Постанова
від 22.09.2009 по справі 2а-5532/09/6/0170
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВН ИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИ М

вул. Київська, 150, м. Сімфер ополь, Автономна Республіка Крим, Україна, 95493

ПОСТАНОВА

Іменем України

22.09.09 Справа №2а-5532/09/6/0170

Окружний адміністративн ий суд АР Крим у складі:

головуючогосуддіЛатиніна Ю.А.,

при секретарі Лєбєдєвій О. М .,

за участю представника поз ивача Дербеньової Н.М., предст авника відповідача Єрмошина Р. В.,

розглянув у відкритому суд овому засіданні адміністрат ивну справу

,

за позовом Фермерського г осподарства "Генезис"

до Державної податкової і нспекції в Сімферопольськом у районі АР Крим

про визнання протиправним и дій та спонукання до викона ння певних дій

Суть спору: Позивач звернув ся до Окружного адміністрати вного суду АР Крим з позовом п ро визнання протиправними ді й ДПІ в Сімферопольському ра йоні АР Крим щодо відмови у на данні фермерському господар ству "Генезис" статусу платни ка фіксованого сільськогосп одарського податку на 2009 рік, п ро зобов'язання відповідача видати фермерському господа рству "Генезис" довідку про на дання статусу платника фіксо ваного сільськогосподарськ ого податку на 2009 рік та стягне ння з Державного бюджету Укр аїни судового збору.

Вимоги мотивовані тим, що фе рмерське господарство "Генез ис" є платником фіксованого с ільськогосподарського пода тку з 2003 року, оскільки займаєт ься виробництвом (вирощуванн ям), переробкою та збутом сіль ськогосподарської продукці ї власного виробництва. 28.01.2009 ро ку позивач звернувся до ДПІ у Сімферопольському районі А Р Крим з заявою про видачу дов ідки про підтвердження стату су платника фіксованого сіль ськогосподарського податку в 2009 році. Однак, відповідач ві дмовився видати таку довідку , мотивуючи це тим, що у фермер ського господарства відсутн і правовстановлюючі докумен ти на земельну ділянку, на які й розташовані сільськогоспо дарські приміщення, де вирощ уються ВРХ та свині. Позивач в важає відмову податкового ор гану безпідставною та необґр унтованою, посилаючись на За кон України "Про фіксований с ільськогосподарський подат ок", Положення про порядок спр авляння та обліку фіксованог о сільськогосподарського по датку, затверджене Постанову КМ України від 23.04.1999 р. № 658, та на т е, що розмір земельної ділянк и під орендованими приміщенн ями складає всього 0,072 % загальн ої площі угідь, на яких виробл яється (вирощується) продукц ія рослинництва і тваринницт ва, а тому неможна вважати сум у доходу у розмірі 1404,8 тис. грн., отриману від реалізації прод укції тваринництва, як доход , отриманий тільки з використ анням даної земельної ділянк и.

У судовому засіданні предс тавник позивача на позовних вимогах наполягав з підстав викладених у позовній заяві.

Представник відповідача п озовні вимоги не визнав з під став викладених у запереченн ям на позовну заяву, зокрема п осилаючись на те, що згідно з п унктом 4 Положення про порядо к справляння та обліку фіксо ваного сільськогосподарськ ого податку, затвердженого п остановою Кабінету Міністрі в України від 23.04.1999 р. №658, та Метод ичними рекомендаціями щодо с кладання Розрахунку питомої ваги доходу від реалізації с ільськогосподарської проду кції власного виробництва та продуктів її переробки в заг альній сумі валового доходу підприємства за попередній з вітний (податковий) рік Мініс терства аграрної політики Ук раїни, що доведені до відома п латників податків листом від 26.11.2007 р. №37-27-2-7/18792, до суми, отриманої платником податку від реалі зації сільськогосподарсько ї продукції власного виробни цтва та продуктів її перероб ки можуть бути включені лише доходи, отримані від реаліза ції продукції рослинництва і тваринництва, що вироблена (в ирощена) на угіддях, які належ ать сільськогосподарському товаровиробнику на праві вл асності або надані йому в кор истування, та продуктів її пе реробки на власних підприємс твах. Позивач не має належним чином оформлених та зареєст рованих правоустановчих док ументів на земельні ділянки (державний акт, договір оренд и або суборенди ) на яких розта шовані приміщення, де вирощу ються продукція тваринництв а - угіддя, пов'язані з отрима нням продукції тваринництва .

Розглянув матеріали справ и, заслухав пояснення предст авників сторін, дослідив док ази, надані сторонами, всебіч но і повно з'ясував всі фактич ні обставини, на яких ґрунтую ться позовні вимоги, об'єктив но оцінив докази, які мають юр идичне значення для розгляду справи і вирішення спору по с уті, суд -

ВСТАНОВИВ:

Фермерське господарст во "Генезис" (ідентифікаційни й код 22317743, місцезнаходження: 97513, АР Крим, Сімферопольський ра йон, смт. Гвардійське, пров. Ме дичний, б. 2-А) зареєстроване Сі мферопольською районною дер жавною адміністрацією АР Кри м 14.06.1996 року за № 11341200000000970, що підтвер джується свідоцтвом про держ авну реєстрацію юридичної ос оби (а.с. 42), та є платником подат ків та зборів.

Згідно з довідкою Держкомс тату № 05.3-6-06/1767 від 08.12.2006 року господ арство здійснює наступні вид і діяльності за КВЕД: 01.11.0 "Вирощ ування зернових та технічних культур"; 01.21.0 "Розведення велик ої рогатої худоби"; 01.23.0 "Розведе ння свиней"; 01.13.0 "Вирощування фр уктів, ягід, горохів, культур д ля виробництва напоїв і прян ощів"; 51.21.0 "Оптова торгівля зерн ом, насінням та кормами для тв арин"; 52.62.0 "Роздрібна торгівля з лотків та на ринках" ( а. с. 43).

Зазначені види діяльності вказані також і в Статуті від повідача, в якому предметом д іяльності позивача є, зокрем а, вирощування, збір, заготівл я, закупівля у тому числі у фіз ичних осіб, зберігання, перер обка й реалізація сільського сподарської, тваринницької, птахівницької й звіровидськ ої продукції, продовольчій п родукції, товарів народного споживання, продукції виробн ичо-технічного призначення, отрутохімікатів, мінеральни х і органічних добрив, будмат еріалів, виробів, конструкці й меблів (а. с. 35).

Довідки Сімферопольської міжрайонної державної подат кової інспекції від 20.02.2003 р. № 607/10/ 15-2, від 07.04.2005 р. № 1519/10/15-3, від 13.03.2006 р. № 396/10/15- 03, від 23.02.2007 р. № 683/10/15-0, довідка ДПІ у С імферопольському районі АР К рим від 03.03.2008 р. № 851/10/15-03) свідчать п ро те, що позивач у 2003, 2005-2008 р.р. мав статус платника фіксованого сільськогосподарського под атку ( а. с. 28-30).

28 січня 2009 року фермерське го сподарство "Генезис" звернул ося до ДПІ з заявою про видачу довідки про підтвердження с татусу платника фіксованого сільськогосподарського под атку в 2009 році та подало до ДПІ в Сімферопольському районі п одатковий розрахунок фіксов аного сільськогосподарсько го податку на 2009 рік ( вх. № 823 від 2 9.01.2009 р.) за формою, яка затвердже на наказом Державної податко вої адміністрації від 26.03.2004 р. № 170 "Про затвердження змін до По рядку розрахунку фіксованог о сільськогосподарського по датку та заповнення форми ро зрахунку", зареєстрованим у М іністерстві юстиції України 09.04.2004 року за № 469/9068.

Листом від 19.02.2009 року № 517/10/15-03 ДПІ повідомило, що статус платни ка фіксованого сільськогосп одарського податку у 2009 році м оже бути надана після ретель ної перевірки даних, зазначе них в податковому розрахунку фіксованого сільськогоспод арського податку на 2009 рік та н адання правовстановлюючих д окументів на земельні ділянк и, які використовуються госп одарством для отримання прод укції тваринництва (а. с. 7).

Згідно з частиною 1 статті 2 К АС України завданням адмініс тративного судочинства є зах ист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтере сів фізичних осіб, прав та інт ересів юридичних осіб у сфер і публічно-правових відносин від порушень з боку органів д ержавної влади, органів місц евого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, і нших суб'єктів при здійсненн і ними владних управлінських функцій на основі законодав ства, в тому числі на виконанн я делегованих повноважень.

Відповідно до частини 2 стат ті 2 КАС України до адміністра тивних судів можуть бути оск аржені будь-які рішення, дії ч и бездіяльність суб'єктів вл адних повноважень, крім випа дків, коли щодо таких рішень, д ій чи бездіяльності Конститу цією чи законами України вст ановлено інший порядок судов ого провадження.

Відповідно до пункту 1 части ни 1 статті 17 КАС України компе тенція адміністративних суд ів поширюється на спори фізи чних чи юридичних осіб із суб 'єктом владних повноважень щ одо оскарження його рішень (н ормативно-правових актів чи правових актів індивідуальн ої дії), дій чи бездіяльності.

Справою адміністративної юрисдикції (адміністративно ю справою) є переданий на вирі шення адміністративного суд у публічно-правовий спір, у як ому хоча б однією зі сторін є о рган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, ї хня посадова чи службова осо ба або інший суб' єкт, який зд ійснює владні управлінські ф ункції на основі законодавст ва, в тому числі на виконання д елегованих повноважень (п.1 ч.1 ст.3 КАС України).

Пунктом 7 частини 1 статті 3 КА С України визначено поняття суб' єктів владних повноваж ень, до яких належать орган де ржавної влади, орган місцево го самоврядування, їхня поса дова чи службова особа, інший суб'єкт при здійсненні ними в ладних управлінських функці й на основі законодавства, в т ому числі на виконання делег ованих повноважень.

Фермерське господарство "Г енезис" є самостійним суб' є ктом права, самостійно захищ ає свої права і несе обов' яз ки та може самостійно виступ ати суб' єктом адміністрати вно-правових відносин.

Відповідно до вимог законо давства госпдарство є юридич ною особою та має адміністра тивну правоздатність, яка вк лючає можливість звернення д о суду за захистом свого пору шеного права.

Оскільки на розгляд суду по ставлено питання про визнанн я протиправними дій Державно ї податкової інспекції в Сім феропольському районі АР Кри м, пов' язаних з не видачею ФГ "Генезис" довідки про підтвер дження статусу платника фікс ованого сільськогосподарсь кого податку, то лише позивач вправі звертатися до суду за захистом своїх порушених пр ав.

Статтею 1 Закону України “Пр о державну податкову службу в Україні” від 04.12.1990 р. №509-ХІІ виз начено, що до системи органів державної податкової служби належать: Державна податков а адміністрація України, дер жавні податкові адміністрац ії в Автономній Республіці К рим, областях, містах Києві та Севастополі, державні подат кові інспекції в районах, міс тах (крім міст Києва та Севаст ополя), районах у містах.

Відповідно до ст.7 Закону Ук раїни “Про державну податков у службу в Україні” державна податкова адміністрація Укр аїни, державні податкові адм іністрації в Автономній Респ убліці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, держав ні податкові інспекції в рай онах, містах (крім міст Києва т а Севастополя), районах у міст ах, міжрайонні та об'єднані де ржавні податкові інспекції є юридичними особами, мають пе чатку із зображенням Державн ого Герба України та своїм на йменуванням, інші печатки і ш тампи, відповідні бланки, рах унки в установах банків.

Законом України “Про держа вну податкову службу в Украї ні” передбачено, що державна податкова адміністрація Укр аїни є центральним органом в иконавчої влади.

Державні податкові адміні страції в Автономній Республ іці Крим, областях, містах Киє ві та Севастополі підпорядко вуються Державній податкові й адміністрації України.

Державні податкові інспек ції у районах, містах (крім міс т Києва та Севастополя), район ах у містах, міжрайонні та об'є днані державні податкові інс пекції підпорядковуються ві дповідним державним податко вим адміністраціям в Автоном ній Республіці Крим, областя х, містах Києві та Севастопол і.

Завданням органів державн ої податкової служби є здійс нення контролю за додержання м податкового законодавства , правильністю обчислення, по внотою і своєчасністю сплати до бюджетів, державних цільо вих фондів податків і зборів (обов'язкових платежів), а так ож неподаткових доходів, вст ановлених законодавством.

Таким чином, Державна подат кова інспекція в Сімферополь ському районі АР Крим є терит оріальним органом виконавчо ї влади, наділеним повноваже ннями щодо здійснення контро лю за додержанням податковог о законодавства, отже реаліз ує владні управлінські функц ії, та належить до суб' єктів владних повноважень в розум інні п. 7 ч. 1 ст. 3 КАС України.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що даний спір є публічно-правов им і тому справу належить роз глядати в порядку адміністра тивного судочинства.

Оцінюючи правомірність ді й відповідача, суд керувався критеріями, закріпленими у ч астині 3 статті 2 КАС України, я кі певною мірою відображають принципи адміністративної п роцедури, які повинні дотрим уватись при реалізації дискр еційних повноважень владног о суб' єкта.

Відповідно до частини 3 стат ті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи без діяльності суб' єктів владн их повноважень адміністрати вні суди перевіряють, чи прий няті (вчинені) вони: 1) на підста ві, у межах повноважень та у сп осіб, що передбачені Констит уцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваженн я надано; 3) обґрунтовано, тобт о з урахуванням усіх обстави н, що мають значення для прийн яття рішення (вчинення дії); 4) б езсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівнос ті перед законом, запобігаюч и несправедливій дискриміна ції; 8) пропорційно, зокрема з д отриманням необхідного бала нсу між будь-якими несприятл ивими наслідками для прав, св обод та інтересів особи і ціл ями, на досягнення яких спрям оване це рішення (дія); 9) з урах уванням права особи на участ ь у процесі прийняття рішенн я; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Стаття 19 Конституції Україн и зобов' язує орган влади ді яти лише на підставі, в межах п овноважень та у спосіб, перед бачені Конституцією та закон ами України.

“На підставі” означає, що су б' єкт владних повноважень п овинний бути утворений у пор ядку, визначеному Конституці єю та законами України та зоб ов' язаний діяти на виконанн я закону, за умов та обставин, визначених ним.

“У межах повноважень” озна чає, що суб' єкт владних повн оважень повинен вчиняти дії, не виходячи за межі прав та об ов' язків, встановлених зако нами.

“У спосіб” означає, що суб' єкт владних повноважень зобо в' язаний дотримуватись вст ановленої законом процедури вчинення дії, і повинен обира ти лише встановлені законом способи правомірної поведін ки при реалізації своїх влад них повноважень.

Суд з' ясовує, чи використа не повноваження, надане суб' єкту владних повноважень, з н алежною метою; обґрунтовано, тобто вчинено через вмотиво вані дії; безсторонньо, тобто без проявлення неупереджено сті до особи, стосовно якої вч иняється дія; добросовісно, т обто щиро, правдиво, чесно; роз судливо, тобто доцільно з точ ки зору законів логіки і зага льноприйнятих моральних ста ндартів; з дотриманням принц ипу рівності перед законом, з апобігаючи несправедливій д искримінації, тобто з рівним ставленням до осіб; пропорці йно та адекватно; досягнення розумного балансу між публі чними інтересами та інтереса ми конкретної особи.

Згідно зі ст.67 Конституції У країни кожен зобов'язаний сп лачувати податки і збори в по рядку і розмірах, встановлен их законом.

Статтею 9 Закону України “Пр о систему оподаткування”від 25.06.1991 р. №1251-XII передбачено, що плат ники податків і зборів (обов'я зкових платежів) зобов'язані : подавати до державних подат кових органів та інших держа вних органів відповідно до з аконів декларації, бухгалтер ську звітність та інші докум енти і відомості, пов'язані з о бчисленням і сплатою податкі в і зборів (обов'язкових плате жів); сплачувати належні суми податків і зборів (обов'язков их платежів) у встановлені за конами терміни. Згідно з ч.3 ст .1 зазначеного Закону ставки, м еханізм справляння податків і зборів (обов'язкових платеж ів) і пільги щодо оподаткуван ня не можуть встановлюватися або змінюватися іншими зако нами України, крім законів пр о оподаткування.

Судом встановлено, що спірн і правовідносини регулюютьс я Законом України “Про фіксо ваний сільськогосподарськи й податок” від 17.12.1998 р. №320-XIV, в преа мбулі якого зазначено, що сам е цей закон визначає механіз м справляння фіксованого сіл ьськогосподарського податк у, що сплачується сільського сподарськими товаровиробни ками у грошовій формі. Даний з акон зазначає умови, при вико нанні яких підприємству нада ється статус платника фіксов аного сільськогосподарсько го податку, підстави для знят тя з податкової реєстрації у якості платника ФСП, об' єкт оподаткування, ставки ФСП, по рядок нарахування та строки сплати податку.

Відповідно до статті 2 Закон у України “Про фіксований сі льськогосподарський подато к” особи можуть бути зареєст ровані як платники фіксовано го сільськогосподарського п одатку, якщо такі особи є сіль ськогосподарськими підприє мствами різних організаційн о-правових форм, передбачени х законами України, селянськ і та інші господарства, які за ймаються виробництвом (вирощ уванням), переробкою та збуто м сільськогосподарської про дукції, а також рибницькі, риб альські та риболовецькі госп одарства, які займаються роз веденням, вирощуванням та ви ловом риби у внутрішніх водо ймах (озерах, ставках та водос ховищах), у яких сума, одержана від реалізації сільськогосп одарської продукції власног о виробництва та продуктів ї ї переробки за попередній зв ітний (податковий) рік, переви щує 75 відсотків загальної сум и валового доходу.

Закон України “Про фіксова ний сільськогосподарський п одаток”не містить визначенн я понять: сільськогосподарсь ке підприємство, сільськогос подарська продукція, сільськ огосподарська продукція вла сного виробництва та продукт и її переробки тощо.

Поняття сільськогосподарс ької продукції визначено Зак оном України “Про державну п ідтримку сільського господа рства України”від 24.06.2004 р. №1877-IV. З гідно з частиною 1 статті 1 дан ого Закону він визначає осно ви державної політики у бюдж етній, кредитній, ціновій, стр аховій, регуляторній та інши х сферах державного управлін ня щодо стимулювання виробни цтва сільськогосподарської продукції та розвитку аграр ного ринку, а також забезпече ння продовольчої безпеки нас елення.

Статтею 2 зазначеного Закон у (в редакції станом на 01.02.2009 рок у - останній термін подання податкового розрахунку фікс ованого сільськогосподарсь кого податку): сільськогоспо дарська продукція - товари, як і підпадають під визначення 1 - 24 груп УКТ ЗЕД. Згідно з пункт ом 8 Прикінцевих положень дан ого Закону норми інших норма тивно-правових актів діють у частинах, які не суперечать н ормам цього Закону.

Визначення понять сільськ ого господарства (сільського сподарське виробництво), сіл ьськогосподарського товаро виробника і сільськогоспода рського підприємства надані Законом України “Про стимул ювання розвитку сільського г осподарства на період 2001 - 2004 рок ів”від 18.01.2001 рр. №2238-III. Згідно з пре амбулою даного Закону він ви значає основні засади держав ної політики на період рефор мування сільського господар ства протягом 2001 - 2004 років як пр іоритетної галузі народного господарства. Разом з тим, суд вважає необхідним зазначити , що на час розгляду даної спра ви зазначений Закон не скасо вано, не припинено його дію та не визнано неконституційним , у зв' язку з чим даний Закон є діючим та його норми підляг ають застосуванню, враховуюч и, що Законом України “Про дер жавну підтримку сільського г осподарства України”та будь -яким іншим законом зазначен і поняття не визначені та їх з міст не суперечить нормам за значеного Закону України “Пр о державну підтримку сільськ ого господарства України”.

Згідно зі статтею 2 Закону У країни “Про стимулювання роз витку сільського господарст ва на період 2001 - 2004 років”:

сільське господарство (сіл ьськогосподарське виробниц тво) - вид господарської діяль ності з виробництва продукці ї, яка пов'язана з біологічним и процесами її вирощування, п ризначеної для споживання в сирому і переробленому вигля ді та для використання на нех арчові цілі;

сільськогосподарський тов аровиробник - фізична або юри дична особа, яка займається в иробництвом сільськогоспод арської продукції, переробко ю власновиробленої сільсько господарської продукції та ї ї реалізацією;

сільськогосподарське підп риємство (включаючи селянськ е (фермерське), рибальське та р ибницьке господарства) - юрид ична особа, основним видом ді яльності якої є вирощування та переробка сільськогоспод арської продукції, виручка в ід реалізації якої становить не менше 50 відсотків загально ї суми виручки.

Особливості спеціального режиму оподаткування діяльн ості у сфері сільського госп одарства встановлені статте ю 8-1 Закону України “Про подат ок на додану вартість”. Згідн о з пунктом 8-1.1 зазначеної стат ті резидент, який провадить п ідприємницьку діяльність у с фері сільського і лісового г осподарства та рибальства та відповідає критеріям, встан овленим у пункті 8-1.6 цієї статт і (далі - сільськогосподарськ е підприємство), може обрати с пеціальний режим оподаткува ння.

Відповідно до пункту 8-1.6 стат ті 8 зазначеного Закону сільс ькогосподарським вважаєтьс я підприємство, основною дія льністю якого є поставка вир облених (наданих) ним сільськ огосподарських товарів (посл уг) на власних або орендовани х виробничих потужностях, а т акож на давальницьких умовах , в якій питома вага вартості с ільськогосподарських товар ів (послуг) становить не менше 75 відсотків вартості всіх тов арів (послуг), поставлених про тягом попередніх дванадцяти послідовних звітних податко вих періодів сукупно.

Сільськогосподарськими вв ажаються товари, зазначені у групах 1 - 24 УКТ ЗЕД згідно із За коном України "Про Митний тар иф України", якщо такі товари в ирощуються, відгодовуються, виловлюються або збираються (заготовлюються) безпосеред ньо платником податку - суб'єк том спеціального режиму опод аткування (крім придбання та ких товарів у інших осіб), а та кож продукти обробки (переро бки) таких товарів, які постав ляються зазначеним платнико м податку - їх виробником (пунк т 8-1.7 статті 8 Закону України “П ро ПДВ”).

Порядок видачі свідоцтва п ро реєстрацію як суб'єкта спе ціального режиму оподаткува ння встановлений пунктом 8-1.10 з азначеної статті, згідно з як им для його отримання сільсь когосподарське підприємств о реєструється у відповідном у податковому органі за прав илами та у строки, що визначен і статтею 9 цього Закону для ре єстрації платників податку н а додану вартість. У свідоцтв і про реєстрацію сільськогос подарського підприємства як суб'єкта спеціального режим у оподаткування, крім відомо стей, передбачених у свідоцт ві про реєстрацію платника п одатку на додану вартість на загальних підставах, повине н міститися перелік видів ді яльності такого сільськогос подарського підприємства.

Законом України “Про подат ок на додану вартість”визнач ено поняття діяльності у сфе рі сільського господарства ( підпункт 8-1.15.2 пункту 8-1.15 статті 8 зазначеного Закону). Такою ді яльністю є, зокрема: виробниц тво продукції рослинництва, а саме рослинних культур, вир ощення фруктів та овочів, кві тів та декоративних рослин (у відкритих або закритих ґрун тах), грибів, насіння, прянощів , саджанців та водоростей, їх о бробка, переробка та/або конс ервація; а також виробництво продукції тваринництва, а са ме свійських сільськогоспод арських тварин, птахівництва , кролівництва, бджільництва , розведення шовкопрядів, змі й та інших плазунів або слима ків та інших наземних ссавці в, безхребетних та комах; їх об робка, переробка та/або консе рвація.

Згідно наданих представни ком позивача пояснень ФГ "Ген езис" має в володінні та корис туванні пасовища, які систем атично використовує для випа су тварин, а також рілля, які в икористовуються під посіви с ільськогосподарських культ ур, включая посіви багатоліт ніх трав для вироблення і заг отівлі кормів для тваринницт ва, тобто для виробництва про дукції тваринництва, що не за перечується та не оспорюєтьс я відповідачем, суд приходит ь до висновку, що позивач є сіл ьськогосподарським підприє мством, та продукція, що ним ви робляється, є сільськогоспод арською продукцією.

Згідно розрахунку питомої ваги доходу від реалізації с ільськогосподарської проду кції власного виробництва та продуктів її переробки в заг альній сумі валового доходу за 2008 рік, що був наданий позива чем до ДПІ в Сімферопольсько му районі АРК разом з податко вим розрахунком фіксованого сільськогосподарського под атку, питома вага доходу від р еалізації сільськогосподар ської продукції власного вир обництва та продуктів її пер еробки в загальній сумі вало вого доходу позивача за 2008 рік складає 99,4%. Згідно з текстом п озовної заяви та поясненнями представника позивача, нада ними в судовому засіданні, у 20 08 році основним видом діяльно сті позивача також було виро бництво сільськогосподарсь кої продукції.

Статтею 3 Закону України “Пр о фіксований сільськогоспод арський податок”встановлен о, що об'єктом оподаткування д ля платників ФСП є площа сіль ськогосподарських угідь (ріл лі, сіножатей, пасовищ та бага торічних насаджень), передан их сільськогосподарському т оваровиробнику у власність а бо наданих йому у користуван ня, в тому числі на умовах орен ди, а також земель водного фон ду, які використовуються риб ницькими, рибальськими та ри боловецькими господарствам и для розведення, вирощуванн я та вилову риби у внутрішніх водоймах (озерах, ставках та в одосховищах).

В матеріалах справи є копія договору № 1 від 02.01.2008 року, уклад еного між СПД ОСОБА_1. та Ф Г "Генезис", відповідно до яког о, зазначені сторони уклали д оговір оренди нежитлових пр иміщень розташованих за адре сою: АДРЕСА_1, АДРЕСА_2, АДРЕСА_3. Площа орендованог о нежитлового приміщення скл адає 10859 м. кв. ( а. с. 21-23). Відповідно до рішення 18 сесії 5 скликання Гвардійської селищної ради від 19 вересня 2008 року про внесе ння змін в рішення 14 сесії 5 скл икання від 25 січня 2008 року Гвар дійська селищна ради клопоче перед Сімферопольською райо нною державною адміністраці єю про надання дозволу ФГ "Ген езис" щодо розробки проекту з емлеустрою в частині відводу земельної ділянки площею 7,0 г а ОСОБА_1. для передачі в ор енду під обслуговування сіль ськогосподарських (тваринни цьких) будівель, які належать останньому.

Матеріали справи містять р озпорядження Сімферопольсь кої районної державної адмін істрації АР Крим «Про узгодж ення місце розташування земе льної ділянки і дозволу гр. ОСОБА_1. розробляти проект з емлеустрою з відводу і перед ачі в оренду земельної ділян ки під належними на праві вла сності будівлями корівників , телятників, пунктів штучног о запліднення, силосохранили ща, будівлі бійні для ведення товарного сільськогосподар ського виробництва на терито рія Гвардійської селищної ра ди у районі смт. Гвардійське п о вул. Промисловій» від 23.03.2009 р. № 754-р

Згідно з пунктом “г”підпун кту 4.4.2 пункту 4.2 статті 4 Закону України “Про порядок погашен ня зобов' язань платників по датків перед бюджетами та де ржавними цільовими фондами” від 21.12.2000 р. №2181-ІІІ податковими р оз'ясненнями вважаються будь -які відповіді контролюючого органу на запити зацікавлен их осіб з питань оподаткуван ня. Податкове роз'яснення, над ане контролюючим органом вищ ого рівня, має пріоритет над п одатковими роз'ясненнями під порядкованих йому контролюю чих органів. Податкове роз'яс нення центрального податков ого органу має пріоритет над податковими роз'ясненнями, в иданими іншими контролюючим и органами. Податкове роз'ясн ення не має сили нормативно-п равового акта.

Державна податкова адміні страція України листом від 06.1 2.2005 р. №11924/6/15-0616 надала роз' ясненн я щодо питань оподаткування фіксованим сільськогоспода рським податком, в якому зокр ема, зазначено, що платниками ФСП не можуть бути господарс тва, які не мають об'єкту опода ткування, визначеного статте ю 3 Закону України “Про фіксов аний сільськогосподарський податок”, але відповідають в имогам абзацу першого статті 2 цього ж Закону.

Разом з тим, суд вважає необ хідним зазначити, що зазначе ним Законом не передбачено і нших вимог до підприємства д ля того, щоб набути статус пла тника ФСП, окрім того, що юриди чна особа повинна бути сільс ькогосподарським підприємс твом, у якого в наявності є сіл ьськогосподарські угіддя та /або землі водного фонду - об 'єкт обкладення ФСП - та у яког о сума, отримана від реалізац ії сільськогосподарської пр одукції власного виробництв а та продуктів її переробки з а попередній звітний (податк овий) рік, перевищує 75% загальн ої суми валового доходу підп риємства.

Таким чином, на підставні на даних сторонами документів с удом встановлено, що позивач є сільськогосподарським під приємством, у якого в наявнос ті є сільськогосподарські уг іддя - об'єкт обкладення ФСП та у якого сума, отримана від реа лізації сільськогосподарсь кої продукції власного вироб ництва та продуктів її перер обки за попередній звітний (п одатковий) рік, перевищує 75% за гальної суми валового доходу , та позивач має право реєстра ції платником фіксованого сі льськогосподарського подат ку.

Судом під час розгляду спра ви встановлено, що відповіда ч не заперечує, що ФГ "Генезис" є сільськогосподарським під приємством, у якого в наявнос ті є сільськогосподарські уг іддя (орендовані), сума, отрима на від реалізації сільського сподарської продукції власн ого виробництва та продуктів її переробки за попередній з вітний (податковий) 2008 рік, пере вищує 75% загальної суми валово го доходу.

Однак відповідач вважає, що для реєстрації позивача сам е платником ФСП, згідно з пунк том 4 Положення про порядок сп равляння та обліку фіксовано го сільськогосподарського п одатку та Методичними рекоме ндаціями щодо складання Розр ахунку питомої ваги доходу в ід реалізації сільськогоспо дарської продукції власного виробництва та продуктів її переробки в загальній сумі в алового доходу підприємства за попередній звітний (подат ковий) рік до суми, отриманої п латником податку від реаліза ції сільськогосподарської п родукції власного виробницт ва та продуктів її переробки можуть бути включені лише до ходи, отримані від реалізаці ї продукції рослинництва і т варинництва, що вироблена (ви рощена) на угіддях, які належа ть йому на праві власності аб о надані йому в користування , а згідно з твердженням відпо відача ФГ "Генезис" продукція тваринництва вирощена на уг іддях, що не є сільськогоспод арськими та не належать пози вачу не на праві власності та не надані йому у користуванн я.

Суд не погоджується з зазна ченими доводами відповідача у зв' язку з наступним.

Зазначений висновок зробл ений відповідачем на підстав і пункту 4 Положення про поряд ок справляння та обліку фікс ованого сільськогосподарсь кого податку, затвердженого постановою Кабінету Міністр ів України від 23.04.1999 р. №658, та Мето дичних рекомендацій щодо скл адання Розрахунку питомої ва ги доходу від реалізації сіл ьськогосподарської продукц ії власного виробництва та п родуктів її переробки в зага льній сумі валового доходу п ідприємства за попередній зв ітний (податковий) рік Мініст ерства аграрної політики Укр аїни, що доведені до відома пл атників податків листом від 26.11.2007 р. №37-27-2-7/18792.

Згідно з пунктом 4 зазначено го Положення (в редакції, чинн ій на дату подання позивачем податкового розрахунку) сум а, отримана платником податк у від реалізації сільськогос подарської продукції власно го виробництва та продуктів її переробки (крім підакцизн их товарів), включає доходи, от римані, зокрема, від реалізац ії продукції рослинництва і тваринництва, що вироблена (в ирощена) на угіддях, які належ ать сільськогосподарському товаровиробнику на праві вл асності або надані йому в кор истування, та продуктів її пе реробки на власних підприємс твах.

Судом встановлено, що части ною 3 ст.9 Закону України “Про ф іксований сільськогосподар ський податок” Кабінету Міні стрів України було доручено:

- підготувати і внести на ро згляд Верховної Ради України пропозиції щодо внесення зм ін до законодавчих актів та д о бюджетної класифікації від повідно до цього Закону;

- розробити і затвердити Пол оження про порядок справлянн я та обліку фіксованого сіль ськогосподарського податку ;

- в місячний термін розробит и та внести на розгляд Верхов ної Ради України пропозиції щодо запровадження механізм у, який би не допускав ухиленн я від сплати податків і зборі в (обов'язкових платежів) сіль ськогосподарськими товаров иробниками за продукцію невл асного виробництва, що реалі зується іншим споживачам;

- підготувати і внести на ро згляд Верховної Ради України пропозиції щодо внесення зм ін до Закону України "Про пода ток на додану вартість" з пита ння використання сільського сподарськими товаровиробни ками сум податку на додану ва ртість від реалізації сільсь когосподарської продукції н а придбання техніки вітчизня ного виробництва.

На підставі викладеного, су д приходить до висновку, що За кон України “Про фіксований сільськогосподарський пода ток” не надає Кабінету Мініс трів України повноважень роз робляти інші механізми чи ум ови набуття статусу платника ФСП.

Як встановлено судом, п.2 Пос танови Кабінету Міністрів Ук раїни "Про затвердження Поло ження про порядок справляння та обліку фіксованого сільс ькогосподарського податку" п ередбачено, що платники фікс ованого сільськогосподарсь кого податку та об'єкти опода ткування визначаються відпо відно до Закону України "Про ф іксований сільськогосподар ський податок". Тобто вказана постанова не може визначати інші умови, при дотриманні як их платник податків набуває та підтверджує статус платни ка фіксованого сільськогосп одарського податку та не мож е встановлювати додаткові ум ови для цього, окрім тих, які з акріплені Законом України “П ро фіксований сільськогоспо дарський податок”.

Зокрема, наявні в п.4 даної по станови вимоги щодо того, що с ума, отримана платником пода тку від реалізації сільськог осподарської продукції влас ного виробництва та продукті в її переробки, включає доход и, отримані від реалізації за значеної продукції лише у ра зі її вироблення (вирощуванн я) на угіддях, які належать сіл ьськогосподарському товаро виробнику на праві власності або надані йому в користуван ня суперечить вимогам статті 2 Закону України “Про фіксова ний сільськогосподарський п одаток”, оскільки зобов' язу є платника податків виконува ти додаткову вимогу (а саме - виробляти 75% сільськогоспода рської продукції на земельни х ділянках, що належать підпр иємству на праві власності а бо надані йому в користуванн я), що встановлену підзаконни ми нормативно-правовими акта ми та відсутня в зазначеному Законі і суперечить йому.

Відповідно до статті 8 Конст итуції України Конституція У країни має найвищу юридичну силу. Закони та інші норматив но-правові акти приймаються на основі Конституції Україн и і повинні відповідати їй.

Стаття 92 Конституції Україн и визначає, що виключно закон ами України встановлюються д ержавний бюджет України і бю джетна система України; сист ема оподаткування, податки і збори; засади створення і фун кціонування фінансового, гро шового, кредитного та інвест иційного ринків.

Відповідно до Конституції України Кабінет Міністрів У країни в межах своєї компете нції видає постанови і розпо рядження, які є обов'язковими до виконання. Кабінет Мініст рів України у своїй діяльнос ті керується цією Конституці єю та законами України, а тако ж указами Президента України та постановами Верховної Ра ди України, прийнятими відпо відно до Конституції та зако нів України.

Таким чином, Конституцією У країни встановлено, що норма тивно-правові акти поділяють ся на закони і підзаконні нор мативно-правові акти.

Закони - це нормативно-право ві акти, що видаються законод авчими органами, мають вищу ю ридичну силу і регулюють най важливіші суспільні відноси ни в країні.

Усі закони мають вищу юриди чну силу, яка проявляється в т ому, що усі інші нормативно-пр авові акти повинні видаватис я відповідно до законів та у р азі колізій між нормами зако ну і нормативно-правового ак ту діють норми закону.

Преамбулою Постанови Кабі нету Міністрів України "Про з атвердження Положення про по рядок справляння та обліку ф іксованого сільськогоспода рського податку" зазначено, щ о Кабінет Міністрів затвердж ує Положення про порядок спр авляння та обліку фіксованог о сільськогосподарського по датку на виконання вимог ста тей 2 і 9 Закону України "Про фік сований сільськогосподарсь кий податок", пунктом 1 Положен ня передбачено, що воно визна чає порядок справляння та об ліку фіксованого сільського сподарського податку, поданн я до органів державної подат кової служби податкових розр ахунків та не містить жодних посилань на те, що дана постан ова визначає платників фіксо ваного сільськогосподарськ ого податку. Пунктом 2 постано ви визначено, що платники фік сованого сільськогосподарс ького податку та об'єкти опод аткування визначаються відп овідно до Закону України "Про фіксований сільськогоспода рський податок".

Таким чином, судом встановл ено, що вимоги, встановлені По становою Кабінету Міністрів України "Про затвердження По ложення про порядок справлян ня та обліку фіксованого сіл ьськогосподарського податк у" стосовно включення в розра хунок питомої ваги доходу ві д реалізації продукції росли нництва і тваринництва, що ви роблена (вирощена) виключно н а угіддях, які належать сільс ькогосподарському товарови робнику на праві власності а бо надані йому в користуванн я, та продуктів її переробки н а власних підприємствах супе речать Закону України “Про ф іксований сільськогосподар ський податок”. Оскільки Зак он України має вищу юридичну силу, суд застосовує його при вирішенні спірних правовідн осин та вказує на те, що Законо м України “Про фіксований сі льськогосподарський подато к” не передбачено обов' язку розраховувати питому вагу в ід реалізації сільськогоспо дарської продукції власного виробництва та продуктів її переробки тільки з тих угідь , які належать сільськогоспо дарському товаровиробнику н а праві власності або праві к ористування.

Що стосується Методичних р екомендацій щодо складання Р озрахунку питомої ваги доход у від реалізації сільськогос подарської продукції власно го виробництва та продуктів її переробки в загальній сум і валового доходу підприємст ва за попередній звітний (под атковий) рік Міністерства аг рарної політики України, що д оведені до відома платників податків листом від 26.11.2007 р. №37-27-2- 7/18792, то як встановлено судом пі д час розгляду справи, вони не є нормативно-правовим актом . Згідно з пунктом 1.1 Методични х рекомендацій вони розробле ні відповідно до Закону Укра їни "Про фіксований сільсько господарський податок" та по станови Кабінету Міністрів У країни від 23 квітня 1999 року №658 "П ро затвердження Положення пр о порядок справляння та облі ку фіксованого сільськогосп одарського податку". На підст аві викладеного, суд приходи ть до висновку, що зазначені М етодичні рекомендації також не можуть встановлювати дод аткові вимоги щодо визначенн я кола осіб, які можуть бути пл атниками фіксованого сільсь когосподарського податку шл яхом встановлення додатково ї вимоги до платників податк ів порівняно з Законом Украї ни "Про фіксований сільськог осподарський податок".

Таким чином, суд зазначає, щ о під час розгляду справи пре дставниками позивача та відп овідача були надані документ и, які свідчать про те, що ФГ "Ге незис" є сільськогосподарськ им підприємством, у 2008 році осн овним видом діяльності позив ача було виробництво та прод аж сільськогосподарської пр одукції, у позивача в наявнос ті є сільськогосподарські уг іддя - об'єкт обкладення ФСП, т а сума, отримана від реалізац ії сільськогосподарської пр одукції власного виробництв а та продуктів її переробки з а попередній звітний (податк овий) рік, перевищує 75% загальн ої суми валового доходу, і поз ивач має право реєстрації пл атником фіксованого сільськ огосподарського податку нез алежно від місця виробництва зазначеної сільськогоспода рської продукції.

Відповідно до ст.5 Закону Ук раїни “Про фіксований сільсь когосподарський податок” по зивач визначив суму фіксован ого сільськогосподарського податку на поточний рік у пор ядку і розмірах, передбачени х цим Законом, і згідно з п.5 Пос танови Кабінету Міністрів "П ро затвердження Положення пр о порядок справляння та облі ку фіксованого сільськогосп одарського податку" подав до органу державної податкової служби за місцем знаходженн я земельної ділянки - до Дер жавної податкової інспекції в Сімферопольському районі АРК - податковий розрахунок ф іксованого сільськогоспода рського податку на 2009 р., розрах унок питомої ваги доходу від реалізації сільськогоспода рської продукції власного ви робництва та продуктів її пе реробки в загальній сумі вал ового доходу підприємства за попередній звітний (податко вий) рік (за 2008 р.), копію рішення 18 сесії 5 скликання Гвардійськ ої селещної ради від 19 вересня 2008 року про внесення змін у ріш ення 14 сесії 5 скликання від 25 с ічня 2008 року; копію довідки ВАТ "Геосфера" від 20.02.2009 року № 77, що пі дтверджує користування земе льними ділянками, на яких роз ташовані об' єкти, які викор истовуються позивачем для ви робництва сільськогосподар ської продукції.

Таким чином, позивачем вико нані всі вимоги, які визначає Закон України “Про фіксован ий сільськогосподарський по даток” для того, щоб бути заре єстрованим як платники ФСП у 2009 році.

Суд також вважає необхідни м зазначити, що відповідно до статті 3 Закону України “Про с истему оподаткування”від 25.06. 1991 р. №1251-XII одним із принципів поб удови системи оподаткування є рівність, недопущення будь -яких проявів податкової дис кримінації, тобто забезпечен ня однакового підходу до суб 'єктів господарювання (юриди чних і фізичних осіб, включаю чи нерезидентів) при визначе нні обов'язків щодо сплати по датків і зборів (обов'язкових платежів). Статтею 2 Закону Ук раїни “Про фіксований сільсь когосподарський податок”пр аво на реєстрацію у якості пл атників ФСП надано сільськог осподарським підприємствам , які виробляють як продукцію рослинництва, так і продукці ю тваринництва.

Листом №11924/6/15-0616 від 06.12.2005 р. Держа вна податкова адміністрація України зазначає, що земельн і ділянки сільськогосподарс ьких підприємств, зайняті ви робничими будівлями, відпові дно до норм Земельного кодек су України не відносяться до сільськогосподарських угід ь, для яких Законом України “П ро фіксований сільськогоспо дарський податок” встановле ні ставки ФСП з одного гектар а сільськогосподарських угі дь у відсотках до їх грошової оцінки: для ріллі, сіножатей т а пасовищ - 0,15, для багаторічних насаджень - 0,09.

Разом з тим, встановлення до даткових обмежень щодо немож ливості реєстрації платнико м ФСП юридичних осіб, основни м видом діяльності яких є вир обництво продукції тваринни цтва, суперечить зазначеному принципу системи оподаткува ння та вимогам Закону Україн и “Про державну підтримку сі льського господарства Украї ни”, згідно з яким держава під тримує виробників сільськог осподарської продукції неза лежно від виду продукції, яку вони виробляють: продукції р ослинництва або продукції тв аринництва.

На підставі викладеного су д приходить до висновку про т е, що дії ДПІ в Сімферопольськ ому районі щодо ненадання ст атусу платника фіксованого с ільськогосподарського пода тку, викладені в листі відпов ідача від 19.02.09 р. № 517/10/15-03 суперечат ь чинному законодавству та в изнаються судом протиправни ми.

Відповідно до п.11 Положення про порядок справляння та об ліку фіксованого сільського сподарського податку Довідк а про надання або підтвердже ння статусу платника податку видається протягом десяти р обочих днів після дати подан ня податкового розрахунку ор ганом державної податкової с лужби за місцезнаходженням п латника податку. Виходячи з а налізу зазначеного Положенн я довідка органу державної п одаткової служби про надання або підтвердження статусу п латника фіксованого сільськ огосподарського податку є єд иним документом, який свідчи ть про те, що підприємство спл ачує фіксований сільськогос подарський податок та є підс тавою для користування пільг ами, передбаченими чинним за конодавством з питань оподат кування.

Таким чином, суд вважає необ хідним зобов' язати ДПІ в Сі мферопольському районі АР Кр им надати ФГ "Генезис" довідку про надання статусу платник а фіксованого сільськогоспо дарського податку на 2009 рік та задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

Відповідно до частини 1 стат ті 94 КАС України якщо судове р ішення ухвалене на користь с торони, яка не є суб'єктом влад них повноважень, суд присудж ує всі здійснені нею докумен тально підтверджені судові в итрати з Державного бюджету України (або відповідного мі сцевого бюджету, якщо іншою с тороною був орган місцевого самоврядування, його посадов а чи службова особа), тому з ур ахуванням задоволення позов них вимог з Державного бюдже ту України необхідно стягнут и на користь позивача судові витрати в розмірі 03 гривні 40 ко пійок.

Під час судового засідання , яке відбулось 22.09.09 р. були огол ошені вступна та резолютивна частини постанови. Відповід но до ст. 163 КАС України постан ову складено 28.09.09 року.

Керуючись ст. ст. 94, 158, 159, 160-163, ст. 167 Кодексу адміністративного с удочинства України, суд-

ПОСТАНОВИВ:

1. Позов задовольнити повн істю.

2. Визнати протиправними дії Державної податкової інспек ції в Сімферопольському райо ні Автономної Республіки Кри м щодо відмови в присвоєнні ф ермерському господарству "Ге незис" статусу платника фікс ованого сільськогосподарсь кого податку на 2009 рік.

3. Зобов'язати Державну пода ткову інспекцію в Сімферопол ьському районі Автономної Ре спубліки Крим видати фермерс ькому господарству "Генезис" Довідку про надання статусу платника фіксованого сільсь когосподарського податку на 2009 рік.

4. Стягнути з Державного бюд жету України (п\р 31115095700002, МФО 824026 ЗК ПО 34740405, код платежу 22090200 у банку о держувача: ГУ ДКУ в АР Крим м. С імферополь одержувач: Держбю джет м. Сімферополя (або іншог о рахунку)) на користь фермерс ького господарства "Генезис" (ідентифікаційний код 22317743, міс цезнаходження: 97513, АР Крим, Сім феропольський район, смт. Гва рдійське, пров. Медичний, б. 2-А) 3,40 грн. витрат зі сплати судово го збору.

Постанова набирає законно ї сили після закінчення стро ків подання заяви про апеляц ійне оскарження та апеляційн ої скарги, якщо вони не були по дані у встановлені строки.

Постанова може бути оскарж ена в апеляційному порядку д о Севастопольського апеляці йного адміністративного суд у шляхом подачі через Окружн ий адміністративний суд Авто номної Республіки Крим в 10-ти денний строк з дня проголоше ння (складення в повному обся зі) постанови заяви про апеля ційне оскарження і подання п ісля цього протягом 20 днів апе ляційної скарги.

Апеляційна скарга може бут и подана без попереднього по дання заяви про апеляційне о скарження, якщо скарга подає ться у строк, встановлений дл я подання заяви про апеляцій не оскарження.

Суддя Ла тинін Ю.А.

СудОкружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення22.09.2009
Оприлюднено23.06.2010
Номер документу7901038
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-5532/09/6/0170

Постанова від 22.09.2009

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Латинін Ю.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні