РІШЕННЯ
Іменем України
17 січня 2019 року м. Чернігівсправа № 927/691/18
Господарський суд Чернігівської області у складі судді Белова С.В.
за участю секретаря судового засідання Тарасевич А.М.
розглянувши за правилами загального позовного провадження справу
за позовом: ОСОБА_1 сільськогосподарського підприємства «Праця»
поштова адреса: вул. Генерала Білого, 58, с. Сядрине, Корюківський район, Чернігівська область, 15323, код ЄДРПОУ 30904414
до відповідача: Державного підприємства «Чернігівський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою»
вул. П'ятницька, 11 а, м. Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ 00709804
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Головне управління Держгеокадастру у Чернігівській області
код ЄДРПОУ 39764881, проспект Миру, 14, м. Чернігів, 14000
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю «Цензур» , код ЄДРПОУ 39371362, АДРЕСА_1, 14038
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю «Глобал Селз» , код ЄДРПОУ 40729976, проспект Перемоги, 67, офіс 505, м. Київ, 03062
про визнання недійсним та скасування результатів земельних торгів у формі аукціону
за участю:
від відповідача: ОСОБА_3, довіреність №2 від 02 січня 2019 року, юрисконсульт 1-ї категорії юридичної служби;
від третьої особи відповідача: ОСОБА_4, довіреність № 31-25-0.663-164/62-18 від 06 серпня 2018 року, начальник відділу правового забезпечення юридичного управління ГУЮ;
присутній в судовому засіданні: ОСОБА_5
В судовому засіданні на підставі ч.1 ст.240 Господарського процесуального кодексу України проголошені вступна та резолютивна частини рішення.
ОСОБА_1 сільськогосподарським підприємством «Праця» подано позов до Державного підприємства «Чернігівський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» про:
- визнання недійсним та скасування результатів земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 15,0000 га, яка розташована в адміністративних межах (за межами населених пунктів) Савинківської сільської ради Корюківського району Чернігівської області, кадастровий номер земельної ділянки 7422488300:03:000:1105 - лот №25091, проведеного 28.08.2018 року;
- визнання недійсним та скасування результатів земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 37,5264 га, яка розташована в адміністративних межах (за межами населених пунктів) Хотіївської сільської ради Корюківського району Чернігівської області, кадастровий номер земельної ділянки 7422489400:03:000:0832 - лот №25098, проведеного 28.08.2018 року ;
- визнання недійсним та скасування результатів земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 10,0000 га, яка розташована в адміністративних межах (за межами населених пунктів) Домашлинської сільської ради Корюківського району Чернігівської області, кадастровий номер земельної ділянки 7422482500:04:000:1040 - лот №25097, проведеного 28.08.2018 року;
- визнання недійсним та скасування результатів земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 42,8000 га, яка розташована в адміністративних межах (за межами населених пунктів) Охрамієвицької сільської ради Корюківського району Чернігівської області, кадастровий номер земельної ділянки 7422486000:04:002:1147 - лот №25093, проведеного 28.08.2018 року;
- визнання недійсним та скасування результатів земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 183,0000 га, яка розташована в адміністративних межах (за межами населених пунктів) Тютюнницької сільської ради Корюківського району Чернігівської області, кадастровий номер земельної ділянки 7422489200:07:000:1875 - лот №25079 проведеного 28.08.2018 року,
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що виконавцем земельних торгів - Державним підприємством «Чернігівський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» порушено порядок проведення земельних торгів у формі аукціону, що відбулися 28 серпня 2018 року, та перевищено свої повноваження.
Ухвалою Господарського суду Чернігівської області від 14 вересня 2018 року позовну заяву залишено без руху та надано позивачу строк протягом 7 днів з дня вручення ухвали суду усунути недоліки позовної заяви, шляхом подання до суду: попереднього (орієнтовного) розрахунку суми судових витрат, які позивач поніс і які очікує понести в зв'язку із розглядом справи.
На виконання вимог ухвали суду від 14 вересня 2018 року від позивача 21 вересня 2018 року надійшов лист, до якого додано попередній (орієнтовний) розрахунком суми судових витрат, які позивач поніс і які очікує понести в зв'язку із розглядом справи.
Ухвалою Господарського суду Чернігівської області від 24 вересня 2018 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; ухвалено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження; залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Головне управління Держгеокадастру у Чернігівській області (код ЄДРПОУ 39764881, проспект Миру, 14, м. Чернігів, 14000); підготовче засідання призначено на 24 жовтня 2018 року; викликано у підготовче засідання позивача, відповідача та третю особу; встановлено відповідачу строк для подачі відзиву на позов та всіх доказів, що підтверджують викладені у відзиві обставини до 12 жовтня 2018 року включно; зобов'язано відповідача надати суду інформацію щодо осіб, з якими укладено договори оренди земельної ділянки за результатами проведених торгів лот №25093 та лот №25079 для необхідності залучення їх в якості третіх осіб; встановлено позивачу строк до 18 жовтня 2018 року для подачі відповіді на відзив з одночасним надсиланням копії відповіді на відзив та доданих до неї доказів відповідачу; встановлено відповідачу строк до 23 жовтня 2018 року для подачі заперечення на відповідь на відзив позивача з одночасним надсиланням його копії разом з доданими до нього документами позивачу; встановлено третій особі строк до для подачі пояснень щодо позову до 24 жовтня 2018 року.
11 жовтня 2018 року на адресу суду від відповідача надійшов відзив на позов. У відзиві відповідач просить в задоволенні позовних вимог відмовити повністю. Обґрунтовуючи відзив відповідач посилається на вимоги Закону України Про публічні закупівлі , а саме на неможливість одночасної участі, як учасників земельних торгів у формі аукціону, ПСП Праця , ПСП Червоний маяк та СТОВ Дружба , у зв'язку з тим, що вони мають одного керівника, а відповідно є пов'язаними особами .
17 жовтня 2018 року від представника третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача ОСОБА_6 управління Держгеокадастру у Чернігівській області надійшло пояснення у даній справі в якому Головне управління Держгеокадастру у Чернігівській області погодилось з тим, що ПСП Праця , ПСП Червоний маяк та СТОВ Дружба є пов'язаними особами, у зв'язку з чим реєстрація вказаних юридичних осіб, як учасників земельних торгів (аукціону) призвели б до порушення законодавства під час проведення земельних торгів та участі в аукціонах пов'язаних осіб. Також, Головне управління Держгеокадастру у Чернігівській області в своєму поясненні зазначило, що 20 серпня 2018 року на адресу ОСОБА_6 управління Держгеокадастру у Чернігівській області надійшов лист Управління Служби безпеки України в Чернігівській області №74/3/1-2989дск з повідомленням про те, що управлінням отримано дані щодо можливих порушень законодавства під час проведення земельних торгів та участі в аукціоні пов'язаних осіб, а саме, що в аукціоні №12956, проведення якого заплановано на 28 серпня 2018 року планується участь пов'язаних осіб, у зв'язку з чим внаслідок здійснення неконкурентних торгів державним інтересам можливе завдання економічних збитків. Копію зазначеного листа Управління СБУ в Чернігівській області додано до пояснення /а.с. 73 Том1/.
В судовому засіданні 24 жовтня 2018 року суд постановив ухвалу про відкладення підготовчого судового засідання на 01 листопада 2018 року.
26 жовтня 2018 року на адресу суду від позивача надійшла відповідь на відзив та заява про поновлення строку надання відповіді на відзив.
29 жовтня 2018 року від позивача надійшла заява про збільшення позовних вимог.
02 листопада 2018 року від відповідача надійшло заперечення на відповідь на відзив.
Від відповідача 05 листопада 2018 року на адресу суду надійшло заперечення про збільшення позовних вимог.
06 листопада 2018 року до початку судового засідання від представника третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: ОСОБА_6 управління Держгеокадастру у Чернігівській області надійшли додаткові пояснення у даній справі.
Ухвалою Господарського суду Чернігівської області від 06 листопада 2018 року заяву про збільшення позовних вимог (зміну предмета спору) було залишено без руху; ухвалено позивачу протягом 7 днів з дня вручення ухвали суду усунути недоліки заяви про збільшення позовних вимог (зміну предмета спору) шляхом сплати судового збору у розмірі 14096,00 грн.
В заяві про збільшення позовних вимог (зміну предмета спору) позивач просить:
- визнати недійсним та скасувати результати земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, проведеного 28 серпня 2018 року:
а) площею 15,0000 га, яка розташована в адміністративних межах (за межами населених пунктів) Савинківської сільської ради Корюківського району Чернігівської області, кадастровий номер земельної ділянки 7422488300:03:000:1105 - лот №25091;
б) площею 37,5264 га, яка розташована в адміністративних межах (за межами населених пунктів) Хотіївської сільської ради Корюківського району Чернігівської області, кадастровий номер земельної ділянки 7422489400:03:000:0832 - лот №25098;
в) площею 10,0000 га, яка розташована в адміністративних межах (за межами населених пунктів) Домашлинської сільської ради Корюківського району Чернігівської області, кадастровий номер земельної ділянки 7422482500:04:000:1040 - лот №25097;
г) площею 42,8000 га, яка розташована в адміністративних межах (за межами населених пунктів) Охрамієвицької сільської ради Корюківського району Чернігівської області, кадастровий номер земельної ділянки 7422486000:04:002:1147 - лот №25093, визнатинедійсним укладеного між ОСОБА_6 управлінням Держгеокадастру у Чернігівській області код ЄДРПОУ 39764881 та ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю «Цензур» код ЄДРПОУ 39371362 договору оренди землі б/н від 28 серпня 2018 року та скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно запис 27969245 від 12 вересня 2018 року про державну реєстрацію іншого речового права, а саме права оренди земельної ділянки 7422486000:04:002:1147;
д) площею 183,0000 га, яка розташована в адміністративних межах (за межами населених пунктів) Тютюнницької сільської ради Корюківського району Чернігівської області, кадастровий номер земельної ділянки 7422489200:07:000:1875 - лот №25079; визнати недійсним укладеного між ОСОБА_6 управлінням Держгеокадастру у Чернігівській області код ЄДРПОУ 39764881 та ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю «Глобал Селз» код ЄДРПОУ 40729976 договору оренди землі б/н від 28 серпня 2018 року та скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно запис 27857913 від 07 вересня 2018 року про державну реєстрацію іншого речового права, а саме права оренди земельної ділянки 7422489200:07:000:1875.
Тобто, фактично позивач в заяві про збільшення позовних вимог змінює предмет позову, у зв'язку з чим суд розцінює заяву позивача про збільшення позовних вимог, як заяву про зміну предмету позову.
Ухвалою Господарського суду Чернігівської області від 06 листопада 2018 року продовжено строк підготовчого провадження на тридцять календарних днів до 23 грудня 2018 року; залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю «Цензур» (код ЄДРПОУ 39371362, АДРЕСА_1, 14038); залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю «Глобал Селз» (код ЄДРПОУ 40729976, пр-т Перемоги, 67, офіс 505, м. Київ, 03062); відкладено підготовче засідання на 29 листопада 2018 року; зобов'язано позивача направити третім особам копії позовної заяви та заяви про збільшення позовних вимог (зміну предмета спору) з додатками до них, докази чого надати суду; встановлено третім особам строк до для подання пояснень щодо позову до 19 листопада 2018 року (включно).
В судовому засіданні 29 листопада 2018 року суд постановив ухвалу, якою закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті на 20 грудня 2018 року.
В судовому засіданні 20 грудня 2018 року представник позивача виклав позовні вимоги та просив задовольнити позов в повному обсязі.
Представник відповідача в судовому засіданні 20 грудня 2018 року заперечив стосовно позовних вимог.
20 грудня 2018 року суд оголосив перерву у судовому засіданні до 17 січня 2019 року.
В судовому засіданні 17 січня 2019 року представник відповідача стосовно задоволення позовних вимог заперечив повністю та просив відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі, представник третьої особи ОСОБА_6 управління Держгеокадастру у Чернігівській області просив суд відмовити в задоволенні позовних вимог повністю.
Третіми особами, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю «Цензур» та ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю «Глобал Селз» пояснень щодо позову суду не надано. В судові засідання у даній справі треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю «Цензур» та ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю «Глобал Селз» повноважних представників не направляли, хоча судом були вчинені всі дії щодо належного повідомлення третіх осіб про час та дати розгляду справи - ухвали суду надсилались на адреси місцезнаходження третіх осіб, згідно відомостей з ЄДР та з матеріалів справи, тому будь-які несприятливі наслідки не направлення представників покладаються на третіх осіб: ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю «Цензур» та ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю «Глобал Селз» .
У відповідності до ч. 1 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Вислухавши в ході розгляду справи по суті пояснення та доводи позивача та відповідача, встановивши обставини справи та дослідивши подані докази, суд встановив:
ОСОБА_6 управлінням Держгеокадастру у Чернігівській області на 28 серпня 2018 року було призначено земельні торги по аукціону №12956 з продажу права оренди на:
- лот №25079 - земельна ділянка кадастровий номер 7422489200:07:000:1875, площею 183,0000 га, яка розташована в адміністративних межах (за межами населених пунктів) Тютюнницької сільської ради Корюківського району Чернігівської області;
- лот №25091 - земельна ділянка кадастровий номер 7422488300:03:000:1105, площею 15,0000 га, яка розташована в адміністративних межах (за межами населених пунктів) Савинківської сільської ради Корюківського району Чернігівської області;
- лот №25093 - земельна ділянка кадастровий номер 7422486000:04:002:1147, площею 42,8000 га, яка розташована в адміністративних межах (за межами населених пунктів) Охрамієвицької сільської ради Корюківського району Чернігівської області;
- лот №25098 - земельна ділянка кадастровий номер 7422489400:03:000:0832, площею 37,5264 га, яка розташована в адміністративних межах (за межами населених пунктів) Хотіївської сільської ради Корюківського району Чернігівської області;
- лот №25097 - земельна ділянка кадастровий номер 7422482500:04:000:1040, площею 10,0000 га, яка розташована в адміністративних межах (за межами населених пунктів) Домашлинської сільської ради Корюківського району Чернігівської області.
Виконавцем земельних торгів визначено Державне підприємство «Чернігівський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» .
Для участі у земельних торгах позивачем ОСОБА_1 сільськогосподарським підприємством «Праця» подано Державному підприємству «Чернігівський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» заяви про участь у земельних торгах, з доданими до них копіями документів, передбачених ч. 7 ст. 137 Земельного кодексу України /а.с. 11-15 Том 1/.
Про отримання Державним підприємством «Чернігівський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» зазначених заяв свідчать довідки про отримання документів виконавцем земельних торгів від 13 серпня 2018 року №436, 437, 438, 439, 440 в матеріалах справи /а.с. 16-20 Том 1/.
У вказаних вище довідках Державне підприємство «Чернігівський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» повідомило ОСОБА_1 сільськогосподарське підприємство «Праця» про те, що для отримання вхідного квитка, інформаційної картки на лот учасника претенденту на участь у земельних торгах або уповноваженій ним особі необхідно з'явитись 23 серпня 2018 року з 09:00 по 16:00 за адресою м. Чернігів, вул. Пятницька, 11-А, к.6.
В порушення вимог ч.8 ст.137 Земельного кодексу України, Державним підприємством «Чернігівський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» не було видано представнику ОСОБА_1 сільськогосподарського підприємства «Праця» вхідний квиток та інформаційну картку на лот учасника.
28 серпня 2018 року ОСОБА_1 сільськогосподарське підприємство «Праця» отримало від Державного підприємства «Чернігівський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» лист №27-28-0.11-1512/2-18 від 21 серпня 2018 року, в якому ДП «Чернігівський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» повідомило, що ПСП «Праця» , СТОВ «ДРУЖБА» та ПСП «Червоний маяк» не можуть бути зареєстрованими як учасники аукціону, оскільки їх керівником є одна й та сама особа - ОСОБА_7.
За результатами проведених торгів лот №25093 та лот №25079 були укладені договори оренди земельної ділянки. Земельні торги за лотом №25097 визнані такими, що не відбулись, у зв'язку з відсутністю учасників або наявність тільки одного учасника. Земельні торги за лотом №25098 визнані анульованими, у зв'язку з відмовою переможця від укладення договору купівлі-продажу або договору оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки. Результат земельних торгів за лотом №25091 не був опублікований виконавцем земельних торгів /а.с. 24-32 Том 1/.
В поданому до суду відзиві на позовну заяву відповідач надав інформацію про осіб з якими укладено договори оренди земельної ділянки за результатами проведених торгів:
- лот №25093 - ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю «Цензур» (код ЄДРПОУ 39371362, АДРЕСА_1, 14038);
- лот №25079 - ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю «Глобал Селз» (код ЄДРПОУ 40729976, проспект Перемоги, 67, офіс 505, м. Київ, 03062).
Надаючи правову оцінку відносинам, що склались між сторонами, суд виходить з наступного.
Відповідно до ч. 1 ст. 1 Земельного кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею (ч. 1 ст. 2 Земельного кодексу України).
Згідно з ч. 1 ст. 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Частиною 1 ст. 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Продаж земельних ділянок, а також прав на них на конкурентних засадах регламентований главою 21 Земельного Кодексу України, а саме - статтями 135-139 кодексу, у яких розкривається механізм проведення торгів.
Відповідно до ч. 1 ст. 134 Земельного кодексу України земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об'єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Згідно з ч. 1, 2 ст. 135 Земельного кодексу України земельні торги проводяться у формі аукціону, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з учасником (переможцем) земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу плату за користування нею, зафіксовану в ході проведення земельних торгів.
Продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) здійснюється виключно на земельних торгах, крім випадків, встановлених частинами другою і третьою статті 134 цього Кодексу.
Частиною 3 ст. 135 Земельного кодексу України визначено, що організатором земельних торгів є фізична або юридична особа - власник земельної ділянки, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, що здійснює реалізацію права державної чи комунальної власності на земельні ділянки, які уклали з виконавцем земельних торгів договір про проведення земельних торгів. Виконавцем земельних торгів є суб'єкт господарювання, який уклав з організатором земельних торгів договір про їх проведення. Учасником земельних торгів є фізична або юридична особа, яка подала виконавцю земельних торгів документи, зазначені в частині сьомій статті 137 цього Кодексу, сплатила реєстраційний та гарантійний внески, зареєстрована у книзі реєстрації учасників земельних торгів і відповідно до закону може набувати право власності чи користування земельною ділянкою, яка виставляється на земельні торги.
Згідно з ч. 7 ст. 137 Земельного кодексу України особа, яка бажає взяти участь у земельних торгах, не пізніше ніж за три робочі дні до їх проведення подає виконавцю земельних торгів:
а) заяву про участь у земельних торгах;
б) інформацію, зокрема, про найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код юридичної особи згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України;
в) документи, що підтверджують сплату реєстраційного та гарантійного внесків (копії розрахункових документів, виписки з рахунків).
Представник фізичної чи юридичної особи подає також документи, що підтверджують право діяти від імені учасника торгів.
Відповідно до ч. 8 ст. 137 Земельного кодексу України виконавець земельних торгів приймає документи в учасників - фізичних осіб та представників учасників - юридичних осіб. Виконавець земельних торгів після отримання документів, зазначених у частині першій цієї статті, заносить до книги реєстрації учасників торгів порядковий номер учасника і номер лота, який він виявив бажання придбати, та видає учаснику (його представнику) довідку про отримання документів із зазначенням їх переліку, вхідний квиток, інформаційну картку на лот та картку учасника (із зазначенням на зворотному боці умов проведення торгів ).
Згідно з ч. 1, 2 ст. 138 Земельного кодексу України земельні торги за лотом вважаються такими, що відбулися, після укладення договору купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки. Земельні торги можуть бути скасовані або визнані такими, що не відбулися, чи їх результати можуть бути анульовані.
Суд не приймає доводи відповідача викладені у відзиві на позовну заяву, а саме доводи стосовно застосування відповідачем у даному випадку аналогії закону, зокрема, Закону України «Про публічні закупівлі» , з огляду на наступне:
Відповідач у своєму відзиві на позовну заяву посилається на п. 16 ст. 1 Закону України «Про публічні закупівлі» , у відповідності до якого пов'язана особа - особа, яка відповідає будь-якій з таких ознак, зокрема, юридична особа, яка здійснює контроль над учасником процедури закупівлі або контролюється таким учасником процедури закупівлі, або перебуває під спільним контролем з таким учасником процедури закупівлі. Саме на підставі п.16 ст.1 Закону України «Про публічні закупівлі» відповідач (ДП «Чернігівський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» ) відмовив ПСП «Праця» , СТОВ «ДРУЖБА» та ПСП «Червоний маяк» в реєстрації, як учасників аукціону, оскільки їх керівником є одна й та сама особа - ОСОБА_7, застосувавши в даному випадку аналогію закону.
Так, статтею 8 Цивільного кодексу України передбачено, що якщо цивільні відносини не врегульовані цим Кодексом, іншими актами цивільного законодавства або договором, вони регулюються тими правовими нормами цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, що регулюють подібні за змістом цивільні відносини (аналогія закону). У разі неможливості використати аналогію закону для регулювання цивільних відносин вони регулюються відповідно до загальних засад цивільного законодавства (аналогія права).
Частиною 10 статті 11 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що якщо спірні відносини не врегульовані законом і відсутній звичай ділового обороту, який може бути до них застосований, суд застосовує закон, що регулює подібні відносини аналогія закону), а за відсутності такого - виходить із загальних засад і змісту законодавства (аналогія права).
Частиною 3 статті 2 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено, що дія цього Закону не поширюється на випадки, якщо предметом закупівлі є , зокрема, придбання, оренда землі , будівель, іншого нерухомого майна або майнових прав на землю, будівлі, інше нерухоме майно.
Міністерство юстиції України в своєму листі N Н-35267-18 від 30 січня 2009 року зазначило, що застосування аналогії забороняється, якщо вона прямо заборонена
законом .
Більш того, обов'язок виконавця земельних торгів видати учаснику (його представнику) довідку про отримання документів із зазначенням їх переліку, вхідний квиток, інформаційну картку на лот та картку учасника (із зазначенням на зворотному боці умов проведення торгів) чітко передбачена ст. 137 Земельного кодексу України .
Крім того, слід зазначити, що ч. 3 ст. 7 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено, що Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, здійснює контроль у сфері публічних закупівель у межах своїх повноважень, визначених Конституцією , цим Законом та іншими законами України. Антимонопольний комітет України та Рахункова палата здійснюють контроль у сфері публічних закупівель у межах своїх повноважень, визначених Конституцією та законами України.
Відповідачем не надано суду та матеріали даної справи не містять інформації про проведення перевірки стосовно позивача органами, які здійснюють контроль у сфері публічних закупівель у межах своїх повноважень, передбаченими ч. 3 ст. 7 Закону України «Про публічні закупівлі» .
Крім того, відповідачем на надано суду відомостей про внесення ОСОБА_1 сільськогосподарського підприємства «Праця» (позивача) до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов'язані з корупцією правопорушення.
Суд не приймає посилання відповідача та третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача ОСОБА_6 управління Держгеокадастру у Чернігівській області на лист Управління Служби безпеки України в Чернігівській області №74/3/1-2989дск з повідомленням про те, що управлінням отримано дані щодо можливих порушень законодавства під час проведення земельних торгів та участі в аукціоні пов'язаних осіб, а саме, що в аукціоні №12956, проведення якого заплановано на 28 серпня 2018 року планується участь пов'язаних осіб, у зв'язку з чим внаслідок здійснення неконкурентних торгів державним інтересам можливе завдання економічних збитків; у зв'язку з тим, що у вказаному листі зазначено саме про можливі порушення законодавства, тобто такі порушення могли бути, а могли й не бути і не вказує на конкретні підприємства та конкретних посадових осіб підприємств. Крім того, зазначений лист Управління Служби безпеки України в Чернігівській області не доводить факту порушення законодавства позивачем.
Враховуючи вищевикладене, господарський суд доходить висновку, що дії відповідача стосовно не видачі позивачу (учаснику (його представнику)) вхідних квитків, інформаційних карток на лот та карток учасника (із зазначенням на зворотному боці умов проведення торгів), в порушення вимог Земельного кодексу України, а також дії відповідача, які полягають у відмові в реєстрації ПСП «Праця» , як учасника земельних торгів у формі аукціону, на підставі застосування аналогії закону, зокрема, Закону України «Про публічні закупівлі» , яким чітко передбачено не поширення дії цього Закону на випадки, якщо предметом закупівлі є придбання, оренда землі, є неправомірними.
Відповідно до ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.
Згідно з ч. 1 ст. 76 Господарського процесуального кодексу України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (ч. 1 ст. 77 Господарського процесуального кодексу України).
Відповідно до ст. 78 Господарського процесуального кодексу України достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.
Згідно зі ст. 79 Господарського процесуального кодексу України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Відповідно до ст. 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.
За наведених обставин, у їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.
Інші докази та пояснення відповідача та третіх осіб судом до уваги не приймаються, оскільки не спростовують вищевикладені висновки суду.
Судовий збір відповідно до ч.1 ст.129 Господарського процесуального кодексу України покладається на відповідача.
Керуючись ст. 1-2, 116, 135-139 Земельного кодексу України, ст. 42, 73-81, 86, 129, 165, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1.Позов задовольнити повністю.
2.Визнати недійсним та скасувати результати земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, проведеного 28 серпня 2018 року, площею 15,0000 га, яка розташована в адміністративних межах (за межами населених пунктів) Савинківської сільської ради Корюківського району Чернігівської області, кадастровий номер земельної ділянки 7422488300:03:000:1105 - лот №25091.
3.Визнати недійсним та скасувати результати земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, проведеного 28 серпня 2018 року, площею 37,5264 га, яка розташована в адміністративних межах (за межами населених пунктів) Хотіївської сільської ради Корюківського району Чернігівської області, кадастровий номер земельної ділянки 7422489400:03:000:0832 - лот №25098.
4.Визнати недійсним та скасувати результати земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, проведеного 28 серпня 2018 року, площею 10,0000 га, яка розташована в адміністративних межах (за межами населених пунктів) Домашлинської сільської ради Корюківського району Чернігівської області, кадастровий номер земельної ділянки 7422482500:04:000:1040 - лот №25097.
5.Визнати недійсним та скасувати результати земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, проведеного 28 серпня 2018 року, площею 42,8000 га, яка розташована в адміністративних межах (за межами населених пунктів) Охрамієвицької сільської ради Корюківського району Чернігівської області, кадастровий номер земельної ділянки 7422486000:04:002:1147 - лот №25093.
6.Визнати недійсним укладений між ОСОБА_6 управлінням Держгеокадастру у Чернігівській області (код ЄДРПОУ 39764881) та ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю «Цензур» (код ЄДРПОУ 39371362) договір оренди землі б/н від 28 серпня 2018 року.
7.Скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно запис 27969245 від 12 вересня 2018 року про державну реєстрацію іншого речового права, а саме права оренди земельної ділянки кадастровий номер 7422486000:04:002:1147.
8.Визнати недійсним та скасувати результати земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, проведеного 28 серпня 2018 року, площею 183,0000 га, яка розташована в адміністративних межах (за межами населених пунктів) Тютюнницької сільської ради Корюківського району Чернігівської області, кадастровий номер земельної ділянки 7422489200:07:000:1875 - лот №25079.
9.Визнати недійсним укладений між ОСОБА_6 управлінням Держгеокадастру у Чернігівській області (код ЄДРПОУ 39764881) та ОСОБА_2 з обмеженою відповідальністю «Глобал Селз» (код ЄДРПОУ 40729976) договір оренди землі б/н від 28 серпня 2018 року.
10.Скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно запис 27857913 від 07 вересня 2018 року про державну реєстрацію іншого речового права, а саме права оренди земельної ділянки кадастровий номер 7422489200:07:000:1875.
11.Стягнути з Державного підприємства «Чернігівський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» (вул. П'ятницька, 11 а, м. Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ 00709804) на користь ОСОБА_1 сільськогосподарського підприємства «Праця» (поштова адреса: вул. Генерала Білого, 58, с. Сядрине, Корюківський район, Чернігівська область, 15323, код ЄДРПОУ 30904414) судовий збір у розмірі 15858,00 грн.
12. Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Повне рішення складено та підписано 17 січня 2019 року.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга на рішення суду подається до Північного апеляційного господарського суду, з урахуванням п. 17.5 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України, у строки, визначені ст. 256 цього Кодексу.
Суддя С.В. Белов
Веб-адреса Єдиного державного реєстру судових рішень, розміщена на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет: http://reyestr.court.gov.ua/
Суд | Господарський суд Чернігівської області |
Дата ухвалення рішення | 17.01.2019 |
Оприлюднено | 17.01.2019 |
Номер документу | 79222191 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні