ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 січня 2019 р. м. Чернівці Справа № 824/1288/18-а
Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кушнір В.О., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області до Кам'янського сільського споживчого товариства про застосування заходу реагування у сфері державного нагляду, -
В С Т А Н О В И В:
У поданому до суду адміністративному позові Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області (далі - позивач, УДСНС у Чернівецькій області) просить суд застосувати до Кам'янського сільського споживчого товариства (код ЄДРПОУ 21412534, далі - відповідач, Кам'янське ССТ), захід реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зобов'язання зупинити експлуатацію і відключити від електромережі із залученням спеціалізованої організації з електропостачання нежитлове приміщення кабінету - за координатами - 26 та приміщення коридору за координатами - 27, що розташовані на другому поверсі будівлі Кам'янського ССТ, що на вул.Сенюка, 1 в с.Кам'янка Глибоцького району Чернівецької області до повного усунення в них порушень, визначених актом перевірки Глибоцького районного сектору Управління ДСНС України у Чернівецькій області від 07.12.2018р. №112.
В обґрунтування позовних вимог позивач вказав, що за результатами проведеної у червні 2016 року планової перевірки Кам'янського сільського споживчого товариства (далі - Кам'янське ССТ) виявлено ряд порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей. За результатами перевірки складено Припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 24.06.2016р. №37. В подальшому посадовими особами Управління проведено позапланову перевірку додержання та виконання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки в приміщеннях будівлі Кам'янського ССТ, за підсумками якої складено Акт позапланової перевірки від 07.12.2018р. №112 та видано Припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 07.12.2018р. №110.
З огляду на те, що під час перевірки виявлено ряд суттєвих порушень вимог нормативних актів у сфері цивільного захисту, техногенної і пожежної безпеки, що становлять загрозу життю та здоров'ю людей, на думку позивача, є необхідність в застосуванні заходів у сфері державного нагляду, що і стало підставою для звернення позивача до суду з даним адміністративним позовом.
Ухвалою суду від 26.12.2018р. відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
Ухвалу суду відповідач отримав 28.12.2018р., однак станом на дату розгляду справи відзив на позов до суду не подав.
Враховуючи наведене, суд у відповідності до ч.6 ст.162 КАС України вважає за можливе розглянути справу за наявними у ній матеріалами.
Судом встановлені наступні обставини та відповідні їм правовідносини.
Кам'янське сільське споживче товариство (код ЄДРПОУ 21412534, керівник - Бурла Дмитро Іванович) є власником магазину "Універмаг", що знаходиться за адресою вул.Сенюка, буд.1, с.Кам'янка Глибоцький район Чернівецька область, що підтверджується свідоцтвом про право власності на нерухоме майно та відомостями ЄДРПОУ (а.с.45, 48 на звороті - 49 на звороті).
Посадовими особами Глибоцького районного сектору УДСНСУ у Чернівецькій області з 21.06.2016р. по 24.06.2016р. проведено планову перевірку щодо додержання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки в приміщеннях будівлі Універмагу Кам'янського ССТ, за наслідками якої складено Акт №37 від 24.06.2016р. та видано Припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 24.06.2016р. №37 (а.с.33-42).
Згідно наказу УДСНС України у Чернівецькій області від 04.12.2018р. №231 начальникам Чернівецького міського відділу, районних секторів Управління доручено провести позапланові перевірки виконання суб'єктами господарювання приписів, щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю), розташованих на території м.Чернівці та Чернівецької області (а.с.21).
На виконання зазначеного наказу, для перевірки усунення порушень, виявлених попередньою перевіркою, на підставі посвідчення №120 від 06.12.2018р. посадовою особою Глибоцького районного сектору Управління в період з 06.12.2018р. по 07.12.2018р. проведено позапланову перевірку Кам'янського ССТ (а.с.24).
За підсумками проведеної перевірки встановлено ряд порушень суб'єктом господарювання - Кам'янським ССТ вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки. Результати перевірки (виявлені порушення) відображені в Акті позапланової перевірки від 07.12.2018р. №112, в якому, окрім зазначеного, також указано на невиконання Акту перевірки від 24.06.2016р. №37 (а.с.24).
З метою усунення виявлених перевіркою порушень посадовою особою позивача видано Припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 07.12.2018р. №110 (а.с.28-29).
Примірники Акту та Припису отримано керівником Кам'янського ССТ 07.12.2018р., що підтверджується його підписами у зазначених документах.
Зважаючи на не усунення виявлених перевіркою порушень та наявність підстав для застосування до відповідача заходів у сфері державного нагляду позивач звернувся до суду з даним позовом.
До вказаних правовідносин суд застосовує наступні положення чинного законодавства та робить висновки по суті спору.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015р. №1052 (далі - Положення №1052), державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.
Згідно з пунктом 1 Положення про Головне управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області, затвердженого наказом Державної служби України з надзвичайних ситуацій №3 від 04.02.2013р. (в ред. наказу від 12.11.2018р. №661) (далі - Положення), Головне управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області є територіальним органом Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.
В силу вимог підпункту 27 пункту 4 вказаного Положення, до основних завдань Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області віднесено здійснення безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляду (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, іншими суб'єктами господарювання.
В свою чергу, відповідно до статті 66 Кодексу цивільного захисту України (далі - КЦЗ України) центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Частиною 6 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007р. №877-V (далі - Закон №877) визначено, що за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю), складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім'я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.
На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу (ч.7 ст.7 Закону №877).
Судом встановлено, що на підставі викладених вище положень чинного законодавства позивачем проведено перевірку відповідача, за підсумками якої складено Акт і Припис. Указаними документами підтверджено допущення відповідачем порушень, пов'язаних із недотриманням вимог пожежної безпеки, визначених нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами.
З матеріалів справи також вбачається, що Акт і Припис відповідачем отримані, в адміністративному або судовому порядку не оскаржені, тому це свідчить про те, що останнім зазначені у них обставини не заперечуються.
У відповідності до п.12 ч.1 ст.67 КЦЗ України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей
Крім того, частиною 2 статті 68 КЦЗ України передбачено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Положеннями ст.70 КЦЗ України встановлено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є, зокрема, недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб'єктів господарювання.
В свою чергу, відповідно до ч.2 ст.70 КЦЗ України, повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
За таких обставин та враховуючи те, що під час проведення перевірки виявлено порушення відповідачем вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту, суд доходить висновку про наявність підстав для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду у вигляді зупинення експлуатації нежитлового приміщення кабінету - за координатами - 26 та приміщення коридору за координатами - 27, що розташовані на другому поверсі будівлі Кам'янського ССТ до повного усунення в них порушень, визначених актом перевірки. Відтак адміністративний позов в цій частині підлягає задоволенню.
Щодо позовних вимог в частині відключення зазначеного приміщення від електромережі із залученням спеціалізованої організації з електропостачання суд зазначає наступне.
Стаття 19 Конституції України зобов'язує орган державної влади діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.
Зважаючи на те, що положеннями Кодексу цивільного захисту України та Закону №877 не передбачено такого заходу реагування, як і повноважень позивача на звернення до суду з адміністративним позовом про застосування такого заходу реагування, суд доходить висновку про відсутність правових підстав для задоволення позову в цій частині.
Відповідно до ч.1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з ч.1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Позивач довів суду правомірність заявлених вимог щодо необхідності зупинити експлуатацію нежитлового приміщення кабінету Кіцманського ССТ за указаними в позові координатами. Натомість відповідач не надав належні, допустимі та достовірні докази виконання вимог Припису та усунення порушень, виявлених перевіркою.
Враховуючи наведене, суд вважає, що вимоги позивача у цій частині є обґрунтованими, відповідають обставинам справи і наявним матеріалам. Водночас позов в частині зобов'язання відповідача відключити указане вище приміщення від електромережі не ґрунтується на нормах чинного законодавства.
За таких обставин, адміністративний позов підлягає задоволенню частково.
У відповідності до ч.2 ст.139 КАС України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз. У зв'язку із відсутністю таких витрат питання щодо повернення судових витрат судом не вирішується.
Керуючись статтями 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
1. Адміністративний позов задовольнити частково.
2. Застосувати до Кам'янського сільського споживчого товариства (код ЄДРПОУ 21412534) захід реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зобов'язання зупинити експлуатацію нежитлового приміщення кабінету - за координатами - 26 та приміщення коридору за координатами - 27, що розташовані на другому поверсі будівлі Кам'янського ССТ, що на вул.Сенюка, 1 в с.Кам'янка Глибоцького району Чернівецької області до повного усунення в них порушень, визначених актом перевірки Глибоцького районного сектору Управління ДСНС України у Чернівецькій області від 07.12.2018р. №112.
Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання).
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне найменування учасників процесу:
Позивач - Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області (код ЄДРПОУ 38595868, вул. Комарова, 1А, м.Чернівці, 58018).
Відповідач - Кам"янське сільське споживче товариство (код ЄДРПОУ 21412534, вул.Сенюка, 1, с.Кам'янка Глибоцький район Чернівецька область, 60427).
Суддя В.О. Кушнір
Суд | Чернівецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.01.2019 |
Оприлюднено | 27.01.2019 |
Номер документу | 79403701 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Кушнір Віталіна Олександрівна
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Кушнір Віталіна Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні