Рішення
від 10.01.2019 по справі 1140/3175/18
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 січня 2019 року м. Кропивницький Справа № 1140/3175/18

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Сагуна А.В., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом підприємства об'єднання громадян "Громадська організація "Особи з інвалідністю України "Рівні права" до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області про визнання протиправним й скасування рішення та зобов'язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

Підприємство об'єднання громадян "Громадська організація "Особи з інвалідністю України "Рівні права" звернулося до суду з позовною заявою, в якій просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області про відмову у наданні підприємству об'єднання громадян "Громадська організація "Особи з інвалідністю України "Рівні права" у постійне користування земельних ділянок, зареєстрованих в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на які зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни їх меж та цільового призначення, площею 45,3799 га та 15,1231 га, з кадастровими номерами 3523884000:02:000:9007 та 3523884000:02:000:9009, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Листопадівської сільської ради Новомиргородського району Кіровоградської області, викладене у листі від 06.08.2018 року №П-10791/0-5410/0/17-18;

- зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області прийняти рішення про надання підприємству об'єднання громадян "Громадська організація "Особи з інвалідністю України "Рівні права" у постійне користування земельні ділянки, зареєстровані в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на які зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни їх меж та цільового призначення, площею 45,3799 га та 15,1231 га, з кадастровими номерами 3523884000:02:000:9007 та 3523884000:02:000:9009, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Листопадівської сільської ради Новомиргородського району Кіровоградської області.

Також позивач просить суд зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області у місячний строк з дня набрання судовим рішенням законної сили, подати звіт про виконання судового рішення.

В обґрунтування вказаних вимог представником позивача зазначено, що відповідачем протиправно відмовлено позивачу у наданні у постійне користування земельні ділянки, зареєстровані в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на які зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни їх меж та цільового призначення, площею 45,3799 га та 15,1231 га, з кадастровими номерами 3523884000:02:000:9007 та 3523884000:02:000:9009, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Листопадівської сільської ради Новомиргородського району Кіровоградської області.

Представник позивача зазначає, що єдиною підставою для відмови у наданні у постійне користування земельних ділянок стало те, що позивач є приватним несільськогосподарським підприємством.

Представником відповідача до суду надано відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що позивач спочатку повинен був звернутись з відповідним клопотанням до районної, чи міських державних адміністрацій або сільської, селищної чи міської ради, чого не було зроблено, а тому відповідачем правомірно було відмовлено. Тому, оскаржувана відмова Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області є законною та обґрунтованою, прийнятою на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені діючим законодавством (а.с. 26-28).

Представником позивача подана відповідь на відзив, згідно якої у вказаних земельних ділянок вже присвоєні кадастрові номери та визначена площа, при цьому не змінюється їх цільове призначення, а тому у даному випадку позивач не потребує отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою (а.с. 33-34).

Також, зазначив, що дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не є рішенням, без якого не може бути реалізоване право на отримання земельної ділянки у власність (а.с. 23-24).

Розглянувши подані сторонами докази та письмові пояснення, суд дійшов наступних висновків.

19.07.2018 підприємство об'єднання громадян "Громадська організація "Особи з інвалідністю України "Рівні права" звернулось до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області із заявою про надання у постійне користування земельні ділянки, зареєстровані в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України Про Державний земельний кадастр , право власності на які зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни їх меж та цільового призначення, площею 45,3799 га та 15,1231 га, з кадастровими номерами 3523884000:02:000:9007 та 3523884000:02:000:9009, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Листопадівської сільської ради Новомиргородського району Кіровоградської області (а.с. 8).

До заяви додані документи згідно додатку (а.с.8-19).

Листом від 06.08.2018 № П-10791/0-5410/0/17-18 відповідач повідомив позивача, що відповідно до статті 37 Земельного кодексу України, приватні несільськогосподарські підприємства, установи та організації можуть набувати у власність або оренду землі сільськогосподарського та іншого призначення для ведення підсобного господарства. Державні та комунальні несільськогосподарські підприємства, установи та організації можуть набувати в оренду землі сільськогосподарського та іншого призначення для ведення підсобного господарства.

Враховуючи викладене, Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області вважає за доцільне відмовити у задоволенні заяви позивача (а.с .20).

Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.

Згідно з ч.2 ст.14 Конституції України право власності на землю гарантується.

Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Відповідно до положень ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області є розпорядником земель сільськогосподарського призначення державної власності на території Кіровоградської області.

Згідно ст. 116 Земельного кодексу України (надалі - ЗК України), громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Відповідно до абз. "б" ч. 2 ст. 92 ЗК України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають, зокрема, громадські організації осіб з інвалідністю України, їх підприємства (об'єднання), установи та організації.

Відповідно до ч. 1 ст. 37 ЗК України приватні несільськогосподарські підприємства, установи та організації можуть набувати у власність або оренду землі сільськогосподарського та іншого призначення для ведення підсобного господарства.

Відповідно до положень ст. 123 ЗК України надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України Про Державний земельний кадастр , право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.

У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Згідно Статуту та витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань №1004226275, Підприємство об'єднання громадян Громадська організація Особи з інвалідністю України Рівні Права є юридичною особою, підприємством громадської організації інвалідів України Особи з інвалідністю України Рівні Права (а.с.11-19).

Також, відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань №1004226275 основним видом діяльності позивача є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (01.11) (а.с. 11, зворотній бік).

Відповідно до розділу 4 Мета та предмет діяльності Статуту Підприємства об'єднання громадян Громадська організація Особи з інвалідністю України Рівні Права , предметом діяльності є сільське господарство, лісове господарство та рибне господарство, а метою є отримання прибутку від господарської діяльності (а.с. 14-19).

Таким чином, Підприємство об'єднання громадян Громадська організація Особи з інвалідністю України Рівні Права є сільськогосподарським підприємством та одночасно є підприємством громадської організації інвалідів України. А тому, має право на отримання земельних ділянок у постійне користування. Підтверджуючі документи були поданні відповідачеві та були у нього в наявності при прийнятті оскаржуваного рішення.

Земельні ділянки з кадастровими номерами 3523884000:02:000:9007 та 3523884000:02:000:9009 зареєстровані в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України Про Державний земельний кадастр ; право власності на них зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (за Головним управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області). Позивач, у своєму клопотанні просив надати зазначенні ділянки у постійне користування без зміни їх меж та цільового призначення. До клопотання долучив визначені законом додатки.

З огляду на викладене, позивачем виконано всі умови, визначені ЗК України для прийняття рішення щодо надання зазначених земельних ділянок у постійне користування.

Виходячи з аналізу вказаних законодавчих положень у системному їх зв'язку, суд приходить до висновку, що перелік підстав для відмови в наданні у постійне користування земельних ділянок є вичерпним та розширеному тлумаченню не підлягає.

Відповідач в своєму листі від 06.08.2018 № П-10791/0-5410/0/17-18 зазначив положення статті 37 Земельного кодексу України, та відмовив у задоволенні заяви позивача не вказавши конкретної причини (обставин) для відмови в її задоволенні.

З огляду на викладене, при зверненні до відповідача із заявою про надання у постійне користування земельні ділянки, зареєстровані в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України Про Державний земельний кадастр , право власності на які зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни їх меж та цільового призначення, площею 45,3799 га та 15,1231 га, з кадастровими номерами 3523884000:02:000:9007 та 3523884000:02:000:9009, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Листопадівської сільської ради Новомиргородського району Кіровоградської області, позивачем подано всі необхідні документи, передбачені нормами Земельного кодексу України, а тому вказане рішення відповідача є протиправним та підлягає скасуванню.

Таким чином, позовна вимога про визнання протиправним та скасувати рішення Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області про відмову у наданні підприємству об'єднання громадян "Громадська організація "Особи з інвалідністю України "Рівні права" у постійне користування земельних ділянок, зареєстрованих в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на які зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни їх меж та цільового призначення, площею 45,3799 га та 15,1231 га, з кадастровими номерами 3523884000:02:000:9007 та 3523884000:02:000:9009, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Листопадівської сільської ради Новомиргородського району Кіровоградської області, викладене у листі від 06.08.2018 року №П-10791/0-5410/0/17-18 є обґрунтованим та підлягає задоволенню.

Що стосується позовної вимоги, в якій позивач просить зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області прийняти рішення про надання підприємству об'єднання громадян "Громадська організація "Особи з інвалідністю України "Рівні права" у постійне користування земельні ділянки, зареєстровані в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на які зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни їх меж та цільового призначення, площею 45,3799 га та 15,1231 га, з кадастровими номерами 3523884000:02:000:9007 та 3523884000:02:000:9009, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Листопадівської сільської ради Новомиргородського району Кіровоградської області, суд дійшов наступних висновків.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Вирішення питань щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою належить до виключної компетенції відповідача.

Адміністративний суд, перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень на відповідність закріпленим ч. 2 ст. 2 КАС України критеріям, не може втручатися у дискрецію суб'єкта владних повноважень в межах такої перевірки.

У відповідності з Рекомендаціями № R (80) 2 Комітету Міністрів Ради Європи державам-членам стосовно реалізації адміністративними органами влади дискреційних повноважень від 11.03.1980 р. під дискреційним повноваженням слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Аналогічна правова позиція міститься у постанові Верховного Суду України від 21.05.2013р. №21-87а13, а згідно з статтею ч.5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Враховуючи вищезазначене, суд дійшов висновку про відмову в задоволенні позовної вимоги в частині зобов'язання відповідача прийняти рішення про надання у постійне користування земельних ділянок.

Разом з тим, засіб юридичного захисту має бути ефективним, як на практиці, так і за законом. Так, при розгляді справи було б неприйнятно враховувати право на ефективний засіб захисту, а саме, запобігання порушенню або припиненню порушення з боку суб'єкта владних повноважень, а так само встановлення механізму відновлення, поновлення порушеного права, без його практичного застосування.

Таким чином, обов'язковим є практичне застосування ефективного механізму захисту. Протилежний підхід суперечитиме принципу верховенства права.

Відповідно до ч. 2 ст. 9 КАС України, суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Оскільки заява позивача щодо прийняття рішення про надання у постійне користування земельних ділянок, зареєстрованих в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на які зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни їх меж та цільового призначення, площею 45,3799 га та 15,1231 га, з кадастровими номерами 3523884000:02:000:9007 та 3523884000:02:000:9009, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Листопадівської сільської ради Новомиргородського району Кіровоградської області, розглянута з порушенням норм Земельного кодексу України, суд вважає, що порушене право позивача на отримання обґрунтованого рішення за його заявою має бути відновлено шляхом зобов'язання відповідача повторно розглянути вказану вище заяву позивача.

При цьому суд зазначає, що при прийнятті в подальшому відповідачем рішення, останній не вправі відмовляти позивачу у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою з тих самих підстав, за яких судом визнано протиправним та скасоване рішення відповідача.

Щодо зобов'язання Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області у місячний строк з дня набрання судовим рішенням законної сили, подати звіт про виконання судового рішення, суд зазначає наступне.

Частиною 1 ст.382 КАС України передбачено, що суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов'язати суб'єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.

Зі змісту наведеної правової норми випливає, що зобов'язання суб'єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення є правом суду, яке має застосовуватися у виключних випадках.

Поряд з цим суд враховує, що позивачем не наведено причин та не надано доказів, які б свідчили про те, що відповідач може ухилятися від виконання рішення суду.

Приймаючи до уваги обставини даної справи, підстави зобов'язувати суб'єкта владних повноважень подавати звіт про виконання судового рішення відсутні.

Відповідно до ст. 139 КАС України підлягають стягненню на користь позивача судові витрати у розмірі 3524 грн. за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись ст.ст. 139, 143, 241-246, 255, 263 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов підприємства об'єднання громадян "Громадська організація "Особи з інвалідністю України "Рівні права" (вул. Центральна, буд.103, с. Кам'янка, Новомиргородський район, Кіровоградська область, 26032, код ЄДРПОУ 42317001) до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області (вул. Академіка Корольова, 26, м. Кропивницький, 25030, код ЄДРПОУ 39767636) задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області про відмову у наданні підприємству об'єднання громадян "Громадська організація "Особи з інвалідністю України "Рівні права" у постійне користування земельних ділянок, зареєстрованих в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на які зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни їх меж та цільового призначення, площею 45,3799 га та 15,1231 га, з кадастровими номерами 3523884000:02:000:9007 та 3523884000:02:000:9009, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Листопадівської сільської ради Новомиргородського району Кіровоградської області, викладене у листі від 06.08.2018 року №П-10791/0-5410/0/17-18.

Зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області повторно розглянути заяву підприємства об'єднання громадян "Громадська організація "Особи з інвалідністю України "Рівні права" про надання у постійне користування земельні ділянки, зареєстровані в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на які зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни їх меж та цільового призначення, площею 45,3799 га та 15,1231 га, з кадастровими номерами 3523884000:02:000:9007 та 3523884000:02:000:9009, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Листопадівської сільської ради Новомиргородського району Кіровоградської області.

В задоволенні решти позовних вимог - відмовити.

Присудити на користь підприємства об'єднання громадян "Громадська організація "Особи з інвалідністю України "Рівні права" судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області у розмірі 3524 грн. (три тисячі п'ятсот двадцять чотири грн.).

Рішення набирає законної сили у порядку та строки, встановлені статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України, та може бути оскаржене у порядку та строки, встановлені статтями 293, 295-296 та пунктом 15.5 Перехідних положень цього Кодексу.

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду А.В. Сагун

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.01.2019
Оприлюднено14.01.2019
Номер документу79120358
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1140/3175/18

Рішення від 10.01.2019

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

А.В. Сагун

Ухвала від 22.11.2018

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

А.В. Сагун

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні