Постанова
від 16.01.2019 по справі 826/5806/17
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 826/5806/17 Суддя (судді) першої інстанції: Федорчук А.Б.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 січня 2019 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого: Бєлової Л.В.

суддів: Безименної Н.В., Кучми А.Ю.

за участю секретаря судового засідання: Прудиус І.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Києві апеляційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Таскомбанк" на рішення Окружного адміністративного суду м.Києва від 25 жовтня 2018 року (справу розглянуто в письмовому провадженні) у справі за адміністративним позовом Публічного акціонерного товариства "Таскомбанк" до Державного реєстратора Печерської районної в місті Києві державної адміністрації Панкової Олександри Євгенівни, третя особа - Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" про визнання протиправними та скасування рішення, зобов'язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В:

У квітні 2017 року позивач, Публічне акціонерне товариство "Таскомбанк", звернувся до суду першої інстанції з адміністративним позовом, у якому просив:

- визнати протиправними дії Державного реєстратора Печерської районної в місті Києві державної адміністрації Панкової Олександри Євгенівни щодо внесення 02.12.2016 року запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань №10701070033060039 щодо "Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах", "зміна додаткової інформації" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" (код ЄДРПОУ 40075815), а саме зазначення в розділі "Інформація про здійснення зв'язку з юридичною особою": "Правонаступництво щодо ДП "Донецька залізниця" (код 01074957), ДЗ "Дорожня лікарня станції Ясинувата ДП "Донецька залізниця" (код 01112451), ДЗ "Дорожня лікарня станції Донецьк ДП "Донецька залізниця" (код 01112161), ДП "Проектно-вишукувальний інститут залізничного транспорту України" (код 01095770) настає згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 12.11.2014 року №604 після внесення майна до статутного капіталу правонаступника";

- скасувати запис Державного реєстратора Печерської районної в місті Києві державної адміністрації Панкової Олександри Євгенівни щодо внесення 02.12.2016 року запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань №10701070033060039 щодо "Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах", "зміна додаткової інформації" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" (код ЄДРПОУ 40075815), а саме, зазначення в розділі "Інформація про здійснення зв'язку з юридичною особою": "Правонаступництво щодо ДП "Донецька залізниця" (код 01074957), ДЗ "Дорожня лікарня станції Ясинувата ДП "Донецька залізниця" (код 01112451), ДЗ "Дорожня лікарня станції Донецьк ДП "Донецька залізниця" (код 01112161), ДП "Проектно-вишукувальний інститут залізничного транспорту України" (код 01095770) настає згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 12.11.2014 року №604 після внесення майна до статутного капіталу правонаступника".

Рішенням Окружного адміністративного суду м.Києва від 25 жовтня 2018 року відмовлено у задоволенні позовних вимог.

Не погоджуючись з таким рішенням суду першої інстанції, позивачем, Публічним акціонерним товариством "Таскомбанк" подано апеляційну скаргу у якій просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі. Апелянт мотивує свої вимоги тим, що судом першої інстанції неповно з'ясовано обставини справи, що мають значення для справи, порушено норми матеріального та процесуального права. Зокрема, апелянт вказує на те, що внесення запису про внесення змін до відомостей про ПАТ Укрзалізниця щодо питань правонаступництва до розділу Інформація для здійснення зв'язку з юридичною особою ЄДР, суперечить вимогам ст.9 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань , а тому на підставі п.5 ч.1 ст.28 вказаного Закону державний реєстратор мав відмовити у проведенні державної реєстрації змін до відомостей ПАТ Укрзалізниця .

08.01.2019 до Шостого апеляційного адміністративного суду надійшов відзив від третьої особи, Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" на апеляційну скаргу, яким підтримав позицію суду першої інстанції.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представників позивача та третьої особи, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги та відзиву на неї, колегія суддів вважає що апеляційна скарга підлягає до задоволення, виходячи з такого.

Судом першої інстанції встановлено, що 02.12.2016 року державним реєстратором Печерської районної в місті Києві державної адміністрації Панковою Олександрою Євгенівною вчинено реєстраційну дію щодо внесення запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за №10701070033060039 "Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах"; "зміна додаткової інформації" ПАТ "Українська залізниця" (код ЄДРПОУ 40075815).

Зокрема, в розділі "Інформація про здійснення зв'язку з юридичною особою" державним реєстратором внесено наступний запис: "правонаступництво щодо ДП "Донецька залізниця" (код 01074957), ДЗ "Дорожня лікарня станції Ясинувата ДП "Донецька залізниця" (код 01112451), ДЗ "Дорожня лікарня станції Донецьк ДП "Донецька залізниця" (код 01112161), ДП "Проектно-вишукувальний інститут залізничного транспорту України" (код 01095770) настає згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 12.11.2014 року №604 після внесення майна до статутного капіталу правонаступника".

Вважаючи такі дії державного реєстратора протиправними та такими, що порушують його права позивач звернувся до суду із даними позовними вимогами.

Суд першої інстанції у задоволенні позовних вимог відмовив та зазначив, що внесення запису про внесення змін до відомостей про ПАТ "Укрзалізниця", що стосуються відомостей про юридичну особу, до розділу "Інформація для здійснення зв'язку з юридичною особою" ЄДР не суперечить вимогам закону. При цьому, до повноваження адміністративних судів не належить встановлення факту, що ПАТ "Українська залізниця", являється правонаступником всіх прав та обов'язків ДП "Донецька залізниця", дані обставини підлягають розгляду в порядку господарського судочинства.

Даючи правову оцінку фактичним обставинам справи, колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції з огляду на таке.

Відповідно до ч. 4 ст. 17 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань визначено перелік документів, що подаються для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у тому числі змін до установчих документів юридичної особи.

Згідно ст.25 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань , визначено підстави за наявності яких проводиться державна реєстрація та інші реєстраційні дії.

На виконання вимог Закону України Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування , яким визначено, що утворення товариства залізничного транспорту загального користування відбувається за рішенням Кабінету Міністрів України, який виконує функції загальних зборів Товариства, постановою Кабінету Міністрів України від 25.06.2014 № 200 Про утворення публічного акціонерного товариства Українська залізниця утворено ПАТ Українська залізниця на базі Укрзалізниці, підприємств залізничного транспорту, які реорганізовуються шляхом злиття, згідно з додатком 1.

До переліку, наведеного у зазначеному додатку, включено ДП Донецька залізниця .

Пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України № 200 встановлено, що статутний капітал ПАТ Українська залізниця формується шляхом внесення до нього майна Укрзалізниці, підприємств, зазначених у додатку 1, крім майна, яке закріплюється за ПАТ Українська залізниця на праві господарського відання згідно із Законом України Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування , та іншого майна, яке відповідно до законодавства не може бути включене до статутного капіталу.

Кабінет Міністрів України 12.11.2014 прийняв постанову №604, згідно з пунктом 1 якої майно (активи, власний капітал та зобов'язання) підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, їх структурних підрозділів, яке розміщене на тимчасово окупованій території та території проведення антитерористичної операції, не включається до переліків і зведених актів інвентаризації майна, що затверджуються Міністерством інфраструктури відповідно до пункту 5 зазначеної постанови, а відображається в балансі (крім зобов'язань підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, їх структурних підрозділів, які розташовані на тимчасово окупованій території), і закріплюється в частині активів за ПАТ Українська залізниця на праві господарського відання до проведення його інвентаризації та оцінки відповідно до пункту 2 цієї постанови.

Згідно з пп. 2 п. 2 даної постанови комісії з утворення ПАТ Українська залізниця разом із Міністерством інфраструктури після завершення тимчасової окупації території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя та завершення проведення антитерористичної операції доручено провести інвентаризацію та оцінку майна і за результатами подати пропозиції щодо зміни статутного капіталу ПАТ Українська залізниця згідно із законодавством.

Судом першої інстанції встановлено, що 21.10.2015 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань внесено запис №10701340000060039 про проведення державної реєстрації юридичної особи ПАТ Українська залізниця (ідентифікаційний код юридичної особи 40075815).

В подальшому, до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань внесено запис від 02.12.2016 №10701070033060039, яким внесено зміни до відомостей про юридичну особу ПАТ Українська залізниця наступного змісту: правонаступництво щодо ДП Донецька залізниця , ДЗ Дорожня лікарня станції Ясинувата ДП Донецька залізниця , ДЗ Дорожня лікарня станції Донецьк ДП Донецька залізниця , ДП Донецький проектно-вишукувальний інститут залізничного транспорту України настає згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 12.11.2014 №604 після внесення майна до статутного капіталу правонаступника.

Колегія суддів зазначає, що постановою Кабінету Міністрів України № 604 від 12.11.2014 надано роз'яснення та вказівки Комісії з утворення ПАТ Українська залізниця та Міністерству інфраструктури України щодо порядку обліку, порядку ведення інвентаризації та оцінки майна, яке передане ПАТ Українська залізниця та яке знаходиться в зоні проведення АТО. Натомість жодного посилання про відстрочення настання правонаступництва ПАТ Українська залізниця та про правонаступництво в цілому дана постанова не містить.

Постановою Кабінету Міністрів України від 02.09.2015 № 735 Питання публічного акціонерного товариства Українська залізниця затверджено Статут ПАТ Українська залізниця , згідно якого, ПАТ Українська залізниця є юридичною особою, утвореною відповідно до Закону України Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування , постанови Кабінету Міністрів України № 200; ПАТ Українська залізниця є правонаступником усіх прав і обов'язків Укрзалізниці, а також підприємств залізничного транспорту та є юридичною особою з дня державної реєстрації (пункт 12 Статуту ).

З аналізу норм чинного законодавства та статуту ПАТ Українська залізниця вбачається, що товариство є правонаступником підприємств залізничного транспорту, у тому числі ДП Донецька залізниця , при цьому ні законодавцем, ні засновником не встановлено відстрочення настання факту правонаступництва ПАТ Українська залізниця за зобов'язаннями ДП Донецька залізниця .

Держаний реєстратор, як суб'єкт владних повноважень, при прийнятті рішення про внесення до Єдиного державного реєстру запису про відстрочення правонаступництва юридичної особи зобов'язаний був дотримуватись як норм Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань , яким визначено порядок внесення записів у відповідні розділи Єдиного державного реєстру, так і норми Закону України Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування , як закону, що носить спеціальний характер з питань утворення юридичної особи ПАТ Українська залізниця та нормами Цивільного та Господарського кодексів, якими чітко встановлено питання, які підлягають обов'язковому відображенню в статутах юридичних осіб, що утворюються внаслідок реорганізації та зміна яких є зміною в установчих документах.

Колегія суддів зазначає, що постановою Кабінету Міністрів України № 604 від 12.11.2014, на підставі якої державним реєстратором було внесено оскаржуваний запис не врегульовується питання правонаступництва ПАТ Українська залізниця за зобов'язаннями ДП Донецька залізниця , в матеріалах справи відсутні будь-які рішення щодо відстрочення правонаступництва за вказаними зобов'язаннями.

При цьому, державний реєстратор дійшов помилкового висновку, що саме постанова Кабінету Міністрів України № 604 від 12.11.2014 є рішенням про відстрочення правонаступництва ПАТ Українська залізниця за зобов'язаннями ДП Донецька залізниця , оскільки в даній постанові про правонаступництво не зазначається, а визначено лише порядок проведення інвентаризації, оцінки та передачі майнових активів від державних підприємств залізничного транспорту до ПАТ Українська залізниця .

Державний реєстратор при виконання своїх обов'язків щодо здійснення реєстраційних дій зобов'язаний здійснювати перевірку поданих документів на підставі яких буде здійснено реєстраційну дію чи відмовлено у її здійсненні, натомість проводити системний аналіз норм чинного законодавства, давати оцінки нормативно правовим-актам та робити висновки щодо їх змісту державний реєстратор не зобов'язаний та не уповноважений.

При цьому, докази на підтвердження існування обставин щодо відстрочення правонаступництва ПАТ Укрзалізниця за зобов'язаннями ДП Донецька залізниця , а саме відсутність такого визначення у постанові Кабінету Міністрів України № 604 від 12.11.2014 відсутні.

Відтак, колегія суддів вважає, що при внесенні спірного запису державний реєстратор діяв не у межах своїх повноважень та з порушення норм чинного законодавства.

Такі висновки підтверджуються і тим фактом, що, як пояснив представник третьої особи у суді апеляційної інстанції, на даний час оскаржуваний запис державного реєстратора у ЄДР відсутній.

Враховуючи викладене, з'ясувавши та перевіривши всі фактичні обставини справи, об'єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення, враховуючи основні засади адміністративного судочинства, вимоги законодавства України , колегія суддів дійшла висновку щодо наявності правових підстав для задоволення позовних вимог Публічного акціонерного товариства "Таскомбанк" до Державного реєстратора Печерської районної в місті Києві державної адміністрації Панкової Олександри Євгенівни, третя особа - Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" про визнання протиправними та скасування рішення, зобов'язання вчинити дії.

Згідно з положеннями ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Відповідно до вимог ч. 1 та 2 ст. 317 Кодексу адміністративного судочинства України, підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю та ухвалення нового рішення є, зокрема, невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи та неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права. Неправильним застосуванням норм матеріального права вважається, крім іншого, неправильне тлумачення закону.

Судом апеляційної інстанції встановлено невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи .

Заслухавши у судовому засіданні доповідь головуючого судді, пояснення представників позивача та третіх осіб, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги та відзиву на неї, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, постанова суду першої інстанції - скасуванню з прийняттям нового рішення про задоволення позовних вимог.

Керуючись ст. 243, 315, 317, 322 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційний суд,

П О С Т АН О В И В:

Апеляційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Таскомбанк" на рішення Окружного адміністративного суду м.Києва від 25 жовтня 2018 року - задовольнити.

Рішення Окружного адміністративного суду м.Києва від 25 жовтня 2018 року - скасувати.

Ухвалити нову постанову, якою позовні вимоги Публічного акціонерного товариства "Таскомбанк" до Державного реєстратора Печерської районної в місті Києві державної адміністрації Панкової Олександри Євгенівни, третя особа - Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" про визнання протиправними та скасування рішення, зобов'язання вчинити дії задовольнити повністю.

Визнати протиправними дії Державного реєстратора Печерської районної в місті Києві державної адміністрації Панкової Олександри Євгенівни щодо внесення 02.12.2016 року запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань №10701070033060039 щодо "Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах", "зміна додаткової інформації" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" (код ЄДРПОУ 40075815), а саме зазначення в розділі "Інформація про здійснення зв'язку з юридичною особою": "Правонаступництво щодо ДП "Донецька залізниця" (код 01074957), ДЗ "Дорожня лікарня станції Ясинувата ДП "Донецька залізниця" (код 01112451), ДЗ "Дорожня лікарня станції Донецьк ДП "Донецька залізниця" (код 01112161), ДП "Проектно-вишукувальний інститут залізничного транспорту України" (код 01095770) настає згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 12.11.2014 року №604 після внесення майна до статутного капіталу правонаступника" .

Скасувати запис Державного реєстратора Печерської районної в місті Києві державної адміністрації Панкової Олександри Євгенівни щодо внесення 02.12.2016 року запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань №10701070033060039 щодо "Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах", "зміна додаткової інформації" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" (код ЄДРПОУ 40075815), а саме, зазначення в розділі "Інформація про здійснення зв'язку з юридичною особою": "Правонаступництво щодо ДП "Донецька залізниця" (код 01074957), ДЗ "Дорожня лікарня станції Ясинувата ДП "Донецька залізниця" (код 01112451), ДЗ "Дорожня лікарня станції Донецьк ДП "Донецька залізниця" (код 01112161), ДП "Проектно-вишукувальний інститут залізничного транспорту України" (код 01095770) настає згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 12.11.2014 року №604 після внесення майна до статутного капіталу правонаступника.

Постанова набирає законної сили з моменту прийняття та може бути оскаржена протягом 30 днів, з урахуванням положень ст.. 329 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Повний текст постанови складено 18.01.2019.

Головуючий суддя Л.В.Бєлова

Судді Н.В. Безименна,

А.Ю. Кучма

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.01.2019
Оприлюднено20.01.2019
Номер документу79272153
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/5806/17

Постанова від 19.06.2019

Адміністративне

Велика палата Верховного Суду

Князєв Всеволод Сергійович

Ухвала від 19.06.2019

Адміністративне

Велика палата Верховного Суду

Князєв Всеволод Сергійович

Ухвала від 27.03.2019

Адміністративне

Велика палата Верховного Суду

Князєв Всеволод Сергійович

Ухвала від 14.03.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 13.03.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 11.02.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Постанова від 16.01.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бєлова Людмила Василівна

Постанова від 16.01.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бєлова Людмила Василівна

Ухвала від 05.12.2018

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бєлова Людмила Василівна

Ухвала від 05.12.2018

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бєлова Людмила Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні