Рішення
від 27.12.2018 по справі 0240/2448/18-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

27 грудня 2018 р. Справа № 0240/2448/18-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Комара Павла Анатолійовича, розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовом: ОСОБА_1 (вул. Весела, 58, с. Побірка, Теплицький р-н, Вінницька обл., 23825)

до: Гайсинського об'єднаного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області (вул. Волонтерів, 17, м. Гайсин, Вінницька обл., 22700)

про: визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити дії

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 (далі - позивач) з адміністративним позовом до Гайсинського об'єднаного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області (далі - відповідач) про визнання бездіяльності неправомірною та зобов'язання вчинити дії.

Обґрунтовуючи заявлені позовні вимоги позивач зазначив, що маючи загальний стаж більше 26 років 7 місяців та пільгового стаж понад 20 років, він звернувся 29.03.2018 року до відповідача із заявою про призначення йому пенсії за віком на пільгових умовах. Однак, протоколом №388 від 24.05.2018 його було повідомлено про відмову у призначенні відповідної пенсії, посилаючись на відсутність у нього необхідного пільгового стажу та, як наслідок, права на призначення пенсії за віком на пільгових умовах.

Вказану відмову позивач вважає протиправною, а тому звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Ухвалою від 10.08.2018 відкрито провадження у даній адміністративній справі та призначено її до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.

06.09.2018 від відповідача до суду за вх. №38448 надійшов відзив на позовну заяву із запереченнями проти позову. Зокрема представник відповідача вказав, що позивач не має необхідного для призначення пенсії пільгового стажу, зокрема йому відмовлено у зарахуванні до пільгового стажу періоду роботи з 01.06.1995 по 31.07.1995, з 01.01.1996 по 31.01.1996, з 01.01.1997 по 31.01.1997, з 01.05.1997 по 31.05.1997, з 01.05.1998 по 30.06.1998, з 01.08.1998 по 31.08.1998, з 01.10.1999 по 31.10.1999, з 01.09.2001 по 30.09.2001, з 01.01.2002 по 31.01.2002, з 01.01.2003 по 28.02.2003, з 01.01.2004 по 31.01.2004, з 01.11.2004 по 30.11.2004 та з 01.01.2005 по 31.10.2005, що дають право на пільгове пенсійне забезпечення відповідно до пункту 3 частини 2 статті 114 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування . Таким чином, пільговий стаж роботи позивача, станом на дату звернення із заявою про призначення пенсії, на переконання відповідача, становив 10 років 5 місяців 19 днів, що суперечить вимогам п.п. в ст.. 13 Закону України Про пенсійне забезпечення .

17.09.2018 позивачем подано відповідь на відзив, однак суд не приймає її до уваги, оскільки відповідно до ч. 3 ст. 263 КАС України, заявами по суті справи, у даній категорії справ, є позов та відзив.

Ухвалою від 08.10.2018 вирішено розгляд справи проводити в порядку спрощеного позовного провадження з викликом сторін у судове засідання.

Враховуючи, що учасники справи подали заяви про розгляд справи за їх відсутності, суд перейшов до розгляду справи у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Вивчивши матеріали справи та оцінивши наявні у ній докази в їх сукупності суд встановив, що згідно записів у трудовій книжці Позивача, останній починаючи з 01.06.1979 по 31.12.1979 та з 01.01.1982 по 31.12.1992, з01.06.1995 по 31.07.1995, з 01.01.1996 по 31.01.1996, з 01.01.1997 по 31.01.1997, з 01.05.1997 по 31.05.1997, з 01.05.1998 по 30.06.1998, з 01.08.1998 по 31.08.1998, з 01.10.1999 по 31.10.1999 позивач був прийнятий на роботу в колгосп "Комунар" де працював трактористом.

01.04.2000 колгосп "Комунар" реформовано у товариство з обмеженою відповідальністю "Колос", що підтверджується записом у трудовій книжці.

Так, відповідно до записів трудової книжки, у період з 01.09.2001 по 30.09.2001, з 01.01.2002 по 31.01.2002, з 01.01.2003 по 28.02.2003, з 01.01.2004 по 31.01.2004, з 01.11.2004 по 30.11.2004 та з 01.01.2005 по 31.10.2005 прийнятий у ТОВ "Колос" на посаду тракториста.

Таким чином, у період роботи ОСОБА_1, що не підтверджено відповідачем як стаж, що дає право на призначення пенсії на пільгових умовах, згідно записів трудової книжки має місце.

В іншій частині пільговий стаж позивача на посаді тракториста у період з 01.01.1993 по 31.05.1995, з 01.08.1995 по 31.12.1995, з 01.02.1996 по 31.12.1996, з 01.02.1997 по 30.04.1997, з 01.06.1997 по 30.04.1998, з 01.07.1998 по 31.07.1998, з 01.09.1998 по 30.09.1999, з 01.11.1999 по 31.08.2001, з 01.10.2001 по 31.12.2001, з 01.02.2002 по 31.12.2002, 01.03.2003 по 31.12.2003, 01.02.2004 по 31.03.2004, з 01.04.2004 по 31.10.2004, з 01.12.2004 по 31.12.2004 відповідачем підтверджено пільговий стаж позивача та становить10 років 5 місяців 19 днів.

У відповідності до вимог ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно зі статтею 46 Конституції України встановлено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Відповідно до п. в ст. 13 Закону України Про пенсійне забезпечення на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи трактористи-машиністи, безпосередньо зайняті у виробництві сільськогосподарської продукції в колгоспах, радгоспах, інших підприємствах сільського господарства, - чоловіки після досягнення 55 років і при загальному стажі роботи не менше 30 років, з них не менше 20 років на зазначеній роботі.

За відсутності стажу роботи, встановленого абзацом першим цього пункту, у період до 1 квітня 2024 року пенсія за віком на пільгових умовах призначається за наявності стажу роботи з 1 квітня 2017 року по 31 березня 2018 року - не менше 26 років 6 місяців.

В даному випадку, факт наявності у Позивача загального трудового стажу, необхідного для призначення пенсії, Відповідачем не заперечується, однак, останній вказує на відсутність у позивача необхідного пільгового стажу.

Надаючи оцінку вказаним твердженням Відповідача, суд зазначає наступне.

Так, згідно з статті 62 Закону України "Про пенсійне забезпечення", основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Дана норма Закону кореспондується також з положенням пунктів 1, 2 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 року №637, де, зокрема, передбачено, що основним документом, який підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.

Із аналізу наведених положень слідує, що основним документом, який підтверджує стаж роботи, є трудова книжка, натомість необхідність підтвердження трудового стажу іншими документами виникає лише у випадку відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній.

Крім того, підпунктом з і к ч. 1, ч.3 п. 109 Положення про порядок призначення та виплати державних пенсій, затвердженого постановою Ради Міністрів СРСР № 590 від 03.08.1972 року (далі - Положення №590) встановлено, що крім роботи в якості робочого або службовця, в загальний стаж роботи зараховується період навчання (підпункт з ) та служба в складі Збройних сил СРСР.

При призначенні на пільгових умовах або в пільгових розмірах пенсій за віком та по інвалідності робочим та службовцям, які працювали на підземних роботах, на роботах зі шкідливими умовами праці та в гарячих цехах та на інших роботах зі шкідливими умовами праці (п.п. а та б п. 16), та пенсії у зв'язку з втратою годувальника їх сім'ям, а також пенсії за віком робітницям підприємств текстильної промисловості (п.п. в п. 16) періоди, зазначені в підпунктах к та л прирівнюються за вибором особи, яка звернулась за призначенням пенсії до роботи, що передувала даному періоду, або до роботи, яка слідувала по закінченню цього періоду. Період, вказаний в п.п. з ( тобто період навчання), прирівнюється до роботи, яка слідувала за закінченням цього періоду.

Як вбачається із записів у трудовій книжці позивача, остання містить наступні періоди роботи позивача: останній починаючи з 01.06.1979 по 31.12.1979 та з 01.01.1982 по 31.12.1992, з01.06.1995 по 31.07.1995, з 01.01.1996 по 31.01.1996, з 01.01.1997 по 31.01.1997, з 01.05.1997 по 31.05.1997, з 01.05.1998 по 30.06.1998, з 01.08.1998 по 31.08.1998, з 01.10.1999 по 31.10.1999 позивач був прийнятий на роботу в колгосп "Комунар" де працював трактористом.

01.04.2000 колгосп "Комунар" реформовано у товариство з обмеженою відповідальністю "Колос", що підтверджується записом у трудовій книжці.

Так, відповідно до записів трудової книжки, у період з 01.09.2001 по 30.09.2001, з 01.01.2002 по 31.01.2002, з 01.01.2003 по 28.02.2003, з 01.01.2004 по 31.01.2004, з 01.11.2004 по 30.11.2004 та з 01.01.2005 по 31.10.2005 прийнятий у ТОВ "Колос" на посаду тракториста.

Таким чином, у зазначений вище період роботи ОСОБА_1, що не підтверджено відповідачем як стаж, що дає право на призначення пенсії на пільгових умовах, згідно записів трудової книжки має місце та надає право позивачу на пенсію за пільговими умовами.

Станом на дату звернення до відповідача із заявою наявний у ОСОБА_1 пільговий стаж роботи становив більше ніж 20 років, який підтверджується записами у трудовій книжці.

При цьому, суд критично оцінює твердження представника відповідача про відсутність підстав для зарахування до пільгового стажу позивача періодів його роботи з 01.06.1995 по 31.07.1995, з 01.01.1996 по 31.01.1996, з 01.01.1997 по 31.01.1997, з 01.05.1997 по 31.05.1997, з 01.05.1998 по 30.06.1998, з 01.08.1998 по 31.08.1998, з 01.10.1999 по 31.10.1999, з 01.09.2001 по 30.09.2001, з 01.01.2002 по 31.01.2002, з 01.01.2003 по 28.02.2003, з 01.01.2004 по 31.01.2004, з 01.11.2004 по 30.11.2004 та з 01.01.2005 по 31.10.2005, оскільки, як уже зазначалось судом вище, основним документом, який підтверджує стаж роботи, є трудова книжка, натомість необхідність підтвердження трудового стажу іншими документами виникає лише у випадку відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній.

В даному ж випадку, усі зазначені періоди роботи Позивача відображені у його трудовій книжці із зазначенням посади, а тому необхідність підтвердження цих періодів іншими довідками, за наявності усіх необхідних записів у трудовій книжці, на переконання суду, відсутня.

Враховуючи вищевикладене, а також беручи до уваги наявність у трудовій книжці усіх необхідних записів на підтвердження наявного у позивача пільгового стажу роботи трактористом (понад 20 років), суд приходить до висновку, що ОСОБА_1 має право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до п. в ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення", починаючи з дати звернення до відповідача із відповідною заявою, а саме з 29.03.2018 року.

У відповідності до частин 1, 2 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Таким чином, дослідивши усі обставини справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного здобутого доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, суд приходить до переконання про наявність підстав для задоволення адміністративного позову.

Визначаючись щодо розподілу судових витрат суд виходив з того, що згідно з частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Відтак, на користь позивача підлягають стягненню за рахунок бюджетних асигнувань Гайсинського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Вінницької області понесені ним судові витрати зі сплати судового збору.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним рішення Комісії по вирішенню питань пов'язаних з призначенням, перерахунком та виплатою пенсії у Гайсинському об'єднаному управлінні Пенсійного фонду України Вінницької області, оформлене протоколом №388 від 24.05.2018, щодо відмови у зарахуванні періоду роботи ОСОБА_1 до трудового стажу, як тракториста, за період з 01.06.1995 по 31.07.1995, з 01.01.1996 по 31.01.1996, з 01.01.1997 по 31.01.1997, з 01.05.1997 по 31.05.1997, з 01.05.1998 по 30.06.1998, з 01.08.1998 по 31.08.1998, з 01.10.1999 по 31.10.1999, з 01.09.2001 по 30.09.2001, з 01.01.2002 по 31.01.2002, з 01.01.2003 по 28.02.2003, з 01.01.2004 по 31.01.2004, з 01.11.2004 по 30.11.2004 та з 01.01.2005 по 31.10.2005.

Зобов'язати Гайсинське об'єднане управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області зарахувати до пільгового стажу ОСОБА_1 період роботи з 01.06.1995 по 31.07.1995, з 01.01.1996 по 31.01.1996, з 01.01.1997 по 31.01.1997, з 01.05.1997 по 31.05.1997, з 01.05.1998 по 30.06.1998, з 01.08.1998 по 31.08.1998, з 01.10.1999 по 31.10.1999, з 01.09.2001 по 30.09.2001, з 01.01.2002 по 31.01.2002, з 01.01.2003 по 28.02.2003, з 01.01.2004 по 31.01.2004, з 01.11.2004 по 30.11.2004 та з 01.01.2005 по 31.10.2005 на посаді тракториста.

Зобов'язати Гайсинське об'єднане управління Пенсійного фонду України Вінницької області призначити ОСОБА_2 пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до п. в ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення", починаючи з дати його звернення із відповідною заявою про призначення пенсії, а саме з 29.03.2018 року.

Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Гайсинського об'єднаного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області судовий збір у розмірі 704, 80 грн. (сімсот чотири гривні 80 копійок).

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

ОСОБА_1 (вул. Весела, 58, с. Побірка, Теплицький р-н, Вінницька обл., 23825, ід. номер НОМЕР_1); Гайсинське об'єднане управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області (вул. Волонтерів, 17, м. Гайсин, Вінницька обл., 22700, код ЄДРПОУ 20104575)

Суддя Комар Павло Анатолійович

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.12.2018
Оприлюднено29.12.2018
Номер документу78842856
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —0240/2448/18-а

Рішення від 27.12.2018

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Комар Павло Анатолійович

Ухвала від 08.10.2018

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Комар Павло Анатолійович

Ухвала від 10.08.2018

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Комар Павло Анатолійович

Ухвала від 30.07.2018

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Комар Павло Анатолійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні