Рішення
від 12.12.2018 по справі 1340/5121/18
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа №1340/5121/18

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 грудня 2018 року м. Львів

Львівський окружний адміністративний суд у складі

головуючого-судді Карп'як О.О.,

секретар судового засідання Лубоцька Н.І.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові адміністративну справу за позовом Головного управління Держпраці у Львівській області до Львівського поліграфічного коледжу Української академії друкарства про застосування заходів реагування, -

В С Т А Н О В И В:

01.11.2018 на розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Головного управління Держпраці у Львівській області до Львівського поліграфічного коледжу Української академії друкарства, в якій позивач просить:

-застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до Львівського поліграфічного коледжу Української академії друкарства, а саме - зобов'язати відповідача заборонити експлуатацію обладнання: газовикористовуючих котлів НИИСТУ-5 (3 шт.) в котельні коледжу за адресою: м. Львів, пл. Митна, 1 до усунення зазначених в позовній заяві порушень.

Позовні вимоги мотивовані тим, що в результаті проведеної перевірки на Львівського поліграфічного коледжу Української академії друкарства щодо дотримання вимог законодавчих і нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки були виявлені факти порушення вимог чинних нормативно - правових актів з охорони праці, які створюють загрозу життю та здоров'ю працівників відповідача, і які не були своєчасно усунені на момент проведення планової перевірки.

Ухвалою суду від 02 листопада 2018 року позовну заяву залишено без руху та надано час позивачу для усунення недоліків.

Ухвалою суду від 19 листопада 2018 року відкрито провадження у справі, призначено справу до розгляду за правилами спрощеного провадження у судовому засіданні з викликом сторін.

У судове засідання учасники справи не прибули, були належним чином повідомлені про час, дату та місце розгляду справи. Від позивача 12.12.2018 року надійшло клопотання про розгляд справи без участі представника, позов підтримує в повному обсязі, оскільки порушення, викладені у позовній заяві не усунені та просить позов задоволити повністю.

Від відповідача клопотань про розгляд справи без його участі до суду не надходило.

30.11.2018 року від відповідача на адресу суду надійшли пояснення. Відповідач зазначає, що 25.10.2018 року до позивача ними скеровано лист в якому вказано, що коледж в подальшому не буде експлуатувати наявну підвальну котельню, оскільки проводяться роботи по переключенню системи тепло забезпечення навчального корпусу до центральних міських тепломереж Львівтеплоенерго . На цей час всі роботи завершені і навчальний корпус коледжу отримує тепло централізовано від котельні ЛМПК Львівтеплоенерго через індивідуальний тепловий пункт. Тобто, котельня коледжу закрита і не експлуатується від лютого місяця 2018 року.

За таких обставин суд вважає, що заяву можливо розглядати за відсутності сторін у справі на підставі наявних в матеріалах справи доказів, відповідно до ст.77, 194 КАС України.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється відповідно до ч. 4 ст. 229 Кодексу адміністративного судочинства України у зв`язку з неявкою у судове засідання всіх учасників справи.

Дослідивши доводи, на які позивач посилається як на підставу своїх вимог, та долучені до матеріалів справи письмові докази, суд встановив такі обставини та надав їм правову оцінку.

Уповноваженими посадовими особами Головного управління Держпраці у Львівській області головним державним інспектором відділу нагляду на виробництві і на об'єктах підвищеної небезпеки ОСОБА_1, головним державним інспектором відділу нагляду в АПК та СКС ОСОБА_2, головним державним інспектором відділу з питань гігієни праці ОСОБА_3 відповідно до наказу Головного управління Держпраці у Львівській області від 10.05.2018 № 0991-П та направлення про проведення перевірки від 10.05.2018 р. № 0909 у присутності уповноваженої особи відповідача - заступника директора з адміністративно-господарської роботи Львівського поліграфічного коледжу Української академії друкарства ОСОБА_4, інженера з охорони праці ОСОБА_5 у період часу з 10.00 год. 14.05.2018 року по 15.00 год. 17.05.2018 року, проведено планову перевірку у Львівському поліграфічному коледжі Української академії друкарства щодо дотримання вимог законодавчих і нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки.

Перевірка була проведена згідно плану проведення перевірок суб'єктів господарювання Головного управління Держпраці у Львівській області на 2018 рік, затвердженого наказом Головного управління Держпраці у Львівській області від 21.11.2017 р. № 197-ОД.

В результаті проведеної перевірки були виявлені факти порушення вимог чинних нормативно-правових актів з охорони праці, в тому числі й порушення, які створюють загрозу життю працівників Львівського поліграфічного коледжу Української академії друкарства, а саме:

1. Львівським поліграфічним коледжем Української академії друкарства не отримано дозвіл на експлуатацію устаткування підвищеної небезпеки, а саме: котлів НИИСТУ-5 (3 шт.), що є порушенням п. 3.1 р. ІІІ Правил безпеки систем газопостачання, затверджених наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України 15.05.2015 р. № 285 (далі-Правила), який містить вимогу, що роботодавець повинен одержати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки відповідно до вимог Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 року № 1107.

2. Не заборонено роботу котлів НИИСТУ-5 (3 шт.), при відсутності контрольно-вимірювальних приладів (манометрів, тягомірів), що є порушенням п. 3.23, 3.26 р. V Правил. Пункт 3.23 р. V Правил, містить вимогу, що робота установок, що використовують газ, забороняється при несправності або при відключенні приладів контролю і захисту та п. 3.26, р. V Правил, передбачає, що подавання газу на установку негайно припиняється засобами автоматики (пристроями захисту) або працівниками, які експлуатують та обслуговують обладнання, у разі: - згасання полум'я пальників; - неприпустимого підвищення або зниження тиску газу; - відключення дуттьових вентиляторів або неприпустимих відхилень у подаванні повітря для згоряння газу на пальниках з примусовим подаванням повітря; - відключення димососів або неприпустимого пониження розрідження в топковому просторі; - появи нещільностей в обмуруванні, газоходах і запобіжно-вибухових клапанах; - припинення подавання електроенергії або зникнення напруги на пристроях дистанційного і автоматичного управління і засобах вимірювання; - несправностей КВП, засобів автоматизації і сигналізації загазованості та пожежної сигналізації; - відмови запобіжних і блокувальних пристроїв; - несправності пальників; - появи загазованості, виявлення витоків газу на газовому обладнанні і внутрішніх газопроводах.

Відповідно до вимог Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 5 квітня 2007 року за результатами перевірки та у зв'язку з виявленими порушеннями, посадовими особами структурного підрозділу Управління Держпраці було складено акт перевірки суб'єкта господарювання від 17 травня 2018 р. № 13/01/245/0489, в якому задокументовано зазначені вище факти порушення вимог чинних нормативно-правових актів України у Львівському поліграфічному коледжі Української академії друкарства, які створюють загрозу здоров'ю і життю працівників суб'єкта господарювання.

Два примірники акту підписані посадовими особами органу державного нагляду, що здійснювали захід державного нагляду, заступником директора з адміністративно-господарської роботи ОСОБА_4 та інженером з охорони праці ОСОБА_6 ОСОБА_6 примірник акта та 10.05.2018 року вручено в.о. директору Львівського поліграфічного коледжу Української академії друкарства ОСОБА_7 і підписано останніми без жодних зауважень та заперечень.

Даючи оцінку спірним правовідносинам суд керувався таким.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 № 877-V.

Приписами статті 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) сфері господарської діяльності визначено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Відповідно до частини 1 та 4 статті 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом. Виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа. Орган державного нагляду (контролю) не може здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, якщо закон прямо не уповноважує такий орган на здійснення державного нагляду (контролю) у певній сфері господарської діяльності та не визначає повноваження такого органу під час здійснення державного нагляду (контролю).

Згідно з частиною 7 статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб'єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.

Відповідно до п. 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 96, Держпраці є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов'язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

Згідно з п. 7 даного Положення Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Відповідно до приписами Положення про Управління Держпраці, Управління відповідно до покладених на нього завдань здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства з охорони праці, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки та організації проведення навчання (в тому числі спеціального) і перевірки знань з питань охорони праці; навчання працівників у сфері поводження з вибуховими матеріалами та перевірки їх знань.

Статтею 4 Закону України Про охорону праці передбачено, що державна політика в галузі охорони праці спрямована на створення належних, безпечних і здорових умов праці, запобігання нещасним випадкам та професійним захворюванням та базується на принципах пріоритету життя і здоров'я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.

Частиною 5 ст. 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності передбачене повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування. Вжиття інших заходів реагування, передбачених законом, допускається за вмотивованим письмовим рішенням керівника органу державного нагляду (контролю) чи його заступника, а у випадках, передбачених законом, - із наступним підтвердженням обґрунтованості вжиття таких заходів адміністративним судом.

У відповідності до п. 1.4 Положення про організацію та здійснення державного гірничого нагляду, державного нагляду (контролю) у сфері промислової безпеки та охорони праці в системі Держгірпромнагляду України, затвердженого наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 11.08.2011 № 826 (далі - Положення), загроза життю та здоров'ю працівників - виникнення умов, за яких подальше продовження виконання робіт або експлуатація об'єкта, машин і механізмів несе ризик спричинення внаслідок цих умов фізичної шкоди працівникові, в тому числі такої, яка може призвести до смертельних наслідків.

Пунктом 2.26 Положення передбачено, що право заборони виконання робіт, виробництва виникає у разі виявлення під час перевірки:

- порушень вимог законодавства з охорони праці та промислової безпеки, що створюють загрозу життю працівників;

- порушень вимог Кодексу України про надра;

- відсутності дозволу на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки;

- не проведення у встановленому порядку та в терміни технічного огляду, випробування або експертного обстеження машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки;

- виникнення нещасного випадку зі смертельним або тяжким наслідком, групового нещасного випадку.

У разі виявлення факту перевищення допустимих норм технологічного навантаження виробничого об'єкта (окремого виробництва, машин і механізмів) або якщо дійсний рівень технологічного навантаження створює загрозу життю працівників, уникнути чого можливо за рахунок його зниження, роботи такого об'єкта (виробництво, експлуатація машин і механізмів) можуть бути обмежені до допустимого безпечного рівня.

Так, як вбачається з матеріалів справи, в результаті планової перевірки позивачем встановлено та зафіксовано в акті перевірки від 17 травня 2018 р. № 13/01/245/0489 порушення вимог законодавства з охорони праці, промислової безпеки, що створюють загрозу життю та здоров'ю працівників Львівського поліграфічного коледжу Української академії друкарства.

Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ч.1 ст. 72 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

При вирішенні питання щодо необхідності застосування до відповідача заходів реагування, суд виходить, зокрема, з того, що згідно із статтею 3 Конституції України, людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Відповідно до ст.27 Конституції України, обов'язок держави - захищати життя людини.

Згідно з ч.3 ст.43 Конституції України, кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом.

Статтею 44 Закону України Про охорону праці визначено, що державна політика в галузі охорони праці базується, у тому числі, на принципах пріоритету життя і здоров'я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.

З огляду на те, що станом на дату розгляду справи доказів, які свідчили б про усунення порушень, зазначених в акті перевірки від 17 травня 2018 р. № 13/01/245/0489, відповідачем не надано, та на те, що подальша експлуатація Львівським поліграфічним коледжем Української академії друкарства (м. Львів, пл. Митна, 1) обладнання (газовикористовуючих котлів НИИСТУ-5 (3 шт.) в котельні коледжу за адресою: м. Львів, пл. Митна, 1, становить загрозу здоров'ю і життю працівників Львівського поліграфічного коледжу Української академії друкарства, суд вважає за доцільне застосувати до Львівського поліграфічного коледжу Української академії друкарства заходи реагування шляхом заборони експлуатації обладнання: газовикористовуючих котлів НИИСТУ-5 (3 шт.) в котельні коледжу за адресою: м. Львів, пл. Митна, 1 до усунення встановлених порушень. Таким чином, позов належить задовольнити.

Так, згідно з ч. 5 ст. 4 Закон України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

При цьому, суд не вбачає підстав для звернення цього рішення до негайного виконання, про що просить позивач, з огляду на таке.

Відповідно до статті 371 Кодексу адміністративного судочинства України негайно виконуються рішення суду про: 1) присудження виплати пенсій, інших періодичних платежів з Державного бюджету України або позабюджетних державних фондів - у межах суми стягнення за один місяць; 2) присудження виплати заробітної плати, іншого грошового утримання у відносинах публічної служби - у межах суми стягнення за один місяць; 3) поновлення на посаді у відносинах публічної служби; 4) припинення повноважень посадової особи у разі порушення нею вимог щодо несумісності; 5) уточнення списку виборців; 6) усунення перешкод та заборону втручання у здійснення свободи мирних зібрань; 7) накладення арешту на активи, що пов'язані з фінансуванням тероризму та стосуються фінансових операцій, зупинених відповідно до рішення, прийнятого на підставі резолюцій Ради Безпеки ООН, зняття арешту з таких активів та надання доступу до них.

Негайно також виконуються рішення суду, прийняті в адміністративних справах, визначених пунктами 1, 5 частини першої статті 263, пунктами 1-4 частини першої статті 283 цього Кодексу.

Отже, рішення суду про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) не підлягає негайному виконанню.

Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки, під час розгляду даної справи, свідки судом не залучались та судові експертизи не призначались, суд вважає за необхідне зазначити, що судові витрати понесені позивачем, з відповідача не стягуються.

Керуючись ст. ст. 19-21, 72-77, 242-246, 255, 293, 295, підп.15.5 п.15 Перехідних положень КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В :

Позов Головного управління Держпраці у Львівській області (79005, м. Львів, пл. Міцкевича,8; код ЄДРПОУ: 39778297) до Львівського поліграфічного коледжу Української академії друкарства (79008, м. Львів, пл. Митна, 1; код ЄДРПОУ: 25242313) про застосування заходів реагування - задоволити повністю.

Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до Львівського поліграфічного коледжу Української академії друкарства, а саме - заборонити експлуатацію обладнання: газовикористовуючих котлів НИИСТУ-5 (3 шт.) в котельні коледжу за адресою: м. Львів, пл. Митна, 1 до усунення встановлених порушень.

Судові витрати стягненню не підлягають.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до суду апеляційної інстанції через Львівський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 20.12.2018.

Суддя Карп'як Оксана Орестівна

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.12.2018
Оприлюднено22.12.2018
Номер документу78759602
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1340/5121/18

Рішення від 12.12.2018

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Карп'як Оксана Орестівна

Ухвала від 19.11.2018

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Карп'як Оксана Орестівна

Ухвала від 02.11.2018

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Карп'як Оксана Орестівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні