Рішення
від 30.11.2018 по справі 826/7306/17
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

місто Київ

30 листопада 2018 року справа №826/7306/17

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Кузьменка В.А., за участю секретаря Яцюти М.С., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу

за позовомПриватного підприємства "Колібріс" (далі по тексту - позивач, ПП "Колібріс") до 1. Комунального підприємства "Київблагоустрій" (далі по тексту - відповідач 1, КП "Київблагоустрій") 2. Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі по тексту - відповідач 2) провизнання протиправним та скасування припису відповідача 1 від 02 червня 2017 року №1712999 В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва, в обґрунтування позовних вимог зазначає, що припис від 02 червня 2017 року №1712999 є незаконним та таким, що підлягає скасуванню, оскільки посилання у ньому на порушення позивачем Правил благоустрою міста Києва від 25 грудня 2008 рок, на його думку, у є безпідставним.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 19 червня 2017 року відкрито провадження в адміністративній справі №826/7306/17, закінчено підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.

Відповідач 1 подав до суду письмові заперечення проти позову, в яких зазначив, що дії відповідачів в частині складання припису, відповідають нормам чинного законодавства.

Відповідач 2 подав до суду письмові заперечення, в яких зазначив, що припис від 02 червня 2017 року №1712999 прийнято правомірно, в порядку та у спосіб визначеному пунктом 13.3.1. Правил благоустрою міста Києва.

В судовому засіданні 20 листопада 2017 року представник позивача позовні вимоги підтримав, представники відповідачів проти позову заперечили; відповідно до частини четвертої статті 122 Кодексу адміністративного судочинства України суд ухвалив перейти до розгляду справи в письмовому провадженні.

15 грудня 2017 року набрав чинності Закон України "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів" від 03 жовтня 2017 року №2147-VIII, яким внесено зміни до Кодексу адміністративного судочинства України, виклавши його в новій редакції.

Відповідно до підпункту 10 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України в новій редакції передбачено, що справи у судах першої та апеляційної інстанцій, провадження у яких відкрито до набрання чинності цією редакцією Кодексу, розглядаються за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Згідно з частиною третьою статті 241 Кодексу адміністративного судочинства України судовий розгляд в суді першої інстанції закінчується ухваленням рішення суду.

Враховуючи викладене, суд закінчує розгляд даної справи ухваленням рішення за правилами нової редакції Кодексу адміністративного судочинства України.

Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши представників позивача та відповідача, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва звертає увагу на наступне.

Матеріали справи підтверджують, що 02 червня 2017 року інспектором 1-категорії КП "Київблагоустрій" встановлено порушення пункту 13.3.1. Правил благоустрою міста Києва у Святошинському районі вул. Гната Юри, 15 та винесено припис №1712999.

Приписом від 02 червня 2017 року №1712999 встановлено, що порушення вчинено директором ПП "Колібріс".

Відповідно до припису від 02 червня 2017 року директору ПП "Колібріс", запропоновано надати проектно-дозвільну документацію на розміщення тимчасової споруди (торгівельний ряд) протягом 1 робочого дня, а в разі відсутності проектно-дозвільної документації демонтувати тимчасову споруду власними силами та відновити благоустрій.

Окрім того, в приписі від 02 червня 2017 року №1712999 зазначено, що у разі не виконання вимог припису будуть вжиті заходи згідно чинного законодавства.

В приписі від 02 червня 2017 року зазначено, що директор ПП "Колібріс" від підпису відмовився, припис наклеєно на тимчасову споруду та зроблено фото фіксацію.

Докази наклеєння припису від 02 червня 2017 року на тимчасову споруду та відповідну фотофіксацію до суду не надано, проте, позивач у позовній заяві підтверджує наклеєння припису від 02 червня 2017 року на тимчасову споруду.

Не погоджуючись із вищезазначеним приписом позивач звернувся до суду за захистом своїх порушених прав та законних інтересів.

Пунктом 12 статті 22 Закону України "Про столицю України - місто-герой Київ" встановлено, що у зв'язку зі здійсненням містом Києвом функцій столиці України Київська міська рада та Київська міська державна адміністрація, кожна в межах своєї компетенції, встановленої законами України, мають право: приймати рішення про звільнення самовільно зайнятих земельних ділянок та знесення самовільно збудованих будівель та споруд без відшкодування витрат, здійснених за час незаконного користування.

Відповідно до статті 10 Закону України "Про благоустрій населених пунктів", до повноважень сільських, селищних і міських рад та їх виконавчих органів у сфері благоустрою населених пунктів належить: 1) затвердження місцевих програм та заходів з благоустрою населених пунктів; 2) затвердження правил благоустрою територій населених пунктів; 3) створення в разі необхідності органів і служб для забезпечення здійснення спільно з іншими суб'єктами комунальної власності благоустрою населених пунктів, визначення повноважень цих органів (служб); 4) визначення на конкурсних засадах підприємств, установ та організацій балансоутримувачів), відповідальних за утримання об'єктів благоустрою.

До повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить: 1) забезпечення виконання місцевих програм та здійснення заходів з благоустрою населених пунктів; 2) організація забезпечення на території населеного пункту чистоти і порядку, дотримання тиші в громадських місцях; 3) організація місць відпочинку для населення; 4) затвердження схем санітарного очищення населених пунктів та впровадження систем роздільного збирання побутових відходів; 5) здійснення самоврядного контролю за станом благоустрою та утриманням територій населених пунктів, інженерних споруд та об'єктів, підприємств, установ та організацій, майданчиків для паркування транспортних засобів (у тому числі щодо оплати послуг з користування майданчиками для платного паркування транспортних засобів), озелененням таких територій, охороною зелених насаджень, водних об'єктів тощо; 6) визначення місць стоянок транспортних засобів та майданчиків для паркування на об'єктах благоустрою; 7) визначення графіків роботи зовнішнього освітлення території; 8) визначення на об'єктах благоустрою місць розміщення громадських вбиральнь; 9) залучення на договірних засадах коштів і матеріально-технічних ресурсів юридичних та фізичних осіб для здійснення заходів з благоустрою населених пунктів; 10) визначення обсягів пайової участі власників тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення в утриманні об'єктів благоустрою; 11) визначення в установленому порядку розміру відшкодувань юридичними та фізичними особами за забруднення довкілля та інші екологічні збитки, спричинені порушенням законодавства у сфері благоустрою та охорони навколишнього природного середовища; 12) інформування населення про здійснення заходів з благоустрою населених пунктів; 13) участь у проведенні щорічного всеукраїнського конкурсу "Населений пункт найкращого благоустрою і підтримки громадського порядку"; 14) видача дозволу на порушення об'єктів благоустрою у випадках та порядку, передбачених цим Законом.

Згідно статті 34 Закону України "Про благоустрій населених пунктів", правила благоустрою території населеного пункту (далі - Правила) - нормативно-правовий акт, яким установлюються вимоги щодо благоустрою території населеного пункту. Правила розробляються на підставі Типових правил благоустрою території населеного пункту (далі - Типові правила) для всіх сіл, селищ, міст і затверджуються відповідними органами місцевого самоврядування. Типові правила розробляються та затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.

Правила включають: 1) порядок здійснення благоустрою та утримання територій об'єктів благоустрою; 2) вимоги до впорядкування територій підприємств, установ, організацій; 3) вимоги до утримання зелених насаджень на об'єктах благоустрою - територіях загального користування; 4) вимоги до утримання будівель і споруд інженерного захисту території; 5) вимоги до санітарного очищення території; 6) розміри меж прилеглої до підприємств, установ та організацій території у числовому значенні; 7) порядок розміщення малих архітектурних форм; 8) порядок здійснення самоврядного контролю у сфері благоустрою населених пунктів; 9) інші вимоги, передбачені цим та іншими законами.

На виконання вищезазначених нормативно-правових актів, рішенням Київської міської ради від 25 грудня 2008 року №1051/1051 прийняті Правила благоустрою міста Києва (далі по тексту - Правила благоустрою міста Києва), які визначають правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою міста і спрямовані на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини.

Відповідно до статті 20 Закону України "Про благоустрій населених пунктів", організацію благоустрою населених пунктів забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, установлених законом.

Рішення місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо благоустрою території певного населеного пункту є обов'язковим для виконання розміщеними на цій території підприємствами, установами, організаціями та громадянами, які на ній проживають.

В розділі 1 Правил благоустрою міста Києва визначено, що тимчасова споруда - це споруда функціонального (в тому числі для здійснення підприємницької діяльності), декоративно-технологічного призначення, в тому числі мала архітектурна форма, яка виготовляється з полегшених збірних конструкцій та встановлюється без улаштування заглибленого фундаменту тощо.

Згідно підпункту 2.1.1 Правил благоустрою міста Києва, комплексним благоустроєм міста вважається проведення на визначеній території міста (мікрорайон, квартал, парк, бульвар, вулиця, провулок, узвіз тощо) робіт з улаштування (відновлення) твердого покриття доріг і тротуарів, обладнання пристроями безпеки руху, озеленення, забезпечення зовнішнього освітлення та зовнішньої реклами, розміщення тимчасових споруд та малих архітектурних форм, садово-паркових меблів, здійснення інших заходів, спрямованих на поліпшення технічного і санітарного стану території, покращення комфортності мешкання жителів та гостей міста Києва.

Розділом 13 Правил благоустрою міста Києва регламентовано порядок розміщення малих архітектурних форм та тимчасових споруд.

Зокрема, підпунктом 13.1.1 Правил благоустрою міста Києва визначено, що розміщення малих архітектурних форм та тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності проводиться відповідно до Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", Закону України "Про благоустрій населених пунктів", Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30.03.1994 №198, наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 №244 "Про затвердження Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22.11.2011 за №1330/20068, інших нормативно-правових актів, а також рішень Київської міської ради та розпоряджень виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

Пунктом 13.2 Правил благоустрою міста Києва визначено порядок розміщення та утримання малих архітектурних форм та тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності.

Відповідно до підпункту 13.2.1. Правил благоустрою міста Києва розміщення малих архітектурних форм та тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності під час проведення ярмаркових, загальноміських або державних заходів здійснюється відповідно до розпоряджень виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), в яких, у разі необхідності, передбачаються заходи щодо запобігання пошкодженню об'єктів благоустрою, укладання угод на вивезення відходів, забезпечення контролю за організацією постійного прибирання закріплених і прилеглих територій, своєчасного вивезення вмісту контейнерів та урн для сміття, встановлення та (або) належного утримання туалетів і біотуалетів. Розміщення об'єктів сезонної торгівлі здійснюється відповідно до схеми розміщення та порядку розміщення засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, затверджених розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) за поданням Департаменту промисловості та розвитку підприємництва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та погодженням Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської-міської державної адміністрації) та Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

Згідно підпункту 13.2.3 Правил благоустрою міста Києва, самовільно встановлені (розміщені) малі архітектурні форми та тимчасові споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, тимчасові споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, паспорти прив'язки яких анульовані або строк дії яких закінчився, підлягають демонтажу власником об'єкта (особою, яка здійснила встановлення (розміщення) об'єкта) за власні кошти у строки, визначені в приписі Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

У разі якщо власник малої архітектурної форми або тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності (особа, яка здійснила встановлення (розміщення) об'єкта) не провів демонтажу відповідно до абзацу першого цього пункту, демонтаж об'єкта здійснюється в порядку, встановленому пунктом 13.3 цих Правил.

Відповідно до підпункту 13.2.7 Правил благоустрою міста Києва, розміщені (встановлені) самовільно, тобто без відповідних, оформлених в установленому порядку документів, засоби пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, об'єкти сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі підлягають демонтажу (переміщенню особою, що здійснила розміщення (встановлення) такого засобу (об'єкта), в порядку і строки, встановлені пунктом 13.3 цих Правил.

Пунктом 13.3 Правил благоустрою міста Києва визначено порядок демонтажу (переміщення) самовільно розміщених (встановлених) малих архітектурних форм, тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, об'єктів сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі.

У разі виявлення самовільно розміщених (встановлених) малих архітектурних форм, тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, в т. ч. тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, паспорти прив'язки яких анульовані або строк дії яких закінчився, самовільно розміщених (встановлених) засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі (автомагазини, автодафе, авто кав'ярні, авторозвозки, автоцистерни, лавки-автопричепи, візки, спеціальне технологічне обладнання (низькотемпературні лотки- прилавки) тощо) (далі - засоби пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі;. об'єкти сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі (на розміщення яких відсутні оформлені в установленому порядку документи) уповноважені особи Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), структурних підрозділів з питань контролю за благоустроєм районних в місті Києві державних адміністрацій, комунального підприємства виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) "Київблагоустрій" (далі - КП "Київблагоустрій") вносять припис його власнику (користувачу або особі, яка здійснила розміщення (встановлення)) з вимогою усунення порушень шляхом проведення демонтажу малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, демонтажу (переміщення) засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, об'єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі із зазначенням строку демонтажу (переміщення) відповідно до абзаців другого і третього цього підпункту.

Малі архітектурні форми, тимчасові споруди торговельного, побутового, соціально- культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності мають бути демонтовані протягом трьох днів з моменту отримання припису, крім тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, відсутніх в матеріалах єдиної цифрової топографічної основи території міста Києва, демонтаж яких має бути здійснений протягом одного дня з моменту отримання припису.

Засоби пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, об'єкти сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі мають бути демонтовані (переміщені) негайно після отримання припису.

У разі внесення припису власнику (користувачу або особі, яка здійснила розміщення (встановлення) засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, об'єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі уповноважена особа, яка внесла припис, негайно повідомляє про це Департамент промисловості та розвитку підприємництва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі - Департамент промисловості та розвитку підприємництва).

Протягом зазначеного у приписі строку власник (користувач або особа, яка здійснила розміщення (встановлення)) зобов'язаний за власний рахунок здійснити демонтаж самовільно розміщеної (встановленої) малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об'єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, демонтаж (переміщення) засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі та провести відновлення порушеного благоустрою на місці їх розміщення (встановлення).

Згідно підпункту 13.3.1. Правил благоустрою міста Києва у разі невиконання припису уповноважена особа, яка внесла припис, у триденний строк складає протокол про адміністративне правопорушення за статтею 152 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Відповідно до підпункту 13.3.2 Правил благоустрою міста Києва, у разі якщо власники (користувачі або особи, які здійснили розміщення (встановлення)) малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об'єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі не здійснили демонтаж в строки, зазначені в приписі, Департамент міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), районні в місті Києві державні адміністрації вживають заходів щодо демонтажу самовільно розміщеної (встановленої) малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об'єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, а Департамент промисловості та розвитку підприємництва - щодо демонтажу об'єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі на підставі рішень, зазначених у підпункті 13.3.3 пункту 13.3 цих Правил, за кошти міського бюджету або з інших джерел, не заборонених законодавством, з наступним відшкодуванням усіх витрат згідно з абзацом 3 цього підпункту.

У разі якщо власник (користувач або особа, яка здійснила розміщеним (встановлення) засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, не здійснює демонтаж (переміщення) цього засобу в строки, зазначені в приписі, Департамент промисловості та розвитку підприємництва, Департамент міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) негайно вживають заходів щодо організації демонтажу (переміщення) самовільно розміщеного (встановленого) засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі на підставі рішень, зазначених у підпункті 13.3.3 пункту 13.3 цих Правил, за кошти міського бюджету або з інших джерел, не заборонених законодавством, з наступним відшкодуванням усіх витрат згідно з абзацом 3 цього підпункту.

У випадках, зазначених в абзацах першому і другому цього підпункту, всі витрати на проведення демонтажу (переміщення), перевезення, розвантаження, зберігання малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об'єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі підлягають відшкодуванню власником (користувачем або особою, яка здійснила розміщення (встановлення)) малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельною, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об'єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі.

У випадках, зазначених в абзацах першому і другому цього підпункту, відновлення порушеного благоустрою здійснює власник (користувач або особа, яка здійснила розміщення (встановлення)) малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об'єкту сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі у дводенний строк з моменту демонтажу (переміщення) такого об'єкта (засобу) або відшкодовує балансоутримувачу території витрати на його відновлення.

Згідно з положеннями статті 41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" державний архітектурно-будівельний контроль - сукупність заходів, спрямованих на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, державних будівельних норм, стандартів і правил.

Повноваження Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) у сфері благоустрою передбачені також в Положенні про Департамент міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), який затверджено розпорядження Київської міської державної адміністрації від 27 січня 2011 року №94 (далі по тексту - Положення №94).

Відповідно до пункту 1 Положення №94 Департамент міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі - Департамент) є структурним підрозділом виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), підпорядковується голові Київської міської державної адміністрації, підзвітний та підконтрольний Київській міській раді, а з питань виконання функцій державної виконавчої влади - відповідним центральним органам державної виконавчої влади.

Згідно пунктів 5.96., 5.97., 5.99., 5.100., 5.101. Положення №94 Департамент відповідно до покладених на нього завдань вносить приписи з вимогою усунення порушень Закону України "Про благоустрій населених пунктів" і Правил благоустрою міста Києва та здійснює контроль за їх виконанням; здійснює складання протоколів про порушення законодавства у сфері благоустрою населених пунктів за статтею 152 Кодексу України про адміністративні правопорушення для притягнення винних до відповідальності; вживає заходів щодо зупинення робіт, які проводяться самовільно і порушують стан благоустрою міста; сприяє забезпеченню чистоти і порядку в місті, очищення території та об'єктів благоустрою від побутових відходів, безхазяйного майна, покинутих будівельних матеріалів і конструкцій, транспортних засобів, самовільно розміщених тимчасових споруд та елементів благоустрою; здійснює у встановленому порядку демонтаж та очищення території міста від безхазяйного майна, самовільно розміщених тимчасових споруд та елементів благоустрою, рекламних носіїв, покинутих будівельних матеріалів і конструкцій, транспортних засобів тощо.

Згідно пунктів 6.5., 6.6., 6.7., 6.8., 6.25. Положення №94 Департамент має право: вносити приписи та складати протоколи про порушення законодавства у сфері благоустрою населених пунктів для притягнення винних до відповідальності; вживати заходів щодо зупинення робіт, які проводяться самовільно і порушують стан благоустрою міста; здійснювати у встановленому порядку демонтаж та очищення території міста від безхазяйного майна, самовільно розміщених тимчасових споруд та елементів благоустрою, рекламних носіїв, покинутих будівельних матеріалів і конструкцій, транспортних засобів тощо; проводити фото-, відео зйомку та звукозапис як допоміжний засіб фіксації порушень законодавства у сфері благоустрою у випадках, передбачених законодавством України; надавати відповідні доручення профільним структурним підрозділам районних в місті Києві державних адміністрацій і підпорядкованим комунальним підприємствам та контролювати їх виконання.

Порядок складання припису Департаментом міського благоустрою Київської міської ради та уповноваженим органами передбачений підпунктом 20.2.1 пункту 20.2 Правил благоустрою міста Києва, яким встановлено, що якщо під час перевірки виявлені причини та умови, які можуть спричинити порушення благоустрою, посадова особа контролюючого органу зобов'язана скласти та видати офіційний документ - припис, який є обов'язковим для виконання в термін до трьох діб особами, які є відповідальними за утримання об'єктів благоустрою.

У приписі зазначаються: дата і місце його складання, посада, прізвище, ім'я, по батькові особи, яка склала припис, відомості про особу, на яку складений припис, та надаються пропозиції щодо усунення причин та умов, які спричиняють порушення благоустрою території.

Припис підписується особою, яка його склала, і особою, на яку він складений.

У разі відмови особи отримати припис в графі "Припис одержав" робиться про це запис.

У разі виявлення тимчасової споруди (малої архітектурної форми), встановлений (або невстановлений) власник (користувач) якої створив причини та умови, які можуть спричинити порушення благоустрою, посадова особа контролюючого органу зобов'язана скласти та видати офіційний документ - припис з дотриманням вимог цього Положення. У такому випадку одна копія припису наклеюється на тимчасову споруду (малу архітектурну форму) поряд з Ордером на розміщення тимчасової споруди (у разі його наявності) або на фронтальній частині такої тимчасової споруди (малої архітектурної форми), а ще одна копія вручається особисто присутньому власнику (користувачу), надсилається власникові тимчасової споруди (малої архітектурної форми) поштою (цінним листом з описом вкладення) за адресою, зазначеною в Ордері на розміщення тимчасової споруди (у разі його наявності). Посадова особа, яка винесла припис, здійснює фотофіксацію наклеєного припису поряд з Ордером на розміщення тимчасової споруди (малої архітектурної форми) у випадку його наявності або на фронтальній частині тимчасової споруди (малої архітектурної форми). При цьому щонайменше на одній з фотографій має бути чітко та розбірлива видно інформацію про номер та дату складення припису.

Матеріали фотофіксації долучаються до припису, про що в приписі робиться відповідний запис, а власник (користувач) тимчасової споруди (малої архітектурної форми) вважається повідомленим про винесення припису належним чином.

Згідно з підпунктом 13.3.3 Правил благоустрою міста Києва для проведення демонтажу (переміщення) засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі створюється комісія у складі представників Департаменту промисловості та розвитку підприємництва, структурного підрозділу з питань контролю за благоустроєм районної в місті Києві державної адміністрації та/або Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища, підприємства, яке здійснює демонтаж (переміщення), перевезення, зберігання засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, представника міліції, власника (користувача або особи, яка здійснила розміщення (встановлення)) (у разі його присутності).

За результатами проведеної роботи комісії складають акти демонтажу (переміщення) у двох примірника.

Наведеними правовими нормами визначено процедуру здійснення уповноваженими органами демонтажу самовільно розміщеної (встановленої) тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, яка включає в себе наступні етапи: винесення припису з вимогою усунути порушення; у разі невиконання суб'єктом господарювання вимог припису, Департамент міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), районні в місті Києві державні адміністрації вживають заходів щодо демонтажу самовільно розміщеної (встановленої) тимчасової споруди шляхом прийняття рішення про демонтаж самовільно розміщеної (встановленої) тимчасової споруди; проведення демонтажу самовільно розміщеної (встановленої) тимчасової споруди у складі комісії, за результатами якого складаються акти.

Отже, відповідно до вимог вищезазначених нормативних актів у разі виявлення порушення, передбаченого Правилами благоустрою міста Києва, інспектор КП "Київблагоустрій" має повноваження винести припис з вимогою усунути порушення, а саме: надати проектно-дозвільну документацію на розміщення тимчасової споруди.

Суд відхиляє посилання позивача на порушення відповідачами процедури прийняття припису, оскільки матеріали справи свідчать про те, що відповідачами в цілому дотримано визначену Правилами благоустрою міста Києва процедуру: складено припис про усунення порушення, у якому запропоновано надати проектно-дозвільну документацію, та вказано, які наслідки наступають у разі не виконання припису.

У позовній заяві позивач стверджує, що ПП "Колібріс" орендує у Київської міської ради земельні ділянки, які розташовані за адресою: м. Київ, транспортна розв'язка проспект .Леся Курбаса (50-річчя Жовтня) та вул. Г. Юри (кадастрові номери земельних ділянок №8 000 000 000:75:288:0020 та № 8 000 000 000:289:0002) відповідно до договору оренди від 26 грудня 2000 року та договору про поновлення та внесення змін до Договору оренди земельних ділянок від 22 жовтня 2013 року.

Відповідні торгівельні павільйони, які розташовані на земельних ділянках, орендованих тривалий час позивачем ПП "Колібріс" (адреса: транспортна розв'язка проспект Леся Курбаса (50-річчя Жовтня) та вул. Г. Юри (кадастрові номери земельних ділянок №8 000 000 000:75:288:0020 та №8 000 000 000:289:0002), знаходяться там цілком законно, що підтверджується Актом про приймання в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта від 01 квітня 1997 року №91.

При цьому, позивач зауважує, що відповідні об'єкти (торгівельні майданчики) були законно розташовані на відповідній території з 1997 року і до сьогоднішнього дня, тобто до прийняття відповідних нормативних актів (Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" віл 17 лютого 2011 року, Закону України "Про благоустрій населених пунктів" від 06 вересня 2005 року та Правил благоустрою міста Києва від 25 грудня 2008 року), а тому відповідно, вимоги цих нормативних актів в частині законності розташування відповідних об'єктів не мають розповсюджуватися на ці об'єкти, які були встановлені раніше (особливо зважаючи на те, що ці об'єкти були встановленні законно та згідно діючого на той час (1997 рік) законодавства). Оскільки, прийняті нормативні акти мають регулювати порядок встановлення таких споруд після прийняття відповідних нормативних актів (закон не має зворотної дії у часі).

Аналізуючи вищезазначені доводи позивача, Окружний адміністративний суд міста Києва звертає увагу на наступне.

Відповідно до пункту 2.35. Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21 жовтня 2011 року №244 (далі по тексту - Порядок №244), документація щодо встановлення ТС, видана до набрання чинності цим Порядком, дійсна до закінчення її терміну дії.

До прийняття Порядку №244 Порядок розміщення малих архітектурних форм у місті Києві визначало Положення про порядок розміщення малих архітектурних форм, затверджене Розпорядженням Київської міської державної адміністрації від 26 лютого 1998 року №400 (далі по тексту - Положення №400), яке було обов'язковим для виконання всіма учасниками інвестиційної діяльності - фізичними та юридичними особами незалежно від їхньої відомчої підпорядкованості та форм власності.

Відповідно до пункту 1 Положення №400 малі архітектурні форми - відносно невеликі споруди торговельно-побутового, допоміжного або декоративного призначення, які використовуються для організації простору і доповнюють композицію будинків та комплексів.

Розділ 2 Положення №400 визначав порядок розміщення малих архітектурних форм.

Згідно пункту 2.1. Положення №400 письмова заява про надання дозволу на розміщення малих архітектурних форм на вулицях, магістралях та площах, що перелічені в додатку 6 до розпорядження, подається до Головного управління містобудування та архітектури Київської міської державної адміністрації в разі наявності попередньої згоди відповідної районної у м. Києві державної адміністрації за місцем розташування об'єкта.

Пунктами 2.2.-2.5. Положення №400 встановлювалося, що Головне управління містобудування та архітектури опрацьовує документи і видає замовнику архітектурно-планувальне завдання на проектування об'єкта. Проектна документація повинна виготовлятися проектною організацією, яка має ліцензію на здійснення проектних робіт.

Після розробки проекту та проведення замовником необхідних погоджень проектна документація подається на розгляд спеціалізованої секції містобудівної ради при головному архітекторі м. Києва.

За поданням Головного управління містобудування та архітектури Міжвідомча рада приймає відповідне рішення, яке є підставою для отримання в Управлінні держархбудконтролю ордеру на виконання будівельних робіт та надання в користування земельної ділянки в установленному порядку.

Дозвіл на розміщення малих архітектурних форм на вулицях та площах, що не перелічені в додатку 6 до розпорядження, видають районні у м. Києві державні адміністрації за умови обов'язкового погодження проекту і дозволу на розміщення малої архітектурної форми Головним управлінням містобудування та архітектури, а на незавершених забудовою територіях - також забудовником. Дозвіл на розміщення малої архітектурної форми є підставою для надання в користування земельної ділянки в установленому порядку та одержання ордера на виконання робіт в Головному управлінні контролю за благоустроєм міста.

Відповідно до пункту 4.1. Положення №400 дозволи на розміщення малих архітектурних форм видаються на термін до 3-х років.

Згідно пункту 4.3. Положення №400 термін дії дозволу подовжується Головним управлінням містобудування та архітектури на підставі рішення Міжвідомчої ради.

Наказом Держбуду від 13 жовтня 2000 року №227 (в редакції, яка діяла до прийняття Порядку №244), затверджено Типові правила розміщення архітектурних форм для здійснення підприємницької діяльності (далі по тексту - Типові правила №227), які визначали порядок розміщення малих архітектурних форм незалежно від форми власності для здійснення підприємницької діяльності на території України і не розповсюджуються на визначення процедур розміщення інших малих архітектурних форм.

Згідно пункту 8 Типових правил №227 для отримання дозволу на розміщення стаціонарної малої архітектурної форми суб'єкту підприємницької діяльності необхідно подати до Київської, Севастопольської міських державних адміністрацій, виконавчого органу сільської, селищної, міської ради документи, визначені в пункті 3 Правил.

Відповідно до пункту 3 Типових правил №227 для отримання дозволу на розміщення пересувної малої архітектурної форми суб'єкту підприємницької діяльності необхідно подати до районної у містах Києві та Севастополі державної адміністрації, виконавчого органу сільської, селищної, міської ради (районної в місті ради) такі документи: письмова заява за формою згідно з додатком 1, у якій зазначаються бажане місце та термін розміщення, функціональне призначення і характеристика об'єкта; нотаріально засвідчена копія свідоцтва про державну реєстрацію суб'єкта підприємницької діяльності в Україні; копія свідоцтва реєстрації платника ПДВ (при потребі); нотаріально засвідчена письмова згода власника земельної ділянки на розміщення малої архітектурної форми (якщо зазначена ділянка перебуває у приватній власності); для іноземного суб'єкта підприємницької діяльності - документи, що свідчать про реєстрацію суб'єкта підприємницької діяльності в країні її місцезнаходження.

Пунктом 9 Типових правил №227 встановлювалося, що відповідний орган містобудування та архітектури готує матеріали для розгляду на засіданні комісії районної, Київської, Севастопольської міських державних адміністрацій, виконавчого органу міської ради (для міст обласного значення) відповідно до пункту 4 Правил і надсилає їх членам комісії не пізніше трьох робочих днів до дати засідання. До матеріалів, крім визначених у пункті 3 цих Правил, додається топографо-геодезичний план місця розміщення малої архітектурної форми в М 1:500 із визначенням існуючих інженерних мереж.

Відповідно до пунктів 10-12 Типових правил №227 орган містобудування та архітектури видає суб'єкту підприємницької діяльності копію протоколу засідання комісії за участю уповноважених представників структурних підрозділів районної, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, виконавчого органу міської ради в містах обласного значення, районних державних адміністрацій в містах Києві та Севастополі, виконавчих органів районних у містах, сільських, селищних рад, суб'єкта підприємницької діяльності, а також залученням при потребі уповноважених представників відповідних органів державного нагляду, служб та експлуатуючих організацій не пізніше як у місячний термін з дня подачі заяви.

У протоколі комісії органом містобудування та архітектури визначаються висновки та вимоги щодо прив'язки місця розміщення малої архітектурної форми до існуючих споруд, проїжджої частини вулиць, підключення до інженерних мереж, а також, при потребі, вимоги щодо погодження паспорта або розроблення проектної документації за замовленням суб'єкта підприємницької діяльності та погодження її в установленому порядку.

На підставі позитивного висновку протоколу комісії суб'єкт підприємницької діяльності забезпечує розроблення паспорта прив'язки малої архітектурної форми. На замовлення суб'єкта підприємницької діяльності здійснюється розроблення паспорта відповідними підприємствами, установами, організаціями.

Згідно пунктів 14-16 Типових правил №227 орган містобудування та архітектури районної, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, виконавчого органу міської ради (для міст обласного значення) у триденний термін перевіряє відповідність паспорта вимогам, визначеним у протоколі комісії, державним будівельним нормам і готує проект розпорядження Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, рішення виконавчого органу сільської, селищної, міської ради про видачу дозволу на розміщення малої архітектурної форми.

Дозвіл на розміщення малої архітектурної форми видається суб'єкту підприємницької діяльності органом містобудування та архітектури на підставі рішення виконкому міської, селищної, сільської ради, Київської, Севастопольської міських державних адміністрацій у дводенний термін після його прийняття.

Загальний термін надання дозволу на розміщення малої архітектурної форми не повинен перевищувати двох місяців із дня звернення суб'єкта підприємницької діяльності (за винятком терміну, необхідного для виготовлення паспорта прив'язки, який визначається угодою між суб'єктом підприємницької діяльності та виконавцем).

Отже, чинним на момент укладення позивачем договору оренди від 26 грудня 2000 року та прийняття акту від 01 квітня 1997 року законодавством передбачалася чітка процедура отримання дозвільних документів на розміщення малих архітектурних форм та перелік дозвільних документів на розміщення малих архітектурних форм.

Матеріали справи підтверджують, що позивач орендує у Київської міської ради земельні ділянки, які розташовані за адресою: м. Київ, транспортна розв'язка проспект Леся Курбаса (50-річчя Жовтня) та вул. Г. Юри (кадастрові номери земельних ділянок № 8 000 000 000:75:288:0020 та №8 000 000 000:289:0002) відповідно до договору оренди від 26 грудня 2000 року та договору про поновлення та внесення змін до Договору оренди земельних ділянок від 22 жовтня 2013 року.

Відповідно до Акту про приймання в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта від 01 квітня 1997 року №91, ПП "Колібріс" передані в експлуатацію та використання торгівельні павільйони, які розташовані за адресою: м. Київ, транспортна розв'язка проспект Леся Курбаса (50-річчя Жовтня) та вул. Г. Юри (кадастрові номери земельних ділянок №000 000 000:75:288:0020 та №8 000 000 000:289:0002).

Жодні дозвільні документи для розміщення малої архітектурної форми відповідно до вищезазначених нормативних актів, які діяли до набрання чинності Правил благоустрою міста Києва та Порядку №244, а саме: дозвіл на розміщення малої архітектурної форми, паспорт прив'язки малої архітектурної форми та інші, до суду не надано та в матеріалах справи відсутні.

Акт про приймання в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта не є документом, який відповідно до законодавчих актів, які діяли до набрання чинності Порядку №244, надає право на розміщення малої архітектурної форми, а відповідно до пункту 23 Типових правил №227 лише підтверджує прийняття до експлуатації малої архітектурної форми.

Отже, матеріали справи не містять доказів наявності у позивача документів проектно-дозвільного характеру на розміщення тимчасової споруди чинних на момент винесення припису з урахуванням пункту 2.35. Порядку №244.

Окрім того, суд звертає увагу, що матеріали справи не містять доказів направлення позивачем на виконання припису від 02 червня 2017 року №1712999 на адресу відповідачів будь-якої проектної документації на розміщення тимчасових споруд позивача, а також докази надання будь-яких документів на тимчасові споруди інспектору КП "Київблагоустрій" під час прийняття оскаржуваного припису.

Як наслідок, під час прийняття припису від 02 червня 2017 року посадова особа відповідача 1 не мала на руках жодних документів із визначенням адреси тимчасової споруди, тому, інспектор відповідача 1 правомірно зазначив у приписі найближчу до тимчасової споруди адресу нерухомого майна, а саме: вулиця Гната Юри, 15, що не заборонено чинним законодавством.

Отже, оцінюючи правомірність дій відповідачів суд враховує те, що позивач не спростував відсутність у нього дозвільної документації на розміщення тимчасових споруд та не довів законність їх розміщення.

За таких обставин, суд дійшов висновку про те, що відповідачі діяли у відповідності до вимог законодавства, оскаржуваний припис є законним та обґрунтованим і не підлягає визнанню протиправними.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

На думку Окружного адміністративного суду міста Києва, відповідачами доведено правомірність прийняття оскаржуваного припису з урахуванням вимог, встановлених частиною другою статті 19 Конституції України та частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, адміністративний позов ПП "Колібріс" задоволенню не підлягає.

Оскільки у задоволенні позову відмовлено, судові витрати позивачу не відшкодовуються.

Враховуючи викладене, керуючись статтями 72-77, 241-246, 371 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

В задоволенні адміністративного позову Приватному підприємству "Колібріс" відмовити повністю.

Згідно з частиною першою статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Відповідно до частини другої статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України у разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Частина перша статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України встановлює, що апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, а на ухвалу суду - протягом п'ятнадцяти днів з дня його (її) проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Приватне підприємство "Колібріс" (03148, м. Київ, вул. Гната Юри, буд. 9; ідентифікаційний код 21452580);

Комунальне підприємство "Київблагоустрій" (03680, м. Київ, вул. Дегтярівська, 31, корпус 2; ідентифікаційний код 26199708);

Департамент міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (01032, м. Київ, вул. Саксаганського, 143; ідентифікаційний код 34926981).

Суддя В.А. Кузьменко

Дата ухвалення рішення30.11.2018
Оприлюднено26.12.2018
Номер документу78819004
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/7306/17

Рішення від 30.11.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Кузьменко В.А.

Ухвала від 19.06.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Кузьменко В.А.

Ухвала від 19.06.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Кузьменко В.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні