РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
22 січня 2019 року м. Рівне №1740/2509/18
Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Недашківської К.М., розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Ноксон" до Управління Укртрансбезпеки у Рівненській області про визнання протиправною та скасування постанови.
До Рівненського окружного адміністративного суду надійшов позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Ноксон" (далі іменується - позивач) до Державної служби України з безпеки на транспорті (далі іменується - відповідач), в якому позивач просить суд визнати протиправною та скасувати постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №067284 від 17.07.2018, якою до позивача застосовано адміністративно-господарський штраф в розмірі 1700,00грн.
В обґрунтування позову зазначає, що 06.06.2018 уповноваженими особами управління Укртрансбезпеки у Тернопільській області на автомобільній дорозі М-09 (39км+450км) проведено перевірку додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом транспортного засобу марки DAF, реєстраційний номер НОМЕР_1. За результатами проведеної перевірки складено Акт №07/420 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 13.06.2018, у якому зафіксовано порушення статті 48 Закону України "Про автомобільний транспорт". На підставі Акту винесено оскаржувану постанову. Позивач зазначає, що на виконання умов договору 01.04.2016 №01/0416 позивачем передано в оренду ТОВ "Альянс Шуге" вантажний сідловий тягач-Е. марки DAF, модель XF 105.460, 2008 року випуску, реєстраційний номер НОМЕР_1 та напівпричіп Н/ПР-бортовий-тентований, марки SCHMITZ, модель SPR24L, 2007 року випуску, реєстраційний номер НОМЕР_2. Факт передачі вказаних транспортних засобів в оренду підтверджується актом приймання-передачі транспортних засобів. В подальшому ТОВ "Альянс Шуге" передало зазначені вище орендовані транспортні засоби в суборенду ТОВ "АЛЬЯНС ТРАНС ЛОГИСТИК", що підтверджується договором суборенди транспортних засобів №27/0917 від 27.09.2017. Під час перевірки транспортного засобу марки DAF, реєстраційний номер НОМЕР_1, уповноваженими особами Управління Укртрансбезпеки у Тернопільській області встановлено, що автомобільним перевізником вантажу вказаним автомобілем є ТОВ "АЛЬЯНС ТРАНС ЛОГІСТИК". Відповідно до статті 1 Закону України "Про автомобільний транспорт", автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами. З аналізу вказаної норми слідує, що автомобільний перевізник - це не завжди власник автомобіля, це особа, яка його фактично використовує. Таким чином, 06.06.2018 ТОВ "АЛЬЯНС ТРАНС ЛОГІСТИК" використовувало автомобіль марки DAF, реєстраційний номер НОМЕР_1 в своїй господарській діяльності при наданні транспортних послуг, а тому позивач у спірних відносинах не мав статусу автомобільного перевізника, і відповідно не може бути суб'єктом відповідальності, передбаченої абзацом 3 частини 1 статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт". На підставі викладеного, позивач просив задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
27 листопада 2018 року відповідач подав до суду відзив на позовну заяву, де вказав, що 06.06.2018 контролюючими особами Управління Укртрансбезпеки у Тернопільській області зупинений транспортний засіб марки DAF, номерний знак НОМЕР_1, під керуванням водія, особу якого не встановлено, оскільки водій не пред'явив посвідчення водія. Відповідач вказує, що особиста картка водія входить до переліку обов'язкових документів для здійснення внутрішніх перевезень вантажів, наряду з документом, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах. Відповідач зазначає, що договір суборенди транспортного засобу, на який покликається позивач, як на доказ передачі транспортного засобу іншій особі, під час проведення перевірки і на час розгляду справи в Управлінні Укртрансбезпеки у Рівненській області не надавався. Також зазначення у товарно-транспортній накладній перевізника ТОВ "АЛЬЯНС ТРАНС ЛОГІСТИК" не є беззаперечним доказом того, що саме це підприємство і є перевізником, бо правила заповнення товарно-транспортної накладної передбачають можливість зазначення не виключно перевізника, а й експедитора. Водночас, під час рейдової перевірки, водій не надав жодних документів, які б свідчили про те, що ТОВ "АЛЬЯНС ТРАНС ЛОГІСТИК" використовує транспортний засіб на законних підставах. З приводу здійснення перевезення вантажу 06.06.2018 відповідач звернувся письмово на адресу ТОВ "АЛЬЯНС ТРАНС ЛОГІСТИК". Однак, відповіді на звернення не надійшло. Зважаючи на вищевикладене, Управління Укртрансбезпеки у Рівненській області вважає, що підстави для скасування постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу № 067284 від 17.07.2018 відсутні.
Ухвалою суду від 22.10.2018 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 20.11.2018.
Підготовче засідання відкладено на 11.12.2018.
Ухвалою суду від 11.12.2018 замінено неналежного відповідача у справі №1740/2509/18 Державну службу України з безпеки на транспорті на належного - Управління Укртрансбезпеки у Рівненській області. Розгляд справи відкладено на 22.01.2019.
Представник позивача в судове засідання не прибув, подав клопотання про розгляд справи без його участі.
Судом не визнавалась обов'язкова участь учасників справи в судовому засіданні. За таких обставин, суд вважає за можливе розглянути справу без участі учасників справи на підставі наявних у справі матеріалів.
За приписами частини 9 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Таким чином, суд дійшов висновку про можливість розгляду справи у порядку письмового провадження.
Відповідно частини 4 статті 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Відповідно до частини першої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд при вирішенні справи керується принципами верховенства права, законності, рівності усіх учасників адміністративного процесу перед законом і судом, змагальності сторін, диспозитивності та офіційного з'ясування всіх обставин, гласності і відкритості адміністративного процесу.
Розглянувши матеріали та з'ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, суд
В С Т А Н О В И В:
06 червня 2018 року уповноваженими особами Управління Укртрансбезпеки у Тернопільській області на 39 км + 450м автомобільної дороги М-09 проведено рейдову перевірку транспортного засобу DAF, державний номер НОМЕР_1, що належить Товариству з обмеженою відповідальністю "Ноксон". Під час перевірки встановлено, що при перевезенні вантажів водій відмовився надати посвідчення водія, реєстраційні документи на транспортний засіб, поліс страхування транспортного засобу, не допущено до цифрового тахографа для зчитування індивідуальної контрольної книжки водія, що унеможливлює перевірку режимів роботи та відпочинку водія. За результатами перевірки складено акт №071420 від 06.06.2018 (а.с. 60).
За вказане порушення вимог, тобто за надання послуг з перевезень вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений статтею 48 Закону України "Про автомобільний транспорт", на підставі абзацу третього частини першої статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" відповідно до постанови начальника Управління Укртрансбезпеки у Рівненській області №067284 від 17.07.2018 до Товариства з обмеженою відповідальністю "Ноксон" був застосований адміністративно-господарський штраф у сумі 1700 грн. (а.с. 63).
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість мотивів, покладених суб'єктом владних повноважень в основу оскаржуваного рішення на відповідність вимогам частини 3 статті 2 КАС України, яка визначає, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку; суд зазначає наступне.
Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначає Закон України "Про автомобільний транспорт" від 05.04.2001 № 2344-III (далі іменується - Закон України №2344-ІІІ).
Цей Закон регулює відносини між автомобільними перевізниками, замовниками транспортних послуг, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, пасажирами, власниками транспортних засобів, а також їх відносини з юридичними та фізичними особами - суб'єктами підприємницької діяльності, які забезпечують діяльність автомобільного транспорту та безпеку перевезень.
Відповідно до частини 11 статті 6 Закону України №2344-III державний контроль автомобільних перевізників здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок.
За приписами частини 3 статті 6 Закону України № 2344 центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері автомобільного транспорту, забезпечує: формування та реалізацію державної політики у сфері автомобільного транспорту; нормативно-правове регулювання; визначення пріоритетних напрямів розвитку автомобільного транспорту.
Пунктом 1 Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 103 (далі іменується - Положення №103), визначено, що Державна служба України з безпеки на транспорті є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті та у сфері безпеки на морському та річковому транспорті (крім сфери безпеки мореплавства суден флоту рибного господарства).
Укртрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань, зокрема здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законодавства на автомобільному, міському електричному, залізничному, морському та річковому транспорті, підготовку пропозицій щодо їх удосконалення, а також законодавства про судноплавство на суднах, у морських і річкових портах, територіальних та внутрішніх водах, на внутрішніх водних шляхах України, габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування.
Укртрансбезпека здійснює свої повноваження безпосередньо, через утворені в установленому порядку територіальні органи та Держспецтрансслужбу (пункт 8 Положення №103).
Згідно пункту 15 Порядку здійснення контролю на автомобільному транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 №1567, під час проведення рейдової перевірки перевіряється, зокрема, наявність визначених статтями 39 і 48 Закону документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом.
Відповідно до статті 34 Закону України №2344-III автомобільний перевізник повинен: виконувати вимоги цього Закону та інших законодавчих і нормативно-правових актів України у сфері перевезення пасажирів та/чи вантажів; утримувати транспортні засоби в належному технічному і санітарному стані та забезпечувати їх зберігання відповідно до вимог статті 21 цього Закону; забезпечувати контроль технічного і санітарного стану транспортних засобів перед виїздом на маршрут; забезпечувати проведення медичного контролю стану здоров'я водіїв; організувати проведення періодичного навчання водіїв методам надання домедичної допомоги потерпілим від дорожньо-транспортних пригод; забезпечувати умови праці та відпочинку водіїв згідно з вимогами законодавства; забезпечувати проведення стажування та інструктажу водіїв у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту; забезпечувати безпеку дорожнього руху; забезпечувати водіїв відповідною документацією на перевезення пасажирів.
Статтею 48 Закону України № 2344-III встановлено, що автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред'являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення. Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством.
Статтею 60 Закону України №2344-III встановлено, що за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи, зокрема за надання послуг з перевезень пасажирів та вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений статтями 39 та 48 цього Закону, - штраф у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Тобто, як зазначено в абзаці 3 частини 1 статті 60 Закону України № 2344-III, суб'єктом відповідальності за вказане правопорушення є саме автомобільний перевізник.
Відповідальність за порушення вимог законодавства сфері автомобільного транспорту під час перевезення вантажів застосовується саме до перевізників.
Таким чином, спірним питанням в межах даної справи є встановлення факту чи позивач є перевізником в розумінні Закону України "Про автомобільний транспорт".
За визначеннями, наведеними у статті 1 Закону України № 2344-III, автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами; вантажні перевезення - це перевезення вантажів вантажними автомобілями; водій - особа, яка керує транспортним засобом і має відповідне посвідчення встановленого зразка.
Автомобільним перевізником, що здійснює перевезення вантажів на договірних умовах, є суб'єкт господарювання, який відповідно до законодавства та одержаної ліцензії надає послугу згідно з договором про перевезення вантажу транспортним засобом, що використовують на законних підставах (стаття 33 Закону України № 2344-III).
Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Ноксон" є власником транспортного засобу DAF, державний номер НОМЕР_1 (а.с. 74). Вказана обставина сторонами не заперечується.
Даний транспортний засіб відповідно до умов Договору оренди транспортних засобів від 01.04.2016 та на підставі акту передання-приймання транспортних засобів від 01.04.2016 Товариством з обмеженою відповідальністю "Ноксон" переданий Товариству з обмеженою відповідальністю "АЛЬЯНС ШУГЕ" в строкове платне користування. Вказаний договір укладений строком на один рік. Однак, відповідно до пункту 2.3 договору вважається продовженим (а.с. 27-29).
Відповідно до Договору суборенди транспортних засобів №27/0917 від 27.09.2017 Товариство з обмеженою відповідальністю "АЛЬЯНС ШУГЕ" передало Товариству з обмеженою відповідальністю "АЛЬЯНС ТРАНС ЛОГІСТИК" в суборенду, в строкове платне користування, транспортний засіб DAF, державний номер НОМЕР_1. Вказаний договір укладений строком на три роки (а.с. 30-31).
Відповідно до статей 908, 909 Цивільного кодексу України перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти здійснюється за договором перевезення. Загальні умови перевезення визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.
За договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов'язується доставити довірений їй другою стороною (відправником) вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а відправник зобов'язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату. Договір перевезення вантажу укладається у письмовій формі.
Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням транспортної накладної (коносамента або іншого документа, встановленого транспортними кодексами (статутами).
Крім того, статтею 50 Закону України №2344-III передбачено, що договір про перевезення вантажу автомобільним транспортом укладається відповідно до цивільного законодавства між замовником та виконавцем у письмовій формі (договір, накладна, квитанція тощо).
Матеріалами справи підтверджено, що 06.06.2018 під час проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, уповноваженими особами Управління Укртрансбезпеки у Тернопільській області встановлено перевезення транспортним засобом марки DAF, державний номер НОМЕР_1 вантажу здійснювалося відповідно до товарно-транспортної накладної, яка пред'являлася для перевірки.
Відповідно до товарно-транспортної накладної перевізником є Товариство з обмеженою відповідальністю "АЛЬЯНС ТРАНС ЛОГІСТИК", про що зазначено також в Акті перевірки.
Вказана обставина також підтверджується наявною в матеріалах справи товарно-транспортною накладною №Р164 від 06.06.2018, згідно з якою перевезення товару від вантажовідправника - ТОВ "Львівське", до вантажоодержувача - ТОВ "Селянка ТМ", здійснювалося перевізником - ТОВ "АЛЬЯНС ТРАНС ЛОГІСТИК" (а.с. 46).
Вказана товарно-транспортна накладна є документом, який у розумінні статей 908, 909 Цивільного кодексу України, статті 50 Закону України № 2344-III підтверджує факт укладення договору перевезення вантажу між перевізником та відправником (вантажовідправником).
Дана обставина є доказом використання 06.06.2018 саме ТОВ "АЛЬЯНС ТРАНС ЛОГІСТИК" в господарській діяльності для перевезення відповідного вантажу, транспортного засобу марки DAF, державний номер НОМЕР_1, а тому позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Ноксон", у спірних відносинах не мав статусу автомобільного перевізника, та не може бути суб'єктом відповідальності, передбаченої абзацом 3 частини 1 статті 60 Закону України № 2344-III.
Таким чином, на час проведення перевірки та розгляду справи в розпорядженні уповноважених осіб Укртрансбезпеки були наявними документи, в яких зафіксовані відомості щодо автомобільного перевізника.
Згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі та в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.
З урахуванням вищевикладеного, суд дійшов висновку, що відповідач приймаючи оскаржувану постанову не діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України, і порушив права та інтереси позивача у справі, тому постанова Управління Укртрансбезпеки у Рівненській області №067284 від 17.07.2018 про застосування адміністративно-господарського підлягає визнанню протиправною та скасуванню.
За правилами частини першої статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Таким чином, сплачена сума судового збору у розмірі 1762 грн. 00 коп. відповідно до платіжного доручення №409 від 28.09.2018, оригінал якого знаходиться в матеріалах справи, підлягає стягненню на користь позивача.
Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Ноксон" (33009, місто Рівне, вулиця Князя Володимира, будинок №109; код ЄДРПОУ 35336350) до Управління Укртрансбезпеки у Рівненській області (33013, місто Рівне, вулиця Небесної Сотні, будинок №34; код ЄДРПОУ 39816845) про визнання протиправною та скасування постанови - задовольнити повністю.
Визнати протиправною та скасувати постанову Управління Укртрансбезпеки у Рівненській області про застосування адміністративно-господарського штрафу №067284 від 17 липня 2018 року.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Ноксон" (код ЄДРПОУ 35336350) суму судового збору у розмірі 1762 (одна тисяча сімсот шістдесят дві) грн. 00 (нуль) коп. за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень - Управління Укртрансбезпеки у Рівненській області (код ЄДРПОУ 39816845).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складений 22 січня 2019 року.
Суддя Недашківська К.М.
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.01.2019 |
Оприлюднено | 24.01.2019 |
Номер документу | 79343972 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Недашківська К.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні