ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
У Х В А Л А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 грудня 2018 року
м. Харків
справа № 612/766/17-ц
провадження № 22ц/818/528/18
Харківський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:
головуючого - Бурлака І.В., (суддя-доповідач),
суддів - Кіся П.В., Яцини В.Б.,
за участю секретаря - Асавалюк О.О.,
учасники справи:
позивач - заступник керівника Лозівської місцевої прокуратури Харківської області в інтересах держави,
відповідачі - Головне управління Держгеокадастру у Харківській області, ОСОБА_1, представник відповідача - ОСОБА_2,
третя особа - Фермерське господарство Агрозем-7
розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу заступника прокурора Харківської області на рішення Близнюківського районного суду Харківської області від 19 червня 2018 року в складі судді Мороза О.І.,
в с т а н о в и в:
У грудні 2017 року заступник керівника Лозівської місцевої прокуратури Харківської області в інтересах держави звернувся до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, ОСОБА_1, третя особа: Фермерське господарство Агрозем-7 про визнання незаконними та скасування наказів, визнання недійсними договорів оренди земельних ділянок.
Позовна заява мотивована тим, що в ході вивчення стану законності надання у власність та користування, а також використання земель виявлені факти порушення інтересів держави Головним управлінням Держземагенства у Харківській області та ОСОБА_1, що полягають у прийнятті незаконних наказів про передачу земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства, а також укладенні договорів оренди земель сільськогосподарського призначення.
Зазначив, що наказом Головного управління Держземагенства у Харківській області від 18 серпня 2014 року № 1918-СГ ОСОБА_1 надано в оренду для ведення фермерського господарства земельну ділянку державної власності сільськогосподарського призначення площею 34,9100 га, кадастровий номер 6320680200:01:000:1462, яка розташована за межами населених пунктів на території Олексіївської сільської ради Близнюківського району Харківської області.
На підставі даного наказу 18 вересня 2014 року між Головним управлінням Держземагенства у Харківській області та ОСОБА_1 укладено договір оренди земельної ділянки строком на 49 років, який 23 вересня 2017 року зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за № 7133508.
Наказом Головного управління Держземагенства у Харківській області від 23 жовтня 2014 року № 2821-СГ ОСОБА_1 надано в оренду для ведення фермерського господарства земельні ділянки державної власності сільськогосподарського призначення, загальною площею 38,9331 га, які розташовані за межами населених пунктів на території Олексіївської сільської ради Близнюківського району Харківської області, а саме: земельна ділянка площею 9,2054 га, кадастровий номер 6320680200:02:000:0709; земельна ділянка площею 4,4190 га, кадастровий номер 6320680200:02:000:0699; земельна ділянка площею 44,5358 га, кадастровий номер 6320680200:01:000:1475; земельна ділянка площею 13,7729 га, кадастровий номер 6320680200:02:000:0710.
На підставі даного наказу 14 листопада 2014 року між Головним управлінням Держземагенства у Харківській області та ОСОБА_1 укладено чотири договори оренди земельних ділянок строком на 49 років, які 11 грудня 2014 року зареєстровані у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за №№ 8049655, 8050337, 8047996, 8050112.
Наказом Головного управління Держземагенства у Харківській області від 10 березня 2015 року № 504-СГ ОСОБА_1 надано в оренду для ведення фермерського господарства земельні ділянки державної власності сільськогосподарського призначення, загальною площею 65,2645 га, які розташовані за межами населених пунктів на території Софіївської сільської ради Близнюківського району Харківської області, а саме: земельна ділянка площею 12,459 га, кадастровий номер 6320686300:01:001:0151; земельна ділянка площею 52,8055 га, кадастровий номер 6320686300:01:001:0090.
На підставі даного наказу 30 квітня 2015 року між Головним управлінням Держземагенства у Харківській області та ОСОБА_1 укладено два договори оренди земельних ділянок строком на 49 років, які 05 травня 2015 року зареєстровані у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за №№ 9564379, 9565650.
Наказом Головного управління Держземагенства у Харківській області від 09 квітня 2015 року № 747-СГ ОСОБА_1 надано в оренду для ведення фермерського господарства земельні ділянки державної власності сільськогосподарського призначення, загальною площею 48,3047 га, які розташовані за межами населених пунктів на території Верхньосамарської сільської ради Близнюківського району Харківської області, а саме: земельна ділянка площею 10,6243 га, кадастровий номер 6320682000:01:001:0650; земельна ділянка площею 12,5404 га, кадастровий номер 6320682000:01:001:0651; земельна ділянка площею 10,7156 га, кадастровий номер 6320684000:02:000:0479; земельна ділянка площею 6,8288 га, кадастровий номер 6320683000:01:000:0473; земельна ділянка площею 7,5956 га, кадастровий номер 6320683000:02:002:0489.
На підставі даного наказу 19 червня 2015 року між Головним управлінням Держземагенства у Харківській області та ОСОБА_1 укладено п'ять договорів оренди земельних ділянок строком на 49 років, які 20 червня 2015 року та 22 червня 2015 року зареєстровані у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за №№ 10133334, 10133051, 10133938, 10133520, 10134419.
Вказав, що згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців ОСОБА_1 є засновником Фермерського господарства Агропром АВ та Фермерського господарства Агропром-7 , під які для ведення фермерського господарства у користування вже виділялись земельні ділянки за рахунок земель державної власності.
Зокрема, розпорядженнями голови Близнюківської районної державної адміністрації від 02 вересня 2009 року №№ 613, 614, 615 ФГ Агропром АВ надано в оренду для товарного сільськогосподарського виробництва земельні ділянки державної власності сільськогосподарського призначення, загальною площею 65,2645 га, які розташовані на території Близнюківського району. На підставі цих розпоряджень 31 березня 2010 року між головою Близнюківської районної державної адміністрації Харківської області та головою фермерського господарства Агропром АВ ОСОБА_1 укладено чотири договори оренди земельних ділянок строком на 10 років, які 16 червня 2010 року зареєстровані в Близнюківському РВ ХРФДП Центр ДЗК за №№ 041068500001, 041068500002, 041068500003, 041068500004.
Зазначив, що у ОСОБА_1 у власності перебувають земельні ділянки сільськогосподарського призначення кадастровий номер 6320680200:01:000:0677 площею 0,5712 га для ведення особистого селянського господарства, яку отримано у власність 20 жовтня 2014 року; кадастровий номер 6320680200:01:000:1087 площею 0,2251 га для ведення особистого селянського господарства, яку отримано 20 жовтня 2014 року; кадастровий номер 6320680200:02:000:0247 площею 6,0037 для ведення особистого селянського господарства, яку отримано 20 жовтня 2014 року; кадастровий номер 6320680200:02:000:1291 площею 0,2251 для ведення особистого селянського господарства, яку отримано 04 лютого 2014 року; кадастровий номер 6320680200:01:000:1184 площею 0,4567 для ведення особистого селянського господарства, яку отримано у власність 28 січня 2014 року.
Вважав, що ОСОБА_1 від Головного управління Держземагенства у Харківській області фактично отримав земельні ділянки на поза конкурсній основі в абсолютно необґрунтованих розмірах не для ведення фермерського господарства, а для іншої підприємницької діяльності, оскільки він є власником кількох підприємств та мав у власності земельні ділянки, які міг використовувати для товарного сільськогосподарського виробництва. Для діяльності фермерського господарства Агропром АВ та фермерського господарства Агропром-7 ОСОБА_1 вже отримував у користування земельні ділянки державної власності.
Зазначив, що спірні земельні ділянки загальною площею 187,4126 га, які знаходяться за межами населених пунктів на території Олексіївської, Софіївської та Верхньосамарської сільських рад Близнюківського району Харківської області, не становлять єдиного масиву та деякі з них розташовані окремо одна від одної по всій території сільських рад. При цьому, ОСОБА_1 при зверненні з заявами про надання в оренду цих земель не підтверджено наявність у нього необхідної матеріально-технічної бази для обробітку такої площі землі (найманих працівників, сільськогосподарської техніки тощо).
Просив визнати поважною причину пропуску строку на звернення до суду та поновити його;
визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держземагенства у Харківській області № 1918-СГ від 18 серпня 2014 року;
визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держземагенства у Харківській області № 2821-СГ від 23 жовтня 2014 року;
визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держземагенства у Харківській області № 747-СГ від 09 квітня 2015 року;
визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держземагенства у Харківській області №504-СГ від 10 березня 2015 року;
визнати недійсним договір від 14 листопада 2014 року щодо оренди землі площею 9,2054 га із кадастровим номером 6320680200:02:000:0709 (реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна 471284763206), укладеного між Головним управлінням Держземагенства у Харківській області та ОСОБА_1;
визнати недійсним договір від 14 листопада 2014 року щодо оренди землі площею 4,4190 га із кадастровим номером 6320680200:02:000:0699 (реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна 471336163206), укладеного між Головним управлінням Держземагенства у Харківській області та ОСОБА_1;
визнати недійсним договір від 14 листопада 2014 року щодо оренди землі площею 11,5358 га із кадастровим номером 6320680200:01:000:1475 (реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна 471339563206), укладеного між Головним управлінням Держземагенства у Харківській області та ОСОБА_1;
визнати недійсним договір від 14 листопада 2014 року щодо оренди землі площею 13,7729 га із кадастровим номером 6320680200:02:000:0710 (реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна 471301863206), укладеного між Головним управлінням Держземагенства у Харківській області та ОСОБА_1;
визнати недійсним договір від 18 вересня 2014 року щодо оренди землі площею 34,9100 га із кадастровим номером 6320680200:01:000:1462 (реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна 425939663206), укладеного між Головним управлінням Держземагенства у Харківській області та ОСОБА_1;
визнати недійсним договір від 30 квітня 2015 року щодо оренди землі площею 12,459 га із кадастровим номером 6320686300:01:001:0151 (реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна 574188463206), укладеного між Головним управлінням Держземагенства у Харківській області та ОСОБА_1;
визнати недійсним договір від 30 квітня 2015 року щодо оренди землі площею 52,8055 га із кадастровим номером 6320686300:01:001:0090 (реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна 574205763206), укладеного між Головним управлінням Держземагенства у Харківській області та ОСОБА_1;
визнати недійсним договір від 19 червня 2015 року щодо оренди землі площею 10,6243 га із кадастровим номером 6320682000:01:001:0650 (реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна 386586663206), укладеного між Головним управлінням Держземагенства у Харківській області та ОСОБА_1;
визнати недійсним договір від 19 червня 2015 року щодо оренди землі площею 12,5404 га із кадастровим номером 6320682000:01:001:0651 (реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна 386717563206), укладеного між Головним управлінням Держземагенства у Харківській області та ОСОБА_1;
визнати недійсним договір від 19 червня 2015 року щодо оренди землі площею 10,7156 га із кадастровим номером 6320684000:02:000:0479 (реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна 605764463206), укладеного між Головним управлінням Держземагенства у Харківській області та ОСОБА_1;
визнати недійсним договір від 19 червня 2015 року щодо оренди землі площею 6,8288 га із кадастровим номером 6320683000:01:000:0473 (реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна 605571663206), укладеного між Головним управлінням Держземагенства у Харківській області та ОСОБА_1;
визнати недійсним договір від 19 червня 2015 року щодо оренди землі площею 7,5956 га із кадастровим номером 6320683000:02:000:0489 (реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна 605679063206), укладеного між Головним управлінням Держземагенства у Харківській області та ОСОБА_1;
судові витрати покласти на відповідачів.
Рішенням Близнюківського районного суду Харківської області від 19 червня 2018 року у задоволенні позову заступника керівника Лозівської місцевої прокуратури Харківської області в інтересах держави - відмовлено.
Не погоджуючись з рішенням, суду заступник прокурора Харківської області подав апеляційну скаргу, в якій просив рішення скасувати та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі; судові витрати покласти на відповідачів.
Апеляційна скарга мотивована тим, що судом неповно з'ясовано обставини, що мають значення для справи, висновки суду не відповідають обставинам справи, порушено та неправильно застосовано норми матеріального та процесуального права.
Вважав, що суд не надав належної оцінки доказам у справі і як доводи апеляційної скарги виклав позовні вимоги. При цьому зазначив, що суд першої інстанції не звернув уваги на те, що ОСОБА_1 не обґрунтував у заявах необхідності одержання землі такої значної площі з урахуванням можливості її обробітку, не вказав перспектив діяльності фермерського господарства та дав завідомо неправдиву інформацію щодо наявності в нього особистої техніки для обробітку землі; що ОСОБА_1 не мав правомірних (справедливих) сподівань на отримання землі в оренду, був обізнаний про можливість допущення правових порушень з боку публічної влади, отримав земельні ділянки поза конкурсом, без обґрунтування розмірів земельних ділянок та їх кількості, які розташовані на територіях різних рад; що управління при наданні ОСОБА_1 земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства не провів належну перевірку та не пересвідчився в дійсності волевиявлення заявника, наявності в нього бажання створити фермерське господарство та спроможності вести господарство такого виду, виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельній ділянці, оскільки ОСОБА_1 отримував землю з основною метою - для розширення створеного ним фермерського господарства та поза передбаченою законом обов'язковою процедурою - без проведення земельних торгів; що ОСОБА_1В, ввів в оману відповідний орган державної влади не повідомивши, що з 2005 року він є засновником фермерського господарства Агропром АВ та є головою фермерського господарства Агропром-7 , яким вже виділялись в користуванні земельні ділянки державної власності; що управлінням не перевірялася необхідність надання ОСОБА_1 додаткових площ землі для створення фермерського господарства, зважаючи, що у його власності вже перебували земельні ділянки; що створена юридична особа фермерське господарство Агрозем-7 не набула законного права використання земельних ділянок, а твердження суду, що земельні ділянки переобліковані за нею, не обґрунтовано жодним положенням законодавства.
Ухвалою судді Апеляційного суду Харківської області Маміної О.В. від 08 серпня 2018 року апеляційну скаргу заступника прокурора Харківської області залишено без руху та апелянту надано строк 10 днів для сплати судового збору в розмірі 38400,00 грн. з дня отримання копії цієї ухвали.
Ухвалою судді Апеляційного суду Харківської області Маміної О.В. від 17 серпня 2018 року відкрито апеляційне провадження у справі.
Ухвалою Апеляційного суду Харківської області в складі колегії суддів Маміної О.В., Кругової С.С., Піддубного Р.М. від 20 серпня 2018 року призначено справу до розгляду в судове засідання.
Підпунктом 3 пункту 3 Розділу ХІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про судоустрій і статус суддів передбачено, що апеляційні суди, утворені до набрання чинності цим Законом, продовжують здійснювати свої повноваження до утворення апеляційних судів у відповідних апеляційних округах. Такі апеляційні суди у відповідних апеляційних округах мають бути утворені та розпочати здійснювати правосуддя не пізніше трьох років з дня набрання чинності цим законом.
Згідно з пунктом 8 розділу ХІІІ Перехідних положень ЦПК України, у редакції Закону України № 2147-VІІІ від 03 жовтня 2017 року Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів , що набрав чинності 15 грудня 2017 року, до утворення апеляційних судів в апеляційних округах їхні повноваження здійснюють апеляційні суди, у межах територіальної юрисдикції яких перебуває місцевий суд, який ухвалив судове рішення, що оскаржується.
Відповідно до частини 6 статті 147 Закону України Про судоустрій і статус суддів у разі ліквідації суду, що здійснює правосуддя на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці (відповідних адміністративно-територіальних одиниць), та утворення нового суду, який забезпечує здійснення правосуддя на цій території, суд, що ліквідується, припиняє здійснення правосуддя з дня опублікування в газеті Голос України повідомлення голови новоутвореного суду про початок роботи новоутвореного суду.
Указом Президента України Про ліквідацію апеляційних судів та утворення апеляційних судів в апеляційних округах від 29 грудня 2017 року № 452/2017 постановлено ліквідувати Апеляційний суд Харківської області та утворено Харківський апеляційний суд в апеляційному окрузі, що включає Харківську область, з місцезнаходженням у місті Харкові.
На підставі Указу Президента України від 28 вересня 2018 року № 297/2018 судді, які здійснювали правосуддя в Апеляційному суді Харківської області переведені до новоутвореного Харківського апеляційного суду.
03 жовтня 2018 року повідомлення про початок роботи Харківського апеляційного суду оприлюднено в газеті Голос України № 185 (6940).
03 жовтня 2018 року справу передано до Харківського апеляційного суду.
11 жовтня 2018 року за допомогою автоматизованого розподілу справ між суддями на суддю судової палати з розгляду цивільних справ ОСОБА_3 розподілено цивільну справу № 612/766/17-ц (22ц/818/528/18) за позовом заступника керівника Лозівської місцевої прокуратури Харківської області в інтересах держави до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, ОСОБА_1, третя особа: Фермерське господарство Агрозем-7 про визнання незаконними та скасування наказів, визнання недійсними договорів оренди земельних ділянок.
Ухвалою Харківського апеляційного суду від 16 жовтня 2018 року у складі колегії суддів Бурлака І.В., Кіся П.В., Яцини В.Б. справу призначено до розгляду у відкритому судовому засіданні.
07 вересня 2018 року від Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, 17 вересня 2018 року від ОСОБА_1 та 17 вересня 2018 року від Фермерського господарства Агрозем-7 надійшли відзиви на апеляційну скаргу, в яких учасники справи вважали рішення суду законним, а апеляційну скаргу необґрунтованою. При цьому фактично виклали мотиви, за якими суд першої інстанції відмовив прокурору в задоволенні позову.
Судова колегія, заслухавши суддю-доповідача, пояснення з'явившихся осіб, дослідивши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги вважає, що апеляційну скаргу заступника прокурора Харківської області необхідно задовольнити частково, рішення суду - скасувати, провадження у справі - закрити.
Рішення суду першої інстанції мотивовано тим, що ця справа повинна розглядатися в порядку цивільного судочинства.
Проте, з таким висновком погодитися не можна, виходячи з наступного.
Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов'язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення.
Європейський суд з прав людини у справі Zand v. Austria у рішенні від 12 жовтня 1978 року вказав, що словосполучення встановлений законом поширюється не лише на правову основу самого існування суду , але й на дотримання таким судом певних норм, які регулюють його діяльність. Поняття суд, встановлений законом у частині 1 статті 6 Конвенції передбачає усю організаційну структуру судів, включно з питаннями, що належать до юрисдикції певних категорій судів .
Статтями 55, 124 Конституції України та частиною 1 статті 4 ЦПК України передбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів. У випадках, встановлених законом, до суду можуть звертатися органи та особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб або державних чи суспільних інтересах.
Відповідно частини 1 статті 19 ЦПК України суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи, що виникають з цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин, крім справ, розгляд яких здійснюється в порядку іншого судочинства.
Частинами 1, 2 статті 377 ЦПК України передбачено, що судове рішення першої інстанції, яким закінчено розгляд справи, підлягає скасуванню в апеляційному порядку повністю або частково з закриттям провадження у справі або залишенням позову без розгляду у відповідній частині з підстав, передбачених статтями 255 та 257 цього Кодексу. Порушення правил юрисдикції загальних судів, визначених статтями 19 - 22 цього Кодексу, є обов'язковою підставою для скасування рішення незалежно від доводів апеляційної скарги.
Пунктом 1 частини 1 статті 255 ЦПК України передбачено, що суд своєю ухвалою закриває провадження у справі, якщо справа не підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства.
Статтею 263 ЦПК України передбачено, що судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню цивільного судочинства, визначеному цим Кодексом. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Як вбачається з матеріалів справи з позовом до ОСОБА_1 звернувся заступник керівника Лозівської місцевої прокуратури Харківської області в інтересах держави, третьою особою є фермерське господарство Агрозем-7 . ОСОБА_1 є фізичною особою - підприємцем.
Відповідно до частини 1 статті 2 ГПК України завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов'язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави.
Згідно частини 2 статті 4 ГПК України юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.
Відповідно до частини 1 статті 20 ГПК України господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають у зв'язку із здійсненням господарської діяльності (крім справ, передбачених частиною другою цієї статті), та інші справи у визначених законом випадках, зокрема справи у спорах між суб'єктами господарювання.
Із роз'яснень, які містяться в пункті 3 Постанови Пленуму Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 01 березня 2013 року № 3 Про деякі питання юрисдикції загальних судів та визначення підсудності цивільних справ вбачається, що вирішуючи питання про відкриття провадження у справі, суди повинні виходити з того, що відповідно до статей 19, 20 ЦПК України у порядку цивільного судочинства суди розглядають справи про захист порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів, що виникають із цивільних, житлових, земельних, сімейних, трудових відносин, а також з інших правовідносин, крім випадків, коли розгляд таких справ за Кодексом адміністративного судочинства України, Господарським процесуальним кодексом України, Кримінальним процесуальним кодексом України або Кодексом України про адміністративні правопорушення віднесено до компетенції адміністративних, господарських судів, до кримінального провадження чи до провадження в справах про адміністративні правопорушення. Законом може бути передбачено розгляд інших справ за правилами цивільного судочинства.
У зв'язку з наведеним суди мають виходити з того, що критеріями відмежування справ цивільної юрисдикції від інших є, по-перше, наявність у них спору про право цивільне (справи за позовами, що виникають із будь-яких правовідносин, крім випадків, коли розгляд таких справ проводиться за правилами іншого судочинства), по-друге, суб'єктний склад такого спору (однією зі сторін у спорі є, як правило, фізична особа).
Згідно пункту 3 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 10 від 24 жовтня 2011 року Про деякі питання підвідомчості і підсудності справ господарським судам із змінами, у вирішенні питання про те, чи є правовідносини господарськими, а спір - господарським, слід виходити з визначень, наведених у статті 3 Господарського кодексу України. Господарський спір підвідомчий господарському суду, зокрема, за таких умов: участь у спорі суб'єкта господарювання; наявність між сторонами, по-перше, господарських відносин, врегульованих Цивільним кодексом України, Господарським кодексом України, іншими актами господарського і цивільного законодавства, і, по-друге, спору про право, що виникає з відповідних відносин; наявність у законі норми, що прямо передбачала б вирішення спору господарським судом; відсутність у законі норми, що прямо передбачала б вирішення такого спору судом іншої юрисдикції. Таким чином, господарські суди на загальних підставах вирішують усі спори між суб'єктами господарської діяльності.
Враховуючи суб'єктний склад учасників справи, судова колегія вважає, що справа не підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства.
Керуючись ст. ст. 367, 368, п. 4 ч. 1 ст.374, ст.377, ст. ст. 381-384, 389 ЦПК України
у х в а л и в:
Апеляційну скаргу заступника прокурора Харківської області - задовольнити частково.
Рішення Близнюківського районного суду Харківської області від 19 червня 2018 року - скасувати.
Провадження у справі за позовом заступника керівника Лозівської місцевої прокуратури Харківської області в інтересах держави до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, ОСОБА_1, третя особа: Фермерське господарство Агрозем-7 про визнання незаконними та скасування наказів, визнання недійсними договорів оренди земельних ділянок - закрити.
Ухвала суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття, але може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду протягом 30 днів з дня набрання законної сили.
Головуючий І.В. Бурлака
Судді П.В. Кісь
ОСОБА_4
Повний текст ухвали складено 28 грудня 2018 року.
Суд | Харківський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.12.2018 |
Оприлюднено | 30.12.2018 |
Номер документу | 78919279 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Харківський апеляційний суд
Бурлака І. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні