ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а їн и
18 грудня 2018 року м. Дніпросправа № 804/1897/18
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Дурасової Ю.В. (доповідач),
суддів: Ясенової Т.І., Суховарова А.В.,
за участю секретаря судового засідання Троянова А.С.
представник позивача: Бистушкіної Аліни Романівни,
представник відповідача (Державної архітектурно-будівельної інспекції України): Бісєрова Антона Сергійовича,
представник відповідача (Департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради): Кареніної Ганни Миколаїіни
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпро апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Дельта"
на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 19.06.2018 (суддя Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна, дата складання повного тексту 27.06.2018)
у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Дельта" до Головного інспектора будівельного нагляду Відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Дніпропетровській області Гордієвич Іллі Леонідовича, Департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради в особі Головного архітектурно-планувального управління, Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Дніпропетровській області про визнання протиправними, скасування рішення та припису,-
ВСТАНОВИВ:
Позивач, ТОВ "Дельта", звернувся 15.03.2018 з позовом до відповідачів: Головного інспектора будівельного нагляду Відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Дніпропетровській області Гордієвич Іллі Леонідовича, Департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради в особі Головного архітектурно-планувального управління, Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Дніпропетровській області про визнання протиправними, скасування рішення та припису.
Просив (з урахуванням уточнення позовних вимог): визнати протиправним та скасувати рішення відповідача від 19.02.2018 року про скасування дії містобудівних умов та обтяжень забудови земельної ділянки від 13.09.2017 року № 15/29-93 Будівництво водно-розважального комплексу з апартаментами по вул. Яружній, 15, вул. Набережна Перемоги, 1Л м. Дніпро , затверджених наказом Департаменту по роботі з активами від 13.09.2017 року № 130-УД, замовником будівництва за яким є ТОВ "Дельта"; визнати протиправним та скасувати Припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності від 19.02.2018; скасувати в Реєстрі містобудівних умов та обтяжень запис про Рішення Державної архітектурно-будівельної інспекції у Дніпропетровській області про скасування дії містобудівних умов та обтяжень забудови земельної ділянки від 19.02.2018 року.
Позов обґрунтовано тим, що ТОВ "Дельта" є належним користувачем земельних ділянок, на яких планується здійснення будівництва об'єкта, н підставі укладених між ТОВ "Дельта" (орендар" та Дніпропетровською міською радою (Орендодавець) договорів оренди землі. На думку позивача, оскаржуване Рішення від 19.02.2018 року, прийняте Головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Департаменту Держаної архітектурно-будівельної інспекції у Дніпропетровській області - Гордієвич Іллею Леонідовичем, про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 13.09.2017 року № 15/29-93 є протиправним, оскільки надані ТОВ "Дельта" Містобудівні та обмеження забудови земельної ділянки: від 13.09.2017 №15/29-93 "Будівництво водно - розважального комплексу з апартаментами по вул. Яружній, 15, вул. Набережна Перемоги, 1Л, м. Дніпро", затверджені наказом Департаменту по роботі з активами від 13.09.2017 №130-УД замовник будівництва ТОВ "Дельта" відповідають встановленим вимогам законодавства. Позивачем зазначено, що ТОВ "Дельта" було надано весь необхідний перелік документів для видачі містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, відомості в зазначених документах є достовірними та такими, що підтверджують права заявника на здійснення забудови земельних ділянок, наміри забудови цілком відповідають вимогам містобудівної документації.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 19.06.2018 в задоволенні позову відмовлено.
Рішення суду першої інстанції обґрунтована тим, що максимально допустимий відсоток забудови земельної ділянки зазначений - 30%, а площа забудови складає 4432,5м.кв., однак перевіркою встановлено, що сумарна площа земельних ділянок становить 8994м.кв., а відсоток забудови складає 49% (замість 30%), це підтверджує що частина земельних ділянок, яка віддана під забудову підпадає під водоохоронну зону р. Дніпро. Тому відповідач правомірно прийняв рішення та припис щодо усунення порушень забудовником містобудівних умов, зокрема щодо водоохоронної зони.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, позивачем подано апеляційну скаргу, згідно якої просить скасувати оскаржуване рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги повному обсязі. Вважає, що оскаржуване рішення прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права. Посилається на те, що були прийняті та затверджені містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки від 13.09.2017 року №15/29-93 Будівництво водно - розважального комплексу з апартаментами по вул. Яружній, 15, вул. Набережна Перемоги, 1Л, м. Дніпро (містобудівні умови затверджені наказом департаменту по роботі з активами від 13.09.2017 року №130 УД, замовник будівництва ТОВ Дельта ). Вважає, що рішення про скасування зазначених містобудівних умов є неправомірним.
У судовому засіданні представник позивача підтримав доводи апеляційної скарги, просить апеляційну скаргу задовольнити, а рішення суду першої інстанції скасувати та задовольнити позовні вимоги в повному обсязі. Надав пояснення аналогічні викладеним в апеляційній скарзі.
Представники відповідачів у судовому засіданні проти апеляційної скарги заперечили, вважають рішення суду першої інстанції законним та обґрунтованим, просили залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Інші учасники процесу у судове засідання не з'явились. Про час, дату та місце судового засідання повідомленні належним чином.
Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів апеляційної інстанції не вбачає підстав для задоволення апеляційної скарги, внаслідок наступного.
Судом першої інстанції встановлено, що 13.09.2017 за №15/29-93 Головним архітектурно-планувальним управлінням Департаментом по роботі з активами Дніпровської міськради та Наказом від 13.09.2017 року за №130-УД Департаменту по роботі з активами Дніпровської міської - було затверджено Містобудівні умови та обмеження для проектування об'єкту будівництва: "Будівництво водно-розважального комплексу з апартаментами по вул. Яружній, 15, вул. Наб. Перемоги, 1-Л", замовником за яким є Товариство з обмеженою відповідальністю "Дельта".
19.02.2018 року посадовими особами Департаменту за результатами проведеної перевірки складено акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил. Зокрема, за результатами перевірки встановлено, що в п. 2 містобудівних умов і обмежень встановлено максимальний відсоток забудови земельної ділянки в розмірі 30%, в той час як відповідно до пояснювальної записки містобудівного розрахунку площа забудови складає 4432,5 м2, а сумарна площа земельних ділянок 8994 м2, з чого виходить, що відсоток забудови складає 49%. Також, перевіркою встановлено, що відповідно до плану зонування території м. Дніпро земельні ділянки на забудову яких надані містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки від 13.09.2017 року № 15/29-93 "Будівництво водно-розважального комплексу з апартаментами по вул. Яружній, 15, вул. Набережна Перемоги, 1Л, м. Дніпро" затверджені наказом Департаменту по роботі з активами від 13.09.2017 року № 130-УД підпадають під водоохоронну зону р. Дніпро. Разом з цим відповідно до пояснювальної записки містобудівного розрахунку "водовідвід з території вирішується поверхневим стоком по твердим покриттям тротуарів та проїздів в сторону прибережної захисної смуги р. Дніпро" з огляду. З огляду на зазначене, під час надання містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки замовником будівництва ТОВ "Дельта" порушено вимоги ст. 70,87т Водного кодексу України.
Разом з актом перевірки посадовими особами Департаменту 19.02.2018 року складено протокол про адміністративне правопорушення та видано припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності.
За результатами виявлених під час перевірки порушень головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Департаменту Гордієвич І.Л. видано рішення про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 13.09.2017 року № 15/29-93 "Будівництво водно-разважального комплексу з апартаментами по вул. Яружній, 15, вул. Набережна Перемоги, 1Л, м. Дніпро".
26.02.2018 року позивачем було отримано повідомлення № 7/20-106 від 23.02.2018 року Головного архітектурно-планувального управління Департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради - для відома та врахування в роботі, зі змісту якого видно, що Департаментом Державної архітектурно-будівельної інспекції у Дніпропетровській області в ході проведення позапланової перевірки встановлено, що містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки від 13.09.2017 року №15/29-93 "Будівництво водно-розважального комплексу з апартаментами по вул. Яружній, 15, вул. Набережна Перемоги, 1Л, м. Дніпро", затверджені наказом департаменту по роботі з активами від 13.09.2017 року № 130-УД, замовник будівництва - ТОВ "Дельта", - прийнято з порушенням вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності та прийнято рішення про скасування дії вище зазначеного документу.
Судом апеляційної інстанції встановлено, що суд першої інстанції до даних правовідносин правильно застосував норми Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17.02.2011 №3038-VI.
Так, матеріалами справи підтверджується, що Департаментом Державної архітектурно-будівельної інспекції у Дніпропетровській області в ході проведення позапланової перевірки встановлено, що містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки від 13.09.2017 року №15/29-93 Будівництво водно - розважального комплексу з апартаментами по вул. Яружній, 15, вул. Набережна Перемоги, 1Л, м. Дніпро , затверджені наказом департаменту по роботі з активами від 13.09.2017 року №130 УД, замовник будівництва ТОВ Дельта - прийнято з порушенням вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, у зв'язку з чим прийнято рішення про скасування дії вищезазначеного документу (а.с. 17).
Відповідно до Рішення Дніпропетровської міської ради № 179/16 від 19.10.2011 року було погоджено передати в оренду земельну ділянку площею 0,1452 га (кадастровий номер: 1210100000:03:305:0128) в оренду строком на 10 років ТОВ "Дельта".
На підставі зазначеного рішення - 23.12.2011 року між Дніпропетровською міською радою та ТОВ "Дельта" було укладено Договір оренди землі про строкове платне користування земельною ділянкою загальною площею - 0, 1452 га (кадастровий номер: 1210100000:03:305:0128), цільове призначення землі: 0,0270 га - землі водного фонду; 0,1182 га - землі рекреаційного призначення; код цільового використання: 1.11.6 (інша комерційна діяльність); строк дії договору - 10 років.
Також Рішенням Дніпропетровської міської ради № 99/19 від 28.12.2011 року було
погоджено передати в оренду земельні ділянки: площею - 0,6227 га (кадастровий номер:
1210100000:03:305:0093) площею 0,1315 та (кадастровий номер: 1210100000:03:305:0094) в оренду строком на 3 роки ТОВ "Дельта".
На виконання зазначеного рішення - між Дніпропетровською міською радою та ТОВ "Дельта" було укладено Договори оренди землі про строкове платне користування земельними ділянками:
- загальною площею - 0, 6227 га (кадастровий номер: 1210100000:03:305:0093), цільове призначення землі: 0,1972 га - землі водного фонду; 0,4255 га - землі рекреаційного призначення, код цільового використання: 1.11.6 (інша комерційна діяльність), строк дії договору - 3 роки;
- загальною площею - 0, 1315 га (кадастровий номер: 1210100000:03:305:0094), цільове призначення землі: землі рекреаційного призначення, код цільового використання: 1.13.2 (житлова забудова і комерційне використання), строк дії договору - 3 роки.
Дію зазначених договорів оренди було поновлено на підставі Додаткових угод до договорів оренди від 24.03.2015 року, укладених між Дніпропетровською міською радою та ТОВ "Дельта".
25.03.2016 року - відповідно до звернення ТОВ "Дельта" на засіданні архітектурно-містобудівної ради при ГоловАПУ міської ради було розглянуто ескізний проект та передпроектні пропозиції "Водно-розважальний комплекс "Лайнер" з апартаментами по вул. Яружній, 15".
Відповідно до Витягу з протоколу засідання № 128 від 25.03.2016 року архітектурно-містобудівної ради при ГоловАПУ міської ради - відзначено доцільність розміщення в зоні набережної об'єкта для організації дозвілля та відпочинку мешканців міста; надано рекомендації щодо подальшого проектування об'єкту будівництва та встановлено, що матеріали проектної документації підлягають внесенню до містобудівного кадастру.
Рішенням виконкому Дніпропетровської міської ради № 575 від 03.08.2017 року - було надано дозвіл ТОВ "Дельта" на проектування та будівництво водно-розважального комплексу з апартаментами у межах переданих замовнику в оренду земельних ділянок (кадастрові номери: 1210100000:03:305:0128, 1210100000:03:305:0093, 1210100000:03:305:0094) по вул. Яружній, 15, вул. Наб. Перемоги, 1Л.
Досліджуючи правильність прийняття судом першої інстанції рішення, колегія суддів апеляційної інстанції вважає за необхідне дослідити ряд норм законодавства, що регулюють дані правовідносини.
Відповідно до ст. 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. При цьому, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (ч. 2 ст. 19).
Положення ст. 26 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" передбачають, що забудова територій здійснюється шляхом розміщення об'єктів будівництва.
Суб'єкти містобудування зобов'язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об'єктів.
Виконавчий орган сільської, селищної, міської ради вживає заходів щодо організації комплексної забудови територій відповідно до вимог цього Закону.
Право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.
Проектування та будівництво об'єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку: отримання замовником або проектувальником вихідних даних; розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи; затвердження проектної документації; виконання підготовчих та будівельних робіт; прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів; реєстрація права власності на об 'єкт містобудування.
Згідно зі ст.41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", державний архітектурно-будівельний контроль - сукупність заходів, спрямованих на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил (ч.1).
Механізм здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду визначений Порядком здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду №698, яким також передбачено, що нагляд здійснюється Держархбудінспекцією через головних інспекторів будівельного нагляду в областях шляхом проведення планових, позапланових, документальних і камеральних перевірок (п.2 Порядку №698).
Відповідно до п.3 цього Порядку основними завданнями нагляду є:
1) виявлення, припинення та запобігання порушенню уповноваженими органами містобудування та архітектури, визначеними відповідно до статті 13 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", органами державного архітектурно-будівельного контролю, визначеними відповідно до статті 6 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", іншими органами, що здійснюють контроль у сфері містобудівної діяльності (далі - об'єкти нагляду), вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час провадження ними містобудівної діяльності;
2) скасування чи зупинення дії рішень, прийнятих з порушенням вимог містобудівного законодавства об'єктами нагляду, зокрема щодо документів, які дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування або анулювання зазначених документів;
3) притягнення посадових осіб об'єктів нагляду до відповідальності відповідно до закону.
Пунктами 4, 5 Порядку №698 передбачено, що з метою здійснення нагляду головні інспектори будівельного нагляду:
1) перевіряють законність рішень у сфері містобудівної діяльності, прийнятих об'єктами нагляду;
2) витребовують від органів державної влади, фізичних та юридичних осіб документи і матеріали щодо предмета нагляду, одержують інформацію з автоматизованих інформаційних і довідкових систем, реєстрів та баз даних, створених органами державної влади;
3) мають право безперешкодного доступу до місць будівництва об'єктів, приміщень об'єктів нагляду та об'єктів будівництва, документів та матеріалів, необхідних для здійснення нагляду;
4) вимагають від органів державного архітектурно-будівельного контролю проведення перевірок у разі наявності ознак порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил;
5) залучають у разі потреби до здійснення нагляду фахівців підприємств, установ, організацій, контрольних і фінансових органів.
При цьому, у разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, вчинених об'єктами нагляду, головні інспектори будівельного нагляду мають право:
1) видавати обов'язкові до виконання об'єктами нагляду приписи про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності;
2) притягати посадових осіб об'єктів нагляду до відповідальності за вчинені правопорушення відповідно до закону;
3) письмово ініціювати притягнення посадових осіб об'єктів нагляду до дисциплінарної відповідальності;
4) вносити письмове подання про звільнення посадової особи об'єкта нагляду до органу, який здійснив її призначення;
5) вносити письмове подання про позбавлення посадової особи об'єкта нагляду права виконувати певні види робіт до органу, яким таке право надавалося;
6) скасовувати чи зупиняти дію прийнятих об'єктами нагляду відповідно до визначених Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" повноважень рішень, які порушують вимоги законодавства у сфері містобудівної діяльності, з подальшим оприлюдненням такої інформації на офіційному веб-сайті Держархбудінспекції.
Відповідно до п. 23 Порядку № 698 за результатами планової або позапланової перевірки головний інспектор будівельного нагляду, який проводив перевірку, складає акт перевірки.
19.02.2018 року посадовими особами Департаменту за результатами проведеної перевірки складено акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил. Зокрема, за результатами перевірки встановлено, що в п. 2 містобудівних умов і обмежень встановлено максимальний відсоток забудови земельної ділянки в розмірі 30%, в той час як відповідно до пояснювальної записки містобудівного розрахунку площа забудови складає 4432,5 м2, а сумарна площа земельних ділянок 8994 м2, з чого виходить, що відсоток забудови складає 49%. Також, перевіркою встановлено, що відповідно до плану зонування території м. Дніпро земельні ділянки на забудову яких надані містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки від 13.09.2017 року № 15/29-93 "Будівництво водно-разважального комплексу з апартаментами по вул. Яружній, 15, вул. Набережна Перемоги, 1Л, м. Дніпро" затверджені наказом Департаменту по роботі з активами від 13.09.2017 року № 130-УД підпадають під водоохоронну зону р. Дніпро. Разом з цим відповідно до пояснювальної записки містобудівного розрахунку "водовідвід з території вирішується поверхневим стоком по твердим покриттям тротуарів та проїздів в сторону прибережної захисної смуги р. Дніпро" з огляду. З огляду на зазначене, під час надання містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки замовником будівництва ТОВ "Дельта" порушено вимоги ст. 70, 87 Водного кодексу України (а.с. 18-20 т. 1).
Відповідно до статті 1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17.02.2011 №3038-VI (у редакції, чинній на момент видачі спірних містобудівних умов та обмежень), містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об'єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.
В силу положень частини 1 статті Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", планування і забудова територій діяльність державних органів, органів місцевого самоврядування, юридичних та фізичних осіб, яка передбачає:
- прогнозування розвитку територій; забезпечення раціонального розселення і визначення напрямів сталого розвитку територій; обґрунтування розподілу земель за цільовим призначенням;
- взаємоузгодження державних, громадських та приватних інтересів під час планування і забудови територій;
- визначення і раціональне взаємне розташування зон житлової та громадської забудови, виробничих, рекреаційних, природоохоронних, оздоровчих, історико-культурних та інших зон і об'єктів;
- встановлення режиму забудови територій, на яких передбачено провадження містобудівної діяльності; розроблення містобудівної та проектної документації, будівництво об'єктів; реконструкцію існуючої забудови та територій; збереження, створення та відновлення рекреаційних, природоохоронних, оздоровчих територій та об'єктів, ландшафтів, лісів, парків, скверів, окремих зелених насаджень; створення та розвиток інженерно-транспортної інфраструктури;
- створення безперешкодного життєвого середовища для осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення;
Відповідно до частини другої статті 2 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", інструментом державного регулювання планування територій є містобудівна документація, яка поділяється на документацію державного, регіонального та місцевого рівнів, а також проведення моніторингу забудови; ведення містобудівного кадастру; здійснення контролю у сфері містобудування.
Частиною 1 статті 8 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" встановлено, що планування територій здійснюється на державному, регіональному та місцевому рівнях відповідними органами виконавчої влади, Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування.
Планування та забудова земельних ділянок здійснюється їх власниками чи користувачами в установленому законодавством порядку (ч. 2 ст. 8 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності").
Рішення з питань планування та забудови територій приймаються сільськими, селищними, міськими радами та їх виконавчими органами, районними, обласними радами, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями в межах визначених законом повноважень з урахуванням вимог містобудівної документації (ч. 3 ст. 8 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності").
Згідно з частиною 1 статті 16 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них.
Відповідно до приписів частини 1 статті 17 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту. У складі генерального плану населеного пункту може розроблятися план зонування території цього населеного пункту. План зонування території може розроблятися і як окрема містобудівна документація після затвердження генерального плану.
Частиною 1 статті 18 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" встановлено, що план зонування території розробляється на основі генерального плану населеного пункту (у його складі або як окремий документ) з метою визначення умов та обмежень використання території для містобудівних потреб у межах визначених зон. План зонування території розробляється з метою створення сприятливих умов для життєдіяльності людини, забезпечення захисту територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, запобігання надмірній концентрації населення і об'єктів виробництва, зниження рівня забруднення навколишнього природного середовища, охорони та використання територій з особливим статусом, у тому числі ландшафтів, об'єктів історико-культурної спадщини, а також земель сільськогосподарського призначення і лісів.
У відповідності до частини 1 статті 26 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", забудова територій здійснюється шляхом розміщення об'єктів будівництва.
Суб'єкти містобудування зобов'язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об'єктів (ч. 2 ст. 26 Закону №3038-VI).
Право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації (ч. 4 ст. 26 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності").
Згідно з частиною 5 статті 26 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", проектування та будівництво об'єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку:
1) отримання замовником або проектувальником вихідних даних;
2) розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи;
3) затвердження проектної документації;
4) виконання підготовчих та будівельних робіт;
5) прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів;
6) реєстрація права власності на об'єкт містобудування.
Частиною 1 статті 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" встановлено, що однією зі складових частин вихідних даних на проектування є містобудівні умови та обмеження .
Фізична або юридична особа, яка подала виконавчому органові сільської, селищної, міської ради або у разі розміщення земельної ділянки за межами населених пунктів - районній державній адміністрації заяву про намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об'єкта будівництва (ч. 2 ст. 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності").
Спеціально уповноважений орган містобудування та архітектури визначає відповідність намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні (ч. 4 ст. 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності").
Згідно частиною 5 статті 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", розгляд заяви і надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову у їх наданні здійснюються спеціально уповноваженим органом містобудування та архітектури протягом семи робочих днів з дня реєстрації заяви. Рішення про відмову у наданні містобудівних умов та обмежень приймається у разі невідповідності намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.
Частиною 7 статті 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" визначено, що склад, зміст, порядок надання містобудівних умов та обмежень визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, містобудування та архітектури.
Відповідно до абзацу 1 частини 1 статті 31 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", проектна документація на будівництво об'єктів розробляється у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування, з урахуванням вимог містобудівної документації та вихідних даних і дотриманням вимог законодавства, будівельних норм, державних стандартів і правил та затверджується замовником.
Процедуру надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст визначає Порядок надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затверджений Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011 №109, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 22.07.2011 за №912/19650 (далі - Порядок № 109, у редакції, чинній на момент видачі спірних містобудівних умов та обмежень).
Пунктом 2.1 Порядку №109 визначено, що містобудівні умови та обмеження є основною складовою вихідних даних. Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом семи робочих днів з дня реєстрації відповідної заяви разом із документами, передбаченими пунктом 2.2 цього розділу, у порядку, встановленому Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності".
Таким чином, до повноважень органу містобудування та архітектури при видачі містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки віднесено виключно перевірку намірів забудови земельної ділянки містобудівній документації , а не цільовому призначенню земельної ділянки чи іншим законодавчим категоріям.
Відповідно до Рішення від 19.02.2018 містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки від 13.09.2017 №15/29-93 "Будівництво водно - розважального комплексу з апартаментами по вул. Яружній, 15, вул. Набережна Перемоги, 1 Л, м. Дніпро" затверджені наказом Департаменту по роботі з активами від 13.09.2017 №13-УД замовник будівництва ТОВ "Дельта" прийнято з порушенням вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, а саме: в п.2 розділу "Містобудівні умови та обмеження" максимально допустимий відсоток забудови земельної ділянки зазначений 30% , в той же час відповідно до пояснювальної записки зазначеного містобудівного розрахунку площа забудови складає 4432, 5 м", а сумарна площа земельних ділянок 8994 м2, з чого виходить, що відсоток забудови складає 49%. Відповідно до плану зонування території м. Дніпро земельні ділянки на забудову яких надані містобудівні умови та обмеження - підпадають під водоохоронну зону р. Дніпро .
Разом з цим відповідно до пояснювальної записки зазначеного містобудівного розрахунку: водовідвід з території вирішується поверхневим стоком по твердим покриттям тротуарів та проїздів в сторону прибережної захисної смуги р. Дніпро .
Отже враховуючи зазначені обставини, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про правомірність рішення відповідача. Рішення від 19.02.2018 року та припис прийняті у межах повноважень, та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Колегія суддів апеляційної інстанції бере до уваги, що позивач, не є особою відносно якої прийнято припис та рішення від 19.02.2018 року. Натомість, рішення відповідача від 19.02.2018 року та припис (а також їх скасування) впливають на права та обов'язки позивача.
Колегія суддів апеляційної інстанції розглядаючи даний спір вважає за необхідне зазначити, що водоохоронна зона є природоохоронною територією господарської діяльності, що регулюється. Ці зони встановлюються для створення сприятливого режиму водних об'єктів, попередження їх забруднення, засмічення і вичерпання, знищення навколо водних рослин і тварин, а також зменшення коливань стоку вздовж річок морів та навколо озер, водосховищ та інших водойм. На території цих зон підтримується режим регулювання господарської діяльності, який полягає у визначенні видів як дозвільної так і заборонної діяльності. Отже правовий режим водоохоронної зони ґрунтується на суспільному інтересі збереження та захисту водних ресурсів у зв'язку з чим відрізняється особливими обмеженнями, передусім на охорону та відтворення водних об'єктів.
Таким чином, колегія суддів апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції про відмову в задоволенні позовних вимог.
Вищезазначене є мотивом для відхилення судом апеляційної інстанції аргументів, викладених в апеляційній скарзі, оскільки аргументи позивача спростовуються доводами, викладеними відповідачем та нормами законодавства України.
На думку колегії суддів апеляційної інстанції, виходячи з обставин справи права та інтереси позивача не порушені.
Доводи апеляційної скарги не спростовують правового обґрунтування, покладеного в основу рішення суду першої інстанції, тому не можуть бути підставою для його скасування.
Керуючись 241-245, 250, 315, 316, 321, 322, 327, 328, 329 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Дельта" на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 19 червня 2018 р. - залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 19.06.2018 - залишити без змін.
Постанова апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду в силу п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України протягом 30 днів згідно ст. 329 КАС України з дня складання повного судового рішення шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Вступну та резолютивну частини постанови проголошено 18.12.2018.
В повному обсязі постанова виготовлена 27.12.2018
Головуючий - суддя Ю.В. Дурасова
суддя Т.І. Ясенова
суддя А.В. Суховаров
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.12.2018 |
Оприлюднено | 10.01.2019 |
Номер документу | 79065434 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Дурасова Ю.В.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні