Рішення
від 26.12.2018 по справі 826/15738/17
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

26 грудня 2018 року № 826/15738/17

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Маруліної Л.О., розглянувши за правилами спрощеного письмового провадження адміністративну справу

за позовом Голови Громадської організації Правосвідомість Кульчицька А.Б.

до В. о. Начальника Державної податкової інспекції у Голосіївському районі ГУ ДФС у м. Києві Герги Д.С.

Державної податкової інспекції у Голосіївському районі ГУ ДФС у м. Києві

про визнання протиправним та скасування рішення від 07.09.2017 № 172654601678

В С Т А Н О В И В:

Голова Громадської організації Правосвідомість Кульчицька А.Б. (далі по тексту - позивач) звернулась до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до в.о. Начальника Державної податкової інспекції у Голосіївському районі ГУ ДФС у м. Києві Гергі Д.С. (далі також - відповідач 1), Державної податкової інспекції у Голосіївському районі ГУ ДФС у м. Києві (далі також - відповідач 2), в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення від 07.09.2017 № 172654601678 про виключення Громадської організації Правосвідомість з Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 06.12.2017 позовну заяву по справі № 826/15738/17 було залишено без руху та надано час для виправлення недоліків.

Клопотанням з додатками від 19.12.2017 через канцелярію суду від позивача надійшов оригінал платіжного доручення, що підтверджує сплату судового збору за вказаний вище адміністративний позов та позовна заява з уточненим відповідачем по справі.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 10.01.2018 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження по справі № 826/15738/17.

Зазначеною ухвалою відповідачу надано термін для подання до суду відзиву на позовну заяву, позивачу термін для подання відповіді на відзив та відповідачу - термін для подання заперечень на відповідь на відзив.

Відповідно до пояснень в позовній заяві, відповіді на Відзив в обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що оскаржуване рішення ґрунтується на припущенні про невідповідність установчих документів громадської організації вимогам пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України, що є неправомірним, адже зміни в Статут було внесено відповідно до чинних норм та у визначений строк.

У відзиві на адміністративний позов та запереченнях на відповідь на відзив представник відповідача посилається на те, що оскаржуване рішення прийняте у зв'язку з тим, що пункт 5.8 розділу 5 Статуту позивача не відповідає абзацу 3 підпункту 133.4.1 пункту 133.4 ст. 133 Податкового кодексу України, зважаючи на зазначене позивача не було включено до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій, а тому оскаржуване рішення є законним та таким, що не підлягає скасуванню.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 06.08.2018 року залучено до участі у справі №826/15738/17 співвідповідача Державну податкову інспекцію у Голосіївському районі ГУ ДФС у м. Києві (01033, м. Київ, вул. Жилянська, 23, код ЄДРПОУ 39468461).

Дослідивши матеріали справи, Окружним адміністративним судом міста Києва встановлено, що рішенням ДПІ у Голосіївському районі ГУ ДФС у м. Києві № 151/26-50-15-03-12 від 16.09.2015 про внесення до Реєстру неприбуткових установ та організацій або присвоєння установі (організації) іншої ознаки неприбутковості ГО Правосвідомість було присвоєно ознаку неприбутковості та включено до Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Листом ДПІ у Голосіївському районі ГУ ДФС у м. Києві від 30.08.2016 № 12251/10/26-50-12-04-10 позивача було повідомлено, що відповідно до п. 35 підрозділу 4 розділу ХХ Податкового кодексу України неприбуткові підприємства, установи та організації, внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій на день набрання чинності Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій , що не відповідають вимогам п.133.4 ст. 133 ПК України, з метою включення до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій зобов'язані до 1 липня 2017 року привести свої установчі документи у відповідність вказаній нормі та подати копії змінених документів до контролюючого органу.

Головою ГО Правосвідомість листом від 11.10.2016 повідомлено Державну податкову інспекцію у Голосіївському районі ГУ ДФС у м. Києві, що установчі документи повністю відповідають вимогам п.133.4 ст. 133 ПК України та ГО Правосвідомість була внесена до Реєстру неприбуткових установ та організацій вже після набрання чинності вищевказаного Закону.

Незабаром, 07.09.2017 Державною податковою інспекцією у Голосіївському районі ГУ ДФС у м. Києві було прийнято рішення № 1726504601678 про виключення ГО Правосвідомість з Реєстру неприбуткових установ та організацій, у зв'язку з тим, що позивачем у строк, встановлений п.35 підрозділу 4 розділу ХХ Податкового кодексу України, не приведено свої установчі документи у відповідність з вимогами п. 133.4 ст.133 ПКУ та не надано їх контролюючому органу.

Не погоджуючись із вищевказаним рішенням контролюючого органу, позивач звернулась із вказаним позовом до Окружного адміністративного суду міста Києва.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

13 серпня 2015 року набрав чинності Закон України Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій від 17 липня 2015 року №652-VII, яким, зокрема, статтю 133 Податкового кодексу України доповнено пунктом 133.4.

Так, відповідно до пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України не є платниками податку неприбуткові підприємства, установи та організації у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом.

Підпункт 133.4.1 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України встановлює, що неприбутковим підприємством, установою та організацією є підприємство, установа та організація (далі - неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам:

утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;

установчі документи якої містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб;

установчі документи якої передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об'єднання та асоціації об'єднань співвласників багатоквартирних будинків;

внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Згідно з нормами пунктів 34, 35 підрозділу 4 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України, до затвердження Кабінетом Міністрів України Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру (далі - новий Реєстр неприбуткових установ та організацій) діє Положення про Реєстр неприбуткових установ та організацій, затверджене наказом Міністерства фінансів України №37 від 24 січня 2013 року (який був чинним на момент прийняття Рішення про внесення позивача до Реєстру неприбуткових установ та організацій або присвоєння установі іншої ознаки неприбутковості).

Неприбуткові підприємства, установи та організації, внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій на день набрання чинності Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій , що не відповідають вимогам пункту 133.4 статті 133 цього Кодексу, з метою включення до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій зобов'язані до 01 січня 2017 року привести свої установчі документи у відповідність із нормами цього Кодексу та у цей самий строк подати копії таких документів до контролюючого органу.

Неприбуткові підприємства, установи та організації, які не привели свої установчі документи у відповідність із нормами пункту 133.4статті 133 цього Кодексу, після 01 січня 2017 року виключаються контролюючим органом з Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Постановою Кабінету Міністрів України від 13 липня 2016 року №440 Про затвердження Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру відповідно до підпункту 133.4.5 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України, затверджено Порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру, та доручено Державній фіскальній службі протягом двох місяців з дня набрання чинності цією постановою забезпечити надіслання до неприбуткових підприємств, установ, організацій (далі - неприбуткова організація), включених до Реєстру неприбуткових установ та організацій на день набрання чинності Законом України від 17 липня 2015 року №652-VIII Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій (крім неприбуткових організацій, установчі документи яких оприлюднені на порталі електронних сервісів відповідно до Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та відповідають вимогам, встановленим пунктом 133.4 статті 133 Податкового кодексу України), письмових запитів про надання у місячний строк з дня їх отримання відповіді щодо відповідності неприбуткової організації вимогам, встановленим пунктом 133.4 статті 133 Податкового кодексу України, та завірених нею копій установчих документів організації.

У місячний строк з дня отримання відповіді на запит та завірених копій документів, зазначених в абзаці першому цього пункту, за результатами розгляду таких документів контролюючим органом:

у разі відповідності установчих документів вимогам, встановленим пунктом 133.4 статті 133 Податкового кодексу України, а для житлово-будівельних кооперативів також наявності завірених ними копій документів, що підтверджують дату прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом житлового будинку та факт спорудження або придбання такого будинку житлово-будівельним (житловим) кооперативом, така організація включається до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій;

у разі невідповідності установчих документів вимогам, встановленим пунктом 133.4 статті 133 Податкового кодексу України, а для житлово-будівельних кооперативів також відсутності завірених ними копій документів, що підтверджують дату прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом житлового будинку та факт спорудження або придбання такого будинку житлово-будівельним (житловим) кооперативом, таким організаціям надсилається відповідне повідомлення. Така організація не може бути виключена до 01 січня 2017 року з Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Неприбуткові організації, включені до Реєстру неприбуткових установ та організацій, повідомлені про встановлення невідповідності установчих документів вимогам, встановленим пунктом 133.4 статті 133 Податкового кодексу України, з метою включення до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій зобов'язані привести до 01 січня 2017 року свої установчі документи у відповідність з вимогами, встановленими пунктом 133.4 статті 133 Податкового кодексу України, та у цей самий строк подати копії таких документів контролюючому органу.

Зазначені норми законодавства свідчать, що із запровадженням нових вимог до неприбуткових підприємств, установ та організацій до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій включаються лише ті установи та організації, які відповідають вимогам пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України.

Як встановлено з матеріалів справи, Рішенням ДПІ у Голосіївському районі ГУ ДФС у м. Києві № 151/26-50-15-03-12 від 16.09.2015 ГО Правосвідомість присвоєно ознаку неприбутковості установ (організацій).

Листом від 30.08.2016 № 12251/10/26-50-12-04-10 ДПІ у Голосіївському районі ГУ ДФС у м. Києві повідомлено позивачу про те, що постановою Кабінету Міністрів України від 13.07.2016 № 440 затверджено Порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру, який набрав чинності з 16.07.2016, та вказано, що позивачу протягом місяця необхідно привести свої установчі документи у відповідність п.133.4 ст.133 ПК України та надати їх на перевірку та затвердження до контролюючого органу.

Також вказано, що затверджено нову структуру ознак неприбуткових організацій (п.4 Порядку № 440) та реєстраційну заяву за формулою 1-РН (п.6 Порядку № 440).

Підсумовуючи, контролюючим органом, попереджено позивача, якщо до 01.01.2017 останнім не будуть приведені установчі документи у відповідність з вищевказаними вимогами та ненадані до контролюючого органу виправлені документи, то після 01.01.2017 ГО Правосвідомість буде виключена з Реєстру неприбуткових установ та організацій з урахуванням положень п. 16 і 17 Порядку № 440.

Позивачем листом від 11.10.2016 повідомлено контролюючий орган, що в новій редакції Статуту ГО Правосвідомість були враховані вимоги передбачені п.133.4 ст. 133 ПК України, що підтверджується рішенням ДПІ у Голосіївському районі м. Києва № 151/26-50-15-03-12.

Листом Про виключення з Реєстру ДПІ у Голосіївському районі м. Києва повідомлено позивача про те, що Рішенням № 1726504601678 від 07.09.2017 ГО Правосвідомість виключено з Реєстру неприбуткових установ та організацій 01.07.2017.

Так, вирішуючи спір по суті, суд дійшов висновку про відмову в задоволенні позовних вимог позивача, у зв'язку з наступними встановленими, під час розгляду наявних в матеріалах справи, доказів.

Так, у відповідності до Пункту 133.4.1. - Неприбутковим підприємством, установою та організацією є підприємство, установа та організація (далі - неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам:

- утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;

- установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб . Для цілей цього абзацу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених підпунктом 133.4.2 цього пункту;

- установчі документи якої передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об'єднання та асоціації об'єднань співвласників багатоквартирних будинків;

- внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Відповідно до п. 5.8 нової редакції Статуту позивача, викладено наступне: доходи або майно Організації не підлягають розподілу між їх засновниками або членами, посадовими особами та не можуть використовуватись для вигоди будь-якого окремого засновника або члена такої неприбуткової організації, її посадових осіб (крім оплати їх праці та відрахувань на соціальні заходи).

Так, судом встановлено, що позивачем в п. 5.8. не вказано, що доходи не можуть також розподілятись і між членами органів управління та іншими пов'язаними з ними особами , а тому зазначений пункт не відповідає вимогам ст. 133 ПК України.

Також, доречно зазначити, що із затвердженням постановою Кабінету Міністрів України № 440 від 13 липня 2016 Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру, змінилась і заява за Формою № 1-РН, яку неприбуткова організація повинна подати для того, щоб їх внесли в новий Реєстр, про який вказувалось вище.

Судом встановлено та позивачем не заперечувалось, що нових установчих документів останнім не було подано до контролюючого органу, а відповідно і не було заповнено нової Реєстраційної заяви Форма № 1-РН, про зміну якої своїм листом від 30.08.2016 № 12251/10/26-50-12-04-10 наголошував відповідач.

Зважаючи на зазначене та аналізуючи дії відповідача, слід зазначити наступне, факт отримання письмового запиту відповідача щодо надання підтвердження відповідності установчих документів вимогам пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України та завірених належним чином копій установчих документів організації підтверджується самим позивачем та містяться в матеріалах справи.

Водночас, матеріали справи не містять доказів надіслання позивачем завірених належним чином копій установчих документів та надання відповідачу підтвердження відповідності установчих документів вимогам пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України, що свідчить про невиконання позивачем вимог постанови Кабінету Міністрів України від 13 липня 2016 року №440.

Як зазначено представником відповідача та не спростовано позивачем, навіть станом на час розгляду справи у суді у 2018 році реєстраційна заява за формою 1-РН згідно з додатком 1 Порядку №440 Громадська організація Правосвідомість та копії її установчих документів до Державної податкової інспекції у Печерському районі Головного управління ДФС у м. Києві не надходили.

Крім того, станом на час розгляду справи у суді 2018 року на сайті Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відсутні опубліковані установчі документи Громадської організації Правосвідомість , що свідчить про невчинення останньою дій на виконання вимог Закону України від 17 липня 2015 року №652-VIII Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій , оскільки починаючи з 01 січня 2016 року внесення змін до установчих документів підприємств відображаються в електронному Реєстрі, а відсутність статуту позивача на сайті Міністерства юстиції України свідчить про те, що до установчих документів, починаючи з 01 січня 2016 року не вносились зміни, що в сукупності давало відповідачу підстави для висновку, що установчі документи позивача не приведені у відповідність згідно вимог 133.4 статті 133 Податкового кодексу України.

Зважаючи на наведене, суд приходить до висновку, що рішення податкового органу щодо виключення позивача з Реєстру неприбуткових установ та організацій є правомірним і ґрунтується на правильному застосуванні норм матеріального права, та прийняте з урахуванням усіх фактичних обставин.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Керуючись ст.ст. 3, 5, 7-11, 19, 73-77, 79, 90, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративній суд міста Києва -

В И Р І Ш И В:

В задоволенні адміністративного позову Громадської організації Правосвідомість відмовити.

Відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Згідно ч. 1 ст. 295 Кодексу адміністративного судочинства України. апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, а на ухвалу суду - протягом п'ятнадцяти днів з дня його (її) проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

У відповідно до пп. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги

Відповідно до пункту 4 частини п'ятої статті 246 Кодексу адміністративного судочинства України:

Позивач: Громадська організація Правосвідомість , 01004, м. Київ, вул. Антоновича, 4/6, оф. 38, код ЄДРПОУ 39572857

Відповідач 1, 2 : В. о. начальника ДПІ у Голосіївському районі ГУ ДФС у м. Києві Гергі Д.С., ДПІ у Голосіївському районі ГУ ДФС у м. Києві: 01033, м. Київ, вул. Жилянська, 23, код ЄДРПОУ 39468461

Суддя Л.О. Маруліна

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення26.12.2018
Оприлюднено04.01.2019
Номер документу78983761
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/15738/17

Рішення від 26.12.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Маруліна Л.О.

Ухвала від 06.08.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Маруліна Л.О.

Ухвала від 24.07.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Маруліна Л.О.

Ухвала від 10.01.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Маруліна Л.О.

Ухвала від 06.12.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Маруліна Л.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні