Рішення
від 11.01.2019 по справі 909/680/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11.01.2019 м. Івано-ФранківськСправа № 909/680/18

Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Неверовської Л.М., секретар судового засідання Кричовський Р. М., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом : Товариства з обмеженою відповідальністю "ЄВРОМІКС+"

юридична адреса: вул. Сосенка, буд. № 25, м. Коломия,

Івано-Франківська область, 78200

фактична адреса: вул. Козланюка, буд. № 3, м. Коломия,

Івано-Франківська область, 78200

до відповідачів: ОСОБА_1 міської ради Івано-Франківської області

проспект Грушевського, 1, м. Коломия,

Івано-Франківська область, 78200

ОСОБА_2 кооперативу "Серпанок"

АДРЕСА_1,

Івано-Франківська область, 78200

про визнання незаконними та скасування рішень ОСОБА_1 міської ради Івано-Франківської області: від 21.01.2016 № 188-4/2016 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вулиці Володимира Винниченка, 1" та від 15.09.2016 № 797-12/2016 "Про надання земельної ділянки по вулиці Володимира Винниченка, 1"; вилучення земельної ділянки у ЖБК "Серпанок"; скасування державної реєстрації земельної ділянки Управлінням Держгеокадастру у ОСОБА_1 районі, зобов'язання ТОВ "Геоземкадсервіс" здійснити дії щодо скасування реєстрації; зобов'язання ОСОБА_1 міську раду винести на розгляд сесії клопотання про набуття у власність земельної ділянки, погодити кадастровий план, надати дозвіл розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передати у приватну власність земельну ділянку ТОВ "ЄВРОМІКС+"

за участю:

Від позивача: ОСОБА_3 - представник, довіреність №3/2018 від 01.06.2018

Від відповідача ЖБК "Серпанок": ОСОБА_4 - адвокат, договір про надання правової допомоги від 14.11.2018 №05/11-18; свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю від 06.07.2018 серії - ІФ №001324

Від ОСОБА_1 міської ради представник не з'явився

Встановив: Товариство з обмеженою відповідальністю "ЄВРОМІКС+" звернулось до Господарського суду Івано-Франківської області з позовом до ОСОБА_1 міської ради Івано-Франківської області та ОСОБА_2 кооперативу "Серпанок", позивач просить суд:

- визнати незаконним та скасувати рішення ОСОБА_1 міської ради Івано-Франківської області від 21.01.2016 № 188-4/2016 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вулиці Володимира Винниченка, 1" та рішення ОСОБА_1 міської ради Івано-Франківської області від 15.09.2016 № 797-12/2016 "Про надання земельної ділянки по вулиці Володимира Винниченка, 1";

- прийняти рішення щодо вилучення даної земельної ділянки;

- скасувати реєстрацію земельної ділянки 21.07.2016 року Управлінням Держгеокадастру у ОСОБА_1 районі Івано-Франківської області в Державному земельному кадастрі, в т.ч. відомості про земельний сервітут (суперфіцій), встановлений 15.03.2017 року № 19513647 та зареєстрований Управлінням надання адміністративних послуг ОСОБА_1 міської ради, а також зобов'язати ТОВ "Геоземкадсервіс" здійснити всі необхідні дії щодо скасування даної реєстрації в Державному земельному кадастрі;

- зобов'язати ОСОБА_1 міську раду винести на розгляд сесії клопотання позивача про набуття у власність земельної ділянки, загальною площею 0,0052 га, необхідної для обслуговування підкачуючої станції, відповідно до вимог чинного законодавства України; погодити кадастровий план даної земельної ділянки, а також надати дозвіл ТОВ "ЄВРОМІКС+" розробити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передати у приватну власність ТОВ "ЄВРОМІКС+" дану земельну ділянку.

Позиція позивача .

Позивач вважає, що рішення ОСОБА_1 міської ради від 21.01.2016 № 188-4/2016 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вулиці Володимира Винниченка, 1" та № 797-12/2016 "Про надання земельної ділянки по вулиці Володимира Винниченка,1" від 15.09.2016 прийняті із порушенням вимог чинного законодавства і підлягають скасуванню, оскільки оскаржувані рішення порушують право ТОВ "ЄВРОМІКС+" на вільне володіння, користування та розпорядження майном - підкачуючою станцією, загальною площею 31,7 кв.м., яка знаходиться на земельній ділянці по вул. Володимира Винниченка, 1 і належить останньому на праві приватної власності (реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна: 1178923426106, підстава виникнення права власності: акт прийому-передачі та грошової оцінки нерухомого майна від 14.02.2017).

На думку позивача, земельна ділянка загальною площею 0,0052 га підлягає вилученню у ЖБК "Серпанок".

При цьому позивач стверджує, що слід зобов'язати ОСОБА_1 міську раду винести на розгляд сесії клопотання позивача про набуття у власність земельної ділянки, загальною площею 0,0052 га, необхідної для обслуговування підкачуючої станції, оскільки право власності на останню виникло у ТОВ "ЄВРОМІКС+" одночасно із виникненням права власності на підкачуючу станцію.

Позиція відповідача ОСОБА_1 міської ради Івано-Франківської області.

Відповідач проти позову категорично заперечує, про що зазначив письмово у відзиві на позов (вх. № 14853/18 від 28.09.18; а.с. 92-95).

Оскаржувані позивачем рішення міська рада вважає правомірними прийнятими у відповідності до норм чинного законодавства.

Відповідач зазначає про відсутність правових підстав для вилучення земельної ділянки у ЖБК "Серпанок" та скасування реєстрації земельної ділянки 21.07.2016 року Управлінням Держгеокадастру у ОСОБА_1 районі Івано-Франківської області в Державному земельному кадастрі.

Також відповідач стверджує, що вимога про зобов'язання ОСОБА_1 міську раду винести на розгляд сесії клопотання позивача про набуття у власність земельної ділянки, загальною площею 0,0052 га, необхідної для обслуговування підкачуючої станції, відповідно до вимог чинного законодавства України; погодити кадастровий план даної земельної ділянки, а також надати дозвіл ТОВ "ЄВРОМІКС+" розробити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передати у приватну власність ТОВ "ЄВРОМІКС+" дану земельну ділянку не підлягає задоволенню, оскільки виходить за межі повноважень суду.

Позиція відповідача ОСОБА_2 кооперативу "Серпанок".

Відповідач проти позову категорично заперечує, про що зазначив письмово у відзиві на позов (вх. № 18643/18 від 28.11.18; а.с. 189-192).

Вважає вимоги позивача безпідставними та такими, що не підлягають задоволенню, оскільки оскаржувані рішення прийняті в межах та порядку передбаченому ст.ст. 19, 140, 143, 144, 146, ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст.ст. 12, 41, 123, 125, 186 ЗК України та ст. 28 Закону України "Про землеустрій".

При цьому відповідач зазначає, що на момент прийняття оскаржуваних рішень, земельна ділянка, що знаходиться по вул. В. Винниченка, 1, не перебувала у власності або в користуванні інших осіб; надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення цієї земельної ділянки для будівництва і обслуговування багатоквартирного будинку за рахунок земель міської ради було здійснено відповідно до поданої ЖБК "Серпанок" заяви.

Відповідач стверджує, що немає жодних правових підстав для вилучення земельної ділянки у ЖБК "Серпанок" та скасування реєстрації земельної ділянки 21.07.2016 року Управлінням Держгеокадастру у ОСОБА_1 районі Івано-Франківської області в Державному земельному кадастрі.

Щодо вимоги про зобов'язання ОСОБА_1 міську раду винести на розгляд сесії клопотання позивача про набуття у власність земельної ділянки, погодити кадастровий план даної земельної ділянки та надати дозвіл розробити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки з передачею її у приватну власність ТОВ "ЄВРОМІКС+" відповідач вважає, що суд не може підміняти державний орган, рішення якого оскаржується та давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, які належать до компетенції такого суб'єкта владних повноважень, оскільки такі дії виходять за межі визначених йому законодавцем повноважень.

Розгляд судом заяв, клопотань. Процесуальні дії вчинені судом.

17.08.2018 Господарським судом Івано-Франківської області постановлено ухвалу про залишення позовної заяви ТОВ "ЄВРОМІКС+" без руху.

Ухвалою Господарського суду Івано-Франківської області від 10.09.2018 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі № 909/680/18 та постановлено розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 01.10.2018.

Позивач у вступній частині позовної заяви зазначив як третю особу - Товариство з обмеженою відповідальністю "Геоземкадсервіс", проте жодних клопотань ні в позовній заяві, ні під час підготовчого провадження щодо залучення останнього позивачем не заявлялося; також відсутнє таке клопотання з боку відповідачів у справі. Підстав для залучення Товариства з обмеженою відповідальністю "Геоземкадсервіс", як третьої особи, за власною ініціативою суд не вбачає.

28.09.2018 ОСОБА_1 міська рада, через канцелярію суду подала відзив на позов вих. № 1055/01-13/08в (вх.№ 14853/18) з додатками, що підтверджують заперечення проти позову; відзив з додатками долучено до матеріалів справи (а.с. 92-146). 28.09.2018 представником ЖБК "Серпанок" подано клопотання про ознайомлення з матеріалами справи, отримання копій необхідних документів та продовження строку на подання відзиву; клопотання судом задоволено.

01.10.2018 року суд постановив ухвалу про відкладення підготовчого засідання на 18.10.2018.

17.10.2018 ОСОБА_1 міська рада надіслала електронною поштою клопотання вих. № 1164/01-13/08 (вх.№15936/18) про розгляд справи без участі представника ОСОБА_1 міської ради.

18.10.2018 у підготовчому судовому засіданні оголошено перерву до 05.11.2018.

05.11.2018 судом постановлено ухвалу про відкладення підготовчого засідання на 15.11.2018.

14.11.2018 представник ЖБК "Серпанок", через канцелярію суду, подав клопотання про відкладення розгляду справи (вх.№ 17802/18).

15.11.2018 підготовче засідання не відбулося.

Ухвалою суду від 16.11.2018 підготовче засідання призначено на 28.11.2018.

28.11.2018 представник ЖБК "Серпанок", через канцелярію суду, направив відзив на позов (вх.№ 18654/18); відзив долучено до матеріалів справи (а.с. 189-192). Також ЖБК "Серпанок" подано клопотання про витребування з матеріалів справи № 16/153: рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 07.07.2006 у справі № 16/153; постанову Львівського апеляційного господарського суду від 30.10.2007 у справі № 16/153-13/43; постанову Вищого господарського суду України від 29.01.2008 у справі № 16/153-13/43; судом відмовлено в задоволенні клопотання відповідача, з огляду на безпідставність останнього.

28.11.2018 судом постановлено ухвалу про продовження строку підготовчого провадження на 30 днів; підготовче засідання відкладено на 11.12.2018; позивачем надано суду: відповідь на відзив на позов (вх. № 19355/18), який долучено до матеріалів справи (а.с. 214-215) та клопотання щодо доручення до матеріалів справи фото доказів (клопотання задоволено).

11.12.2018, судом постановлено ухвалу про закриття підготовчого провадження. Розгляд справи по суті призначено на 11.01.2019.

11.01.2019 розгляд справи по суті завершений.

Обставини справи, встановлені судом.

19.10.2015, відповідач ЖБК "Серпанок", звернувся до міського голови, через Центр надання адміністративних послуг ОСОБА_1 міської ради (вх.№ 881/2), із заявою про надання дозволу на складання проекту відведення земельної ділянки площею 2995 кв.м, яка розташована за адресою: вул. Володимира Винниченка, 1, м. Коломия, для будівництва і обслуговування багатоквартирного будинку (а.с. 99).

Згідно рішення ОСОБА_1 міської ради Івано-Франківської області четвертої сесії сьомого демократичного скликання від 21.01.2016 № 188-4/2016 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вулиці Володимира Винниченка, 1" (а.с.96), міська рада, розглянувши звернення житлово-будівельного кооперативу "Серпанок" та графічні матеріали місця розташування земельної ділянки, пропозиції постійної комісії з питань екології, використання земель, природних ресурсів та регулювання земельних відносин, відповідно до ст. 12, 41, 42, 123 Земельного кодексу України, керуючись Законом України "Про місцеве самоврядування", вирішила:

надати житлово-будівельному кооперативу "Серпанок" дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2995,0 кв.м, на вул. В. Винниченка, 1 для будівництва і обслуговування багатоквартирного будинку за рахунок земель міської ради;

житлово-будівельному кооперативу "Серпанок" забезпечити розроблення сертифікованим інженером-землевпорядником, чи юридичною особою, в структурі якої є сертифікований інженер-землевпорядник, проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

В матеріалах справи наявні: протокол від 12 січня 2016 р. № 9 засідання постійної комісії з питань екології, використання земель, природних ресурсів та регулювання земельних відносин ОСОБА_1 міської ради (а.с.98), графічні матеріали місця розташування земельної ділянки (а.с. 101), кадастровий план земельної ділянки в м. Коломия по вул. В. Винниченка,1 (а.с.102-103), акт встановлення і узгодження зовнішніх меж землекористування в натурі та передачі межових знаків на зберігання (а.с.104).

22.07.2015, ЖБК "Серпанок" звернувся до міського голови, через Центр надання адміністративних послуг ОСОБА_1 міської ради (вх.№ 3542), із заявою про передачу безоплатно у власність земельної ділянки площею 2995,0 кв.м, розташованої за адресою: вул. В. Винниченка, 1, м. Коломия, для будівництва і обслуговування багатоквартирного будинку (а.с. 107).

Згідно рішення ОСОБА_1 міської ради Івано-Франківської області дванадцятої сесії сьомого демократичного скликання від 15.09.2016 № 797-12/2016 "Про надання земельної ділянки по вулиці Володимира Винниченка,1" (а.с.105), міська рада, розглянувши звернення житлово-будівельного кооперативу "Серпанок", матеріали проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, пропозиції постійної комісії з питань екології, використання земель, природних ресурсів та регулювання земельних відносин, відповідно до ст. 12, 41, 42, 123 Земельного кодексу України, статті 28 Закону України "Про землеустрій", керуючись Законом України "Про місцеве самоврядування", вирішила:

затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надати у власність житлово-будівельному кооперативу "Серпанок" земельну ділянку (кадастровий номер 2610600000:25:003:0089) площею 2995,0 кв.м, по вулиці Володимира Винниченка, 1 для будівництва і обслуговування багатоквартирного будинку за рахунок земель міської ради;

Управлінню Держгеокадастру у ОСОБА_1 районі Івано-Франківської області внести відомості до Державного земельного кадастру згідно прийнятого рішення;

житлово-будівельному кооперативу "Серпанок" забезпечити здійснення державної реєстрації речового права на земельну ділянку.

В матеріалах справи наявний проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки житлово-будівельному кооперативу "Серпанок" для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку в м. Коломия, вул. Володимира Винниченка,1 Івано-Франківської області (а.с.108-144).

06.02.2017 на Установчих зборах Засновників Товариства з обмеженою відповідальністю "ЄВРОМІКС+" затверджено статутний (складений) капітал в розмірі 95000,00 грн, який створюється з грошових коштів та матеріальних коштів (нерухоме майно), з яких: загальний внесок ОСОБА_5 - підкачуюча станція - 1 шт. на суму 45600 (протокол №1/2017; а.с. 18-19).

14.02.2017 на загальних зборах учасників Товариства з обмеженою відповідальністю "ЄВРОМІКС+" вирішено: зареєструвати право власності на об'єкт нерухомого майна, а саме: підкачуючи станцію, загальною площею 41,6 кв.м., яка розташована в місті Коломиї Івано-Франківської області на вулиці Володимира Винниченка, 1 за Товариством з обмеженою відповідальністю "ЄВРОМІКС+", відповідно до вимог чинного законодавства України, а також затвердити Акт прийому-передачі та грошової оцінки нерухомого майна від 14 лютого 2017 року (Протокол № 2/2017 Загальних зборів Учасників; а.с. 27).

Акт прийому-передачі та грошової оцінки нерухомого майна від 14 лютого 2017 року наявний в матеріалах справи (а.с. 28).

Згідно, поданого позивачем, витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності (індексний номер витягу: 80906062; дата формування: 21.02.2017; а.с.29) - дата державної реєстрації права власності: 15.02.2017 .

Згідно експлікації земельних угідь кадастровий номер 2610600000:25:003:0089 (а.с. 35), належна позивачу на праві приватної власності, підкачуюча станція знаходиться на земельній ділянці наданій у власність відповідачу ЖБК "Серпанок" на підставі рішення ОСОБА_1 міської ради Івано-Франківської області від 15.09.2016 № 797-12/2016 "Про надання земельної ділянки по вулиці Володимира Винниченка,1".

25.07.2017, позивач звернувся листом (а.с.40) до відповідача - ЖБК "Серпанок" з проханням зробити виправлення в проекті землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування багатоквартирного будинку площею 2995,0 кв.м. (в т.ч. шляхом зменшення земельної ділянки), а також внести відповідні зміни в рішення ОСОБА_1 міської ради від 15.09.2016 про затвердження даного проекту землеустрою, оскільки ЖБК "Серпанок" не враховано розміщення належного ТОВ "ЄВРОМІКС+" приміщення - підкачуючої станції, загальною площею 31,7 кв.м.

Відповідь на вищевказаний лист ТОВ "ЄВРОМІКС+" не отримало.

08.08.2017, позивач звернувся листом (а.с. 42) до міського голови в якому повідомляє про направлення вищезазначеного листа від 25.07.2017 Голові ЖБК "Серпанок" та просить розібратися в даній ситуації відповідно до вимог чинного законодавства, а також внести відповідні зміни в рішення ОСОБА_1 міської ради від 15.09.2016 про затвердження даного проекту землеустрою, враховуючи розташування належного ТОВ "ЄВРОМІКС+" нерухомого майна - підкачуючої станції.

08.08.2017, позивач звернувся листом (а.с. 43) до Управління Держгеокадастру у ОСОБА_1 районі в якому повідомляє про направлення Голові ЖБК "Серпанок" листа від 25.07.2017 та просить розібратися в даній ситуації, а саме: чи зроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2995,0 кв.м. для будівництва та обслуговування багатоквартирного будинку №1, що знаходиться за адресою: м. Коломия, вул. Володимира Винниченка, відповідно до вимог чинного законодавства і чому не враховано розміщення належного ТОВ "ЄВРОМІКС+" нерухомого майна.

21.12.2017 позивач направив ЖБК "Серпанок" гарантійного листа вих.№ 216/12 (а.с. 44) в якому гарантує останньому: зробити й облагородити дорогу, яка буде проходити через територію ТОВ "ЄВРОМІКС+", де розміщена підкачуючи станція; встановити рампу на пульті на в'їзді до багатоквартирного будинку №1 для обмеження проїзду будь-яких транспортних засобів, окрім тих, власники яких проживають в даному будинку; встановити на кошти ТОВ "ЄВРОМІКС+" на належній позивачу земельній ділянці закритий контейнерний майданчик на 4 контейнери для мешканців будинку; викупити земельну ділянку відповідно до вимог чинного законодавства.

29.01.2018 позивачем направлено на адресу відповідача - ЖБК "Серпанок" лист-вимогу вих. № 01/01 (а.с. 45) щодо надання до 10.02.2018 конкретної відповіді стосовно спірного питання відносно земельної ділянки.

Відповідь на вищевказаний лист ТОВ "ЄВРОМІКС+" не отримало.

26.03.2018 позивачем направлено міському голові інформаційний запит вих. № 28/03 (а.с. 47) в якому ТОВ "ЄВРОМІКС+" просить роз'яснити чому земельна комісія ОСОБА_1 міської ради не перевірила наявність нерухомого майна на земельній ділянці переданій у власність ЖБК "Серпанок"; хто несе відповідальність за дане порушення і як саме оформити у власність ТОВ "ЄВРОМІКС+" земельну ділянку для обслуговування підкачуючої станції.

ОСОБА_1 міська ради надала відповідь на вищезазначений інформаційний запит (лист № 23/11-16/183 від 04.04.2018; а.с.58).

З аналогічними вимогами позивачем направлено інформаційний запит вих. № 27/03 від 26.03.2018 до Управління Держгеокадастру у ОСОБА_1 районі (а.с. 49).

В матеріалах справи наявна відповідь Управління Держгеокадастру у ОСОБА_1 районі на інформаційний запит № 27/03 від 26.03.2018 (лист № 0-9-0.192-3/263-18 від 03.04.2018; а.с. 53-57).

10.04.2018 позивачем направлено інформаційний запит вих. № 29/04 (а.с. 51) до ЖБК "Серпанок" в якому ТОВ "ЄВРОМІКС+" просить надати конкретну інформацію щодо частини земельної ділянки кадастровий номер 2610600000:25:003:0089, яку ЖБК Серпанок набув у власність, на якій знаходиться належне ТОВ "ЄВРОМІКС+" нерухоме майно - підкачуюча станція, загальною площею 31,7 кв.м.

Позивач вважає, що рішення ОСОБА_1 міської ради Івано-Франківської області від 21.01.2016 № 188-4/2016 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вулиці Володимира Винниченка, 1" та від 15.09.2016 №797-12/2016 "Про надання земельної ділянки по вулиці Володимира Винниченка,1" прийняті із порушенням вимог чинного законодавства і підлягають скасуванню; в зв'язку з чим звернувся до суду за захистом порушеного права на вільне володіння, користування, та розпорядження майном - підкачуючою станцією, загальною площею 31,7 кв.м., яка знаходиться на земельній ділянці по вул. Володимира Винниченка,1 і належить останньому на праві приватної власності (реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна: 1178923426106, підстава виникнення права власності: акт прийому-передачі та грошової оцінки нерухомого майна від 14.02.2017).

Норми права та мотиви, якими керувався суд при прийнятті рішення.

Спірні правовідносини між сторонами регулюються Конституцією України, нормами Земельного кодексу України, Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України, Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", Законом України "Про землеустрій" та Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

У відповідності до ч. 1, 4 статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Держава забезпечує захист прав усіх суб'єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб'єкти права власності рівні перед законом.

Згідно з ч.2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Такі ж положення закріплені у ст. 4 Європейської хартії місцевого самоврядування, яка встановлює, що головні повноваження і функції органів місцевого самоврядування визначаються конституцією або законом; органи місцевого самоврядування в межах закону мають повне право вільно вирішувати будь-яке питання, яке не вилучене із сфери їхньої компетенції і вирішення якого не доручене жодному іншому органу; повноваження, якими наділяються органи місцевого самоврядування, як правило, мають бути повними і виключними.

Згідно з ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", органи місцевого самоврядування в межах своїх повноважень приймають нормативні та інші акти у формі рішень.

Статтею 12 Земельного кодексу України передбачено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до ЗК України, а також вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону. Розглянувши матеріали справи, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, всебічно і повно з'ясувавши всі обставини, на яких ґрунтуються вимоги позивача та заперечення відповідачів, суд встановив, що рішення ОСОБА_1 міської ради Івано-Франківської області від 21.01.2016 р. № 188-4/2016 та від 15.09.2016 р. № 797-12/2016 прийняті в межах повноважень, передбачених ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (Виключна компетенція сільських, селищних, міських рад), в межах та порядку передбаченому ст.ст. 123, 125, 186 ЗК України, ст. 28 Закону України "Про землеустрій" (Права та обов'язки розробників документації із землеустрою), на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання у власність ЖБК "Серпанок" земельної ділянки для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку, розташованого по вул. В. Винниченка, 1, м. Коломия, Івано-Франківська обл. за рахунок земель міської ради. На виконання вимог ст. 186-1 ЗК України в цьому проекті землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання у власність земельної ділянки містяться позитивний висновок Управління Держгеокадастру у ОСОБА_1 районі Івано-Франківської області про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 29.06.2016 р. № 251/41-16 (а.с. 118) та позитивний висновок відділу архітектури і містобудування ОСОБА_1 міської ради Івано-Франківської області від 27.05.2016 р. №284/16-22 (а.с. 120). На момент прийняття оскаржуваних рішень, земельна ділянка, що знаходиться по вул. В. Винниченка, 1, м. Коломия, Івано-Франківська обл., не перебувала у власності або в користуванні інших осіб, а надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення цієї земельної ділянки для будівництва і обслуговування багатоквартирного будинку за рахунок земель міської ради було здійснено відповідно до поданої ЖБК "Серпанок" заяви.

З огляду на вищевикладене, у суду відсутні правові підстави для визнання незаконними та скасування рішень ОСОБА_1 міської ради Івано-Франківської області від 21.01.2016 № 188-4/2016 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вулиці Володимира Винниченка, 1" та від 15.09.2016 № 797-12/2016 "Про надання земельної ділянки по вулиці Володимира Винниченка,1".

Рішенням ОСОБА_1 міської ради Івано-Франківської області дванадцятої сесії сьомого демократичного скликання від 15.09.2016 № 797-12/2016 "Про надання земельної ділянки по вулиці Володимира Винниченка,1", міська рада затвердила проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надала у власність житлово-будівельному кооперативу "Серпанок" земельну ділянку (кадастровий номер 2610600000:25:003:0089) площею 2995,0 кв.м, по вулиці Володимира Винниченка, 1 для будівництва і обслуговування багатоквартирного будинку за рахунок земель міської ради.

Згідно, поданого позивачем, витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності (а.с.29) право власності на підкачуючу станцію загальною площею 31,7 кв.м, яка знаходиться на земельній ділянці по вул. Володимира Винниченка,1, м. Коломия зареєстровано - 15.02.2017, тобто після прийняття ОСОБА_1 міською радою оскаржуваних рішень.

В ст. З Конституції України закріплено принцип, за яким права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, яка відповідає перед людиною за свою діяльність. Органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність перед юридичними і фізичними особами (ст. 74 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні"). Таким чином, органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб'єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Це є "гарантією стабільності суспільних відносин між органами місцевого самоврядування і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення.

У відповідності до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у власність або користування передбачено Главою 19 "Набуття права на землю громадянами та юридичними особами" Земельного кодексу України.

Згідно приписів частини першої ст. 149 Земельного кодексу України, земельні ділянки, надані у постійне користування із земель державної та комунальної власності, можуть вилучатися для суспільних та інших потреб за рішенням органів державної влади, ОСОБА_6 міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування на підставі та в порядку, передбачених цим Кодексом. Відповідно до ч. 2 ст. 149 Земельного кодексу України вилучення земельних ділянок провадиться за згодою землекористувачів на підставі рішень Кабінету ОСОБА_6 України, ОСОБА_6 міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, сільських, селищних, міських рад відповідно до їх повноважень.

За змістом статті 152 Земельного кодексу України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

У відповідності до приписів ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Згідно ст. 125 Земельного кодексу України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Приписами ст.126 Земельного кодексу України встановлено, що право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень". З огляду на приписи статті 182, частини другої статті 331, статті 657 Цивільного України покупець нерухомого майна вправі вимагати оформлення відповідних прав на земельну ділянку, зайняту нерухомістю, з моменту державної реєстрації переходу права власності на нерухоме майно.

За приписами частини 1, 9 ст. 79-1 Земельного кодексу України, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об'єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж: та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Земельна ділянка може бути об'єктом цивільних прав виключно з моменту її формування та державної реєстрації права власності на неї. Згідно з ст.ст. 16, 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр" земельній ділянці, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, присвоюється кадастровий номер. При здійсненні державної реєстрації земельної ділянки їй присвоюється кадастровий номер. Отже, набуттю цивільної оборотоздатності земельної ділянки обов'язково передують дві юридично значимі події: реєстрація земельної ділянки (у державному земельному кадастрі) та реєстрація речових прав (право власності) на земельну ділянку (у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно).

Слід зазначити, що земельна ділянка, яку позивач просить вилучити у ЖБК "Серпанок" не сформована, кадастровий номер останній не присвоєний.

Згідно приписів частини 1 ст. 120 Земельного кодексу України у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об'єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення.

Відповідно з статтею 377 Цивільного кодексу України, до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача). Розмір та кадастровий номер земельної ділянки, право на яку переходить у зв'язку з переходом права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, є істотними умовами договору, який передбачає набуття права власності на ці об'єкти (крім багатоквартирних будинків та об'єктів державної власності, що підлягають продажу шляхом приватизації).

З аналізу вищезазначених норм випливає, що особа у якої виникло право власності на нерухоме майно, розміщене на земельній ділянці, право користування якою не оформлено, має право на частину цієї ділянки на якій розміщено його майно.

Передумовами та матеріальними підставами для захисту права власності або права користування земельною ділянкою у судовому порядку є наявність підтвердженого належними доказами права особи (власності або користування) щодо земельної ділянки, а також підтвердженого належними доказами факту порушення (невизнання або оспорювання) цього права на земельну ділянку.

ТОВ "ЄВРОМІКС+" не зверталося із заявою про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вул. В. Винниченка, 1, м. Коломия, обл. Івано-Франківська (повідомлення відділу земельних відносин ОСОБА_1 міської ради від 24.09.2018 № 54/10-23 ; а.с. 146). Застосування конкретного способу захисту порушеного права чи охоронюваного інтересу залежить як від змісту суб'єктивного права (охоронюваного інтересу), за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення. Вирішуючи спір, суд повинен надати об'єктивну оцінку наявності порушеного права чи інтересу на момент звернення до господарського суду.

Оцінюючи належність обраного при зверненні з позовом способу захисту та обґрунтовуючи відповідний висновок, слід виходити із його ефективності, і це означає, що вимога на захист права має відповідати змісту порушеного права та характеру правопорушення, забезпечити реальне поновлення порушеного права, а у разі неможливості такого поновлення - гарантувати можливість отримання відповідного відшкодування. Відсутність порушеного права (охоронюваного інтересу) встановлюється при розгляді справи по суті та є окремою підставою для прийняття судового рішення про відмову в позові. Розглянувши матеріали справи, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, всебічно і повно з'ясувавши всі обставини на яких грунтуються вимоги позивача та заперечення відповідачів, суд дійшов висновку, що позовні вимоги в частині вилучення земельної ділянки у ЖБК "Серпанок" є передчасними, з огляду на відсутність порушеного права позивача на момент прийняття оскаржуваних рішень.

Позовні вимоги в частині зобов'язання ОСОБА_1 міську раду винести на розгляд сесії клопотання про набуття у власність земельної ділянки загальною площею 0,0052 га, необхідної для обслуговування підкачуючої станції, погодити кадастровий план даної земельної ділянки та надати дозвіл ТОВ "ЄВРОМІКС+" розробити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки з передачею її у приватну власність позивачу не можуть бути задоволені, так як виходять за межі повноважень якими законодавець наділив суд, при цьому слід зазначити наступне.

Враховуючи приписи ч.4 ст. 236 Господарського процесуального кодексу України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд врахував висновки щодо застосування норм права та правові позиції, викладені у постановах Верховного Суду: від 11 вересня 2018 року у справі № 712/10864/16-а (провадження № 11-518апп18), від 19 листопада 2018 року у справі № 909/480/15.

Статтею 6 Конституції України визначено, що державна влада в Україні здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу та судову.

Цивільним кодексом України, Господарським кодексом України, Земельним кодексом України та іншими законами можуть встановлюватися для захисту певних чи окремих категорій прав спеціальні способи захисту прав. З урахуванням наведеного, суд під час розгляду і вирішенні справи визначає спосіб захисту виходячи із закону, який регулює конкретні правовідносини, і тих юридичних фактів, що обумовлюють виникнення цих правовідносин та цього спору. Особа, законний інтерес або право якої порушено, може скористатися способом захисту, який прямо передбачений нормою матеріального права або може скористатися можливістю вибору між декількома способами захисту, якщо це не заборонено законом. Якщо ж спеціальні норми не встановлюють конкретних заходів, то особа має право обрати спосіб із числа передбачених ЦК України, ГК України, ЗК України з урахуванням специфіки порушеного права й характеру правопорушення.

Дискреційні повноваження - це сукупність прав та обов'язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених проектом нормативно-правового акту.

Як випливає зі змісту Рекомендації № R (80) 2 Комітету ОСОБА_6 Європи, прийнятої 11.03.1980 на 316-й нараді представників міністрів, стосовно реалізації адміністративними органами влади дискреційних повноважень, під дискреційним повноваженням слід, розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин. Тобто, дискреційне право органу виконавчої влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування обумовлене свободою (вільним, або адміністративним, розсудом) в оцінюванні та діях, у виборі одного з варіантів рішень та правових наслідків. Суд не може підміняти державний орган, приймаючи замість нього рішення, яке визнається протиправним, інше рішення, яке б відповідало Закону, та давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, які належать до компетенції такого суб'єкта владних повноважень, також Європейський суд з прав людини неодноразово зазначав, що завдання суду при здійсненні його контрольної функції полягає не в тому, щоб підміняти органи влади держави, і суд не повинен підміняти думку національних органів будь-якою своєю думкою. У постанові від 11.09.2018, прийнятій у справі №712/10864/16-а (провадження № 11-518апп18), ОСОБА_7 Верховного Суду дійшла висновку, що відповідно до вимог чинного законодавства України до компетенції судів віднесено розгляд вимог виключно про спонукання розглянути подане зацікавленою особою клопотання без визначення змісту самого рішення.

Позовні вимоги в частині скасування реєстрації земельної ділянки 21.07.2016 року Управлінням Держгеокадастру у ОСОБА_1 районі Івано-Франківської області в Державному земельному кадастрі та зобов'язання ТОВ "Геоземкадсервіс" здійснити всі необхідні дії щодо скасування даної реєстрації в Державному земельному кадастрі не підлягають задоволенню з огляду на таке.

Рішенням ОСОБА_1 міської ради Івано-Франківської області від 21.01.2016 № 188-4/2016 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вулиці Володимира Винниченка, 1" надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ЖБК "Серпанок" площею 2995,0 кв.м. на вулиці Володимира Винниченка, 1 для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку та здійснено реєстрацію цієї земельної ділянки Управлінням Держгеокадастру у ОСОБА_1 районі Івано-Франківської області від 21.07.2016 у відповідності до положень Земельного кодексу України, Закону України "Про Державний земельний кадастр" та Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету ОСОБА_6 України від 17.10.2012 р. № 1051.

Вищеназваними нормативно-правовими актами визначено порядок ведення державної реєстрації земельних ділянок.

З огляду на вищевикладене, реєстрація земельної ділянки Управлінням Держгеокадастру здійснена у передбаченому законом порядку, отже жодних підстав для скасування останньої немає.

Щодо вимоги в частині зобов'язання ТОВ "Геоземкадсервіс" здійснити всі необхідні дії щодо скасування даної реєстрації в Державному земельному кадастрі, слід зазначити, що ТОВ "Геоземкадсервіс" не є відповідачем у даній справі в зв'язку з чим cуд не вправі зобов'язувати його вчиняти будь-які дії.

Судові витрати.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, судовий збір покладається на позивача.

Керуючись статтями 13, 14, 73, 74, 76-80, 129, 232, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

у позові визнання незаконними та скасування рішень ОСОБА_1 міської ради Івано-Франківської області: від 21.01.2016 № 188-4/2016 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вулиці Володимира Винниченка, 1" та від 15.09.2016 № 797-12/2016 "Про надання земельної ділянки по вулиці Володимира Винниченка, 1"; вилучення земельної ділянки у ЖБК "Серпанок"; скасування державної реєстрації земельної ділянки Управлінням Держгеокадастру у ОСОБА_1 районі, зобов'язання ТОВ "Геоземкадсервіс" здійснити дії щодо скасування реєстрації; зобов'язання ОСОБА_1 міську раду винести на розгляд сесії клопотання про набуття у власність земельної ділянки, погодити кадастровий план, надати дозвіл розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передати у приватну власність земельну ділянку ТОВ "ЄВРОМІКС+" відмовити.

Судовий збір в сумі 3524 (три тисячі п'ятсот двадцять чотири гривні) покласти на позивача.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана в порядку, передбаченому Розділом IV Господарського процесуального кодексу України.

Повне рішення складено 25.01.2019.

Суддя Л.М. Неверовська

СудГосподарський суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення11.01.2019
Оприлюднено25.01.2019
Номер документу79396834
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —909/680/18

Ухвала від 20.03.2019

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бонк Тетяна Богданівна

Ухвала від 25.02.2019

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бонк Тетяна Богданівна

Рішення від 11.01.2019

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Неверовська Л. М.

Ухвала від 11.12.2018

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Неверовська Л. М.

Ухвала від 28.11.2018

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Неверовська Л. М.

Ухвала від 16.11.2018

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Неверовська Л. М.

Ухвала від 05.11.2018

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Неверовська Л. М.

Ухвала від 18.10.2018

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Неверовська Л. М.

Ухвала від 01.10.2018

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Неверовська Л.М.

Ухвала від 10.09.2018

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Неверовська Л.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні