Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 грудня 2018 року справа № 2340/3520/18
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Гаврилюка В.О.,
розглянувши за правилами загального позовного провадження у письмову провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Софіївської сільської виборчої комісії Золотоніського району Черкаської області про визнання протиправною та скасування постанови,
встановив:
04.09.2018 ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1, позивач) подала позов до Софіївської сільської виборчої комісії Золотоніського району Черкаської області (далі - сільська виборча комісія, відповідач), в якому просить:
- визнати протиправною та скасувати постанову Софіївської сільської виборчої комісії Золотоніського району Черкаської області від 30.08.2018 № 8 «Про відкликання депутата Софіївської сільської ради Золотоніського району Черкаської області ОСОБА_1 за народною ініціативою, яку було обрано в одномандатному виборчому окрузі № 11 шляхом самовисування» ;
- визнати протиправною та скасувати постанову Софіївської сільської виборчої комісії Золотоніського району Черкаської області від 03.09.2018 № 10 «Про призначення проміжних виборів депутатів Софіївської сільської ради Золотоніського району Черкаської області в одномандатних виборчих округах № 1, № 2, № 4, № 5, № 6, № 10, № 11, № 12 на 28 жовтня 2018 року» .
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначила, що засідання Софіївської сільської виборчої комісії, оформлене протоколом від 30.08.2018, було скликане та проведене з чисельними порушеннями норм чинного законодавства, а перевірка підписів громадян у підписних листах не була проведена із залученням правоохоронних органів у порядку передбаченому частиною 2 статті 41 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» , у зв'язку з чим позивач вважає, що оскаржуване рішення комісії від 30.08.2018 № 8 є протиправним та підлягає скасуванню і, як наслідок, протиправною є постанова Софіївської сільської виборчої комісії Золотоніського району Черкаської області від 03.09.2018 № 10.
10 вересня 2018 року ухвалою судді Черкаського окружного адміністративного суду прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі, вирішено розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 04.10.2018.
01 жовтня 2018 року до суду надійшов письмовий відзив на адміністративний позов, в якому відповідач просив в задоволенні позову відмовити повністю, зазначивши при цьому, що Софіївською сільською виборчою комісією проведено перевірку правильності оформлення підписних листів та кількості підписів з урахуванням того, що відповідно до абзацу 4 статті 3 Закону України «Про місцеві вибори» право голосу на виборах депутатів сільської, селищної, міської ради, виборах сільського, селищного, міського голови мають громадяни України, які мають право голосу відповідно до статті 70 Конституції України, належать до відповідної територіальної громади та проживають в межах відповідного виборчого округу.
В ході перевірки встановлено, що відповідно до протоколу дільничної виборчої комісії «Про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 710225» від 25 жовтня 2015 року з виборів депутата Софіївської сільської ради Золотоніського району Черкаської області в одномандатному виборчому окрузі № 11, підписних листів про відкликання депутата Софіївської сільської ради за народною ініціативою ОСОБА_1, обраної в одномандатному виборчому окрузі № 11 шляхом самовисування, на місцевих виборах 25 жовтня 2015 року брали участь в голосуванні по одномандатному виборчому окрузі № 11 з виборів депутата Софіхвської сільської ради, в якому обрано ОСОБА_1 депутатом Софіївської сільської ради, 37 виборців.
Відповідно до підписних листів, ініціативною групою зібрано 20 підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата Софіївської ради за народною ініціативою ОСОБА_1, а тому Софіївською сільською виборчою комісією Золотоніського району Черкаської області прийнято постанову від 30.08.2018 № 8, якою ОСОБА_1 - депутата Сільської ради Золотоніського району Черкаської області, яку було обрано в одномандатному виборчому окрузі № 11 шляхом самовисування, відкликано за народною ініціативою та прийнято рішення про призначення проміжних виборів депутата Софіївської сільської ради Золотоніського району Черкаської області в одномандатному виборчому окрузі № 11.
03 жовтня 2018 року представник відповідача подав до суду клопотання про залучення до у часті у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Золотоніську районну виборчу комісію Черкаської області, яка створила Софіївську сільську виборчу комісію Золотоніського району Черкаської області та клопотання про виклик свідків. У задоволенні вказаних клопотань суд відмовив як необґрунтованих.
04 жовтня 2018 року представник позивача подав до суду клопотання, в якому просив провести розгляд і вирішення справи № 2340/3520/18 у найкоротший розумний термін.
04 жовтня 2018 року усною ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду, занесеною до протоколу судового засідання, відкладено підготовче засідання до 16.10.2018.
16 жовтня 2018 року представник відповідача подав до суду клопотання про відкладення розгляду справи.
16 жовтня 2018 року усною ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду, занесеною до протоколу судового засідання, відкладено підготовче засідання до 22.10.2018.
22 жовтня 2018 року представник позивача подав до суду клопотання - пояснення, позивач - заяву про розгляд справи за її відсутності, але з участю її представника ОСОБА_2
22 жовтня 2018 року ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду підготовче засідання у справі відкладено та призначено підготовче засідання на 30.10.2018.
30 жовтня 2018 року ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду у Софіївської сільської виборчої комісії Золотоніського району Черкаської області витребувано додаткові докази по справі, усною ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду, занесеною до протоколу судового засідання, оголошено перерву у підготовчому засіданні до 08.11.2018.
08 листопада 2018 року ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду продовжено строк проведення підготовчого провадження у справі № 2340/3520/18 на тридцять днів, усною ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду, занесеною до протоколу судового засідання відкладено підготовче засідання до 20.11.2018.
20 листопада 2018 року представник позивача подав позовну заяву в новій редакції, ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду прийнято позовну заяву про визнання протиправними та скасування постанов Софіївської сільської виборчої комісії Золотоніського району Черкаської області до розгляду, усною ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду, занесеною до протоколу судового засідання, відкладено підготовче провадження до 03.12.2018.
03 грудня 2018 року усною ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду, занесеною до протоколу судового засідання, відкладено підготовче провадження до 10.12.2018.
05 грудня 2018 року ОСОБА_3 подала до суду заяву про залучення її до розгляду справи в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача. У задоволенні вказаної заяви суд відмовив, як необґрунтованої.
10 грудня 2018 року представник позивача подав до суду клопотання про розгляд справи за відсутності ОСОБА_1 та її представника, додатково зазначивши, що позовні вимоги підтримують в повному обсязі.
10 грудня 2018 року усною ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду, занесеною до протоколу судового засідання, вирішено адміністративну справу розглядати у порядку письмового провадження відповідно до частини 9 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України.
Розглянувши матеріали адміністративної справи, повно, всебічно, об'єктивно дослідивши надані у справі докази, надавши їм юридичну оцінку, суд дійшов до такого висновку.
Суд встановив, що 25.10.2015 ОСОБА_1 була обрана депутатом Софіївської сільської ради Золотоніського району Черкаської області в одномандатному виборчому окрузі № 11 шляхом самовисування.
10 серпня 2018 року відбулися збори виборців с. Софіївка Золотоніського району Черкаської області, на яких були прийняті рішення: про внесення пропозицій щодо відкликання депутатів сільради, зокрема, позивача; про затвердження кількісного та персонального складу ініціативної групи для збирання підписів виборців та її офіційного представника; про затвердження форми підписного листа для збирання підписів виборців про відкликання депутатів Софіївської сільської ради за народною ініціативою.
21.08.2018 до Софіївської сільської виборчої комісії Золотоніського району Черкаської області від офіційного представника ініціативної групи зі збору підписів виборців с. Софіївка про відкликання депутатів Софіївської сільської ради за народною ініціативою отримано, зокрема, протокол зборів виборців с. Софіївка, підписний лист із підписами виборців в межах одномандатного виборчого округу № 11 щодо відкликання депутата Софіївської сільської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою, заяви-згоди на включення до ініціативної групи зі збору підписів виборців разом із заявою-згодою бути офіційним представником вказаної ініціативної групи, копії паспортних даних членів ініціативної групи.
За наслідками перевірки та оцінки вищевказаних матеріалів Софіївською сільською виборчою комісією Золотоніського району Черкаської області прийнято рішення від 30.08.2018 № 8 «Про відкликання депутата Софіївської сільської виборчої комісії Золотоніського району Черкаської області ОСОБА_1 за народною ініціативою, яку було обрано в одномандатному виборчому окрузі № 11 шляхом самовисування» .
03.09.2018 Софіївською сільською виборчою комісією Золотоніського району Черкаської області прийнята постанова № 10 «Про призначення проміжних виборів депутатів Софіївської сільської ради Золотоніського району Черкаської області в одномандатних виборчих округах № 1, № 2, № 4, № 5, № 6, № 10, № 11, № 12 на 28 жовтня 2018 року» .
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд встановив, що спірні правовідносини, що склались між сторонами, регулюються Конституцією України, Законом України «Про статус депутатів місцевих рад» від 11 липня 2002 року № 93-IV (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Закон №93-IV).
Законом № 93-IV визначено правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - місцева рада) як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради.
Відповідно до вимог ч. 1 ст. 2 Закону № 93-IV депутат сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - депутат місцевої ради) є представником інтересів територіальної громади села, селища, міста чи їх громад, який відповідно до Конституції України і закону про місцеві вибори обирається на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування на строк, встановлений Конституцією України.
Згідно з вимогами ч. 1 ст. 4 Закону № 93-IV депутат місцевої ради набуває свої повноваження в результаті обрання його до ради відповідно до Закону України «Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» .
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 5 Закону № 93-IV, повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради - у разі його відкликання виборцями у встановленому цим Законом порядку.
Правові підстави та порядок відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою встановленні ст. ст. 37-38 Закону № 93-IV.
Статтею 37 Закону № 93-IV визначено, що підставами для відкликання виборцями обраного ними депутата місцевої ради можуть бути:
1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції і законів України, що встановлено судом;
2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин, передбачених статтею 10 цього Закону, обов'язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі;
3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов'язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.
Суд встановив, підставою для проведення 10.08.2018 зборів виборців с. Софіївка Золотоніського району Черкаської області щодо внесення пропозицій щодо відкликання депутата Софіївської сільської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою слугував факт проведення позачергової сесії Софіївської сільської ради 31.07.2018 та прийняття рішення про дострокове припинення повноважень сільського голови і ніби то відмова позивача відзвітувати перед своїми виборцями про причини і підстави прийняття вищевказаного рішення від 31.07.2018 про дострокове припинення повноважень сільського голови с. Софіївка.
Слід зазначити, що відповідно до ч. ч. 1-5 ст. 16 Закону № 93-IV депутат місцевої ради періодично, але не рідше одного разу на рік, зобов'язаний звітувати про свою роботу перед виборцями відповідного виборчого округу, об'єднаннями громадян. Рада визначає орієнтовні строки проведення звітів депутатів місцевої ради перед виборцями.
Звіт депутата місцевої ради повинен містити відомості про його діяльність в раді та в її органах, до яких його обрано, а також про його роботу у виборчому окрузі, про прийняті радою та її органами рішення, про хід їх виконання, про особисту участь в обговоренні, прийнятті та в організації виконання рішень ради, її органів, а також доручень виборців свого виборчого округу.
Звіт депутата місцевої ради може бути проведено в будь-який час на вимогу зборів виборців за місцем проживання, трудової діяльності або навчання, а також органів самоорганізації населення. Депутат місцевої ради не пізніш як за сім днів повідомляє виборців про час і місце проведення звіту через місцеві засоби масової інформації або в інший спосіб.
Отже, позивачем, як депутатом Софіївської сільської ради, може бути проведено звіт щодо прийнятого Софіївською сільською радою рішення від 31.07.2018 про дострокове припинення повноважень сільського голови с. Софіївка - в будь-який час на вимогу зборів виборців с. Софіївка, однак, обов'язок депутата не пізніш як за сім днів повідомляти виборців про час і місце проведення звіту через місцеві засоби масової інформації або в інший спосіб.
Разом з цим, відповідачем до матеріалів адміністративної справи не надано доказів того, що виборці с. Софіївка не пізніше ніж за сім днів до дня проведення 10.08.2018 зборів виборців с. Софіївка Золотоніського району Черкаської області щодо внесення пропозицій щодо відкликання депутата Софіївської сільської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою вимагали від позивача відзвітуватися щодо прийнятого Софіївською сільською радою рішення від 31.07.2018 про дострокове припинення повноважень сільського голови с. Софіївка.
При прийнятті оскаржуваного рішення відповідач послався на ч. 5 ст. 41 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» , якою визначено підстави для дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради та порядок прийняття рішення про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Проте, спірне рішення не містить жодного конкретного факту, обставин, які передбачено цими нормами законодавства і утворюють підстави для відкликання депутата за народною ініціативою. Зокрема, у рішенні відсутні відомості про порушення позивачем положень Конституції і законів України, що встановлено судом; не наведено даних про пропуск позивачем протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин, передбачених статтею 10 цього Закону, обов'язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі; не зазначено про невідповідність практичної діяльності позивача основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання позивачем передбачених статтею 16 цього Закону зобов'язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними. Не вказано у спірному рішенні й жодного іншого обґрунтування його прийняття.
Таким чином, відкликання депутата Софіївської сільської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою відбулось не у відповідності до вимог Закону України «Про статус депутатів місцевого самоврядування» .
Відповідно до вимог ч. 1 ст. 38 Закону № 93-IV право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають громадяни України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу.
Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості не менше 30 осіб для відкликання депутата сільської, селищної ради (п. 1 ч. 2 ст. 38 Закону № 93-IV).
Однак, з наданих відповідачем завірених копій списків виборців с. Софіївка Золотоніського району Черкаської області, які були присутні на зборах 10.08.2018 щодо внесення пропозицій про відкликання депутата Софіївської сільської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою, неможливо встановити кількість виборців одномандатного виборчого округу № 11, які приймали участь у внесенні пропозиції щодо відкликання позивача, як депутата Софіївської сільської ради.
Згідно з вимогами п. 1 ч. 3 ст. 38 Закону № 93-IV не пізніш як за два дні до дня проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, про дату, місце та час їх проведення повідомляються регіональні та/або місцеві засоби масової інформації.
Однак, суд звертає увагу, що в матеріалах адміністративної справи відсутні докази повідомлення не пізніш як за два дні до дня проведення зборів виборців, на яких було розглянуто питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою регіональних та/або місцевих засобів масової інформації про дату, місце та час їх проведення, тому відповідач за наслідками перевірки та оцінки матеріалів щодо відкликання депутата Софіївської сільської виборчої комісії Золотоніського району Черкаської області ОСОБА_1 за народною ініціативою протиправно не врахував вищевказану обставину та прийняв оскаржуване рішення.
Згідно з вимогами п. 1 ч. 1 ст. 40 Закону № 93-IV на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного в одномандатному виборчому окрузі, має бути зібрано підписи у кількості, що є більшою половини кількості виборців, які взяли участь у голосуванні на відповідних місцевих виборах в одномандатному виборчому окрузі, у якому був обраний депутат.
Пунктом 1 ч. 2 ст. 40 Закону №93-IV передбачено, що з дня, наступного за днем повідомлення територіальної виборчої комісії про створення ініціативної групи, починається збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, який проводиться у строки, зокрема, у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - десять днів.
Відповідно до ч. 3 та 4 ст. 40 Закону № 93-IV, форма підписного листа для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою встановлюється зборами виборців. Підписний лист повинен містити дату проведення зборів щодо відкликання депутата, порядковий номер підписного листа, зазначення адміністративно-територіальної одиниці, де збираються підписи (повну назву села, селища, міста (територіальної громади), у якому проводиться збір підписів, а також району, області або Автономної Республіки Крим, до складу яких вона входить), назву місцевої ради, до складу якої обрано депутата, його прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), дату набуття депутатом повноважень, відомості про суб'єкта висування депутата (відповідна місцева організація партії чи шляхом самовисування), членом якої депутатської фракції (групи) чи позафракційним є депутат, а також про члена ініціативної групи, який збирає підписи (прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), місце роботи і адресу місця проживання).
Крім того, підписний лист має містити дані про виборців, які підтримали пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, зокрема: порядковий номер виборця у підписному листі, прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, дату підписання, а також особистий підпис виборця.
Відповідно до вимог ч. 4 ст. 40 Закону № 93-IV член ініціативної групи, який збирає підписи виборців, до початку їх збирання повинен власноручно внести до підписного листа відомості про себе, передбачені абзацом першим частини третьої цієї статті. Виборець, який підтримує вимогу щодо відкликання депутата, власноручно на підписному листі зазначає своє прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, ставить на підписному листі дату підписання та свій підпис.
Згідно з вимогами ч. 1 ст. 41 Закону № 93-IV після завершення збирання підписів, але не пізніше дня закінчення строку збору підписів, передбаченого частиною другої статті 40 цього Закону, заповнені підписні листи збираються офіційним представником ініціативної групи, прошиваються та скріплюються підписами офіційного представника та не менше трьох членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних підписів та не пізніш як на другий день разом з протоколом зборів виборців, що утворили відповідну ініціативну групу, передаються до відповідної територіальної виборчої комісії.
Голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів (п. 1 ч. 2 ст. 41 Закону №93-IV).
Підпунктом 1 п. 2 ч. 2 ст. 41 Закону №93-IV визначено, що на цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у такі строки: у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - протягом десяти днів з дня отримання матеріалів.
Суд встановив, що на засіданні 30.08.2018 Софіївської сільської виборчої комісії Золотоніського району Черкаської області щодо перевірки дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата Софіївської сільської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою та правильності оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону - не було залучено органи ведення Державного реєстру виборців для перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах та не було залучено правоохоронні органи для перевірки їхніх підписів.
Крім того, відповідно до частини 5 ст. 41 Закону № 93-IV якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам цього Закону, територіальна виборча комісія приймає рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування) або про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Згідно з вимогами ч. 6 ст. 41 Закону № 93-IV якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону та/або оформлення підписних листів або кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, не відповідає вимогам цього Закону та/або ініціативна група у встановлені цим Законом строки не подала до територіальної виборчої комісії підписні листи та протокол зборів виборців, або подала їх після спливу встановлених строків, відповідна територіальна виборча комісія приймає рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради.
Таким чином, визначена у статтях 38-41 Закону № 93-IV процедура відкликання депутата місцевої ради включає такі етапи:
1) прийняття зборами виборців рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою;
2) утворення ініціативної групи для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою;
3) збирання підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою;
4) перевірку територіальною виборчою комісією дотримання вимог статей 38-40 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою;
5) прийняття рішення про відкликання депутата за народною ініціативою або рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради.
При цьому умовою, з якою Закон № 93-IV пов'язує можливість прийняття рішення про відкликання депутата за народною ініціативою, є суворе дотримання учасниками процедури відкликання вимог статей 38-40 зазначеного Закону.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що відповідачем порушені вимоги ст. 40 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» при проведенні процедури відкликання депутата Софіївської сільської ради ОСОБА_1, у зв'язку з чим оскаржувана постанова від 30.08.2018 № 8 «Про відкликання депутата Софіївської сільської ради Золотоніського району Черкаської області ОСОБА_1 за народною ініціативою, яку було обрано в одномандатному виборчому окрузі № 11 шляхом самовисування» є протиправною та підлягає до скасування.
Щодо позовної вимоги про визнання протиправною та скасування постанови Софіївської сільської виборчої комісії Золотоніського району Черкаської області від 03.09.2018 № 10 «Про призначення проміжних виборів депутатів Софіївської сільської ради Золотоніського району Черкаської області в одномандатних виборчих округах № 1, № 2, № 4, № 5, № 6, № 10, № 11, № 12 на 28 жовтня 2018 року» , суд зазначає таке.
Оскаржувана постанова від 03.09.2018 № 10 безпосередньо стосується прав та обов'язків позивача лише в частині призначення проміжних виборів депутатів Софіївської сільської ради Золотоніського району Черкаської області в одномандатному виборчому окрузі № 11, тоді як у адміністративному позові позивач не обґрунтував, в чому полягає протиправність вказаної постанови в частині призначення проміжних виборів в одномандатних виборчих округах № 1, № 2, № 4, № 5, № 6, № 10, № 12, а лише зазначив про те, що позовна вимога про визнання протиправною та скасування постанови Софіївської сільської виборчої комісії Золотоніського району Черкаської області від 03.09.2018 № 10 є похідною від позовної вимоги про визнання протиправною та скасування постанови Софіївської сільської виборчої комісії Золотоніського району Черкаської області від 30.08.2018 № 8.
Крім того, 28 жовтня 2018 року відбулися проміжні вибори депутатів Софіївської сільської ради Золотоніського району Черкаської області у одномандатних виборчих округах № 1, № 2, № 4, № 5, № 6, № 10, № 11, № 12.
29.10.2018 Софіївська сільська виборча комісія Золотоніського району Черкаської області на своєму засіданні (на підставі складеного протоколу від 29.10.2018 про результати виборів депутатів у одномандатних виборчих округах) прийняла постанову № 14 «Про визнання обраними депутатами Софіївської сільської ради Золотоніського району Черкаської області» . Вказаною постановою вісім осіб визнано обраними депутатами Софіївської сільської ради Золотоніського району Черкаської області, в тому числі і в окрузі № 11.
Отже, постанова Софіївської сільської виборчої комісії Золотоніського району Черкаської області від 03.09.2018 № 10 фактично вичерпала свою дію шляхом виконання і в даному випадку суд вважає, що оскаржувана постанова не має юридичних наслідків для позивача.
Суд зазначає, що відповідно до статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб. Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.
Завданням адміністративного судочинства згідно з частиною першою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, у тому числі на виконання делегованих повноважень шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
Статтею 6 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено право на судовий захист і передбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.
Гарантоване статтею 55 Конституції України й конкретизоване у звичайних законах України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб стверджувальне порушення було обґрунтованим.
Наведені положення не дозволяють скаржитися щодо законодавства або певних обставин абстрактно, лише тому, що заявник вважає начебто певні положення норм законодавства впливають на його правове становище.
Враховуючи наведене, суд не вбачає підстав для задоволення позовної вимоги про визнання протиправною та скасування постанови Софіївської сільської виборчої комісії Золотоніського району Черкаської області від 03.09.2018 № 10 «Про призначення проміжних виборів депутатів Софіївської сільської ради Золотоніського району Черкаської області в одномандатних виборчих округах № 1, № 2, № 4, № 5, № 6, № 10, № 11, № 12 на 28 жовтня 2018 року» .
Згідно частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. При цьому в силу положень частини 2 статті 77 вказаного кодексу, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є частково обґрунтованими, а вимоги такими, що належить задовольнити частково.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд враховує таке.
Згідно статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи. Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом. До витрат, пов'язаних з розглядом справи, належать витрати: на професійну правничу допомогу; сторін та їхніх представників, що пов'язані із прибуттям до суду; пов'язані із залученням свідків, спеціалістів, перекладачів, експертів та проведенням експертиз; пов'язані з витребуванням доказів, проведенням огляду доказів за їх місцезнаходженням, забезпеченням доказів; пов'язані із вчиненням інших процесуальних дій або підготовкою до розгляду справи.
Відповідно до частини 1 статті 139 вказаного Кодексу при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Зважаючи на те, що позовні вимоги ОСОБА_1 підлягають частковому задоволенню, то всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань Софіївської сільської виборчої комісії Золотоніського району Черкаської області пропорційно задоволеної частини позовних вимог.
Враховуючи викладене, керуючись статтями 9, 14, 73-77, 139, 242 - 246, 255, 295, підпунктом 15.5 пункту 15 частини 1 розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
вирішив:
Адміністративний позов задовольнити частково.
Визнати протиправною та скасувати постанову Софіївської сільської виборчої комісії Золотоніського району Черкаської області від 30.08.2018 № 8 «Про відкликання депутата Софіївської сільської ради Золотоніського району Черкаської області ОСОБА_1 за народною ініціативою, яку було обрано в одномандатному виборчому окрузі № 11 шляхом самовисування» .
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Софіївської сільської виборчої комісії Золотоніського району Черкаської області на користь ОСОБА_1 судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 704 (сімсот чотири) грн 80 коп.
У задоволенні решти вимог відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.
Учасники справи:
1) позивач - ОСОБА_1 (19721, АДРЕСА_1, реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1);
2) відповідач - Софіївська сільська виборча комісія Золотоніського району Черкаської області (19721, Черкаська область, Золотоніський район, с. Софіївка, ідентифікаційний код 34223548).
Рішення складене у повному обсязі та підписане 29.12.2018.
Суддя В.О. Гаврилюк
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.12.2018 |
Оприлюднено | 30.12.2018 |
Номер документу | 78896515 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
В.О. Гаврилюк
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні