Рішення
від 27.12.2018 по справі 480/4142/18
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

27 грудня 2018 р. справа №480/4142/18

Сумський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Бондаря С.О.

за участю секретаря судового засідання - Алексеєнко Є.А.

представника позивача - ОСОБА_1

представника відповідача - ОСОБА_2,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/4142/18 за позовом ОСОБА_3 до головного управління Держгеокадастру у Сумській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_4 звернувся до суду з позовною заявою до головного управління Держгеокадастру у Сумській області про визнання протиправною бездіяльність щодо незатвердження проекту землеустрою, зобов'язання затвердити проект землеустрою та надати земельну ділянку кадастровий номер 5924784200:03:004:0176 для ведення фермерського господарства площею 1,8471 га у користування (оренду) строком на 14 років. Свої вимоги мотивує тим, що 30.08.2018 він звернувся до головного управління Держгеокадастру в Сумській області із заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту на території Кровненської сільської ради Сумського району Сумської області загальною площею 1,8471га у користування (оренду) строком на 14 років. Проте, у визначені законом строки, відповідач не надав відповіді на вказану заяву, проекту землеустрою не затвердив.

Ухвалою Сумського окружного адміністративного суду від 09.11.2018 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

Відповідач, заперечуючи проти задоволення позовної заяви, подав до суду відзив у якому зазначає, що в серпні 2018 року до головного управління Держгеокадастру у Сумській області надійшла заява позивача про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність з кадастровим номером 5924784200:03:007:0176, для ведення фермерського господарства площею 1,8471 га на території Кровненської сільської ради Сумського району Сумської області. Головне управління Держгеокадастру у Сумській області, розглянувши заяву, листом від 13.09.2018 №П-11122-4289/21-18 повідомило, що для вирішення питання по суті ОСОБА_3 необхідно надати до головного управління оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, а не його копію. Однак, ОСОБА_3 не надав оригінал проекту, тому відповідач був позбавлений можливості затвердити проект.

З огляду на обставини, викладені у відзиві на позовну заяву, ухвалою суду від 27.11.2018 справа призначена за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін.

В судовому засіданні представник позивача ОСОБА_1 позовні вимоги підтримав у повному обсязі.

Представник відповідача ОСОБА_2 проти позову заперечувала з відстав, викладених у відзиві на позов.

Суд, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши письмові матеріали справи, вважає, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню, виходячи з наступного.

В судовому засіданні встановлено, що наказом головного управління Держгеокадастру в Сумській області від 30.04.2014 №18-2112/16-14-СГ ОСОБА_3 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,8471га у користування (оренду) на території Кровненської сільської ради Сумського району Сумської області за межами населених пунктів (а.с.17).

На підставі вказаного наказу, ТОВ "Координат-БС" розробило проект землеустрою на земельну ділянку.

Управлінням Держземагенства у Сумському районі Сумської області було сформовано та зареєстровану земельну ділянку, присвоєно кадастровий номер 5924784200:03:007:0176, для ведення фермерського господарства площею 1,8471 га (а.с.54).

Висновком головного управління Держгеокадастру в Сумській області погоджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки 1,8471 га в оренду, яка розташована на території Кровненської сільської ради Сумського району Сумської області за межами населених пунктів (а.с.47).

30.08.2018 ОСОБА_3 звернувся до головного управління Держгеокадастру у Сумській області із заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки кадастровий номер 5924784200:03:007:0176 для ведення фермерського господарства площею 1,8471 га.

Головне управління Держгеокадастру у Сумській області листом від 13.09.2018 №П--11122-4289/21-18 повідомило ОСОБА_3, що при розгляді наданих матеріалів встановлено, що до головного управління на затвердження надано копію проекту землеустрою. Для вирішення питання по суті, необхідно надати до головного управління оригінал першого примірника проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність (а.с.67, зворотній бік).

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд виходить з наступного.

Відповідно до статті 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

За приписами ч.ч. 1, 2, 3 ст. 116 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами визначений ст.118 ЗК України.

Відповідно до ч.ч. 8, 9 ст. 118 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому ст. 186-1 цього Кодексу. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених ст. 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Згідно ч. 8 ст. 118 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.

За приписами ч. 1 ст. 186-1 Земельного кодексу України проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов'язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов'язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Відповідно до ч. 4 ст. 186-1 Земельного кодексу України розробник подає на погодження до органу, визначеного в частині першій цієї статті, за місцем розташування земельної ділянки оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а до органів, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, - завірені ним копії проекту.

Органи, зазначені в частинах першій - третій цієї статті, зобов'язані протягом десяти робочих днів з дня одержання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або копії такого проекту безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про його погодження або про відмову в такому погодженні з обов'язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері (ч.5 ст.186-1 ЗК України).

Згідно з ч. 8 ст. 186-1 Земельного кодексу України у висновку про відмову погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки органами, зазначеними в частинах першій - третій цієї статті, має бути надано вичерпний перелік недоліків проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та розумний строк для усунення таких недоліків (який за письмовим проханням розробника проекту може бути продовжений).

Органами, зазначеними в частинах першій - третій цієї статті, може бути відмовлено у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки лише у разі, якщо не усунено недоліки, на яких було наголошено у попередньому висновку. Не можна відмовити у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з інших причин чи вказати інші недоліки.

При цьому, суд зауважує, що у розумінні ч. 6 ст. 186-1 ЗК України підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою є невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.

Судом встановлено, що управлінням Держземагенства у Сумському районі Сумської області погоджено проект землеустрою ОСОБА_3, а також було сформовано та зареєстровано земельну ділянку, присвоєно кадастровий номер 5924784200:03:007:0176 (а.с.47, 54)

При цьому, зі змісту листа від 13.09.2018 №П--11122-4289/21-18 вбачається, що відповідачем заява ОСОБА_3 про затвердження проекту землеустрою не розглядалася та відповідного рішення не приймалося.

Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Головне управління Держгеокадастру у Сумській області, як суб'єкт владних повноважень, не довело правомірності нерозгляду заяви позивача про затвердження проекту землеустрою.

Тому, необхідно визнати протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Сумській області щодо не розгляду заяви ОСОБА_3 від 30.08.2018 про затвердження проекту землеустрою.

Що стосується вимоги позивача про зобов'язання затвердити проект землеустрою та надати земельну ділянку для ведення фермерського господарства в оренду строком на 14 років, суд зазначає, що вона не підлягає задоволенню, з огляду на наступне.

З матеріалів справи вбачається, що заява ОСОБА_3 від 30.08.2018 про затвердження проекту землеустрою відповідачем не розглядалася по суті і відповідне рішення щодо відмови у затвердженні проекту землеустрою відповідачем не приймалося.

Разом з тим, відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Згідно з частиною 2 статті 9 КАС України, суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Зі змісту вказаної норми, можна зробити висновок, що при розгляді справи суд обмежений предметом та обсягом заявлених позовних вимог та не може застосовувати інший спосіб захисту ніж той, що зазначив позивач у позовній заяві. Водночас, суд може вийти за межі правового обґрунтування, зазначеного у позовній заяві, якщо вбачає порушення інших приписів ніж ті, про які йдеться у позовній заяві.

Вихід за межі позовних вимог можливий у справах за позовами до суб'єктів владних повноважень, при цьому вихід за межі позовних вимог повинен бути пов'язаний із захистом саме тих прав, щодо яких подана позовна вимога.

Отже, для повного захисту прав позивача суд вважає за необхідне зобов'язати головне управління Держгеокадастру у Сумській області повторно розглянути заяву ОСОБА_3 від 30.08.2018 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту на території Кровненської сільської ради Сумського району Сумської області загальною площею 1,8471га у користування (оренду) строком на 14 років.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи задоволення позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд вважає за необхідне стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Сумській області судові витрати в розмірі 704,80грн.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241- 246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_3 до головного управління Держгеокадастру у Сумській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити дії - задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Сумській області щодо не розгляду заяви ОСОБА_3 від 30.08.2018 про затвердження проекту землеустрою.

Зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Сумській області (40021, м.Суми, вул. Петропавлівська, 108, код ЄДРПОУ 39765885) повторно розглянути заяву ОСОБА_3 від 30.08.2018 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту на території Кровненської сільської ради Сумського району Сумської області загальною площею 1,8471га у користування (оренду) строком на 14 років.

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Стягнути на користь ОСОБА_3 (АДРЕСА_1, ідентифікаційний номер НОМЕР_1) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Сумській області (40021, м. Суми, вул. Петропавлівська, 108, код ЄДРПОУ 39765885) суму судового збору в розмірі 704,80 грн. (сімсот чотири грн. 80 коп.).

Рішення може бути оскаржено до Харківського апеляційного адміністративного суду через Сумський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя С.О. Бондар

Повний текст рішення складений 29.12.2018.

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.12.2018
Оприлюднено30.12.2018
Номер документу78894968
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —480/4142/18

Рішення від 27.12.2018

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.О. Бондар

Рішення від 27.12.2018

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.О. Бондар

Ухвала від 27.11.2018

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.О. Бондар

Ухвала від 09.11.2018

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.О. Бондар

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні