Постанова
від 21.12.2018 по справі 808/2498/17
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

Іменем України

21 грудня 2018 року

м. Київ

справа № 808/2498/17

адміністративне провадження № К/9901/31069/18, К/9901/46383/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Анцупової Т. О.,

суддів - Кравчука В. М., Стародуба О. П.

розглянувши у письмовому провадженні у касаційній інстанції адміністративну справу № 808/2498/17

за позовом Комунального підприємства ЗОРЯ СХОДУ Трудової сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області про визнання протиправним рішення та зобов'язання вчинити певні дії;

за касаційними скаргами Державного підприємства Конярство України та Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області на постанову Запорізького окружного адміністративного суду (суддя Лазаренко М. С.) від 23 жовтня 2017 року та постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду (у складі колегії суддів: Бондаренко І. Ю., Уханенко С. А., Дадим Ю. М.) від 11 січня 2018 року, встановив:

І. РУХ СПРАВИ

1. У серпні 2017 року Комунальне підприємство ЗОРЯ СХОДУ Трудової сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області (далі - КП ЗОРЯ СХОДУ ) звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог від 09 жовтня 2017 року, просило:

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області від 03 серпня 2017 року № 0-8-0.3-4371/2-17 про відмову Комунальному підприємству ЗОРЯ СХОДУ Трудової сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок орієнтовною площею 2015,0000 га, 2351,5957 га, 1574,1528 га в постійне користування для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які розташовані на території Трудової сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області;

- зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області надати Комунальному підприємству ЗОРЯ СХОДУ Трудової сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області (код ЄДРПОУ 41108673) дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок орієнтовною площею 2015,0000 га в постійне користування, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок земель сільськогосподарського призначення за межами населеного пункту на території Трудової сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області;

- зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області надати комунальному підприємству ЗОРЯ СХОДУ Трудової сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області (код ЄДРПОУ 41108673) дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок орієнтовною площею 2351,5957 га в постійне користування, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок земель сільськогосподарського призначення за межами населеного пункту на території Трудової сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області;

- зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області надати комунальному підприємству ЗОРЯ СХОДУ Трудової сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області (код ЄДРПОУ 41108673) дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок орієнтовною площею 1574,1528 га в постійне користування, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок земель сільськогосподарського призначення за межами населеного пункту на території Трудової сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області.

2. Постановою Запорізького окружного адміністративного суду від 23 жовтня 2017 року, залишеною без змін постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 11 січня 2018 року адміністративний позов задоволено повністю.

Визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області від 03 серпня 2017 року № 0-8-0.3-4371/2-17 про відмову Комунальному підприємству ЗОРЯ СХОДУ Трудової сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок орієнтовною площею 2015,0000 га, 2351,5957 га, 1574,1528 га в постійне користування для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які розташовані на території Трудової сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області.

Зобов'язано Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області надати Комунальному підприємству ЗОРЯ СХОДУ Трудової сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області (код ЄДРПОУ 41108673) дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок орієнтовною площею 2015,0000 га в постійне користування, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок земель сільськогосподарського призначення за межами населеного пункту на території Трудової сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області.

Зобов'язано Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області надати Комунальному підприємству ЗОРЯ СХОДУ Трудової сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області (код ЄДРПОУ 41108673) дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок орієнтовною площею 2351,5957 га в постійне користування, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок земель сільськогосподарського призначення за межами населеного пункту на території Трудової сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області.

Зобов'язано Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області надати Комунальному підприємству ЗОРЯ СХОДУ Трудової сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області (код ЄДРПОУ 41108673) дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок орієнтовною площею 1574,1528 га в постійне користування, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок земель сільськогосподарського призначення за межами населеного пункту на території Трудової сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області.

3. Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, 01 березня 2018 року Державне підприємство Конярство України (далі - ДП Конярство України ) звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 23 жовтня 2017 року та постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 11 січня 2018 року, і ухвалити нове судове рішення, яким відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог.

4. Ухвалою Верховного Суду від 07 березня 2018 року відкрито провадження за вказаною касаційною скаргою та установлено десятиденний строк з моменту отримання копії вказаної ухвали для подачі відзиву на касаційну скаргу.

5. Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області 28 березня 2018 року звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 23 жовтня 2017 року та постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 11 січня 2018 року та відмовити у задоволенні адміністративного позову в частині:

- зобов'язання Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області надати Комунальному підприємству ЗОРЯ СХОДУ Трудової сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області (код ЄДРПОУ 41108673) дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок орієнтовною площею 2015,0000 га в постійне користування, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок земель сільськогосподарського призначення за межами населеного пункту на території Трудової сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області;

- зобов'язання Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області надати Комунальному підприємству ЗОРЯ СХОДУ Трудової сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області (код ЄДРПОУ 41108673) дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок орієнтовною площею 2351,5957 га в постійне користування, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок земель сільськогосподарського призначення за межами населеного пункту на території Трудової сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області;

- зобов'язання Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області надати Комунальному підприємству ЗОРЯ СХОДУ Трудової сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області (код ЄДРПОУ 41108673) дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок орієнтовною площею 1574,1528 га в постійне користування, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок земель сільськогосподарського призначення за межами населеного пункту на території Трудової сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області.

6. Ухвалою Верховного Суду від 06 квітня 2018 року відкрито провадження за вказаною касаційною скаргою та установлено десятиденний строк з моменту отримання копії вказаної ухвали для подачі відзиву на касаційну скаргу.

7. 21 серпня 2018 року до Верховного Суду надійшло клопотання Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області про зупинення виконання постанови Запорізького окружного адміністративного суду від 23 жовтня 2017 року та постанови Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 11 січня 2018 року.

8. Ухвалою Верховного Суду від 02 листопада 2018 року зупинено виконання постанови Запорізького окружного адміністративного суду від 23 жовтня 2017 року та постанови Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 11 січня 2018 року до закінчення їх перегляду в касаційному порядку.

9. 03 вересня 2018 року до Верховного Суду надійшло клопотання ДП Конярство України про зупинення виконання постанови Запорізького окружного адміністративного суду від 23 жовтня 2017 року та постанови Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 11 січня 2018року.

10. Ухвалою Верховного Суду від 05 листопада 2018 року відмовлено у задоволенні клопотання ДП Конярство України про зупинення виконання постанови Запорізького окружного адміністративного суду від 23 жовтня 2017 року та постанови Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 11 січня 2018 року.

11. 12 жовтня 2018 року та 26 жовтня 2018 року до Верховного Суду надійшли заяви КП ЗОРЯ СХОДУ та ДП Конярство України про прискорення розгляду справи.

12. Ухвалою Верховного Суду від 20 грудня 2018 року закінчено підготовку справи до касаційного розгляду та призначено до розгляду в порядку письмового провадження у відповідності до ст. 345 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

IІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

13. Судами попередніх інстанцій встановлено, що КП ЗОРЯ СХОДУ звернулося до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області із клопотаннями від 12 червня 2017 року:

- № 3 (вхідний № 19-5318/0/5-17 від 13 червня 2017 року) про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок орієнтовною площею 2015,000 га в постійне користування, цільове призначення земельних ділянок, відповідно до Класифікації видів цільового призначення земель (код КВЦПЗ: Розділ: Секція А 01; Підрозділ: 01.01; Код розділу КВЕД 01), землі сільськогосподарського призначення, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які розташовані на території Трудової сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області та відображені в графічних матеріалах. До клопотання додані загальна схема розміщення земельних ділянок та схеми розміщення окремих земельних ділянок;

- № 4 (вхідний № 19-5319/0/5-17 від 13 червня 2017) року про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок орієнтовною площею 2351,5957 га в постійне користування, цільове призначення земельних ділянок, відповідно до Класифікації видів цільового призначення земель (код КВЦПЗ: Розділ: Секція А 01; Підрозділ: 01.01; Код розділу КВЕД 01), землі сільськогосподарського призначення, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які розташовані на території Трудової сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області та відображені в графічних матеріалах. До клопотання додані загальна схема розміщення земельних ділянок та схеми розміщення окремих земельних ділянок;

- № 5 (вхідний № 19-5320/0/5-17 від 13 червня 2017 року) про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок орієнтовною площею 1574,1528 га в постійне користування, цільове призначення земельних ділянок, відповідно до Класифікації видів цільового призначення земель (код КВЦПЗ: Розділ: Секція А 01; Підрозділ: 01.01; Код розділу КВЕД 01), землі сільськогосподарського призначення, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які розташовані на території Трудової сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області та відображені в графічних матеріалах. До клопотання додані загальна схема розміщення земельних ділянок та схеми розміщення окремих земельних ділянок.

14. У кожному з наведених клопотань, позивач вказав, що не додає письмову згоду землекористувача внаслідок неможливості його встановлення, оскільки відомості про землекористувачів земельних ділянок в Єдиному державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відсутні.

15. Листом від 03 серпня 2017 року № 0-8-0.3-4371/2/17, Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області повідомило КП ЗОРЯ СХОДУ , що подані на розгляд звернення та долучені до них документи не визначають правових підстав для відведення земельних ділянок в розумінні правосуб'єктності відповідно до ст. 22 Земельного кодексу України, не обґрунтовують відведення комунальному підприємству земельних ділянок вказаними площами із цільовим призначенням - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Також, позивачем не виконано вимоги ч. 2 ст. 123 Земельного кодексу України, оскільки графічні матеріали до звернення № 19-5318/0/1-17 не містять зазначення місця розташування земельних ділянок, їх розміру. На графічних матеріалах до інших звернень має бути позначено місце розташування запитуваних земельних ділянок.

Зважаючи на вищевикладене, Головне управління не вбачає підстав для задоволення звернень КП ЗОРЯ СХОДУ .

16. Вважаючи вказані дії та рішення відповідача протиправними, позивач звернувся до суду з адміністративним позовом.

IІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

17. Оцінюючи доводи сторін, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, ухвалюючи рішення про задоволення адміністративного позову виходили з оцінки фактичних обставин справи та доказів на їх підтвердження.

18. Суди попередніх інстанцій, у оскаржуваних рішеннях, виходили з вимог ст. 123 Земельного кодексу України (далі - ЗК України), відповідно до якої, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

19. Отже, суди попередніх інстанцій, дійшли висновку, що Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області, як суб'єкт владних повноважень, не довело правомірності свого рішення щодо відмови позивачу у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою та рішення про відмову не обґрунтоване відповідно до вимог нормативно-правових актів, що регулюють спірні правовідносини, а клопотання позивача відповідають вимогам, встановленим Земельним кодексом України.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНИХ СКАРГ

20. Скаржники у своїх касаційних скаргах не погоджуються з висновками судів попередніх інстанцій, вважають їх необґрунтованими та таким, що підлягають скасуванню, оскільки судами у оскаржуваних рішеннях неправильно застосовані норми матеріального права та порушено норми процесуального права, що призвело до ухвалення незаконних судових рішень у справі.

21. Зокрема, Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області зазначає, що судами попередніх інстанцій невірно застосовано положення ЗК України та норми КАС України в частині, щодо перебирання судом на себе невластивих йому функцій, які належать виключно суб'єкту владних повноважень, шляхом зобов'язання скаржника надати дозвіл на розроблення документації із землеустрою.

Скаржник вважає, що у цій справі, єдиним можливим способом захисту порушених прав позивача є зобов'язання суб'єкта владних повноважень повторно розглянути клопотання про надання дозволу на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

22. ДП Конярство України у касаційній скарзі зазначає, що відведення земельних ділянок позивачу, у відповідності до вимог ч. 5 ст. 116 ЗК України, можливе лише за умови припинення права користування на такі ділянки ДП Конярство України , якими останнє користується на законних підставах, сплачує відповідні земельні податки та має всі права землекористувача.

Також, скаржник зазначає, що судами попередніх інстанцій порушено вимоги ст. 72 КАС України в частині неврахування обставин та фактів, що встановлені в інших судових рішеннях, які набрали законної сили та підтверджують факт належного землекористування скаржником.

Також, скаржник зазначає, що з метою захисту своїх прав землекористувача, звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, а предметом спору є надання у постійне користування ДП Конярство України земельних ділянок, на які претендує позивач у цій справі.

Крім цього, скаржник зазначає, що судами попередніх інстанцій в порушення положень КАС України не залучено ДП Конярство України в якості третьої особи, оскільки спір у цій справі стосується прав та інтересів державного підприємства.

V. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ

23. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційних скарг, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених ст. 341 КАС України, а також надаючи оцінку правильності застосування судами норм матеріального чи порушення норм процесуального права у спірних правовідносинах, виходить з наступного.

24. Предметом оцінки у цій справі є правомірність рішення, у формі листа, Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області від 03 серпня 2017 року № 0-8-0.3-4371/2-17 про відмову КП ЗОРЯ СХОДУ в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в постійне користування для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

25. Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

26. Згідно ч. 1 ст. 3 ЗК України (тут і надалі у редакції, що діяла на час виникнення спірних правовідносин) земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

27. Відповідно до ч. 2 ст. 4 ЗК України завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель.

28. Згідно ч. 3 ст. 22 ЗК України землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування: а) громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства; б) сільськогосподарським підприємствам - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва; в) сільськогосподарським науково-дослідним установам та навчальним закладам, сільським професійно-технічним училищам та загальноосвітнім школам - для дослідних і навчальних цілей, пропаганди передового досвіду ведення сільського господарства; г) несільськогосподарським підприємствам, установам та організаціям, релігійним організаціям і об'єднанням громадян - для ведення підсобного сільського господарства; ґ) оптовим ринкам сільськогосподарської продукції - для розміщення власної інфраструктури.

29. Відповідно до ч. 1, 2 ст. 92 ЗК України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.

Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають: а) підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності; б) громадські організації інвалідів України, їх підприємства (об'єднання), установи та організації; в) релігійні організації України, статути (положення) яких зареєстровано у встановленому законом порядку, виключно для будівництва і обслуговування культових та інших будівель, необхідних для забезпечення їх діяльності; г) публічне акціонерне товариство залізничного транспорту загального користування, утворене відповідно до Закону України Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування ; ґ) вищі навчальні заклади незалежно від форми власності; д) співвласники багатоквартирного будинку для обслуговування такого будинку та забезпечення задоволення житлових, соціальних і побутових потреб власників (співвласників) та наймачів (орендарів) квартир та нежитлових приміщень, розташованих у багатоквартирному будинку.

30. Згідно ч. 4 ст. 122 ЗК України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

31. Відповідно до ч. 2 ст. 123 ЗК України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

32. Згідно ч. 3 ст. 123 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Забороняється відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, місце розташування об'єктів на яких погоджено відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування згідно із статтею 151 цього Кодексу.

33. Аналіз цієї норми дає підстави для висновку, що Земельним кодексом України визначено вичерпний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. З іншого боку, подання зацікавленою особою документів, необхідних для розгляду клопотання, не в повному обсязі або виявлення у документах, поданих замовником, недостовірних відомостей об'єктивно перешкоджають розгляду та винесенню законного рішення про надання дозволу/вмотивованої відмови на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

34. У разі надання особою пакету документів, необхідних для отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, з недоліками щодо комплектності, форми чи змісту, відповідний орган має право звернутися до заявника з пропозицією усунути виявлені недоліки. Така дія є правомірним способом поведінки органу і має на меті створення громадянам та юридичним особам умов для реалізації їх прав на землю. Зазначена пропозиція щодо усунення недоліків не може вважатися відмовою у наданні дозволу у розумінні частини сьомої статті 123 ЗК України. Проте, звернення з такою пропозицією не звільняє відповідний орган від обов'язку прийняти рішення щодо надання дозволу (або відмову) в межах встановленого законом місячного строку.

35. Відсутність рішення про надання дозволу або відмову у наданні дозволу в межах встановленого законом місячного строку свідчить про протиправну бездіяльність відповідного органу і надає особі право замовити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки без згоди уповноваженого органу відповідно до ч. 3 ст. 123 ЗК України.

36. Задовольняючи позовні вимоги в частині визнання та скасування рішення відповідача про відмову КП ЗОРЯ СХОДУ в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в постійне користування для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, суди попередніх інстанцій дійшли до передчасного висновку, що відповідачем прийнято рішення про відмову у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою у розумінні ст. 123 ЗК України, з огляду наступне.

37. Положенням про територіальні органи Держгеокадастру, затвердженим наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 29 вересня 2016 року № 333, чітко визначені для відповідача порядок, строки, відповідна процедура та підстави для відмови у наданні такого дозволу, зокрема і форма прийнятих відповідних рішень.

38. Згідно п. 8 вказаного Положення, головне управління у межах своїх повноважень видає накази організаційно-розпорядчого характеру.

39. Отже, колегія суддів доходить висновку, що лист Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області від 03 серпня 2017 року не може вважатися рішенням про мотивовану відмову про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

40. Отже, уповноважений орган, Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області, у місячний строк не надав ані дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, ані мотивованої відмови у наданні такого дозволу, відповідно до вимог ч. 3 ст. 123 ЗК України, а відтак мала місце бездіяльність відповідача, що порушує права та інтереси позивача у цій справі.

41. Аналогічна правова позиція у спірних правовідносинах викладена у постанові Верховного Суду від 17 грудня 2018 року у справі № 509/4156/15-а.

42. Щодо доводів відповідача наведених у касаційній скарзі, які зводяться до того, що скаржник не погоджується із обраним судом способом захисту порушених прав та інтересів позивача, шляхом зобов'язання Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області надати дозвіл КП ЗОРЯ СХОДУ на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, колегія суддів зазначає таке.

43. У постанові від 16 вересня 2015 року (справа № 21-1465а15) Верховний Суд України вказав, що рішення суду, у випадку задоволення позову, має бути таким, яке б гарантувало дотримання і захист прав, свобод, інтересів позивача від порушень з боку відповідача, забезпечувало його виконання та унеможливлювало необхідність наступних звернень до суду.

Спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.

44. Відповідно до пп. 31 п. 3 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року № 15, основними завданнями Держгеокадастру є розпорядження землями державної власності сільськогосподарського призначення в межах, визначених Земельним кодексом України, безпосередньо або через визначені в установленому порядку його територіальні органи.

45. Відповідно до пп. 13 п. 4 Положення про Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17 листопада 2016 року № 308 , Головне управління відповідно до покладених на нього завдань розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в порядку, визначеному чинним законодавством, на території Запорізької області.

46. Отже, відповідач є органом виконавчої влади, який наділений повноваженнями надавати дозволи на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності.

47. Нормами Земельного кодексу України чітко визначені підстави, порядок, строки, процедура надання відповідачем дозволу зацікавленим особам на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, а також чітко визначені порядок, строки, відповідна процедура та підстави для відмови у наданні такого дозволу, а так само і форма прийнятих відповідних рішень.

48. Як зазначено у п. 39, 40 цієї постанови, лист відповідача не може вважатися рішенням у розумінні ст. 123 ЗК України.

49. Отже, зобов'язавши відповідача надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, суди попередніх інстанцій дійшли передчасного висновку в цій частині позовних вимог, оскільки Головним управлінням Держгеокадасту у Запорізькій області не приймалось рішення по суті заявлених клопотань КП ЗОРЯ СХОДУ .

50. Щодо доводів касаційної скарги ДП Конярство України , колегія суддів зазначає, що відповідно до практики Верховного Суду України отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає позитивного рішення про подальшу передачу такої земельної ділянки особі. Вказана правова позиція викладена у постановах Верховного Суду України від 19 січня 2016 року № 21-3690а15, від 13 грудня 2016 року № 21-2573а16.

51. Будь-яка зацікавлена особа наділена правом звернення до уповноваженого органу з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою, який може бути надано за результатами розгляду клопотання. При цьому, Земельний кодекс України та інші нормативно-правові акти не містять обмежень щодо того, одна чи декілька осіб можуть отримувати такий дозвіл одночасно стосовно однієї земельної ділянки.

52. Отже, колегія суддів зазначає, що у разі надання позивачу дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у постійне користування, не позбавляє ДП Конярство України права на зазначені земельні ділянки.

53. Відповідно, до ч. 2 ст. 9 КАС України передбачено, що суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

54. Отже, суд касаційної інстанції вважає, що з метою ефективного та належного способу захисту, необхідного для поновлення прав позивача, є визнання протиправною бездіяльності відповідача та зобов'язання Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області повторно розглянути клопотання Комунального підприємства ЗОРЯ СХОДУ Трудової сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для постійного користування для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, з прийняттям вмотивованого рішення.

55. Відповідно до частини першої статті 351 КАС підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права. Неправильним застосуванням норм матеріального права вважається: неправильне тлумачення закону або застосування закону, який не підлягає застосуванню, або незастосування закону, який підлягав застосуванню.

56. Отже, Суд доходить висновку про скасування рішень суду першої та апеляційної інстанції повністю та ухвалення нового рішення про часткове задоволення позовних вимог, з розподілом судових витрат згідно з вимогами ст. 139 КАС України.

Керуючись ст. 9, 139, 341, 345, 351, 355, 356, 359 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Касаційні скарги Державного підприємства Конярство України та Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області задовольнити частково.

Постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 23 жовтня 2017 року та постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 11 січня 2018 року у справі № 808/2498/17 скасувати повністю та ухвалити нове рішення.

Адміністративний позов Комунального підприємства ЗОРЯ СХОДУ Трудової сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області про визнання протиправним рішення та зобов'язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області щодо неналежного розгляду клопотань Комунального підприємства ЗОРЯ СХОДУ Трудової сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області від 12 червня 2016 року про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок орієнтовною площею 2015,0000 га, 2351,5957 га, 1574,1528 га в постійне користування для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які розташовані на території Трудової сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області.

Зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області розглянути клопотання Комунального підприємства ЗОРЯ СХОДУ Трудової сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області (код ЄДРПОУ 41108673) від 12 червня 2016 року про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок орієнтовною площею 2015,0000 га в постійне користування, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок земель сільськогосподарського призначення за межами населеного пункту на території Трудової сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області.

Зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області розглянути клопотання Комунального підприємства ЗОРЯ СХОДУ Трудової сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області (код ЄДРПОУ 41108673) від 12 червня 2016 року про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок орієнтовною площею 2351,5957 га в постійне користування, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок земель сільськогосподарського призначення за межами населеного пункту на території Трудової сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області.

Зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області розглянути клопотання Комунального підприємства ЗОРЯ СХОДУ Трудової сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області (код ЄДРПОУ 41108673) від 12 червня 2016 року про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок орієнтовною площею 1574,1528 га в постійне користування, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок земель сільськогосподарського призначення за межами населеного пункту на території Трудової сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області.

Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області (код ЄДРПОУ 39820689) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Комунального підприємства ЗОРЯ СХОДУ Трудової сільської ради Новомиколаївського району Запорізької області (код ЄДРПОУ 41108673) 6400,00 грн. (шість тисяч чотириста гривень 00 копійок) судового збору.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач Т. О. Анцупова

Суддя В. М. Кравчук

Суддя О. П. Стародуб

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення21.12.2018
Оприлюднено23.12.2018
Номер документу78811911
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —808/2498/17

Ухвала від 14.02.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Бойченко Юлія Петрівна

Ухвала від 05.02.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Бойченко Юлія Петрівна

Постанова від 21.12.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Анцупова Т.О.

Ухвала від 20.12.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Анцупова Т.О.

Постанова від 21.12.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Анцупова Т.О.

Ухвала від 20.12.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Анцупова Т.О.

Ухвала від 02.11.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Анцупова Т.О.

Ухвала від 05.11.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Анцупова Т.О.

Ухвала від 06.04.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Анцупова Т.О.

Ухвала від 07.03.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Анцупова Т.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні