Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Вінниця
05 грудня 2018 р. Справа № 0240/2751/18-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Крапівницької Н.Л.,
секретаря судового засідання: Гродської В.О.,
за участю представника позивача: ОСОБА_1,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження в місті Вінниці адміністративну справу
за позовом ОСОБА_2
до відділу реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Департаменту адміністративних послуг Вінницької міської ради,
треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору:
фермерське господарство "ЛАН-ЛВП",
ОСОБА_3,
ОСОБА_4
про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В:
До Вінницького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_2 до відділу реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Департаменту адміністративних послуг Вінницької міської ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: фермерське господарство "ЛАН-ЛВП", ОСОБА_3, ОСОБА_4 із позовною заявою у якій просить суд:
- визнати протиправною бездіяльність відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Департаменту адміністративних послуг Вінницької міської ради щодо відмови внести зміни до відомостей про фермерське господарство "ЛАН-ЛВП", що містяться в Єдиному державному реєстрі, а саме виключити відомості про те, що ОСОБА_2, являється особою, яка має право вчиняти дії від імені фермерського господарства "ЛАН-ЛВП" без довіреності, у тому числі підписувати договори;
- зобов'язати відділ державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців Департаменту адміністративних послуг Вінницької міської ради внести зміни до відомостей про фермерське господарство "ЛАН-ЛВП" код ЄДРПОУ 35155317, що містяться в єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб підприємців та виключити відомості про те, що ОСОБА_2, являється особою, яка має право вчиняти дії від імені фермерського господарства "ЛАН-ЛВП" без довіреності, у тому числі підписувати договори.
Підставою звернення до суду з даним позовом стало те, що ОСОБА_2, листом від 21.05.2018 відмовлено у задоволенні заяви про внесення змін до відомостей про фермерське господарство "ЛАН - ЛВН" про виключення відомостей про те, що ОСОБА_2 являється підписантом фермерського господарства "ЛАН - ЛНВ". Вважаючи вказану відмову протиправною, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду від 20.08.18 за вказаним позовом відкрито провадження у справі.
Ухвалою суду від 07.11.2018 закрито підготовче провадження.
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити у повному обсязі.
Представник відповідача в судове засідання не з'явився, через відділ прийому суду подав клопотання, у якому зазначив про можливість проведення судового засідання без участі представника відділу реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Департаменту адміністративних послуг Вінницької міської ради. У клопотанні також зазначено, що відповідач проти задоволення позовних вимог заперечує та просить відмовити у задоволенні позову. Відповідно до відзиву на позовну заяву та наданих у попередньому судовому засіданні поясненнях, відповідечем зазначено, що він діяв в межах вимог чинного законодавства. 21.05.2018 позивачу відмовлено у внесення змін до відомостей про фермерське господарство "ЛАН - ЛВН" про виключення відомостей про те, що ОСОБА_2 являється підписантом фермерського господарства "ЛАН - ЛНВ", оскільки позивачем під час звернення не дотримано вимог затвердження форм заяв у сфері державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.
Треті особи в судове засідання не з'явились, уповноваженого представника до суду не направили, про дату, час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином, що підтверджується матеріалами справи.
Відповідно до вимог ч. 1 ст. 205 КАС України, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Досліджуючи матеріали справи судом встановлено.
У 2007 році було створено фермерське господарство "ЛАН-ЛВП" ЄДРПОУ 35155317. На час той час ОСОБА_2 був засновником вказаного фермерського господарства та був призначений керівником і підписантом.
Згідно рішення засновника фермерського господарства "ЛАН-ЛВП" від 10.12.2013 року, ОСОБА_2, відповідно до укладеного договору купівлі продажу фермерського господарства "ЛАН-ЛВП" посвідченого приватним нотаріусом Вінницького міського нотаріального округу ОСОБА_5, за реєстровим №5470 та чинного законодавства, вирішив скласти свої повноваження засновника і передати майнові та корпоративні права і обов'язки засновника фермерського господарства "ЛАН-ЛВП" ОСОБА_3.
Згідно акту-прийому-передачі від 05 грудня 2013 року, ОСОБА_2 передав, а ОСОБА_3 прийняв установчі документи ФГ ЛАН-ЛВП в тому числі: статут в новій редакції, зареєстрованій 10.10.2013 року, копія довідки АБ № 440860 з ЄДРПОУ від 23.04.2012 року, свідоцтво №200093326 про реєстрацію сільськогосподарського підприємства (НБ 063333), кутовий штамп, печатка.
Після чого, новий власник підприємства - ОСОБА_3, у 2013 році своїм рішенням призначив керівником та підписантом фермерського господарства "ЛАН-ЛВП" громадянина ОСОБА_4.
Однак, приймаючи вказане рішення, з невідомих причин, ОСОБА_3 не виключив ОСОБА_2 з числа осіб, які мають право вчиняти юридичні дії від імені фермерського господарства без довіреності, у тому числі підписувати договори. Про допущене ОСОБА_3 порушення під час внесення змін до відомостей про фермерське господарство, ОСОБА_2 не було нічого відомо.
ОСОБА_2 стало відомо, про те, що в реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців він на теперішній час рахується як підписантом фермерського господарства "ЛАН-ЛВП", однак така інформація є недостовірними відомостями, які не відповідають дійсності, оскільки починаючи з 10.12.2013 року, ОСОБА_2 жодного відношення до ФГ "ЛАН-ЛВП" не має, в діяльності фермерського господарства участі не приймає, господарською діяльністю фермерського господарства не займається.
Оскільки вказані вище відомості є недостовірними, 18 квітня 2018 року, ОСОБА_2 звернувся до відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Департаменту адміністративних послуг Вінницької міської ради з вимогою внести зміни до відомостей про фермерське господарство "ЛАН-ЛВП" ЄДРПОУ 35155317, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців та виключити відомості про те, що ОСОБА_2 являється підписантом Фермерського господарства "ЛАН-ЛВП".
Проте, листом від 21 травня 2018 року, відповідач відмовив в задоволенні вказаної заяви, мотивуючи тим, що внесення змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, пов'язані зі зміною фізичних осіб, які мають право вчиняти дії від імені юридичної особи без довіреності, у тому числі підписувати договори (підписантів) здійснюється на підставі документів визначених ч. 4 статті 17 ЗУ "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців".
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з такого.
Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до п. 4 ст. 1 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" (далі - Закон) державна реєстрація юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців (далі - державна реєстрація) - офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, засвідчення факту наявності відповідного статусу громадського об'єднання, професійної спілки, її організації або об'єднання, політичної партії, організації роботодавців, об'єднань організацій роботодавців та їхньої символіки, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, зміни відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, про юридичну особу та фізичну особу - підприємця, а також проведення інших реєстраційних дій, передбачених цим Законом.
Згідно ст. 6 Закону державний реєстратор: приймає документи; перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду документів; перевіряє документи на наявність підстав для відмови у державній реєстрації; проводить реєстраційну дію (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови у державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру; веде Єдиний державний реєстр; веде реєстраційні справи; здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 7 Закону єдиний державний реєстр створюється з метою забезпечення державних органів та органів місцевого самоврядування, а також учасників цивільного обороту достовірною інформацією про юридичних осіб, громадські формування, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців з Єдиного державного реєстру.
Єдиний державний реєстр ведеться державною мовою з використанням програмного забезпечення, розробленого відповідно до державних стандартів, що забезпечує його сумісність і взаємодію з іншими інформаційними системами та мережами, що становлять інформаційний ресурс держави.
Відповідно до положень ст. 25 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі:
1) документів, що подаються заявником для державної реєстрації;
2) судових рішень, що набрали законної сили та тягнуть за собою зміну відомостей в Єдиному державному реєстрі, а також що надійшли в електронній формі від суду або державної виконавчої служби відповідно до Закону України "Про виконавче провадження" щодо:
- визнання повністю або частково недійсними рішень засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу;
- визнання повністю або частково недійсними змін до установчих документів юридичної особи;
- заборони (скасування заборони) вчинення реєстраційних дій; накладення/зняття арешту корпоративних прав; зобов'язання вчинення реєстраційних дій;
- скасування реєстраційної дії/запису в Єдиному державному реєстрі; виділу юридичної особи;
- провадження у справах про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом, прийнятих відповідно до Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом : припинення юридичної особи, що не пов'язано з банкрутством юридичної особи; відміни державної реєстрації припинення юридичної особи; припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця, що не пов'язано з банкрутством юридичної особи;
- відміни державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця;
- відміни в порядку апеляційного/касаційного оскарження рішення суду, на підставі якого вчинено реєстраційну дію;
3) рішень, прийнятих за результатами оскарження в адміністративному порядку відповідно до статті 34 цього Закону.
Порядок проведення державної реєстрації та інших реєстраційних дій на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації, включає:
1) заповнення форми заяви про державну реєстрацію - у разі подання документів особисто заявником (за бажанням заявника);
2) прийом документів за описом - у разі подання документів у паперовій формі;
3) виготовлення копій документів в електронній формі - у разі подання документів у паперовій формі;
4) внесення копій документів в електронній формі до Єдиного державного реєстру;
5) перевірку документів на наявність підстав для зупинення розгляду документів;
6) перевірку документів на наявність підстав для відмови в державній реєстрації;
7) прийняття рішення про проведення реєстраційної дії - для громадських формувань, символіки та засвідчення факту наявності всеукраїнського статусу громадського об'єднання;
8) проведення реєстраційної дії (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови в державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру;
9) формування та оприлюднення на порталі електронних сервісів виписки, результатів надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації та установчих документів;
10) видача за бажанням заявника виписки з Єдиного державного реєстру у паперовій формі за результатами проведеної реєстраційної дії (у разі подання заяви про державну реєстрацію у паперовій формі).
Відповідно до ч. 1 ст. 15 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", документи, що подаються для державної реєстрації, повинні відповідати таким вимогам: 1) документи мають бути викладені державною мовою та додатково, за бажанням заявника, - іншою мовою (крім заяви про державну реєстрацію); 2) текст документів має бути написаний розбірливо (машинодруком або від руки друкованими літерами); 3) документи не повинні містити підчищення або дописки, закреслені слова та інші виправлення, не обумовлені в них, орфографічні та арифметичні помилки, заповнюватися олівцем, а також містити пошкодження, які не дають змоги однозначно тлумачити їх зміст; 4) документи в електронній формі мають бути оформлені згідно з вимогами, визначеними законодавством; 5) заява про державну реєстрацію підписується заявником. У разі подання заяви про державну реєстрацію поштовим відправленням справжність підпису заявника повинна бути нотаріально засвідчена; 6) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи повинно бути оформлено з дотриманням вимог, встановлених законом, та відповідати законодавству; 8) установчий документ юридичної особи, положення, регламент, список суддів постійно діючого третейського суду, статут (положення) громадського формування, що не має статусу юридичної особи, повинен містити відомості, передбачені законодавством, та відповідати законодавству; 9) установчий документ юридичної особи викладається у письмовій формі, прошивається, пронумеровується та підписується засновниками (учасниками) або уповноваженими ними особами; 11) внесення змін до установчого документа юридичної особи, положення, регламенту, списку суддів постійно діючого третейського суду, статуту (положення) громадського формування, що не має статусу юридичної особи, оформляється шляхом викладення його в новій редакції; 15) зображення та опис символіки повинні бути оформлені з дотриманням вимог, встановлених законом, та відповідати законодавству.
Частиною 4 ст. 17 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" передбачено, що для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у тому числі змін до установчих документів юридичної особи, подаються такі документи: 1) заява про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі; 2) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміни, що вносяться до Єдиного державного реєстру, крім внесення змін до інформації про кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) юридичної особи, у тому числі, кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) її засновника, якщо засновник - юридична особа, про місцезнаходження та про здійснення зв'язку з юридичною особою; 7) документ про сплату адміністративного збору - у випадках, передбачених статтею 36 цього Закону: 8) установчий документ юридичної особи в новій редакції - у разі внесення змін, що містяться в установчому документі; 10) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про вихід із складу засновників (учасників) та/або заява фізичної особи про вихід із складу засновників (учасників), справжність підпису на якій нотаріально засвідчена, та/або договору, іншого документа про перехід чи передачу частки засновника (учасника) у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) юридичної особи, та/або рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про примусове виключення із складу засновників (учасників) юридичної особи або ксерокопія свідоцтва про смерть фізичної особи, судове рішення про визнання фізичної особи безвісно відсутньою - у разі внесення змін, пов'язаних із зміною складу засновників (учасників) юридичної особи; 11) заява про обрання юридичною особою спрощеної системи оподаткування та/або реєстраційна заява про добровільну реєстрацію як платника податку на додану вартість, та/або заява про включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій за формами, затвердженими відповідно до законодавства, - за бажанням заявника у разі внесення до установчих документів змін, які впливають на систему його оподаткування.
Згідно пп. 1.1. п. 1 Рішення Вінницької міської ради від 29.01.2016 р. № 94 Про забезпечення виконання повноважень виконавчих органів міської ради у сферах державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, реєстрації місця проживання/перебування особи та надання відомостей з Державного земельного кадастру, повноваження виконавчих органів Вінницької міської ради у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців відповідно до закону покладено на Департамент адміністративних послуг Вінницької міської ради.
Відповідач здійснює повноваження у сфері державної реєстрації, у спосіб та в межах, що визначені Законом України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань № 755- IV (далі - Закон № 755-ІУ) та іншими нормативно-правовими актами у сфері державної реєстрації.
Відповідно до ст. З Закону № 755-ІV, його дія поширюється на відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців.
Приписами норм ч. 1 ст. 9 Закону № 755-ІУ визначено, що відомості про юридичну особу, громадське формування, що не має статусу юридичної особи, та фізичну особу - підприємця вносяться до Єдиного державного реєстру на підставі:
1) відповідних заяв про державну реєстрацію;
2) документів, що подаються для проведення інших реєстраційних дій;
3) відомостей, отриманих у результаті інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром та інформаційними системами державних органів.
Таким чином, відповідач здійснює реєстраційні дії лише за наявності визначених Законом №755-ІV заяв, документів та відомостей, а отже твердження позивача про порушення його прав бездіяльністю відповідача є хибними та не відповідають дійсності, так як у відповідача не було законних підстав для вчинення останніх.
Форми заяв у сфері державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань затверджені наказом Міністерства юстиції України від 18.11.2016 №3268/5.
Як вбачається з матеріалів позовної заяви, позивачем було направлено відповідачу заяву від 18 квітня 2018 року.
Однак даний заява не є заявою у розумінні Закону №755-ІV та Наказу Міністерства юстиції України від 18.11.2016 № 3268/5, а отже між позивачем та Відповідачем не виникли публічно-правові відносини у сфері державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань і відповідачем не було надано відмови у проведенні реєстраційних дій, а лише дано відповідь від 21.05.2018 № 4-04-30949/01-04 з роз'ясненням щодо порядку їх проведення.
Суд наголошує, що із системного аналізу наведених правових норм можна зробити висновок про те, що внесення відомостей до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань здійснюється державним реєстратор на підставі поданих заявником документів або на підставі визначеного переліку судових рішень, які набрали законної сили та тягнуть за собою зміну відомостей в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.
При цьому суд звертає увагу, що державний реєстратор під час проведення державної реєстрації на підставі перевірки вичерпного переліку документів лише засвідчує факт, тобто виконує функцію легалізації події.
З огляду на наведене, суд зазначає, що за таких обставин відповідач не вправі був вносити будь-які відомості до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Згідно із статтею 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб'єкта владних повноважень та докази, надані позивачем, суд доходить висновку про те, що в задоволенні адміністративного позову ОСОБА_2 слід відмовити.
Відповідно до положень статті 139 КАС України, питання про розподіл судових витрат судом не вирішується.
Керуючись ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд,
В И Р І Ш И В:
В позові ОСОБА_2 відмовити повністю.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Суддя підпис Крапівницька Н. Л.
Згідно з оригіналом Суддя
Секретар
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.12.2018 |
Оприлюднено | 03.01.2019 |
Номер документу | 78981509 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Крапівницька Н. Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні