РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
10 січня 2019 року м. Рівне №460/2828/18 Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Борискіна С.А., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом
Управління Держпраці у Рівненській області доПриватного підприємства-агенції "Фея" про стягнення заборгованості, - В С Т А Н О В И В:
Управління Держпраці у Рівненській області звернулося до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Приватного підприємства-агенції "Фея" про стягнення на користь державного бюджету України штрафу за порушення законодавства про зайнятість населення в розмірі 7446,00 грн.
На обґрунтування позовних вимог зазначає, що за результатами перевірки відповідача з питань дотримання вимог законодавства про зайнятість населення виявлено порушення ПП-агенція "Фея" вимог п. 4 ч. 4 ст. 36 Закону України "Про зайнятість населення", зафіксовані в акті перевірки від 20.06.2018 №07А/977. У зв'язку з виявленням порушень вимог законодавства про зайнятість населення, начальником Управління Держпраці у Рівненській області, 10.07.2018 винесено постанову №07А/977/000290/ФС, якою відповідно до ч. 4 ст. 53 Закону України "Про зайнятість населення", на відповідача накладено штраф у розмірі 7446,00 грн. У зв'язку з несплатою ПП-агенція "Фея" вказаної суми штрафних санкцій у добровільному порядку, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Ухвалою суду від 13.11.2018 відкрито загальне позовне провадження у справі. Підготовче засідання у справі призначено на 10.12.2018 на 09:15 год. Відповідачу встановлено строк для подання письмового відзиву на позовну заяву - протягом 15 днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі.
У підготовче судове засідання 10.12.2018 представник позивача не прибув. Про дату, місце і час судового засідання повідомлявся належним чином. Подав клопотання про розгляд справи у порядку письмового провадження.
У підготовче судове засідання 10.12.2018 представник відповідача не прибув. Про дату, місце і час судового засідання повідомлявся належним чином. Відзиву на позовну заяву не подав, про причини неявки суд не повідомив.
Ухвалою суду від 10.12.2018 закрито підготовче провадження у справі та розпочато розгляд справи по суті. Подальший розгляд справи вирішено здійснювати у порядку письмового провадження.
Відповідно до ч. 6 ст. 162 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Згідно з ч. 4 ст. 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Повно і всебічно з'ясувавши всі обставини справи в їх сукупності на підставі чинного законодавства, перевіривши їх дослідженими у судовому засіданні доказами, суд вважає, що позов підлягає до задоволення повністю, з огляду на таке.
Судом встановлено, що в період з 19.06.2018 по 20.06.2018, відповідно до наказу Управління Держпраці у Рівненській області від 18.06.2018 № 510 (а.с.24), на підставі направлення на проведення перевірки від 18.06.2018 №386-11/09-27 (а.с.23), інспектором праці позивача проведено позапланову перевірку з питань додержання законодавства про зайнятість населення ПП-агенції "Фея".
20.06.2018 позивачем складено акт за результатами проведення перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства про зайнятість населення, зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю №07А/977 (а.с.11-12; далі - Акт перевірки).
Перевіркою встановлено порушення позивачем п. 4 ч. 4 ст. 36 Закону України "Про зайнятість населення", а саме:
- ПП-агенція "Фея", яке надає послуги з посередництва у працевлаштуванні, не подало територіальному органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, відомості про чисельність працевлаштованих ним осіб у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, за погодженням з центральним органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики у галузі статистики (лист Рівненського обласного центру зайнятості від 13.02.2018 №07-444 (вх. від 14.02.2018 №887/04-13).
Рішенням від 25.06.2018 №07А/977, за результатами розгляду Акта перевірки, начальником Управління Держпраці у Рівненській області встановлено допущення позивачем вказаних порушень п.4 ч.4 ст.36 Закону України "Про зайнятість населення" та вирішено розглянути справу про накладення штрафу 10.07.2018 о 10:30 год. Вказано про те, що у разі нез'явлення уповноваженої особи ПП-агенції "Фея", справу буде розглянуто без його участі (а.с.25).
За результатами розгляду справи про накладення штрафу та на підставі Акта перевірки, постановою управління Держпраці у Рівненській області від 10.07.2018 №07А/977/000290/ФС на відповідача накладено штраф у сумі 7 446, 00 грн., який підлягав сплаті протягом одного місяця з дня прийняття постанови до Державного бюджету України (а.с.13).
Листом від 11.07.2018 №16-11/3879 вказану постанову про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами від 10.07.2018 №07/А/977/000290/ФС надіслано відповідачу. Роз'яснено, що справу про накладення штрафу розглянуто без участі відповідача у відповідності до вимог п. 7 Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2013 №509. Додатково повідомлено, що згідно п.10 зазначеного порядку постанова про накладення штрафу може бути оскаржена у судовому порядку (а.с.14).
Доказів оскарження відповідачем постанови про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами від 10.07.2018 №07/А/977/000290/ФС матеріали справи не містять.
Доказів сплати відповідачем штрафу у добровільному порядку суду надано не було.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам у даній справі, суд виходить із такого.
Згідно з ч. 1 ст. 52 Закону України "Про зайнятість населення" від 05.07.2012 № 5067-VI (далі - Закон №5067) державний контроль за додержанням законодавства про зайнятість населення здійснює уповноважений орган з реалізації державної політики з питань державного нагляду та контролю за дотриманням законодавства про зайнятість населення та центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, в межах їх повноважень.
Відповідно до вимог ст. 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 № 877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.
У відповідності до п. 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 96 (далі - Положення №96) Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов'язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
За приписами пп. 9 п. 4 Положення №96 Держпраці відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний контроль за дотриманням вимог законодавства про працю, зайнятість населення в частині дотримання прав громадян під час прийому на роботу та працівників під час звільнення з роботи; використання праці іноземців та осіб без громадянства; наймання працівників для подальшого виконання ними роботи в Україні в іншого роботодавця; дотримання прав і гарантій стосовно працевлаштування громадян, які мають додаткові гарантії у сприянні працевлаштуванню; провадження діяльності з надання послуг з посередництва та працевлаштування.
Відповідно до п.7 даного положення Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи. Держпраці може покладати виконання завдань на утворені територіальні органи за міжрегіональним принципом.
Згідно з п. 4 ч. 4 ст. 36 Закону №5067 суб'єкти господарювання, які надають послуги з посередництва у працевлаштуванні, та суб'єкти господарювання, які здійснюють наймання працівників для подальшого виконання ними роботи в Україні у інших роботодавців, зобов'язані, зокрема, подавати територіальним органам центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, відомості про чисельність працевлаштованих ними осіб у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, за погодженням з центральним органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики у галузі статистики.
Форма звітності № 1-ПА "Інформація про кількість працевлаштованих громадян суб'єктами господарювання, які надають послуги з посередництва у працевлаштуванні та здійснюють наймання працівників для подальшого виконання ними роботи в Україні в інших роботодавців" та Порядок її подання, затверджені наказом Міністерства соціальної політики від 07.08.2015 № 815, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 09.10.2015 за № 1225/27670.
Згідно з ч.4 ст.53 Закону №5067 у разі неподання або порушення порядку подання суб'єктом господарювання, який надає послуги з посередництва у працевлаштуванні, відповідно до цього Закону відомостей про працевлаштованих ним осіб стягується штраф у двократному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої на момент виявлення порушення.
Порядок накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2013 № 509 (далі - Порядок № 509).
Вказаним порядком визначено механізм накладення на суб'єктів господарювання та роботодавців штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, передбачених ч.2 ст.265 Кодексу законів про працю України та ч.2-7 ст. 53 Закону України "Про зайнятість населення" (п.1 Порядку №509).
Відповідно до п. 2 Порядку № 509 штрафи накладаються Головою Держпраці, його заступниками, начальниками управлінь і відділів Держпраці та їх заступниками (з питань, що належать до їх компетенції), начальниками територіальних органів Держпраці та їх заступниками, керівниками виконавчих органів міських рад міст обласного значення, сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад та їх заступниками (далі - уповноважені посадові особи).
Штрафи можуть бути накладені на підставі:
рішення суду про оформлення трудових відносин із працівником, який виконував роботу без укладення трудового договору, та встановлення періоду такої роботи чи роботи на умовах неповного робочого часу в разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, в установі, організації;
акта про виявлення під час перевірки суб'єкта господарювання або роботодавця ознак порушення законодавства про працю та/або зайнятість населення, складеного посадовою особою Держпраці чи її територіального органу, виконавчого органу міської ради міста обласного значення та сільської, селищної, міської ради об'єднаної територіальної громади.
акта документальної виїзної перевірки ДФС, її територіального органу, в ході якої виявлені порушення законодавства про працю.
Згідно з п. 3 Порядку № 509 уповноважена посадова особа не пізніше ніж через 10 днів з дати складення акта приймає рішення щодо розгляду справи про накладення штрафу (далі - справа).
У відповідності до вимог п. 7 Порядку №509 справа розглядається за участю представника суб'єкта господарювання або роботодавця, щодо якого її порушено. Справу може бути розглянуто без участі такого представника у разі, коли його поінформовано відповідно до пункту 6 цього Порядку і від нього не надійшло обґрунтоване клопотання про відкладення її розгляду.
Приписами п.8 Порядку № 509 визначено, що за результатами розгляду справи уповноважена посадова особа на підставі акта, зазначеного в пункті 3 цього Порядку, складає постанову про накладення штрафу.
Розгляд справ на підставі акта про виявлення під час перевірки суб'єкта господарювання або роботодавця ознак порушення законодавства про працю та/або зайнятість населення, складеного посадовою особою Держпраці чи її територіального органу, акта, зазначеного в абзаці п'ятому пункту 2 цього Порядку, здійснюється уповноваженими посадовими особами Держпраці та її територіальних органів.
Відповідно до п. 10 Порядку № 509 постанова про накладення штрафу може бути оскаржена у судовому порядку.
Разом з тим, доказів оскарження відповідачем постанови управління Держпраці в Рівненській області від 10.07.2018 № 07А/977/000290/ФС суду надано не було.
Згідно з абз. 2 п. 11 Порядку № 509 не сплачені у добровільному порядку штрафи стягуються у судовому порядку територіальними органами Держпраці, виконавчими органами міських рад міст обласного значення та сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад (щодо штрафів, передбачених частинами третьою, четвертою і сьомою статті 53 зазначеного Закону).
Судом встановлено, що сума штрафу в добровільному порядку відповідачем не сплачена.
Доказів на спростування вказаних обставин матеріали справи не містять.
Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У відповідності до ч. 1 ст. 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
У відповідності до ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу.
Позивачем, як суб'єктом владних повноважень доведено правомірність стягнення з відповідача штрафу в розмірі 7 446,00 грн., а тому позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі.
Враховуючи вимоги ч. 2 ст. 139 КАС України, підстави для стягнення судових витрат з відповідача відсутні.
Оригінал платіжного доручення від 06.11.2018 №443 знаходиться у матеріалах справи (а.с.4).
Згідно ч. 5 ст. 250 КАС України, датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Керуючись статтями 241-246, 255, 295 КАС України, суд
В И Р І Ш И В :
Адміністративний позов Управління Держпраці у Рівненській області (вул.Лермонтова,7, м. Рівне, 33028, код ЄДРПОУ 39780243 ) до Приватного підприємства-агенції "Фея" (вул.Соборна,буд.63, кв.19, м. Рівне, 33028, код ЄДРПОУ 31580640) про стягнення заборгованості, - задовольнити повністю.
Стягнути з Приватного підприємства-агенції "Фея" на користь Державного бюджету України (код ЄДРПОУ 38012714, МФО 833017, ГУ ДКСУ у Рівненській області, номер рахунку: 31113106700002, код бюджетної класифікації: 21081100 "Адміністративні штрафи та інші санкції") штраф у розмірі 7446 (сім тисяч чотириста сорок шість) грн. 00 коп.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складений 10 січня 2019 року.
Суддя Борискін С.А.
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.01.2019 |
Оприлюднено | 12.01.2019 |
Номер документу | 79121226 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Борискін С.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні