Рішення
від 08.01.2019 по справі 916/2428/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua

веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"08" січня 2019 р.м. Одеса Справа № 916/2428/18

Господарський суд Одеської області у складі судді Степанової Л.В.

при секретарі судового засідання Тодорові А.М.

за участю представників сторін:

від прокурора: Шивцова С.А. за посвідченням;

від позивачів: ОСОБА_1 управління Держгеокадастру в Одеській області: ОСОБА_2 за довіреністю;

Новопетрівської сільської ради Миколаївського району Одеської області: не з'явився;

від відповідача: не з'явився;

Розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом Заступника прокурора Одеської області в інтересах держави в особі ОСОБА_1 управління Держгеокадастру в Одеській області в особі Новопетрівської сільської ради Миколаївського району Одеської області до відповідача ОСОБА_3 з обмеженою відповідальністю «ОСОБА_4 ЛТД» про стягнення 520450,00грн.

ВСТАНОВИВ:

Заступник прокурора Одеської області в інтересах держави в особі ОСОБА_1 управління Держгеокадастру в Одеській області, в особі Новопетрівської сільської ради Миколаївського району Одеської області звернувся до Господарського суду Одеської області з позовом про стягнення з відповідача ОСОБА_3 з обмеженою відповідальністю «ОСОБА_4 ЛТД» 520450,00грн.

В обґрунтування позовних вимог прокурор посилається на неналежне виконання ТОВ «ОСОБА_4 ЛТД» умов договору оренди землі №147 від 06.09.2018р.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 31.10.2018р. відкрито провадження у справі, ухвалено справу розглядати за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 22.11.2018р. о 11:40.

12.11.2018р. за вх.суду№23196/18 Головне управління Держгеокадастру в Одеській області надало до суду пояснення.

В підготовчому засіданні від 22.11.2018р. було оголошено про відкладення підготовчого засідання на 13.12.2018р. о 10:40, про що зазначено у протоколі судового засідання.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 22.11.2018р. викликано сторін у підготовче засідання відкладене на 13.12.2018р. о 10:40.

29.11.2018р. за вх.суду№24707/18 Новопетрівська сільська рада Миколаївського району Одеської області звернулася до суду з заявою про розгляд справи без її участі.

В підготовчому засіданні від 13.12.2018р. було оголошено про продовження строку підготовчого провадження та закриття підготовчого провадження та про перехід до розгляду справи по суті.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 13.12.2018р. продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 13.12.2018р. закрито підготовче провадження та справу призначено до розгляду по суті на 08.01.2019р. о 11:40.

02.01.2019р. за вх.суду№4/19 Новопетрівська сільська рада Миколаївського району Одеської області звернулася до суду з заявою про розгляд справи без її участі.

В судовому засіданні від 08.01.2019р. було оголошено вступну та резолютивну частину рішення по справі №916/2428/18.

Розглянувши матеріали справи та заслухавши пояснення прокурора та позивача ОСОБА_1 управління Держгеокадастру в Одеській області, суд встановив:

Як вказує прокурор, Прокуратурою Одеської області установлено, що у вересні 2018 року ОСОБА_1 управління Держгеокадастру у Одеській області проведено земельні торги з продажу права оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 65,6855га ріллі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Новопетрівської сільської ради Миколаївського району Одеської області. Відповідно до протоколу №1/1758 проведення земельних торгів за лотом №1758 від 06.09.2018р., переможцем земельних торгів за вказаним лотом визначено ТОВ ОСОБА_4 ЛТД . На підставі протоколу проведення земельних торгів за лотом № 1758 від 06.09.2018р. ОСОБА_1 управлінням Держгеокадастру в Одеській області, як Орендодавцем та ТОВ ОСОБА_4 ЛТД , як Орендарем, укладено договір оренди землі №147, за умовами якого визначено, що Орендодавець передає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташовану на території Одеської області, Миколаївського району, Новопетрівської сільської ради (за межами населеного пункту), кадастровий номер земельної ділянки 5123583000:01:002:0169, загальною площею 65,6855 га, у тому числі 65,6855 га ріллі. Категорія земель: землі сільськогосподарського призначення (п. 1.1, п. 2.1 договору).

Прокурор зазначає, що вказаний договір підписано сторонами, а отже досягнуто згоди щодо усіх істотних умов договору. Відповідно до п. 3.1 договору договір укладено строком на 7 років. Пунктом 2.4 договору передбачено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного станом на 01.01.2018р. складає 1764385,24грн. та підлягає щорічній індексації. Згідно п. 4.1 договору, орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок в УДКСУ Новопетрівської сільської ради, Миколаївського району, Одеської області у розмірі 29,50% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки станом на 01.01.2018р., а саме 520450,00грн. за 1 рік, що зазначено у протоколі проведення земельних торгів за лотом №1758 від 06.09.2018р. №1/1758 та складає 43370,83грн. за 1 місяць. За наслідками укладення договору, 06.09.2018р. між сторонами складено акт прийомки -передачі межових знаків на зберігання. Пунктом 4.2 договору передбачено, що річна оренда плата за перший рік користування земельною ділянкою сплачується орендарем протягом трьох банківських днів з дня підписання цього договору, за виключенням сплаченого гарантійного внеску, у розмірі 7058,00грн. Згідно п. 4.7 договору, у разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором, у 10-денний строк сплачується штраф у розмірі 100% річної орендної плати, встановленої цим договором, який зараховується до інших надходжень місцевого бюджету на рахунок в УДКСУ Новопетрівської сільської ради Миколаївського району Одеської області. Згідно до п. 8.4.1 договору орендар зобов'язаний протягом 3 банківських днів з дня укладення цього договору сплатити річну оренду плату за перший рік користування земельною ділянкою за виключенням сплаченого гарантійного внеску, а також суму витрат, здійснених виконавцем земельних торгів на підготовку лота та/або організацію та проведення земельних торгів. Відповідно до п. 12.3 договору, у разі невиконання обов'язків, встановлених п. 4.7 договору, у 10-денний строк орендар сплачує штраф у розмірі 100% річної орендної плати, встановленої цим договором, який зараховується до інших надходжень місцевого бюджету на рахунок в УДКСУ Новопетрівської сільської ради, Миколаївського району, Одеської області.

Як вказує прокурор, наказом ОСОБА_1 управління Держгеокадастру в Одеській області від 13.09.2018 № 223 Про анулювання земельних торгів на території Миколаївського та Окнянського районів Одеської області у зв'язку з несплатою переможцями земельних торгів річної орендної плати за користування земельною ділянкою протягом трьох банківських днів з дня укладання відповідного договору, анульовано земельні торги з продажу права оренди на земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, зокрема, на території Миколаївського району.

Враховуючи те, що відповідачем за договором не сплачено оренду плату визначену п. 4.2 договору у строки визначенні договором, то останній зобов'язаний сплатити штраф у розмірі 520450,00грн. Однак штраф ТОВ ОСОБА_4 ЛТД не сплачено, внаслідок чого виникли підстави для звернення з вказаним позовом до суду.

Враховуючи викладене, прокурор просить задовольнити позовні вимоги у повному обсязі та стягнути з відповідача 520450,00грн. штрафних санкцій за договором оренди землі №147 від 06.09.2018р.

Позивач, Головне управління Держгеокадастру в Одеській області, позовні вимоги підтримує у повному обсязі та зазначає, що відповідно до пункту 4.1 договору, орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок в УДКСУ Новопетрівської сільської ради Миколаївського району Одеської області у розмірі 29,50% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки станом на 01.01.2018р., а саме: 520450,00грн. за 1 рік, що зазначено у протоколі проведення земельних торгів за лотом №1758 від 06 вересня 2018 року №1/17588 та складає 43370,83грн. за один місяць. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного станом на 01.01.2018 року складає 1764385,27грн. та підлягає щорічній індексації (пункт 2.4 договору). Пунктом 4.2 договору передбачено, що орендна плата за перший рік користування земельною ділянкою сплачується Орендарем протягом трьох банківських днів з дня підписання цього договору, за виключенням сплаченого гарантійного внеску, у розмірі 7058,00грн., що також згідно пункту 8.4.1 договору є обов'язком Орендаря. Датою підписання договору є 06.09.2018р., таким чином згідно умов договору, кінцевою датою сплати орендної плати за перший рік користування земельною ділянкою є 11.09.2018р., проте, ТОВ ОСОБА_4 ЛТД у визначений договором строк зобов'язання не виконало на підставі чого, у зв'язку з несплатою переможцями земельних торгів річної орендної плати за користування земельними ділянками, протягом трьох банківських днів, з дня укладання відповідного договору, Головне управління наказом від 13.09.2018р. №223 Про анулювання земельних торгів на території Миколаївського та Окнянського районів Одеської області (копія додається), анулювало земельні торги з продажу права оренди на земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, в тому числі, на території Миколаївського району Одеської області, право на яку виставлялось на земельні торги окремим лотом. Орендну плату за перший рік користування земельною ділянкою, Орендар у встановлений пунктом 4.2 договору строк не сплатив.

Позивач, Головне управління Держгеокадастру в Одеській області, вказує, що п. 12.3 договору передбачено, що у разі невиконання обов'язків, встановлених пунктом 4.7 договору, а саме у разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором, у 10-денний строк Орендар сплачує штраф у розмірі 100% річної орендної плати, встановленої цим договором, який зараховується до інших надходжень місцевого бюджету на рахунок в УДКСУ Новопетрівської сільської ради Миколаївського району Одеської області та становить 520450,00грн. Штраф у розмірі 520450,00грн., який відповідно до пункту 12.3 договору Орендар зобов'язаний у 10-денний строк сплатити - не сплатив.

Враховуючи викладене, позивач, Головне управління Держгеокадастру в Одеській області, просить задовольнити позовні вимоги у повному обсязі та стягнути з відповідача 520450,00грн. штрафних санкцій за договором оренди землі №147 від 06.09.2018р.

Позивач, Новопетрівська сільська рада Миколаївського району Одеської області, підтримує позовні вимоги у повному обсязі та просить розглядати справу без її участі.

Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши наявні докази у сукупності та надавши їм відповідну правову оцінку, суд дійшов наступних висновків.

Відповідно до ст. 1 Земельного кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Згідно ст. 13 Конституції України земля є об'єктом права власності Українського народу, від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування.

Згідно з ст. 142 Конституції України матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є поряд з іншим земля й природні ресурси, що є у власності територіальних громад.

Відповідно до ст. 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права в разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Згідно ст. 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

В обґрунтування звернення до суду в інтересах держави в особі ОСОБА_1 управління Держгеокадастру в Одеській області в особі Новопетрівської сільської ради Миколаївського району Одеської області, прокурор посилається на наступне.

Відповідно до ч. 3 ст. 131-1 Конституції України на органи прокуратури покладено обов'язок представництва інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Згідно з ст. 23 Закону України Про прокуратуру прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті.

Згідно рішення Конституційного суду України від 08.04.1999р. за №3-рп\99, інтереси держави є оціночним поняттям, прокурор або його заступник у кожному випадку самостійно визначає, в чому саме полягає порушення інтересів держави в конкретних правовідносинах, які підлягають вирішенню в судовому порядку. Інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій чи з інтересами господарських товариств з частковою державною власністю у статутному фонді. Проте держава може вбачати свої інтереси не тільки в їх діяльності, але й у діяльності приватних підприємств, товариств. Інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та ін.) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності України, гарантування її державної, економічної безпеки, захист прав усіх суб'єктів права власності та господарювання. Прокурори та їх заступники подають позовні заяви саме в інтересах держави, а не в інтересах підприємств, установ, організацій незалежно від їх підпорядкування і форм власності. Прокурор або його заступник самостійно визначає і обґрунтовує в позовній заяві, в чому полягає порушення інтересів держави чи в чому існує загроза інтересам держави. Під поняттям орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах потрібно розуміти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади.

Статтею 53 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, в позовній заяві обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Державним органом, до компетенції якого віднесено функції щодо розпорядження земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної власності відповідно до ч. 4 ст. 122 Земельного Кодексу України є Головне управління Держгеокадастру в Одеській області.

Пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015р. №15 Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр), є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Відповідно до пункту 3 вищевказанного Положення, основними завданнями Держгеокадастру є, зокрема, реалізація державної політики у сфері державного нагляду (контролю) в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Згідно п.п. 31 ч. 4 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015р. №15, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в межах, визначених Земельним кодексом України, безпосередньо або через визначені в установленому порядку його територіальні органи.

Згідно до п. 13,20 Положення про Головне управління Держгеокадастру в Одеській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру № 308 від 17.11.2016, Управління вживає організаційних заходів щодо проведення земельних торгів.

Таким чином, належним позивачем у справі є Головне управління Держгеокадастру в Одеській області.

Відповідно до ст. 10.1.1 Податкового Кодексу України, до місцевих податків належить зокрема і податок на майно.

Відповідно до ст. 265.1.3 Податкового Кодексу України до складу податку на майно входить плата за землю.

Відповідно до ст. 5 Бюджетного Кодексу України, бюджетна система України складається з державного бюджету та місцевих бюджетів.

Згідно ч. 2 вищевказаної статті місцевими бюджетами є бюджет Автономної Республіки Крим, обласні, районні бюджети та бюджети місцевого самоврядування.

Відповідно до положень Податкового кодексу України, поняття плата за землю є узагальнюючим і об'єднує в собі два види обов'язкових платежів - земельний податок та орендну плату за землі державної та комунальної форми власності. Відповідно до пункту 14.1.72 статті 14 Податкового Кодексу України земельний податок - обов'язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів, а згідно з пунктом 14.1.136 статті 14 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Таким чином, ураховуючи, що за умовами договору та відповідно до норм чинного законодавства кошти за договором у вигляді орендної плати та неустойки зараховуються до місцевого бюджету, то Новопетрівська сільська рада Миколаївського району Одеської області є належним позивачем у справі.

Враховуючи, що ані ОСОБА_1 управлінням Держгеокадастру в Одеській області, а ні Новопетрівською сільською радою заходи щодо стягнення коштів до місцевого бюджету не вживалися, що підтверджується листом ОСОБА_1 управління Держгеокадастру в Одеській області від 14.09.2018р., невиконанням договірних зобов'язань ТОВ ОСОБА_4 ЛТД за договором оренди землі №147 від 06.09.2018р., що спричинило шкоду державі у вигляді неотримання належних коштів від оренди земельної ділянки, що тягне економічні збитки, перешкоджає здійсненню передбаченого Конституцією України права розпорядження землею, порушення інтересів держави в особі ОСОБА_1 управління Держгеокадастру в Одеській області та Новопетрівської сільської ради Миколаївського району Одеської області, прокурором належним чином доведено підстави звернення з даним позовом до суду в інтересах держави в особі ОСОБА_1 управління Держгеокадастру в Одеській області в особі Новопетрівської сільської ради Миколаївського району Одеської області.

Відповідно до частини 1, 2 ст. 11 Цивільного кодексу України, цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Відповідно до ст. 626 Цивільного кодексу України договором є домовленість сторін, спрямована на встановлення , зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.

Статтею 627 Цивільного кодексу України передбачено, що відповідно до статті 6 ЦК України сторони є вільними в укладанні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог Цивільного кодексу України, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Відповідно до ст.1 Закону України Про оренду землі оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Відповідно до ч. 2 ст. 124 Земельного Кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

Статтею 135 Земельного Кодексу України встановлено, що земельні торги проводяться у формі аукціону, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з учасником (переможцем) земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу плату за користування нею, зафіксовану в ході проведення земельних торгів. Продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) здійснюється виключно на земельних торгах, крім випадків, встановлених частинами другою і третьою статті 134 цього Кодексу.

Згідно ст. 135 Земельного Кодексу України організатором земельних торгів є фізична або юридична особа - власник земельної ділянки, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, що здійснює реалізацію права державної чи комунальної власності на земельні ділянки, які уклали з виконавцем земельних торгів договір про проведення земельних торгів. Проведення земельних торгів щодо земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них здійснюється за рішенням організатора земельних торгів, у якому зазначаються: а) перелік земельних ділянок або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами; б) стартова ціна лота; в) строк та інші умови користування земельною ділянкою у разі набуття права користування земельною ділянкою на земельних торгах; г) особа, уповноважена організатором земельних торгів на укладення договору купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки, яка або право на яку виставляється на земельні торги.

Згідно п. 24 ст. 137 Земельного Кодексу України, договір купівлі- продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки між організатором земельних торгів і переможцем торгів укладається безпосередньо в день проведення торгів, крім випадків, передбачених частиною двадцять дев'ятою цієї статті.

Відповідно до п. 26 ст. 137 Земельного Кодексу України, право на земельну ділянку, набуте за результатами проведення торгів, підлягає державній реєстрації в порядку, визначеному законом.

Пунктом 31 вищевказаної статті визначено, що ціна продажу земельної ділянки, плата за користування земельною ділянкою, право користування якою набуто на торгах, а також сума витрат, здійснених організатором або виконавцем земельних торгів на підготовку лота до продажу, організацію та проведення земельних торгів, підлягають сплаті переможцем земельних торгів не пізніше трьох банківських днів з дня укладення відповідного договору.

Судом встановлено, що у вересні 2018 року ОСОБА_1 управління Держгеокадастру у Одеській області проведено земельні торги з продажу права оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 65,6855га ріллі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Новопетрівської сільської ради Миколаївського району Одеської області. Відповідно до протоколу №1/1758 проведення земельних торгів за лотом №1758 від 06.09.2018р., переможцем земельних торгів за вказаним лотом визначено ТОВ ОСОБА_4 ЛТД . На підставі протоколу проведення земельних торгів за лотом № 1758 від 06.09.2018р. ОСОБА_1 управлінням Держгеокадастру в Одеській області, як Орендодавцем та ТОВ ОСОБА_4 ЛТД , як Орендарем, укладено договір оренди землі №147, за умовами якого визначено, що Орендодавець передає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташовану на території Одеської області, Миколаївського району, Новопетрівської сільської ради (за межами населеного пункту), кадастровий номер земельної ділянки 5123583000:01:002:0169, загальною площею 65,6855га, у тому числі 65,6855га ріллі, категорія земель: землі сільськогосподарського призначення.

Як вбачається з матеріалів справи, вказаний договір підписано сторонами, а отже досягнуто згоди щодо усіх істотних умов договору.

Відповідно до п. 3.1 договору договір укладено строком на 7 років.

Пунктом 2.4 договору встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного станом на 01.01.2018р. складає 1764385,24грн. та підлягає щорічній індексації.

Згідно п. 4.1 договору, орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок в УДКСУ Новопетрівської сільської ради, Миколаївського району, Одеської області у розмірі 29,50% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки станом на 01.01.2018р., а саме 520450,00грн. за 1 рік, що зазначено у протоколі проведення земельних торгів за лотом №1758 від 06.09.2018р. №1/1758 та складає 43370,83грн. за 1 місяць.

Пунктом 4.2 договору передбачено, що орендна плата за перший рік користування земельною ділянкою сплачується Орендарем протягом трьох банківських днів з дня підписання цього договору, за виключенням сплаченого гарантійного внеску, у розмірі 7058,00грн., що також згідно пункту 8.4.1 договору є обов'язком Орендаря. Датою підписання договору є 06.09.2018р., таким чином згідно умов договору, кінцевою датою сплати орендної плати за перший рік користування земельною ділянкою є 11.09.2018р., проте, ТОВ ОСОБА_4 ЛТД у визначений договором строк зобов'язання не виконало на підставі чого, у зв'язку з несплатою переможцями земельних торгів річної орендної плати за користування земельними ділянками, протягом трьох банківських днів, з дня укладання відповідного договору, Головне управління наказом від 13.09.2018р. №223 Про анулювання земельних торгів на території Миколаївського та Окнянського районів Одеської області (копія додається), анулювало земельні торги з продажу права оренди на земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, в тому числі, на території Миколаївського району Одеської області, право на яку виставлялось на земельні торги окремим лотом.

Пунктом 12.3 договору сторони передбачили, що у разі невиконання обов'язків, встановлених пунктом 4.7 договору, а саме у разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором, у 10-денний строк Орендар сплачує штраф у розмірі 100% річної орендної плати, встановленої цим договором, який зараховується до інших надходжень місцевого бюджету на рахунок в УДКСУ Новопетрівської сільської ради Миколаївського району Одеської області та становить 520450,00грн., однак як вбачається з пояснень прокурора та позивача ОСОБА_1 управління Держгеокадастру в Одеській області відповідач орендну плату за перший рік користування земельною ділянкою, у встановлений пунктом 4.2 договору строк не сплатив, крім того відповідачем також не сплачено штраф у розмірі 520450,00грн., який відповідно до пункту 12.3 договору Орендар зобов'язаний у 10-денний строк сплатити.

Згідно зі ст. 509 Цивільного кодексу України, зобов'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку.

Статтями 525, 526 Цивільного кодексу України передбачено, що одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Згідно зі ст. 610 Цивільного кодексу України, порушенням зобов'язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов'язання (неналежне виконання).

Згідно п. 3 ч. 1 ст. 611 Цивільного кодексу України у разі порушення зобов'язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема, у вигляді сплати неустойки.

Відповідно до ч. 1 ст. 612 Цивільного кодексу України, боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов'язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.

У відповідності з ч. 1 ст. 230, ч. 4 ст. 231 Господарського кодексу України штрафними санкціями у цьому Кодексі визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов'язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов'язання. У разі якщо розмір штрафних санкцій законом не визначено, санкції застосовуються в розмірі, передбаченому договором. При цьому розмір санкцій може бути встановлено договором у відсотковому відношенні до суми невиконаної частини зобов'язання або у певній, визначеній грошовій сумі, або у відсотковому відношенні до суми зобов'язання незалежно від ступеня його виконання, або у кратному розмірі до вартості товарів (робіт, послуг).

Згідно з ст. 549 Цивільного кодексу України неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов'язання. Штрафом є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми невиконаного або неналежно виконаного зобов'язання.

Відповідно до ч. 1 ст. 530 Цивільного кодексу України, якщо у зобов'язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Таким чином, ураховуючи те, що орендарем за договором не сплачено оренду плату визначену п. 4.2 договору у строки визначенні договором, то останній зобов'язаний сплатити штраф у розмірі 520450,00грн.

Відповідно до ст.3 Цивільного кодексу України загальними засадами цивільного законодавства є зокрема справедливість, добросовісність та розумність.

Згідно ст. 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

Згідно ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Статтею 79 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Відповідно до ст. 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

За таких обставин, приймаючи до уваги вищенаведене, а також оцінюючи надані документальні докази в їх сукупності, позовні вимоги Заступника прокурора Одеської області в інтересах держави в особі ОСОБА_1 управління Держгеокадастру в Одеській області в особі Новопетрівської сільської ради Миколаївського району Одеської області до відповідача ОСОБА_3 з обмеженою відповідальністю «ОСОБА_4 ЛТД» про стягнення 520450,00грн., обґрунтовані, підтверджені матеріалами справи та підлягають задоволенню у повному обсязі.

На підставі ст.129 ГПК України судові витраті щодо сплати судового збору у сумі 7806,31грн. покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 79, 86, 129, ст.ст. 232-241 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

В И Р І Ш И В:

1. Позов Заступника прокурора Одеської області в інтересах держави в особі ОСОБА_1 управління Держгеокадастру в Одеській області в особі Новопетрівської сільської ради Миколаївського району Одеської області до відповідача ОСОБА_3 з обмеженою відповідальністю «ОСОБА_4 ЛТД» про стягнення 520450,00грн. - задовольнити у повному обсязі.

2. Стягнути з ОСОБА_3 з обмеженою відповідальністю «ОСОБА_4 ЛТД» (67844, Одеська область, Овідіопольський район, с. Кароліно-Бугаз, вул. Приморська, 13, офіс 412, код ЄДРПОУ 42392204) на користь Новопетрівської сільської ради Миколаївського району Одеської області (67030, Одеська область, Миколаївський район, с. Новопетрівка, вул. Чкалова, 10, код ЄДРПОУ 04380206) 520450,00грн. штрафних санкцій за договором оренди землі №147 від 06.09.2018р.

3. Стягнути з ОСОБА_3 з обмеженою відповідальністю «ОСОБА_4 ЛТД» (67844, Одеська область, Овідіопольський район, с. Кароліно-Бугаз, вул. Приморська, 13, офіс 412, код ЄДРПОУ 42392204) на користь Прокуратури Одеської області (65026, м. Одеса, вул. Пушкінська, 3, код ЄДРПОУ 03528552, рахунок отримувача №35213085000564, банк отримувача ДКСУ у м. Києві, код банку отримувача 820172, код класифікації доходів бюджету 22030101) 7806,31грн. судового збору.

Накази видати згідно зі ст. 327 ГПК України.

Повне рішення складено 15 січня 2019р.

Відповідно до ст. 241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Л.В. Степанова

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення08.01.2019
Оприлюднено15.01.2019
Номер документу79163573
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/2428/18

Ухвала від 11.12.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Степанова Л.В.

Ухвала від 11.11.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Степанова Л.В.

Ухвала від 15.01.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Степанова Л.В.

Ухвала від 14.12.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Степанова Л.В.

Ухвала від 13.06.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Степанова Л.В.

Ухвала від 08.06.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Степанова Л.В.

Ухвала від 09.05.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Степанова Л.В.

Ухвала від 25.04.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Степанова Л.В.

Ухвала від 23.03.2023

Господарське

Господарський суд Одеської області

Степанова Л.В.

Рішення від 08.01.2019

Господарське

Господарський суд Одеської області

Степанова Л.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні