ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
25 січня 2019 року м. Чернігів Справа № 620/3862/18
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі судді Падій В.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи справу за адміністративним позовом Заступника керівника Ніжинської місцевої прокуратури в інтересах держави до Кунашівської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області про визнання протиправним та скасування рішення,
У С Т А Н О В И В:
Заступник керівника Ніжинської місцевої прокуратури в інтересах держави звернувся до суду з позовом до Кунашівської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області про: визнання протиправним та скасування рішення 24 (позачергової) сесії 7 скликання Кунашівської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області від 12.01.2018 «Про вартість харчування дітей у Кунашівському закладі дошкільної освіти «Дзвіночок» Кунашівської сільської ради» у частині встановлення пільги по сплаті батьківської плати за харчування дітей в Кунашівському закладі дошкільної освіти «Дзвіночок» Кунашівської сільської ради, а саме зменшення розміру плати за харчування у дитячому садку на 50% для батьків, які виховують дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.
Обґрунтовуючи вимоги, позивачем зазначено, що оскаржуване рішення суперечить вимогам частини 5 статті 35 Закону України «Про дошкільну освіту», а тому є протиправним та підлягає скасуванню.
Ухвалою судді Чернігівського окружного адміністративного суду Падій В.В. від 30.11.2018 прийнято до розгляду позовну заяву, відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомленням (виклику) сторін та встановлено відповідачу 15-денний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позов або заяви про визнання позову.
Ухвалу суду про відкриття провадження у справі отримано Кунашівською сільською радою Ніжинського району Чернігівської області 04.12.2018, проте правом на подання відзиву на адміністративний позов чи заяви про визнання позову відповідач не скористався, а тому суд вирішує спір, за наявними матеріалами справи, згідно з частиною 6 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України.
Розглянувши подані документи і матеріали, з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позов підлягає задоволенню повністю з наступних підстав.
Так, судом встановлено, що 24 (позачерговою) сесією сьомого скликання Кунашівської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області прийнято рішення від 12.01.2018 «Про вартість харчування дітей у Кунашівському ЗДО «Дзвіночок» Кунашівської сільської ради».
Пунктом 3 даного рішення встановлені пільги по сплаті батьківської плати за харчування дітей в Кунашівському ЗДО «Дзвіночок» Кунашівської сільської ради, -зокрема, розмір плати за харчування у дитячому садку зменшується на 50 відсотків для батьків, які виховують дітей-сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування.
Позивач вважає спірне рішення протиправним з тих підстав, що воно прийняте в порушення норм Закону України «Про дошкільну освіту».
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає таке.
Відповідно до статті 131-1 Конституції України на прокуратуру України покладається представництво інтересів держави в суді.
Право на звернення прокурора або його заступника до суду в інтересах держави передбачене статтями 2, 23 Закону України «Про прокуратуру» та статтею 53 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до вимог статті 23 Закону України «Про прокуратуру», представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави.
Обираючи форму представництва, прокурор визначає, у чому полягає порушення або загроза порушення інтересів держави, обґрунтовує необхідність їх захисту.
Згідно із частиною четвертою статті 53 Кодексу адміністративного судочинства України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
В даному випадку, охоронюваний законом інтерес полягає в реалізації гарантованого державою права на здобуття дошкільної освіти усіма громадянами та доступність дошкільної освіти, відповідно, у даному випадку порушено інтереси держави у соціальній та освітній галузі. Оскільки, відсутній орган, уповноважений відповідно до вимог чинного законодавства України, звертатися до суду з позовом про скасування рішення сільської ради, що порушує норму Закону України «Про дошкільну освіту» якою встановлено, що за харчування дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, плата не справляється, що є підставою для відповідного звернення до суду прокурора в інтересах держави.
Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 53 Конституції України визначено, що кожен громадянин має право на освіту. Держава забезпечує розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної освіти.
Правові, організаційні та фінансові засади функціонування і розвитку системи дошкільної освіти, яка забезпечує розвиток, виховання і навчання дитини, ґрунтується на поєднанні сімейного та суспільного виховання, досягненнях вітчизняної науки, надбаннях світового педагогічного досвіду, сприяє формуванню цінностей демократичного правового суспільства в Україні визначає Закон України від 11.07.2001 № 2628-III «Про дошкільну освіту» (далі - Закон № 2628-III, у редакції на момент виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до статті 1 Закону № 2628-III законодавство України про дошкільну освіту базується на Конституції України і складається із Закону України «Про освіту», цього Закону, інших нормативно-правових актів та міжнародних договорів України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.
Згідно зі статтею 2 Закону № 2628-III основними завданнями законодавства України про дошкільну освіту є, зокрема, забезпечення права дитини на доступність і безоплатність здобуття дошкільної освіти.
Статтею 33 Закону № 2628-III передбачено, що держава забезпечує соціальний захист, підтримку дітей дошкільного віку, особливо дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей з особливими освітніми потребами, а також дітей із малозабезпечених та багатодітних сімей.
У статті 56 Закону України «Про освіту» ( у редакції, станом на момент виникнення спірних правовідносин) закріплено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, у підпорядкуванні яких перебувають державні і комунальні заклади освіти, забезпечують безоплатним гарячим харчуванням, зокрема, дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування.
Відповідно до статті 5 Закону України «Про охорону дитинства» ( у редакції, станом на момент виникнення спірних правовідносин) організацію безкоштовного харчування дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються у спеціальних і інклюзивних класах, та учнів 1 - 4 класів загальноосвітніх навчальних закладів із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям» забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до їх компетенції, визначеної законом.
Питання організації харчування дітей у дошкільному навчальному закладі врегульовані також статтею 35 Закону №2628-ІІІ.
Так, у відповідності до частини другої цієї статті організація та відповідальність за харчування дітей у державних і комунальних закладах дошкільної освіти покладаються на Раду міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київську та Севастопольську міські державні адміністрації, районні державні адміністрації, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері освіти, інші центральні органи виконавчої влади, яким підпорядковані заклади дошкільної освіти, органи місцевого самоврядування, а також на керівників закладів дошкільної освіти.
За нормами частини п'ятої статті 35 Закону №2628-ІІІ батьки або особи, які їх замінюють, вносять плату за харчування дітей у державному та комунальному закладі дошкільної освіти у розмірах, визначених органами місцевого самоврядування або відповідними органами управління.
Пільгові умови оплати харчування дітей у закладах дошкільної освіти для багатодітних та малозабезпечених сімей та інших категорій, які потребують соціальної підтримки, надаються за рішенням органу місцевого самоврядування за рахунок коштів місцевого бюджету.
Від плати за харчування дитини звільняються батьки або особи, які їх замінюють, у сім'ях, у яких сукупний дохід на кожного члена сім'ї за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму), який щороку встановлюється законом про Державний бюджет України для визначення права на звільнення від плати за харчування дитини у державних і комунальних закладах дошкільної освіти. За харчування дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, плата не справляється.
Органи місцевого самоврядування та місцеві органи виконавчої влади забезпечують безкоштовним харчуванням дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей-інвалідів, дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям", які навчаються у державних і комунальних закладах дошкільної освіти.
За таких обставин, ненадання безкоштовного харчування дітям-сиротам, дітям, позбавлених батьківського піклування у закладі дошкільної освіти «'Дзвіночок» Кунашівської сільської ради Ніжинського району суперечить нормам Законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», «Про охорону дитинства», якими встановлено що за харчування дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, плата не справляється. Дані обставини не було враховано відповідачем при прийнятті оскаржуваного у цій справі рішення.
Згідно з частиною 10 статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Відповідно до частин 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
При вирішенні даної справи судом були враховані положення частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України.
За таких обставин, враховуючи, що Кунашівською сільською радою Ніжинського району не надано суду жодних доказів, які б спростовували доводи позивача, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та їх задоволення у повному обсязі.
Відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати позивачу не відшкодовуються.
Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Заступника керівника Ніжинської місцевої прокуратури (вул. Овдіївська, 2, м. Ніжин, Чернігівська область, 16600, код ЄДРПОУ - 02910114) в інтересах держави до Кунашівської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області (вул. Незалежності, 23, с. Кунашівка, Ніжинський район, Чернігівська область, 16646, код ЄДРПОУ - 04414402) - задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення 24 (позачергової) сесії 7 скликання Кунашівської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області від 12.01.2018 «Про вартість харчування дітей у Кунашівському закладі дошкільної освіти «Дзвіночок» Кунашівської сільської ради» у частині встановлення пільги по сплаті батьківської плати за харчування дітей в Кунашівському закладі дошкільної освіти «Дзвіночок» Кунашівської сільської ради, а саме зменшення розміру плати за харчування у дитячому садку на 50% для батьків, які виховують дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.
Рішення суду набирає законної сили в строк і порядку, передбачені статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення суду може бути оскаржено до Шостого апеляційного адміністративного суду за правилами, встановленими статтями 293, 295 - 297 та підпунктом 15.5 пункту 15 Розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України, через Чернігівський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом 30 днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя В.В. Падій
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.01.2019 |
Оприлюднено | 28.01.2019 |
Номер документу | 79404453 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Падій В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні