Справа № 560/3754/18
РІШЕННЯ
іменем України
24 січня 2019 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Петричковича А.І. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про визнання дій протиправними,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з адміністративним позовом від 09.11.2018 в якому просить визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, щодо відмови у надані ОСОБА_1 дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності орієнтовною площею 1,87 га з метою подальшої передачі безоплатно у власність для фермерського господарства у розмірі земельної частки (паю) за межами населених пунктів Ганнівської сільської ради Дунаєвецького району Хмельницької області, оформленої листом від 01.06.2018 № К-6806/0-4385/0/95-18.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що є членом фермерського господарства "Струмок", в користуванні якого знаходиться земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_2 площею 30 га, з цільовим призначенням для ведення фермерського господарства та земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_3 площею 10 га, з цільовим призначенням для ведення фермерського господарства, яка відповідно до Витягів з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-6804171442016 від 21.12.2016, №НВ-6804171352016 від 21.12.2016 та державних актів на право постійного користування землею передані в постійне користування голові ФГ "Струмок" ОСОБА_2 За результатами розгляду звернення позивача до ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області із заявою про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності в розмірі земельної частки (паю) та передачі її у власність, як члену ФГ "Струмок", відповідач листом від 01.06.2018 №К-6806/0-4385/0/95-18 відмовив у задоволенні заяви, мотивуючи таку відмову наявністю меморандумів про співпрацю при здійсненні заходів щодо передачі земель сільськогосподарського призначення державної власності в комунальну власність об'єднаних територіальних громад (ОТГ) між ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області та ОТГ від 08.02.2018. Також, рекомендовано звернутись із відповідним клопотанням до органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування після проведення передачі земель сільськогосподарського призначення в комунальну власність та реєстрації права комунальної власності ОТГ. Не погодившись з такими діями відповідача, позивач звернувся до суду за захистом своїх порушених прав (арк. спр. 38-41).
Ухвалою суду від 29.11.2018 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
17.12.2018 до суду поступив відзив на позовну заяву в якому відповідач зазначає, що відповідно до наказу ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області від 26.09.2018 №22-6557-СГ "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність" Дунаєвецькій міській раді Дунаєвецької міської ОТГ Дунаєвецького району Хмельницької області передано у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 8701,4404 га, які розташовані (за межами населених пунктів) на території Дунаєвецької міської ОТГ Дунаєвецького району Хмельницької області. Зазначає, що земельні ділянки з кадастровими номерами НОМЕР_2 площею 30,0000 га та НОМЕР_3 площею 10,0000 га, які відповідно до Державних актів на право постійного користування землею серії НОМЕР_4 від 18.11.1999 та серії НОМЕР_5 від 24.10.2000 на праві постійного користування належать ОСОБА_2, включені у перелік земельних ділянок, які передаються у комунальну власність Дунаєвецькій міській ОТГ згідно вищевказаного наказу. Вважає, що під час прийняття відмови у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності та передачі її у власність позивачу, ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області діяло у межах повноважень, прав позивача не порушило, а тому просить відмовити в задоволенні позовних вимог повністю.
Ухвалою суду від 20.12.2018 відмовлено у задоволенні клопотання відповідача від 12.12.2018 про залучення до участі в розгляді справи № 560/3754/18 в якості третьої особи Дунаєвецької міської ради Дунаєвецької міської об'єднаної територіальної громади Дунаєвецького району Хмельницької області.
Згідно з ухвалою від 14.01.2019, суд відмовив у задоволенні клопотання відповідача від 08.01.2019 про залучення до участі в розгляді справи № 560/3754/18 в якості третьої особи Дунаєвецької міської ради Дунаєвецької міської об'єднаної територіальної громади Дунаєвецького району Хмельницької області.
Частиною 4 ст. 229 КАС України визначено, що у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
З'ясувавши обставини, на які сторони покликаються як на підставу своїх вимог так і заперечень, оцінивши докази по справі, суд приходить до таких висновків, враховуючи наступне.
Відповідно до виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців №415993 від 22.10.2012, ФГ "Струмок" має код ЄДРПОУ 31162121, зареєстровано 06.11.2000, керівник - ОСОБА_2 (арк. спр. 54).
Згідно з Протоколом зборів членів ФГ "Струмок" №1 від 20.04.2017 включено до фермерського господарства нових членів, зокрема, ОСОБА_1 (арк. спр. 43-44).
Відповідно до статуту ФГ "Струмок" (нова редакція), затвердженого рішенням голови ФГ "Струмок" №1/2017 від 20.04.2017, засновником господарства є ОСОБА_2, а одним з членів цього господарства є позивач ОСОБА_1, а отже, позивач 20.04.2017 став членом ФГ "Струмок" (арк. спр. 55-62).
В користуванні ФГ "Струмок" знаходиться земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_2 площею 30 га, з цільовим призначенням для ведення фермерського господарства та земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_3 площею 10 га, з цільовим призначенням для ведення фермерського господарства, яка відповідно до Витягів з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-6804171442016 від 21.12.2016, №НВ-6804171352016 від 21.12.2016 та державних актів на право постійного користування землею передані в постійне користування голові ФГ "Струмок" ОСОБА_2
Протоколом зборів членів ФГ "Струмок" №3 від 20.04.2017 прийнято рішення про розпаювання земельних ділянок загальною площею 40 га рівними частками між членами господарства у рівних частках, та залишення за ФГ "Струмок" земельної ділянки площею 2,6 га в постійному користуванні відповідно до Державних актів на право постійного користування (арк. спр. 45).
При цьому, рішенням 37 сесії Дунаєвецької міської ради від 22.06.2018 надано згоду на розпаювання земель ФГ "Струмок" (арк. спр. 63).
Позивач звернувся до ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області із заявою від 22.05.2018 про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності в розмірі земельної частки (паю) та передачі її у його власність, як члену ФГ "Струмок" (арк. спр. 69).
Листом від 01.06.2018 №К-6806/0-4385/0/95-18 відповідач відмовив у задоволенні заяви ОСОБА_1, мотивуючи таку відмову наявністю меморандумів про співпрацю при здійсненні заходів щодо передачі земель сільськогосподарського призначення державної власності в комунальну власність об'єднаних територіальних громад (ОТГ) між ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області та ОТГ від 08.02.2018. Також, рекомендовано звернутись із відповідним клопотанням до органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування після проведення передачі земель сільськогосподарського призначення в комунальну власність та реєстрації права комунальної власності ОТГ (арк. спр. 72).
Згідно з п. 8 Положення про Головне управління Держгеокадастру в області, затвердженого Міністерством аграрної політики та продовольства України від 29.09.2016, № 333 "Про затвердження положень про територіальні органи Держгеокадастру" (далі - Положення №333), Головне управління у межах своїх повноважень видає накази організаційно-розпорядчого характеру.
Пунктом 9 Положення №333 визначено, що начальник Головного управління є Головним державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у відповідній області, а його перший заступник та заступник - відповідно першим заступником та заступником Головного державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у відповідній області.
Відповідно до підпункту 11 п. 10 Положення №333, начальник Головного управління підписує накази Головного управління.
Отже, рішення про надання дозволу або про відмову у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки оформляється індивідуальним правовим актом - наказом Головного управління Держгеокадасту.
Відповідно до п. "а" ч. 3 ст. 22 Земельного кодексу України (далі - ЗК України), землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства.
Статтею 31 ЗК України визначено, що землі фермерського господарства можуть складатися із: а) земельної ділянки, що належить на праві власності фермерському господарству як юридичній особі; б) земельних ділянок, що належать громадянам - членам фермерського господарства на праві приватної власності; в) земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди. Громадяни - члени фермерського господарства мають право на одержання безоплатно у власність із земель державної і комунальної власності земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю).
Згідно з ч. 1 ст. 32 ЗК України, громадянам України - членам фермерських господарств передаються безоплатно у приватну власність надані їм у користування земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території відповідної ради.
Відповідно до п. "в" ч. 3 ст. 116 ЗК України, безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених вказаним Кодексом.
Пунктом "а" ч. 1 ст. 121 ЗК України передбачено, що громадяни України мають право на безоплатну передачу земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства - в розмірі земельної частки (паю), визначеної для членів сільськогосподарських підприємств, розташованих на території сільської, селищної, міської ради, де знаходиться фермерське господарство. Якщо на території сільської, селищної, міської ради розташовано декілька сільськогосподарських підприємств, розмір земельної частки (паю) визначається як середній по цих підприємствах. У разі відсутності сільськогосподарських підприємств на території відповідної ради розмір земельної частки (паю) визначається як середній по району.
Відповідно до ч. 4 ст. 122 ЗК України, центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою вказаної статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Статтею 1 Закону України "Про землеустрій" від 22.05.2003 № 858-IV (далі - Закон №858-IV) визначено, що технічна документація із землеустрою - сукупність текстових та графічних матеріалів, що визначають технічний процес проведення заходів з використання та охорони земель без застосування елементів проектування.
Згідно з ст. 25 Закону №858-IV, документація із землеустрою розробляється у вигляді схеми, проекту, робочого проекту або технічної документації. Види документації із землеустрою: а) схеми землеустрою і техніко-економічні обґрунтування використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць; б) проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць; в) проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об'єктів; г) проекти землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; ґ) проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок; д) проекти землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб; е) проекти землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь; є) проекти землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів; ж) проекти землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв); з) робочі проекти землеустрою; и) технічна документація із землеустрою щодо визначення та встановлення в натурі (на місцевості) державного кордону України; і) технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); ї) технічна документація із землеустрою щодо встановлення меж частини земельної ділянки, на яку поширюються права суборенди, сервітуту; й) технічна документація із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок; к) технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель. Види документації із землеустрою та їх склад встановлюються виключно цим Законом.
Відповідно до ч. 6 ст. 118 ЗК України, громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри.
До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Згідно з ч. 7 ст. 118 ЗК України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об'єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Системний аналіз наведених правових норм дає підстави зробити висновок, що ЗК України визначено вичерпний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. При цьому, чинним законодавством України не передбачено право суб'єкта владних повноважень відступати від положень статті 118 ЗК України.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 27.02.2018 по справі №545/808/17.
Також, Верховний Суд у постанові від 20.09.2018 по справі №804/5597/15 у п. 28 зробив такий висновок: "Відсутність належним чином оформленого наказу Головного управління Держзенмагенства області про надання дозволу або про відмову у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки після спливу встановленого законом місячного строку розгляду клопотання особи, не зважаючи на надсилання заявнику листів про розгляд клопотання, свідчить про те, що орган не прийняв жодного рішення з числа тих, які він повинен ухвалити за законом. Отже має місце протиправна бездіяльність.".
Згідно з ч. 5 ст. 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Відповідач відмовив у задоволенні заяви позивача від 22.05.2018 про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності в розмірі земельної частки (паю) та передачі її у власність листом від 01.06.2018 № К-6806/0-4385/0/95-18, що є протиправною бездіяльністю, і з підстав, які не відповідають вимогам ЗК України. Цей висновок суду не спростовує передача земельної ділянки Дунаєвецькій міській раді Дунаєвецької міської ОТГ Дунаєвецького району, згідно наказу від 26.09.2018 №22-6557-СГ "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність", так як заява позивача від 22.05.2018, а лист відповідача датований 01.06.2018. Отже, земля щодо якої було звернення позивача, на момент надання повідомлення відповідача про результат її розгляду, перебувала у розпорядженні відповідача, який повинен був прийняти по суті цієї заяви рішення.
Відповідно до ч. 2 ст. 9 КАС України, суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Таким чином, суд з урахуванням висновків Верховного Суду у справах №804/5597/15, №545/808/17 прийшов до висновку, що позивач довів позовні вимоги, а суб'єкт владних повноважень, який заперечує проти позову, не довів, що діяв у межах закону, що підтверджено доказами, перевіреними в суді, тому позов задовольняється.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_1 задовольнити.
Визнати протиправним вирішення Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області заяви ОСОБА_1 про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності орієнтовною площею 1,87 га з метою подальшої передачі безоплатно у власність для фермерського господарства у розмірі земельної частки (паю) за межами населених пунктів Ганнівської сільської ради Дунаєвецького району Хмельницької області, оформленої листом від 01.06.2018 №К-6806/0-4385/0/95-18.
Стягнути на користь ОСОБА_1 (код НОМЕР_1) судовий збір у розмірі 704,80 (сімсот чотири гривні вісімдесят копійок) гривень за рахунок асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 24 січня 2019 року
Позивач:ОСОБА_1 (АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1) Відповідач:Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області (вул. Інститутська, 4/1, м. Хмельницький, Хмельницька область, 29000 , код ЄДРПОУ - 39767479)
Головуючий суддя А.І. Петричкович
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.01.2019 |
Оприлюднено | 27.01.2019 |
Номер документу | 79403052 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Петричкович А.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні