ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"17" грудня 2018 р.м. ХарківСправа № 922/2609/18
Господарський суд Харківської області у складі:
судді Сальнікової Г.І.
при секретарі судового засідання Кучко А.В.
розглянувши в порядку загального позовного провадження справу
за позовом Харківської міської ради (61003, м. Харків, м-н Конституції, 7) до Приватного підприємства "Східна Брама" (61047, м. Харків, вул. П'ятихатська, буд. 1) про стягнення 201492,33 грн. за участю представників:
від позивача - ОСОБА_1, довіреність №08-21/1363/2-18 від 18.05.2018
від відповідача - не прибув
ВСТАНОВИВ:
20.09.2018 Харківська міська рада звернулась до Господарського суду з позовною заявою за вих. № 6370/9-18 від 19.09.18 до Приватного підприємства "Східна Брама", в якій просить суд стягнути з відповідача на користь Харківської міської ради 201492,33 грн. за користування земельною ділянкою площею 1,1398 га по пров. Садовських, 2 у м. Харкові. Позовні вимоги обґрунтовано зокрема тим, що відповідач зобов'язаний сплачувати оновлений розмір орендної плати на підставі нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом 01.01.2013 та згідно постанови Харківського апеляційного господарського суду від 16.12.2015 у справі № 922/3685/14, якою внесено зміни до вищевказаного договору оренди землі в частині розміру орендної плати. Однак внаслідок ухилення відповідача від виконання свого обов'язку щодо підписання додаткової угоди до договору оренди землі та сплачувати змінений розмір орендної плати за землю, позивач, починаючи з дати отримання відповідачем такої угоди і до набрання постановою Харківського апеляційного господарського суду від 16.12.2015 у справі № 922/3685/14 (15.12.2015) недоотримала до місцевого бюджету кошти у вигляді плати за землю за користування земельною ділянкою - комунальної власності площею 1,0666 га по вул. П'ятихатській, 1 у м. Харкові, що перебуває в оренді відповідача.
Ухвалою господарського суду Харківської області від 04.10.2018 прийнято позовну заяву до розгляду у порядку загального позовного провадження, відкрито провадження у справі № 922/2609/18 та підготовче засідання призначено на 24.10.2018 о 12:30.
Протокольною ухвалою господарського суду Харківської області від 24.10.2018 на підставі п. 3 ч. 2 ст. 183 ГПК України відкладено підготовчого засідання на 03.12.2018 об 11:00.
Ухвалою господарського суду Харківської області від 03.12.2018 закрито підготовче провадження та призначити справу № 922/2609/18 до судового розгляду по суті на 17.12.2018 о 12:20.
В судовому засіданні 17.12.2018 повноважний представник позивача позов підтримав повністю з підстав, викладених у позовній заяві та просив суд позовні вимоги задовольнити повністю.
Позивачем надано для огляду у судовому засіданні оригінали документів, копії яких подано разом із позовною заявою.
Відповідач у судове засідання 17.12.2018 не прибув, своїм правом на участь у відкритому судовому засіданні не скористався, як і не скористався своїм процесуальним правом на подання відзиву на позов, при цьому, під час розгляду справи судом здійснено всі можливі дії, що необхідні для реалізації відповідачем своїми процесуальними правами, Господарським судом також здійснені усі можливі дії для повідомлення відповідача про розгляд даної справи з метою з'ясування правової позиції відповідача по даній справі, для визначення обставин справи, які підлягають встановленню та зібрання відповідних доказів.
З огляду на вищевказане, Господарським судом здійснено усі можливі дії з метою забезпечення правильного, своєчасного і безперешкодного розгляду справи по суті.
Таким чином, оскільки неявка в судове засідання відповідача не перешкоджає розгляду справи по суті, а також з огляду на те, що у матеріалах справи достатньо документів для правильного вирішення спору по даній справі, у судовому засіданні 17.12.2018 р. на підставі ст. 240 Господарського процесуального кодексу України проголошено вступну та резолютивну частини рішення суду по даній справі
Розглянувши подані документи і матеріали, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується заявлені позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, заслухавши пояснення повноважного представника позивача, господарським судом встановлено наступне:
Рішенням виконавчого комітету Харківської міської ради від 24.12.2001 № 2587 Про надання приватному підприємству Східна Брама у користування
земельної ділянки по вул. П'ятихатській, 1 Приватному підприємству Східна Брама (відповідачу) надано в оренду земельну ділянку загальною площею 1,0666 та по вул. П'ятихатській, 1 у м. Харкові для експлуатації та обслуговування торговельного майданчика з навісами, КПП, громадського туалету і гостьової автостоянки до 01.11.2026.
На підставі вказаного рішення між виконавчим комітетом Харківської міської ради та відповідачем укладено договір оренди землі від 07.06.2002, зареєстрований у виконавчому комітеті Харківської міської ради в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за № 189/02.
Згідно з п. 2.1 договору розмір орендної плати в місяць становить 5999,63 грн.
Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 № 1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 та базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України (п.1.1 рішення).
Пунктом 2 цього рішення передбачено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 застосовується з 01 січня 2014 року.
Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 № 1269/13 Про затвердження Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013 встановлено, що плата за землю на підставі даних Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 вводиться в дію з 01.01.2014. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові (п.п. 2, 3 рішення).
Постановою Харківського апеляційного господарського суду від 16.12.2015 у справі № 922/3685/14 було внесено зміни до договору оренди землі від 07.06.2002 за № 189/02, шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі в редакції, запропонованої Харківською міською радою, зокрема, в частині зміни розміру орендної плати за користування земельною ділянкою у зв'язку із зміною нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013.
Відповідно до вказаного рішення розмір орендної плати за користування Відповідачем земельною ділянкою площею 1,0666 га по вул. П'ятихатській, 1 у м. Харкові згідно з розрахунком № 505/14 від 11.11.2013 на рік становить 5,6 % від її нормативної грошової оцінки і складає 772578,46 грн. (сімсот сімдесят дві тисячі п'ятсот сімдесят вісім гривень сорок шість копійок), або в місяць 64381,54 грн. (шістдесят чотири тисячі триста вісімдесят одна гривня п'ятдесят чотири копійки).
Обґрунтовуючи зазначене рішення, Харківський апеляційний господарський суд у мотивувальній частині рішення встановив наступне.
Згідно із ст. 15 Закону України Про оренду землі однією із істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Відповідно до ст. 21 цього Закону орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Статтею 288 Податкового кодексу України (ПК України) передбачено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Платником орендної плати є орендар земельної ділянки.
Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.
Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу:
- не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території;
- не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Відповідно до п. 289.1 ст. 289 ПК України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Згідно із ст. 13 Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Згідно із ст. 15 цього Закону підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Статтею 18 вказаного Закону встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років.
Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 № 1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013.
Згідно з п. 1.1. вказаного рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.
Пунктом 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 застосовується з 01 січня 2014 року.
Попередня вартість 1 кв. м. землі у місті Харкові була визначена станом на 01.01.2007 на підставі рішення Харківської міської ради від 25.12.2007 № 335/07 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року , рішень Харківської міської ради від 27.02.2008 № 42/08 Про затвердження Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року та була введена в дію з 01.03.2008.
Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 № 1269/13 Про затвердження Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013 встановлено, що плата за землю на підставі даних Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 вводиться в дію з 01.01.2014. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові (п.2 рішення).
Управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області надає інформацію про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки у формі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з чинним законодавством (п. З рішення).
Відповідно до п.п. З.1., 3.2. Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013 зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для внесення змін до договору оренди землі. Зміни до договору оренди землі оформлюються додатковою угодою. Підготовка додаткової угоди здійснюється Департаментом земельних відносин відповідно до Порядку укладання договорів оренди землі у місті Харкові.
Рішенням Харківської міської ради від 19.12.2012 №960/12 затверджено Порядок оформлення договорів землі у місті Харкові, який діяв на час виникнення правовідносин.
Відповідно до п. 16.4 цього Порядку зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду, зокрема у випадку зміни нормативної грошової оцінки землі.
Статтею 144 Конституції України та ст. 73 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні рішення органів місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Згідно з витягом від 24.09.2013 № 67 з технічної документації нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 1,0666 га по вул. П'ятихатській, 1 у м. Харкові складає 13796044 грн.
Орендна плата за користування ПП СХІДНА БРАМА земельною ділянкою згідно з розрахунком від № 505/14 від 11.11.2013 розміру орендної плати за земельну ділянку складає:
- на рік - 772578,46 грн.
- в місяць 64381,54 грн. (
На підставі вказаних відомостей Департаментом земельних відносин Харківської міської ради було підготовлено та направлено 17.12.2013 на адресу Відповідача додаткову угоду до договору оренди землі від 07.06.2002 за № 189/02 разом із листами-пропозиціями №5079/0/225-13 від 13.12.2013, № 5089/0/225-13 від 13.12.2013.
Одержання Відповідачем 24.12.2013 вказаного проекту додаткової угоди та листа підтверджується наявною у матеріалах справи копією повідомлення про вручення поштового відправлення.
Відповідно до ст. 188 Господарського кодексу України сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором.
Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду.
У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
Однак відповідачем вимоги Департаменту земельних відносин міської ради проігноровано, протягом встановленого законом строку відповідь на листи-пропозиції до Харківської міської ради не направив, додаткову угоду до договору оренди землі із позивачем не уклав.
При цьому, обов'язок відповідача сплачувати оновлений розмір орендної плати на підставі нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом 01.01.2013 підтверджено постановою Харківського апеляційного господарського суду від 16.12.2015 у справі № 922/3685/14, якою внесено зміни до вищевказаного договору оренди землі в частині розміру орендної плати.
Внаслідок ухилення відповідача від виконання свого обов'язку в добровільному порядку підписати додаткову угоду до договору оренди землі та сплачувати змінений розмір орендної плати за землю Харківська міська рада, починаючи з дати отримання відповідачем такої угоди і до набрання постановою Харківського апеляційного господарського суду від 16.12.2015 у справі № 922/3685/14 (15.12.2015) Харківська міська рада недоотримала до місцевого бюджету дохід у вигляді плати за землю за користування земельною ділянкою - комунальної власності площею 1,0666 га по вул. П'ятихатській, 1 у м. Харкові, що перебуває в оренді відповідача.
У даному разі, предмет спору стосується стягнення різниці між розміром орендної плати за користування ПП "Східна Брама" земельною ділянкою площею 1,0666 га по вул. П'ятихатській, 1 у м. Харкові, відповідно до розміру нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 2013 рік та фактично сплаченою орендною платою за період з 20.09.2015 по 15.12.2015 (до дати набрання законної сили рішенням суду про внесення змін до договору в оренди землі в частині зміни розміру орендної плати), а тому подається в межах строку (3 роки), встановленого ст. 257 ЦК України.
На підставі Положення про Департамент земельних відносин, затвердженого рішенням Харківської міської ради №7/15 від 20.11.2015, на Департамент земельних відносин Харківської міської ради покладено повноваження щодо здійснення розрахунків розміру орендної плати з плати за землю.
Згідно із листом Департаменту земельних відносин Харківської міської ради від 06.08.2018 № 5331/0/225-18 розмір орендної плати за користування ПП "Східна Брама" земельною ділянкою по вул. П'ятихатській, 1 у м. Харкові відповідно до договору оренди землі від 07.06.2002 за № 189/02, згідно з нормативною грошовою оцінкою земель міста Харкова станом на 01.01.2013 (з урахуванням індексу інфляції за 2014 рік - 1,249) складає:
за 2015 рік - розмір орендної плати за рік: 964950,50 грн., розмір орендної плати в місяць - 80412,54 грн.
Виходячи із вищевказаного листа Департаменту земельних відносин, відповідач повинен був сплатити за період з 20.09.2015 по 15.12.2015, який складається із 11 днів вересня, 2 місяців, 15 днів грудня 2015 року таку плату за землю на загальну суму 229218,95 грн., а саме :
за період: 20.09.2015 - 30.09.2015 - 2680,42 грн./день , всього 29484,62 грн.;
за період 01.10.2015 - 31.11.2015 - 80412,54 грн./міс., всього 160825,08 грн.;
за період 01.12.2015-15.12.2015 - 2593,95 грн./день, всього 38909,25 грн.;
При цьому, розмір орендної плати згідно з нормативною грошовою оцінкою земель міста Харкова станом на 01.01.2013 за один день вересня 2015 року складає: 80412,54 грн./міс. : 30 днів = 2680,40 грн./день; один день грудня 2015 року
складає: 80412,54 грн./міс. : 31 день = 2593,95 грн./день;
Відповідно до зазначеного листа Департаменту земельних відносин Харківської міської ради розмір орендної плати, відповідно до договору оренди землі від 07.06.2002 за № 189/02 (з урахуванням коефіцієнту індексації) без урахування нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 складає за 2015 рік - розмір орендної плати в рік: 116721,24 грн., розмір орендної плати в місяць: 9726,77 грн.
Правильність здійсненого Департаментом земельних відносин розрахунку розміру місячної орендної плати, яку сплачував відповідач на підставі зазначеного договору оренди землі без урахування нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 підтверджується наступним.
Згідно інформації, розміщеної на офіційному веб-сайті Центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, функції якого на цей час виконує Держгеокадастр, коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.
Так, коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земель становлять: 1996 рік - 1,703, 1997 рік - 1,059, 1998 рік - 1,006, 1999 рік - 1,127, 2000 рік - 1,182, 2001 рік - 1,02, 2005 рік - 1,035, 2007 рік - 1,028, 2008 рік - 1,152, 2009 рік - 1,059, 2010 рік - 1,0, 2011 рік - 1,0, 2012 рік - 1,0, 2013 рік - 1,0, 2014 рік - 1,249, 2015 рік - 1,433 (крім сільськогосподарських угідь) та 1,2 для сільськогосподарських угідь (рілля, перелоги, сіножаті, пасовища, багаторічні насадження), 2016 рік - для сільськогосподарських угідь (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги) - 1,0, для земель несільськогосподарського призначення - 1,06.
При цьому, нормативна грошова оцінка земель за 2002, 2003, 2004 та 2006 роки не індексувалася.
Зазначений договір було укладено в 2006 році.
Значення коефіцієнта індексації за певний рік застосовується в наступному році, яке йде за роком, за який його встановлено, шляхом помноження розміру орендної плати на його значення.
Розмір орендної плати за місяць 2015 року, який сплачував відповідач позивачу, без урахування нормативної грошової оцінки станом на 2013 складає:
5999,63 грн. х 1,035 х 1,028 х 1,152 х 1,059 х 1,249 = 9726,77.
Виходячи із вищевказаного листа Департаменту земельних відносин, відповідач повинен був сплатити відповідно до договору оренди землі (з урахуванням коефіцієнту індексації) за період з 20.09.2015 по 15.12.2015, який складається із 11 днів вересня 2015 року, 2 місяців та 15 днів грудня 2015 року, плату за землю, без урахування нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 на загальну суму 27726,62 грн., а саме:
за період: 20.09.2015-30.09.2015 - 324,23 грн./день, всього 3566,53 грн.;
за період: 01.10.2015-31.11.2015 - 9726,77 грн./ міс., всього 19453,54 грн.;
за період: 01.12.2015-15.12.2015 - 313,77 грн./ день, всього 4706,55 грн.;
При цьому, розмір орендної плати відповідно до договору оренди землі (з урахуванням коефіцієнту індексації) за один день вересня 2015 року складає: 9726,77 грн./міс.: 30 днів = 324,23 грн./день; один день грудня 2015 року складає: 9726,77 грн./міс.: 31 день = 313,77 грн./день.
Таким чином, розмір орендної плати, яку фактично сплачував ПП "Східна Брама" в період з 20.09.2015 по 15.12.2015 відрізняється (є значно меншим) від розміру орендної плати, яку відповідач зобов'язаний був сплачувати відповідно до вищевказаного договору оренди землі згідно з нормативною грошовою оцінкою земель міста Харкова станом на 01.01.2013 (лист Департаменту земельних відносин від 06.08.2018 № 5331/0/225-18).
Розмір недоотриманого Харківською міською радою доходу з орендної плати за землю за період 20.09.2015 -15.12.2015 складає:
розмір фактично сплаченої орендної плати - 27726,62 грн., розмір орендної плати згідно нормативної грошової оцінки станом на 01.01.2013 - 229218,95 грн. рівниця - 201492,33 грн.
Таким чином, виходячи із вищезазначеного судового рішення, вимоги Харківської міської ради щодо внесення змін до договору оренди землі в частини зміни розміру орендної плати, у зв'язку зі зміною нормативної грошової оцінки земель міста Харкова є законними, а відмова орендаря в добровільному порядку підписати додаткову угоду до договору оренди землі в частині цих змін є такою, що не відповідає чинному законодавству, а тому, отримавши від Харківської міської ради зазначену додаткову угоду до договору оренди землі, відповідач повинен був протягом двадцятиденного терміну підписати її та направити орендодавцеві і з дати підписання цієї угоди сплачувати оновлений розмір орендної плати за земельну ділянку, яка перебуває у його користуванні.
Земельна ділянка, яка перебуває в користуванні відповідача, відноситься до земель комунальної власності, у зв'язку з чим плата за землю у формі орендної плати, згідно з вимогами ПК України є податком на майно, який зараховується до місцевого бюджету (п.п. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14).
Приймаючи рішення про введення в дію нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 з 01.01.2014 року, Харківська міська рада розраховувала на збільшення платежів з надходжень до бюджету міста з плати за землю у звітному періоді, у зв'язку з чим були заплановані відповідні видатки.
Отже, починаючи з дати отримання додаткової угоди до договору оренди землі щодо зміни розміру орендної плати за землю на підставі нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013, Відповідач зобов'язаний був її підписати та направити один із примірників такої угоди до Департаменту земельних відносин і сплачувати орендну плату за землю в оновленому розмірі, визначеному додатковою угодою.
Згідно із ст. 49 ГК України підприємці зобов'язані не завдавати шкоди довкіллю, не порушувати права та законні інтереси громадян і їх об'єднань, інших суб'єктів господарювання, установ, організацій, права місцевого самоврядування і держави.
За завдані шкоду і збитки підприємець несе майнову та іншу встановлену законом відповідальність.
Статтею 22 ЦК України передбачено, що особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування.
Збитками є:
1) втрати, яких особа зазнала у зв'язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки);
2) доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).
Збитки відшкодовуються у повному обсязі, якщо договором або законом не передбачено відшкодування у меншому або більшому розмірі.
Відповідно до ст. 224 ГК України учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов'язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб'єкту, права або законні інтереси якого порушено.
Під збитками розуміються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов'язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.
Статтею 225 ГК України передбачено, що до складу збитків, що підлягають відшкодуванню особою, яка допустила господарське правопорушення, включаються:
- вартість втраченого, пошкодженого або знищеного майна, визначена відповідно до вимог законодавства;
- додаткові витрати (штрафні санкції, сплачені іншим суб'єктам, вартість додаткових робіт, додатково витрачених матеріалів тощо), понесені стороною, яка зазнала збитків внаслідок порушення зобов'язання другою стороною;
- неодержаний прибуток (втрачена вигода), на який сторона, яка зазнала збитків, мала право розраховувати у разі належного виконання зобов'язання другою стороною;
- матеріальна компенсація моральної шкоди у випадках, передбачених законом.
При визначенні розміру збитків, якщо інше не передбачено законом або договором, враховуються ціни, що існували за місцем виконання зобов'язання на день задоволення боржником у добровільному порядку вимоги сторони, яка зазнала збитків, а у разі якщо вимогу не задоволено у добровільному порядку, - на день подання до суду відповідного позову про стягнення збитків.
Виходячи з конкретних обставин, суд може задовольнити вимогу про відшкодування збитків, беручи до уваги ціни на день винесення рішення суду.
Згідно із ст. 229 ГК України учасник господарських відносин у разі порушення ним грошового зобов'язання не звільняється від відповідальності через неможливість виконання і зобов'язаний відшкодувати збитки, завдані невиконанням зобов'язання, а також сплатити штрафні санкції відповідно до вимог, встановлених цим Кодексом та іншими законами.
Обчислення розміру збитків здійснюється у валюті, в якій провадилися або повинні бути проведені розрахунки між сторонами, якщо інше не встановлено законом.
Зобов'язання відповідача сплачувати оновлений розмір орендної плати на підставі нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом 01.01.2013 підтверджено постановою Харківського апеляційного господарського суду від 16.12.2015 у справі № 922/3685/14, якою внесено зміни до вищевказаного договору оренди землі в частині розміру орендної плати.
Внаслідок ухилення Відповідача від виконання свого обов'язку в добровільному порядку підписати додаткову угоду до договору оренди землі та сплачувати змінений розмір орендної плати за землю Харківська міська рада, починаючи з дати отримання Відповідачем такої угоди і до набрання постановою Харківського апеляційного господарського суду від 16.12.2015 у справі № 922/3685/14 (15.12.2015) недоотримала до місцевого бюджету дохід у вигляді плати за землю за користування земельною ділянкою - комунальної власності площею 1,0666 га по вул. П'ятихатській, 1 у м. Харкові, що перебуває в оренді Відповідача, а тому, має право на його відшкодування у розмірі, визначеному в розділі 3 цієї позовної заяви.
Відповідно до статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі.
Реалізуючи передбачене статтею 64 Конституції України право на судовий захист, звертаючись до суду, особа вказує в позові власне суб'єктивне уявлення про порушене право чи охоронюваний інтерес та спосіб його захисту.
Вирішуючи спір, суд повинен надати об'єктивну оцінку наявності порушеного права чи інтересу на момент звернення до господарського суду, а також визначити, чи відповідає обраний позивачем спосіб захисту порушеного права тим, що передбачені законодавством, та чи забезпечить такий спосіб захисту відновлення порушеного права позивача.
Відповідно до статей 73, 74, 81 Господарського процесуального кодексу України доказами у справі є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність чи відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.
Зазначені вище норми процесуального закону спрямовані на реалізацію статті 13 Господарського процесуального кодексу України. Згідно з положеннями цієї статті судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
За таких обставин, Судом не виявлено на підставі наявних документів у справі інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, відтак вважає, що позовні вимоги Харківської міської ради підлягають задоволенню.
Вирішуючи питання розподілу судових витрат, Суд керується статтею 129 ГПК України, відповідно до якої судовий збір у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підставі, покладається на сторони пропорційно розміру задоволених вимог. У зв'язку з чим, витрати зі сплати судового збору покладаються у даному разі на відповідача.
На підставі викладеного, керуючись статтями 124, 129-1 Конституції України, статтями 1, 4, 20, 73, 74, 76-79, 86, 129, 236-238 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Стягнути з Приватного підприємства "Східна Брама" (61047, м. Харків, вул. П'ятихатська, буд. 1, код ЄДРПОУ 30288109) на користь Харківської міської ради (61003, м. Харків, м-н Конституції, 7, код ЄДРПОУ 04059243) - 201492,33 грн. недоотриманого Харківською міською радою доходу за користування земельною ділянкою площею 1,0666 га по вул. П'ятихатській, 1 у м. Харкові.
3. Стягнути з Приватного підприємства "Східна Брама" (61047, м. Харків, вул. П'ятихатська, буд. 1, код ЄДРПОУ 30288109) на користь Харківської міської ради (61003, м. Харків, м-н Конституції, 7, код ЄДРПОУ 04059243, реєстраційний рахунок: 35413087032986, Банк: ГУ ДКСУ у Харківській області, МФО банку: 851011) - 3022,38 грн. витрат зі сплати судового збору.
Видати накази після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення Господарського суду Харківської області може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги в порядку, встановленому статтями 254, 256-259 Господарського процесуального кодексу України.
Повне рішення складено 26.12.2018 р.
Суддя ОСОБА_2
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 17.12.2018 |
Оприлюднено | 02.01.2019 |
Номер документу | 78928434 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Харківської області
Сальнікова Г.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні