною сьомою цієї статті. Сесія сільської, селищної, міської, районної у місті ради повинна бути також скликана за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради, а сесія районної, обласної ради - також за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради або голови відповідної місцевої державної адміністрації. Рішення про скликання сесії ради відповідно до частин четвертої, шостої та восьмої цієї статті доводиться до відома депутатів і населення не пізніш як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках - не пізніш як за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд ради. Сесію сільської, селищної, міської ради відкриває і веде відповідно сільський, селищний, міський голова, а у випадках, передбачених частиною шостою цієї статті, - секретар ради; сесію районної у місті, районної, обласної ради - голова ради або відповідно заступник голови районної у місті, районної ради чи перший заступник, заступник голови обласної ради. У випадку, передбаченому частиною восьмою цієї статті, сесію відкриває за дорученням групи депутатів, з ініціативи якої скликана сесія, один з депутатів, що входить до її складу, а веде за рішенням ради - один з депутатів цієї ради. Сесія ради є повноважною, якщо в її пленарному засіданні бере участь більше половини депутатів від загального складу ради.
Згідно п. 1 розділу 3 Регламенту роботи Приозерненської сільської ради, затвердженого рішенням від 17.12.2015 року № 10-ІІ- VІІ, сільська рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також постійних засідань ради. Сесія ради скликається за необхідністю, але не менше одного разу на квартал. У разі неможливості або невмотивованої відмови сільського голови скликати сесію, сесію скликає секретар сільської ради. Перелік цих випадків передбачений Законом.
Таким чином, законодавством України, що регулює спірні правовідносини, та Регламентом визначено виключні випадки, за яких секретар селищної ради може скликати сесію ради, а саме - 1) якщо сесія не скликається сільським, селищним, міським головою (головою районної у місті, районної, обласної ради) у строки, передбачені цим Законом; 2) якщо сільський, селищний, міський голова (голова районної у місті, районної, обласної ради) без поважних причин не скликав сесію у двотижневий строк після настання умов, передбачених частиною сьомою цієї статті.
Так, з матеріалів справи вбачається, що XXV позачергова сесія Приозерненської сільської ради скликана розпорядженням секретаря Приозерненської сільської ради ОСОБА_2 (а.с.72 т. 1).
Разом з тим, матеріали справи не містять будь-яких доказів на підтвердження відмови (ухилення) ОСОБА_1 від скликання сесії сільської ради або не скликання нею сесії без поважних причин у двотижневий строк після звернення не менш як однієї третини депутатів від загального складу ради.
Таким чином, Приозерненською сільською радою Кілійського району Одеської області порушено процедуру скликання XXV позачергової сесії Приозерненської сільської ради.
Відповідно до п. 5 розділу І Регламенту роботи Приозерненської сільської ради, затвердженого рішенням від 17.12.2015 року № 10-ІІ-VІІ, повноваження Приозерненської сільської ради, сільського голови, виконавчої комітету ради можуть бути припинені достроково у випадках, передбачених Законом.
Згідно п. 1 розділу 3 Регламенту проекти рішень з основних питань, інші документи та матеріали з питань, які передбачається внести на розгляд ради, доводяться до відома депутатів за їх вимогою, не пізніше як за три дні до відкриття сесії.
Відповідно до п. 2 розділу 3 Регламенту питання, які вносяться на розгляд ради, можуть запропонувати сільський голова, постійні комісії, депутати, виконавчі комітети сільської ради, голова районної, обласної державної адміністрації, голови районної, обласної ради, загальні збори громадян. Для розгляду сесією сільської ради запропонованих питань пропозиції про їх зміну або уточнення формулювання, пропозицій про додаткові питання, які вносяться на розгляд ради, надаються сільському голові з повним обсягом матеріалів не пізніше як за 10 днів до початку роботи сесії. Сільський голова розглядає подані пропозиції з урахуванням думки відповідної постійної комісії, приймає рішення про врахування пропозиції або її відхилення ,інформує на сесії депутатів сільської ради про пропозиції, які надійшли щодо порядку денного сесійного засідання. Остаточний порядок денний затверджується сільською радою на пленарному засіданні відкритим голосуванням більшістю голосів від загальної кількості присутніх. Доповідь, інформація, довідковий матеріал та проект рішення з питань, що вносяться на розгляд сесії, готують постійні комісії в межах їхньої компетенції, депутати або комісії з підготовки питань, які утворюються розпорядженням сільського голови або рішенням ради, виконавчим комітетом. Під час підготовки питань, що відносяться на розгляд сесії сільської ради, враховуються думки та пропозиції виборців Приозерненскої територіальної громади. Проект рішень сільської ради з основних питань розглядаються постійними комісіями.
Разом з тим, відповідачем не доведено дотримання наведеного порядку прийняття рішення про дострокове припинення повноважень селищного голови, зокрема не надано письмової заяви про дострокове припинення повноважень, не доведено, що таке питання попередньо розглядалось постійними комісіями ради, виконавчим комітетом, виконавчими органами ради із прийняттям відповідних обґрунтованих рішень.
Також, як вбачається з протоколу XXV позачергової сесії VІІ Приозерненської сільської ради Кілійського району Одеської області № 25 депутатами сільської ради ОСОБА_3 та ОСОБА_4 запропоновано внести в порядок денний питання про дострокове припинення повноважень Приозерненського сільського голови ОСОБА_1 (а.с. 53-60).
Крім того, після внесення пропозиції про внесення в порядок денний питання про дострокове припинення повноважень Приозерненського сільського голови ОСОБА_1, вказане питання поставлено на голосування, в результаті якого за проголосували - 11, проти - 2, утримались - 0.
Разом з тим, після голосування в порядок денний було внесено питання про висування голові Приозерненської сільської ради ОСОБА_1 недовіри, а не щодо дострокового припинення повноважень.
При цьому, як вбачається з протоколу XXV позачергової сесії VІІ Приозерненської сільської ради Кілійського району Одеської області № 25 на порядок денний сесії та голосування знову висунуто питання щодо дострокового припинення повноважень Приозерненського сільського голови ОСОБА_1
Також, як вбачається з протоколу підсумків голосування лічильної комісії від 24.05.2018 року, лічильною комісією здійснювався підрахунок голосів депутатів Приозерненської сільської ради з питання висловлення недовіри.
Крім того, згідно протоколу лічильної комісії Приозерненської сільської ради за висловлення недовіри Приозерненському сільському голові ОСОБА_1 проголосувало 10 депутатів, проти - 3 (а.с. 63).
Отже, з протоколу XXV позачергової сесії VІІ Приозерненської сільської ради слідує, що депутати сільської ради голосували за дострокове припинення повноважень ОСОБА_1, проте за результатами та підсумками голосування прийнято рішення про висунення недовіри голові Приозерненської сільської ради.
Відповідно до ч. 16 ст. 46 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні протоколи сесій сільської, селищної, міської ради, прийняті нею рішення підписуються особисто сільським, селищним, міським головою, районної у місті, районної, обласної ради - головою відповідної ради, у разі їх відсутності - відповідно секретарем сільської, селищної, міської ради, відповідно заступником голови районної у місті, районної ради чи першим заступником, заступником голови обласної ради, а у випадку, передбаченому частинами сьомою та восьмою цієї статті, - депутатом ради, який за дорученням депутатів головував на її засіданні.
Згідно п. 6 розділу 3 Регламенту роботи Приозерненської сільської ради, затвердженого рішенням від 17.12.2015 року № 10-ІІ-VІІ, рішення сільської ради приймаються більшістю від загальної кількості обраних депутатів ради, його підписує сільський голова, а в разі його відсутності - секретар сільської ради, а у випадку, передбаченому Законом, депутат, який головував на засіданні.
Разом з тим, як вбачається з матеріалів справи, протокол XXV позачергової сесії VІІ Приозерненської сільської ради Кілійського району Одеської області № 25 від 24.05.2018 року не підписаний, що є порушенням Закону України Про місцеве самоврядування в Україні та Регламенту роботи Приозерненської сільської ради, затвердженого рішенням від 17.12.2015 року № 10-ІІ-VІІ.
Таким чином, з огляду на вищезазначене, суд приходить до висновку, що рішення Приозерненської сільської ради Кілійського району Одеської області від 24.05.2018 року № 261-XXV-VII «Про дострокове припинення повноважень Приозерненського сільського голови ОСОБА_1М.» ухвалене з порушенням процедури його прийняття.
Згідно ст. 79 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні повноваження сільського, селищного, міського голови, вважаються достроково припиненими у разі: 1) його звернення з особистою заявою до відповідної ради про складення ним повноважень голови; 2) припинення його громадянства; 3) набрання законної сили обвинувальним вироком щодо нього; 3 -1 ) набрання законної сили рішенням суду про притягнення його до відповідальності за правопорушення, пов'язане з корупцією, яким накладено стягнення у виді позбавлення права займати посади або займатися діяльністю, що пов'язані з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування; 4) відкликання з посади за народною ініціативою; 5) визнання його судом недієздатним, безвісно відсутнім або оголошення таким, що помер; 6) його смерті.
Повноваження сільського, селищного, міського голови можуть бути також достроково припинені, якщо він порушує Конституцію або закони України, права і свободи громадян, не забезпечує здійснення наданих йому повноважень. Повноваження сільського, селищного, міського голови можуть бути достроково припинені також у випадках, передбачених законами України Про військово-цивільні адміністрації , Про правовий режим воєнного стану .
Повноваження сільського, селищного, міського голови за наявності підстав, передбачених абзацом першим частини другої цієї статті, можуть бути припинені достроково за рішенням місцевого референдуму або за рішенням відповідної ради, прийнятим шляхом таємного голосування не менш як двома третинами голосів депутатів від загального складу ради. Порядок проведення місцевого референдуму щодо дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови визначається законом про місцеві референдуми.
З аналізу приписів Закону України Про місцеве самоврядування в Україні вбачається, що повноваження сільського голови можуть бути достроково припинені, якщо він порушує Конституцію або закони України, права і свободи громадян, не забезпечує здійснення наданих йому повноважень.
Разом з тим, оскаржуване рішення не містить будь-яких посилань на те, яка саме обставина, передбачена ст. 79 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні слугувала підставою для припинення повноважень сільського голови. Крім того, у заявах по суті справи, відповідачем також не вказано, якими саме діями та які конкретно статті Конституції України або законів України, порушено ОСОБА_1 Також, представником відповідача не вказано, які саме права і свободи громадян були порушені позивачем або які саме повноваження він не виконував, як сільський голова.
При цьому, згідно протоколу XXV позачергової сесії VІІ Приозерненської сільської ради Кілійського району Одеської області № 25 від 24.05.2018 року, під час висловлення недовіри ОСОБА_1, депутатами Приозерненської сільської ради зазначено, що сільський голова не проведено загальні збори села та не здійснено звітування перед жителями села; при отриманні, затверджені та підписанні проектно-кошторисної документації не аналізує та не перевіряє виконану роботу; ОСОБА_1 допускала порушення трудової дисципліни та безвідповідально ставилась до виконання обов'язків; при прийнятті у 2017 році ставок оренди землі в межах населеного пункту лобіювала інтереси окремих осіб та на сесії сільської ради не було розглянуто питання ставок земельного податку, оренди на 2018 рік (а.с. 57-58 т. 1).
Разом з тим, суд не приймає до уваги викладені обставини, оскільки з матеріалів справи вбачається, що 22.12.2016 року на засіданні XI чергової сесії Приозерненської сільської ради Кілійського району Одеської області був заслуханий звіт щодо виконання делегованих повноважень та звіт про виконання програм соціально-економічного та культурного розвитку населеного пункту у 2016 році (а.с. 8-18 т. 2), 29.09.2017 року на засіданні XIХ чергової сесії Приозерненської сільської ради Кілійського району Одеської області прийнято рішення про організацію та проведення загальних зборів мешканців села (а.с. 81-8 т. 2), 21.12.2017 року на засіданні XХІI чергової сесії Приозерненської сільської ради Кілійського району Одеської області заслуханий звіт щодо виконання делегованих повноважень у 2017 році (а.с. 99-112 т. 2).
При цьому, 27.01.2017 року на засіданні XIІ чергової сесії Приозерненської сільської ради Кілійського району Одеської області затверджені ставки податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки на території Приозерненської сільської ради на 2017 рік, встановлено ставки земельного податку на земельні ділянки різних категорій на території Приозерненської сільської ради на 2017 рік, затверджено ставки орендної плати за землю комунальної власності на 2017 рік (а.с.19-33 т. 2), 07.12.2018 року на засіданні ХXIІІ чергової сесії Приозерненської сільської ради Кілійського району Одеської області затверджені ставки орендної плати, перелік орендарів та відсотків оплати за орендну земель в межах населеного пункту с. Приозерне (а.с. 113-123 т. 2), за прийняття яких депутати Приозерненської сільської ради Кілійського району Одеської області проголосували одностайно та жодних заперечень щодо їх прийняття висунуто не було.
Крім того, наведені депутатами Приозерненської сільської ради доводи не є достатнім доказом порушення позивачем законів України чи незабезпечення здійснення ним повноважень сільського голови.
При цьому, суд не приймає до уваги надану в обґрунтування заперечень проти позову представником відповідача копію письмових претензій до сільського голови від депутатів сільської ради (а.с. 66 т. 1), оскільки вказаний документ не містить дати його складання та підписання.
Також, доводи представника позивача щодо того, що 08.07.2018 року відбулися збори жителів села Приозерне, де обговорювалось рішення Приозерненської сільської ради Кілійського району Одеської області від 24.05.2018 року № 261-XXV-VII «Про дострокове припинення повноважень Приозерненського сільського голови ОСОБА_1М.» ., яке було підтримане жителями село, суд не приймає до уваги, оскільки вказані збори жителів села Приозерне Кілійського району Одеської області відбулися після прийняття рішення про дострокове припинення повноважень Приозерненського сільського голови ОСОБА_1 та жодним чином не доводять його правомірність.
Проте, зі змісту оскаржуваного рішення не вбачається конкретного обґрунтування обставин, які стали підставою для дострокового припинення повноважень сільського голови, у ньому не розкрито змісту відповідних порушень, що існують на думку колегіального органу.
Так, відповідно до правової позиції Європейського суду у справі Yvonne van Duyn v. Home Office (Case 41/74 van Duyn v. Home Office) принцип юридичної визначеності означає, що зацікавлені особи повинні мати змогу покладатися на зобов'язання, взяті державою, навіть якщо такі зобов'язання містяться у законодавчому акті, який загалом не має автоматичної прямої дії. Така дія зазначеного принципу пов'язана з іншим принципом - відповідальності держави, який полягає у тому, що держава не може посилатися на власне порушення зобов'язань для запобігання відповідальності. При цьому, якщо держава чи будь-який її орган схвалили певну концепцію, така держава чи орган вважатимуться такими, що діють протиправно, якщо вони відступлять від такої політики чи поведінки, оскільки схвалення такої політики чи поведінки дало підстави для виникнення обґрунтованих сподівань у осіб (юридичних чи фізичних) стосовно додержання державою чи органом публічної влади такої політики чи поведінки.
Згідно ст. 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
При цьому, під ефективним засобом (способом) необхідно розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тобто ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.
Враховуючи наведене, рішення про припинення повноважень міського голови, яке не містить посилання на доведені в передбаченому законодавством порядку факти порушень сільським головою Конституції чи законів, не може розглядатися як правомірне і, як наслідок, бути прийнятим по суті. Міський голова обирається шляхом проведення виборів, тобто безпосередньо виборцями. Наявність визначених законом підстав для припинення повноважень голови робить його в значній мірі самостійним, позбавляє можливості необґрунтованого тиску на нього.
Із змісту оскаржуваного рішення не вбачається конкретного обґрунтування обставин, які стали підставою для прийняття рішення про дострокове припинення повноваження голови Приозерненської сільської ради Кілійського району Одеської області ОСОБА_1
За таких підстав, з урахуванням вищевикладеного, суд дійшов до висновку, що позовні вимоги щодо визнання протиправним та скасування рішення Приозерненської сільської ради Кілійського району Одеської області від 24.05.2018 року № 261-XXV-VII «Про дострокове припинення повноважень Приозерненського сільського голови ОСОБА_1М.» та поновлення ОСОБА_1 на посаді голови Приозерненської сільської ради Кілійського району Одеської області є обгрунтованими та підлягають задоволенню.
Відповідно до ст. 235 КЗпП України у разі звільнення без законної підстави або незаконного переведення на іншу роботу працівник повинен бути поновлений на попередній роботі органом, який розглядає трудовий спір. Рішення про поновлення на роботі незаконно звільненого або переведеного на іншу роботу працівника, прийняте органом, який розглядає трудовий спір, підлягає негайному виконанню.
За правилами ч. 2, 5 ст. 235 КЗпП України при винесенні рішення про поновлення на роботі орган, який розглядає трудовий спір, одночасно приймає рішення про виплату працівникові середнього заробітку за час вимушеного прогулу або різниці в заробітку за час виконання нижчеоплачуваної роботи, але не більш як за один рік. Якщо заява про поновлення на роботі розглядається більше одного року не з вини працівника, орган, який розглядає трудовий спір, виносить рішення про виплату середнього заробітку за весь час вимушеного прогулу. У разі затримки видачі трудової книжки з вини власника або уповноваженого ним органу працівникові виплачується середній заробіток за весь час вимушеного прогулу.
Згідно довідки Приозерненської сільської ради Кілійського району Одеської області заробітна плата ОСОБА_1 за останні 2 місяці роботи склала 17 600,00 грн., Середньомісячна заробітна плата складає 8800, 00 грн. (а.с. 92 т. 1).
При цьому, середньоденна заробітна плата за останні два місяці роботи на посаді голови Приозерненської сільської ради Кілійського району Одеської області складає 17600,00 грн. / 41 = 429,27 грн.
Крім того, згідно довідки Приозернянської ОСОБА_5 ст. Пєтку Любов Михайлівна працює на посаді педагога-організатора у період з 01.06.2018 року по 30.09.2018 року отримала заробітну плату у розмірі 20383,88 грн. (а.с. 146 т. )
При цьому, середньоденна заробітна плата за останні два місяці роботи на посаді педагога-організатора складає 10987,36 грн. / 44 = 249,71 грн.
Відповідно до ст. 235 КЗпП України, якщо працівник займав посаду з нижчим рівнем заробітної плати, то йому відшкодовується різниця заробітку за час виконання нижчеоплачуваної роботи.
При цьому, у абзаці 2 пункту 32 Постанови Пленуму Верховного Суду України «Про практику розгляду судами трудових спорів» від 06 листопада 1992 року № 9 зазначено, що при присуджені оплати за час вимушеного прогулу зараховується заробіток за місцем нової роботи (одержана допомога по тимчасовій непрацездатності, вихідна допомога, середній заробіток на період працевлаштування, допомога по безробіттю), який працівник мав в цей час.
Також, відповідно до абзацу п'ятого пункту 6 постанови Пленуму Верховного Суду України від 24 грудня 1999 року № 13 «Про практику застосування судами законодавства про оплату праці» , оскільки справляння і сплата прибуткового податку з громадян є відповідно обов'язком роботодавця та працівника, суд визначає суму, що підлягає стягненню на користь позивача, без утримання цього податку й інших обов'язкових платежів, про що зазначає в резолютивній частині рішення.
Так, згідно розрахунку норм тривалості робочого часу на 2018 рік, кількість робочих днів у травні - 20 (з 25.05 по 31.05 - 04 робочих днів), у червні - 20, у липні - 22, у серпні - 22, у вересні - 20, у жовтні - 22, у листопаді - 22, у грудні - 21 (по 10.12 - 6 робочих днів).
Тобто, у період з 25.05.2018 року по 10.12.2018 року загальна кількість робочих днів складає 138 днів.
Також суд враховує, що з 138 робочих днів, що позивач знаходився у вимушеному прогулі, 134 дні він працював та отримував заробітну плату в інших установах, з нижчим рівнем заробітної плати, а тому відшкодуванню підлягає різниця заробітку за час виконання нижчеоплачуваної роботи.
Таким чином, суд дійшов висновку про необхідність стягнення на користь позивача середнього заробітку за час вимушеного прогулу з 25.05.2018 року по 10.12.2018 року у розмірі 25778,12 грн. без урахування обов'язкових відрахувань.
Відповідно до ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
Згідно ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
На підставі вищевикладеного, розглянувши справу на підставі наданих доказів, суд дійшов до висновку, що порушені права позивача підлягають судовому захисту шляхом визнання протиправним та скасування рішення Приозерненської сільської ради Кілійського району Одеської області від 24.05.2018 року № 261-XXV-VII «Про дострокове припинення повноважень Приозерненського сільського голови ОСОБА_1М.» ; поновлення ОСОБА_1 на посаді голови Приозерненської сільської ради Кілійського району Одеської області з 24 травня 2018 року; стягнення з Приозерненської сільської ради Кілійського району Одеської області на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу у розмірі 25778,12 грн. (двадцять п'ять тисяч сімсот сімдесят вісім гривень 12 копійок) без урахування обов'язкових відрахувань. В задоволенні решти позовних вимог слід відмовити.
Відповідно до п.2, 3 ч. 1 ст. 371 КАС України негайно виконуються рішення суду про присудження виплати заробітної плати, іншого грошового утримання у відносинах публічної служби - у межах суми стягнення за один місяць; поновлення на посаді у відносинах публічної служби.
Таким чином, рішення суду в частині поновлення позивача на посаді, яку він обіймав на час звільнення, або на рівнозначній посаді та виплати заробітної плати у межах суми стягнення за один місяць - підлягає негайному виконанню.
Керуючись ст.ст. 2, 5, 6, 8, 9, 12, 77, 90, 242-246, 250, 255, 371 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_1 (ІПН НОМЕР_1, адреса місця реєстрації: 68312, Одеська область, Кілійський район, с. Приозерне, вул. Родіна, 32) до Приозерненської сільської ради Кілійського району Одеської області (код ЄДРПОУ 04379539, адреса місцезнаходження: 68312, Одеська область, Кілійський район, с. Приозерне, вул. Родіна, 56) про визнання протиправним та скасування рішення, визнання незаконним звільнення, поновлення на посаді, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу, - задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення Приозерненської сільської ради Кілійського району Одеської області від 24.05.2018 року № 261-XXV-VII «Про дострокове припинення повноважень Приозерненського сільського голови ОСОБА_1М.» .
Поновити ОСОБА_1 на посаді голови Приозерненської сільської ради Кілійського району Одеської області з 24 травня 2018 року.
Стягнути з Приозерненської сільської ради Кілійського району Одеської області на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу у розмірі 25778,12 грн. (двадцять п'ять тисяч сімсот сімдесят вісім гривень 12 копійок) без урахування обов'язкових відрахувань.
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Допустити негайне виконання рішення суду в частині поновлення ОСОБА_1 на посаді голови Приозерненської сільської ради Кілійського району Одеської області з 24 травня 2018 року та в частині стягнення з Приозерненської сільської ради Кілійського району Одеської області на користь ОСОБА_1 середнього заробітку за час вимушеного прогулу за один місяць в сумі 8800,00 грн. (вісім тисяч вісімсот вісімдесят гривень 00 копійок) без урахування обов'язкових відрахувань.
Рішення може бути оскаржено в порядку та в строки встановлені ст. 295, 297 КАС України, з урахуванням особливостей, встановлених п. 15.5 Розділу VII Перехідних Положень КАС України.
Рішення набирає законної сили в порядку передбаченому статтею 255 КАС України.
Повний текст рішення складено та підписано 19 грудня 2018 року.
Суддя О.А. Левчук
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.12.2018 |
Оприлюднено | 22.12.2018 |
Номер документу | 78744709 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Левчук О. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні