Постанова
від 20.12.2018 по справі 804/7657/17
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а їн и

20 грудня 2018 року м. Дніпросправа № 804/7657/17

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Ясенової Т.І. (доповідач),

суддів: Дурасової Ю.В., Суховарова А.В.,

за участю секретаря судового засідання Троянова А.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Дніпрі адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25 квітня 2018 року (суддя Турлакова Н. В.) у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ІТ-Бізнес Груп до Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області про скасування наказу,-

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю ІТ-Бізнес Груп звернулось до суду з позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області, в якому просило визнати протиправним та скасувати наказ № 2290-П від 03.05.2017 року про проведення документальної планової виїзної перевірки позивача з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2014 по 31.12.2016.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що з квітня 2014 року по грудень 2014 року позивач перебував на обліку та проводив господарську діяльність на тимчасово окупованій території України, а за 2015-2016 роки первинна документація була викрадена, про що відповідача було повідомлено належним чином. За викладених обставин, наказ про перевірку є таким, що суперечить вимогам чинного законодавства та підлягає скасуванню.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25.04.2018 року адміністративний позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано наказ Про проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ ІТ-Бізнес Груп №2290-П від 03.05.2017 року, прийнятий Головним управлінням ДФС у Дніпропетровській області.

В апеляційній скарзі відповідач, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм процесуального та матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове про відмову у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

В обґрунтування апеляційної скарги посилається на те, що відповідно до пункту 75.1 статті 75, статті 77 Податкового кодексу України з 22.05.2017 року розпочато планову виїзну перевірку ТОВ ІТ-Бізнес Груп за період з 01.01.2014 по 31.12.2016. Направлення на проведення перевірки від 19.05.2017 № 8275, 8276, 8277 пред'явлені 22.05.2017 уповноваженій особі за довіреністю Трофимову М. В. В ході перевірки повідомлено про неможливість надання документів у зв'язку з їх викраденням та надано копію корінця талона-повідомлення від 18.05.2017 № 38 про прийняття заяви Самарським відділенням поліції Дніпропетровського відділу ГУНП в Дніпропетровській області. Відповідачем

складено акт про неможливість проведення перевірки від 22.05.2017 та наказ від 22.05.2017 про перенесення термінів проведення перевірки отриманий уповноваженою особою за довіреністю Трофимовим М. В. 22.05.2017. Відповідно до пункту 44.5 статті 44 Податкового кодексу України 90 денний термін на відновлення втрачених документів сплинув 20.08.2017. 21.08.2017 здійснено вихід за податковою адресою підприємства. В ході перевірки повідомлено про неможливість надання документів у зв'язку з їх викраденням та надано копію корінця талона-повідомлення від 21.08.2017 № 41 про прийняття заяви Самарським відділенням поліції Дніпропетровського відділу ГУНП в Дніпропетровській області. Відповідачем складено акт про неможливість проведення перевірки від 22.08.2017 та наказ від 22.08.2017 про перенесення термінів проведення перевірки отриманий уповноваженою особою за довіреністю Трофимовим М. В. 22.08.2017. Відповідно до пункту 44.5 статті 44 Податкового кодексу України 90 денний термін на відновлення втрачених документів сплинув 21.11.2017.21.11.17 здійснено вихід за податковою адресою підприємства. Представник позивача відмовив працівникам контролюючого органу у допуску до перевірки, письмово пояснив, що контролюючим органом порушено підпункт 38.11. пункту 38 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ у зв'язку з перебуванням підприємства з моменту реєстрації до грудня 2014 року на тимчасово окупованій території (податковий облік - ДПІ у Київському районі м. Донецька) та зміною в подальшому місцезнаходження на іншу територію України, у зв'язку з чим період діяльності з 01.01.2014 по 31.12.2014 року не підлягає перевірці. Також представником повідомлено про крадіжку первинних документів за період діяльності 2015-2016 роки. Перевіряючими складено акт від 21.11.2017 року Про недопущення посадових осіб до проведення перевірки ТОВ ІТ-Бізнес Груп , який вручено представнику підприємства. За результатом розгляду звернення було прийнято рішення 21.11.2017 про застосування адміністративного арешту майна платника податків, яке було направлено відповідачу засобами поштового зв'язку.

Представник відповідача в судовому засіданні підтримав доводи, викладені в апеляційній скарзі.

Представник позивача в судове засідання не прибув, про дату, час і місце розгляду справи повідомлений належним чином. Відповідачем подано письмове клопотання про розгляд справи без участі представника відповідача.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представника відповідача, перевіривши рішення суду першої інстанції, доводи апеляційної скарги, правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, дослідивши матеріали справи, колегія суддів дійшла наступних висновків.

Матеріалами справи підтверджено, що Товариство з обмеженою відповідальністю ІТ-БІЗНЕС ГРУП 16 листопада 2009 року зареєстровано в якості юридичної особи, код ЄДРІІОУ 36811341. В період з 17.11.2009 року по 25.11.2014 року товариство було на обліку в ДПІ у Київському районі м. Донецька та знаходилось за адресою: 83114, Донецька обл., м. Донецьк, вул.. Університетська, буд 100, кВ. 60. Після 25.11.2014 року товариство зареєстровано за юридичною адресою: 49033, Дніпропетровська область, місто Дніпро, вулиця 152 Дивізії, буд. 3, к. 207 та перебуває на обліку в ДПІ у Шевченківському районі м. Дніпра ГУ ДФС у Дніпропетровській області як платник податків, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.

Заступником начальника Головного управління ДФС у Дніпропетровській області, у зв'язку з включенням до плану-графіка проведення документальних планових перевірок суб'єктів господарювання на ІІ квартал 2017 року ТОВ ІТ-Бізнес Груп , керуючись п.п.20.1.4 п.20.1 ст.20, пп.75.1.2 п.75.1 ст.75, п.77.1, п.77.4 ст.77 Податкового кодексу України, прийнято Наказ Про проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ ІТ-Бізнес Груп №2290 від 03.05.2017р., яким наказано, зокрема, провести з 22.05.2017 документальну планову виїзну перевірку ТОВ ІТ-Бізнес Груп з питання дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2014р. по 31.12.2016р. тривалістю 20 робочих днів.

На підставі вказаного наказу відповідачем були виписані направлення на перевірку від 19.05.2017р. №№8275, 8276, 8277.

Головним управлінням ДФС у Дніпропетровській області 22.05.2017р. прийнято наказ №2682-п, в якому зазначено, що Листом від 22.05.2017р. №22/05 ТОВ ІТ-Бізнес Груп повідомило про неможливість надання документів у зв'язку з їх викраденням. Зазначений факт унеможливлює проведення документальної планової виїзної перевірки у терміни, вказані у наказі, у зв'язку з чим, наказано перенести термін проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ ІТ-Бізнес Груп за період 01.01.2014 по 31.12.2016 на строк, визначений пунктом 44.5 статті 44 Податкового кодексу України.

Відповідно до пункту 44.5 статті 44 Податкового кодексу України 90 денний термін на відновлення втрачених документів сплинув 20.08.2017.

21.08.2017 здійснено вихід за податковою адресою підприємства (49033, м.Дніпро, вул. 152 Дивізії, буд. 3, к. 207).

В ході перевірки посадовими особами листом №22/08 від 22.08.2017 повідомлено про неможливість надання документів у зв'язку з їх викраденням та надано копію корінця талона №41 від 21.08.2017 про прийняття заяви (реєстраційний №14553 від 21.08.2017) Самарським відділенням поліції Дніпровського відділу поліції ГУНП в Дніпропетровській області.

У зв'язку з чим, Головним управлінням ДФС у Дніпропетровській області 22.08.2017р. прийнято наказ №4537-п, яким перенесено термін проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ ІТ-Бізнес Груп за період 01.01.2014 по 31.12.2016 на строк, визначений пунктом 44.5 статті 44 Податкового кодексу України.

Відповідно до пункту 44.5 статті 44 Податкового кодексу України 90 денний термін на відновлення втрачених документів сплинув 21.11.2017.

21.11.2017 здійснено вихід за податковою адресою підприємства (49033, м.Дніпро, вул. 152 Дивізії, буд. 3, к. 207).

За зазначеною адресою знаходився представник ТОВ ІТ - Бізнес груп Трофимов М. В (що діє за довіреністю), який відмовив у допуску до перевірки та письмово пояснив, що контролюючим органом порушено підпункт 38.11 пункту 38 підрозділу 10 розділу XX ПКУ у зв'язку з перебуванням підприємства з моменту реєстрації до грудня 2014 року на тимчасово-окупованій території (податковий облік - ДПІ у Київському районі м. Донецька) та зміною в подальшому місцезнаходження на іншу територію України, у зв'язку з чим період діяльності з 01.01.2014 по 31.12.2014 не підлягає перевірці. Також, представником повідомлено про крадіжку первинних документів за період діяльності 2015-2016 роки.

Перевіряючими складено акт від 21.11.2017 №25948/04-36-14-03/36811341 Про недопущення посадових осіб до проведення перевірки ТОВ ІТ - Бізнес груп (код 36811341).

Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства. (пункт 1.1. статті 1 Податкового кодексу України)

За приписами статті 75 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Згідно пунктом 77.1 статті 77 Податкового кодексу України документальна планова перевірка повинна бути передбачена у плані-графіку проведення планових документальних перевірок.

Про проведення документальної планової перевірки керівником контролюючого органу приймається рішення, яке оформлюється наказом. Право на проведення документальної планової перевірки платника податків надається лише у випадку, коли йому не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня проведення зазначеної перевірки вручено під розписку або надіслано рекомендованим листом з повідомленням про вручення копію наказу про проведення документальної планової перевірки та письмове повідомлення із зазначенням дати початку проведення такої перевірки. (пункт 77.4 статті 77 Податкового кодексу України)

Допуск посадових осіб контролюючих органів до проведення документальної планової виїзної перевірки здійснюється згідно із статтею 81 цього Кодексу. (пункт 77.6 статті 77 Податкового кодексу України)

При цьому, підпунктом 38.11 пункту 38 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) встановлено, що тимчасово, до завершення проведення антитерористичної операції, до платників податків / податкових агентів, які провадили господарську діяльність на тимчасово окупованій території та/або території населених пунктів на лінії зіткнення і не можуть пред'явити первинні документи, на підставі яких здійснюється облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, як виняток із положень статті 44 цього Кодексу застосовуються спеціальні правила для підтвердження даних, визначених у податковій звітності.

Підстави неможливості пред'явлення первинних документів:

первинні документи втрачені (знищені чи зіпсовані) у зв'язку з проведенням антитерористичної операції;

первинні документи знаходяться на тимчасово окупованій території та/або території населених пунктів на лінії зіткнення і їх неможливо вивезти або їх вивезення пов'язане з ризиком для життя та здоров'я платника податків, фізичних осіб чи неможливе у зв'язку з іншими адміністративними перешкодами, встановленими органами влади.

У разі втрати та/або неможливості вивезення первинних документів платник податків / податковий агент за місцем свого обліку подає до контролюючого органу в довільній формі повідомлення про неможливість вивезення первинних документів, підписане керівником підприємства та головним бухгалтером, в якому зазначаються: обставини, що призвели до втрати та/або неможливості вивезення первинних документів, податкові (звітні) періоди, а також загальний перелік первинних документів (за можливості - із зазначенням реквізитів).

Дані та показники податкової звітності платника податків / податкового агента за податкові (звітні) періоди, зазначені у повідомленні, не можуть бути піддані сумніву лише на підставі відсутності первинних документів. Подане повідомлення є також підставою для збереження витрат (включаючи витрати у зв'язку з придбанням цінних паперів / корпоративних прав) та/або від'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток (включаючи від'ємний фінансовий результат за операціями з цінними паперами / корпоративними правами), та/або податкового кредиту з податку на додану вартість, та/або суми від'ємного значення податку на додану вартість минулих податкових (звітних) періодів без наявності договірних, розрахункових, платіжних та інших первинних документів, обов'язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення бухгалтерського обліку та нарахування податку.

Після подання до контролюючого органу повідомлення про неможливість вивезення первинних документів до завершення проведення антитерористичної операції запроваджується мораторій на проведення будь-яких перевірок щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів.

Якщо після подання повідомлення про неможливість вивезення первинних документів платнику податків / податковому агенту стане відомо про втрату цих документів, такий платник податків / податковий агент зобов'язаний подати до контролюючого органу повідомлення про втрату первинних документів із зазначенням обставин такої втрати.

Платники податків / податкові агенти, які подали повідомлення про втрату первинних документів відповідно до цього підпункту, не можуть бути перевірені контролюючим органом щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів, у тому числі після завершення проведення антитерористичної операції.

Втрата документів, що не пов'язана з проведенням антитерористичної операції, не надає права платнику податків / податковому агенту застосовувати положення цього підпункту.

Зазначені в цьому підпункті положення застосовуються до платників податків / податкових агентів, які станом на 1 квітня 2017 року здійснили зміну свого місцезнаходження (місця проживання) з тимчасово окупованої території та/або території населених пунктів на лінії зіткнення на іншу територію України та сплачували податки до бюджету в період проведення антитерористичної операції згідно з цим Кодексом.

03 листопада 2016 року Верховною Радою України ухвалено Закон України Про внесення змін до Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності щодо лібералізації системи державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (далі Закон №1726), який набув чинності з 01.01.2017.

Відповідно до пункту 5 розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону №1726 встановлено, що на період проведення антитерористичної операції забороняється проведення перевірок органами Державної фіскальної служби України суб'єктів господарювання, що провадять діяльність в населених пунктах, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та в населених пунктах, що розташовані на лінії зіткнення.

За приписами пункту 6 розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону №1726 заборона на проведення планових та позапланових перевірок суб'єктів господарювання (в тому числі проведення перевірок органами Державної фіскальної служби України) поширюється також на суб'єктів господарювання, які здійснили державну реєстрацію зміни місцезнаходження з території проведення антитерористичної операції на територію, підконтрольну Україні, і які втратили первинну документацію щодо здійснення ними господарської діяльності на території та в період проведення антитерористичної операції.

Матеріалами справи підтверджено, що ТОВ ІТ-Бізнес-Груп з квітня 2014 року до грудня 2014 року перебувало на обліку в ДПІ у Київському районі м. Донецька та проводило господарську діяльність на тимчасово окупованій території України на якій проводиться антитерористична операція й даний час.

Вищевказані обставини підтверджено сертифікатом про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) №4609, яким засвідчено настання форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) з 01.07.2014 року для позивача при здійсненні господарської діяльності на території м. Донецьк, Донецької області щодо дотримання норм законодавчих актів України, які стосуються справляння та сплати податків та обов'язкових платежів.

За викладених обставин, враховуючи, що позивач у 2014 році знаходився на тимчасово окупованій території України, де проводиться антитерористична операція й на даний час, приписи підпункту 38.11 пункту 38 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України, пунктів 5, 6 розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону №1726, колегія суддів вважає вірним висновок суду першої інстанції, що законних підстав для прийняття наказу щодо проведення перевірки позивача за період 2014 року у контролюючого органу не було.

Оскільки відповідач при прийнятті наказу від 03.05.2017 року № 2290-П порушив вимоги вищевказаних приписів чинного законодавства, наказ про проведення перевірки підлягає скасуванню.

На підставі викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції вірно встановлено обставини справи та правильно застосовано до спірних правовідносин норми матеріального та процесуального права. Доводи апеляційної скарги, пояснень про докази до апеляційної скарги висновків суду не спростовують. Підстави для скасування рішення суду першої інстанції відсутні.

Керуючись статтями 241-245, 250, 315, 316, 321,322, 327, 329 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління Державної фіскальної служби у Дніпропетровській області - залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25 квітня 2018 року - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з 20.12.2018 року та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Верховного Суду.

Повне судове рішення складено 20.12.2018.

Головуючий - суддя Т.І. Ясенова

суддя Ю.В. Дурасова

суддя А.В. Суховаров

Дата ухвалення рішення20.12.2018
Оприлюднено22.12.2018
Номер документу78746434
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —804/7657/17

Ухвала від 15.12.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Турлакова Наталія Василівна

Ухвала від 15.12.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Турлакова Наталія Василівна

Ухвала від 06.12.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Турлакова Наталія Василівна

Ухвала від 06.03.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 05.02.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Постанова від 20.12.2018

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Постанова від 20.12.2018

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 25.10.2018

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 04.09.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Ухвала від 04.09.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні