ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 січня 2019 р. м. Чернівці Справа № 824/1249/18-а
Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Григораша В.О., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області (код ЄДРПОУ 38595868, вул. Комарова, 1-А, м. Чернівці, Чернівецька область, 58018) до Фельдшерсько-акушерського пункту х. Тражани Красноїльської селищної ради Сторожинецького району Чернівецької області (код ЄДРПОУ 36747334, хутір Тражани, смт. Красноїльськ, Сторожинецький район, Чернівецька область, 59022) про застосування заходу реагування у сфері державного нагляду, -
ВСТАНОВИВ:
12.12.2018 року до Чернівецького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області (позивач) до Фельдшерсько-акушерського пункту хутір Тражани Красноїльської селищної ради Сторожинецького району Чернівецької області (відповідач) з такими позовними вимогами:
застосувати до Фельдшерсько-акушерського пункту х. Тражани Красноїльської селищної ради Сторожинецького району Чернівецької області, керівником якого є ОСОБА_1, захід реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зобов'язання зупинити експлуатацію і відключити від електромережі із залученням спеціалізованої організації з електропостачання підсобне приміщення цього ж комунального підприємства, що розташоване в хуторі Тражани, смт. Красноїльськ Сторожинецького району Чернівецької області, до повного усунення порушень у сфері пожежної та техногенної безпеки, визначених Актом та Приписом Сторожинецького районного сектору Управління ДСНС України у Чернівецькій області від 14.09.2018 року №125.
Обґрунтовуючи позовні вимоги представник позивача зазначив, що провідним фахівцем Сторожинецького районного сектору Управління ДСНС України у Чернівецькій області Кіщуком Олександром Степановичем проведено планову перевірку додержання та виконання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки в приміщеннях Фельдшерсько-акушерського пункту хутір Тражани Красноїльської селищної ради Сторожинецького району Чернівецької області.
За підсумками перевірки складено Акт планової перевірки від 14.09.2018 року №125 та видано Припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки № 125 від 14.09.2018 року.
Під час проведеної перевірки виявлено ряд суттєвих порушень вимог нормативних актів у сфері цивільного захисту, техногенної і пожежної безпеки, що становлять потенційну загрозу життю та здоров'ю працівникам підприємства та пацієнтам.
За невиконання протипожежних заходів, 04.10.2018 року керівника підприємства ОСОБА_1 притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу у розмірі 34,00 грн за статтею 175 КУпАП.
У зв`язку з наведеним, позивач у відповідності до п. 12 ч. 1 ст. 67 Кодексу цивільного захисту України звернувся до суду з даним позовом щодо застосування заходів реагування.
Відповідач, у строк встановлений в ухвалі про відкриття спрощеного позовного провадження в адміністративній справі від 22.12.2018 року, відзив проти позову до суду не подав.
Ухвалою суду від 22.12.2018 року відкрито провадження у даній справі та призначено її до судового розгляду за правилами спрощеного позовного провадження на 22.01.2019 року.
Представник позивача в судове засідання не з'явився, проте 22.01.2018 року подав клопотання про розгляд справи без його участі у порядку письмового провадження.
Відповідно до ч. 3 ст. 194 КАС України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності.
Представник відповідача в судове засідання не з'явився, хоча 05.01.2018 року був належним чином повідомлений про дату, час та місце проведення судового засідання, про причини неявки суд не повідомив, клопотань або заяв не подавав.
Згідно ч. 3 ст. 205 КАС України якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.
Перевіривши матеріали справи, встановивши фактичні обставини в справі, на яких ґрунтуються позовні вимоги, дослідивши та оцінивши надані докази в сукупності, проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає частковому задоволенню, виходячи з наступного.
Судом встановлені такі обставини та відповідні їм правовідносини.
Фельдшерсько-акушерський пункт хутір Тражани Красноїльської селищної ради Сторожинецького району Чернівецької області (код ЄДРПОУ 36747334), розташований за адресою: хутір Тражани, смт Красноїльск, Сторожинецький район, Чернівецька область, 59022, вид діяльності: інша діяльність у сфері охорони здоров'я (основний). Керівник - ОСОБА_1 (а.с. 27-28).
В період з 03.09.2018 року по 14.09.2018 року представниками позивача, на підставі Повідомлення про проведення планової перевірки від 21.08.2018 року №199 та Посвідчення на проведення перевірки від 03.09.2018 року №125 (а.с. 12-13), проведено планову перевірку Фельдшерсько-акушерського пункту хутір Тражани Красноїльської селищної ради Сторожинецького району Чернівецької області щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.
За результатами проведеної перевірки складено Акт перевірки №125 від 14.09.2018 року (а.с. 14-21), яким зафіксовано порушення вимог законодавства у сфері пожежної і техногенної безпеки, а саме:
1) розділ ІІІ п. 2.5 НАПБ А01.001-2015 - не виконано обробку дерев'яних конструкцій горища;
2) розділ V п. 3 пп. 3.8. НАПБ А01.001-2015 - приміщення та територія не дозабезпечено первинними засобами пожежогасіння вогнегасниками згідно вимог;
3) розділ V п. 1.2. НАПБ А01.001-2015 - приміщення не обладнано автоматичною установкою пожежної сигналізації відповідно до ДБН В.2.5-56:2010 "Системи протипожежного захисту";
4) розділ V п.п. 1.4 НАПБ А01.001-2015 - не заключено договір на обслуговування системи пожежної сигналізації;
5) розділ ІІ п. 16 НАПБ А01.001-2015 - посадова особа відповідальна за пожежну безпеку не пройшла навчання з питань пожежної безпеки;
6) розділ V п. 3 пп. 3.6 НАПБ А01.001-2015 - наявні засоби пожежогасіння не направлені на технічне обслуговування;
7) розділ IV п. 1 пп. 1.20 НАПБ А01.001-2015 - не виконано замір опору ізоляції освітлювальної та силової електромережі;
8) ст. 20, ст. 133 КЦЗ України, Постанови КМУ №308 від 29.03.2001 року "Правила техногенної безпеки у сфері цивільного захисту на підприємствах, організаціях, установах та на небезпечних територіях", затверджених наказом МНС №557 від 15.08.2007 року - здійснити створення матеріальних резервів для запобігання та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, представити, розробити встановленим порядком номенклатуру та обсяги матеріальних засобів;
9) п. 1.4. Наказу МВС від 11.09.2014 року №934 "Про затвердження Порядку організації та проведення спеціальних об'єктових навчань і тренувань з питань цивільного захисту" - графік проведення спеціальних об'єктових навчань і тренувань з питань цивільного захисту на підприємстві, установі, організації , попереднього погодження з виконавчими органами міських (районних у місті) рад, районними і (міськими) державними адміністраціями та територіальними органами ДСНС України;
10) п. 9-11 наказу МНМ №98 від 23.02.2006 року - надати повідомлення щодо наявності джерел небезпеки на об'єкті (ідентифікація ПНО);
11) п.п. 2, 3 "Порядку забезпечення населення і особового складу невоєнізованих формувань засобами радіаційного та хімічного захисту", затверджений постановою КМУ від 19.03.2002 року №1200, п. 4.3. Правила техногенної безпеки у сфері цивільного захисту на підприємства, в організаціях, установах та на небезпечних територіях (наказ МНС України від 15.08.2007 року № 557, зареєстрований у Мін'юсті України 03.09.2007 року за №1006/14273 - забезпечити працюючий персонал справними (повіреними) засобами радіаційного та хімічного захисту.
Примірник Акта перевірки отримано керівником Фельдшерсько-акушерського пункту х. Тражани Красноїльської селищної ради Сторожинецького району Чернівецької області 14.09.2018 року та підписано ним без зауважень та заперечень.
З метою усунення виявлених під час перевірки порушень, керівнику Фельдшерсько-акушерського пункту хутір Тражани Красноїльської селищної ради Сторожинецького району Чернівецької області вручено Припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки №125 від 14.09.2018 (а.с. 22-23), яким вимагалось в строк до 14.10.2018 року вжити такі заходи:
1) дерев'яні конструкції горища будівлі обробити вогнезахисним розчином, результати оформити актом;
2) будівлю та приміщення дозабезпечити первинними засобами пожежогасіння згідно вимог;
3) приміщення обладнати системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2010 "Інженерне обладнання будинків і споруд. Системи протипожежного захисту";
4) заключити договір на обслуговування системи пожежної сигналізації;
5) посадовій особі пройти навчання га перевірку знань з питань пожежної безпеки у встановленому порядку;
6) наявні вогнегасники направити на технічне обслуговування;
7) виконати замір опору ізоляції освітлювальної та силової електромережі;
8) здійснити створення матеріальних резервів для запобігання та ліквідації наслідків надзвичайній ситуацій, представити, розробити встановленим порядком номенклатуру та обсяги матеріальних засобів.
9) графік проведення спеціальних об'єктових навчань і тренувань з питань цивільного захисту на підприємстві, установі, організації затвердити після попереднього погодження з виконавчими органами міських (районних у місті) рад, районними (міськими) державними адміністраціями та територіальними органами ДСНС України.
10) надати повідомлення щодо наявності джерел небезпеки на об'єкті (ідентифікація ПНО);
11) забезпечити працюючий персонал справними (повіреними) засобами радіаційного та хімічного захисту.
У зв'язку з виявленими порушеннями, щодо керівника Фельдшерсько-акушерського пункту хутір Тражани Красноїльської селищної ради Сторожинецького району Чернівецької області ОСОБА_1 складено Протокол про адміністративне правопорушення ЧВ№038896 від 04.10.2018 року відповідно до ст. 175 КУпАП. Обставини, що пом'якшують адміністративну відповідальність за адміністративне правопорушення - щире розкаяння винного. Щодо суті порушення і змісту протоколу - згідний (а.с. 24).
Також, Постановою про накладення адміністративного стягнення серії ЧВ№003826 від 04.10.2018 року, керівника Фельдшерсько-акушерського пункту х. Тражани Красноїльської селищної ради Сторожинецького району Чернівецької області ОСОБА_1 притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу в розмірі 34,00 грн (а.с. 25).
Вказана сума штрафу сплачена керівником Фельдшерсько-акушерського пункту х. Тражани Красноїльської селищної ради Сторожинецького району Чернівецької області ОСОБА_1 у добровільному порядку, що підтверджується квитанцією про оплату (а.с. 26).
26.11.2018 року, у зв'язку з виявленими порушеннями, головний інспектор Сторожинецького РС УДСНС України у Чернівецькій області звернувся до заступника начальника Управління із запобігання надзвичайним ситуаціям УДСНС України у Чернівецькій області з Рапортом в якому рапортував, що вважає за доцільне вжити запобіжних заходів реагування щодо відключення від живлення електромережі підсобного приміщення. Розглянувши поданий рапорт, заступник начальника Управління із запобігання надзвичайним ситуаціям УДСНС України у Чернівецькій області доручив підготувати матеріали для звернення до адміністративного суду (а.с. 11).
У зв`язку з наведеним, позивач у відповідності до п.12 ч.1 ст. 67 Кодексу цивільного захисту України звернувся до суду з даним позовом про застосування заходів реагування.
До вказаних спірних правовідносин суд застосовує наступні положення законодавства та робить висновки по суті спору.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначаються Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 року №877-V (Закон України №877-V).
Відповідно до абз. 2 ст. 1 Закону України №877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно абз. 3 ст. 1 Закону України №877-V заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.
В силу ст. 4 Закону №877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Відповідно до частин 1-3 ст. 7 Закону України №877-V для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб'єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.
На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім'я та по батькові і засвідчується печаткою.
У посвідченні (направленні) на проведення заходу зазначаються: найменування органу державного нагляду (контролю), що здійснює захід; найменування суб'єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснюється захід; місцезнаходження суб'єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу, щодо діяльності яких здійснюється захід; номер і дата наказу (рішення, розпорядження), на виконання якого здійснюється захід; перелік посадових осіб, які беруть участь у здійсненні заходу, із зазначенням їх посади, прізвища, ім'я та по батькові; дата початку та дата закінчення заходу; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд, інспектування тощо); підстави для здійснення заходу; предмет здійснення заходу; інформація про здійснення попереднього заходу (тип заходу і строк його здійснення).
Згідно ч. 6 ст. 7 Закону України №877-V за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім'я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.
Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб'єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.
Згідно з ч. 7 ст. 7 Закону України №877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Відносини, пов'язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов'язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності, регулюються Кодексом цивільного захисту України від 02.10.2012 року №5403-VI (КЦЗ України).
Відповідно до ч. 2 ст. 51 КЦЗ України забезпечення техногенної безпеки суб'єкта господарювання покладається на його керівника. Відповідно до ч. 3 ст. 55 КЦЗ України забезпечення пожежної безпеки суб'єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб'єктів господарювання.
Згідно з ч. 2. ст. 64 КЦЗ України центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
Згідно статті 66 КЦЗ України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Відповідно до п. 12 ч. 1. ст. 67 КЦЗ України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.
Відповідно до Указу Президента України від 16.01.2013 року №20/2013 "Деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій", Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра оборони України (далі - Міністр).
ДСНС України входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності.
Основними завданнями ДСНС України є: реалізація державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, за діяльністю аварійно-рятувальних служб.
ДСНС України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення).
Крім цього, у відповідності до Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 року № 1052, основними завданнями ДСНС України є, зокрема: реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб; внесення на розгляд Міністра внутрішніх справ пропозицій щодо забезпечення формування державної політики у зазначених сферах; реалізація в межах повноважень, передбачених законом, державної політики у сфері волонтерської діяльності.
ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Аналогічного змісту норми наведені і в Положенні про Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області, затвердженого наказом ДСНС України від 20.03.2017 року №155.
Таким чином, Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області є територіальним органом центрального органу виконавчої влади, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а тому воно наділене повноваженнями здійснювати державний нагляд (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки і звертатись до суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.
Як зазначалось вище, відповідно до частини третьої статті 55 КЦЗ України забезпечення пожежної безпеки суб'єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб'єктів господарювання.
Згідно частин першої, другої та третьої статті 68 КЦЗ України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов'язані застосовувати санкції, визначені законом.
У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Приписи, постанови, розпорядження центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, щодо усунення порушень встановлених законодавством вимог з питань техногенної та пожежної безпеки можуть бути оскаржені до суду в установлений законом строк.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 70 КЦЗ України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами.
Згідно з ч. 2 ст. 70 КЦЗ України повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Аналізуючи вказані правові норми, суд приходить до висновку, що застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів можливо в тому випадку, якщо суб'єктом господарювання не дотримано вимоги пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами, за обов'язкової умови, що таке порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки створює загрозу життю та здоров'ю людей.
З характеру встановлених перевіркою порушень вбачається, що вони є суттєвими, адже можуть призвести до виникнення пожежі як неконтрольованого процесу знищування або пошкодження вогнем майна, під час якого виникають чинники, небезпечні для людей та навколишнього природного середовища. Виявлені територіальним органом ДСНС порушення можуть створювати і небезпеку завдання шкоди життю та здоров'ю людей у процесі самої пожежі.
Проте, на час розгляду та прийняття рішення у даній справі в Чернівецькому окружному адміністративному суді, належних та допустимих доказів усунення порушень, визначених Актом №125 від 14.09.2018 року, відповідачем не надано.
Згідно наявних у справі матеріалів, які зафіксовані в акті перевірки - порушення відповідачем не усунуто. Відтак, суд приходить до висновку про наявність правових підстав для часткового задоволення позову, а саме застосування до відповідача заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зобов'язання зупинити експлуатацію підсобного приміщення Фельдшерсько-акушерського пункту хутір Тражани Красноїльської селищної ради Сторожинецького району Чернівецької області, що розташоване в х. Тражани, смт. Красноїльськ Сторожинецького району Чернівецької області, до повного усунення порушень у сфері пожежної та техногенної безпеки, визначених Актом та Приписом Сторожинецького районного сектору Управління ДСНС України у Чернівецькій області від 14.09.2018 року №125.
Задовольняючи частково позов, суд виходить із того, що позовна вимога в частині припинення експлуатації приміщень шляхом їх відключення від електромережі по своїй суті є вимогою, яка визначає спосіб захисту порушеного права.
Стаття 19 Конституції України зобов'язує орган державної влади діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.
Аналізуючи нормативно-правові акти, які урегульовують діяльність позивача, судом не встановлено будь-яких норм, які б визначали право позивачу самостійно (на власний розсуд) обирати спосіб захисту порушеного права.
Іншими словами, Управління ДСНС, як орган державної влади, має діяти саме у межах повноважень, тобто повинен вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов'язків, встановлених законами та у спосіб, передбачений законодавством, а саме зобов'язаний дотримуватися встановленої законом процедури вчинення дії, і повинен обирати лише встановлені законом способи правомірної поведінки при реалізації своїх владних повноважень.
На думку суду, у разі невиконання у добровільному порядку вимог позивача і відповідного рішення суду, таке виконання повинно відбуватись не інакше як у примусовому порядку, органами виконавчої служби, які в свою чергу мають забезпечити умови і спосіб, за яких має бути повністю припинено експлуатацію приміщення.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що адміністративний позов у частині відключення приміщень від електромережі задоволенню не підлягає.
Відповідно до п. 4 ч. 3 ст. 129 Конституції України, ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Водночас суд звертає увагу сторін, що відповідно до абзацу 2 частини п'ятої статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб'єкта господарювання про усунення ним встановлених судом порушень, що стали підставою для звернення до суду про застосування заходів реагування.
Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз. У зв`язку з відсутністю витрат позивача пов'язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, то суд не вирішує питання про їх стягнення з відповідача.
Керуючись статтями 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України,
ВИРІШИВ:
1. Адміністративний позов Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області до Фельдшерсько-акушерського пункту х. Тражани Красноїльської селищної ради Сторожинецького району Чернівецької області про застосування заходу реагування у сфері державного нагляду, - задовольнити частково.
2. Застосувати до Фельдшерсько-акушерського пункту х. Тражани Красноїльської селищної ради Сторожинецького району Чернівецької області, керівником якого є ОСОБА_1, захід реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зобов'язання зупинити експлуатацію підсобного приміщення цього ж комунального підприємства, що розташоване в хуторі Тражани, смт. Красноїльськ Сторожинецького району Чернівецької області, до повного усунення порушень у сфері пожежної та техногенної безпеки, визначених Актом та Приписом Сторожинецького районного сектору Управління ДСНС України у Чернівецькій області від 14.09.2018 року №125.
3. В задоволенні решти позовних вимог - відмовити.
Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання).
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне найменування учасників процесу:
Відповідач - Фельдшерсько-акушерський пункт х. Тражани Красноїльської селищної ради Сторожинецького району Чернівецької області (код ЄДРПОУ 36747334, х. Тражани, смт. Красноїльськ, Сторожинецький район, Чернівецька область, 59022)
Суддя В.О. Григораш
Суд | Чернівецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.01.2019 |
Оприлюднено | 25.01.2019 |
Номер документу | 79375156 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Григораш Віталій Олександрович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Григораш Віталій Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні