Справа № 2240/2795/18
РІШЕННЯ
іменем України
11 січня 2019 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Михайлова О.О.
розглянувши адміністративну справу за позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Хмельницькій області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Красилівагромаш" про стягнення заборгованості,
ВСТАНОВИВ:
Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Хмельницькій області звернулося до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Красилівагромаш", в якій просить суд:
1. Відкрити провадження в адміністративній справі за позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Хмельницькій області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Красилівагромаш" про стягнення заборгованості по рішенням №24 від 15.02.2018 в розмірі 25350,38 грн та №9 від 08.06.2018 в розмірі 2889,95 грн.
2. Винести рішення яким задовольнити позовну заяву Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Хмельницькій області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Красилівагромаш" про стягнення заборгованості по сплаті штрафних та фінансових санкцій на загальну суму 28240,33 грн, в тому числі: по рішенню №24 від 15.02.2018 в розмірі 25350,38 грн, та по рішенню №9 від 08.06.2018 в розмірі 2889,95 грн.
3. Стягнути з відповідача на користь позивача сплачений судовий збір в розмірі 1762,00 грн.
4. У винесеному рішенні зазначити наступний рахунок, на який ТзОВ "Красилівагромаш" зобов'язаний перерахувати заборгованість по сплаті штрафних та фінансових санкцій на загальну суму 28240,33 грн: р/р 37172000000838, МФО 815013 УДКСУ у Хмельницькій області, код ЄДРПОУ 41421485, отримувач - Хмельницьке відділення дирекції Фонду соціального страхування України у Хмельницькій області.
Позивач підставою позову зазначає порушення відповідачем вимог ст. ст. 22, 31 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування України".
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що на виконання повноважень по контролю за використанням коштів Фонду, працівниками відділу фінансового контролю по аудиту управління виконавчої дирекції Фонду, 24.01.2018 в ТзОВ "Красилівагромаш" проведена перевірка правильності використання коштів Фонду. Під час перевірки встановлено порушення порядку витрачання коштів Фонду, які зафіксовані в акті перевірки.
Представник позивача в обґрунтування позову також зазначає, що зазначена сума заборгованості відповідача, виникла на підставі винесених відносно ТзОВ "Красилівагромаш" рішень №24 від 15.02.2018 та №9 від 08.06.2018.
Позивач вважає, що оскільки правомірність рішення №24 від15.02.2018 встановлена судовими рішеннями в адміністративній справі №822/1990/18, позовні вимоги Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Хмельницькій області є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі.
Ухвалою суду від 20.08.2018 відкрито провадження в адміністративній справі, розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) сторін.
Ухвалою суду від 20.08.2018 зупинено провадження у справі №2240/2795/18 за позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Хмельницькій області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Красилівагромаш" до набрання законної сили судовим рішенням у адміністративній справі №822/1990/18.
Ухвалою суду від 26.11.2018 провадження у адміністративній справі поновлено.
Справа розглянута в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
Відповідач відзив на позовну заяву у встановлений судом строк не надав. Ухвали Хмельницького окружного адміністративного суду від 20.08.2018 року та від 26.11.2018, а також позовну заяву з додатками судом направлено на адресу відповідача засобами поштового зв'язку. Від відповідача на адресу суду повернулися рекомендовані повідомлення про вручення поштових відправлень 23.08.2018 та 28.11.2018.
З урахуванням положень частини 6 статті 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Дослідивши докази, які знаходяться в матеріалах справи, з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується адміністративний позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду і вирішення справи по суті, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування норм матеріального та процесуального права, суд дійшов наступних висновків.
Суд встановив наступні обставини справи.
Суд встановив, що товариство з обмеженою відповідальністю "Красилівагромаш" зареєстроване у якості юридичної особи, ідентифікаційний код: 33586424, місцезнаходження: 31001, Хмельницька область, м. Красилів, вул. Центральна, 16.
На підставі направлення №13 від 18.01.2018, Управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Хмельницькій області проведено планову перевірку дотримання порядку використання виділених коштів Фонду соціального страхування України в період з 01.07.2016 по 31.12.2017 у товариства з обмеженою відповідальністю "Красилівагромаш", за наслідками якої складено відповідний акт перевірки від 24.01.2018 №13.
У розділі 6 "Результати перевірки" за вказаним актом перевірки від 24.01.2018 №13 встановлено порушення дотримання порядку використання страхових коштів загальнообов'язкового державного соціального страхування на загальну суму 18138,42 грн, а саме: неправомірне витрачання коштів Фонду на виплати матеріального забезпечення застрахованим особам на суму 18138,42 грн, з них 3714,50 грн за 2014 рік, 14423,92 грн за 2016 - 2017 роки та недостатній контроль за витрачанням коштів Фонду на виплату матеріального забезпечення застрахованим особам з боку комісії із соціального страхування установи.
Відповідно до змісту акта перевірки від 24.01.2018 №13 позивачем встановлено наступні порушення: 1) відсутність первинних документів (листків непрацездатності №951033 та №950303, виданих з 10.12.2013 по 24.01.2014 на ім'я ОСОБА_1.), які є підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності. Сума неправомірних витрат склала 3714,50 грн. Внаслідок таких дій позивачем порушено ч.2 ст.15 та ч.1 ст.31 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 №1105-ХIV; 2) здійснено оплату листків непрацездатності, які видані з порушенням встановленого порядку: листки непрацездатності №025839 з 20.07 по 28.08.2017 та №122385 з 08.09. по 06.10.2017, які видані на ім'я ОСОБА_2 Такими діями позивачем порушено ч.1 ст.31 Закону України №1105 та п.4.1 Інструкції про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров'я України від 13.11.2001 №455. При цьому, сума неправомірних витрат склала 14423,92 грн.
Відповідач не погоджуючись з таким актом, подав Фонду заперечення, однак на зазначені заперечення отримав відмову від 15.02.2018 №431-06, згідно якої позивач повідомив його, що проаналізувавши усі обставини зазначені у запереченнях, управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Хмельницькій області вказані заперечення залишила без задоволення, та одночасно з цим надіслала рішення №24 від 15.02.2018.
Рішення №24 від 15.02.2018, прийняте першим заступником начальника управління на підставі акта перевірки про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування з тимчасовою втратою працездатності, за яким загальна сума фінансових (штрафних) санкцій за порушення порядку використання страхових коштів становить 25350,38 грн., у тому числі 18138,42 грн. сума неправомірно витрачених страхових коштів та штраф у розмірі 7211,96 грн. (50%) неправомірно витрачених страхових коштів.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Красилівагромаш" не погодившись з вищевказаним рішенням позивача звернулося до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовом до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Хмельницькій області в якому просило визнати протиправним та скасувати рішення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Хмельницькій області №24 від 15.02.2018 про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, повністю.
Постановою Хмельницького окружного адміністративного суду від 11.07.2018 року у задоволенні позову Товариству з обмеженою відповідальністю "Красилівагромаш"- відмовлено.
Не погоджуючись з вищевказаним рішенням суду позивач оскаржив його до Сьомого апеляційного адміністративного суду.
Постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 05.11.2018 апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Красилівагромаш" залишено без задоволення, а рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 11 липня 2018 року - без змін.
Відповідно до ч. 4 ст. 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
В подальшому, з підстав невиконання відповідачем вимог рішення №24 від 15.02.2018, першим заступником начальника управління винесено рішення №9 від 08.06.2018 про застосування фінансових санкцій за несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, яким визначено суму страхових коштів які підлягають поверненню на рахунок органу Фонду в таких розмірах:
- штраф за несвоєчасне повернення страхових коштів - 2535,04 грн;
- пеня - 354,91 грн.
Таким чином, загальна сума заборгованості відповідача по сплаті штрафних та фінансових санкцій становить 28240,33 грн, з яких: по рішенню №24 від 15.02.2018 в розмірі 25350,38 грн та по рішенню №9 від 08.06.2018 в розмірі 2889,95 грн.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд враховує наступне.
Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов'язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров'я, визначає Закон України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування" від 23 вересня 1999 року № 1105-XIV (далі - Закон № 1105-XIV).
Відповідно до ст. 22 Закону № 1105-XIV, допомога по тимчасовій непрацездатності надається застрахованій особі у формі матеріального забезпечення, яке повністю або частково компенсує втрату заробітної плати (доходу), у разі настання в неї одного з таких страхових випадків, зокрема, тимчасової непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов'язаної з нещасним випадком на виробництві.
Згідно зі ст. 30 Закону № 1105-XIV, призначення та виплата матеріального забезпечення, надання соціальних послуг за страхуванням у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності.
Рішення про призначення матеріального забезпечення та надання соціальних послуг приймається комісією (уповноваженим) із соціального страхування, що створюється (обирається) на підприємстві, в установі, організації, до складу якої входять представники адміністрації підприємства, установи, організації та застрахованих осіб (виборних органів первинної профспілкової організації (профспілкового представника) або інших органів, які представляють інтереси застрахованих осіб).
Комісія (уповноважений) із соціального страхування здійснює контроль за правильним нарахуванням і своєчасною виплатою матеріального забезпечення, приймає рішення про відмову в його призначенні, про припинення виплати матеріального забезпечення (повністю або частково), розглядає підставу і правильність видачі листків непрацездатності та інших документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення та соціальних послуг.
Комісія (уповноважений) із соціального страхування виконує свої функції відповідно до положення про комісію (уповноваженого) із страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, яке затверджується правлінням Фонду.
Статтею 31 Закону № 1105-XIV передбачено, що підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності, а в разі роботи за сумісництвом - копія листка непрацездатності, засвідчена підписом керівника і печаткою за основним місцем роботи. Порядок і умови видачі, продовження та обліку листків непрацездатності, здійснення контролю за правильністю їх видачі встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров'я, за погодженням з Фондом.
При цьому стаття 15 цього Закону передбачає, що у разі порушення порядку використання страхових коштів роботодавці відшкодовують Фонду в повному обсязі неправомірно витрачену суму страхових коштів та/або вартість наданих соціальних послуг і сплачують штраф у розмірі 50 відсотків такої суми.
Інструкцією про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров'я України від 13 листопада 2001 року № 455 (далі - Інструкція №455), визначено порядок і умови видачі, продовження та обліку документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, здійснення контролю за правильністю їх видачі.
Пунктом 4.1 Інструкції №455 зокрема, встановлено, що направлення хворого для огляду до МСЕК здійснюють JIKK лікувально-профілактичних у тому разі, коли хворий був звільнений від роботи протягом чотирьох місяців безперервно з дня настання тимчасової непрацездатності чи протягом п'яти місяців у зв'язку з одним і тим самим захворюванням або його ускладненнями за останні дванадцять місяців, а при захворюванні на туберкульоз - протягом десяти місяців з дня настання непрацездатності.
При цьому, відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 15 Закону № 1105-XIV, роботодавець зобов'язаний зокрема, надавати та оплачувати застрахованим особам у разі настання страхового випадку відповідний вид матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг згідно із цим Законом. Одночасно з цим, згідно вказаної статті ТОВ "Красилівагромаш", як страхувальник, несе відповідальність за порушення порядку використання коштів по оплаті листків непрацездатності працівника товариства.
З метою уникнення порушень при використанні коштів Фонду страхувальниками, частиною 3 статті 30 Закону № 1105-XIV роботодавцю надано право розглядати підставу і правильність видачі листків непрацездатності та приймати рішення стосовно призначення матеріального забезпечення, а з цією метою і утворюється комісія із соціального страхування у страхувальника.
Згідно Положення про комісію (уповноваженого) із соціального страхування підприємства, установи, організації, затвердженого постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 23.06.2008 №25 (далі -Положення №25), комісія із соціального страхування наділена повноваженнями щодо прийняття рішення про призначення або відмову в призначенні матеріального забезпечення (допомоги по тимчасовій непрацездатності (включаючи догляд за хворою дитиною), вагітності та пологах, на поховання) і передає його роботодавцю для проведення виплат, здійснення розрахунків тощо. Приймає рішення про припинення виплати матеріального забезпечення (повністю або частково). Перевіряє правильність з плачі та заповнення документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення та соціальних послуг.
Враховуючи, що рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 11.07.2018 та постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 05.11.2018 встановлено правомірність рішення відповідача №24 від 15.02.2018 про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, яким визначено суму страхових коштів, що які підлягають поверненню на рахунок Фонду, суд вважає за необхідне взяти до уваги обставини встановлені та перевірені зазначеними рішеннями суду.
За ч.ч.1-2 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов'язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов'язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Таким чином, за сукупністю наведених обставин та враховуючи наявність письмових документів, виходячи з системного аналізу вищезазначених норм чинного законодавства України, що регулює спірні відносини, суд приходить до висновку про обґрунтованість позовної вимоги позивача стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Красилівагромаш" на користь Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Хмельницькій області заборгованості по сплаті штрафних та фінансових санкцій на загальну суму 28240,38 грн.
Щодо позовної вимоги позивача стягнути з відповідача на користь позивача сплачений судовий збір в розмірі 1762,00 грн, суд зазначає та враховує наступне.
Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки витрати пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз - відсутні, з врахуванням положень ч. 2 ст. 139 КАС України, судові витрати з відповідача не стягуються.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Хмельницькій області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Красилівагромаш" про стягнення заборгованості, - задовольнити.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Красилівагромаш" на користь Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Хмельницькій області заборгованість по сплаті штрафних та фінансових санкцій на загальну суму 28240 (двадцять вісім тисяч двісті сорок) гривень 38 копійок.
Судові витрати з відповідача не стягуються.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач:Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Хмельницькій області (вул. Проскурівська, 18, м.Хмельницький, Хмельницька область, 29013 , код ЄДРПОУ - 41316723) Відповідач:Товариство з обмеженою відповідальністю "Красилівагромаш" (вул. Центральна, 16, м.Красилів, Хмельницька область, 31001 , код ЄДРПОУ - 33586424)
Головуючий суддя О.О. Михайлов
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.01.2019 |
Оприлюднено | 12.01.2019 |
Номер документу | 79121934 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Михайлов О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні