Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
12 грудня 2018 р. № 2040/6475/18
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого судді - Кухар М.Д.
при секретарі судового засідання - Єрьомкіній К.І.,
за участі:
представника позивача - ОСОБА_1
представника відповідача - ОСОБА_2
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Асторія" (вул. Червоножовтнева, буд. 23,м. Харків,61052, код ЄДРПОУ31519251) до Державної фіскальної служби України (Львівська площа, буд. 8,м. Київ,04053, код ЄДРПОУ39292197) про скасування рішення та зобов"язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В:
Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "Асторія", звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Державної фіскальної служби України, в якому просить суд:
- визнати протиправним не прийняття податкової накладної №10 від 19.09.2017 року для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних ДФС України;
- вважати податкову накладну №10 від 19.09.2017 року, подану позивачем, прийнятою та зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних ДФС України датою, коли вона була надіслана засобами комунікаційного звя'зку для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних ДФС України, а саме: 13.10.2018 року.
- судові витрати покласти на відповідача.
В обгрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідачем всупереч вимог закону не прийнято та відмовлено в реєстрації податкової накладної №10 від 19.09.2017 року без наявних на те підстав, внаслідок чого порушено права позивача.
Відповідач надав до суду відзив, в якому просив суд в задоволенні позову відмовити, посилаючись на те, що вимоги позивача є передчасними, а також у зв'язку з тим, що позивачем порушено строк на звернення до адміністративного суду.
Розглянувши матеріали справи, вивчивши доводи позову та відзиву проти нього, дослідивши зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні правовідносини, суд встановив наступні обставини.
Товариством з обмеженою відповідальністю АСТОРІЯ (далі - Позивач) у межах здійснення власної господарської діяльності складено податкову накладну №10 від 19.09.2017 року на отримувача (покупця) Товариство з обмеженою відповідальністю фірма Капітал Продакшн , що відповідає приписам п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу (далі - ПК) України.
Відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов'язаний надати покупцю податкову накладну та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до податкової накладної до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється не пізніше п'ятнадцяти календарних днів, що настають за датою їх складання.
За результатами обробки реєстрація вищенаведеної податкової накладної зупинена. Відповідно до квитанції від 13.10.2017, яка додана до матеріалів справи, податкову накладну прийнято, але її реєстрація відповідно до п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України зупинена. В зазначеній квитанції зазначено, що податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 43.99. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.
14.06.2018 року по податковій накладній №10 від 19.09.2017 позивачем до Центральної ОДПІ м. Харкова ГУ ДФС (Новобаварський район) відправлено повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація якої зупинено з поясненнями та копіями документів для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, що підтверджується відповідною квитанцією №2 (зазначені дії було здійснено відповідно до п.п. 201.16.2 п 201.16 ст. 201 ПКУ). Серед поданих документів були, зокрема такі документи: договірна ціна на будівництво Улаштування бетонного перекриття в приміщеннях, розташованих за адресою: м. Дергачі, пров. Залізнодорожній, 14 до Договору підряду №ДП-17-6 від 04.08.2017 р., що здійснюються у 2017 р., Локальний кошторис на будівельні роботи №2-1-1 на улаштування бетонного перекриття; Підсумкова відомість ресурсів; банківська виписка, платіжне доручення щодо отримання авансу від замовника, штатний розклад, відомість про наявність основних засобів та інше.
19.06.2018 відповідачем прийнято рішення №803314/31519251 про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, з підстави: "не надання платником податку копій документів: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити".
26.06.2018 р. позивачем було подано скаргу на рішення комісії контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН №803314/31519251 від 19.06.2017 р., в якій зазначено, що реальність операцій за договором підряду №ДП-17-6 від 04.08.2017 р. підтверджується належним чином складеними первинними та іншими документами, а також достатньою матеріально-технічною базою (сканкопії додаються). Оскаржуване рішення не відповідає критеріям вмотивованості, чіткості та зрозумілості: зокрема, не підкреслено документи, які не надані з Повідомленням .
Рішенням Комісії з питань розгляду скарг від 05.07.2018 р. №16586/31519251/2 (далі - Рішення) відповідно до п. 56.23 ст. 56 Податкового кодексу України, залишено скаргу без задоволення та рішення комісії ДФС без змін з огляду на відсутні копії документів, що підтверджують факт реалізації товарів (робіт/послуг) та/або документи надано не в повному обсязі.
Як вбачається з матеріалів справи, вказане Рішення позивач не отримав, про результати розгляду скарги дізнався 07 серпня 2018 р. через офіційний веб-сайт ДФС за допомогою сервісу Кабінет платника податків , де є інформація з реєстру зупинених податкових накладних.
Позивач вважає вказане рішення необґрунтованим і невмотивованим у звязку з чим звернувся до суду.
З матеріалів справи судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю АСТОРІЯ - є підприємством, яке зареєстровано з 07.06.2001 р., та основним видом діяльності якого є будівництво будівель (код КВЕД 41.20). У межах цього виду діяльності здійснюються, зокрема, роботи щодо влаштування залізобетонних конструкцій, капітального ремонту бетонних полів тощо. З метою здійснення вказаного виду діяльності ТОВ АСТОРІЯ орендує обладнання, закуповує матеріали (метал, бетон, фібру тощо) та транспортні послуги.
Так, між ТОВ АСТОРІЯ і ТОВ фірма Капітал Продакшн було укладено Договір №ДП-17-6 від 04.08.2017 р., відповідно до якого Замовник доручає, а Підрядник (ТОВ Асторія ) зобов'язується виконати роботи по влаштуванню залізобетонного перекриття на об'єкті за адресою: м. Дергачі, пров. Залізнодорожній, 14. Зазначений контрагент був цілком і повністю доступними законними засобами перевірений на предмет його податкової надійності та економічної доброчесності . Разом з тим, з метою зменшення ризиків, Позивач вимушений застосовувати змішану систему оплати вартості послуг на підставі авансу - 70% вартості робіт та по факту виконаних робіт - 30%, яка була використана і під час реалізації умов договору №ДП-17-6 від04.08.2017 року.
На підтвердження виконання умов Договір № ДП-17-6 від 04.08.2017 р. надано:
1) Договірна ціна на будівництво Улаштування бетонного перекриття в приміщеннях, розташованих за адресою: м. Дергачі, пров. Залізнодорожній, 14 до Договору підряду №ДП-17-6 від 04.08.2017 р., що здійснюються у 2017 р.,
2) Локальний кошторис на будівельні роботи №2-1-1 на улаштування бетонного перекриття;
3) Підсумкова відомість ресурсів;
4) Банківську виписку, на підтвердження оплати авансу у розмірі 126400 гривень.
Господарські операції оформлено податковою накладною №10 від 19.09.17 року. Зобов'язання по оплаті було виконано Відповідачем шляхом перерахування авансу на користь контрагента-Позивача безготівкових коштів згідно із платіжним дорученням №394 від 19.09.2017 року на суму 126400грн.
19.09.17 згідно вимог Податкового Кодексу України, позивачем була складена податкова накладна №10 від 19.09.2017 року, та засобами електронного зв'язку направлена на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних.
Як встановлено у п. 187.1 ст. 187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь- яка з подій, що сталася раніше: дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлення відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Першою подією у спірних правовідносинах була оплата (авансування), яка була належним чином відображена у бухгалтерському обліку підприємства таким чином: отримання передоплати (126400 гривень) - ДтЗП, КтЗбІ, податкові зобов'язання з ПДВ (21066,67 гривень) Дт643 Кт641.
За приписами пункту 74.2 статті 74 ПК України в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних / розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики (пункт 74.3 статті 74 ПК України).
Відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" № 1246 від 29.12.2010 (далі - порядок № 1246) податкова накладна електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з пунктом 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов'язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації / зупинення реєстрації / відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку № 1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Аналогічні приписи містить підпункт 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України, згідно яких реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної / розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.
Відповідно до п.п.1,2 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених Наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 №567 (далі - Наказ № 567) оцінка ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр) здійснюється ДФС шляхом проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування цим Критеріям (далі - Моніторинг).
Моніторинг здійснюється ДФС на підставі аналізу даних звітних показників платника податку, наявної податкової інформації, а також інформації, поданої платником податку за формою згідно з додатком до цих Критеріїв, яка відображає специфіку господарської діяльності платника податку окремо за кожним видом економічної діяльності, якщо така інформація врахована комісією Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі - Комісія ДФС).
Пунктом 6 Наказу №567 передбачено, що моніторинг податкової накладної/ розрахунку коригування здійснюється ДФС за такими критеріями:
1) обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, у 1,5 раза більший за величину, що дорівнює залишку різниці обсягу постачання такого товару/послуг, зазначеного у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року в Реєстрі, та обсягу придбання на митній території України та/або ввезення на митну територію України відповідного товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, та митних деклараціях, і переважання в такому залишку товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД, які визначаються ДФС, більше 75 % загального такого залишку та відсутність товару/послуги, зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податку за встановленою формою, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється);
2) відсутність (анулювання, призупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право суб'єкта господарювання на виробництво, експорт, імпорт, оптову і роздрібну торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1 та 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 розділу VI Податкового кодексу України (далі - Кодекс), стосовно товарів, які зазначені платником податку у податковій накладній, поданій на реєстрацію в Реєстрі.
У разі якщо за результатами Моніторингу визначено, що податкова накладна/ розрахунок коригування відповідає вимогам підпункту 1 цього пункту та сума податку на додану вартість, зазначена в податкових накладних, зареєстрованих платником податку в Реєстрі у звітному (податковому) періоді з урахуванням податкової накладної/розрахунку коригування, поданої на реєстрацію в Реєстрі, які відповідають вимогам підпункту 1 цього пункту, більша за середньомісячну суму сплачених за останні 12 місяців єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та податків і зборів (крім суми податку на додану вартість, сплаченої при ввезенні товарів на митну територію України) платником податку та його відокремленими підрозділами, реєстрація такої податкової накладної/ розрахунку коригування зупиняється відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 розділу V Кодексу.
У разі якщо за результатами Моніторингу визначено, що податкова накладна/ розрахунок коригування відповідає одній з умов, зазначених у підпункті 2 цього пункту, - реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 розділу V Кодексу.
Зазначені критерії за наказом Мінфіну для відпрацювання повинні застосовуватися лише при одночасному дотриманні 4-х умов: (1) не відповідність об'ємів постачання та умовного складу (товарних залишків); (2) наявність ризикових товарів у залишку; (3) відсутність товару/послуги у Таблиці даних платника податку ; (4) сума ПДВ у податкових накладних, що відповідають критерію та складені з початку місяця, перевищує суму середньомісячної сплати податків та ЄСВ за останні 12 місяців.
На виконання п.п. 201.16.2 п. 201.16 ст. 201 ПК України, Позивачем неодноразово було направлено на адресу ДФС додаток до критеріїв оцінки ступеня ризиків - Таблиці даних платника податку, якими також роз'яснюється специфіка діяльності Позивача чому придбано товари, а реалізовано - роботи. Зазначена Таблиця містить інформацію про формування витрат на матеріали, які були здійснені позивачем для здійснення будівельних робіт за Договором, які відповідають основному виду діяльності позивача (41.20).
Відповідно до підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України, у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної / розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Вичерпний перелік таких документів у розрізі критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Як вбачається з електронної квитанції, Державною фіскальною службою України зупинено реєстрацію податкової накладної позивача на підставі п.201.16 ПК України: податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 року №567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 43.99. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН відповідно до пункту "в" п.п. 201.16.1 п. 201.16. ст. 201 Податкового кодексу України, вичерпний перелік яких встановлено наказом МФУ від 13.06.2017 № 567.
Зі змісту вказаної квитанції вбачається, що контролюючим органом не зазначено, які саме документи за переліком необхідно надати позивачу для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що не відповідає вимогам підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України.
Як встановлено у п. 187.1 ст.187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь- яка з подій, що сталася раніше: дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлення відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Податковий орган, зупиняючи реєстрацію податкової накладної за критерієм, передбаченим пп.1 п.6 Наказу №567 повинен враховувати, що досліджена податкова накладна має відповідати наступним умовам:
- обсяг постачання перевищує в 1,5 рази залишок різниці обсягу постачання такого товару/послуг, зазначеного у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01.01.2017 в Реєстрі та обсягу придбання на митній території України та/або ввезення на митну територію України відповідного товару, зазначеного з 01.01.2017 в отриманих і зареєстрованих в Реєстрі податкових накладних/розрахунках коригування, та митних деклараціях, і переважання в такому залишку товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД, які визначаються ДФС, більше 75 % загального такого залишку;
- відсутність товару/послуги, зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податку за встановленою формою, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється);
- сума податку на додану вартість, зазначена в податкових накладних, зареєстрованих платником податку в Реєстрі у звітному (податковому) періоді з урахуванням податкової накладної/розрахунку коригування, поданої на реєстрацію в Реєстрі, які відповідають вищезазначеним умовам, більша за середньомісячну суму сплачених за останні 12 місяців єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та податків і зборів (крім суми податку на додану вартість, сплаченої при ввезенні товарів на митну територію України) платником податку та його відокремленими підрозділами.
Проте, як вбачається з матеріалів справи, контролюючий орган обмежився лише загальним посиланням на невідповідність обсягів постачання без належного дослідження зазначених умов відповідно до критерію, передбаченого п.п.1 п. 6 Наказу № 567, а саме: виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 43.99.
В ході судового розгляду судом не встановлено відповідність податкових накладних позивача умовам, що дають підставу для зупинення їх реєстрації.
Крім того, ані у відзиві на позовну заяву, ані у ході розгляду справи відповідачем не доведено та не обґрунтовано наявність підстав для зупинення реєстрації податкових накладних позивача та для подальшої відмови у їх реєстрації.
Відповідно до ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У відповідності до підпункту 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 ПК України, письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у підпункті "в" підпункту 201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у такій податковій накладній/розрахунку коригування. Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.
Абзацом 1 Постанови Кабінету Міністрів України "Про встановлення підстав для прийняття рішення комісією Державної фіскальної служби про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації" № 190 від р. (далі-Постанова № 190) встановлено, що комісія Державної фіскальної служби приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації на підставі отриманих від платника податку на додану вартість відповідно до підпункту "в" підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України письмових пояснень щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, та/або копій документів, які платник податку має право подати до органу Державної фіскальної служби протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у податковій накладній/розрахунку коригування.
Абзацом 2 Постанови №190 визначено, що підставами для прийняття комісією ДФС рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, до якої/якого застосована процедура зупинення реєстрації згідно з пунктом 201.16 статті 201 Кодексу; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту "в" підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Кодексу; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування.
Таким чином, рішення Комісії повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної, у даному випадку: не надання платником податку копій документів: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити . Але, нічого не було підкреслено, тому не зрозуміло які саме документи не надано та яка саме причина відмови?
У Рішенні Комісії з питань розгляду скарг від 05.07.2018 р. №16586/31519251/2 відповідно до п. 56.23 ст. 56 Податкового кодексу України, як причина відмови зазначено: відсутні копії документів, що підтверджують факт реалізації товарів (робіт/послуг) та/або документи надано не в повному обсязі .
Проте, в оскаржуваному рішенні не зазначено яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
При цьому посилання податкового органу на те, що обсяг наданих платником податку копій документів недостатній для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування без конкретного переліку таких документів є неправомірним, оскільки має бути чітким, зрозумілим, доступним, сформульованим у відповідності до вимог як Податкового кодексу України, так і Наказу Міністерства фінансів України від 13.06.2017 № 567, яким затверджено вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Така сукупність вимог до рішення комісії ДФС України має бути дотримана з тим, щоб платник податку зміг реалізувати своє право на захист від неправомірних дій податкового органу.
Отже, оскаржуване рішення не містить чіткого визначення підстав для прийняття Комісією рішення про відмову в реєстрації податкової накладної.
Факт зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування у ЄРПН не спростовує ані факту здійснення платником податків господарських операцій, ані факту наявності дати виникнення саме першої події (отримання коштів), що підтверджується первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна / розрахунок коригування.
Таким чином, зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій, та на те, що такі документи були надані контролюючому органу, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкової накладної.
Відтак, оскаржуване рішення є необґрунтованим, оскільки платником податків надано всі необхідні документи, які засвідчують факт здійснення господарської операції за податковою накладною, у реєстрації якої відмовлено, а тому є таким, що підлягає скасуванню.
Реалізація суб'єктами публічної адміністрації своїх повноважень, які є законодавчо визначеними, що випливає з положень частини другої статті 19 Конституції України, здійснюється в межах відповідної законної дискреції.
орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він уважає найкращим за конкретних обставин, та яке захистить або відновить порушене право.
Адміністративний суд під час розгляду та вирішення публічно- правових спорів перевіряє, чи рішення суб'єкта владних повноважень прийняте у межах законної дискреції. При цьому, відповідно до правил правозастосування практики Європейського суду з прав людини, суд не може своїм рішенням підмінити рішення суб'єкта владних повноважень.
Згідно приписів п.п.201.16.4 п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України та п.п.19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010, (зі змінами), податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструються у день: 1) прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; 2) набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення суду). У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
У першому випадку податкова накладна, реєстрацію якої в ЄРПН було зупинено, реєструється у день прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, яке ухвалюється саме Комісією ДФС.
У другому випадку податкова накладна, реєстрацію якої в ЄРПН було зупинено, реєструється у день набрання законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної, при цьому датою реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні або день набрання законної сили рішенням суду.
Таким чином, нормами Податкового Кодексу України та Порядку чітко визначено настання такої події, як набрання законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної та зазначення дати її реєстрації.
З урахуванням вищевикладеного, належним способом відновлення порушеного права позивача, а також із метою усунення порушень, допущених відповідачем у спірних правовідносинах, є зобов'язання Державної фіскальної служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю АСТОРІЯ №10 від 19.09.2017 року на суму 126400 гривень 00 коп.
Суд не бере до уваги посилання відповідача на пропуск позивачем строку звернення до суду, з огляду на наступне.
Відповідно до ч. 4 ст. 122 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо законом передбачена можливість досудового порядку вирішення спору і позивач скористався цим порядком, або законом визначена обов'язковість досудового порядку вирішення спору, то для звернення до адміністративного суду встановлюється тримісячний строк, який обчислюється з дня вручення позивачу рішення за результатами розгляду його скарги на рішення, дії або бездіяльність суб'єкта владних повноважень.
Якщо рішення за результатами розгляду скарги позивача на рішення, дії або бездіяльність суб'єкта владних повноважень не було прийнято та (або) вручено суб'єктом владних повноважень позивачу у строки, встановлені законом, то для звернення до адміністративного суду встановлюється шестимісячний строк, який обчислюється з дня звернення позивача до суб'єкта владних повноважень із відповідною скаргою на рішення, дії або бездіяльність суб'єкта владних повноважень.
Так, 26.06.2018 р. була подана скарга на рішення комісії контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН №803314/31519251 від 19.06.2017 р.
З матеріалів справи судом встановлено, що рішення за результатами розгляду скарги належним чином позивачу вручено не було, станом на дату подання позову позивачем не отримана, а про прийняття рішення позивач дізнався 07 серпня 2018 р. через офіційний веб-сайт ДФС за допомогою сервісу Кабінет платника податків , де є інформація з реєстру зупинених податкових накладних, тому відповідно до ч. 4 ст. 122 КАСУ, 6 - місячний строк має обчислюватися з 26.06.2018 р.
Крім того, питання про визнання неправомірним неприйняття податкової накладної може розглядатися тільки після прийняття рішення контролюючим органом відповідного рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної.
Відтак в суду не має підстав вважати, що позивачем порушено строк звернення до адміністративного суду.
З огляду на те, що в результаті розгляду справи судом встановлено, що відмова в реєстрації податкової накладної не відповідає вимогам законодавства та є протиправною, отже в контролюючого органу наявний обов'язок щодо реєстрації вказаної податкової накладної.
Крім того, таку податкову накладну слід вважати поданою 13.10.2017 року, а отже й реєстрацію вказаної податкової накладної має бути проведено 13.10.2017 року.
Відповідно до ч. 2 ст. 9 суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень
Таким чином, суд вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог позивача, та обрати належний спосіб захисту прав позивача, шляхом визнання відмови в реєстрації податкової накладної №10 від 19.09.2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних ДФС України протиправною та зобов'язання Державної фіскальної служби України зареєструвати податкову накладну №10 від 19.09.2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних ДФС України.
З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню частково.
На підставі викладеного, керуючись ст. 19 Конституції України, ст.ст. 6-9, 139, 242- 246, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Асторія" до Державної фіскальної служби України про скасування рішення та зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
Визнати відмову в реєстрації податкової накладної №10 від 19.09.2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних ДФС України протиправною.
Зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкову накладну №10 від 19.09.2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних ДФС України.
В іншій частині позовні вимоги залишити без задоволення.
Стягнути з Державної фіскальної служби України (Львівська площа, буд. 8,м. Київ,04053, код ЄДРПОУ: 39292197) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Асторія" (вул. Червоножовтнева, буд. 23,м. Харків,61052, код ЄДРПОУ: 39292197) за рахунок бюджетних асигнувань суму сплаченого судового збору в загальному розмірі 2349,33 грн. (дві тисячі триста сорок дев'ять гривень 33 копійки).
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження: на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Скарга може бути подана у порядку п.15.5 Розділу VII КАС України до Харківського апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд.
Повний текст рішення виготовлено 26.12.2018 року.
Суддя Кухар М.Д.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.12.2018 |
Оприлюднено | 29.12.2018 |
Номер документу | 78850705 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Кухар М.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні