Рішення
від 06.12.2018 по справі 2340/2758/18
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 грудня 2018 року справа № 2340/2758/18

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Гаращенка В.В.,

за участю:

секретаря судового засідання Дорошенко Л.В.,

представника позивача: ОСОБА_1 - за довіреністю,

представника відповідача: не з'явився;

представника третьої особи: не з'явився;

розглянувши за правилами загального позовного провадження в місті Черкаси адміністративну справу за позовом управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області до Соболівського навчально-виховного комплексу дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І ступеня Шполянської районної ради Черкаської області, третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - відділ освіти, у справах сім'ї, молоді та спорту Шполянської районної державної адміністрації, про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду,-

ВСТАНОВИВ:

Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області звернулось до суду з позовною заявою до Соболівського навчально-виховного комплексу дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І ступеня Шполянської районної ради Черкаської області, в якій, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог, просить:

- застосувати заходи реагування у вигляді повної заборони експлуатації приміщення вбудованої котельні Соболівського навчально-виховного комплексу дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І ступеня Шполянської районної ради Черкаської області, код ЄДРПОУ 24355877, розташованого за адресою: 20644, Черкаська область, Шполянський район, с. Соболівка, вул. Шевченка, 1, шляхом знеструмлення електроживлення, закриття всіх входів (із накладенням печаток), до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що ним проведено перевірку відповідача на предмет дотримання вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, за результатами якої складено акт від 26.04.2018 № 43. Цим актом зафіксовано порушення, які загрожують життю та здоров'ю людей, а саме: допускається використання вбудованої котельні в приміщенні навчального закладу. Тому на виконання повноважень, які передбачені Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , позивач звернувся до суду та вважає, що діяльність вказаного закладу повинна бути зупинена.

Ухвалою суду від 01.11.2018, із занесенням до протоколу судового засідання, залучено до участі у справі у якості третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - відділ освіти, у справах сім'ї, молоді та спорту Шполянської районної державної адміністрації.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав та наполягав на їх задоволенні.

В ході судового розгляду спору представники відповідача та третьої особи заперечили проти задоволення позову, зазначивши, що ними вжито заходи для усунення виявленого порушення. В судове засідання 06.12.2018 не з'явились, про причини неявки суд не повідомили, хоча про дату, час та місце судового розгляду справи повідомлені належним чином.

Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши письмові матеріали справи, повно, всебічно, об'єктивно дослідивши надані у справі докази, надавши їм юридичну оцінку, суд дійшов наступного.

Як встановлено судом, відповідно до частини 7 Рішення з окремих питань протоколу засідання Кабінету Міністрів України від 28 березня 2018 року №11, на виконання наказу Управління ДСНС України у Черкаській області від 02.04.2018 № 73, у період з 25 по 26 квітня 2018 року головним інспектором Шполянського РВ У ДСНС України у Черкаській області майором служби цивільного захисту ОСОБА_2, провідним інспектором Шполянського РВ У ДСНС України у Черкаській області майором служби цивільного захисту ОСОБА_3 проведено позапланову перевірку Соболівського навчально-виховного комплексу дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І ступеня Шполянської районної ради Черкаської області за адресою: 20644, Черкаська обл., Шполянський район с. Соболівка, з метою перевірки додержання та виконання вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки.

Актом позапланової перевірки Соболівського навчально-виховного комплексу дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І ступеня Шполянської районної ради Черкаської області, щодо додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 26.04.2018 № 43 (далі - Акт), встановлені порушення Кодексу цивільного захисту України, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року №1417 (зі змінами внесеними наказом МВС України від 31.07.2017 № 657 зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 22 серпня 2017 р. за № 1048/30916), зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 р. за № 252/26697, ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту (далі - ДБН В.2.5-56:2014), Постанови Кабінету Міністрів України №1200 від 19 серпня 2002 року Про затвердження Порядку забезпечення населення і працівників формувань та спеціалізованих служб цивільного захисту засобами індивідуального захисту, приладами радіаційної та хімічної розвідки, дозиметричного і хімічного контролю (далі - Постанова КМУ №1200) в приміщеннях ДНЗ, які створюють пряму та/або опосередковану загрозу життю та/або здоров'ю людей, а саме:

- допускається використання вбудованої котельні в приміщенні навчального закладу. (ДБН В. 2.5- 77:2014 п. 4.9).

Вирішуючи питання про можливість застосування заходів реагування суд враховує, що згідно ст. 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності №877-V від 05.04.2007 державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб ?єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Згідно з ч.7 ст. 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності №877-V від 05.04.2007 на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п ?яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, згідно з Указом Президента України Деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій від 16.01.2013 №20/2013, здійснює Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС України).

Відносини, пов'язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, повноваження органів державної влади, ОСОБА_1 міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов'язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності регулює та визначає Кодекс цивільного захисту України (у подальшому - Кодекс).

Згідно зі статтею 67 Кодексу до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб ?єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об ?єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров ?ю людей.

У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров ?ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом (ч. 2 ст. 68 Кодексу).

Стаття 70 Кодексу передбачає підстави для зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів передбачені ст. 70 Кодексу.

Так, згідно з ч. 1 ст. 70 Кодексу підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:

- недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;

- невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб'єкта господарювання, їх непридатність або відсутність.

Згідно з ч. 2 ст. 70 Кодексу повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Дослідивши обставини справи у детальному аналізі із чинним законодавством, суд дійшов висновку щодо необґрунтованості доводів позивача.

Суд звертає увагу, що в ході судового розгляду справи відповідачем виявлене порушення, яке створює загрозу життю та здоров'ю людей усунуто.

Зокрема, наказом відділу освіти, у справах сім'ї, молоді та спорту Шполянської районної державної адміністрації №121-аг від 14.11.2018 на виконання припису Шполянського РВ УДСНС України в Черкаській області (акт перевірки №43 від 26.04.2018 року) та з метою усунення недоліків в Соболівському НВК ДНЗ-ЗОШ І ступеня створено комісію в складі голови комісії: ОСОБА_4 - начальника групи з централізованого господарського обслуговування відділу та членів комісії: ОСОБА_5 - теплотехніка групи з централізованого господарського обслуговування; ОСОБА_6 - завгоспа групи з централізованого господарського обслуговування відділу. Членів комісії до 19.11.2018 зобов'язано провести демонтаж внутрішніх дверей котельні Соболівського НВК ДНЗ-ЗОШ І ступеня Шполянського району Черкаської області та скласти відповідний акт.

Наведеною комісією складено акт від 14.11.2018, яким встановлено, що на виконання припису Шполянського РВ УДСНС у Черкаській області щодо усунення недоліків в Соболівському НВК І ступенів (акт перевірки № 43 від 26.04.2018 року), для недопущення розповсюдження пожежі з приміщення вбудованої котельні НВК через прорізи в протипожежних перегородках, господарською групою відділу освіти, у справах сім'ї, молоді та спорту проведено демонтаж внутрішніх дверей котельні та закладено цеглою дверний проріз. В зв'язку з цим, вхід до котельні буде здійснюватись ззовні приміщення.

При цьому, як вбачається з акту перевірки відповідачем вжито ряд організаційних заходів щодо забезпечення пожежної безпеки, зокрема встановлено: наявність на об'єкті розпорядчих документів та інформаційних покажчиків з питань пожежної безпеки; забезпечено вивчення правил пожежної безпеки та проведення виховної роботи, спрямованої на запобігання пожежам; забезпечено дотримання працівниками об'єкта встановленого протипожежного режиму; проведено інструктажі та проходження навчання з питань пожежної безпеки; забезпечено протипожежний стан утримання території; розміщено інформацію про заходи безпеки та відповідну поведінку населення у разі виникнення аварії; здійснено навчання працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної безпеки.

В контексті наведеного, суд зазначає, що відповідачем вжито достатніх заходів, які спрямовані на попередження пожежі, а у разі її виникнення - на евакуацію присутніх у приміщенні дошкільного навчального закладу.

Суд також зазначає, що відповідно до ч. ч. 1-3 ст. 3 Закону України Про освіту від 05.09.2017 № 2145-VIII кожен має право на якісну та доступну освіту. Право на освіту включає право здобувати освіту впродовж усього життя, право на доступність освіти, право на безоплатну освіту у випадках і порядку, визначених Конституцією та законами України.

В Україні створюються рівні умови доступу до освіти. Ніхто не може бути обмежений у праві на здобуття освіти. Право на освіту гарантується незалежно від віку, статі, раси, стану здоров'я, інвалідності, громадянства, національності, політичних, релігійних чи інших переконань, кольору шкіри, місця проживання, мови спілкування, походження, соціального і майнового стану, наявності судимості, а також інших обставин та ознак.

Право особи на освіту може реалізовуватися шляхом її здобуття на різних рівнях освіти, у різних формах і різних видів, у тому числі шляхом здобуття дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти та освіти дорослих.

Крім того, відповідно до положень ст. 53 Конституції України, кожен має право на освіту. Повна загальна середня освіта є обов'язковою.

Держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам.

Зважаючи, що Конституцією та законами України передбачено пріоритетність реалізації права на освіту, тому на думку суду, при вирішенні спору необхідним є дотримання справедливого балансу між наявністю порушень законодавства про пожежну безпеку та обмеженням прав на дошкільну освіту.

Підсумовуючи наведене, суд дійшов висновку, що фактична заборона діяльності дошкільного навчального закладу є невиправданим та надмірним заходом впливу у даному випадку, а виявлені порушення усунуті без створення загрози для життя та здоров'я людей.

Відповідно до частин 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є необґрунтованими, а вимоги такими, що задоволенню не підлягають.

Керуючись ст.ст. 6, 9, 14, 72, 76, 90, 139, 241-246, 255, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

В задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана з врахуванням особливостей закріплених п. 15.5 Перехідних положень КАС України протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення суду. Якщо в судовому засіданні проголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складене 17 грудня 2018 року.

Суддя В.В. Гаращенко

Дата ухвалення рішення06.12.2018
Оприлюднено23.12.2018
Номер документу78791938
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2340/2758/18

Рішення від 06.12.2018

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.В. Гаращенко

Рішення від 06.12.2018

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.В. Гаращенко

Ухвала від 25.09.2018

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.В. Гаращенко

Ухвала від 10.08.2018

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.В. Гаращенко

Ухвала від 16.07.2018

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.В. Гаращенко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні