Справа №167/1238/18
Провадження №2/167/459/18
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21.12.2018 року Рожищенський районний суд Волинської області в складі:
головуючого - судді Сіліча І.І.
секретаря судових засідань - Форсюк Т.М.
за участю прокурора - Стасюка А.П.
відповідача - ОСОБА_2
розглянувши в підготовчому судовому засіданні в залі суду в місті Рожище цивільну справу за позовом заступника керівника Маневицької місцевої прокуратури Волинської області Кузьмич Р.М. в інтересах держави в особі Руднянської сільської ради Рожищенського району до ОСОБА_2 про визнання недійсним договору оренди майна комунальної власності, -
ВСТАНОВИВ:
02 листопада 2018 року Маневицька місцева прокуратура Волинської області в інтересах держави в особі Руднянської сільської ради Рожищенського району звернулася в суд з позовом до ОСОБА_2 про визнання недійсним договору оренди майна комунальної власності.
Свої позовні вимоги обґрунтовує тим, що Маневицькою місцевою прокуратурою, за результатами вивчення стану законності при користуванні майном територіальної громади на території Рожищенського району, встановлено порушення, у зв'язку з чим виникла необхідність у застосуванні визначених законом представницьких повноважень. Встановлено, що рішенням Руднянської сільської ради №44/14 від 07.04.2015 року надано згоду на передачу в оренду фізичній особі ОСОБА_2 частини приміщення, що знаходиться в АДРЕСА_1, для здійснення підприємницької діяльності, - надання перукарських послуг. Вказане приміщення перебуває на балансі Руднянської сільської ради (згідно інвентарної картки обліку основних засобів). На підставі вказаного вище рішення, між Руднянською сільською радою та ОСОБА_2 03.04.2015 року укладено договір оренди майна (частини приміщення будинку культури) комунальної власності територіальної громади села Рудня Рожищенського району Волинської області, строк дії якого визначено до 03.04.2016 року. У зв'язку із закінченням строку дії зазначеного вище договору, його сторонами укладались нові, самостійні договори оренди. Наразі діючий договір від 04.04.2018 року (надалі - Договір). Згідно пункту 1.2 Договору орендодавець передає, а орендар приймає в оренду (строкове платне користування) частину приміщення загальною площею 14,9 кв.м., що належить до спільної власності територіальної громади села Рудня, далі - об'єкт оренди, за адресою: АДРЕСА_1. Пунктом 2.3 вказаного Договору встановлено, що передача в оренду майна здійснюється за вартістю об'єкта оренди, визначеною у звіті про незалежну оцінку. Згідно п. 3.1 даного Договору за користування об'єктом оренди Орендар сплачує Орендодавцю орендну плату, розмір якої за місяць становить 456,10 грн. Орендна плата за кожен наступний місяць визначається шляхом коригування орендної плати за попередній місяць на індекс інфляції за наступний місяць. Пунктом 7.1 Договору встановлено, що договір вступає в силу з моменту підписання його сторонами і діє до 03.04.2019 року. Відповідно до акту приймання-передачі майна від 03.04.2015 року ОСОБА_2 передано в оренду приміщення площею 14,9 кв.м., яке розташоване в АДРЕСА_1.
Однак, укладення Договору оренди комунального майна здійснено з порушеннями вимог діючого законодавства. Тому просить визнати недійсним на майбутнє Договір оренди майна, що належить до комунальної власності (частини приміщення, площею 14,9 кв.м., що в АДРЕСА_1), укладений 04.04.2018 року між Руднянською сільською радою та ОСОБА_2 і зобов'язати ОСОБА_2 повернути Руднянській сільській раді (45106, вул.Центральна, 11 с.Рудня Рожищенського району, код ЄДРПОУ 04332785) частину приміщення площею 14,9 кв.м., що за адресою: АДРЕСА_1, вартістю 146 020 грн. та належить до комунальної власності села Рудня.
Прокурор Стасюк А.П. в підготовчому засіданні позовні вимоги підтримав, просив їх задовольнити.
Відповідач ОСОБА_2 в підготовчому засіданні позовні вимоги визнала.
Частиною 3 ст.200 ЦПК України визначено, що за результатами підготовчого провадження суд ухвалює рішення у випадку визнання позову відповідачем.
Відповідно до ч. 4 ст. 206 ЦПК України, у разі визнання відповідачем позову суд за наявності для того законних підстав, ухвалює рішення про задоволення позову.
Вислухавши пояснення сторін, з'ясувавши обставини справи та перевіривши їх доказами, суд приходить до висновку, що позов підлягає до задоволення з наступних підстав.
Судом встановлено, що рішенням Руднянської сільської ради №44/14 від 07.04.2015 року затверджено Звіт про оцінку частини приміщення будинку культури, площею 14,9 кв. м., за адресою: АДРЕСА_1 розробленого ТОВ Волинь-Експерт від 03.04.2015 року та передано в оренду частину приміщення будинку культури площею 14,9 кв.м., що знаходиться в АДРЕСА_1, Рожищенського району, Волинської області, підприємцю - ОСОБА_2, для розміщення перукарні терміном на 1 рік з 03.04.2015 року та встановлено орендну плату в розмірі 20% від ринкової вартості частини приміщення будинку культури згідно висновку про вартість майна. Вказане приміщення, згідно інформаційного повідомлення голови Руднянської сільської ради Якимлюк С.А. № 390/01.12 від 24.09.2018 року перебуває на балансі Руднянської сільської ради відповідно з інвентарною карткою обліку основних засобів (а.с.26). На підставі вказаного вище рішення, між Руднянською сільською радою та ОСОБА_2 03.04.2015 року укладено договір оренди майна (частини приміщення будинку культури) комунальної власності територіальної громади села Рудня Рожищенського району Волинської області, строк дії якого визначено до 03.04.2016 року (а.с.16-18). У зв'язку із закінченням строку дії зазначеного вище договору, його сторонами укладались нові, самостійні договори оренди. Наразі діючий договір від 04.04.2018 року (надалі - Договір).
Згідно пункту 1.2 Договору орендодавець передає, а орендар приймає в тимчасове платне володіння і користування нежитлові приміщення в будівлі орендодавця, що розміщене за адресою: АДРЕСА_1, корисною площею 14,9 кв. м. в приміщенні будинку культури, що знаходиться на балансі Руднянської сільської ради (а.с.13-15).
Пунктом 2.3 вказаного Договору встановлено, що передача в оренду майна здійснюється за вартістю об'єкта оренди, визначеною у звіті про незалежну оцінку.
Згідно п. 3.1 даного Договору місячна орендна плата станом на 04.04.2018 року становить 456,10 грн. Розмір орендної плата за перший місяць оренди розраховується як місячна орендна плата за базовий місяць оренди ( що передує даті укладення договору оренди) помноженому на індекс інфляції за перший місяць оренди. Місячна орендна плата підлягає в подальшому індексації в залежності від рівня індексу інфляції у відповідності з чинним законодавством України.
Пунктом 7.1 Договору встановлено, що договір вступає в силу з моменту підписання його сторонами і діє до 03.04.2019 року.
Відповідно до акту приймання-передачі майна від 03.04.2015 року ОСОБА_2 передано в оренду частину нежитлового приміщення будинку культури, площею 14,9 кв.м., яке розташоване в АДРЕСА_1 (а.с.19).
Згідно статті 2 Закону України Про оренду державного та комунального майна орендою є засноване на договорі строкове платне користування майном, необхідним орендареві для здійснення підприємницької та іншої діяльності.
Законом України Про оренду державного та комунального майна запроваджено механізми забезпечення ефективності використання державного та комунального майна шляхом передачі його в оренду, одним з яких є обов'язкова оцінка об'єкта оренди.
Частиною 2 статті 11 Закону України Про оренду державного та комунального майна встановлено, що оцінка об'єкта оренди передує укладенню договору оренди. У разі якщо на момент продовження дії договору оренди остання оцінка об'єкта оренди була зроблена більш як три роки тому, для продовження (поновлення) договору оренди провадиться оцінка
об'єкта оренди.
Як встановлено рішенням Руднянської сільської ради №44/14 від 07.04.2015 року затверджено звіт про оцінку частини приміщення будинку культури, площею 14,9 кв.м., що знаходиться в с.Рудня по вул. Центральна, 7, Рожищенського району, який виконано ТОВ Волинь-Експерт від 03.04.2015 році та надано відповідачу у користування частини цього приміщення, площею 14,9 кв.м. для облаштування перукарні. У подальшому для продовження строку дії даного договору оренди сторонами використовувався вищевказаний звіт про оцінку частини приміщення.
Оцінка об'єктів оренди державної та комунальної власності здійснюється за методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до ст. 11 Закону України Про оренду державного і комунального майна та п. 2 Постанови Кабінету Міністрів України Про затвердження Методики оцінки об'єктів оренди, Порядку викупу орендарем оборотних матеріальних засобів та Порядку надання в кредит орендареві коштів та цінних паперів № 629 від 10.08.1995 (надалі- Методика) оцінка обов'язково проводиться перед укладенням договору оренди та перед продовженням (поновленням) договору оренди у разі, коли на момент продовження дії такого договору остання оцінка об'єкта оренди була проведена більш як три роки тому.
Пунктом 1 Методики оцінки об'єктів оренди передбачено, що відповідно до цієї Методики проводиться оцінка майна державних підприємств, установ та організацій, іншого окремого індивідуально визначеного майна, що перебуває в державній та комунальній власності, підприємств, заснованих на майні, що належить Автономній Республіці Крим або перебуває у комунальній власності, що передається в оренду.
Пунктом 2 вказаної Методики встановлено, що оцінка об'єктів оренди проводиться з метою визначення вартості таких об'єктів згідно з положеннями (національними стандартами) оцінки майна та цією Методикою з урахуванням положень (стандартів) бухгалтерського обліку для відображення її в договорі оренди та використання під час розрахунку орендної плати.
Оцінка обов'язково проводиться перед укладенням договору оренди та перед продовженням (поновленням) договору оренди у разі, коли на момент продовження дії такого договору остання оцінка об'єкта оренди була проведена більш як три роки тому. Послуги з проведення незалежної оцінки об'єкта оренди (активів, що входять до складу об'єкта оренди) та аудиторської перевірки об'єкта оренди оплачує орендар.
Згідно з пунктом 19 Методики у разі оренди нерухомого та іншого окремого індивідуально визначеного майна здійснюється його незалежна оцінка.
Відповідно до пункту 3 Методики поняття незалежна оцінка вживається у значенні, наведеному у Законі України Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні .
Згідно статті 3 Закону України Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні незалежною оцінкою майна вважається оцінка, що проведена суб'єктом оціночної діяльності - суб'єктом господарювання.
Пунктом 29 Додатку № 2 до Методики визначено орендні ставки за використання нерухомого державного та комунального майна в залежності від цілі його використання.
Утім, перед укладенням (пролонгацією) Договору оренди нової незалежної оцінки об'єкта оренди з метою визначення вартості майна для відображення її в спірному договорі оренди та використання під час розрахунку орендної плати, не проведено. Строк дії звіту про оцінку частини приміщення будинку культури закінчився 03.04.2018 року.
Відповідно до інформації, яку надано на запит місцевої прокуратури ТзОВ Проектно-експертна компанія Альтернатива , ринкова вартість частини приміщення площею 14,9 метрів квадратних, розташованого в АДРЕСА_1, станом на 01.10.2018 становить 146 020 тис. грн.
Таким чином, розмір орендної плати за користування майном комунальної власності становлено всупереч вимогам законодавства, що регулює відносини даного виду, а також інтересам держави й суспільства.
Частиною 1 статті 203 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) передбачено загальні вимоги, додержання яких є обов'язковим для чинності правочину, а саме зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.
Статтею 204 ЦК України передбачено, що правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним.
Пунктом 2.9. постанови пленуму Вищого господарського суду України Про деякі питання визнання правочинів (господарських договорів) недійсними №11 від 29.05.2013 передбачено, що на підставі статті 215 ЦК України недійсними можуть визнаватися не лише правочини, які не відповідають цьому Кодексу, а й такі, що порушують вимоги інших законодавчих актів України, указів Президента України, постанов Кабінету Міністрів України, інших нормативно-правових актів, виданих державними органами, у тому числі відомчих, зареєстрованих у встановленому порядку.
Згідно ч.1 ст. 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.
Згідно частин 1, 3 ст. 216 ЦК України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов'язані з його недійсністю.
У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов'язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.
Статтею 236 ЦК України встановлено, що нікчемний правочин або правочин, визнаний судом недійсним, є недійсним з моменту його вчинення, однак якщо за недійсним правочином права та обов'язки передбачалися лише на майбутнє, можливість настання їх в майбутньому припиняється.
Як зазначено у п. 2.7 постанови пленуму Вищого господарського суду України №11 від 29.05.13 Про деякі питання практики визнання правочинів (господарських договорів) недійсними , частиною третьою статті 207 ГК України передбачена можливість припинення господарського зобов'язання лише на майбутнє. Отже, якщо зі змісту господарського договору випливає, що зобов'язання за цим договором може бути припинено лише на майбутнє, оскільки неможливо повернути усе одержане за ним (наприклад, вже здійснене користування за договором майнового найму (оренди), користування електроенергією, спожиті послуги, зберігання, здійснене за відповідним договором, тощо), то господарський суд одночасно з визнанням господарського договору недійсним (за наявності підстав для цього) зазначає в резолютивній частині рішення, що зобов'язання за договором припиняється лише на майбутнє.
Крім того, відповідно до ч.1 ст.785 ЦК України, у разі припинення договору найму наймач зобов'язаний негайно повернути наймодавцеві річ у стані, в якому вона була одержана, з урахуванням нормального зносу, або у стані, який було обумовлено в договорі.
З врахуванням вищевикладеного суд вважає, що Договір про оренду майна комунальної власності від 04.04.2018 року, укладений між Руднянською сільською радою та ОСОБА_2, укладений з порушення норм чинного законодавства, тому його слід визнати недійсним та зобов'язати відповідача повернути Руднянській сільській раді частину приміщення площею 14,9 кв.м., що за адресою: АДРЕСА_1.
Відповідно до частини першої статті 141 ЦПК України, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
При цьому частиною першою статті 142 ЦПК України визначено, що у разі укладення мирової угоди до прийняття рішення у справі судом першої інстанції, відмови позивача від позову, визнання позову відповідачем до початку розгляду справи по суті суд у відповідній ухвалі чи рішенні у порядку, встановленому законом, вирішує питання про повернення позивачу з державного бюджету 50 відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову.
Оскільки відповідач визнала позов до початку розгляду справи по суті, тому зі сплаченого позивачем судового збору у розмірі 3952,03 грн. слід повернути безпосередньо позивачу з державного бюджету 1976 (одна тисяча дев'ятсот сімдесят шість) грн., та ще 1976 (одна тисяча дев'ятсот сімдесят шість) грн. 03 коп. - стягнути з відповідача на користь позивача.
Керуючись ст.ст. 12, 13, 81, 89, 133, 141, 178, 247, 263, 265, 268, 272, 280, 282, 283, 289, 354, 355 ЦПК України, ст. ст. 21, 216, 236 ЦК України, ст. 207 ГК України, суд,-
ВИРІШИВ:
Позов заступника керівника Маневицької місцевої прокуратури Волинської області Кузьмич Р.М. в інтересах держави в особі Руднянської сільської ради Рожищенського району до ОСОБА_2 про визнання недійсним договору оренди майна комунальної власності задовольнити.
Визнати недійсним на майбутнє Договір оренди майна, що належить до комунальної власності (частини приміщення, площею 14,9 кв.м., що в АДРЕСА_1), укладений 04.04.2018 року між Руднянською сільською радою Рожищенського району та ОСОБА_2.
Зобов'язати ОСОБА_2 (АДРЕСА_2, реєстраційний номер платника податків НОМЕР_1) повернути Руднянській сільській раді (45106, вул. Центральна, 11, с.Рудня Рожищенського району, код ЄДРПОУ 04332785) частину приміщення площею 14,9 кв.м., що за адресою: АДРЕСА_1, вартістю 146 020 грн. та належить до комунальної власності села Рудня.
Стягнути з ОСОБА_2 (реєстраційний номер платника податків НОМЕР_1) в користь прокуратури Волинської області, оплачений судовий збір в розмірі 1976 (одна тисяча дев'ятсот сімдесят шість) грн. 03 коп., зарахувавши його на р/р 35216072004945 в Державній казначейській службі України, МФО 820172, код 02909915.
Повернути прокуратурі Волинської області, на р/р 35216072004945 в Державній казначейській службі України, МФО 820172, код 02909915, з Державного бюджету України 50 відсотків судового збору, сплаченого згідно платіжного доручення № 2005 від 17 жовтня 2018 року, що становить 1976 (одна тисяча дев'ятсот сімдесят шість) грн.. Оригінал вказаного платіжного доручення залишити в матеріалах цивільної справи Рожищенського районного суду Волинської області №167/1238/18.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, апеляційна скарга подається до Волинського апеляційного суду через Рожищенський районний суд Волинської області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено 21.12.2018 року.
СУДДЯ: І.І.Сіліч
Суд | Рожищенський районний суд Волинської області |
Дата ухвалення рішення | 21.12.2018 |
Оприлюднено | 22.12.2018 |
Номер документу | 78751561 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Рожищенський районний суд Волинської області
Сіліч І. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні