Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
10 січня 2019 р. № 820/5078/18
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Мороко А.С.,
за участю секретаря судового засідання - Кікояна Г.О.,
представників позивача - ОСОБА_1, ОСОБА_2,
представника відповідача - ОСОБА_3,
розглянувши в порядку загального провадження у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду у м. Харкові адміністративну справу № 820/5078/18 за позовом Головного управління Держпраці у Харківській області до товариства з обмеженою відповідальністю "Автогаз-1" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду, -
В С Т А Н О В И В :
Головне управління Держпраці у Харківській області звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до ТОВ "Автогаз-1", код ЄДРПОУ 31644248, розташованого за адресою: 61004, м. Харків, вул. Москалівська (Жовтневої революції), б. 57/59, шляхом заборони експлуатації (застосування) машин, механізмів, уcтаткування підвищеної небезпеки, а саме: установка УПОС-1, зливна ємність.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що зі сторони відповідача існують не усунуті порушення нормативно-правових актів з охорони праці, що підтверджуються актом № 19-03-03-5304/0496 від 01.06.2018 та приписом № 19-03-03-5304/0496-0589/5304 від 01.06.2018,
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив позов задовольнити.
Представник відповідача під час судового розгляду справи проти позову заперечував, надавши відзив на адміністративний позов, та зазначив, що оскільки підприємство більше не здійснює господарську діяльність за адресою: м. Харків, вул. Коростельська, 34, підстави для застосування заходів реагування до ТОВ "Автогаз-1" відсутні.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи та оцінивши наявні докази, судом встановлено наступне.
Працівниками ГУ Держпраці у Харківській області на підставі наказу № 01.01-07/124 від 05.03.2018, направлення на перевірку № 01.01-94/03.03/261 проведена планова перевірка ТОВ "Автогаз-1" з питань додержання вимог законодавства у сфері охорони праці та промислової безпеки за фактичною адресою підприємства: вул. Коростельська, 34, м. Харків.
Результати перевірки оформлені актом №19-03-03-5304/0156 від 13.03.2018.
Приписами №19-03-03-5304/0156-0042/5304 та №19-03-03-5304/0156-0043/5304 від 16.03.2018, № 19-03-03-5304/0156-0047/5207 від 19.03.2018 встановлено строк відповідачу для усунення виявлених порушень вимог діючого законодавства України.
З метою перевірки усунення порушень, викладених в акті №19-03-03-5304/0156 від 13.03.2018 ГУ Держпраці у Харківській області прийнято наказ № 01.01-07/574 від 30.05.2018 про призначення позапланового заходу державного нагляду (контролю).
Результати позапланової перевірки оформлені актом №19-03-03-5304/0496 від 01.06.2018.
У вказаному акті встановлено наступні порушення, а саме: 1) відсутність дозволу на виконання газонебезпечних робіт - зливання невипарених залишків зріджених вуглеводневих газів у підземний резервуар, 2) незабезпечення герметичності ємності для зливання невипарених залишків газів, 3) відсутність зливних пристроїв для зливання невипраних залишків з балонів, 4) відсутність у системі каналізації відстійників із сифонами, які унеможливлюють потрапляння зріджених вуглеводневих газів до мережі каналізації під час промивання балонів.
На підставі акту № 19-03-03-5304/0496 від 01.06.2018 позивачем винесено припис №19-03-03-5304/0496-0589-5304, яким повторно покладено на підприємство обов'язок: 1) отримати дозвіл на виконання газонебезпечних робіт - зливання невипарених залишків зріджених вуглеводневих газів у підземний резервуар, 2) забезпечити герметичність ємності для зливання невипарених залишків газів, 3) встановити зливні пристрої для зливання невипраних залишків з балонів, 4) встановити у систему каналізації відстійники з сифонами, які унеможливлюють потрапляння зріджених вуглеводневих газів до мережі каналізації під час промивання балонів.
Не погоджуючись із вказаним приписом ГУ Дкржпраці у Харківській області, ТОВ "Автогаз-1" звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з метою його оскарження.
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 01.11.2018 по справі № 2040/6087/18 адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю "Автогаз-1" до Головного управління Держпраці у Харківській області про визнання протиправним та скасування припису залишено без задоволення.
Вказане рішення суду 04.12.2018 набрало законної сили.
Відповідно до ч. 4 ст. 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Щодо правового регулювання спірних правовідносин суд зазначає наступне.
Пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 № 96 Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов'язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Основними завданнями Держпраці є: 1) реалізація державної політики у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб; 2) здійснення комплексного управління охороною праці та промисловою безпекою на державному рівні; 3) здійснення державного регулювання і контролю у сфері діяльності, пов'язаної з об'єктами підвищеної небезпеки; 4) організація та здійснення державного нагляду (контролю) у сфері функціонування ринку природного газу в частині підтримання належного технічного стану систем, вузлів і приладів обліку природного газу на об'єктах його видобутку та забезпечення безпечної і надійної експлуатації об'єктів Єдиної газотранспортної системи (пункт 3 Положення).
Наказом Держпраці України від 03.08.2018 № 84 затверджено Положення про Головне управління Держпраці у Харківській області (далі - Управління Держпраці), згідно пункту 1 якого, Головне управління є територіальним органом Державної служби України з питань праці, що їй підпорядковується.
Відповідно до вимог статті 38 Закону України "Про охорону праці" державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.
Статтею 1 ЗУ "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" визначено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно пп.4, 16 п.4 вказаного Положення Управління Держпраці відповідно до покладених на неї завдань: здійснює контроль за виконанням функцій державного управління охороною праці міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями та органами місцевого самоврядування; здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства у сфері охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань: забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту; монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, проведення робіт з утилізації звичайних видів боєприпасів, ракетного палива та вибухових матеріалів військового призначення; виробництва, зберігання, використання отруйних речовин у виробничих процесах, у тому числі продуктів біотехнологій та інших біологічних агентів; організації проведення навчання (в тому числі спеціального) і перевірки знань з питань охорони праці; навчання працівників у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення та перевірки їх знань.
Державна політика в галузі охорони праці визначена статтею 3 ЗУ "Про охорону праці".
Зокрема, зазначеною нормою права передбачено, що державна політика в галузі охорони праці визначається відповідно до Конституції України Верховною Радою України і спрямована на створення належних, безпечних і здорових умов праці, запобігання нещасним випадкам та професійним захворюванням. Державна політика в галузі охорони праці базується на принципах пріоритету життя і здоров'я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.
Статтею 5 ЗУ "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" визначено, що виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб'єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Відповідно до ч.7 ст.7 ЗУ "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Суд звертає увагу на те, що приписом №19-03-03-5304/0496-0589-5304 від 01.06.2018 зобов'язано ТОВ "Автогаз -1" усунути порушення вимог законодавства у сфері охорони праці та промислової безпеки до 01.07.2018.
Проте, як на вказану дату, так і на час розгляду справи доказів, які б свідчили про повне виконання вимог вказаного припису відповідачем не надано.
Суд вважає посилання представника відповідача щодо нездійснення на даний час відповідачем господарської діяльності за адресою: м. Харків, вул. Коростельська, 34, що на його думку виключає підстави для застосування заходів реагування, безпідставними, оскільки розірвання договору оренди приміщення, де проводилась перевірка, не звільняє підприємство від усунення порушень, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей та не дає суду підстав вважати, що підприємство не буде використовувати устаткування з порушенням вимог законодавства у майбутньому.
За статтею 3 Конституції України людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Згідно частин 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги Головного управління Держпраці у Харківській області є обґрунтованими та підлягають задоволенню в повному обсязі.
Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства.
Керуючись статтями 14, 243-246, 293, 295-296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Головного управління Держпраці у Харківській області (місцезнаходження - вул. Алчевських, буд. 40, м. Харків, 61002, ідентифікаційний код - 39779919) до товариства з обмеженою відповідальністю "Автогаз-1" (місцезнаходження - вул. Москалівська, буд. 57/59, м. Харків, 61004, ідентифікаційний код - 31644248) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду - задовольнити в повному обсязі.
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до ТОВ "Автогаз-1" (ідентифікаційний код - 31644248, місцезнаходження - вул. Москалівська, буд. 57/59, м. Харків, 61004) шляхом заборони експлуатації (застосування) машин, механізмів, уcтаткування підвищеної небезпеки, а саме: установка УПОС-1, зливна ємність.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення виготовлено 21 січня 2019 року.
Суддя А.С. Мороко
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.01.2019 |
Оприлюднено | 22.01.2019 |
Номер документу | 79308734 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Мороко А.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні