РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
03 січня 2019 року м. Рівне №460/3047/18
Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Друзенко Н.В. за участю секретаря судового засідання Романчук В.В. та сторін і інших осіб, які беруть участь у справі: прокурор: Бистрицька І.В., позивача: представник ОСОБА_1, третьої особи позивача: представник ОСОБА_2, відповідача: представник ОСОБА_3, розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом:
Заступника керівника Дубенської місцевої прокуратури Рівненської області в інтересах держави третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача ОСОБА_4 заклад дошкільної освіти дитячий садок "Калинка" ОСОБА_4 сільської ради Млинівського району Рівненської області доОСОБА_4 сільської ради Млинівського району Рівненської області про визнання бездіяльності протиправною, зобов'язання вчинення певних дій, - В С Т А Н О В И В:
10.12.2018 Заступник керівника Дубенської місцевої прокуратури Рівненської області в інтересах держави звернувся до суду з позовом до ОСОБА_4 сільської ради Млинівського району Рівненської області про визнання бездіяльності протиправною, зобов'язання вчинення певних дій.
В обгрунтування позову зазначив, що бездіяльність ОСОБА_4 сільської ради Млинівського району Рівненської області щодо стану протипожежної безпеки у низці навчальних закладів та закладів дошкільної освіти Млинівського району Рівненської області є такою, що створює потенційну загрозу життю та здоров'ю дітей. При цьому порушуються Закони України "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про дошкільну освіту". З огляду на викладене, заступник керівника місцевої прокуратури, виконуючи надані законом функції, звернувся до суду з даним адміністративним позовом та для запобігання вищевикладених порушень просив його задовольнити.
Ухвалою суду від 11.12.2018 відкрито провадження у справі та призначено підготовче судове засідання на 03.01.2019.
В підготовчому судовому засіданні прокурор та представник позивача позовні вимоги підтримали в повному обсязі, просили їх задовольнити.
Представник відповідача в судовому засіданні проти позову не заперечував та позовні вимоги визнав в повному обсязі.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на стороні позивача позовні вимоги підтримала, просила їх задовольнити.
За правилами частини третьої статті 183 Кодексу адміністративного судочинства України, за результатами підготовчого провадження суд ухвалює рішення суду у випадку визнання позову відповідачем.
А відповідно до частини четвертої цієї статті, ухвалення в підготовчому засіданні судового рішення у разі відмови від позову, визнання позову проводиться в порядку, встановленому статтею 189 цього Кодексу
В свою чергу, за правилами статті 189 Кодексу адміністративного судочинства України, позивач може відмовитися від позову, а відповідач - визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві. До ухвалення судового рішення у зв'язку з відмовою позивача від позову або визнанням позову відповідачем суд роз'яснює сторонам наслідки відповідних процесуальних дій, перевіряє, чи не обмежений представник відповідної сторони у повноваженнях на їх вчинення. У разі визнання позову відповідачем повністю або частково суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову повністю або у відповідній частині вимог. Суд не приймає відмови від позову, визнання позову і продовжує розгляд адміністративної справи, якщо ці дії позивача або відповідача суперечать закону чи порушують чиї-небудь права, свободи або інтереси. Суд не приймає відмову позивача від позову, визнання позову відповідачем у справі, в якій особу представляє її законний представник, якщо його дії суперечать інтересам особи, яку він представляє.
Оскільки дії відповідача не суперечать закону та не порушують чиї-небудь права, свободи або інтереси, а позов визнано ОСОБА_3, що є сільським головою ОСОБА_4 сільської ради Млинівського району Рівненської області, тобто особою, що здіснює самопредставництво інтересів юридичної особи і не обмежена у відповідних правах, суд приймає визнання позову та ухвалює рішення про задоволення позову повністю.
Дослідженими у справі доказами суд встановив, що ОСОБА_4 заклад дошкільної освіти дитячий садок "Калинка" ОСОБА_4 сільської ради Млинівського району Рівненські області , тривалий час функціонує з суттєвими порушеннями пожежної безпеки, та, незважаючи на ці факти, ОСОБА_4 сільською радою Млинівського району Рівненської області до цього часу не вжито належних та дієвих заходів щодо їх усунення.
Станом на 15.11.2018 в Навчальному закладі виховується та навчається 41 дитина. Так, у період з 16.04.2018 по 20.04.2018 Млинівським РС ГУ ДСНС проведено позапланову перевірку Навчального закладу з питань дотримання законодавства у сфері протипожежної безпеки, за результатами якої встановлено численні грубі порушення вимог законодавства пожежної безпеки в діяльності закладу, що зафіксовано в акті №1 1. З виявленими порушеннями ознайомлено директора Навчального закладу ОСОБА_2, про що свідчить підпис в акті №11 на підтвердження отримання 20.04.2018 примірника акту. Крім того, 20.04.2018 директору Навчального закладу ОСОБА_2 винесено припис №11 про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 20.04.2018. Вказані порушення запропоновано до виконання до 30.07.2018.
Перевіркою встановлено, що дерев'яні конструкції покрівлі не оброблені вогнезахисним розчином (термін виконання минув 30.07.2018). Відсутність або не відповідність вогнезахисної обробки конструктивних елементів будівлі або невідповідність стану вогнезахисної обробки, під впливом небезпечних факторів пожежі, призводить до її руйнування, поширення пожежі зі збільшенням продуктів горіння, чадного газу та впливу підвищених температур та їх розповсюдження до шляхів евакуації, що унеможливить евакуацію людей з будівлі. Також, приміщення Навчального закладу не обладнано справною системою протипожежного захисту (пожежною сигналізацією, термін виконання минув 30.07.2018). Відсутність автоматичної системи пожежної сигналізації та системи оповіщення призведе до пізнього виявлення пожежі та оповіщення людей, які перебувають у будівлі, в зв'язку з чим первинні засоби пожежогасіння будуть не ефективними, продукти горіння та чадний газ унеможливлять своєчасну та безпечну евакуацію людей з будівлі та призведуть до отруєння людей що перебуватимуть у ній, гасіння пожежі здійсниться лише після прибуття пожежних підрозділів з необхідними засобами гасіння. Крім того, відповідальною особою, за пожежну безпеку не пройдено навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки відповідно до Порядку проведення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях, затвердженого новою Кабінету Міністрів України № 444 від 26 червня 2013 року. Також, Млинівським районним сектором ГУ ДСНС у Рівненській області виявлено недоукомплектованість Навчального закладу протипожежним інвентарем та первинними засобами пожежогасіння (вогнегасниками), зокрема укомплектований пожежний щит, до комплекту засобів пожежогасіння повинні входити: вогнегасники - 3 шт., покривало з негорючого теплоізоляційного матеріалу або повсті розміром 2 х 2 м - 1 шт., гаки - 3 шт., лопати - 2 шт., ломи - 2 шт., сокири - 2 шт.
Порушення, які зафіксовано в акті №11 планової перевірки щодо додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки є такими, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров'ю, які перебувають у даному закладі освіти, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванні людей.
Згідно інформації Навчального закладу №12 від 15.11.2018, припис №11 а 20.04.2018 про усунення вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки виконано частково, а саме, вимоги пунктів 3,5,6 та 7 Припису виконано повністю (наявні вогнегасники направлено на перевірку з метою проходження технічного обслуговування, евакуаційні заходи звільнено, електромережу закладу перевірено на опір та якість ізоляції, кожному вогнегаснику присвоєно інвентарний номер); виконання пунктів 1, 2,4,8-10 Припису щодо обробки покрівлі вогнезахисним розчином, ремонту пожежної сигналізації та заключення договору на її обслуговування, щодо визнання відповідальної особи та перевірки знань з питань пожежної безпеки продовжено до 29.03.2019. Фінансування пунктів 1,2 та 8 Припису щодо оброблення вогнезахисним розчином дерев'яних конструкцій покрівлі, обладнання приміщення закладу дошкільної освіти системою протипожежного захисту, забезпечення приміщення вогнегасниками не передбачено кошторисом закладу дошкільної освіти, що свідчить про не виконання зазначених вимог Припису через бездіяльність органу управління закладом та його власника шляхом виділення додаткових коштів.
Про те, що зазначені порушення тривають підтверджує також акт №67 позапланової перевірки щодо додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки відносно Навчального закладу, яка тривала з 12.11.2018 по 16.11.2018.
Жодних зауважень чи заперечень щодо проведення перевірки та правильності складання акту від керівництва Навчального закладу не надійшло.
У статті 7 Кодексу цивільного захисту визначено основні принципи здійснення цивільного захисту, зокрема - гарантування та забезпечення державою конституційних прав громадян на захист життя, здоров'я та власності.
Статтею 4 Закону України "Про охорону дитинства" система заходів щодо охорони дитинства в Україні включає в тому числі, забезпечення належних умов для охорони здоров'я, навчання, виховання, фізичного, психічного, соціального, духовного та інтелектуального розвитку дітей.
Згідно ч.3 ст.55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки суб'єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб'єктів господарювання.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про дошкільну освіту" законодавство України про дошкільну освіту базується на Конституції України і складається із Закону України "Про освіту", цього Закону, інших нормативно-правових актів та міжнародних договорів України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.
Відповідно до п. 4, 5 Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України, затверджених наказом Міністерства освіти та науки України №974 від 15.08.2016, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 08.09.2016 за №1229/29359 передбачено, що пожежна безпека в закладах та установах забезпечується шляхом проведення організаційних і практичних заходів та використання технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки учасників навчально-виховного процесу, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж.
Забезпечення пожежної безпеки в закладах та установах покладається на їх власників або уповноважені ними органи, керівників (ректори, директори, начальники, завідувачі) (далі - керівники навчальних закладів та установ), керівників структурних підрозділів (факультети, кафедри, лабораторії, навчальні кабінети, цехи, склади, бібліотеки, архіви, майстерні тощо) відповідно до законодавства.
Крім того, згідно з п.п.1,2 Правил пожежної безпеки в У країн і, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 №1417 далі за текстом ППБУ), ці Правила встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд. Ці Правила є обов'язковими для виконання об'єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.
Згідно з пунктом 1.3 Статуту ОСОБА_4 ЗДО ДС "Калинка" ОСОБА_4 сільської ради Млинівського району Рівненської області, затвердженого рішенням ОСОБА_4 сільської ради Млинівського району Рівненської області №184 від 23.02.2018, засновником закладу дошкільної освіти є ОСОБА_4 сільська рада Млинівського району Рівненської області, яка забезпечує утримання та розвиток матеріально-технічної бази закладу на рівні, достатньому для виконання вимог надання освіти та ліцензійних вимог; забезпечує відповідно до законодавства створення в закладі освіти безперешкодного середовища для забезпечення освітнього процесу.
Вказаний заклад дошкільної освіти знаходиться у спільній власності територіальної громади с. Бокійма в особі ОСОБА_4 сільської ради.
Відповідно до ст. 43 Конституції України, ч. 2 ст. 153 Кодексу законів про працю України, ч.2 ст. 11 Закону України "Про дошкільну освіту" заклад дошкільної освіти створює безпечні та нешкідливі умови розвитку, виховання та навчання дітей, режим роботи, умови для фізичного розвитку та зміцнення здоров'я відповідно до санітарно-гігієнічних вимог та забезпечує їх дотримання.
Згідно із підпунктами 1, 3, 8, 13, 19, 21, 22, 23 пункту 1 статті 20 Кодексу цивільного захисту України на суб'єкта господарювання покладається обов'язок: забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об'єктах суб'єкта господарювання; розміщення інформації про заходи безпеки та відповідну поведінку населення у разі виникнення аварії; здійснення навчання працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної та пожежної безпеки; здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій; розроблення заходів щодо забезпечення пожежної безпеки, впровадження досягнень науки і техніки, позитивного досвіду із зазначеного питання; забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки; утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням; здійснення заходів щодо впровадження автоматичних засобів виявлення та гасіння пожеж і використання для цієї мети виробничої автоматики.
Статтею 32 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, щодо відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать повноваження і щодо управління закладами освіти, охорони здоров'я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення.
Згідно з ч.1 ст.17 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 53 Конституції України передбачено, що держава забезпечує розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної освіти, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти.
Держава визнає пріоритетну роль дошкільної освіти та створює належні умови для її здобуття (ст. 3 Закону України "Про дошкільну освіту").
Держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної освіти в державних і комунальних закладах дошкільної освіти, піклується про збереження та зміцнення здоров'я, психологічний і фізичний розвиток дітей.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що бездіяльність ОСОБА_4 сільської ради Млинівського району Рівненської області щодо стану протипожежної безпеки у низці навчальних закладів та закладів дошкільної освіти Млинівського району Рівненської області є протиправною.
Керуючись частиною третьою статті 183, статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
В И Р І Ш И В :
Адміністративний позов Заступника керівника Дубенської місцевої прокуратури Рівненської області в інтересах держави (код ЄДРПОУ 02910077, вул. Івана Франка, 10,м. Дубно, Дубенський район, Рівненська область, 35600) в особі Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Рівненській області (код ЄДРПОУ 38610634, вул.Гетьмана Полуботка, 37, м.Рівне, 33024), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача ОСОБА_4 заклад дошкільної освіти дитячий садок "Калинка" ОСОБА_4 сільської ради Млинівського району Рівненської області ( код ЄДРПОУ 36313821, вул.О.Лищука, 16, с.Бокійма, Млинівського району Рівненської області, 35162) до ОСОБА_4 сільської ради Млинівського району Рівненської області (Код ЄДРПОУ 04386574, вул. Незалежності, 14 Б,с. Бокійма,Млинівський район, Рівненська область, 35162 ) задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність ОСОБА_4 сільської ради Млинівського району Рівненської області щодо не забезпечення пожежної безпеки у ОСОБА_4 закладі дошкільної освіти дитячий садок "Калинка" ОСОБА_4 сільської ради Млинівського району Рівненської області відповідно до вимог ч. З ст. 55 Кодексу цивільного захисту України, та зобов'язати ОСОБА_4 сільську раду Млинівського району Рівненської області вжити заходи, спрямовані на забезпечення пожежної безпеки в ОСОБА_4 закладі дошкільної освіти дитячий садок "Калинка" ОСОБА_4 сільської ради Млинівського району Рівненської області, шляхом вирішення в межах компетенції питання щодо виділення коштів, необхідних для усунення порушень протипожежної безпеки.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.
Повний текст рішення складений 03 січня 2019 року.
Суддя Друзенко Н.В.
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.01.2019 |
Оприлюднено | 25.01.2019 |
Номер документу | 79374314 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Друзенко Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні