Харківський окружний адміністративний суд
61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
26 грудня 2018 р. № 520/9124/18
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Волошина Д.А., розглянувши в порядку письмового провадження в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Першого заступника керівника Лозівської місцевої прокуратури Харківської області до Мечебилівської сільської ради Барвінківського району Харківської області, третя особа, на стороні позивача, Мечебилівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) Мечебилівської сільської ради Барвінківського району Харківської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В :
Перший заступник керівника Лозівської місцевої прокуратури Харківської області звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд:
- визнати протиправною бездіяльність Мечебилівської сільської ради Барвінківського району Харківської області в частині невиконання вимог ст.ст.122, 123 ЗК України щодо винесення на сесію Мечебилівської сільської ради Барвінківського району Харківської області вирішення питання щодо оформлення права постійного користування на земельну ділянку площею 1,1 га земель с. Мечебилове Барвінківського району Харківської області для обслуговування Мечебилівського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) Мечебилівської сільської ради Харківської області;
- зобов'язати Мечебилівськусільську раду Барвінківського району Харківської області розглянути питання щодо оформлення права постійного користування на земельну ділянку площею 1,1 га земель с. Мечебилове Барвінківського району Харківської області для обслуговування Мечебилівського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) Мечебилівської сільської ради Харківської області.
В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначив, що за результатами моніторингу прийнятих рішень встановлено, що з 2001 року Мечебилівською сільською радою Барвінківського району Харківської області не вживались заходи, спрямовані на розроблення та прийняття правовстановлюючих документів на земельну ділянку, якою фактично користується Мечебилівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) Мечебилівської сільської ради Барвінківського району Харківської області. Таким чином, Лозівською місцевою прокуратурою встановлено, що станом на 06.09.2018 на земельну ділянку площею 1,1 га, яка знаходиться у користуванні вказаного закладу дошкільної освіти, відсутні правовстановлюючі документи, що створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування зазначеного закладу та здобуття дошкільної освіти, що може призвести до негативних наслідків.
Ухвалою суду від 26.10.2018 року відкрито провадження у даній справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання.
Представник позивача в судове засідання не прибув, надав клопотання про розгляд справи без участі прокурора.
Представник відповідача в судове засідання не прибув, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений своєчасно та належним чином, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення, надав заяву про розгляд справи без участі представника сільради, в якій зазначив, що з позовними вимогами згодні в повному обсязі.
Представник третьої особи в судове засідання не прибув, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений своєчасно та належним чином, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення, надав заяву про розгляд справи без участі представника, зазначив, що з позовом згодні.
Згідно з частиною 9 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з'явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Відповідно до частини 4 статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.
Рішенням 21 сесії 23 скликання Мечебилівської сільської ради Барвінківського району Харківської області від 07.06.2001 року «Про передачу об'єктів соціальної сфери в комунальну власність Мечебилівської сільської ради» передано в комунальні власність Мечебилівської сільської ради об'єкти соціальної сфери, зокрема, і Мечебилівський дошкільний навчальний заклад.
Відповідно до п.1.3 Статуту, засновником Мечебилівського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) є Мечебилівська сільська рада Барвінківського району Харківської області. Засновник здійснює фінансування дошкільного закладу, його матеріальне-технічне забезпечення, надає необхідні будівлі з обладнанням і матеріалами, організовує будівництво і ремонт приміщень, їх господарське обслуговування, харчування та медичне обслуговування дітей.
Управління закладом здійснюється його засновником - Мечебилівською сільською радою. (п.8.1 статуту).
Безпосереднє керівництво роботою дошкільного закладу здійснює його завідувач. (п. 8.2 Статуту).
Пунктом 10.1 Статуту встановлено, що джерелами фінансування дошкільного закладу є, зокрема, кошти засновника.
Відповідно до рішення 21 сесії 23 скликання Мечебилівської сільської ради від 07.06.2001 року дошкільний заклад передано в оперативне управління будівлі, споруди комунікацій, інвентар, обладнання, спортивний та ігровий майданчик та земельну ділянку площею 5796 кв.м. (п.9.1. Статуту).
Відповідно до рішення 21 сесії 23 скликання Мечебилівської сільської ради Барвінківського району Харківської області №92 від 07.06.2001 року «Про передачу об'єктів соціальної сфери в комунальну власність Мечебилівської сільської ради» прийнято на баланс сільської ради від ПОСП «Іскра» з відповідно оформленими технічними документами приміщення дитячого садка на 90 місць в с. Мечебилово.
Приміщення навчального закладу знаходиться за адресою: вул. Центральна, буд. 1, м. Мечебилове, Барвінківський район, Харківська область.
Згідно з листом відділу у Барвінківському районі Головного управління Держгеокадастру у Харківської області від 10.08.2018 р. №410/102-18, відповідно до статистичної звітності по формі 6-зем станом на 01.01.2016р. в користуванні закладів освіти на території Барвінківського району перебувала земельна ділянка Мечебилівської сільської ради – 4,1 га. Інформація щодо площ земельних ділянок, які використовуються закладами освіти без правовстановлюючих документів до відділу не надходить.
У відповідь на лист заступника керівника Лозівської місцевої прокуратури Харківської області від 13.09.2018 р. №22-51/7928вих-18, Мечебилівська сільська рада Барвінківського району Харківської області повідомила, що на даний час правовстановлюючі документи на земельну ділянку площею 1,1 га, із земель громадського призначення, на якій розташована будівля ДНЗ відсутні. Крім того, зазначило, що на даний час правовстановлюючі документи на земельні ділянки не були виготовлені через брак коштів у бюджеті сільської ради.
Вважаючи, що неоформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку за Мечебилівським дошкільним навчальним закладом (ясла-садок) створює передумови для зловживань щодо розпорядження земельною ділянкою, на якій розташований вказаний дошкільний навчальний заклад, ризик для нормального функціонування закладу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей, прокурор звернувся до суду з даним позовом в інтересах держави про визнання незаконною бездіяльності Мечебилівської сільської ради Барвінківського району Харківської області, зобов'язання відповідача розглянути питання щодо оформлення права постійного користування на земельну ділянку площею 1,1 га земель с. Мечебилове Барвінківського району Харківської області для обслуговування Мечебилівського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) Мечебилівської сільської ради Харківської області.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд приходить до таких висновків.
Положеннями ст.17 Закону України “Про місцеве самоврядування” передбачено, що відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.
Відповідно до ст.ст. 32, 60 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать повноваження щодо управління закладами освіти, які належать територіальним громадам або передані їм, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення; створення необхідних умов для виховання дітей; сприяння діяльності закладів освіти.
Територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на заклади освіти.
Відповідно до ст.25 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”, сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері регулювання земельних відносин, зокрема, щодо надання у користування земельних ділянок та здійснення контролю за додержанням земельного законодавства, використанням і охороною земель визначені положеннями ст.33 Закону України “Про місцеве самоврядування”.
При цьому, положеннями п.34 ч.1 ст.26 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.
Згідно із приписами ч.ч.1, 4-5 ст. 60 Закону України “Про місцеве самоврядування” територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров'я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об'єкти, визначені відповідно до закону як об'єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Районні та обласні ради від імені територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюють управління об'єктами їхньої спільної власності, що задовольняють спільні потреби територіальних громад. Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об'єктами права комунальної власності.
В той же час, як визначено положеннями ч.ч.1-2 ст. 80 Закону України “Про освіту” до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо; майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об'єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об'єкти авторського права та/або суміжних прав; інші активи, передбачені законодавством. Майно закладів освіти та установу організацій, підприємств системи освіти належать їм на правах, визначених законодавством. Порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.
Відповідно до вимог ст. 66 Закону України “Про освіту” сільські, селищні ради відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечення доступності дошкільної та початкової освіти, мають право засновувати заклади освіти, реорганізовувати і ліквідовувати їх, забезпечують їх діяльність та розвиток.
Як визначено положеннями ч.2 ст. 19 Закону України “Про дошкільну освіту” органи місцевого самоврядування в системі дошкільної освіти в межах їх компетенції: забезпечують реалізацію державної політики у сфері дошкільної освіти на відповідній території у тому числі розвиток мережі закладів дошкільної освіти всіх форм власності відповідно до потреб населення, поліпшення матеріально-технічної бази та господарське обслуговування комунальних закладів дошкільної освіти; виконують функції засновника закладів дошкільної освіти на відповідній території; контролюють додержання вимог законів та інших нормативно-правових актів у сфері дошкільної освіти.
З урахуванням вищенаведеного та з огляду на норми діючого законодавства, земельна ділянка, якою користується Мечебилівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) Мечебилівської сільської ради Барвінківського району Харківської області, має перебувати на праві постійного користування, що не заперечується учасниками процесу.
При цьому, суд зазначає, що відповідно до ст.92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння та користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній та комунальній власності без встановлення строку.
Положеннями ст.12 Земельного Кодексу України визначені повноваження місцевих рад у галузі земельних відносин, до яких віднесено розпорядження землями територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності та інші.
Згідно із ч.ч.1-2 ст.116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної та комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених ЗК України або за результатами аукціону.
Відповідно до ст.122 Земельного кодексу України місцеві ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для усіх потреб. Порядок надання земельних ділянок комунальної власності у користування визначений у ст. 123 ЗК України.
Згідно із положеннями ст.ст.124 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Відповідно до ст.126 Земельного кодексу України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України “Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень”.
Як передбачено приписами ч.ч.1, 3 ст.3 Закону України “Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень” встановлено, що державна реєстрація прав є обов'язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав. Права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до вимог цього закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Також суд зазначає, що розпорядженням Кабінету Міністрів України №802-р від 17.10.2012 року “Про здійснення протягом 2012 і 2013 років заходів, пов'язаних з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади”, зобов'язано центральні органи виконавчої влади, у підпорядкування яких перебувають дошкільні, загальноосвітні навчальні заклади, здійснити протягом 2012 і 2013 років заходи, пов'язані з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади. Державне агентство земельних ресурсів та його територіальні органи повинні забезпечити проведення землевпорядних робіт і оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади, в установленому законодавством порядку.
Судом, зі змісту позовної заяви та з листа Мечебилівської сільської ради Барвінківського району Харківської області від 13.09.2018 р. №22-51/7928вих-18 встановлено, що на даний час правовстановлюючі документи на земельну ділянку площею 1,1 га, із земель громадського призначення, на якій розташована будівля ДНЗ відсутні.
При цьому, враховуючи, що засновником Мечебилівського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) Мечебилівської сільської ради Барвінківського району Харківської області відповідно до норм діючого законодавства, та з огляду на положення статуту, є Мечебилівська сільська рада Барвінківського району Харківської області, то саме до її повноважень належить вирішення питання стосовно розробки проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування та відповідно надання її в постійне користування зазначеному закладу освіти, що відповідає приписам ст. 123 Земельного кодексу України.
З огляду на вищевикладене суд приходить до висновку, що відповідачем допущено протиправну бездіяльність в частині невиконання вимог ст.ст.122, 123 ЗК України та розпорядження Кабінету Міністрів України №802-р від 17.10.2012, щодо не винесення на сесію Мечебилівської сільської ради Барвінківського району Харківської області вирішення питання щодо оформлення права постійного користування на земельну ділянку площею 1,1 га земель с. Мечебилове Барвінківського району Харківської області для обслуговування Мечебилівського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) Мечебилівської сільської ради Харківської області.
Отже, надаючи правову оцінку доводам позивача, наведеним в обґрунтування позову, суд приходить до висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог та зобов'язання Мечебилівської сільської ради Барвінківського району Харківської області розглянути питання щодо оформлення права постійного користування на земельну ділянку площею 1,1 га земель с. Мечебилове Барвінківського району Харківської області для обслуговування Мечебилівського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) Мечебилівської сільської ради Харківської області.
Згідно положень ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частин 1 та 3 статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України, суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Звернення до адміністративного суду для захисту прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується.
Як зазначалося судом раніше, відповідач визнав адміністративний позов та зазначив, що з позовом згоден в повному обсязі.
Відповідно до частин 3, 4 статті 183 Кодексу адміністративного судочинства України, за результатами підготовчого провадження суд ухвалює рішення суду у випадку визнання позову відповідачем.
Ухвалення в підготовчому засіданні судового рішення у разі відмови від позову, визнання позову, примирення сторін проводиться в порядку, встановленому статтями 189, 190 цього Кодексу.
Згідно положень частини 1 та 4 статті 189 Кодексу адміністративного судочинства України, позивач може відмовитися від позову, а відповідач - визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві.
У разі визнання позову відповідачем повністю або частково суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову повністю або у відповідній частині вимог.
Суд не приймає відмови від позову, визнання позову і продовжує розгляд адміністративної справи, якщо ці дії позивача або відповідача суперечать закону чи порушують чиї-небудь права, свободи або інтереси (частина 5 статті 189 Кодексу адміністративного судочинства України).
Судом не встановлено, що дії відповідача щодо визнання позовних вимог суперечать закону чи порушують чиї-небудь права, свободи або інтереси.
Згідно частини 1 статті 7 Кодексу адміністративного судочинства України, суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого: суд вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України. Суд застосовує інші нормативно-правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Таким чином, з врахуванням вищевикладеного, повно і всебічно з'ясувавши обставини, які мають значення для правильного вирішення справи, суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог Першого заступника керівника Лозівської місцевої прокуратури Харківської області.
Керуючись статтями 14, 243-246, 293, 295, 296 Кодексу адміністративного судочинства України, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Першого заступника керівника Лозівської місцевої прокуратури Харківської області (вул. Богданівська, буд. 17,м. Лозова, Лозівський район, Харківська область, 64602) до Мечебилівської сільської ради Барвінківського району Харківської області (вул. Центральна, буд. 1, м. Мечебилове, Барвінківський район, Харківська область, 64712, код 04396532), третя особа, на стороні позивача, Мечебилівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) Мечебилівської сільської ради Барвінківського району Харківської області (м. Мечебилове, Барвінківський район, Харківська область, 64712, код 34255454) про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Мечебилівської сільської ради Барвінківського району Харківської області в частині невиконання вимог ст.ст.122, 123 ЗК України щодо винесення на сесію Мечебилівської сільської ради Барвінківського району Харківської області вирішення питання щодо оформлення права постійного користування на земельну ділянку площею 1,1 га земель с. Мечебилове Барвінківського району Харківської області для обслуговування Мечебилівського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) Мечебилівської сільської ради Харківської області;
Зобов'язати Мечебилівську сільську раду Барвінківського району Харківської області розглянути питання щодо оформлення права постійного користування на земельну ділянку площею 1,1 га земель с. Мечебилове Барвінківського району Харківської області для обслуговування Мечебилівського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) Мечебилівської сільської ради Харківської області.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст судового рішення складено 28 грудня 2018 року.
Суддя Д.А. Волошин
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.12.2018 |
Оприлюднено | 02.01.2019 |
Номер документу | 78895265 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Волошин Д.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні